• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:50
zacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:04:
[...]

Maar ik begrijp ook dat dat voor anderen anders is. De meeste argumenten zijn persoonlijk, of dat nu werk, ontspanning, zonnepanelen of wat dan ook is.
Wetenschappers in relevante vakgebieden geven ook "persoonlijke argumenten"? Want die zijn aardig unaniem over de schadelijke effecten van in de verkeerde tijdzone zitten en van zomertijd. Bijvoorbeeld in dit interview uit 2019: De zomertijd is ingegaan. Is het een goed idee om die permanent in te voeren? Volgens deze slaaponderzoeker niet.
Wat gebeurde er in Rusland na de verandering naar permanente zomertijd?

‘Er waren veel negatieve gevolgen. Uit een van de onderzoeken naar de verandering bleek dat mensen meer stress en negatieve emoties ervoeren en meer aandachts- en slaapproblemen hadden. Voornamelijk jongeren hadden meer last van een ‘social jetlag’, die slaap, gedrag, stemming en metabolisme kan verstoren. Uit een analyse van noodoproepen naar de ambulance bleek dat die in de eerste maanden na de verandering veel vaker voorkwamen: 11 procent meer voor hartinfarcten en 66 procent meer voor (pogingen tot) zelfdoding. Ook rapporteerden ziekenhuizen meer patiënten met hart- en vaatziekten en problemen met het immuunsysteem en het metabolisme. Daarbij nam het aantal auto-ongelukken in de ochtend toe, omdat het vooral in het noorden van Rusland zo lang donker bleef. Op aanraden van medici en chronobiologen is de verandering naar zomertijd ongedaan gemaakt in 2014.’
Is het wel een goed idee om te kiezen voor een permanente tijd?

‘Ja, want die halfjaarlijkse wisseling is ook niet goed. Uit enquêtes onder de Russische bevolking bleek dat 56 procent in de dagen na het draaien aan de klok minder energie, motivatie en eetlust had. Ook bleken ze meer fouten te maken tijdens het werk. Voor mensen die hun ritme niet gemakkelijk aanpassen, of meer ontvankelijk zijn voor stressfactoren, vooral kinderen, pubers en ouderen, is een wisselingssysteem slecht voor het lichaam. Het beste zou zijn dat we elke dag op dezelfde tijd opstaan en dezelfde tijd naar bed gaan, zodat je lichaam het perfecte ritme kan vinden. Door een wisseling van zomer- en wintertijd zit je er elk half jaar weer een uur naast.’

Wat is uw advies voor Europa?

‘Permanente wintertijd. Op een slaapcongres dit jaar in Sint-Petersburg stemden afgevaardigde chronobiologen van 29 landen voor wintertijd, niet één stem was tegen. Het is gewoonweg beter voor je bioritme om in de ochtend met licht wakker te worden, dan langer licht te hebben in de avond. En hoewel een uurtje verschil niet voor iedereen negatieve gevolgen heeft, moeten we blijven denken aan mensen die wel dat risico lopen. Permanente wintertijd kan ervoor zorgen dat mensen op de meest natuurlijke manier leven.
Wel jammer dat de interviewer niets gevraagd heeft over tijdzone in relatie tot lengteligging, want dat is in Nederland ook nog wel een dingetje.

Of Zomertijd, dus een uur kwijt: hoe biologische klok en ‘echte’ klok zich tot elkaar verhouden, uit 2023.
Dat de zon aan de wijzers draait van de biologische klok, is dus goed voor onze gezondheid. Maar de wereld van de mensen kent nog een derde klok, eentje die de biologische klok en de zonnetijd voortdurend probeert te overrulen, en dat is die van de maatschappij. De tijd die onze horloges, mobieltjes, ovens en kerktorens aangeven. En waar de zonnetijd onze biologische klok juist helpt, werkt de maatschappelijke tijd er vaak alleen maar verstorend op, doordat hij ons in het donker uit bed jaagt, ’s avonds te lang laat doorwerken of zomaar ineens een uur verspringt. Er is een direct oorzakelijk verband tussen verstoringen van de biologische klok en uiteenlopende ziekten. Joke Meijer steekt haar gelakte nagels weer de lucht in en telt op haar vingers: ‘Immuunstoornissen. Verhoogde kans op kanker. Depressies. Hart- en vaatziekten. Hersenaandoeningen.’
Meijer: ‘Je hoeft echt niet ’s zomers al om half vijf op te staan en ’s winters twaalf uur lang te slapen. Onze voorouders maakten ook een vuurtje als het donker werd. Maar we kunnen wel meer rekening houden met de natuurlijke licht-donkercyclus dan we nu doen. En we moeten zéker geen continue zomertijd invoeren, zoals sommige mensen willen. Dan is het in de winter ’s ochtends een uur langer donker en gaan er nog meer mensen in de slaapstand het verkeer in dan nu. Levensgevaarlijk.’
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11 16:05

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb de zomertijd dit jaar eens 2 weken uitgesteld. Bevalt me wel, nu fluiten de vogels tenminste weer als om 6 uur m'n wekker gaat :D

We zijn de 30e naar Portugal (Lissabon) gevlogen, die in de zomer op UTC+1 zit, en zaterdag nacht teruggekomen.
Bananenplant schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:36:
[...]
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.
Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 22:12

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:28:

Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...
Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.

Signatures zijn voor boomers.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:25
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]

Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Cid Highwind schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:43:
[...]

Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.
Conclusie: permanent wintertijd :>

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 17-06 05:54
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……

• Bananenplant
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:03:
[...]

Conclusie: permanent winterstandaardtijd :>
FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 00:25
Hunegaart schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……
Kan me voorstellen dat dit 40 jaar geleden een dingetje was. Tegenwoordig heb je de oplossing in je broekzak en geven Outlook en Teams de verschillen automatisch aan.

Overigens zie ik voor de lokale economie ook voordelen: Een uurtje minder de tijd om te winkelen en eten in Duitsland. En tegelijkertijd misschien ook voordeel voor de horeca, door het uurtje spreiding kan men makkelijker twee ploegen aan gasten bedienen :D

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]
En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Dat komt omdat het later licht wordt door de zomertijd.

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ultieme poldermodel oplossing:
Zomertijd in de winter en wintertijd in de zomer.
/s

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-11 16:05

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:39:
[...]

FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.
Idem voor "zomer"tijd. Mensen denken dan gelijk aan de warme zomeravonden, terwijl dat echt nog wel een maand of 2 duurt nadat de klok aangepast is. En aan het eind van de zomer hetzelfde, dan is het ook een maand of 2 dat het 's avonds niet meer lekker is om in de tuin te zitten (uitzonderingen daargelaten) voordat de klok weer aangepast wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Bananenplant
Goed nieuws:
Maar er is goed nieuws. Vorige week werd in het Europees Parlement opnieuw over het afschaffen van de klokwissel gesproken, en dit keer stemden álle fracties voor. De Europese commissie werkt nu aan een onderzoeksrapport waarin vragen van de lidstaten worden beantwoord. Daarna hoeft ons nieuwe kabinet alleen nog maar even door te pakken. Met een CDA dat rust, reinheid en regelmaat propageert, zijn de vooruitzichten alvast gunstig. Vaarwel zomertijd, en dat je maar nooit meer terug mag komen!
:Y

• KnoxNL
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19:00
Zo zo, het was weer een megaklus om mijn 2 klokken die niet automatisch gaan aan te passen zeg!

Waar kan een mens zich druk om maken.... :O

• jellybrah
  • Registratie: April 2019
  • Laatst online: 12-11 09:56
KnoxNL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:37:
Zo zo, het was weer een megaklus om mijn 2 klokken die niet automatisch gaan aan te passen zeg!

Haha dank voor de herinnering. Ik zou het zo weer vergeten (magnetron en auto).

