Wilke schreef op zaterdag 10 november 2012 @ 00:18:
Dat Rutte zich tot zoiets heeft laten ompraten zou het einde van zijn politieke carriere moeten betekenen, en misschien wordt het dat ook wel. Hij kan nu geen kant op, nieuwe verkiezingen zijn desastreus en de PvdA is de enige mogelijke partner. Dus dat gaat pijn doen. Talk about owned. Als je jezelf in zo'n situatie manoevreert moet dat einde rit zijn, politiek gezien.
Even heel koud, maar het is niet al te moeilijk - op termijn wel - voor een goede spin doctor om uit te vogelen hoe het juist in winst om te zetten. Zeker met een publiek waar frustratie troef speelt maar waar alternatieven er eigenlijk niet zijn. En al helemaal wanneer je op termijn toch mensen binnen de afhankelijkheden van netwerken weet te vangen. Onderschat in deze de menselijke aard niet, dat dit mogelijk is zien we wel in landen waar liberaal/conservatieve representaties al heel lang met dat soort bijltjes hakken.
Absoluut, op dit moment is het andere koek. Daarom juist mijn verwachting (ook vanuit de andere argumenten trouwens die je zelf ook aanwijst) dat op korte termijn men zeker niet naar een breekpunt toe zal werken. Wel zal men aan scenario's werken in die aard voor eventueel gebruik op middellange termijn, maar dat is een "normaal" aspect van de planning van het politieke spel.
En ja, het gaat even pijn doen, maar het is wel een pad hoe dan ook waar de pijn op meer dan die plek genomen moet worden. En er zijn zat punten op de curve waar de neuzen dezelfde kant uit moeten staan, en dat is toch wel iets wat bij uitstek bij de VVD een onderdeel van geïnternaliseerd gedrag binnen de partij is. Zeker nu men de kracht gezien heeft van mobilisatie van opinie en commotie zal men in dat opzicht streven naar een partnerschap voor sturing in dat opzicht als partij - koren op de molen van de Telegraaf Media Groep

Goede investering aldus, de hetze. Maar goed, dat kennen we eigenlijk meer van andere landen dan vanuit eigen land. Kwestie van wennen, en navigeren.
Maar toch, die pijn is niet een pijn van schade aan het merk. Het is een pijn van schade aan de representatie, en zonder alternatieven komt dat toch altijd (normaal menselijk gedrag) uit op neuzen die dezelfde kant uitwaaien. In dat opzicht weet Blok net als Rutte naar wie men moet kijken. En laten we eerlijk zijn, de huidige omstandigheden zullen verder duren dan de termijn van een stabiel kabinet. De volgende verkiezingen zullen nog gepolariseerder zijn dan de vorige. Kwestie opnieuw van mobilisatie.
Af en toe is het toch frappant, ik hoop dat we in deze opzichten leren van fouten elders gemaakt en niet in de verleiding vallen om ze hier te herhalen puur vanuit de optiek van de selectieve behartiging van belangen. Dat schept niet alleen meer afhankelijkheden voor een partij, maar ook voor het land, en het zijn nu eenmaal afhankelijkheden die niet stabiel te controleren zijn.
Dus ja, het is prima op te vangen op termijn, en het is ook prima er juist op te kapitaliseren. In veel opzichten is dat spijtig, gezien de kosten op termijn. Het is echter wel een realiteit van politiek.
Edit. Iets wat ik me wel in deze afvraag is in hoeverre de PvDA niet of wel rekening heeft gehouden met het huidige scenario (wat zijn we er trouwens toch weer snel uit). Niet dat ik vermoed dat men in die hoek bewust hier op aan heeft gestuurd, absoluut niet, daarvoor was men binnen de VVD voorafgaand aan de campagne zelf veel te duidelijk in discussies.
[
Voor 5% gewijzigd door
Virtuozzo op 10-11-2012 01:25
]
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.