Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke TV-serie heb je laatst gezien en wat vond je? [Deel 2]

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:

Onderwerpen

• -36-
  • Registratie: januari 2009
  • Nu online

-36-

Trust me. I'm an amateur

Dracula (2020–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.3 | Genre: Drama, Horror | Runtime: 270 min | MPAA: N/A
Serie begint goed met een paar leuke karakters, vooral Dracula en de non waren grappig. De sets zijn wat minimalistisch (misschien ook omdat ik deze na de Witcher heb gekeken) maar sfeervol uitgevoerd. Helaas zakt het niveau wel een beetje in. 2e deel is al wat minder en 3e deel in de tegenwoordige tijd kon mij helemaal niet boeien. Oppervlakkige verhaallijnen plus psychologisch gebazel over het hoe en waarom enzo; wat dan als een grote onthulling gebracht word, was voor mij wat te hoog gegrepen en voelde nogal als een anticlimax.

1e deel 7
2e deel 6,5
3e deel een 5
6,5/ 10
Genereer je eigen UBB code review

-36- wijzigde deze reactie 08-01-2020 20:12 (11%)

• Tommy-D
  • Registratie: december 2012
  • Laatst online: 13:32
Waarom staat er (vrijwel) nergens bij op welke zender je deze TV-series kan zien ? Ik weet dat bijvoorbeeld The Orville op Comedy Central kwam, net als Young Sheldon, en dat Grenslanders bij de NPO was, maar verder..?

Edit: beter kijken, in het overzicht in de OP staat het wel. Al zijn er een hoop zenders in die lijst die in NL nooit beschikbaar zijn geweest, zoals Showtime.

Tommy-D wijzigde deze reactie 08-01-2020 15:06 (27%)

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:12
Laatst Chernobyl (niet persee TV, maar HBO) gezien, en het is absoluut een topserie, de golden globe voor skarsgard is absoluut verdiend, en de serie geeft een vrij nauwkeurig en uitermate interessante/meeslepende kijk in wat er in 1986 allemaal gebeurde.

Zeker een aanrader! Ik zou alleen niet vlak voor het slapen gaan dit kijken, er zijn best wat nare scenes, dus na de serie nog even iets om de zinnen wat te verzetten is geen overbodige luxe voor de nachtrust.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• OMD
  • Registratie: september 2003
  • Nu online
vectormatic schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 16:13:
Laatst Chernobyl (niet persee TV, maar HBO) gezien, en het is absoluut een topserie, de golden globe voor skarsgard is absoluut verdiend, en de serie geeft een vrij nauwkeurig en uitermate interessante/meeslepende kijk in wat er in 1986 allemaal gebeurde.

Zeker een aanrader! Ik zou alleen niet vlak voor het slapen gaan dit kijken, er zijn best wat nare scenes, dus na de serie nog even iets om de zinnen wat te verzetten is geen overbodige luxe voor de nachtrust.
dat "vrij nauwkeurig" is natuurlijk nogal ruim interpreteerbaar. Volgens het westen is het zo gegaan, volgens het oosten niet. Daarom komt de Russische zender NTV met zijn eigen versie van Chernobyl.

Ik hou me ook aan de waarheid die vertelt wordt in de serie van HBO hoor. Ik heb er een hoop documentatie op nageslagen (vond het 30 jaar geleden al interessant) en hoewel de serie natuurlijk bomvol "hollywood" fouten zit is de kern wel aardig de waarheid.

Meest bekende fouten (die moedwillig zijn gemaakt uiteraard):
- Ulana Khomyuk is eigenlijjk een heel team wetenschappers in het echt.
- Stralingshoeveelheid vergelijkingen.
- Heli crash.

Ik raad je echt aan om de lange docu's te kijken die op youtube zijn te vinden, super interessant!

Sorry voor het offtopic geneuzel :)

R7 3700X // Corsair H115 RGB // MSI B450 Mortar Max // 16Gb G.Skill Flare C14 // Corsair Air 540 // MSI RTX2080 Gaming X Trio // Adata XPG 1TB

• vectormatic
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 16:12
@OMD
Dat van Khomyuk staat ook in de aftiteling van de laatste aflevering, inderdaad niet accuraat, maar wel een begrijpelijk aanpassing, 20 extra minor karakters zouden compleet niet te volgen zijn, in de scope van deze 5 afleveringen is het nu kwa major/minor karakters prima te volgen.