• Bananenplant
Nou, je gezondheid :? ?
Een van die kenners is psycholoog Ticia Luengo Hendriks. Ze is oprichter van Platform Betere Tijden en van de International Alliance for Natural Time, organisaties die aandacht vragen voor de grote invloed van de biologische klok op onze gezondheid. Daarbij vinden ze zo ongeveer alle denkbare wetenschappers aan hun zijde. Want een gezonde regelmaat volgt niet de ijzeren regelmaat van de maatschappelijke klok, maar de soepele regelmaat van de biologische klok, die de ritmes in het lijf aanstuurt. Die klok weet niks van zomer- of wintertijd, die doet alleen aan natuurlijke tijd, oftewel de tijd die zonnewijzers aangeven en die ook wel zonnetijd of ware tijd wordt genoemd.
In 2019 kwam het RIVM met een rapport dat duidelijk maakte dat Nederland het allerbest de Amsterdamse tijd kon aanhouden en anders in elk geval voor de fulltime wintertijd moest gaan.

• KnoxNL
Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:42:
[...]

Nou, je gezondheid :? ?

[...]

[...]
Ik heb deze dame even gegoogled, maar er is geen enkel wetenschappelijk onderzoek van haar te vinden, alleen geroeptoeter.

Zelfs de bronverwijzing op haar website bevat geen enkel wetenschappelijk bewezen onderzoek: https://www.beteretijden.org/gezondtijd/

Nee dank je.

[ Voor 4% gewijzigd door KnoxNL op 26-10-2025 09:48 ]

• Bananenplant
https://www.rug.nl/staff/m.c.m.gordijn/

Marijke Gordijn beter? Die is in dit topic al meerdere keren langsgekomen. Of het RIVM, ook al genoemd.

[ Voor 11% gewijzigd door Bananenplant op 26-10-2025 09:50 ]

• KnoxNL
Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:49:
https://www.rug.nl/staff/m.c.m.gordijn/

Marijke Gordijn beter? Die is in dit topic al meerdere keren langsgekomen. Of het RIVM, ook al genoemd.
Ja veel beter, ik moet nog wel even het juiste onderzoek vinden maar ik ben benieuwd.

En voor de duidelijkheid: Ik betwist niet dat het belang van het volgen van je biologische klok belangrijk is, maar daarom vind ik die zomer/wintertijd ook een non-discussie:

Ik ga naar bed als ik moe ben, en sta op als ik daar klaar voor ben (binnen het redelijke met werk etc). Maw ik leef al op mijn biologische klok en daarom maakt het voor mij niet uit of de klok een uurtje minder of meer aangeeft, zoals vanochtend. Ik was nu om 9 uur op, maar anders was dat 10 geweest.

So be it :)

• Bananenplant
KnoxNL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:59:
[...]

Ik ga naar bed als ik moe ben, en sta op als ik daar klaar voor ben (binnen het redelijke met werk etc). Maw ik leef al op mijn biologische klok en daarom maakt het voor mij niet uit of de klok een uurtje minder of meer aangeeft, zoals vanochtend. Ik was nu om 9 uur op, maar anders was dat 10 geweest.
Die luxe heb je niet met schoolgaande kinderen of zonder flexibele werktijden.

• Bananenplant
Ik kan wel erg weinig andere bronnen vinden over die stemming van het EP 🤔 ...

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
Echt hè... Het is weer triest, maar van de huidige westerse crybaby samenleving vol tere zieltjes kan je ook niet veel meer verwachten.

• Bananenplant
https://www.zomeruur.com/nl/chronobiologie-en-slaap

Nog meer wetenschappers. In België hebben ze gewoon een vereniging tegen het zomeruur, waarom hebben wij dat niet :o ?

• Bananenplant
TheBrut3 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:50:
[...]

Echt hè... Het is weer triest, maar van de huidige westerse crybaby samenleving vol tere zieltjes kan je ook niet veel meer verwachten.
Wat hebben aantoonbare negatieve gezondheidseffecten en vermindering van cognitieve prestaties precies met "crybabies" te maken :? ?

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 19:59
Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:55:
Wat hebben aantoonbare negatieve gezondheidseffecten en vermindering van cognitieve prestaties precies met "crybabies" te maken :? ?
Alles heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid als men zich maar gek genoeg laat maken tussen de oren. Om te weten dat lichaam en ziel in verbinding staan is weinig wetenschappelijk onderzoek nodig. Dus ja, als je mensen gaat onderzoeken die zichzelf gek laten maken om dat uurtje, dan zal je inderdaad negatieve gevolgen vinden.

• zacht
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
TheBrut3 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 10:58:
[...]

Alles heeft negatieve gevolgen voor de gezondheid als men zich maar gek genoeg laat maken tussen de oren. Om te weten dat lichaam en ziel in verbinding staan is weinig wetenschappelijk onderzoek nodig. Dus ja, als je mensen gaat onderzoeken die zichzelf gek laten maken om dat uurtje, dan zal je inderdaad negatieve gevolgen vinden.
Nog een reden om de zomertijd af te schaffen! :P

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:27

franssie

Save the albatross

Wat mij betreft schaffen we de zomertijd ook af. Liefst zou ik in de Engelse tijdzone zitten (UTC) omdat dat veel natuurlijker aanvoelt. Het lijkt of ik een avondmens ben - maar dat komt alleen omdat we in de zomer bijna twee uur fout zitten (De zon heeft dan haar hoogste stand rond kwart voor twee in de middag).

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bananenplant
franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:58:
Wat mij betreft schaffen we de zomertijd ook af. Liefst zou ik in de ENgelse tijdzone zitten (UTC) omdat dat veel natuurlijker aanvoelt. Het lijkt of ik een avondmens ben - maar dat komt alleen omdat we in de zomer bijna twee uur fout zitten (De zon heeft dan haar hoogste stand rond kwart voor twee in de middag).
Afbeeldingslocatie: https://timeuse.barcelona/wp-content/uploads/2025/04/Figure-2-EU-NT.png

:Y

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-10 12:07
Hoe wij leven is zoiezo onnatuurlijk hé. Het is buiten nooit donker. Er zijn hier bij mij in de buurt een paar lantaarnpalen kapot en je merkt gelijk hoe de wereld er echt uit ziet.

De gloeilamp heeft alles verandert.

• Bananenplant
emeralda schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:09:
Hoe wij leven is zoiezo onnatuurlijk hé. Het is buiten nooit donker. Er zijn hier bij mij in de buurt een paar lantaarnpalen kapot en je merkt gelijk hoe de wereld er echt uit ziet.

Ik wilde nog een keer een topic starten over de gevolgen van lichtvervuiling :Y .

• dragonhaertt
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21:49

dragonhaertt

@_'.'

Ik snap sowieso niet zo goed dat 12 uur perse het moment van de hoogste zon moet zijn. Niks in ons moderne leven is ingericht met 12 uur als middelpunt. Zelf standaard kantoortijden hebben meer uren na 12 dan daarvoor, en de meeste mensen doen hobbies en activiteiten na werk.

Zeker als je een buitensport beoefend in groepsverband is het veel logischer om later op de dag wat meer zonlicht te hebben, waardoor ik zelf liever het hele jaar gmt+2 zou hebben dan gmt+1

Truth is like a language with no native speakers left.
Its poetry is speechless and it can’t be caught in human being’s breath.

• Bundin
  • Niet online
emeralda schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:09:

Ja en nee. Alles is te verlichten maar ik merk toch dat ik even van de leg ben met de omschakeling. Daarnaast, 's Zomers slaap ik relatief laat in, 's winters is dat minder een probleem. En dat komt niet doordat ik 's zomers iedere avond op een terrasje zit tot laat :P

Dus doe mij als avondmens maar standaardtijd het hele jaar door, dat houdt me fitter.
dragonhaertt schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:19:
Ik snap sowieso niet zo goed dat 12 uur perse het moment van de hoogste zon moet zijn. Niks in ons moderne leven is ingericht met 12 uur als middelpunt. Zelf standaard kantoortijden hebben meer uren na 12 dan daarvoor, en de meeste mensen doen hobbies en activiteiten na werk.

