Ik heb hierover geen cijfers gezien. Er is voor niemand een financiele drempel opgeworpten voor bezoek aan de huisarts en daarom vraag ik mij of het wel echt zo is dat de lagere inkomensgroepen vaker de huisarts bezoeken. Zonder doorverwijzing van de huisarts kom je niet ver in de zorgsector. Waarom zou alleen voor lagere inkomensgroepen het bezoek aan de dokter een vorm van vrijetijdsbesteding zijn?
Dat de zorg niet misbruikt wordt of kan worden is een illusie. Het is in veel gevallen niet eens bewust: mensen beseffen domweg niet wat de zorg kost.
Ik vraag mij af of het wel zo is dat beseffen hoeveel iets kost in de zorg mensen van zorgconsumptie afhoudt. Neem nu onlangs het voorstel om medicijnen voor de ziekte van Pompe in minder gevallen te vergoeden. Dat is een erfelijke ziekte, heeft dus niets met inkomen te maken. Die zorgkosten zijn op jaarbasis een vermogen. Zonder solidariteit in de zorg blijven die mensen nergens.
Ik heb mij de laatste jaren vaak afgevraagd waarom die zorgpremie voor de basisverzekering zoveel moest kosten. Voor alle volwassenen zo'n € 1000 - € 1200 per jaar! Bij zo'n Pompe-verhaal krijg je dan deels een antwoord. Er zijn heel veel premiebetalers nodig die niet of veel minder zorgkosten hebben om dat geld beschikbaar te hebben.
Die prikkel gaat er imo nu voor lagere inkomens uit. Ik geloof overigens ook dat deze voor hogere inkomens eruit gaat: 11% van je inkomen is veel, maar over 5 jaar ga ik echt niet kritisch kijken naar mijn zorgkosten als ik daar zelf 270 euro voor hoef te betalen. Als wordt het 15%. Die kosten heb ik gewoon betaald, dan zal ik er van gebruik maken ook.
De "hogere" inkomens vanaf € 31.000 moeten ook het hoogste eigen risico ophoesten van € 595 voor 1 persoon. Ik denk dat dat toch wel een rem gaat vormen op de zorgconsumptie. Als de premies voor aanvullende verzekeringen ook nog eens inkomensafhankelijk worden denk ik dat veel mensen daar ook een streep doorheen gaan zetten. Misschien wordt dat dan wel het einde van de aanvullende verzekering, want velen zullen een rekensom gaan maken.
Mac Mini i5 Late 2012 / Dell XPS 15 i5 L502 FHD GTM525 / Dell U2711 /Nexus 6 64 GB White