Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:10:
[...]

Pak even je cijfers erbij? Die zijn hier eerder al aangehaald en je stelling daarmee zwaar ontkracht.
ehm... mijn ma zit in de bijstand, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 17-09 10:07
Ja, waarom niet. Wat de PvdA nog steeds niet begrijpt is dat ons belastingstelsel al per definitie nivellerend is... Iemand in de bijstand betaald ongeveer GEEN belasting terwijl ik jaarlijk tig duizend euro aftik. Maargoed, nivelleren is een feest, op naar het communisme!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Martijn schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:11:
Ja, waarom niet. Wat de PvdA nog steeds niet begrijpt is dat ons belastingstelsel al per definitie nivellerend is... Iemand in de bijstand betaald ongeveer GEEN belasting terwijl ik jaarlijk tig duizend euro aftik. Maargoed, nivelleren is een feest, op naar het communisme!
Mwah, Tot 1970 was het toptarief nog 70%. Dát was pas nivellerend ;)
en daarbij denk ik dat je maar wát blij bent dat de bijstand bestaat mocht je daar ooit aanspraak op moeten maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door anandus op 12-11-2012 22:14 ]

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martijn schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:07:
maar erop vooruit gaan in deze economisch zware tijd is totaal onverantwoord en oneerlijk bovendien.
Dan zul je bij elke maatregel moeten gaan kijken dat niemand er voordeel van heeft, Want anders is het oneerlijk en onverantwoord. De veranderingen in WW zijn oneerlijk, veranderingen in ontslagrecht, etc. En dan kun je geen enkele maatregel meer doorvoeren.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:11:
[...]

ehm... mijn ma zit in de bijstand, dus ik weet wel degelijk waar ik het over heb.
N = 1 is geen valide toets, alsjeblieft zeg...
gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:14:
[...]

Dan zul je bij elke maatregel moeten gaan kijken dat niemand er voordeel van heeft, Want anders is het oneerlijk en onverantwoord. De veranderingen in WW zijn oneerlijk, veranderingen in ontslagrecht, etc. En dan kun je geen enkele maatregel meer doorvoeren.
Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar het gaat hier om structureel een significante groep die gemiddeld profiteert: 0,7% in de plus voor alles tot modaal. Laten we niet gaan cherry-picken zoals dat N=1 voorbeeld hierboven.

Ook de 70% die Anandus hierboven aanhaalt zou me niet boeien. Ik lever - al vaak gezegd - graag in om het land er bovenop te helpen. En daar komt ie weer: maar dan wens ik niet daarnaast een feestje voor een andere groep te betalen.

[ Voor 66% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:14:
[...]

Het gaat er nu om dat ik vind dat in deze zware tijden er niemand op vooruit hoort te gaan, we betalen allemaal de rekening, behalve degene die het echt niet kunnen. Er dan op vooruit gaan vind ik niet passen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:14:
[...]

N = 1 is geen valide toets, alsjeblieft zeg...

[...]

Er zullen altijd uitzonderingen zijn, maar het gaat hier om structureel een significante groep die gemiddeld profiteert: 0,7% in de plus voor alles tot modaal. Laten we niet gaan cherry-picken zoals dat N=1 voorbeeld hierboven.
haha.. mennnn
nou N = 2 dan, een vriendin van me zit ook in de bijstand.

en toevallig krijgen ze allebij 980 euro/ netto in de maand.

maar okay:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=75

[ Voor 7% gewijzigd door ArcticWolf op 12-11-2012 22:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:14:
Door het in procenten uit te drukken laat je het veel lijken. Maar je zou dus gelukkig zijn als de mensen in de bijstand dit niet krijgen? Dan voldoe je wel aan de ressentiment-standaard: het anderen iets misgunnen. En laat dat nu net zijn wat men de PvdA verwijt.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:17:
[...]

haha.. mennnn
nou N = 2 dan, een vriendin van me zit ook in de bijstand.

en toevallig krijgen ze allebij 980 euro/ netto in de maand.

maar okay:
http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=75
http://home.wanadoo.nl/verpel/geld/100szgeld02.html
2002: Alleenstaanden
per maand EUR 523,51

Tuurlijk joh...
gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:20:
[...]

Door het in procenten uit te drukken laat je het veel lijken. Maar je zou dus gelukkig zijn als de mensen in de bijstand dit niet krijgen? Dan voldoe je wel aan de ressentiment-standaard: het anderen iets misgunnen. En laat dat nu net zijn wat men de PvdA verwijt.
Compleet het tegenovergestelde. Ik gun iedereen werkelijk alles. Maar wat ik mis is het sociale deel van het plan om - nogmaals - een groep én 40 miljard én verhoging van anderen te laten betalen. Bezuinigen doe je met zijn allen, samen sterk, samen sociaal. Daarom vind ik het hele idee om in DEZE tijd zo'n feestje te houden totaal on PvdA waardig.

Als er groei is de groei wat meer neerzetten bij minima? Prima. Ook dat is sociaal. Samen profiteren van welvaart.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:29
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:10:
Nogmaals, iedere stijging waar anderen zwaar inleveren is ongepast. Of het nu de minima is die inlevert voor de hogere inkomens of andersom. Gewoon niet de tijd om dubbele rekeningen neer te gaan leggen.
Dan had je eigenlijk twee jaar geleden bij Rutte I ook moeten ageren tegen het 'zwaar inleveren' van de groep die er bij Rutte II op vooruit zou gaan. Zie hieronder Rutte I en II naast elkaar weergegeven met een goed herkenbare inverse van de trend.
Afbeeldingslocatie: http://static1.volkskrant.nl/static/photo/2012/9/14/5/20121108130957/media_xl_1417865.jpg
Facts are a bitch :+ N=boel in de puntenwolken.

Maar het belangrijkste uit de plaatjes is toch wel: elk kabinet neemt maatregelen die de koopkracht voor verschillende groepen verschillend beinvloedt. Er zijn nog vele mensen (voornamelijk met lagere inkomens) die na het zuur nog wachten op het zoet van Balkenende bijvoorbeeld.

[ Voor 18% gewijzigd door Rukapul op 12-11-2012 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
nou.. dat is 10 jaar later (nu dus):
€ 635,02

:X
die 100 euro krijg ik er per kwartaal per maand bij, bij m'n loon.

[ Voor 18% gewijzigd door ArcticWolf op 12-11-2012 22:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
ArcticWolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:22:
[...]

nah
€ 935,81 + € 46,79
= 982 euro
Punt 1, die 935 is al incl. vakantiegeld

Punt 2, Floppus geeft die link volgens mij alleen om te laten zien dat de bijstandsuitkeringen in 2002 niet hetzelfde zijn als nu zoals jij lijkt te beweren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rukapul schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:22:
[...]

Dan had je eigenlijk twee jaar geleden bij Rutte I ook moeten ageren tegen het 'zwaar inleveren' van de groep die er bij Rutte II op vooruit zou gaan. Zie hieronder Rutte I en II naast elkaar weergegeven met een goed herkenbare inverse van de trend.
[afbeelding]
Facts are a bitch :+
Dan mag je mij de inverse nog eens aanwijzen, want ook dáár zie je structureel dat de vooruitgang bij lagere inkomens beter is, en dan de lijn naar beneden gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
jah, okay ik snap het nu wel.

100 euro/maand meer in 10 jaar tijd :+ en nu komt er maximaal 20 euro/maand bij. fock yea

[ Voor 3% gewijzigd door ArcticWolf op 12-11-2012 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Vergeet niet dat andere lastenverzwaringen zoals de BTW verhoging en de verhoging van de assurantiebelasting niet (kunnen) worden meegenomen in de koopkrachtplaatjes van NIBUD waardoor waarschijnlijk iedereen er netto op achteruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:27:
[...]

Dan mag je mij de inverse nog eens aanwijzen, want ook dáár zie je structureel dat de vooruitgang bij lagere inkomens beter is, en dan de lijn naar beneden gaan.
Kijk nog eens?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:27:
jah, okay ik snap het nu wel.

100 euro/maand meer in 10 jaar tijd :+ en nu komt er maximaal 20 euro/maand bij. fock yea
Sorry hoor, jij hebt het over 980 euro, een verschil wat ik bijna een verdubbeling zou willen noemen. Loop je nu allerlei cijfers door elkaar te prutsen of wat?

Zelfs jouw - fuck yea 100 euro - is een verschil van 21,4%. De 20 euro die je noemt is een 3,1% opslag waar anderen om de crisis te betalen > 6% inleveren. Ambtenaren krijgen al jaren geen loonsverhoging meer, en hebben een loonstop tot op zijn minst 2015. En dan heb ik het dus niet eens over topinkomens. Een 3% bonus in deze tijd is gewoon schandalig.

En alvast een tip als je het wil gaan gooien op dat je dan niet naar percentages mag kijken; in het gehele topic staat het vol met reacties waar mensen die meer verdienen niet naar absolute bedragen mogen kijken maar enkel relatief / percentages. Je kan dus niet kiezen voor het één of het ander wanneer het je goed uitkomt.
Je bedoelt de eerste 2 alleen, en die dan net boven de nullijn horizontaal vallen waarbij de massa ondergrend nog niet eens de -2% aantikt? Jaaaaaa, erg overtuigend :+

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:30:
[...]
Je bedoelt de eerste 2 alleen, en die dan net boven de nullijn horizontaal vallen waarbij de massa ondergrend nog niet eens de -2% aantikt? Jaaaaaa, erg overtuigend :+
Eerste 2 en de 3e :) Maar ja, inderdaad.
Een beetje inverse van Rutte-I
Wat dat betreft kan je deze maatregel eigenlijk zien als reparatie van gefaald beleid ;)
En daarnaast is het net zo overtuigend als de miljoen-miljarden euro's die dubbelmodaal er elke dag op achteruitgaat. Ze mogen blij zijn als ze de -2% zelfs maar aan kúnnen raken :P

[ Voor 17% gewijzigd door anandus op 12-11-2012 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
Nou ik weet niet of het er zo allemaal helderder van wordt, waarom moet alles via "inkomensafhankelijke" xxx?

Verwerk het alsjeblieft gewoon in de percentages en de kortingen.

We hebben weer de:
Inkomensafhankelijke zorgtoeslag
Inkomensafhankelijke Eigen risico
Inkomensafhankelijke algemene heffingskorting
Inkomensafhankelijke arbeidskorting

Mijn god, en dat moet allemaal bijgehouden worden, gecontroleerd worden. Lekker geld rondpompen, het is wel weer duidelijk waarom we zo niet van al die ambtenaren af komen. Meer ingewikkelde regels! Dat helpt vast XD

@Anadanus
Ik bedoelde zorgtoeslag ipv zorgpremie

[ Voor 8% gewijzigd door Ikke_Niels op 12-11-2012 22:42 . Reden: Reactie Anadanus ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Geen inkomensafhankelijke zorgpremie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:14
de zorgpremie niet. Maar waarom dat ER nou weer inkomensafhankelijk moest? Dat slaat nergens op. Ook het gegoochel met heffing/arbeidskortingen maakt het er niet duidelijker op. Komt er dus op neer dat voor geen enkele maatregel een compensatie komt voor de midden en hoge inkomens. Dus ook niet voor de Kunduzmeuk die eraan komt (hogere gaslasten, BTW, etc).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
beat schreef op maandag 12 november 2012 @ 21:54:
Juist werkend Nederland tot en met modaal (en daarboven) ging er op vooruit bij de vorige plannen. Mensen met een bijstandsuitkering op achteruit.
Er zou juist niemand op vooruit moeten gaan: arm of rijk, allemaal inleveren.
Ik heb nog niet teruggevonden of de belastingverlaging van 52 naar 49% nog doorgaat, zodat 2ton+ er op vooruit gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ikke_Niels
  • Laatst online: 13-09 12:49
RemcoDelft schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:42:
[...]