Zeker als je een buitensport beoefend in groepsverband is het veel logischer om later op de dag wat meer zonlicht te hebben, waardoor ik zelf liever het hele jaar gmt+2 zou hebben dan gmt+1
Eens, 12 uur is in de maatschappelijke tijd vrij arbitrair, maar biologisch is dat blijkbaar niet het geval, zoals door meerdere bronnen bevestigd. Kantoortijden zijn overigens evenzeer een conventie: dat zou prima 8:00-16:30 kunnen worden ipv een (half) uur later. Dat aanpassen is is echter vrij complex.

Qua buiten- en teamsport snap ik dat daglicht winst kan zijn, maar aan de andere kant: alles kan kunstmatig verlicht worden (en wordt dat ook vaak al want niet iedereen kan om 18:00 trainen) en middenin de wintertijd helpt GMT+2 alsnog onvoldoende. De zon gaat ook dan voor 18:00 onder dus die winst is dan alsnog zeer beperkt icm standaard werktijden tot 17:00 of 17:30.

Maargoed, dit topic staat bol van de persoonlijke voorkeuren die we allemaal hebben. We zullen moeten afwachten wat het wordt :)

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:46
Het probleem is de inrichting van het sociale leven.

Als wij naar +1 standaard zouden gaan, zou ik alles 1 uur vroeger willen. Om 7:30 beginnen op het werk, zodat ik ná werk nog zonlicht heb. En er ná werk nog ruimte is om buiten te sporten.

Juist dat laatste vind ik vreselijk aan wintertijd. Gedurende de daglichturen zit je op kantoor. En het is alweer donker als je naar huis kan. Waardoor je eigenlijk geen daglicht ziet.

En als we naar GMT0 gaan, laten we dan maar starten om 6:30. Problemen waar je tegenaan gaat lopen zijn dan verschillende tijdzones binnen Europa. Als Duitsland dan naar +1 zit je continu met die vervelende tijdzones

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 26-10-2025 12:46 ]

PSN: Gaiajohan || XBOX Live Gaiajohan || 5720Wp@ oost-west

• Bananenplant
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:45:
Het probleem is de inrichting van het sociale leven.

Als wij naar +1 standaard zouden gaan, zou ik alles 1 uur vroeger willen. Om 7:30 beginnen op het werk, zodat ik na werk nog zonlicht heb.
Dan doe je dat toch?
Problemen waar je tegenaan gaat lopen zijn dan verschillende tijdzones binnen Europa. Als Duitsland dan naar +1 zit je continu met die vervelende tijdzones
En wat is het probleem daarmee dan?

• GAIAjohan
Want iedereen heeft de keuze zijn eigen uren te bepalen? Is je bubble zo klein dat je alleen maar mensen kent die volledig hun eigen uren bepalen?!

Zal leuk worden: ‘ja meneer, de arts komt pas over 2uur, hij mag z’n eigen planning bepalen’

“Hé dozenstapelaar! Waarom doe je niks?” - “Nou de inpakker vond het wel leuk om vandaag een uurtje later te komen, maar ik wilde nu beginnen.
Hoe dat aan het einde van de dag moet weet ik niet hoor, is iets voor morgen te stapelen denk ik “
[...]

En wat is het probleem daarmee dan?
Nooit met mensen samen moeten werken in landen met andere tijdzones?! Best vaak gezeur hoe laat iets nou écht begint, binnen moet zijn etc. Dat alles in west Europa smooth loopt qua tijden komt vooral omdat we allemaal muv Portugal in dezelfde zone zitten.

[ Voor 22% gewijzigd door GAIAjohan op 26-10-2025 13:11 ]

• Bundin
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:45:
Als Duitsland dan naar +1 zit je continu met die vervelende tijdzones
Dat zie ik totaal niet als een probleem. Er is nu ook tijdverschil met het grootste deel van de wereld, toch kunnen we prima handel drijven en samenwerken.

In praktische zin betekent het doordeweeks lastiger boodschappen doen in Duitsland voor ons, maar makkelijker voor Duitsers om in NL nog even wat te halen na werk. Economisch waarschijnlijk voordeliger voor NL dus want meer geld uitgegeven aan onze kant van de grens.

En qua samenwerken over tijdzones heen: er is veel overlap met maar 1 uur verschil. Meetings kunnen in een 6.5 uur tijdvak worden gepland bij een 8.5 uur durende werkdag. Misschien verlies je nog een uur vanwege afwijkende lunchtijd, maar die is doorgaans toch al vrij flexibel (en niet overal even lang).

Bij verschil van 3+ uur (ik heb veel samengewerkt met India en Suriname) wordt het wel een heel stuk lastiger en soms ronduit vervelend. Maar met mijn Finse collega's (Eastern European Time) was het vrijwel nooit een issue.

En Outlook (plus alternatieven) rekenen meeting tijden en deadlines prima om voor je. Daar zat het probleem totaal niet met India en Suriname. Het ging meer om 'pas aanwezig in de middag dus moeten wachten' (ik voor Indiase collega's en Surinaamse collega's voor mij).

[ Voor 9% gewijzigd door Bundin op 26-10-2025 13:01 ]

• GAIAjohan
Bundin schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:57:
[...]

Dat zie ik totaal niet als een probleem. Er is nu ook tijdverschil met het grootste deel van de wereld, toch kunnen we prima handel drijven en samenwerken.

In praktische zin betekent het doordeweeks lastiger boodschappen doen in Duitsland voor ons, maar makkelijker voor Duitsers om in NL nog even wat te halen na werk. Economisch waarschijnlijk voordeliger voor NL dus want meer geld uitgegeven aan onze kant van de grens.

En qua samenwerken over tijdzones heen: er is veel overlap met maar 1 uur verschil. Meetings kunnen in een 6.5 uur tijdvak worden gepland bij een 8.5 uur durende werkdag. Misschien verlies je nog een uur vanwege afwijkende lunchtijd, maar die is doorgaans toch al vrij flexibel (en niet overal even lang).

Bij verschil van 3+ uur (ik heb veel samengewerkt met India en Suriname) wordt het wel een heel stuk lastiger en soms ronduit vervelend. Maar met mijn Finse collega's (Eastern European Time) was het vrijwel nooit een issue.
Ik heb veel met Roemenen en Indiërs gewerkt. Bij Indiërs was het gewoon dat zij hun werktijden aan ons aanpasten.. Best wel koekoek eigenlijk. Maar qua verwarring qua tijden is er gewoon soms. Je kunt eigenlijk niet onderling gemakkelijk in tijd praten. Dat Outlook alles mooi omrekent is mooi, maar in gewone spraak is het voor de ene om 16:00 en de andere om bv 20:00

Bij de Roemenen op zich weinig problemen qua beschikbaarheid, maar wel verwarringen over hoe laat iets nou begon.

Ik denk dat verschillende starttijden van de dag minder gedoe oplevert dan verschillende tijdzones.
In Duitsland en Polen beginnen ze vaak vroeger dan in Nederland en zijn dus ook eerder klaar. Maar je weet gewoon dat zij tot 15:30 of 16:00 werken. Ipv dat je nog een berekening met de tijdzones moet gaan doen.

[ Voor 8% gewijzigd door GAIAjohan op 26-10-2025 13:08 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Want iedereen heeft de keuze zijn eigen uren te bepalen? Is je bubble zo klein dat je alleen maar mensen kent die volledig hun eigen uren bepalen?!

[...]
Want in landen die wel in de juiste zone zitten is dat wel een probleem? Jij betrekt alles op jezelf.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Bundin
  • Niet online
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:04:
[...]

Ik heb veel met Roemenen en Indiërs gewerkt. Bij Indiërs was het gewoon dat zij hun werktijden aan ons aanpasten.. Best wel koekoek eigenlijk. Maar qua verwarring qua tijden is er gewoon soms. Je kunt eigenlijk niet onderling gemakkelijk in tijd praten.