De heli crash had ik inderdaad ook gelezen, maar als ik het goed heb weet men nog steeds niet waarom dat ding in het echt gecrashed is, je kan ook moeilijk het wrak even onderzoeken.

En dat rusland een eigen versie heeft van gebeurtenissen geloof ik meteen, maar (hoewel het westen natuurlijk ook eigenbelang heeft in de vertelling), hou ik toch "onze" versie aan. Ik heb ook voor de serie me vaak genoeg verdiept en wat docus gekeken, maar deze 5 uur geven toch een fijn verteerbare, goed te volgen, en toch voor de leek meer dan accuraat genoege vertelling van de gebeurtenissen, de artistieke vrijheid die af en toe genomen wordt om het geheel behapbaar te houden lijkt me meer dan gerechtvaardigd.

As idle as a painted ship upon a painted ocean

• Harribo
  • Registratie: augustus 2002
  • Laatst online: 17:33
Safe (2018)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.3 | Genre: Drama, Mystery | Runtime: 60 min | MPAA: TV-MA
Goede serie waarin een vader op zoek gaat naar zijn verdwenen dochter.
Er gebeurt steeds weer wat onverwachts wat de serie spannend houdt.
Het einde van de serie is ook heel goed gedaan. Meer wil ook niet verklappen ;)
8 / 10

Ps. Jammer dat dit topic niet drukker is

• Angeloonie
  • Registratie: mei 2004
  • Laatst online: 14:51

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Agents of S.H.I.E.L.D. (2013–)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.5 | Genre: Action, Adventure, Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 45 min | MPAA: TV-PG
Ik ben al even deze serie aan het inhalen. Ben een groot Marvel-fan, dus na alle films nu ook aan de series begonnen (al heb ik totaal geen zin in de Defenders+Punisher series). Zit nu in seizoen 5, en Disney+ heeft er maar 5 momenteel.
Ben nog niet helemaal uitgekeken, maar mijn ratings tot dusverre:
Seizoen 1: Mooie aanvulling op alles wat er tussen The Avengers en Age of Ultron gebeurt. Het is gaaf om te zien hoe de serie hierin meegesleurd wordt eigenlijk, want de films zijn overduidelijk leidend, en Agents is aanvulling dus moet af en toe wat improviseren om daar tussenin te passen. Meer achtergrond over SHIELD is erg leuk een zeker aanvullend op het MCU. 8/10 voor dit seizoen.
Seizoen 2: Veel verraad, uitpuzzelen van hoe/wat/waar en karakterontwikkeling, ook weer een tof seizoen. ook een 8/10
Seizoen 3: Hier was ik op het punt dat ik Ward echt helemaal zat was. Vind de acteur wat te overdreven en ook qua verhaal was hij al klaar, maar helaas toch weer een heel seizoen naar hem kijken. Qua karakteronwikkeling ook erg goed. 6.5/10
Seizoen 4: Ik vond dit tot nu toe het slechtste seizoen. Het gedoe met de LMD's en vooral het gedeelte in de "Framework" vond ik weinig interessant. Ghost Rider vond ik dan wel weer gaaf. 5.5/10
Seizoen 5: Nu de eerste helft ongeveer gezien en weer erg interessant. Ben benieuwd naar de rest van het seizoen. Tot nu toe 8/10

Overall geef ik de hele serie een 7,5. Mocht je geen fan van Marvel zijn, dan kun je er denk ik wel een puntje af halen. Een deel van de lol van het kijken zit ook in het ontdekken van Marvel-personages, die soms vrij veel afwijken van hun comic-versies en je pas later een "Aha!" momentje krijgt. :)
7.5 / 10

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

• Harribo
Peaky Blinders (2013–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.8 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 60 min | MPAA: TV-MA
Ik hou van maffia films dus dacht dan ga ik deze serie maar kijken.
Verder hou ik van realistische series, daar voldoet deze ook aan.