Er zou juist niemand op vooruit moeten gaan: arm of rijk, allemaal inleveren.
Ik heb nog niet teruggevonden of de belastingverlaging van 52 naar 49% nog doorgaat, zodat 2ton+ er op vooruit gaat.
Dat gewoon teruggedraaid, (verlagingen van de 2de en 3de schijf).

[ Voor 4% gewijzigd door Ikke_Niels op 12-11-2012 22:46 ]

User Error -- Please Replace User

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Ik denk dat de 4e schijf op 52% blijft.
Het maximum percentage waartegen hypotheekrente kan worden
afgetrokken, wordt van 52% naar 38% afgebouwd met 0,5%-punt per jaar. De
opbrengst wordt budgettair neutraal teruggesluisd via een verhoging van de
bovengrens van de derde schijf. (RA_146, 204)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:37:
[...]

En daarnaast is het net zo overtuigend als de miljoen-miljarden euro's die dubbelmodaal er elke dag op achteruitgaat. Ze mogen blij zijn als ze de -2% zelfs maar aan kúnnen raken :P
En dat is wat ik eerder al heb gezegd; de drempel is voor mij erg laag omdat mijn directe werkgever toch al in het buitenland zit. Hoe aantrekkelijker het gemaakt wordt voor mensen die meer verdienen, hoe eerder ze naar het buitenland verkassen waar de extra belastinginkomsten wel welkom zijn op een redelijke manier.

Dan mogen de kosten door een steeds kleinere groep gedragen worden, waardoor het aantrekkelijker en aantrekkelijker wordt, en de groep kleiner en kleiner wordt. Denk je dat dát uiteindelijk goed is voor het beschikbaar zijn van gelden om lagere lonen te sponsoren?

Dat mag heel vervelend klinken, maar om dezelfde reden kon je de zorgpremie van 11% niet oneindig doortrekken. Mensen met > 150K zouden massaal naar het buitenland trekken. De keuze is op fatsoenlijke wijze een bijdrage vragen, of niets meer krijgen. Kies maar tussen je principes of het kunnen bekostigen van iedereen uit armoede houden.

Los van dat, heeft de gemiddelde miljonair een besteedbaar inkomen van 78K per jaar. We hebben het over inkomstenbelasting, niet over vermogensbelasting.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 22:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Ikke_Niels schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:44:
[...]

Dat gewoon teruggedraaid, (verlagingen van de 2de en 3de schijf).
Klopt. Maar de derde schiijf wordt wel verlengd.
Om RTL Nieuws te citeren:
De versobering van de hypotheekrenteaftrek wordt volledig gecompenseerd door de derde belastingschijf te verlengen. Dat betekent dat minder mensen het toptarief van 52 procent gaan betalen.

[ Voor 11% gewijzigd door anandus op 12-11-2012 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

anandus schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:48:
Klopt. Maar de derde schiijf wordt wel verlengd.
Om RTL Nieuws te citeren:
Is dat een feestje voor de HRA gebruikers? :D :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Nee toch, is gewoon krijgen waar je recht op hebt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:51:
[...]

Is dat een feestje voor de HRA gebruikers? :D :+
Even nadenken ;) Dat maakt geen verschil voor HRA gebruikers. De HRA is een verlaging van je bruto inkomen dat belast wordt. Valt er meer in 42%, dan is er meer tegen 42% af te trekken ipv 52% - of net zo goed een verlenging van je schaal zo je wil. Maakt geen enkel verschil per saldo voor de HRA.

Maar wel lief hoor, dat er gelijk ook iemand triamfantelijk zonder na te denken op inhaakt _o_

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 22:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:53:
Maar wel lief hoor, dat er gelijk ook iemand triamfantelijk zonder na te denken op inhaakt _o_
Goh, die emoticons zijn ook zo onduidelijk ;)

Maar het is wel een cadeautje aan degenen die de 52% schaal halen, want die krijgen belastingverlaging. Ook de VVD deelt uit. En zo kun je, zoals ik al eerder aangaf, bij elke maatregel die voor een subgroep positief uitpakt, zeggen dat ze een feestje hebben, of vingers aflikken, of zo. Zou dat nu ook oneerlijk zijn?

[ Voor 39% gewijzigd door gambieter op 12-11-2012 22:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:55:
[...]

Goh, die emoticons zijn ook zo onduidelijk ;)
Ja, probeer je er maar onderuit te lullen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Aghanim schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:28:
Het zou helemaal top zijn als iedereen er evenveel % op achteruit zou gaan. Dat is imo eerlijk delen.
Alleen is het heel jammer dat iemand met een laag inkomen veel meer moeite moet doen om die paar procenten bij elkaar te verzamelen als iemand met >3x modaal. Dus in percentage gaat iedereen er gelijk op achteruit alleen de klap komt onderaan veel harder aan.

Om het even flink links te zeggen De breedste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen. Die breedste schouders hebben laatste decenia ook de meeste voordeeltjes gehad (hypotheekrente aftrek is uitermate gunstig voor hoge inkomens) en de grootste groei in koopkracht dorgemaakt.
downtime schreef op maandag 12 november 2012 @ 19:33:
Ik ook. Maar niet altijd op de manier die je zou verwachten. Ik ken meerdere mensen die juist van linkse partijen naar de VVD zijn overgestapt toen ze in de WW terecht kwamen omdat ze hopen dat de VVD voor banen gaat zorgen.
Tsja als je eenmaal in de WW zit is versoepeling van het ontslagrecht in principe alleen maar gunstig om er voor de korte termijn uit te komen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 22:48:
[...]

Dat mag heel vervelend klinken, maar om dezelfde reden kon je de zorgpremie van 11% niet oneindig doortrekken. Mensen met > 150K zouden massaal naar het buitenland trekken. De keuze is op fatsoenlijke wijze een bijdrage vragen, of niets meer krijgen. Kies maar tussen je principes of het kunnen bekostigen van iedereen uit armoede houden.
Daar wil ik wel wat onderbouwing voor zien, klinkt als dat biersprookje. Er zijn maar weinig mensen die emigreren vanwege de vermeende 'hoge belastingdruk' in Nederland. Voor alsnog vertrekken we en masse niet naar de VS.

http://gathering.tweakers...message/39192892#39192892

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beat schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:03:
[...]

Daar wil ik wel wat onderbouwing voor zien, klinkt als dat biersprookje. Er zijn maar weinig mensen die emigreren vanwege de vermeende 'hoge belastingdruk' in Nederland. Voor alsnog vertrekken we en masse niet naar de VS.

http://gathering.tweakers...message/39192892#39192892
Vooralsnog; en waarom denk je dat ze maatregelen zoals een inkomensafhankelijke zorgpremie een eindpunt laten hebben? Als emigreren onmogelijk zou zijn zou daar geen enkele reden voor zijn.

Vergeet ook de redenen om de toptarieven te verlagen over tijd niet. Hoe reëel was het 100 jaar geleden om te emigreren voor een deel van de bevolking? Hoe reëel was dat 50 jaar geleden, en hoe reëel is het vandaag? Wat ik al zeg: met een laptop maakt het geen kloot uit waar ik ter wereld ben voor mijn werk. Ik hoef zelfs niet meer in Nederland te wonen om hier leiding te geven. De wereld is kleiner geworden, en ook Nederland zal moeten concurreren voor mensen die per saldo significant geld opleveren, want die wil iedereen wel hebben.

Afgezien daarvan, ook in je eigen grafiek zie je duidelijk de pensioen-emigratie als top. Bij werk kan dat zeker een meespelende reden zijn waarbij het werk zelf hoofdreden is (zou bij mij ook waarschijnlijk zo in de statistiek vallen).

Het is nog steeds een belangrijker reden dan vrienden en familie of dat Nederland niet bevalt. En dan tellen we daar nog even bij op dat van alle emigranten / potentiële emigranten er ook nog een salarisverdeling is. Ik denk dat als je jouw grafiek naast inkomen gaat zetten, dat je heel anders uitkomt.

[ Voor 48% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
martijn_tje schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:03:
[...]

Alleen is het heel jammer dat iemand met een laag inkomen veel meer moeite moet doen om die paar procenten bij elkaar te verzamelen als iemand met >3x modaal. Dus in percentage gaat iedereen er gelijk op achteruit alleen de klap komt onderaan veel harder aan.

Om het even flink links te zeggen De breedste schouders kunnen de zwaarste lasten dragen. Die breedste schouders hebben laatste decenia ook de meeste voordeeltjes gehad (hypotheekrente aftrek is uitermate gunstig voor hoge inkomens) en de grootste groei in koopkracht dorgemaakt.

[...]

Tsja als je eenmaal in de WW zit is versoepeling van het ontslagrecht in principe alleen maar gunstig om er voor de korte termijn uit te komen.
Iemand met miniumloon krijgt meer netto dan hij bruto verdient. Dat redt iemand met modaal niet hoor :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
[...]

Desalniettemin is niet iedereen rijk geworden via de Staatsloterij en zit niet iedereen in de bijstand/WAO/WW omdat het niet anders kan. Maar dat wordt helaas altijd vergeten in Nederland. Want rijken zijn aso's en armen zijn zielig :+

Een hoog inkomen is in Nederland 40K+. Daar kan ik niet eens een eengezinswoning van kopen in de bewoonde wereld want mijn inkomen is te laag voor een fatsoenlijke hypotheek, maar als het op betalen aan komt dan is mijn inkomen wel hoog genoeg. Sorry hoor, maar 2x modaal voor een gezin is gewoon helemaal niks speciaals.

[ Voor 15% gewijzigd door Aghanim op 12-11-2012 23:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup. Zodra je boven de sociale huurgrens van 40k valt heb je dus een hoog inkomen. Dus dan weet je gelijk wat een SP voor je kan betekenen. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Senor Sjon schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:07:
[...]
Iemand met miniumloon krijgt meer netto dan hij bruto verdient.
offtopic:
Dat trucje moet je me dan ook leren :P want ik lever toch echt een best deel in bij de fiscus (zelfs als ik het verreken met huur- en zorgtoeslag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Oh my god. Halbe krijgt het bij P&W wederom niet soepel uitgelegd. Terwijl hij stottert en hakkelt lepelt Samsom zonder probleem neutraal alle punten, effecten, etc op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:40
Rukapul schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:16:
Oh my god. Halbe krijgt het bij P&W wederom niet soepel uitgelegd. Terwijl hij stottert en hakkelt lepelt Samsom zonder probleem neutraal alle punten, effecten, etc op.
Dat was met de persco ook al zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:41
Rukapul schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:16:
Idd. Moet Samsom nageven dat ie het goed kan uitleggen en de cijfers allemaal paraat te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die Halbe is echt geen figuur om discussies te voeren of zaken te verdedigen. Afvoeren die gast.

Samsom is bezig met waar hij mee bezig wil zijn. Dan vertel je ook gewoon wat dat is, want je weet waar je heen wil me je verhaal. Dat een keer een woord anders is pak je in de zin dan wel weer op.

Dat is precies hoe ik mijn presentaties doe. Ik ken de basis, weet wat ik wil zeggen, weet waar ik heen wil. Ik had collega's die woord voor woord een tekst uitwerken en dan klem zitten bij het minste of geringste; uitgeprinte slides in verkeerde volgorde, onverwachte vraag.

