Ik vond Sherlock echt fantastisch in de eerste twee seizoenen. Dikke 9.
Na de cliffhanger van seizoen 2 was de koek echter op. Ze wisten echt niet hoe ze zich daaruit moesten schrijven denk ik want de eerste aflevering van seizoen 3 was echt een massive disappointment en de serie is daarna nooit meer uit dat dal gekropen, hele bizarre storylines in plaats van de relatief trouwe maar wel verse manier van benaderen van de Conan Doyle verhalen.
Ik heb begrepen dat als je Dr. Who fan bent je veel beter uit de voeten kan met de laatste seizoenen trouwens. Dat ben ik echter niet.
Die 100 minuten per aflevering is trouwens vrij standaard voor Britse detectives. Series als Touch of Frost, Morse, Lewis en vele anderen hebben ook die duratie. Ik vind dat heerlijk, dat geeft namelijk de ruimte om een wat complexer verhaal te vertellen. Je merkt het meteen als je een detective kijkt die 50 minuten duurt, die hebben bijna altijd hetzelfde stramien: Moord, verkeerde verdachte, goede verdachte, klaar.
Overigens The Gold afgekeken. Denk dat ik mijn score een half puntje naar beneden moet bijstellen maar toch echt wel een topserie.
Nu met Foundation bezig. Ik heb eerst wat stukken van seizoen 1 moeten terugkijken want ik kon het echt even niet volgen.
spoiler:Major plot point in de eerste aflevering van seizoen 2 is dat Hari door Gaal is opgesloten in de Prime Radiant in seizoen 1. Dat had ik helemaal gemist en daardoor begreep ik zijn attitude naar haar niet. Terugkijkend is er een heel klein momentje in aflevering 8 van seizoen 1 waarin Gaal het mes waarmee Hari is vermoord door Raych meepakt, daaraan vast zit een gadget waarin Hari's bewustzijn is opgeslagen. Echt 'blink and you'll miss it'. De impact daarvan is volstrekt onduidelijk in S1 en komt nu pas naar voren. Beetje vreemde keuze van de schrijvers.
Verder wel benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen, nu drie afleveringen gezien en het begint een beetje te lopen. Het is echt wel een serie die heel erg de tijd neemt. Ondanks de fantastische reviews die dit seizoen heeft gekregen vind ik de pacing nog een beetje traag tot nu toe. S1 had daar ook last van.
Wel goed gedaan is de focus op de karakters. S1 deed echt veel world building maar S2 focust meer op de personen; de bestaande karakters krijgen veel meer diepte en er zijn ook een hoop nieuwe interessante karakters bij gekomen.
[
Voor 35% gewijzigd door
Dr. Strangelove op 18-09-2023 11:41
]
These are my principles. If you don't like them, I have others.