Het gaat hier om een groepering in het Birmingham van rond 1920, de Peaky Blinders.
Zij zijn een soort geliefde maffia daar en beheersen hun wijk. Ze runnen een paardenwedkantoor. Oa. de overheid wil van hen af en dat zorgt voor de nodige problemen.

Ik vond de eerste paar afleveringen zozo. Qua acteerwerk weinig op aan te merken. Qua camerawerk ook, hoewel dat ook wel voor
mijn idee er een beetje dik boven op lag. Veel catchy camera trucs had ik al eerder gezien.
Daarnaast vond ik de omgeving wel heel veel weg hebben van een decor, dat deed wat onwerkelijk aan.
Kreeg het idee van een wannebee serie topper. Kon me ook ergeren aan de dame achter de bar, die speelde niet zo goed vond ik.

Maar ok, op den duur leer je de karakters beter kennen en komt het verhaal beter op gang en
wordt mi het geheel dynamischer en onvoorspelbaarder. En er is genoeg afwisseling, niet elke spannende scene is een kopie van de voorgaande. Al met al een goede serie waarbij je met plezier weer uitkijkt naar elke aflevering. Ben nu bezig met het tweede seizoen, eerste seizoen was 6 afleveringen.

8 / 10

Harribo wijzigde deze reactie 03-02-2020 19:00 (3%)

• markdm
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:10
Lucifer (2015–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.2 | Genre: Crime, Drama, Fantasy | Runtime: 42 min | MPAA: TV-14
Lucifer heeft genoeg van de hel, dus gaat hij lekker in Los Angeles een nachtclub beginnen.

De serie is voornamelijk comedy, misdaad en drama. Het verhaal zit niet al te stevig in elkaar en de personages zijn niet al te consistent of sterk. Daarom is de serie kwalitatief gezien niet al te hoogstaand, echter is Tom Ellis echt geweldig en charismatisch in zijn rol als Lucifer, zijn chemie met de rest van de cast is ook erg top. Ook al verwachtte ik na de eerste paar afleveringen dat de formule zou gaan vervelen blijft het leuk. Dit zorgt gewoon voor een erg vermakelijke en snel wegkijkende serie. Als je echt diep in een spannend verhaal opgenomen wilt worden is dit geen aanrader, maar als je gewoon eventjes op de bank iets leuks wilt kijken is dit een echte aanrader.
7.5 / 10

Puella Magi Madoka Magica (2011)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.3 | Genre: Animation, Drama, Fantasy, Mystery, Thriller | Runtime: 24 min | MPAA: TV-14
Madoka is een normaal meisje totdat ze een magische kat, Kyubey, tegenkomt die haar de optie geeft haar grootste wens te vervullen in de ruil dat ze een magisch meisje wordt die tegen het kwaad vecht. Echt probeert Homura, een magisch meisje, haar van deze keuze te houden. Je verwacht een kleurrijke kinderserie over vrolijke meisjes die door de kracht van vriendschap het kwaad verslaan. Dit is echter precies het tegenovergestelde. De serie is deprimerend, wreed en gewoon super duister.

Hiermee lukt het de serie om op een erg goede manier je verwachtingen omver te gooien. Door juist de onschuldige aesthetics van een kinderserie, en ook de naïeve characters, te combineren met zo'n duister thema vind ik dat het thematisch een erg goede setting neerzet over het verhaal rondom hoop en hopeloosheid.

Esthetisch is deze serie, zelfs voor standaarden van de animatiestudio Shaft, erg uniek door het gebruikt van een soort van collages met echte foto's tijdens de gevechten met de "heksen". Hierbij stel ik het op prijs dat ze dit risico genomen hebben, maar ik vond deze scenes met die rare stijl soms toch niet al te vloeiend, soms een beetje te veel van het goede.

Qua verhaal is het een echte hit or miss verwacht ik, het heeft de typische Japanse soort dialoog over wat goed, slecht, hypocriet of egoïstisch is dus je moet er maar van houden. Daarnaast is het verhaal vaak vergezocht en is het slim om veel met een korreltje zout te nemen. De world-building laat namelijk redelijk wat open, aan de ene kant zorgt dit voor een gevoel van mysterie aangezien lang niet alles uitgelegd is, maar aan de andere kant is het soms een beetje gebrekkig en voelt het aan alsof de wereld bewoond is door maar 10 meisjes.