Als je zowel worstelt met het materiaal, als de interpretatie, als hoe het uitgelegd kan worden dan kom je dus niet over. Als je op dat niveau een functie moet vervullen, dan mag je wel enigszin een vlotte babbel hebben. Anders ga je achter de schermen aan de teksten werken ofzo. Het gaat hier niet om een stage-functie ofzo.

Exit Halbe, en wel per direct. [X] Ongeschikt.

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 12-11-2012 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Samsom redt zojuist Zijlstra zelfs even toen hij klem werd gezet 8)7 Juist nu Rutte een zwak moment heeft is het zaak dat de fractievoorzitter wel de VVD kan vertegenwoordigen.

edit:
Het heeft een aantal minuten geduurd voor Zijlstra er weer tussenkwam. Maar wederom met vaagheden.

[ Voor 23% gewijzigd door Rukapul op 12-11-2012 23:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
anandus schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:15:
[...]
offtopic:
Dat trucje moet je me dan ook leren :P want ik lever toch echt een best deel in bij de fiscus (zelfs als ik het verreken met huur- en zorgtoeslag).
Voila:
Senor Sjon schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:22:
[...]

18.000 op jaarbasis (incl vakantiegeld) geeft netto 15.205. Effectief 2.795 (ca. 15,5%) belasting dus volgens raet
Een modaal inkomen van 33k op jaarbasis geeft netto 23.495 (28,8%). 15k meer inkomen levert dus 8.290 op.
Senor Sjon schreef op maandag 12 november 2012 @ 13:37:
[...]

Nee, dit is alleen het loonstrookje. Op toeslagen.nl vul ik in
geen partner
18k loon
geen kamers
500 euro huur
geen partner of kinderen.
Dan kom ik op 180+69=249 toeslag per maand. Dat is 2.988 euro. Minus zijn betaalde belasting krijg hij dus 193 netto meer dan bruto per jaar.
...
De twee musketiers nu bij P&W. Als het aan Samsom ligt komt de inkomensafhankelijke zorgpremie er ooit nog wel. Die kan je dan afsluiten naast je inkomensafhankelijke autoverzekering en inboedelverzekering. Dat in een kantoortje naast een inkomensafhankelijke supermarkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Nu inkijkje in het proces van de afgelopen twee weken. Interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Die Halbe heeft mediatrainging gehad van James T Kirk. Echt... Totaal niet geschikt om dingen te uiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Pauw tegen Samsom: "Neemt u het nu eigenlijk op voor de VVD?" :D

Ik had goede hoop dat dit eindelijk een kabinet kon zijn wat stabiel 4 jaar uit kon zitten juist omdat er duidelijke keuzen en afspraken waren gemaakt. Maar met zo'n Halve Zijlstra en Rutte die er als aangeschoten wild bijzitten en communicatief de ene na de andere flater slaan, gaat dat nooit lukken natuurlijk.

[ Voor 74% gewijzigd door Rukapul op 12-11-2012 23:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Die heeft ook een lekkere ontgroening. Totaal niet capabel voor wat hij nu moet doen.

Nu.nl heeft e.e.a. op een rijtje gezet
- De zorgtoeslag, een tegemoetkoming in de zorgkosten, blijft gehandhaafd.
- Tarieven belastingschijven blijven gelijk.
- De algemene heffingskorting en de arbeidskorting worden verhoogd met respectievelijk 75 euro en 388 euro.
- De algemene heffingskorting wordt met 3 procent afgebouwd voor inkomens tussen 20.935 euro en 62.941 euro.
- De arbeidskorting voor de hoogste inkomens wordt afgebouwd tot nul bij ruim 110.000 euro.
- 250 miljoen euro extra voor verzachten ingrepen bij WW en ontslagrecht.

Op de belastingdienstsite kortingen opzoeken is geen feest, want een ontransparant geheel...

[ Voor 10% gewijzigd door Señor Sjon op 12-11-2012 23:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze vertoning is wel zo weerzinwekkend, dat ik ook maar een mail heb gestuurd naar de fractie met een aantal media-faal voorbeelden en dat als deze malloot aanblijft ze dat sowieso mijn stem zal kosten. Geez, wat een vertoning. Presentatietraining voor amateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:02
De algemene heffingskorting wordt over het voor aftrekposten gecorrigeerde inkomen in de tweede en derde schijf afgebouwd met 3 procent, waardoor hoge inkomens tot maximaal 1.262 euro minder algemene heffingskorting krijgen.
In normaal Nederlands: wat betekent dit concreet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:36:
Deze vertoning is wel zo weerzinwekkend, dat ik ook maar een mail heb gestuurd naar de fractie met een aantal media-faal voorbeelden en dat als deze malloot aanblijft ze dat sowieso mijn stem zal kosten. Geez, wat een vertoning. Presentatietraining voor amateurs.
Die stem waren ze hier al kwijt, gros van mijn familie incluis. Geen spin kan dat nu nog verbeteren. Bij een volgende onderhandeling zal er wel weer een andere f*ckup langskomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
offtopic:
Volgens mij kan je met minimumloon niet eens zo'n dure woning krijgen?
Maar in zo'n situatie kan je dat soort dingen krijgen, inderdaad.
Jammergenoeg ontvang ik 160 euro minder aan toeslagen :P

[ Voor 52% gewijzigd door anandus op 12-11-2012 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:15

Stewie!

Keen must die!

*knip jijbak*

[ Voor 99% gewijzigd door Rukapul op 12-11-2012 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16-09 22:56

nXXt

Carpe omnia

TweakersOnly schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:36:
[...]
In normaal Nederlands: wat betekent dit concreet?
Over het inkomen in de tweede en derde schijf krijg je 3 procentpunt minder heffingskorting. Dit betekent dus dat je meer betaalt omdat je over een groter deel van je inkomen in die schijven belasting betaalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
Voor het slapen gaan iets om over na te denken. Terwijl iedereen over elkaar heen buitelt omdat men zich zorgen maakt over het inkomen lees ik hier iets waar ik me nog veel meer zorgen over maak: het uitkleden van de dagbesteding voor gehandicapten en ouderen.

http://www.vgn.nl/artikel/14501

Dit zijn mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen. Ik ken toevallig mensen die in die branche werken en geloof me: een grote groep heeft die dagbesteding echt nodig. En met name de manier waarop men het gewoon een jaar laat lopen vind ik schokkend om te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arnout
Nou, ben benieuwd waar De Telegraaf morgen mee komt. Halbe keek er ook al naar uit ;)
Vond P&W redelijk scherp, vooral de tweede helft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D-e-n schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:52:
http://www.vgn.nl/artikel/14501

Dit zijn mensen die zichzelf niet kunnen verdedigen. Ik ken toevallig mensen die in die branche werken en geloof me: een grote groep heeft die dagbesteding echt nodig. En met name de manier waarop men het gewoon een jaar laat lopen vind ik schokkend om te lezen.
Op zich eensch, maar als men het heeft over "honderdduizenden" maakt men de zaak niet sterker, dat lijkt namelijk op sterk overdrijven. Dat is neem ik aan de hele groep, maar welk deel heeft die dagbesteding echt keihard nodig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik ben vooral teleurgesteld in de oplossingsrichting. Jammer dat men niet echt in de overheidsuitgaven heeft willen snijden in plaats van lastenverzwaring. Het is zo gemakkelijk om te graaien in de inkomens van hardwerkende mensen.

Maar goed, mij hebben ze er niet mee. In 2015 wordt het gewoon weer tijd voor een job-hop om het verlies van koopkracht te compenseren. En dat is precies waarom nivelleren niet werkt: het leidt alleen maar tot prijsverhogingen en dus koopkrachtverlies, juist voor de mensen aan de onderkant. Bij stijgende lasten zullen hoog opgeleide mensen die schaars werk doen gewoon hogere salarissen gaan krijgen die werkgevers gewoon gaan doorbereken in hun prijzen richting afnemers. Goed idee hoor dat nivelleren!

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 23:57

The Legend

*Plop*

Als nu wel klopt wat de heren zeggen :P dan vind ik het een vooruitgang. Het gat tussen een uitkering en werk wordt groter, dus werken wordt gestimuleerd. De hogere inkomens (>100.000) gaan nu ook echt meer betalen en de lagere inkomens worden wat ontzien. De zorg wordt verder met rust gelaten zodat er gekeken kan worden naar gerichte verbeteringen om de boel betaalbaar te houden.

Nu hopen dat de Telegraaf voor stemt in de Eerste Kamer... :+

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stewie!
  • Laatst online: 21:15

Stewie!

Keen must die!

[...]

Het vervelende aan die discussie en aan het discussieren met types zoals je hier soms treft (maar wiens naam je niet mag noemen volgens de mods) is dat je als werkende belastingbetaler zo snel in de hoek wordt gezet als iemand die het de armste mensen niet gunt en niet de zware lasten wilt dragen in de samenleving.

Wat snel vergeten wordt is dat er al enorm veel betaald wordt. Ondanks de HRA en andere regelingen betalen de hoge inkomens nog steeds de meeste belasting. En elke keer als het over belastingen of uitkeringen gaat moet nogmaals aangestipt worden dat de bovenmodale belastingbetaling allerhande kortingen krijgt en belastingaftrek geniet. Nooit wordt aangestipt dat je al duizenden of tienduizenden euro belastinggeld betaald laat staan dat iemand je daar ooit een compliment voor zal geven. Hebben, graaien, meer en meer is het motto bij links en bij rechts. Links wilt graaien bij de belastingbetaler, rechts wilt minder betalen.

De bijstand hoort een absoluut minimum te zijn en ervoor te zorgen dat er in Nederland geen echte armoede is zoals je van een westers land mag verwachten. Dat lukt Nederland prima, ondanks die tendieuze berichten dat de bijstand geen feestje is. Het is ook nooit als feest bedoeld. Maar als minimale ondergrens, en om mensen te prikkelen werk te zoeken en enige vorm van zelfredzaamheid te promoten.

En dan denk ik nog wel eens terug aan de studententijd. Rondkomen van een schijntje vergeleken met de bijstandsuitkering. Toen een TV en mobiel nog luxe waren. Maar luxe went en het is moeilijk afstand doen van die levensstandaard. Natuurlijk een wereld van verschil als je geen familie hebt te onderhouden.

En het welles/nietes in dit topic. Dezelfde posts herhalen zich keer op keer. Iemand die de bijstanduitkering te weinig vind en lacht om 100 euro per maand extra inkomen. 100 euro op een bijstandsuitkering is een best groot verschil.
Dezelfde reacties over 70% belastingschijven en HRA, non-argumenten om de belastingbetaler te proberen te overtuigen dat hij meer moet betalen. Want hij doet nog niet genoeg. Sterke schouders ... meer betalen. Meer meer meer. Graaien. Het is een recht dat je geld krijgt en een plicht dat de belastingbetaler daarvoor vroeg moet opstaan, hard moet werken en moet betalen. Meer betalen. Nog meer. Het is geen feestje.