Bij de Roemenen op zich weinig problemen qua beschikbaarheid, maar wel verwarringen over hoe laat iets nou begon.

Ik denk dat verschillende starttijden van de dag minder gedoe oplevert dan verschillende tijdzones.
In Duitsland en Polen beginnen ze vaak vroeger dan in Nederland en zijn dus ook eerder klaar. Maar je weet gewoon dat zij tot 15:30 of 16:00 werken. Ipv dat je nog een berekening met de tijdzones moet gaan doen.
Maar die berekening is dan toch hetzelfde? Als je nu weet dat ze om 16:00 weg zijn, wordt dat 15:00. Je hoeft dan niet per se te onthouden dat een deel van het verschil door werktijden en een deel door tijdzone komt, het effect is hetzelfde.

In discussies of bij mondeling plannen van zaken is het even benoemen welke tz je bedoelt, maar vaak is in de bedrijfscultuur alsnog een bepaalde tz de 'standaard'. En anders ontstaat dat vanzelf in de samenwerking. En even antwoorden op de uitnodiging wanneer de meeting toch op een voor jou onverwacht moment wordt gepland is vermoedelijk geen wekelijkse aangelegenheid.

[ Voor 5% gewijzigd door Bundin op 26-10-2025 13:12 ]

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:44

Onbekend

...

Tijdzones blijf je altijd hebben, dus met het afschaffen van de zomertijd los je dat "probleem" er niet mee op.
Persoonlijk heb ik liever nog steeds de zomertijd omdat je na je werk dan nog wat daglicht hebt en nog buiten iets kunt doen.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• Bananenplant
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:52:
[...]

Nee. Ik zie dat je ritme een uur naar voren halen nu aan de hele samenleving wordt opgelegd.
[...]

Nooit met mensen samen moeten werken in landen met andere tijdzones?! Best vaak gezeur hoe laat iets nou écht begint, binnen moet zijn etc. Dat alles in west Europa smooth loopt qua tijden komt vooral omdat we allemaal muv Portugal in dezelfde zone zitten.
Ik werk samen met Roemenen en het is echt nooit een probleem. Andere nationale feestdagen zijn een onhandiger probleem (en "probleem" is daarvoor ook al een veel te groot woord).
[...]

Ja, omdat zij niet zo achterlijk westelijk wonen voor hun tijdzone 8)7 .

• GAIAjohan
franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:09:
[...]

Want in landen die wel in de juiste zone zitten is dat wel een probleem? Jij betrekt alles op jezelf.
Nee? Je ziet gewoon dat in Polen en Duitsland de dag eerder begint dan bij ons of in bijvoorbeeld Spanje. Zelfde tijdzone, andere kantoortijden.

Daarom als wij naar GMT zouden gaan, zou de kantoordag gewoon om 6:30 moeten starten ipv 8:30. Maar je zit jezelf gewoon irritante zone overgangen met buurlanden op te leggen.

Het liefst zou ik bv gewoon over de hele wereld dezelfde tijd aanhouden. Dus geen tijdzones meer.
Overal houdt men dan GMT aan.
Alleen waar in bv het VK de werkdag begint om 7:00, is dat in Duitsland bv 6:00, in Finland 5:00 etc

Als dan een Australiër het heeft over 13:30 is dat dan overal ter wereld 13:30. Alleen op de ene plek is het nacht op de andere dag. Maar je hoeft nooit meer te rekenen met tijden

[ Voor 44% gewijzigd door GAIAjohan op 26-10-2025 13:28 ]

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:24

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Tijdzones zijn een stuk overzichtelijker dan zomer/wintertijd. Soms moet ik afspreken met Australiërs en behalve dat zij zomer tijdens onze winter hebben, wisselen ze ook nog op andere dagen dan wij. Er zijn dus dankzij DST drie tijdsverschillen in plaats van één vaste, chaos gegarandeerd.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Bananenplant
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:22:
[...]

Daarom als wij naar GMT zouden gaan, zou de kantoordag gewoon om 6:30 moeten starten ipv 8:30.
Waarom? Realiseer je je hoe desastreus dit is voor mensen met een laat chronotype? En hoe pubers (notoire nachtuilen) er bijvoorbeeld last van hebben dat schooltijden daar niet op afgestemd zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Bananenplant op 26-10-2025 13:37 ]

• Bananenplant
Proton_ schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:29:
Tijdzones zijn een stuk overzichtelijker dan zomer/wintertijd. Soms moet ik afspreken met Australiërs en behalve dat zij zomer tijdens onze winter hebben, wisselen ze ook nog op andere dagen dan wij. Er zijn dus dankzij DST drie tijdsverschillen in plaats van één vaste, chaos gegarandeerd.
Wereldwijd afschaffen wordt software ook simpeler van :Y .

• GAIAjohan
Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:36:
[...]

Waarom? Realiseer je je hoe desastreus dit is voor mensen met een laat chronotype? En hoe pubers (notoire nachtuilen) er bijvoorbeeld last van hebben dat schooltijden daar niet op afgestemd zijn?
Waarom zou dat desastreus zijn?
6:30 gmt is hetzelfde als 8:30 bij +2. Ben zelf ook een nachtmens, maar als jij bij gmt+2 om 1:00 gaat slapen, zou dat bij gmt0 om 23:00 zijn. Er zou dan werkelijk niets veranderen, behalve de ‘sociale’ dagindeling

Ben zelf ook een nachtbraker, dus volledig herkenbaar.

Juist als je Bam naar GMT0 gaat, en de tijden indeling houdt zoals deze nu is, zorg je ervoor dat in de zomer het rond 3:00 al licht begint te worden, vroege vogels al wakker worden, maar niks voor hen te fitten is omdat alles pas om 8-9 open gaat. En juist aan de avonden heb je niks omdat het snel donker is, en daarmee gooi je een groot deel daglicht compleet door de goot.

Als avondmens vind ik juist dat de wijziging naar +1 nu, zónder de ‘sociale werktijden’ aan te passen, dat ik maar weinig avond over houd.

Veel handiger zou zijn overal ter wereld dezelfde tijd, en dat elke society z’n eigen werktijden etc instelt.

[ Voor 34% gewijzigd door GAIAjohan op 26-10-2025 14:12 ]

• Bananenplant
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

Waarom zou dat desastreus zijn?
6:30 gmt is hetzelfde als 8:30 bij +2. Ben zelf ook een nachtmens, maar als jij bij gmt+2 om 1:00 gaat slapen, zou dat bij gmt0 om 23:00 zijn. Er zou dan werkelijk niets veranderen, behalve de ‘sociale’ dagindeling

Ben zelf ook een nachtbraker, dus volledig herkenbaar.
Als avondmens vind ik juist dat de wijziging naar +1 nu, zónder de ‘sociale werktijden’ aan te passen, dat ik maar weinig avond over houd.
Ik ken een nachtuil met kinderen. Van nature voor 10:00 niet aanspreekbaar en het liefst om 3:00 gaan slapen, maar de kinderen moeten toch echt om 8:30 op school zijn. Dat is echt een enorme opgave elke keer. Zo iemand lijdt nu simpelweg door onze huidige tijdzone, zeker in de zomer.

• Dido
  • Laatst online: 12-11 13:53

Dido

heforshe

GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:22:
Als dan een Australiër het heeft over 13:30 is dat dan overal ter wereld 13:30. Alleen op de ene plek is het nacht op de andere dag. Maar je hoeft nooit meer te rekenen met tijden
Daar los je helemaal niets mee op, want wat is dan een realistisch tijdstip om die Australier te bellen als je in Nederland zit?
Nu kun je dat inschatten aan de hand van tijdzones, maar met jouw voorstel heb je dan een hele tabel nodig met kantoortijden over de hele wereld. Dat is zeker niet eenvoudiger, integendeel.

Overigens is het bij internationale militaire operaties en oefeningen wel gebruikelijk om UTC (Zulu) te hanteren, waar dan ook ter wereld. Maar dan ben je ook met zijn allen aan hetzelfde project bezig.

