Welke serie heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 2] Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• Dr. Strangelove
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Better Call Saul (2015–2022)Better Call Saul (2015–2022)
Tweakers: 8.7 | IMDb: 9.0 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 46 min | MPAA: TV-MA
Na Breaking Bad was er Better Call Saul. Anders gezegd, voor Saul Goodman was er Jimmy McGill. Vince Gilligan's prequel serie is zonder twijfel een van de meest gedurfde spin-offs die ooit bedacht is.

Bob Odenkirk kruipt opnieuw in de slijmerige huid van Saul Goodman, maar zo heet hij nog niet als we hem aantreffen als two-bit ambulance chasing lawyer. Hij wedijvert met een gerenommeerd advocatenkantoor waar zijn broer Chuck (Michael McKean) een founding partner is, en zijn collega en sometimes girlfriend Kim Wexler werkt. Jimmy heeft zich van een kleine oplichter omhoog geknokt naar een law degree maar worstelt met vooroordelen vanuit zijn omgeving, met name zijn broer, en zijn inherente drang om het niet zo nauw met de regels te nemen.

Better Call Saul is een prequel op Breaking Bad en als zodanig zien we weinig terug van Walter White en Jesse Pinkman, maar het criminele milieu speelt zeker een grote rol. De serie geeft een hoop meer diepte aan het prachtige karakter Mike Ehrmantraut, opnieuw schitterend neergezet door Jonathan Banks, een man die gedesillusioneerd en aangetast is door het geweld en corruptie om hem heen, maar de focus houdt op de weinige goede dingen die hij over heeft. Ook Giancarlo Esposito is terug als de ijskoude Gustavo Fring, die zijn ambitie moet balanceren met wraakgevoelens naar de Salamanca familie, de big bad van deze serie. En we komen nog meer boeiende karakters tegen die al dan niet tegen wil en dank met crystal meth hun geld verdienen.

Waarom noem ik BCS gedurfd? Omdat dit een serie is die over ruim 60 afleveringen de balls heeft om ons nu eens niet primair te vermaken met actie, humor of de ene na de andere cliffhanger. Eigenlijk is BCS een karakterstudie, en eentje die dan ook nog eens de guts heeft om de character arc te laten eindigen waar hij begon. Odenkirk zet een man neer die worstelt met ambitie, hebzucht, afwijziging, liefde en de drang om mensen te manipuleren. Zijn belangrijkste tegenspelers zijn oudere broer Chuck, en zijn vriendin Kim. Waar Chuck onbuigzaam is in zijn mening over de wet en de manier waarop Jimmy daar tegenover staat, is Kim's positie vloeiender. Rhea Seehoorn zet een karakter neer dat het meeste complexe is van de serie, een intelligente vrouw die continu heen en weer wordt geduwd tussen liefde voor Jimmy, haar vak, haar generositeit. Maar zich soms ook laat verleiden om met Jimmy te zoeken naar de randen van de wet.

Gilligan bouwt de verschillende verhaallijnen geduldig op en kiest, net als in Breaking Bad, nergens de optie die voor de hand ligt. Het houdt de serie over zes seizoenen boeiend. Ik kan me voorstellen dat dat sommige kijkers allemaal te lang duurt. Gilligan kiest er regelmatig voor om beelden in plaats van woorden te laten spreken en neemt daar de tijd voor. En als je vertelt wat er allemaal gebeurt in een seizoen is dat eigenlijk niet heel veel. Behalve dat je weer tien uur lang hebt kunnen genieten van een van de beste series die ooit op TV te zien zijn geweest. Het grootste punt van kritiek? Wat heb ik nu een ongelooflijke zin om Breaking Bad weer te gaan bingen...
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/9.5.png9.5 / 10
Genereer je eigen UBB code review

These are my principles. If you don't like them, I have others.

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Parks and Recreation (2009–2015)Parks and Recreation (2009–2015)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.6 | Genre: Comedy | Runtime: 22 min | MPAA: TV-14
Parks and Recreation (Parks & Rec voor insiders) vertelt het verhaal van een stelletje Amerikaanse ambtenaren in een podunk town in Indiana. Hoofdrolspeelster is Leslie Knope, deputy director van de titulaire afdeling van de gemeente. Ze is enorm gedreven, irritant positief en geeft nooit op in haar verlangen om de overheid wat goeds te laten doen voor de mensen van haar stadje. Amy Poehler speelt haar vol overgave maar de rest van de cast hangt ook aan elkaar van sterke acteurs die in deze serie naam maakten en hun carriere lanceerden, zoals Aubrey Plaza, Adam Scott, Aziz Ansari, Nick Offerman, Rashida Jones en Chris Pratt. Behoorlijk wat acting chops op het scherm.