En ondertussen staan er honderdduizenden vacatures open, zijn mensen te lui om te verhuizen of hun levensstandaard aan te passen voor werk en moet de werkgever maar investeren om personeel aan te trekken. Het niveau van sollicitaties is vaak bedroevend laag en no way dat men in het weekend of avond wilt werken. En dan heb je in de crisis het opeens moeilijk om laag geschoold personeel te vinden in Rotterdam. Types die het woon-werk verkeer binnen de stad al te ver vinden, figuren die in de bijstand zitten en tijdens de sollicitatie weten te melden dat als ze aangenomen worden ze eerst nog 3 weken op vakantie gaan van het toekomstige eerste salaris, nog voordat ze een dag gewerkt hebben. Mensen die graag met 4 uur werk op een dag willen beginnen omdat ze na 4 jaar wiet roken bijstand eerst weer erin willen komen en niet tegen vroeg opstaan kunnen (van 10:00 tot 18:30 ... ), typjes die niet eens de moeite nemen om te doen alsof ze willen werken "Geachte Mevr, Heer, ik moet solliciteren van het UVW en dus stuur ik u een brief". Types die na 1 dag werk ontslag nemen omdat ze het werk te intensief vinden. Vrouwtjes die wel willen werken maar dan wel vanuit huis .... zonder ooit op kantoor te hebben gezeten. Volgens mij zijn er veel te veel verwende profiteurs die totaal geen moeite hebben met graaien, zoveel mogelijk volgens de regeltjes van de uitkeringen. Werken .. is voor sukkels, zeggen ze dan. Dan geloof ik sterk dat de regeltjes veel strenger mogen zodat de prikkel er weer komt om echt te gaan werken in plaats van de hand op te houden, het een recht vinden dat je geld krijgt zonder iets te doen en met buitengewone arrogantie werk te weigeren.

Die versoepelde ontslagregeling is voor werkgevers een fijne oplossing: je zal nu sneller iemand de kans geven om zich te bewijzen, waar je vroeger langer zou blijven zoeken voordat je die persoon aanneemt. Als werknemer kan dit vervelend uitpakken, het hebben van een contract voor onbepaalde tijd is opeens geen veilige haven meer. De economie schuift. Alles wordt 24x7 en on demand. In de VS ga je naar de supermarkt wanneer je wilt, ook om 4 uur 's nachts. Webshops leveren al dezelfde dag en binnenkort binnen uren. Alles wordt flexibeler en in landen als Nederland waar arbeid duurbetaald is, en voor bedrijven gemiddeld 20% tot 25% van de kosten is, maakt dit ons ook een stuk sterker.

Modbreak:Bijstandsontvangers wegzetten als wietrokende profiteurs en graaiers vormt geen goede basis voor discussie. Evenmin welke andere groep die tendentieus wordt weggezet.

[ Voor 1% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2012 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
ari3 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:00:
Ik ben vooral teleurgesteld in de oplossingsrichting. Jammer dat men niet echt in de overheidsuitgaven heeft willen snijden in plaats van lastenverzwaring. Het is zo gemakkelijk om te graaien in de inkomens van hardwerkende mensen.
Net zo gemakkelijk als zeggen dat 'de overheid maar moet snijden'? ;)
Enne... De meeste hardwerkende mensen gaan erop vooruit volgens mij? Ik denken dat je in de war bent met de' hardverdienende mens' ipv 'hardwerkende mens'

[ Voor 9% gewijzigd door anandus op 13-11-2012 00:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-e-n
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:36
gambieter schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:59:
[...]

Op zich eensch, maar als men het heeft over "honderdduizenden" maakt men de zaak niet sterker, dat lijkt namelijk op sterk overdrijven. Dat is neem ik aan de hele groep, maar welk deel heeft die dagbesteding echt keihard nodig?
Hoe definieer je keihard? Dat is eerst de vraag. Een deel van die mensen werkt onder begeleiding, voor een deel is het bezigheidstherapie. Er zijn ook mensen die op zichzelf wonen en bijvoorbeeld hulp krijgen met het regelen van bijvoorbeeld een afspraak met de tandarts.

Is het kwalijk als dat niet meer gebeurt? Is het kwalijk als zo iemand voortaan gewoon thuis zit weg te rotten? Is het schadelijk als zo iemand gaat verslonzen of geld gaat weggeven aan de eerste de beste die langskomt? We hebben het hier deels over kwaliteit van leven, deels over het tegen zichzelf in bescherming nemen, en deels is het ook goed voor de maatschappij als die mensen goed begeleid worden.

Maar voorop staat: ik vind het niet kunnen hoe hier mee omgegaan wordt. Je gooit het probleem als het ware over de schutting en laat die mensen ook nog een jaar lang zweven tussen rijk en gemeente.

@stewie
Waarom begin je weer over de bijstand? De werkende lage inkomens gaan er op vooruit. Dan hebben we het niet over de bijstand. Het gaat meer lonen om te werken

[ Voor 7% gewijzigd door D-e-n op 13-11-2012 00:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo, hier de mening over Halbe ook maar even neergezet:
http://pauwenwitteman.var...ayer/liveplayer-penw.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

D-e-n schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:05:
Hoe definieer je keihard? Dat is eerst de vraag. Een deel van die mensen werkt onder begeleiding, voor een deel is het bezigheidstherapie. Er zijn ook mensen die op zichzelf wonen en bijvoorbeeld hulp krijgen met het regelen van bijvoorbeeld een afspraak met de tandarts.

Is het kwalijk als dat niet meer gebeurt? Is het kwalijk als zo iemand voortaan gewoon thuis zit weg te rotten? Is het schadelijk als zo iemand gaat verslonzen of geld gaat weggeven aan de eerste de beste die langskomt? We hebben het hier deels over kwaliteit van leven, deels over het tegen zichzelf in bescherming nemen, en deels is het ook goed voor de maatschappij als die mensen goed begeleid worden.
Maar dat gaat ook op voor andere zwakkere groepen (bijvoorbeeld ouderen en chronisch zieken). Daar wordt ook versoberd. Ik denk dat een eventuele lobby een betere kans maakt als men de presentatie goed op orde heeft.

Hoe belangrijk goede presentatie is, is vanavond volgens de posts hier wel weer duidelijk gemaakt ;)
Maar voorop staat: ik vind het niet kunnen hoe hier mee omgegaan wordt. Je gooit het probleem als het ware over de schutting en laat die mensen ook nog een jaar lang zweven tussen rijk en gemeente.
Daar ben ik het mee eens, maar zoals gezegd: de verpakking van de boodschap helpt niet. In de huidige discussies zal men niet snel een hele sector ontzien, en het zal niet snel geloofd worden dat het om honderdduizenden gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

Ik vind het wel wat vreemd dat je je stem laat afhangen van het poppetje dat de boodschap over brengt. Je stemt toch op de partij waarvan de ideologie het dichtst bij die van jouw ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
ari3 schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:00:
Ik ben vooral teleurgesteld in de oplossingsrichting. Jammer dat men niet echt in de overheidsuitgaven heeft willen snijden in plaats van lastenverzwaring.
Op korte termijn is zoiets moeilijk door te voeren, zeker als je ook nog wilt dat e.e.a. niet enorm verstoord wordt. Overigens is in de CPB doorrekening te zien dat er weldegelijk gesneden wordt.

Wil je meer uitgaven beperken dan kom je al vrij vlot uit op de grotere posten van de begroting: onderwijs, zorg en sociale zekerheid. Onderwijs is nu grotendeels ontzien. Zorg inperken kan alleen maar door daadwerkelijk minder zorg te verlenen waarmee met de fikse besparingen op de AWBZ nu mee begonnen wordt. Sociale zekerheid is voor gekozen om te hervormen in plaats van bot direct te bezuinigen wat op termijn weldegelijk uitgaven kan besparen. AOW is overigens een van de grotere posten van de sociale zekerheid en daar zit ook een beperking in de plannen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2012 00:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 12 november 2012 @ 23:07:
[...]
Vooralsnog; en waarom denk je dat ze maatregelen zoals een inkomensafhankelijke zorgpremie een eindpunt laten hebben? Als emigreren onmogelijk zou zijn zou daar geen enkele reden voor zijn.
Omdat de VVD daar niet mee zou instemmen, het is een compromis.

De SP is trouwens ook voor het doortrekken van de inkomensafhankelijke zorgpremie over de hele linie. Blijkbaar heeft het dus geen enkel effect op emigratie <-- :*)
Vergeet ook de redenen om de toptarieven te verlagen over tijd niet. Hoe reëel was het 100 jaar geleden om te emigreren voor een deel van de bevolking? Hoe reëel was dat 50 jaar geleden, en hoe reëel is het vandaag? Wat ik al zeg: met een laptop maakt het geen kloot uit waar ik ter wereld ben voor mijn werk. Ik hoef zelfs niet meer in Nederland te wonen om hier leiding te geven. De wereld is kleiner geworden, en ook Nederland zal moeten concurreren voor mensen die per saldo significant geld opleveren, want die wil iedereen wel hebben.
Ja, er zijn zat mensen die hun werk ook ergens anders kunnen doen. Maar nee, niet iedereen heeft er trek in en is zo avontuurlijk ingesteld. Redenen om te emigreren liggen op andere vlakken en zijn positiever van aard. Mensen, als ze er al zijn, die enkel voor het geld verhuizen zijn nog al... hmm ja sneu.

Er zijn genoeg landen waar er meer belasting geheven wordt. Er is geen sprake van leegloop uit die landen en niet verrassend zijn dat de landen waar de mensen gelukkig zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beat schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:49:
[...]

Omdat de VVD daar niet mee zou instemmen, het is een compromis.
Ja dat is makkelijk; maar WAAROM? Wat is het uitgangspunt?
Het is leuk te denken dat dingen gedaan worden om het rijken naar de zin te maken, maar de gehele wijze is toch bij de meeste partijen gebaseerd op een algehele filosofie voor de hele maatschappij. Je geeft geen enkele reden. Wat de SP daar dan weer mee te maken heeft...
beat schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:49:
[...]

Ja, er zijn zat mensen die hun werk ook ergens anders kunnen doen. Maar nee, niet iedereen heeft er trek in en is zo avontuurlijk ingesteld. Redenen om te emigreren liggen op andere vlakken en zijn positiever van aard. Mensen, als ze er al zijn, die enkel voor het geld verhuizen zijn nog al... hmm ja sneu.

Er zijn genoeg landen waar er meer belasting geheven wordt. Er is geen sprake van leegloop uit die landen en niet verrassend zijn dat de landen waar de mensen gelukkig zijn.
Bijvoorbeeld Bulgarije is niet ver weg, met een vlaktax van minder dan de helft van de belastingen hier. Als jij als gezin omdat er geen grens is aan maximumbedrag ineens 15.000+ aan zorgpremie mag aftikken, dan is dat nogal snel rendabel.

Dan kan je denken dat lang niet iedereen dat doet, en dat klopt uiteraard. Maar, met iedere stap zijn het er meer, en worden het minder (voor zover ze er al waren...) welgestelden die het interessant vinden naar Nederland te komen.

Tel daar bij dat we het over een paar % van de bevolking hebben, waardoor je echt enorm moet gaan verhogen om de massa ook maar iets op te hogen dan zet het geen zoden aan de dijk. Dan zijn de verhalen leuk dat het gewoon door moet lopen, maar uiteindelijk lopen de totaalinkomsten er van terug na een omslagpunt.

Dus nogmaals: kies maar. Jaag gerust iedereen weg die op dit moment meer bijdraagt aan het sociaal systeem dan dat ze nemen, en kijk dan nog eens of het zo goed gaat met de begroting.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beat
  • Niet online
Meeste partijen? De PvdA , Groen Links en SP hebben er geen enkele moeite mee hoor dat hogere inkomens meer gaan afdragen. Er zijn genoeg andere regelingen die een plafond kennen, neem de ZVW bijvoorbeeld.