Wat betekent mijn avatar?

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:53

Blokker_1999

Full steam ahead

Maar als je zegt dat je 's avonds nog licht wenst omdat je wenst te gaan sporten, dan zeg ik: dat kan nooit in de winter. Wanneer je dat wenst in de wintermaanden moet je werkdag ten laatste ergens tussen 2 en 3 gedaan zijn en dan begin je dus al om 6:00 te werken wat betekend dat vele mensen hun wekker al om 4:00 zouden moeten zetten. Gaat men daar weer over beginnen te klagen.

De enige oplossing voor lange dagen met veel licht is verhuizen, 2x per jaar.

Ga je namelijk dichter bij de evenaar wonen, dan blijft de hoeveelheid daglicht over het hele jaar een stuk constanter. Heb een jaar in Dubai doorgebracht en dat verschil merk je heel hard. Tussen winter en zomer heb je 's avonds goed een uur verschil in zonsondergang. Na het werk nog licht? Dat zit er eigenlijk nooit echt in. Je past je leven er op aan.

Trek je verder weg van de evenaar dan kom je op een punt waarop je bij hoogzomer de middernachtzon krijgt. Nooit donker. Maar in de winter heb je dagen dat de zon nooit boven de evenaar komt. Dus ook dat is geen oplossing.

Misschien moeten we meer kijken naar andere samenlevingen. Zo ben ik net terug van enkele weken Japan. De zon is daar altijd vroeg op omdat men de zon op zijn hoogste heeft rond het middaguur in dat land. Maar vele locaties zijn wel pas rond de middag open. Wil je dus iets doen zoals gaan sporten, dan doe je dat in de ochtend. Maar het betekend ook dat je elke dag gedaan hebt met werken na zonsondergang.

Hoe je het ook draait of keert, we moeten het doen met de zonneuren die we hebben. En we kunnen tijdzones instellen zoals we wensen, maar het hangt vooral af van hoe we onszelf organiseren. En dat 2x per jaar veranderen van tijd? Daar moeten we om te beginnen mee stoppen. Dat ontregelt zovele mensen, zorgt voor zovele problemen en overlast en we winnen er als maatschapij niets mee. Zelfs in de jaren '70, toen het werd ingevoerd door de oliecrisis was het al discutabel of we er energie mee zouden uitsparen. En er zijn zelfs studies die aantonen dat het mogelijks het omgekeerde effect heeft gehad.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

• Bananenplant
GAIAjohan schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 13:54:
[...]

En juist aan de avonden heb je niks omdat het snel donker is, en daarmee gooi je een groot deel daglicht compleet door de goot.
Van pakweg 21 mei tot 21 juli vind ik het een worsteling om op tijd te gaan slapen omdat het rond bedtijd nog licht is en de melatonineaanmaak daardoor niet op gang komt. Op onze breedtegraad is dat gelukkig te corrigeren door (op zijn minst) zomertijd af te schaffen.

We hebben ook seizoenen met teveel water. Dat pompen we ook weg, dus waarom een teveel aan daglicht niet? Een kwestie van goede verduistering regelen zodat je niet te vroeg wakker wordt en klaar :) .

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48

MLLL

Palm Treo 650

Volgend jaar maart de klok een half uurtje vooruit en dan kan deze discussie voor altijd stop gezet worden, hoe gaaf is dat?!

• franssie

franssie

Save the albatross

MLLL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 17:12:
Volgend jaar maart de klok een half uurtje vooruit achteruit en dan kan deze discussie voor altijd stop gezet worden, hoe gaaf is dat?!
:P

• Bananenplant
Volgend jaar maart de klok een half uurtje vooruit en dan kan deze discussie voor altijd stop gezet worden, hoe gaaf is dat?!
UTC+1 is al een compromis dat 40 minuten uit de pas loopt, dus nee.

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Gewoon 'Wintertijd' aan blijven houden zodat de systeemklokken ook de daadwerkelijke tijd aan blijven geven.

Vandaag weer genoeg gesodemieter gehad met diverse klantsystemen doordat er her en der diverse 'patchrondes' én tijdaanpassingen plaatsvonden (tijdens m'n Piketdienst / Consignatierooster) :'(

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• Dido

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 15:22:
Van pakweg 21 mei tot 21 juli vind ik het een worsteling om op tijd te gaan slapen omdat het rond bedtijd nog licht is en de melatonineaanmaak daardoor niet op gang komt. Op onze breedtegraad is dat gelukkig te corrigeren door (op zijn minst) zomertijd af te schaffen.
Overdrijven is ook een vak.
Wij doen 's zomers en 's winters rond etenstijd de gordijnen dicht in de woonkamer, en doen dan zeer beschaafd kunstlicht aan. Daarmee is de woonkamer, onafhankelijk van het seizoen, van ruwweg 7 to 11 altijd even schemerig verlicht.
Om 11 uur laat ik de honden even snel uit, en zelfs eind juli is het dan echt niet meer zo licht buiten dat ik er klaarwakker van wordt.
Vervolgens gaan we slapen in een kamer met prima werkende verduisterende gordijnen, waardoor ik 's ochtends gewoon in het donker wakker wordt om half acht, ook hartje zomer.

Ik heb er meer last van dat ik in de winter de hond 's ochtends pas vrij laat kan uitlaten (aangezien mijn wandelroute zo goed als niet verlicht is en ik wel wil zien waar ik loop) - maar daar is zonder te verhuizen verdomd weinig aan te doen :P
We hebben ook seizoenen met teveel water. Dat pompen we ook weg, dus waarom een teveel aan daglicht niet? Een kwestie van goede verduistering regelen zodat je niet te vroeg wakker wordt en klaar :) .
Exact, en dat werkt 's avonds ook prima. Er is niemand die je verplicht om 's zomers dat daglicht 's avonds binnen te laten.
En als je 's zomers buiten gaat zitten met een drankje omdat het zo lekker warm is, mag je niet klagen over een slechte nachtrust ;)

• franssie

franssie

Save the albatross

Will_M schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:07:
[...]

Gewoon 'Wintertijd' aan blijven houden zodat de systeemklokken ook de daadwerkelijke tijd aan blijven geven.

Vandaag weer genoeg gesodemieter gehad met diverse klantsystemen doordat er her en der diverse 'patchrondes' én tijdaanpassingen plaatsvonden (tijdens m'n Piketdienst) :'(
Zelf dan is het beter om UTC te gebruiken. Iedereen die wel eens zowel Linux als Windows op een computer heeft gedraaid heeft waarschijnlijk meegemaakt dat linux UTC en Windows LT gebruikt, wat bij switchen van OS resulteert in steeds verkeerde tijden >:)

• MLLL
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 19:48

MLLL

Palm Treo 650

Dacht voorjaar dus vooruit.
Volgens mij ging afgelopen nacht de klok een een uurtje achteruit.
Trek maar weer een pilsje open.

• franssie

franssie

Save the albatross

MLLL schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:17:
[...]

Dacht voorjaar dus vooruit.
Volgens mij ging afgelopen nacht de klok een een uurtje achteruit.
Trek maar weer een pilsje open.
ik zit inmiddels aan de wijn en vind het zelf ook altijd contra intuïtief hoe te rekenen met tijdzones.
Ik heb een globe in mijn woonkamer staan om dan altijd even na te denken hoe het werkt (en om te zien hoe conflictgebieden ook alweer liggen, dat werkt niet lekker in Mercator Projectie).
Dat kaartje dat @Bananenplant eerder poste is daarin wel een goede.

edit: met een hal uurtje vooruit in het voorjaar ga je van 1u40 mismatch naar 1u10 mismatch. Met een half uur achteruit (dus een compensatie de andere kant uit) ga je naar +20 minuten mismatch, wat binnen de lengte van NL past grofweg, al is UTC+0 makkelijker rekenen. Maar soit, India heeft ook een +x.30 offset dus alles kan.
offtopic:
funfact: Oosterlengte en Noorderbreedte klinkt stom en ook niet intuïtief, maar de eerste zeekaarten in Europa werden gemaakt voor de middellandse zee, en die is nu eenmaal breder dan hoog :P

[ Voor 30% gewijzigd door franssie op 26-10-2025 18:30 ]

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

franssie schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 11:58:
Wat mij betreft schaffen we de zomertijd ook af. Liefst zou ik in de Engelse tijdzone zitten (UTC) omdat dat veel natuurlijker aanvoelt. Het lijkt of ik een avondmens ben - maar dat komt alleen omdat we in de zomer bijna twee uur fout zitten (De zon heeft dan haar hoogste stand rond kwart voor twee in de middag).
Dat is omdat we in de Duitse tijdszone zitten terwijl we geografisch in de Britse tijdszone zitten.
[...]

