Tweakers: N/A | IMDb: 0 | Genre: Action, Comedy, Drama | Runtime: N/A | MPAA: TV-MA
Ave Caesar, morituri te salutant.
Oftwel: gegroet caesar, zij die gaan sterven, groeten u.
Wat in eerste instantie lijkt te gaan om een serie rondom gladiatoren, begint dit echter met paardrennen, in het Rome, rond 76 na Christus. De patricïers van de stad beheersen de 4 facties, die elkaar met paard en wagen bestrijden, om de winst in een race. Rood, blauw, wit en groen. En daar wil Tenax (gespeeld door Iwan Rheon, die we ook kennen als Ramsay Bolton uit Game of Thrones) ook graag van meeprofiteren. In eerste instantie als baas van een goktent, maar ook wel met een eigen factie.
Tegelijkertijd zien we in de keizerlijke familie ook een strijd ontstaan, tussen de zonen van caesar Vespasanius (door Anthony Hopkins), de generaal Titus en de meer politieke Domitianus.
Gooi in die mix een arrogante coureur Scorpus, en een moeder Cala, die haar 3 kinderen probeert te bevrijden van het juk van het slavendom en je hebt een behoorlijk breed palet aan verhaallijnen.
Qua acteerwerk is het niet altijd even geweldig, maar het geheel overtuigd wel. Anthony Hopkins is weliswaar voornamelijk aan de cast toegevoegd, om zijn reputatie en om de serie een vliegende start te geven, maar speelt een betrekkelijk kleine rol. De grootste rol is duidelijk Tenax, waaromheen zich de verschillende stukken zich draaien. Die doet zijn werk prima, en het onderscheid tussen Ramsay Bolton en Tenax is groot genoeg, om die eerste even te vergeten.
Qua beeldwerk is het CGI-gedeelte soms erg knap, soms toch wat matig. Vooral de witte leeuw viel me wat dat betreft op. Rome daarentegen is knap en sfeervol neergezet, en (alhoewel ik geen historicus ben) kwam het realistisch op me over. Er zit ook voldoende vaart en afwisseling in, en net als in Game of Thrones weten de makers hoe ze een personage neer kunnen zetten, dat je kunt waarderen, maar ook kunt verachten (denk wederom aan Joffrey uit GoT...). Spektakel en grootsheid is er ook genoeg, met name richting de laatste afleveringen, waarbij ook de arena niet wordt geschuwd, voor spelen voor het volk.
Ik heb nu ook GoT al een paar keer genoemd, en het is duidelijk dat de makers hiernaar gekeken hebben. Ook naar Spartacus overigens. Dat is niet persé negatief, maar de blote borsten en billen zijn aanwezig en komen prominent in beeld. Ook diverse sex-scenes, waaronder homo- en lesbische scenes, waarbij weliswaar geen geslachtsdelen zichtbaar zijn, maar wel dusdanig in beeld, dat het label 16+ toch echt wel geplakt mag worden. Dat kun je ook zeggen van de nodige gore, want het bloed spat nog niet niet tegen de cameralens, en diverse personen komen redelijk bruut aan hun einde.
Is het verhaal dan ook net zo gelaagd als bij bijvoorbeeld GoT? Nee, dat zeker niet. Het is niet slecht, en heeft mij echt de 10 afleveringen van seizoen 1 kunnen boeien, maar je voelt dat er minder personages zijn, minder detail ook in de personages en er geen sprake is van een uitgebreid achtergrondverhaal. Er zitten ook wat zaken in, die in het oude Rome nooit zouden zijn gebeurd, zoals bijvoorbeeld wanneer Tenax door moeder Cala de les wordt gelezen over zijn morele keuzes. Maar goed, voor het verhaal was dit een logisch punt.
Het einde is redelijk bevredigend, en deed mij smaken naar meer. Er zit voldoende potentie in en we worden ook achtergelaten met genoeg aanknopingspunten, zodat duidelijk is, dat er ook ruimte is voor een volgend seizoen. Afgerond dus, maar als het een succes is, gaan we door. Op die manier.
Al met al, prima serie als je van dit genre houdt, met 10 afleveringen van ongeveer een uur. |