[ Voor 10% gewijzigd door beat op 13-11-2012 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

beat schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 01:05:
Meeste partijen? De PvdA en SP hebben er geen enkele moeite mee hoor dat hogere inkomens meer gaan afdragen. Er zijn genoeg andere regelingen die een plafond kennen, neem de ZVW bijvoorbeeld.
Ja, de meeste partijen hebben een filosofie die slaat op het geheel. Wat is daar niet duidelijk aan? Hoe is je verwijzing naar PvdA en SP daarvoor relevant? Als mensen moeite doen een gedegen reply te geven, zou je dan op zijn minst zo beleefd willen zijn ook te lezen wat er geschreven wordt?
The Legend schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:13:
[...]

Ik vind het wel wat vreemd dat je je stem laat afhangen van het poppetje dat de boodschap over brengt. Je stemt toch op de partij waarvan de ideologie het dichtst bij die van jouw ligt?
Zeer zeker is dat niet het beginpunt. Maar als een partij punten heeft die die vervolgens niet kan overbrengen of uiteenzetten vanwege de persoon die ze op de frontlinie zetten, dan is dat enkel meer bron van onduidelijkheid.

Als jij een geweldig idee hebt wat de wereld redt, maar als je het vertelt klinkt het voor 90% van de mensen of je een geestelijke handicap hebt, dan zit je niet op de juiste plek. Ik ga geen stem verspillen aan zoiets, een partij is niet één man, en dus moet ook niet die ene man die totaal niet kan communiceren de communicatie doen. Als je dat als partij niet ziet dan ben je wel alle credits kwijt ja.

[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Modbreak:Ik geloof dat we hier even moeten afkoelen.

Er staat een hoop in dit topic dat om te beginnen nogal kort door de bocht is, en verder veel aanmatigend en tendentieus, en zelfs bijzonder denigrerend ten aanzien van hele bevolkingsgroepen.

Dat moeten we hier niet willen.

Overleg volgt, en topic zal nagelopen worden op deze kwesties.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Let the games begin... We zijn weer open.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 19:14
Zo.
Heeft nu iedereen zijn zin? Lukt het nou eens om verder te kijken dan de eigen wereld?

Oftwel ; beter op deze manier?

[ Voor 15% gewijzigd door maartend op 13-11-2012 17:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Topinkomens nu echt aan banden

En imho terecht. Die lui worden wel betaald met belastinggeld, dan zijn gouden handdrukken en miljoenenbonussen bij falen echt niet te verantwoorden, als de gewone man de dupe is van hun wanbeleid en wanpresteren (denk aan de affaires-Vestia en de affaire-Laurentius, om een paar recente voorbeelden te noemen).

Als je rijk wil worden is dat prima, maar ga dan lekker het bedrijfsleven in.

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het is alleen geen plan van Rutte, deze regering of dit regeerakkoord :P

Het debat over de regeringsverklaring is overigens aan de gang :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Nee, maar het kabinet heeft wel plannen om op basis van deze maatregel verder te gaan, en de boel nog verder in te perken (een goede zaak), en als zodanig heeft het dus wel raakvlakken met dit topic ;)

Virussen? Scan ze hier!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
wildhagen schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 17:14:
Topinkomens nu echt aan banden

En imho terecht. Die lui worden wel betaald met belastinggeld, dan zijn gouden handdrukken en miljoenenbonussen bij falen echt niet te verantwoorden, als de gewone man de dupe is van hun wanbeleid en wanpresteren (denk aan de affaires-Vestia en de affaire-Laurentius, om een paar recente voorbeelden te noemen).
Maar eigenlijk is het grootste probleem dus een gebrek aan controle. Want miljoenenbonus (dat komt overigens niet veel voor bij een publieke instantie en toch vrij zelden bij semi-publieke instanties) heeft niet direct met wanpresteren te maken. Gouden handdruk is gewoon arbeidsrecht, ook minder verdienende mensen krijgen dat en ook mensen in het bedrijfsleven.

Het echte probleem zit hem in toezicht en controle, van de Tweede Kamer tot gemeenteraad. En dan hebben we het nog niet over vrijwel oncontroleerbare ZBO's gehad. En bij toezicht en controle hoort natuurlijk ook pakkans, we hoeven niet om dit op te lossen draconische straffen op te leggen maar zorgen dat de pakkans veel groter wordt.

Sterker is denk dat bonussen prima kunnen werken maar dan wel over een langere periode, lange termijnresultaten en niet naar een enkel jaar kijken maar ook naar de 2 of 3 jaar daarna. Dat maakt het korte termijn denken ook wat minder belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier zijn de nieuwe koopkrachtcijfers te vinden:
http://nos.nl/artikel/440...of-minder-koopkracht.html

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Uye7gJIYVDMsjN1USUOE0njE/full.png

In het geheel zijn vooral de uitschieters naar onderen wat verzacht, behalve bij de AOW. Naar boven toe zie ik wel wat al te grote uitschieters voor alleenstaande (ouder) minimum loon. Van de andere kant zijn dat wel de mensen die het minste speelruimte hadden. Samen met de verlaging van sociale minima, is het op zich wel een extra stimulans alles op alles te zetten om te werken.

In het geheel is het een verbetering, waarbij de meeste teruggang nu in een marge zit die het niet zo extreem maakt te stellen dat er bij dat soort consessies geen feestjes voor anderen hoeven te zijn.

Ik heb me niet erg verdiept in hoeveel kapitaal er bij AOWers zit. mij lijkt op het eerste gezicht dat ze de vooruitgang van minima en de achteruitgang van AOW wel iets gelijker mogen trekken.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 13-11-2012 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
Het rare is dat een flink deel van de groepen, o.a. waar de ophef juist om ging, niet meegenomen worden in bovenstaande staatjes. Met kinderen houdt het op bij 2.5x modaal gezinsinkomen. Zonder kinderen bij 3x modaal gezinsinkomen.

Waar is 2x modaal + 1.5x modaal met kind? Waar is 3x, 4x modaal?

Puur vanuit een procesperspectief vind ik het opvallend welke groepen zijn gekozen om cijfers voor te berekenen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 13-11-2012 20:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik vind het nogal typisch dat in het nieuwe akkoord de werkgelegenheid achteruit gaat en het begrotingstekort helemaal niet wordt terug gedrongen... terwijl dat in het oude akkoord wel zo "zou" zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ArcticWolf schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:50:
Ik vind het nogal typisch dat in het nieuwe akkoord de werkgelegenheid achteruit gaat en het begrotingstekort helemaal niet wordt terug gedrongen... terwijl dat in het oude akkoord wel zo "zou" zijn.
Het deel wat aangepast is, had niets met begrotingstekort te maken, maar was budgetneutraal om te nivelleren. Aan de overige zaken voor bezuiniging is dus ook niet echt wat veranderd, dus daar zie je nu inderdaad niets van terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Niet online
Positief dat een alleenstaande ouder op minimumloon er ruim 9% op vooruit gaat. Dat maakt werken echt loonend en verkleint de armoedeval. Goed werk. Mag ook wel gezegd worden.

Maar goed een degressieve arbeids- en heffingskorting is ook wel weer een gedrocht.

Volgens mij wat het makkelijker geweest om de schijven gelijk te houden qua percentages, de derde en vierde schijf iets in te korten, de arbeidsheffing flink te verhogen en voor schijf drie en vier een tijdelijke crisisopslag te geven (iets van 3 of 4 procentpunt). Deze crisisopslag telt niet mee voor de aftrekposten, is wettelijk beperkt (zeg op 3 of 4 jaar) en de bestemming is enkel en alleen een stukje aflossing van de staatsschuld. Daarmee lagere rentelasten en een stukje nivellering met directe connectie naar de tekorten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

PolarBear schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 20:56:
Positief dat een alleenstaande ouder op minimumloon er ruim 9% op vooruit gaat. Dat maakt werken echt loonend en verkleint de armoedeval. Goed werk. Mag ook wel gezegd worden.
Maar goed een degressieve arbeids- en heffingskorting is ook wel weer een gedrocht.
:? :?

Dat gezegd: Je kan veel zeggen van Nederlands fiscaal beleid, maar als er één ding niet loont, dan is het wel werken. Sterker nog: de mensen die minder hoog opgeleid zijn, minder (hard) werken en minder hun steentje bijdragen, gaan er het meeste op vooruit 8)7.

En dan nog durft de VVD zich te profileren als een liberale partij. Als er één ding exact het tegenovergestelde is van liberaal beleid, is het wel nivelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 22:06:
[...]

[...]

Dat gezegd: Je kan veel zeggen van Nederlands fiscaal beleid, maar als er één ding niet loont, dan is het wel werken. Sterker nog: de mensen die minder hoog opgeleid zijn, minder (hard) werken en minder hun steentje bijdragen, gaan er het meeste op vooruit 8)7.

En dan nog durft de VVD zich te profileren als een liberale partij. Als er één ding exact het tegenovergestelde is van liberaal beleid, is het wel nivelleren.
Je moet de daling van sociale minima even naast de stijging van minimumloners zetten. Stellen dat werken niet loont is dan ook niets anders dan compleet ongefundeerd schoppen naar bepaalde groepen werkenden. Daarvoor is het topic nog geen 24 uur geleden op slot gedaan, dus het zou gewaardeerd worden als je uitspraken doet, dat je die ook fatsoenlijk onderbouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend

The Legend

*Plop*

[...]

[...]

Mensen die minder hoog opgeleid zijn, werken minder (hard) en dragen minder bij aan de samenleving? Ook weer een lekker polariserende opmerking die bijdraagt aan de discussie :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 14-09 20:59
Sterker nog: de mensen die minder hoog opgeleid zijn, minder (hard) werken en minder hun steentje bijdragen, gaan er het meeste op vooruit 8)7.
Niet zo iedereen over een kam scheren. Opleidings niveau en salaris zeggen niets over wel of niet hard werken. En al helemaal niet over steentjes bijdragen aan de samenleving. Juist veel fysiek zware beroepen verdienen niet geweldig. En veel bureau stoel warmers hengelen maandelijks het 2 tot 5 voudige binnen.

Juist de mensen die iets produceren / uitvoeren waar direct geld aan verdient en diensten die direct iets toevoegen aan de samenleving krijgen de laagste lonen.

Zorg, onderwijs, revalidatietechniek, logistiek, allemaal branches die echt wel wat toevoegen aan de samenleving maar waar je op de uitvoerende functies zeker niet hoeft te verwachten binnen 5 jaar modaal te verdienen.

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hoewel ik geen nivelleringsfan ben (maar ook geen principiële problemen mee) en rijkdom voor mij zeker geen scheldwoord is krijg ik echt jeuk van de door de VVD gepopulariseerde term hardwerkende Nederlander, niet alleen om zoal D-e-n en martijn_tje regelmatig aangeven veel hardwerkende Nederlanders helemaal niet veel verdienen maar ook omdat mensen die term maar al te graag op zichzelf betrekken. Wat is er gebeurd met goede wijn behoeft geen krans :?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 00:59:
[...]

Ja dat is makkelijk; maar WAAROM? Wat is het uitgangspunt?
Het is leuk te denken dat dingen gedaan worden om het rijken naar de zin te maken, maar de gehele wijze is toch bij de meeste partijen gebaseerd op een algehele filosofie voor de hele maatschappij. Je geeft geen enkele reden.
De VVD kent geen algemeen politiek perspectief van belangenbehartiging, in tegenstelling tot de meeste andere partijen. Let wel, elke partij kent een selectieve focus in belangenbehartiging - men voorziet in visie / beleid / sturing naar een deel van de samenleving, en zet dat in balans met een oriëntatie op de balans tussen achterban en maatschappij.

