~Tien jaar na dato eindelijk Black Sails gezien.
Ik kan hier heel kort over zijn: wat een serie, wauw.
Alles klopt. Van de karakters tot de kostuums, de kleine details (zoals een druppel thee die onderaan een kopje blijft hangen), de sfeer, Nassau (wat me erg deed denken aan Havana in AC Black Flag), het (soms erg brute) geweld, de (soms zeer aanwezige) ingesnoerde borstpartijen, de intriges, de onverwachte dood van bepalende karakters... meesterlijk.
Vooral de ontwikkelingen die karakters doormaken aan de hand van de gebeurtenissen is bijzonder; je ziet de personages elk op hun eigen manier veranderen naarmate ze meer te verduren krijgen. Je blijft jezelf constant afvragen: "wie doet het voor zijn eigen gewin? Wie speelt hier een vies spelletje? Wie probeert hier de boel op te stoken en met welke intentie? Wie is er achterbaks of juist oprecht?" Zelden zo'n goede karakterontwikkeling gezien als in deze serie.
Het verhaal is zeer boeiend, van de eerste tot de laatste aflevering. Elke aflevering eindigt met een kleine cliffhanger en elk seizoen eindigt met een grote. Zelfs toen ik nog één aflevering te gaan had, had ik nog geen idee waar het einde heen zou gaan. En nu, na de laatste aflevering, ben ik toch enigszins teleurgesteld in de afloop...
spoiler:Waar je een grote allesbeslissende veldslag in en om Nassau verwacht (dat is immers waar hoofdpersoon Kapitein Flint de hele serie naartoe werkt en alles en iedereen voor zijn karretje voor spant) komt het "iedereen leefde nog lang en gelukkig" zoetsappige einde voor mij als een behoorlijke deceptie. Waarom geeft Flint zijn oorlog zo makkelijk op voor zijn oude liefde? Zoveel doden, zoveel offers, uiteindelijk allemaal voor niets.
Daarnaast blijf ik ook nog met vragen achter:
spoiler:-Wat gebeurt er met het restant de Urca schat? Die ligt nog steeds begraven op Skeleton Island.
-Wat gaat er van Billy worden?
-Blijven de Spanjaarden de baas in Nassau? Dat gaan de Engelsen nooit goed vinden.
-Waarom vergeven Madi en Long John Silver elkaar zo snel en waar gaan zij heen?
Wat me dan wel weer positief stemde was dat
spoiler:Kapitein Jack Rackham, toch een beetje het sulletje van de serie, een leidende rol in Nassau krijgt
Charles Vane, Edward Teach, Max (wat een vrouw), Jack Rackham, Anne (wat een vrouw), Billy, Kapitein Flint, Long John Silver, Eleanor Guthrie en alle andere bijzondere en intrigerende personages: jullie gaan gemist worden.
Het eerste seizoen dacht ik eraan om deze serie op gelijke hoogte met Vikings te zetten maar ze is echt beduidend beter. Sterker nog, ik denk dat ik 'm op gelijke hoogte met Game of Thrones ga zetten en er een 9,5 aan hang.