Ik kende veel van die mensen echter niet zo goed toen ik on a hunch op zoek naar wat licht vermaak de eerste aflevering aanzette en ik was lichtelijk verbaasd over hoe snel ik mezelf verloor in deze Amerikaanse sitcom. Niet mijn favoriete genre. Dat het toch gebeurde is denk ik te danken aan Poehler die meteen een likeable character neerzet, hoewel ze nogal ditzy is in dat eerste seizoen. Parks & Rec eerste seizoen wordt vaak het minste genoemd en hoewel er geen tonal shift tussen S1 en S2 is zoals bijvoorbeeld in Blackadder, is de serie wel degelijk beter geworden met tijd.

Parks & Rec is een serie die in het huidige politieke klimaat van de VS gedateerd aanvoelt. Je kan je voorstellen dat als dit een docu was geweest de hele afdeling inmiddels door Musk met zijn kettingzaag was weggesaneerd. Maar tegelijk is het misschien ook de perfect antidote tegen dat negatieve gevoel: Namelijk dat er altijd en overal Leslie Knopes zijn die het hart op de juiste plek hebben en hun stinkende best doen en vechten voor elk bankje, elke schommel en elke cent aan publieke middelen om de ruimte die we delen met elkaar wat leuker te maken.
Afbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/imdb.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/wikipedia.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/youtube.pngAfbeeldingslocatie: https://www.jeroensomhorst.eu/ubbgenerator/assets/stars/8.5.png8.5 / 10

• mefjoew
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:06
Dr. Strangelove schreef op donderdag 11 december 2025 @ 11:22:
Parks and Recreation (2009–2015)[Afbeelding: Parks and Recreation (2009–2015)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.6 | Genre: Comedy | Runtime: 22 min | MPAA: TV-14
Parks and Recreation (Parks & Rec voor insiders) vertelt het verhaal van een stelletje Amerikaanse ambtenaren in een podunk town in Indiana. Hoofdrolspeelster is Leslie Knope, deputy director van de titulaire afdeling van de gemeente. Ze is enorm gedreven, irritant positief en geeft nooit op in haar verlangen om de overheid wat goeds te laten doen voor de mensen van haar stadje. Amy Poehler speelt haar vol overgave maar de rest van de cast hangt ook aan elkaar van sterke acteurs die in deze serie naam maakten en hun carriere lanceerden, zoals Aubrey Plaza, Adam Scott, Aziz Ansari, Nick Offerman, Rashida Jones en Chris Pratt. Behoorlijk wat acting chops op het scherm.

Ik kende veel van die mensen echter niet zo goed toen ik on a hunch op zoek naar wat licht vermaak de eerste aflevering aanzette en ik was lichtelijk verbaasd over hoe snel ik mezelf verloor in deze Amerikaanse sitcom. Niet mijn favoriete genre. Dat het toch gebeurde is denk ik te danken aan Poehler die meteen een likeable character neerzet, hoewel ze nogal ditzy is in dat eerste seizoen. Parks & Rec eerste seizoen wordt vaak het minste genoemd en hoewel er geen tonal shift tussen S1 en S2 is zoals bijvoorbeeld in Blackadder, is de serie wel degelijk beter geworden met tijd.

Parks & Rec is een serie die in het huidige politieke klimaat van de VS gedateerd aanvoelt. Je kan je voorstellen dat als dit een docu was geweest de hele afdeling inmiddels door Musk met zijn kettingzaag was weggesaneerd. Maar tegelijk is het misschien ook de perfect antidote tegen dat negatieve gevoel: Namelijk dat er altijd en overal Leslie Knopes zijn die het hart op de juiste plek hebben en hun stinkende best doen en vechten voor elk bankje, elke schommel en elke cent aan publieke middelen om de ruimte die we delen met elkaar wat leuker te maken.
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8.5 / 10
Met mijn vrouw eerder niet door de eerste aflevering gekomen. Voelde iets te gemaakt. Maar na deze mooie review, en nu ik zelf bij een gemeente werk, toch nog maar eens een poging wagen. Dank voor de (impliciete) tip!

• Dr. Strangelove
  • Nu online
Eerste seizoen is wat hobbelig. En de serie krijgt ook zijn vaste cast pas aan het einde van S2 als Adam Scott en Rob Lowe erbij komen. Maar ook tot die tijd valt er genoeg te lachen vind ik.

Pagina: 1 ... 27 28 Laatste

Let op:
Je kan met het 'tt' ID uit de IMBd link iedere serie vinden in de UBB-generator.