In veel opzichten is de partij een netwerk van belangen, en minder een politieke representatie met een connectie naar netwerken toe (zoals bijvoorbeeld het CDA voordat de netwerken er van weg liepen omdat de regenten er niet meer in slaagden om verder te kijken dan het woord "boodschap").

Het verschil in deze is van vitaal belang. Juist in de huidige omstandigheden.

Wij zijn geen partij van de hard werkende Nederlander. Wij zijn een partij van specifieke behartiging van belangen. Absoluut, dat gaat op voor elke partij. Wij hebben ons echter nooit georiënteerd op een noodzaak van een algemene filosofie voor samenleving als geheel boven het niveau van ideologie (en ideologie is leuk, handig, kan ook prima zijn en werken - maar ideologie is altijd kostbaar en gericht op selectieve belangen - een les wat trouwens ook geldt voor bijvoorbeeld de PvDA).

Dat gat tussen "algemeen politiek perspectief belangenbehartiging" en "algemeen politiek perspectief samenleving" is voor ons als partij - de VVD - iets wat we eigenlijk geen historische ervaring mee hebben. We hebben ons altijd gezien als een partij die niet de grootste is, of zelfs dient te zijn, omdat de representatie van een specifiek deel van economie als middel van sturing gezien werd. Dat is niets slechts, of vreemds, het is afkomstig vanuit hoe de partij gegroeid is, en waarop ze gestoeld is in oorsprongen.

Dit gat is ook de reden waarom men soms naar de partij kijkt als "de partij van groot bezit en kapitaal". Gekleurd beeld natuurlijk, echter essentieel niet incorrect. Als partij hebben we altijd een focus gehad op selectieve belangenbehartiging en de balans werd door andere politiek ingevuld. Dat laatste punt is van belang, die andere politiek is immers weggevallen - uit onze historische tevredenheid met positie in balans (bijvoorbeeld met het CDA) hebben wij a) nooit echt nagedacht boven het niveau van ideologie als andere partijen over een "algemeen politiek perspectief samenleving" en b) hebben wij nu in het licht van afwezigheid van die balanspositie "dan maar zelf" de stap gezet om dat gat op het niveau van stemmen te vullen. We hebben dit gedaan met beeldvorming. We hebben vergeten om ook na te denken over hoe je dit politiek doet opvullen.

Enfin.

Dat we nu ineens ons in een positie bevinden van grotere partij (van grootste kun je niet spreken omdat het aantal zetels niet vertaald kan worden in een positie van singulaire dominantie) is een les op meer dan een front. Niet voor niets gaan er veel stemmen intern op naar het opnieuw vinden van een meer gedeelde balans (de meesten denken dan aan de rol van een grotere midden partij - men mist de historische rol van CDA in dat opzicht ook al mist men de partij zelf niet). In dat opzicht is een continue blik op de interacties in de 1ste Kamer de komende periode best interessant. Microcosmos en achterkamer springen als termen te binnen.

De visie van de partij kent een discrepantie tussen filosofie van ordening en behartiging van die delen van de maatschappij wat men dient (en wat de partij dient), en de daadwerkelijke noodzaak (uit positie en omstandigheden) tot vinden van een balans tussen dat en een filosofie / visie op de maatschappij als geheel.
Verwar hier niet de onderliggende ideologie met een dergelijke algemene visie, het is niet hetzelfde. De ideologie heeft zich historisch niet op een dergelijke algemene balans georiënteerd, het is immers een gedachtegoed van ordening ter behartiging van belangen. En die belangen zijn historisch selectief.

Daar is men zich over het algemeen best goed van bewust. De realisatie is een van de grote redenen waarom de partij zich historisch gericht heeft op een leidend / ondersteunende rol. De behartiging en representatie van een deel van economie van samenleving als onderdeel van het grotere geheel van het land - waar andere partijen en het fenomeen van cultuur van overleg voor de balans deden zorgen.

Dat is iets wat nu weg is gevallen. Kans is groot dat we die balans weer terugvinden, maar dat is geen kwestie van "de VVD", als samenleving dienen we die balans weer terug te vinden. Of we dat kunnen, is - frappant genoeg - iets wat begint met politiek, en is iets waar de VVD eigenlijk of de instigator, of de breuklijn zal zijn.

Iets wat opvalt is dat de campagne voorafgaand aan de verkiezingen in veel opzichten een breuk was met de historische focus van de partij op haar rol binnen politiek maar ook samenleving en economie. En ja, in veel opzichten was de campagne te scherp in het streven naar dominantie van beeldvorming. Dat heeft stemmen opgeleverd ja, maar wel met een prijskaartje. In dat opzicht heerst bij velen toch de vraag wat de prijs gaat zijn willen we dat de volgende verkiezingen herhalen of dat het misschien toch beter is om dat niet weer te doen - een terugkeer naar een rol waar we misschien zelfs beter in waren. Is wel de vraag of we die prijs ook tegen die tijd nog zien, en of we verleiding kunnen weerstaan.

De realiteit is dat tegen de volgende verkiezingen, zelfs in een optimaal scenario van een kabinet wat zijn tijd ten volle dient, we geen "partner" zullen vinden in het midden. Die zal er simpelweg (nog) niet zijn. Het CDA is een stervende partij (demografie) in te veel opzichten, ongeacht of men nu ineens een boodschap (in Eys of hoger in het land of waar dan ook) kan vinden èn een manier om die te verkondigen. Ook is het CDA zelf aan het verschuiven (niet enkel extern, maar de interne verschuivingen beginnen nu pas in het zicht te komen). En tja, andere partijen zijn in dat opzicht ook geen echte optie. Een veelvoud aan kleinere partners, instabiel. Marginaal GL? De ideologische concullega D66? SP?

We zullen als partij moeten waken voor de valstrik waar we met de campagne ons hoofd in hebben gestoken, waken tegen de verleiding om in de geest van een PVV methodiek te hanteren die in het licht van noodzaak van een algemene visie (boven het niveau van focus van de partij zelf) niet de munt van vertrouwen doet compromitteren. Laten we hier eerlijk zijn, vertrouwen ligt aan de basis van elke menselijke interactie. Of je het nu met empathie ziet of zakelijk of zelfs zonder menselijkheid is in deze irrelevant. Het is de munt waar je mee doet handelen. Daar kun je mee bouwen, maar je kan hem slechts in veel mindere mate belenen.

Misschien vervelend om het voorbeeld weer te herhalen, maar goed het is een praktisch voorbeeld. In de campagne hebben we besloten om verder te reiken dan onze eigen behartiging. Een van de instrumenten was het onderwerp van de HRA. We besloten in onze verwarring tussen doelstelling en methodiek dat het zou staan als een huis. Wetende dat de realiteit nu eenmaal een noodzaak van aanpassing is. Die insteek, dat gebruik van beeldvorming voor het doel van werving pur sang is een transactie met de munt van vertrouwen. In gewone tijden, maar des te meer in tijden van druk. En daar wringt een schoen.

We hebben een keuze. Of we ontwikkelen die "algemene visie", en accepteren dat we daarmee het land in een richting van polarisatie sturen in veel opzichten vergelijkbaar met andere landen waar dit in het verleden plaats vond. Of we vragen ons af welke belangen we met welke visie het beste dienen en wat onze rol in onze samenleving en economie is. Dat zijn twee uitersten, absoluut, en een antwoord zweeft nog ergens tussen die vragen natuurlijk. Hoe dan ook, we dienen ons op beide scenario's (en de consequenties van deze) voor te bereiden. De sturing richting polarisatie (afhankelijk zelfs maar van de vraag of de partij genoeg munten van vertrouwen herwint en op welke wijze om het klaar te spelen) is er een die ik persoonlijk niet voor kan staan, daarvoor is dit te veel een kwestie van het leren van fouten die elders al gemaakt zijn.

En ja, intern valt er inderdaad best ook nog wel wat uit te vogelen. Uiteindelijk krijgt Hans toch nog gedeeltelijk gelijk. Verdonk was ook geen optie nee, maar Rutte heeft geen affiniteit. Waar men in media zich nu af doet vragen waar dat probleem van affiniteit zit ten opzichte van samenleving is het eigenlijk zo selectief niet. Ook intern is er de klik van perspectief niet. Logisch ook wel, het is een abstract politicus met voorkeur voor de spotlight van attentie. Menselijk, en het heeft nut gehad, maar de volgende etappe zal toch echt een fundamenteel andere insteek vereisen. En nee, ideologie noch (enkel de) historische visie mag daar leiden.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Virtuozzo schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:51:
Dat laatste punt is van belang, die andere politiek is immers weggevallen - uit onze historische tevredenheid met positie in balans (bijvoorbeeld met het CDA) hebben wij a) nooit echt nagedacht boven het niveau van ideologie als andere partijen over een "algemeen politiek perspectief samenleving" en b) hebben wij nu in het licht van afwezigheid van die balanspositie "dan maar zelf" de stap gezet om dat gat op het niveau van stemmen te vullen. We hebben dit gedaan met beeldvorming. We hebben vergeten om ook na te denken over hoe je dit politiek doet opvullen.
In hoeverre is dit gelinkt met de veranderde positionering van de VVD, dwz het dumpen van veel liberale/progressieve punten en hun vervanging door conservatieve uitingen? Het heeft ze met het wegvallen van de CDA geen windeieren gelegd, maar ik ben het met je eens dat nu wel behoorlijk de intellectuele armoede zichtbaar wordt, mogelijk ook omdat men opeens zo gegroeid is. Hadden een Halbe Zijlstra of Stef Blok het gered tot fractievoorzitter in de eerdere periodes?
Niet voor niets gaan er veel stemmen intern op naar het opnieuw vinden van een meer gedeelde balans (de meesten denken dan aan de rol van een grotere midden partij - men mist de historische rol van CDA in dat opzicht ook al mist men de partij zelf niet). In dat opzicht is een continue blik op de interacties in de 1ste Kamer de komende periode best interessant. Microcosmos en achterkamer springen als termen te binnen.
Een middenpartij worden zie ik de VVD niet snel doen, dan moet men zoveel water bij de wijn doen, en juist bij punten die gevoelig liggen ;) . Let wel, het kan, maar dan moet de maatschappij opschuiven (zeg de berg naar Mo) en de VVD stabiel blijven. Plus je krijgt dan een vacuum op rechts/conservatief :p

Maar je dwaalt wel af, want echt over de plannen van Rutte-2 gaat dit niet, al is het wel een interessante visie vanuit de VVD "grass roots" :)

[ Voor 4% gewijzigd door gambieter op 14-11-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
kenneth schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:51:
niet alleen om zoal D-e-n en martijn_tje regelmatig aangeven veel hardwerkende Nederlanders helemaal niet veel verdienen maar ook omdat mensen die term maar al te graag op zichzelf betrekken. Wat is er gebeurd met goede wijn behoeft geen krans :?
ik irriteer me niet alleen aan het feit dat er zat hardwerkende Nederlanders zijn die niet veel verdienen... ik irriteer me ook aan het feit dat men bij het gebruik van die term ook onderschat hoeveel niet hardwerkende Nederlanders er zijn die wel veel verdienen... (en ja, die schoen trek ik aan)...

de "hardwerkende Nederlander" is voor mijn net zo'n populistische term als "Henk & Ingrid"... ik walg daarvan... en ik walg er helelaal van als ik op tv willekeurig van straat geplukte dombo's * dezelfde termen hoor bezigen...

* dombo's: mensen die iets heel anders stemmen dan sociaal en economisch gezien verstandig voor hen is...

[ Voor 6% gewijzigd door P.O. Box op 14-11-2012 00:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
gambieter schreef op woensdag 14 november 2012 @ 00:31:
[...]