Ik heb veel met Roemenen en Indiërs gewerkt. Bij Indiërs was het gewoon dat zij hun werktijden aan ons aanpasten.. Best wel koekoek eigenlijk. Maar qua verwarring qua tijden is er gewoon soms. Je kunt eigenlijk niet onderling gemakkelijk in tijd praten. Dat Outlook alles mooi omrekent is mooi, maar in gewone spraak is het voor de ene om 16:00 en de andere om bv 20:00

Je moet wel meegeven in welke tijdzone dat je een tijdstip noemt.

Aangezien niet iedereen de tijdszone en specifieke eigenaardigheden in andere landen kent en correct kan omrekenen, is UTC, GMT, Zulu time het duidelijkste. Iedereen kent de offset van de lokale tijd tegen over UTC, GMT,...

Het overschakelen naar winter of zomertijd gaat in de VS enkele weken eerder dan hier. Je hebt van die dagen dat de Amerikaanse beurs om 21h ipv 22h Duitse tijd sluit.

• Ryur
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 11-11 21:11
rapture schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:40:
[...]
Het overschakelen naar winter of zomertijd gaat in de VS enkele weken eerder dan hier. Je hebt van die dagen dat de Amerikaanse beurs om 21h ipv 22h Duitse tijd sluit.
Of later :)
In de USA zitten ze nu nog in zomertijd, volgende week gaan de meeste staten (behalve Arizona) naar wintertijd weer.
Ze zijn meestal 2 weken eerder met de zomertijd en zo'n 1 week later dan ons.

• Bananenplant
Dido schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 18:15:
[...]

Exact, en dat werkt 's avonds ook prima. Er is niemand die je verplicht om 's zomers dat daglicht 's avonds binnen te laten.
Dat valt tegen. De enige manier waarop dat zou kunnen werken is door mezelf een periode voor bedtijd in mijn slaapkamer op te sluiten met de rolluiken dicht en de kamer niet meer te hoeven verlaten. Daglicht dat langs de gordijnen van de woonkamer piept zie ik en onze hal is niet te verduisteren.

Buiten wisselende gevoeligheid hiervoor van persoon tot persoon doet ook bijna niemand zoiets. Daarom is te laat gaan slapen ook een van de effecten van zomertijd die uit onderzoek blijkt: tenzij je het bewust organiseert komt die prikkel gewoon niet.

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Blokker_1999 schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 14:55:
Maar als je zegt dat je 's avonds nog licht wenst omdat je wenst te gaan sporten, dan zeg ik: dat kan nooit in de winter. Wanneer je dat wenst in de wintermaanden moet je werkdag ten laatste ergens tussen 2 en 3 gedaan zijn en dan begin je dus al om 6:00 te werken wat betekend dat vele mensen hun wekker al om 4:00 zouden moeten zetten. Gaat men daar weer over beginnen te klagen.

*knip*
Dit dus...

Ik (en m'n paard) trainen en rijden ook in de winter wedstrijden en die zijn vaak tot 's avonds laat bij kunstlicht, dus omdat het ontbreken van daglicht een probleem is, moet ik m'n trainingen en wedstrijden dan maar uitstellen tot de zomer? Nee... als je enige discipline hebt dan moet dit geen enkel probleem voor je zijn.
Zelfs toen ik alleen maar hardliep ging ik 's avonds op pad (en er zijn er genoeg die dat ook doen). In de winter is er linksom/rechtsom gewoon te weinig daglicht, dat heeft niks met de klok te maken.

UTC +1 blijft voor zowel winter als zomer de meest logische keuze.

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Geweldig zeg. In de zomer om 3 uur licht en om 9 uur donker. Daar heeft de mens wat aan. -O-

• DVX73
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:17
jellybrah schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 09:40:
[...]

Haha dank voor de herinnering. Ik zou het zo weer vergeten (magnetron en auto).
Auto, die ben ik nog vergeten.
Oven, Magnetron, Smart Watch en 4 analoge klokken heb ik al gehad ..

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:12

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

Wintertijd O+

Do { Ping } while ( LOL )

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 19:51
Zomertijd afschaffen, ook goed :+

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• jongetje
Maasluip schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:02:
[...]

Geweldig zeg. In de zomer om 3 uur licht en om 9 uur donker. Daar heeft de mens wat aan. -O-
Volgens mij gaat dat in de UK al jaren prima...

• DVX73
[...]

Lijkt mij fantastisch, nu blijven mijn kinderen wakker omdat het nog licht is buiten.

• Agent47
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 20:16

Agent47

I always close my contracts.

Ik vind dit echt prachtig. Topic is een halfjaar dicht, een user doet zn poepje erover dat de tijd even aangepast moet worden en hoe moeilijk het wel niet was, hele discussie laait weer op.

On Tuesday nights, we get fucked up and throw apples at joggers.

• NiGeLaToR
[...]

We kunnen schuiven zoals we willen natuurlijk, of ons ritme wat aanpassen. Die 9 uur begin van de dag is louter iets mentaals natuurlijk :)

Maak je er 5 uur licht en 11 uur donker van, of ga je er lekker tussenin zitten. Kwestie van 1 x goed doen en met rust laten ipv 2 x per jaar veranderen :X

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• NiGeLaToR
Agent47 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:40:
Ik vind dit echt prachtig. Topic is een halfjaar dicht, een user doet zn poepje erover dat de tijd even aangepast moet worden en hoe moeilijk het wel niet was, hele discussie laait weer op.
Maar ze hadden beloofd het af te schaffen!!1!

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04
jongetje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

Heb deze discussie misschien niet helemaal goed gevolgd maar even gezocht:
https://www.timeanddate.com/sun/uk/london?month=8
...laat mooi zien hoe de tijd over het jaar heen verloopt voor Londen. Dus voor 18 juni - toch wel min of meer midden van de zomer - zonsopkomst om 04:42 en zonsondergang om 21:20. En ook, dat ze in de UK net als hier gewoon nog zomer/wintertijd hebben. Dus, eh, ik snap je opmerking van 'gaat in de UK al jaren prima' niet zo.

* vanaalten zit in het kamp "prima, zomer en wintertijd, niets veranderen!"

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:04

Acht klokken totaal (auto, magnetron, woonkamer klok, vijf wekkers). Of eigenlijk negen klokken - heb er eentje die automatisch gaat, maar zeer slechte DCF-77 ontvangst heeft, dus zet ik een paar uurtjes tegen een raam aan...

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

jongetje schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:38:
[...]

21:20 laaste sunset in London als ik het zo snel bekijk. Dat wordt zonder zomertijd dus 20:20.

• Christoxz
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-11 14:03
DVX73 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:31:
[...]

Auto, die ben ik nog vergeten.
Oven, Magnetron, Smart Watch en 4 analoge klokken heb ik al gehad ..
Niet zo'n slimme horloge dan :+

T.Net Creality 3D Printer Discord

• Bananenplant
Agent47 schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:40:
Uhm. Als het EP onlangs unaniem voor afschaffing gestemd heeft is dat nieuws, he.