Als conclusie, dit is een lastige serie om te reviewen. Aan de ene kant laat het wel wat steken vallen maar hij is zo uniek, het verhaal is zo aangrijpend omdat het zo donker is en last but not least werkt het thematisch erg fantastisch.
8.5 / 10

The Witcher (2019–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Action, Adventure, Drama, Fantasy, Horror, Mystery | Runtime: 474 min | MPAA: TV-MA
The Witcher 3 was een van mijn favoriete games dus ik was erg hyped voor deze serie. Mijn hoge verwachtingen zijn maar gedeeltelijk waargemaakt, ik heb er erg gemixte gevoelens over.

Ten eerste vond ik er helemaal niks mis mee hoe het verhaal zo gefragmenteerd was, het liet een breed beeld zien van de wereld en er was toch genoeg cohesie om te laten zien dat de losse verhaallijnen een geheel vormden. Het zwaardvechten is ook een van de beste die ik ooit gezien heb. Bijvoorbeeld de Star Wars prequels hadden het probleem dat het zwaardvechten eerder een spanningsloze dans werd dan een echt gevecht omdat het zo extreem vloeiend was, The Witcher vind een goede balans tussen toch messy en toch vloeiend. Het was ook duidelijk dat deze serie een gigantisch budget had, en dat zag je ook.

Echter vond ik dat de serie een groot probleem hebben, aangezien het naar mijn gevoel allemaal erg nep aanvoelde. Een beetje een uncanny valley van onrealisme. Ik kan niet echt mijn vinger erop leggen wat het veroorzaakte en waarom. Het acteerwerk was goed, maar het voelde wel aan als acteren. De wereld was ook spectaculair, maar het voelde als een set. Dit punt van kritiek voelde ik overal wel en hield de spanning eruit, dat maakte het dus ook een stuk minder vermakelijk dan ik gehoopt had.
7 / 10

Violet Evergarden (2018)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.4 | Genre: Animation, Drama, Fantasy, Sci-Fi | Runtime: 24 min | MPAA: TV-14
Fantastische en prachtige serie, 10,5/10. Het speelt zich af in een fictief land vlak na een oorlog vergelijkbaar met de eerste wereldoorlog. Violet Evergarden was een emotieloze kindsoldaat die hierna probeert te integreren in de samenleving en te leren wat gevoelens en relaties betekenen door te werken als Auto Memory Doll. Dit beroep is een soort ghostwriter voor persoonlijke brieven. Langzaamaan leert te wat het betekent om een mens te zijn en wordt ze steeds minder een robot. Echter betekend dit ook dat traumas van de oorlog opkomen.

Geluid en animatie: 11/10
Dit is qua muziek en animatie de beste serie die ik ooit gezien heb. Alles zit vol met detail die je normaal alleen in films ziet. De muziek is ook prachtig, zo wordt er voor een nummer het geluid van een typemachine gebruikt als instrument. Klinkt raar maar werkt erg goed.

Verhaal: 9,5/10 - 7/10
De helft van de afleveringen zijn losstaande afleveringen waarin Violet een client bezoekt en de andere helft gaat, ook redelijk episodisch, over Violets persoonlijke ontwikkeling. Over het algemeen is dit weer erg prachtig, de cliënten zijn mooie raamvertellingen die de ontwikkeling, emoties en achtergrond van de oorlog goed laten zien. Daarmee laat deze serie ook een erg goed beeld zien van de impact van oorlog, je gaat gegarandeerd van wel een aflevering huilen. Doordat het gedeeltelijk in zo'n raamvertelling verteld wordt is er weinig echt verhaal, maar is het meer verschillende kanten van de oorlog laten zien en Violets ontwikkeling. De serie probeert ook enorm te jongleren tussen subtiel zijn, dus karakterontwikkeling te laten zien door bijvoorbeeld iets anders kijken, praten of lopen tussen afleveringen, en juist enorm overdreven en in-your-face emoties te laten zien. Zelf vind ik deze balans goed werken aangezien de over de top momenten het ook wel waard zijn om zo over de top te zijn, enkele momenten daargelaten. Zo zijn de handelingen van sommige personages soms wel onrealistisch extreem, maar dat is een beetje mierenneuken. Hierin is het wel jammer dat een paar afleveringen met cliënten niet zo goed werken en iets minder uitpakken. Daarom is het moeilijk het verhaal een echt punt te geven. Qua ervaring vond ik het een 9,5, maar als ik er kritisch naar terug kijk eerder een 7,5