In hoeverre is dit gelinkt met de veranderde positionering van de VVD, dwz het dumpen van veel liberale/progressieve punten en hun vervanging door conservatieve uitingen? Het heeft ze met het wegvallen van de CDA geen windeieren gelegd, maar ik ben het met je eens dat nu wel behoorlijk de intellectuele armoede zichtbaar wordt, mogelijk ook omdat men opeens zo gegroeid is. Hadden een Halbe Zijlstra of Stef Blok het gered tot fractievoorzitter in de eerdere periodes?
Het is niet zozeer het dumpen van, maar de onzekerheid in omgang met - in het licht van het ontbreken van een uitgewerkt algemeen perspectief boven die niveau's van a) selectieve behartiging en b) ideologie. Hier zit een punt van aandacht, wat binnen de partij toch op een bepaalde manier is overgekomen als punt van zwakte van Rutte en de aanpak van de onderhandelingen. Als we een algemene visie (samenleving als geheel boven niveau van ideologie) hadden gehad, was de instigatie tot de hetze het niet gelukt om een momentum te realiseren. Het struikelen over het gat wat ik aangaf zal voor de partij een flink punt van discussie moeten zijn.

Ja, aan de ene kant heeft het geen windeieren gelegd. Nu. De vraag is of we een dergelijke algemene visie zullen / kunnen ontwikkelen, en of we die überhaupt moeten nastreven - gezien de voortdurende reflexieve neiging om tot ideologie te vervallen. Maar goed, die neiging komt voor een groot deel voort uit de historische afwezigheid van die algemene visie. Het kan ons behoorlijk kosten. Immers, de volgende verkiezingen moeten we heel bewust kiezen of we opnieuw de gehanteerde methodiek van deze campagne moeten gaan hanteren, wat daar de prijs van is, en of de mensen die nu op de partij gestemd hebben daar opnieuw zich in zullen laten leiden. Korte termijn winst, misschien wel lange termijn verlies. Het CDA heeft al met dat bijltje gehakt, en sloeg mis.

Wat Zijlstra aangaat, en Blok. Zeer capabele mensen, elk met een eigen achtergrond en instelling. De tijd zal leren of Zijlstra de politieke munt zal spelen (eigenlijk vergelijkbaar met zoals Rutte dat zelf gedaan heeft) of niet. Blok heeft die oriëntatie niet om met die munt te spelen. Enfin, elke partij met consternatie en vacuum kent zijn momenten van verschuivingen. Dat heeft minder te maken met betrokken personen individueel dan met puur menselijk gedrag.
gambieter schreef op woensdag 14 november 2012 @ 00:31:
[...]

Een middenpartij worden zie ik de VVD niet snel doen, dan moet men zoveel water bij de wijn doen, en juist bij punten die gevoelig liggen ;) . Let wel, het kan, maar dan moet de maatschappij opschuiven (zeg de berg naar Mo) en de VVD stabiel blijven. Plus je krijgt dan een vacuum op rechts/conservatief :p

Maar je dwaalt wel af, want echt over de plannen van Rutte-2 gaat dit niet, al is het wel een interessante visie vanuit de VVD "grass roots" :)
De partij had een stabiele positie in wat je de cultuur van overleg en behartiging van netwerken kunt noemen. Die positie was stabiel, omdat de partij een specifieke focus had daarin, en er een stabiele politieke verdeling was voor behartiging van andere netwerken en onderdelen van samenleving. Met overleg en uitwisseling van perspectieven had men zo een redelijk continue balans van samenwerking. Men kon zich dus concentreren op die punten die voor de eigen selectie relevant waren. Dat was een positie van de zijkant, zoals Zijlstra dat noemt, maar wel een die gewenste resultaten leverde. Echter, met name van wege de aanwezigheid van stabiel politiek landschap en partnerschap.

Inderdaad zitten we nu in een positie waar we water bij de wijn moeten doen. En zullen moeten blijven doen, totdat of dat politieke landschap terug een balans van verdeling en vertegenwoordiging kan vinden, of (en dit is de eigenlijk insteek waarom we de lessen van het fenomeen PVV in onze campagne zo geïnternaliseerd hebben voor het gebruik van beeldvorming) we moeten een positie van dominantie innemen.

Ja, het is wat off topic gegaan. Er zijn echter wel punten van inzicht op deze wijze in hoe de VVD in deze is aan het proberen te navigeren. De plannen van Rutte-2 in dat opzicht zijn vrijwel volledig onderhevig aan dat "gat" tussen perspectieven / visie waar de partij mee zit.

Dat zal zijn effecten hebben. Even los van de interne verschuivingen als consequentie van zowel het debacle als de hetze. Het zal bepalen hoe de partij zich zal oriënteren wanneer het aankomt op het bijstellen van plannen, alsmede het invullen van beleid.

Bepalend daarbij is a) in hoeverre men bereid blijft om beeldvorming te blijven gebruiken op de manier zoals dit in de campagne gehanteerd werd, en b) in hoeverre men binnen de partij de tijd maakt voor analyse en ontwikkeling van (breder) perspectief - dat laatste zal bepalen of men reflexief terug zal grijpen naar ideologie, of niet.

En ja, dat is toch wel iets wat van impact zal zijn op de plannen, en op de duur van het kabinet.
P.O. Box schreef op woensdag 14 november 2012 @ 00:36:
[...]

de "hardwerkende Nederlander" is voor mijn net zo'n populistische term als "Henk & Ingrid"... ik walg daarvan... en ik walg er helelaal van als ik op tv willekeurig van straat geplukte dombo's * dezelfde termen hoor bezigen...
Dat is een goed voorbeeld van dat instrument van beeldvorming. Wij zijn geen partij van de "hardwerkende Nederlander", we zijn een partij met een visie (vanuit overtuiging en oorsprong) op de behartiging van een deel van economie en samenleving. Net als elke andere partij, met het verschil dat we nooit echt verder hebben hoeven kijken / gekeken om een balans daar in te treffen met een breder perspectief op de samenleving als geheel.

Beeldvorming ziet men vaak als consequentie, het is echter primair een instrument. En dat instrument is een mes wat aan meer dan een kant doet snijden. Dat hebben we gezien bij de PVV, en ja het heeft zijn nut, maar nooit zonder prijs. Je schept trends, en aversies, gelijk. Geen van beide iets wat je altijd onder controle hebt.

[ Voor 9% gewijzigd door Virtuozzo op 14-11-2012 01:05 ]

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Niet online

Ramzzz

Virtuozzo schreef op dinsdag 13 november 2012 @ 23:51:
De VVD kent geen algemeen politiek perspectief van belangenbehartiging, in tegenstelling tot de meeste andere partijen. Let wel, elke partij kent een selectieve focus in belangenbehartiging - men voorziet in visie / beleid / sturing naar een deel van de samenleving, en zet dat in balans met een oriëntatie op de balans tussen achterban en maatschappij.

In veel opzichten is de partij een netwerk van belangen, en minder een politieke representatie met een connectie naar netwerken toe (zoals bijvoorbeeld het CDA voordat de netwerken er van weg liepen omdat de regenten er niet meer in slaagden om verder te kijken dan het woord "boodschap").

Het verschil in deze is van vitaal belang. Juist in de huidige omstandigheden.

Wij zijn geen partij van de hard werkende Nederlander. Wij zijn een partij van specifieke behartiging van belangen. Absoluut, dat gaat op voor elke partij. Wij hebben ons echter nooit georiënteerd op een noodzaak van een algemene filosofie voor samenleving als geheel boven het niveau van ideologie (en ideologie is leuk, handig, kan ook prima zijn en werken - maar ideologie is altijd kostbaar en gericht op selectieve belangen - een les wat trouwens ook geldt voor bijvoorbeeld de PvDA).

Dat gat tussen "algemeen politiek perspectief belangenbehartiging" en "algemeen politiek perspectief samenleving" is voor ons als partij - de VVD - iets wat we eigenlijk geen historische ervaring mee hebben. We hebben ons altijd gezien als een partij die niet de grootste is, of zelfs dient te zijn, omdat de representatie van een specifiek deel van economie als middel van sturing gezien werd. Dat is niets slechts, of vreemds, het is afkomstig vanuit hoe de partij gegroeid is, en waarop ze gestoeld is in oorsprongen.

Dit gat is ook de reden waarom men soms naar de partij kijkt als "de partij van groot bezit en kapitaal". Gekleurd beeld natuurlijk, echter essentieel niet incorrect. Als partij hebben we altijd een focus gehad op selectieve belangenbehartiging en de balans werd door andere politiek ingevuld. Dat laatste punt is van belang, die andere politiek is immers weggevallen - uit onze historische tevredenheid met positie in balans (bijvoorbeeld met het CDA) hebben wij a) nooit echt nagedacht boven het niveau van ideologie als andere partijen over een "algemeen politiek perspectief samenleving" en b) hebben wij nu in het licht van afwezigheid van die balanspositie "dan maar zelf" de stap gezet om dat gat op het niveau van stemmen te vullen. We hebben dit gedaan met beeldvorming. We hebben vergeten om ook na te denken over hoe je dit politiek doet opvullen.

Enfin.

Dat we nu ineens ons in een positie bevinden van grotere partij (van grootste kun je niet spreken omdat het aantal zetels niet vertaald kan worden in een positie van singulaire dominantie) is een les op meer dan een front. Niet voor niets gaan er veel stemmen intern op naar het opnieuw vinden van een meer gedeelde balans (de meesten denken dan aan de rol van een grotere midden partij - men mist de historische rol van CDA in dat opzicht ook al mist men de partij zelf niet). In dat opzicht is een continue blik op de interacties in de 1ste Kamer de komende periode best interessant. Microcosmos en achterkamer springen als termen te binnen.

De visie van de partij kent een discrepantie tussen filosofie van ordening en behartiging van die delen van de maatschappij wat men dient (en wat de partij dient), en de daadwerkelijke noodzaak (uit positie en omstandigheden) tot vinden van een balans tussen dat en een filosofie / visie op de maatschappij als geheel.
Verwar hier niet de onderliggende ideologie met een dergelijke algemene visie, het is niet hetzelfde. De ideologie heeft zich historisch niet op een dergelijke algemene balans georiënteerd, het is immers een gedachtegoed van ordening ter behartiging van belangen. En die belangen zijn historisch selectief.

Daar is men zich over het algemeen best goed van bewust. De realisatie is een van de grote redenen waarom de partij zich historisch gericht heeft op een leidend / ondersteunende rol. De behartiging en representatie van een deel van economie van samenleving als onderdeel van het grotere geheel van het land - waar andere partijen en het fenomeen van cultuur van overleg voor de balans deden zorgen.

Dat is iets wat nu weg is gevallen. Kans is groot dat we die balans weer terugvinden, maar dat is geen kwestie van "de VVD", als samenleving dienen we die balans weer terug te vinden. Of we dat kunnen, is - frappant genoeg - iets wat begint met politiek, en is iets waar de VVD eigenlijk of de instigator, of de breuklijn zal zijn.

Iets wat opvalt is dat de campagne voorafgaand aan de verkiezingen in veel opzichten een breuk was met de historische focus van de partij op haar rol binnen politiek maar ook samenleving en economie. En ja, in veel opzichten was de campagne te scherp in het streven naar dominantie van beeldvorming. Dat heeft stemmen opgeleverd ja, maar wel met een prijskaartje. In dat opzicht heerst bij velen toch de vraag wat de prijs gaat zijn willen we dat de volgende verkiezingen herhalen of dat het misschien toch beter is om dat niet weer te doen - een terugkeer naar een rol waar we misschien zelfs beter in waren. Is wel de vraag of we die prijs ook tegen die tijd nog zien, en of we verleiding kunnen weerstaan.