• jongetje
vanaalten schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 09:50:
[...]

Heb deze discussie misschien niet helemaal goed gevolgd maar even gezocht:
https://www.timeanddate.com/sun/uk/london?month=8
...laat mooi zien hoe de tijd over het jaar heen verloopt voor Londen. Dus voor 18 juni - toch wel min of meer midden van de zomer - zonsopkomst om 04:42 en zonsondergang om 21:20. En ook, dat ze in de UK net als hier gewoon nog zomer/wintertijd hebben. Dus, eh, ik snap je opmerking van 'gaat in de UK al jaren prima' niet zo.

* vanaalten zit in het kamp "prima, zomer en wintertijd, niets veranderen!"
Omdat ze in de UK op dezelfde meridiaan als Nederland zitten en ze daar dus in de zomer onze wintertijd hebben.

Ik zit in het kamp (maar dat had je al gemerkt): Laat het gewoon de wintertijd, dat gehannes met bioritmes is echt gedoe. Als je vrijgezel en volwassen bent snap ik wel dat je je er niet zo druk om maakt. Maar met kinderen en dieren is het wel wat meer gedoe. Zeker dieren kun je niet vertellen dat je morgen een uur later of eerder komt melken/uitlaten/etc. Is meteen opgelost met nachtdiensten met zomer en wintertijd.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Bananenplant schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:38:
[...]
Uhm. Als het EP onlangs unaniem voor afschaffing gestemd heeft is dat nieuws, he.
Da's niet helemaal wat er gebeurd is :)
Althans, zo ver waren ze in 2019 al.
Samenvatting:
https://persportaal.anp.n...reiken-over-klokverzetten
Dit weekend wordt de klok verzet naar de wintertijd. Dan rijst zoals elk half jaar weer de vraag of we de zomer- of wintertijd moeten afschaffen. Mensen wijzen dan vaak naar de Europese Commissie om actie te ondernemen. In werkelijkheid ligt de bal al jaren bij Nederland en de andere EU-landen om overeenstemming te bereiken over deze kwestie. De Commissie heeft nu besloten extra onderzoek te doen om de nationale ministers te helpen een akkoord te bereiken.
Of zoals de EU het zelf zegt
https://www.europarl.euro...eling-zomer-en-wintertijd
De leden van het Europees Parlement zullen de Commissie en de Raad vragen waarom ze niet reageren op het pleidooi van EU-burgers om een einde te maken aan winter- en zomertijd in Europa.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Vanmorgen weer twee tickets verwerkt over het watergeven in kwekerijen waarbij de operator zich niet realiseert dat de planten geen DCF ontvanger hebben.
Een ander issue over een bug in een integratie staat al 6 jaar op wontfix want hee, de politiek gaat dit voor ons oplossen en tot die tijd is het 2x per jaar een reboot.

Maybe this time.

• Dido

Dido

heforshe

Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 19:29:
Dat valt tegen. De enige manier waarop dat zou kunnen werken is door mezelf een periode voor bedtijd in mijn slaapkamer op te sluiten met de rolluiken dicht en de kamer niet meer te hoeven verlaten. Daglicht dat langs de gordijnen van de woonkamer piept zie ik en onze hal is niet te verduisteren.
Ok, dus jij maakt een bepaalde keuze. Da's prima, maar realiseer je dat het een keuze is. Elke ruimte in elk huis is te verduisteren, maar het is aan eenieder om de voor- en nadelen af te wegen.
Buiten wisselende gevoeligheid hiervoor van persoon tot persoon doet ook bijna niemand zoiets. Daarom is te laat gaan slapen ook een van de effecten van zomertijd die uit onderzoek blijkt: tenzij je het bewust organiseert komt die prikkel gewoon niet.
En juist om een gezond, en regelmatig slaapritme te krijgen organiseer ik dat dus wel.
Hoef jij inderdaad niet te doen, maar nogmaals, dat is een keuze. En klagen over de gevolgen van je keuzes ben ik niet heel ontvankelijk voor ;)

Anders gezegd: net als tijdens de covid-periode zie je dat sommige mensen in oplossingen denken, terwijl anderen vooral problemen zien (die dan weer door anderen veroorzaakt worden en opgelost moeten worden).
offtopic:
Toen was het zo dat sommige mensen vooral klaagden over wat ze allemaal niet meer konden / mochten doen, terwijl anderen tot de ontdekking kwamen dat 's ochtends voor het (thuis)werken even een ommetje maken eigenlijk best wel lekker was.

• emeralda
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 27-10 12:07
Bananenplant schreef op zondag 26 oktober 2025 @ 12:15:
[...]

Ik wilde nog een keer een topic starten over de gevolgen van lichtvervuiling :Y .
Tsja naar bed als het donker wordt en opstaan wanneer de zon op komt gaat het niet meer worden. Dat is hoe tot ver in de 19e eeuw de gemiddelde Nederlander leefde. En ook hoe ons lichaam nog ingesteld staat.

Kaarsen en hout waren altijd te duur voor een 24 uurs economie.

• xminator
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20:48
Is er eigenlijk een politieke partij die zich hiervoor sterk maakt?

• Bananenplant
Dido schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 11:05:
[...]

En juist om een gezond, en regelmatig slaapritme te krijgen organiseer ik dat dus wel.
Hoef jij inderdaad niet te doen, maar nogmaals, dat is een keuze. En klagen over de gevolgen van je keuzes ben ik niet heel ontvankelijk voor ;)
Als uit onderzoek blijkt dat veel mensen te laat gaan slapen door zomertijd, met alle gevolgen van dien, dan is dat een systeemprobleem. En op onze breedtegraad is dat probleem op te lossen.

Vergelijk het een beetje met obesitas en de obesogene omgeving waar we in leven. Daarbij is het ook niet redelijk om van iedereen te verwachten dat-ie telkens de gezonde keuze maakt.

• DVX73
Christoxz schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 10:10:
[...]

Niet zo'n slimme horloge dan :+
Idd, er was een reboot benodigd.

• bert pit
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 17:49

bert pit

asdasd

xminator schreef op maandag 27 oktober 2025 @ 12:03:
Is er eigenlijk een politieke partij die zich hiervoor sterk maakt?
Forum voor Democratie (FvD): Heeft zich uitgesproken vóór het afschaffen van de zomertijd. Thierry Baudet pleitte in debatten voor het permanent invoeren van de standaardtijd (wintertijd).

Partij voor de Dieren (PvdD): Heeft in het verleden aandacht gevraagd voor de negatieve effecten van zomertijd op dierenwelzijn en gezondheid, en staat open voor afschaffing.

De meeste partijen met EU sympathie volgen het Europese besluitvormingstraject.

Tijdens het lezen van deze zin, wordt wereldwijd circa 1.000.000 liter olie verstookt. Dus niet 2X lezen hè.

• Audiowaste
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 09-11 11:15
Bedankt voor dit kaartje, ik zie dat de kleuren niet goed zijn doorgetrokken maar Nederland hoort blauw te zijn. Prima onderbouwing dus om dan voor een vaste zomertijd te kiezen.

• franssie

franssie

Save the albatross

Audiowaste schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:22:
[...]

Bedankt voor dit kaartje, ik zie dat de kleuren niet goed zijn doorgetrokken maar Nederland hoort blauw te zijn. Prima onderbouwing dus om dan voor een vaste zomertijd te kiezen.
Wereldbol is 360 graden per 24 uur. 15 graden per uur dus.
NL ligt op 5 graden oosterlengte (Wikipedia: Utrecht)
Dus zeker niet blauw maar oranje, UTC+0 dus.

• Audiowaste
Nederland ligt zo erg tegen de blauwe zone aan, dat het logischer is om dezelfde tijdzone te kiezen als Duitsland. Daar hebben we meer mee dan de tijdzone van UK, grote kans dat daar ook voor gekozen wordt.