Violet als personage is ook een van mijn favoriete. Dit is best raar aangezien ze weinig persoonlijkheid laat zien en daarom oppervlakkig gezien als een vlak character gezien kan worden. De reden dat ik haar zo goed vind is omdat ze echt als een blank-slate begint, ze is letterlijk een emotieloze machine die langzaam liefde leert. Ja, een machine is oppervlakkig, maar dat is juist het trieste en mooie dat ze veranderd.

De serie is erg melodramatisch en zal daarom niet voor iedereen zijn, maar ik heb hem net voor de derde keer gekeken en hij is mijn nummer 1 ooit.
10 / 10

steam: failsnail, battle.net: snailfail#2500 en failsnail#2586

• SadisticPanda
  • Registratie: februari 2009
  • Niet online

SadisticPanda

Heet patatje :o

Harribo schreef op maandag 3 februari 2020 @ 18:56:
Peaky Blinders (2013–)[Afbeelding: Peaky Blinders (2013–)]
Tweakers: N/A | IMDb: 8.8 | Genre: Crime, Drama | Runtime: 60 min | MPAA: TV-MA
Ik hou van maffia films dus dacht dan ga ik deze serie maar kijken.
Verder hou ik van realistische series, daar voldoet deze ook aan.

Het gaat hier om een groepering in het Birmingham van rond 1920, de Peaky Blinders.
Zij zijn een soort geliefde maffia daar en beheersen hun wijk. Ze runnen een paardenwedkantoor. Oa. de overheid wil van hen af en dat zorgt voor de nodige problemen.

Ik vond de eerste paar afleveringen zozo. Qua acteerwerk weinig op aan te merken. Qua camerawerk ook, hoewel dat ook wel voor
mijn idee er een beetje dik boven op lag. Veel catchy camera trucs had ik al eerder gezien.
Daarnaast vond ik de omgeving wel heel veel weg hebben van een decor, dat deed wat onwerkelijk aan.
Kreeg het idee van een wannebee serie topper. Kon me ook ergeren aan de dame achter de bar, die speelde niet zo goed vond ik.

Maar ok, op den duur leer je de karakters beter kennen en komt het verhaal beter op gang en
wordt mi het geheel dynamischer en onvoorspelbaarder. En er is genoeg afwisseling, niet elke spannende scene is een kopie van de voorgaande. Al met al een goede serie waarbij je met plezier weer uitkijkt naar elke aflevering. Ben nu bezig met het tweede seizoen, eerste seizoen was 6 afleveringen.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]8 / 10
Steengoeie reeks. Zelfs ons moeder en vader hebben hem uitgekeken. Aangezien je van maffia houdt, zeker gomorrah bekijken (als je nog niet gezien hebt)...

• GurbY{nl}
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 16:35

GurbY{nl}

GurbY{nl}

@markdm Eens met je opmerkingen over The Witcher. Ik kon er niet inkomen door het "neppe" gevoel: de sets waren té netjes, de kleding alsof het zo uit de winkel kwam, het acteren had een wat gemaakte uitstraling, enzovoorts. Niet dat alles direct compleet in de modder verzakt moet zijn, maar alles zo steriel dat stond me wat tegen..

• Harribo
Revenge (2011–2015)
Tweakers: N/A | IMDb: 7.9 | Genre: Drama, Mystery, Thriller | Runtime: 44 min | MPAA: TV-14
Even een serie die ik al een tijd geleden heb gezien.
Revenge is een soort soap waarin een dochter namens haar verder wraak neemt op een rijke glamour familie. Eigenlijk niet extreem spannend en toch wel zeer onderhoudend.
Het is een serie voor over het algemeen vrouwen. Ik kreeg als man deze tip van een vriendin.
Je moet wel een beetje van soaps houden denk ik om deze te waarderen.
Leuke serie om als stel misschien te kijken (?)
8.5 / 10