De realiteit is dat tegen de volgende verkiezingen, zelfs in een optimaal scenario van een kabinet wat zijn tijd ten volle dient, we geen "partner" zullen vinden in het midden. Die zal er simpelweg (nog) niet zijn. Het CDA is een stervende partij (demografie) in te veel opzichten, ongeacht of men nu ineens een boodschap (in Eys of hoger in het land of waar dan ook) kan vinden èn een manier om die te verkondigen. Ook is het CDA zelf aan het verschuiven (niet enkel extern, maar de interne verschuivingen beginnen nu pas in het zicht te komen). En tja, andere partijen zijn in dat opzicht ook geen echte optie. Een veelvoud aan kleinere partners, instabiel. Marginaal GL? De ideologische concullega D66? SP?

We zullen als partij moeten waken voor de valstrik waar we met de campagne ons hoofd in hebben gestoken, waken tegen de verleiding om in de geest van een PVV methodiek te hanteren die in het licht van noodzaak van een algemene visie (boven het niveau van focus van de partij zelf) niet de munt van vertrouwen doet compromitteren. Laten we hier eerlijk zijn, vertrouwen ligt aan de basis van elke menselijke interactie. Of je het nu met empathie ziet of zakelijk of zelfs zonder menselijkheid is in deze irrelevant. Het is de munt waar je mee doet handelen. Daar kun je mee bouwen, maar je kan hem slechts in veel mindere mate belenen.

Misschien vervelend om het voorbeeld weer te herhalen, maar goed het is een praktisch voorbeeld. In de campagne hebben we besloten om verder te reiken dan onze eigen behartiging. Een van de instrumenten was het onderwerp van de HRA. We besloten in onze verwarring tussen doelstelling en methodiek dat het zou staan als een huis. Wetende dat de realiteit nu eenmaal een noodzaak van aanpassing is. Die insteek, dat gebruik van beeldvorming voor het doel van werving pur sang is een transactie met de munt van vertrouwen. In gewone tijden, maar des te meer in tijden van druk. En daar wringt een schoen.

We hebben een keuze. Of we ontwikkelen die "algemene visie", en accepteren dat we daarmee het land in een richting van polarisatie sturen in veel opzichten vergelijkbaar met andere landen waar dit in het verleden plaats vond. Of we vragen ons af welke belangen we met welke visie het beste dienen en wat onze rol in onze samenleving en economie is. Dat zijn twee uitersten, absoluut, en een antwoord zweeft nog ergens tussen die vragen natuurlijk. Hoe dan ook, we dienen ons op beide scenario's (en de consequenties van deze) voor te bereiden. De sturing richting polarisatie (afhankelijk zelfs maar van de vraag of de partij genoeg munten van vertrouwen herwint en op welke wijze om het klaar te spelen) is er een die ik persoonlijk niet voor kan staan, daarvoor is dit te veel een kwestie van het leren van fouten die elders al gemaakt zijn.

En ja, intern valt er inderdaad best ook nog wel wat uit te vogelen. Uiteindelijk krijgt Hans toch nog gedeeltelijk gelijk. Verdonk was ook geen optie nee, maar Rutte heeft geen affiniteit. Waar men in media zich nu af doet vragen waar dat probleem van affiniteit zit ten opzichte van samenleving is het eigenlijk zo selectief niet. Ook intern is er de klik van perspectief niet. Logisch ook wel, het is een abstract politicus met voorkeur voor de spotlight van attentie. Menselijk, en het heeft nut gehad, maar de volgende etappe zal toch echt een fundamenteel andere insteek vereisen. En nee, ideologie noch (enkel de) historische visie mag daar leiden.
Frappant dan, dat een partij die 'ideologie' uitdraagt, zoals opkomen voor de zwakkeren, dat dan altijd vanuit een 'pragmatische' partij als de VVD als 'linkse hobbies' wordt weggezet, met name met dank aan splijtzwam Wilders, die rechts ingehaald moet worden, en dat dat niets mag kosten, want dat gaat ten koste van de 'hardwerkende Nederlander', terwijl de torenhoge kostenpost die wordt ingezet als douceurtjes voor het deel van het electoraat waar de VVD voor opkomt, toch altijd met hand en tand verdedigd wordt, op grond van evenzeer ideologisch ingegeven 'pragmatisme'.

Ideologie of niet, zwart op wit of niet, inspirator of niet, dat waar je telkens op hamert, dat is je de facto ideologie. En die is in het licht van 'crisis', en 'schatkist' wel erg saillant en consequent ter meerdere eer en glorie van hen die al meer hebben, en nog in dergelijke mate dat de kosten ervan evenzeer of wellicht nog aanzienlijk meer gierend uit de hand lopen.

En dan is dat deel van het electoraat ook nog decennialang de grootste profiteur geweest – en nog steeds – van het economische piramidespel dat ten grondslag ligt aan de huidige crisis. en de pijn ervan ook nog uiterst éénzijdig bij die zwakkeren neer willen leggen, die niet voor zichzelf op kunnen komen.

Ik zou me toch achter de oren gaan krabben.

Belangen? Maatschappij?

[ Voor 3% gewijzigd door Ramzzz op 14-11-2012 08:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Laatst online: 19:14
[...]

[...]

Weer zo een met een plaat.
UitkeringsGERECHTIGDEN zijn er al jaren op achteruit gegaan. En gaan er nog meer op achteruit. Moet je ens kijken wa er met de Wajongers gaat gebeuren. Ik heb er enkele in mijn casload zitten en het nog niet durven vertellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Hij heeft het niet over uitkeringsgerechtigden maar over werkenden. En doet daarbij de absurde aanname dat minder verdienen betekent dat je minder hard werkt of minder je steentje bijdraagt.

Met het risico als een socialist te klinken: ik hoor Maximized graag na een week onderwijs-, ov-, zorg- en schoonmaakstaking.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
-_-;;
onze spoorleggers, lassers en machinisten werken meestal toch wel harder en langer (minstens 8 uur met uitloop naar 12 uur per shift) dan de meeste leidinggevende en toch krijgen (verdienen is wat anders) ze maar de helft omdat het "ongeschoold" werk is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat komt omdat wij verworden zijn tot een diensteneconomie en ambachten vaak als ongeschoold werk gezien wordt. Redelijk offtopic, maar er was een aflevering van volgens mij Keuringsdienst van Waarde over de mondgeblazen IKEA wijnglazen. In Nederland zeiden ze dat dat niet kon voor dat geld en dat enkele nog maar de techniek kennen. Ze zijn toen naar de fabriek in China geweest en daar werden ze bijna aan de lopende band met de hand gemaakt en mondgeblazen. Dat zegt iets over de huidige mentaliteit over vaklieden hier.

Aan de andere kant. Veel van de vermaledijde managers zorgen er wel voor dat de lasser überhaupt een baan heeft. De aanbesteding wordt niet gewonnen door de lasser namelijk. Ook juridische stukken en contracten zie ik niet snel door een lasser in elkaar gezet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

ArcticWolf schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:20:
-_-;;
onze spoorleggers, lassers en machinisten werken meestal toch wel harder en langer (minstens 8 uur met uitloop naar 12 uur per shift) dan de meeste leidinggevende en toch krijgen (verdienen is wat anders) ze maar de helft omdat het "ongeschoold" werk is.
Maar vaak is het zo dat de mensen die minder verdienen ook minder verantwoording hebben, in de zin dat ze niet worden afgerekend op moment dat iets uitloopt en/of helemaal de mist in gaat qua planning. Im komenverschillen zullen er nu eenmaal altijd blijven omdat al het werk niet het zelfde is.

Vaak is het ook zo dat de "werkvloer" de extra uren gewoon kunnen declareren als overwerk uren terwijl bij de hogere (functies) salarissen de overuren als in het normale loon zit verwerkt.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Niet online
Senor Sjon schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:28:
Dat komt omdat wij verworden zijn tot een diensteneconomie en ambachten vaak als ongeschoold werk gezien wordt. Redelijk offtopic, maar er was een aflevering van volgens mij Keuringsdienst van Waarde over de mondgeblazen IKEA wijnglazen. In Nederland zeiden ze dat dat niet kon voor dat geld en dat enkele nog maar de techniek kennen. Ze zijn toen naar de fabriek in China geweest en daar werden ze bijna aan de lopende band met de hand gemaakt en mondgeblazen. Dat zegt iets over de huidige mentaliteit over vaklieden hier.

Aan de andere kant. Veel van de vermaledijde managers zorgen er wel voor dat de lasser überhaupt een baan heeft. De aanbesteding wordt niet gewonnen door de lasser namelijk. Ook juridische stukken en contracten zie ik niet snel door een lasser in elkaar gezet worden.
True, ik probeer ervoor te zorgen dat we werk binnen krijgen voor de vakmensen buiten }:O maar andersom geldt precies hetzelfde, geen mensen buiten = geen geld (en boetes van de overheid). Ik snap wel dat er loon verschillen zijn, maar soms/vaak kloppen de verhoudingen helemaal niet.
Bullet NL schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:31:
[...]

Maar vaak is het zo dat de mensen die minder verdienen ook minder verantwoording hebben, in de zin dat ze niet worden afgerekend op moment dat iets uitloopt en/of helemaal de mist in gaat qua planning. Im komenverschillen zullen er nu eenmaal altijd blijven omdat al het werk niet het zelfde is.

Vaak is het ook zo dat de "werkvloer" de extra uren gewoon kunnen declareren als overwerk uren terwijl bij de hogere (functies) salarissen de overuren als in het normale loon zit verwerkt.
Verantwoording is echt relatief... er zijn maar weinig mensen die daadwerkelijk op hun verantwoording gewezen kunnen worden. Bij mij in het bedrijf zijn dat de tekenbevoegde directeuren en mijn leidinggevende kan aangesproken worden op het feit dat er te weinig of te veel capaciteit is.
Uiteindelijk valt alle verantwoording bij de directeuren (die idd veel verdienen :+ ) en niet bij de managers en die daaronder vallen.

[ Voor 30% gewijzigd door ArcticWolf op 14-11-2012 09:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 15-09 21:23

Bullet NL

Eigen Wijs

ArcticWolf schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:31:
[...]

True, ik probeer ervoor te zorgen dat we werk binnen krijgen voor de vakmensen buiten }:O maar andersom geldt precies hetzelfde, geen mensen buiten = geen geld (en boetes van de overheid). Ik snap wel dat er loon verschillen zijn, maar soms/vaak kloppen de verhoudingen helemaal niet.
Dit laatste is natuurlijk jouw perceptie, in werkelijk liggen de lonen in het type bedrijf wat jij omschrijft vast in CAO schalen, er is dus wel degelijk over nagedacht. Die verhoudingen zijn veelal nodig om geschikt personeel op de juiste plek te kunnen vinden.

Cogitationis poenam nemo patitur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P.O. Box
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online
Bullet NL schreef op woensdag 14 november 2012 @ 09:31:
[...]

Maar vaak is het zo dat de mensen die minder verdienen ook minder verantwoording hebben, in de zin dat ze niet worden afgerekend op moment dat iets uitloopt en/of helemaal de mist in gaat qua planning.
nou, dat "afrekenen" gebeurt idd ook in zeer heftige mate, not... de meeste afgerekenden hebben in no-time ergens anders een goed betaald baantje met dito afkoopregeling...
Pagina: 1 ... 30 ... 35 Laatste