• markdm
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 17:10
Zelf ben ik een grote fan van series die proberen zware vragen te stellen om je hiermee aan het denken te zetten. Een erg succesvolle setting hiervoor is een cyberpunt dystopie met als thema's wat het nou betekend om een mens te zijn. Dus wanneer begint bewustzijn, en wat is het significantie van een lichaam in een wereld die door techniek eigenlijk voorbij het materiële gegaan is? Mijn favoriete voorbeeld hierin is Blade Runner, met nadruk 2049. In deze films staat het centraal wat een replicant hou is, en daarmee onlosmakelijk wat een mens (en dus ook de menselijke geest) is.

Altered Carbon (2018–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.1 | Genre: Action, Drama, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 60 min | MPAA: TV-MA
Altered Carbon is Netflix poging om in eenzelfde soort setting op dit dilemma in te gaan. Om het kort samen te vatten: in de toekomst kan je bewustzijn opgeslagen worden en overgezet worden naar een nieuw lichaam. Dit speelt zich af in een setting met een verschrikkelijke scheiding tussen de elite, die letterlijk in kilometers hoge torens in de wolken leven, en de arme normale mens. Een gevangene wordt wakker in een nieuw lichaam en moet een moord mysterie oplossen.

Hiermee is de setting ten eerste al interessant, maar om maar bot en kortaf te zijn: ik vind zo'n beetje alles aan serie zo diepgaand als een papiertje. De setting wekt heel veel vragen op maar lijkt geen betekenis te hebben. De significantie van het nieuwe lichaam principe gaat niet dieper dan "o shit dit is whack", en niet wat het nou betekend voor het mens-zijn. De serie lijkt vragen diepe vragen op te wekken, en dan actief zichzelf hiervan af te sturen. Om maar een voorbeeld te geven: sommige mensen beginnen hierdoor minder te geven over het principe van "dood", en van hun eigen lichaam. Ze zien hun eigen lichaam alleen nog maar als een "sleeve". Dit is interessant, maar natuurlijk heeft dit enorme impact op de persoonlijke psyche of zelf-identificatie! Echter gaat de serie, na dit probleem gepresenteerd te hebben, hier helemaal niet op in. Geeneens een achtergrond scene waarin iemand deze dilemmas ondervind, of een bij-personage die hiermee worstelt, niemand met echte traumas.

Zo vind ik zelf dat de anime Re: Zero veel beter ingaat op wat het nou betekend om (toch niet) dood te gaan nadat je vermoord wordt. Madoka Magica, de serie die ik een paar dagen geleden gereviewed heb hier, gaat hier ook, alhoewel erg kort, goed op in.

Ik claim niet dat elke cyberpunt setting een filosofisch+psychologische thesis moet zijn, dat is wel erg pretentieus, maar door dit gebrek aan realistische diepgang, het gebrek aan impact, voelt de wereld nep aan. De wereld wordt dus meer een leuke niche, een mooie achtergrond, in plaats van een setting. De serie probeert in elke scene wel meerdere "kijk hoe sci-fi dit is" te stoppen, maar dit voelt over het algemeen aan als versiering in plaats van een nieuwe manier van leven. De rechercheurs werken alsof het het 2005 is, ik claim niet dat je in zo'n wereld Minority-report niveaus van raar moet doen, maar dit is een ander uiterste. Dit komt ook neer op hoe diep en ingewikkeld het verhaal is. Het hele mysterie is in mijn beleving erg straightforward en daardoor ongeloofwaardig.

Om met een goede note te eindigen, de gevechten zijn wel vermakelijk, Joel Kinnaman zit goed in zijn rol en visueel is het ook wel degelijk, maar ook weer niet topklasse.

Dus als conclusie, erg interessant idee maar slecht uitgewerkt.
5 / 10

Westworld (2016–)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.7 | Genre: Drama, Mystery, Sci-Fi, Western | Runtime: 62 min | MPAA: TV-MA
Westworld is dan weer een van mijn favoriete series van de afgelopen jaren. De setting lijkt simpel: rijke gasten bezoeken een park die het wilde westen perfect nabootst, alle inwoners zijn levensechte robots en in deze wereld kan je als een soort RPG avonturen beleven. Echter beginnen er problemen, met als voornaamste thema wat die robots nou precies zijn, en of ze bewustzijn hebben. Dus de gasten denken dat de robots geen gevoelens hebben, maar ja, klopt dat wel? Want wat is het verschil tussen een robot en een mens? Wat definieert bewustzijn, en kan een robot dit ook hebben?

Hiermee staat dit dilemma echt centraal, zowel thematisch als vanuit het verhaal. Ieder personage worstelt hier op een unieke manier mee. Daarmee heeft het daadwerkelijke diepgang. Over het verhaal kan ik niet veel zeggen, maar het probeert meerdere verhaallijnen als in een web te brijen. Ten eerste volgt het verhaal meerdere verhaallijnen
spoiler:
soms niet helemaal chronologisch
. Deze verhaallijnen laten een divers beeld zien en hoe verschillende personages anders worstelen met hetzelfde dilemma. Vooral in seizoen 1 vind ik dit erg geslaagd, door heen en weer te springen wordt je in het donker gehouden terwijl je steeds meer vragen krijgt. Hierbij vind ik dit erg geslaagd omdat er een erg goede reden is om zo heen en weer tussen verhaallijnen te springen, dus hoe ze verbonden zijn. De reden kom je achter tijdens de ontknoping en is dus natuurlijk een spoiler. Dit komt terug in mijn kritiek van seizoen 2. Hierin wordt er ook geprobeerd heen en weer te springen tussen verhaallijnen, maar in dit seizoen voelde het meer aan also het gebeurde puur en alleen om je in het donker te houden, zonder andere reden erachter. Waar in s1 dit een echte goede feature was is het in s2 meer een irritante truc.

De setting is naar mijn gevoel erg realistisch en natuurlijk. Het voelt aan alsof de wereld verder doorloopt dan alleen de camera. In sommige instanties is het wel erg duidelijk dat het een serie is, dus in het game-design van het park, of de architectuur van het hoofdkantoor, maar deze kleine puntjes van kritiek zijn klein omdat ze mijn "immersion" in het verhaal niet braken.

En als laatste, elk shot in deze serie was weer fan film kwaliteit, het blijft prachtig. De muziek, de piano cover van bekende muziek, voornamelijk radiohead, is ook geweldig. Dit komt ook terug in de setting. Ze probeerde geen western na te maken, maar juist een western-vanuit-een-cyberpunt-perspectief, dit verschil is klein maar merkbaar.
9.5 / 10

En als laatste review weer iets heel anders:

Erased (2016)
Tweakers: N/A | IMDb: 8.5 | Genre: Animation, Drama, Fantasy, Mystery, Sci-Fi, Thriller | Runtime: 30 min | MPAA: TV-14
Satoru is een 29 jaar oude man met een normaal leven, op een speciale gave na. Wanneer er in zijn buurt een ongeluk gebeurt, of iets anders naars, wordt hij een paar minuten terug in de tijd gestuurd dat hij hierop kan reageren en het kan verhelpen. Dit beïnvloed zijn leven niet echt significant op een paar kleine incidenten na. Totdat hij op een dag thuis komt en hij ziet dat zijn moeder vermoord is, waarna hij 18 jaar terug in de tijd gestuurd wordt naar zijn tijd op de basisschool. Dit is een paar weken voordat er in zijn klas en stad een paar kinderen ontvoerd en vermoord worden. Zijn taak om deze incidenten te voorkomen.

Hiermee is het een erg interessante en unieke moordmysterie. Het is constant spannend. Het perspectief van een 29 jaar oude man, maar die helaas maar het fysieke en denkvermogen van 11 jarige jongen heeft gekregen, is leuk. Een groot punt van kritiek is wel dat de serie maar 13 afleveringen heeft van elk 23 minuten. In de eerste afleveringen gaat dit wel goed, maar vooral de laatste arc gaat echt veel te snel en had meer tijd nodig.

Aan het einde blijven wel wat vragen openstaan, zo wordt er niet echt uitgelegd waarom en hoe Satoru terug in de tijd kan, maar zelf vind ik dat niet al te erg.
8.5 / 10

steam: failsnail, battle.net: snailfail#2500 en failsnail#2586

Pagina: 1 2 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True