Het is sowieso achterhaald tijdzones van 150 jaar geleden te blijven aanhouden en 12 uur als het midden van de dag te zien, qua tijd klopt het wel maar qua levenstijl niet. Een gemiddelde volwassen is 16 uur per dag wakker, ervan uitgaande dat 12 uur het midden van de dag is zou een volwassen dan om 4 uur 's nachts opstaan en om 20:00 uur gaan slapen.

In de moderne tijd leven we niet meer met het principe dat 12:00 uur het midden van de dag is, dit is al lang veschoven naar 14:00 of zelfs 15:00 uur.

[ Voor 55% gewijzigd door Audiowaste op 28-10-2025 14:54 ]

• Bananenplant
Audiowaste schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 14:40:
Nederland ligt zo erg tegen de blauwe zone aan, dat het logischer is om dezelfde tijdzone te kiezen als Duitsland. Daar hebben we meer mee dan de tijdzone van UK, grote kans dat daar ook voor gekozen wordt.
Als je consequent deze logica toepast op aangrenzende landen ten oosten/westen van je krijg je uiteindelijk wereldwijd alsnog 1 tijdzone. En hoe vaak ben jij in de praktijk bezig met hoe laat het in Duitsland is :? ?

De gezondheidsnadelen van te westelijk zitten voor je tijdzone zijn in elk geval evident uit onderzoek.

[ Voor 8% gewijzigd door Bananenplant op 28-10-2025 16:04 ]

• Audiowaste
Bananenplant schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Als je consequent deze logica toepast op aangrenzende landen ten oosten/westen van je krijg je uiteindelijk wereldwijd alsnog 1 tijdzone. En hoe vaak ben jij in de praktijk bezig met hoe laat het in Duitsland is :? ?

De gezondheidsnadelen van te westelijk zitten voor je tijdzone zijn in elk geval evident uit onderzoek.
Met enige regelmaat, aangezien ik heel vaak in Duitsland ben. Ik woon tenslotte een paar kilometer van de grens af. En met mij nog heel veel mensen in Nederland.

Het is dan ook een logischere keuze om de tijd van Duitsland aan te houden dan die van het VK.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Bananenplant schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:03:
[...]

Ja precies... Wat doen we met België dan? En wat doet België met Frankrijk? En Frankrijk met Spanje...

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:09

rapture

Zelfs daar netwerken?

Audiowaste schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:13:
[...]

Met enige regelmaat, aangezien ik heel vaak in Duitsland ben. Ik woon tenslotte een paar kilometer van de grens af. En met mij nog heel veel mensen in Nederland.

Het is dan ook een logischere keuze om de tijd van Duitsland aan te houden dan die van het VK.
Vroeger zaten we in de Britse tijdszone totdat de Duitsers in de wereldoorlogen hun tijdszone meebrachten en de Duitse tijdszone is na de oorlog blijven plakken.

Het laat wel zien dat de processen tot de creatie van de EU zijn exact dezelfde processen (bv weg met de slagbomen tussen de stadstaten en prinsdommen die ervoor zorgen dat je 2 of 3 keren per dag je paard en kar kon uitladen bij een grenswachter voor het uitrekenen van tariffs) dat in de 19de eeuw tot de Duitse eenwording geleid heeft. De EU is de voortzetting van de processen dat Duitsland gecreëerd heeft op het supranationale niveau. Cynisch bekeken is de EU het Vierde Rijk.

We doen aan dubbele zomertijd: UTC+2 is wintertijd in Kyiv, Ankara, Istanbul,... of zomertijd in Polen.

Afbeeldingslocatie: https://www.astro.oma.be/wp-content/uploads/2018/10/carte-heure-NL-1024x813.png
https://www.astro.oma.be/...ht-van-belgie-informeert/

Als het correct moet zijn, dan gaan we terug naar de Britse tijdzone.
MikeyMan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:19:
[...]
Ja precies... Wat doen we met België dan? En wat doet België met Frankrijk? En Frankrijk met Spanje...
In de andere landen campagne voeren om de tijdszoneverandering te verkopen als iets dat je moet hebben. We moeten van onder het juk van de Duitse tijd geraken. Veeg de laatste sporen van de Duitse bezetting uit. We hebben gezien hoe goed dat de sovereignity onzin voor de Brexit-campagne gewerkt heeft.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:20
Een argument is dat mensen er een week van slag door zijn, heb ik gelukkig zelf niet.

Dus mijn vraag aan mensen die er gevoelig voor zijn; hoe gaat het nu na een paar dagen? Helemaal brak op het werk of op school? Of valt het toch mee?

En ben je dan een avondmens en ochtendmens, en heb je een beetje flexibiliteit met bijv. je werkuren (bijv. thuiswerken, of je mag 's ochtends tussen 7 en 10 beginnen bij je werkgever, en verder geen schoolgaande kinderen)?

[ Voor 8% gewijzigd door sewer op 28-10-2025 16:55 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

@rapture de fietsers hebben wel weer voorrang van rechts, dat vonden de Duitsers ook maar lastig. Die wie weet ooit.

• Bananenplant
sewer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:54:

Dus mijn vraag aan mensen die er gevoelig voor zijn; hoe gaat het nu na een paar dagen? Helemaal brak op het werk of op school? Of valt het toch mee?

En ben je dan een avondmens en ochtendmens, en heb je een beetje flexibiliteit met bijv. je werkuren (bijv. thuiswerken en geen schoolgaande kinderen)?
Hoewel ik nu slaap mis doordat ik nog te vroeg wakker word voel ik me over de hele linie wel energieker dan toen we nog op zomertijd zaten. In de lente is dat wel anders :/ .

En ja, wel schoolgaande kinderen.

• Audiowaste
Permanente wintertijd heeft voor- en nadelen, een permanente zomertijd heeft ook voor- en nadelen. Maar het verzetten van de klok heeft ook voor- en nadelen.

Welke keuze er ook gemaakt wordt, er zijn altijd mensen die last hebben van deze keuze. De juiste keuze maken bestaat niet, behalve die van je persoonlijke voorkeur die je dan met hand en tand verdedigt.

Ik denk dat alles laten zoals het is dan ook de minst slechte keuze is. Dan weten we wat we hebben.

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

@Audiowaste daarom zou ik pleiten voor een half uur verzetten, en dan vast houden, zodat de effecten wat gedempt worden.

[ Voor 8% gewijzigd door MikeyMan op 28-10-2025 17:22 ]

• Audiowaste
MikeyMan schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:22:
@Audiowaste daarom zou ik pleiten voor een half uur verzetten, en dan vast houden, zodat de effecten wat gedempt worden.
Als dat een optie is, zou ik daar ook nog prima mee kunnen leven.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Het beleid kunnen we niet maken in dit topic, maar morgen kunnen we daadwerkelijk kiezen voor partijen die verder komen dan ja zeggen en nee doen (wat sinds 2019 dus het geval is in deze :))

• Bananenplant
Audiowaste schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 17:20:
Permanente wintertijd heeft voor- en nadelen, een permanente zomertijd heeft ook voor- en nadelen. Maar het verzetten van de klok heeft ook voor- en nadelen.

Welke keuze er ook gemaakt wordt, er zijn altijd mensen die last hebben van deze keuze. De juiste keuze maken bestaat niet, behalve die van je persoonlijke voorkeur die je dan met hand en tand verdedigt.

Ik denk dat alles laten zoals het is dan ook de minst slechte keuze is. Dan weten we wat we hebben.
Je presenteert het als gelijkwaardige opties. Dat zijn relevante experts (chronobiologen, slaapwetenschappers) echter niet met je eens; zie daarvoor de links die ik in de loop der tijd in het topic heb gezet. En een relevant stuk Lubach:
Zeker als Duitsland besluit voor UTC+2 te kiezen lijkt het me dat de gezondheidsbelangen van de gehele bevolking (!) zwaarder wegen dan die van de relatief kleine groepen die over de grens werken of tot laat in de avond buiten willen sporten. En ook zwaarder dan het ongemak van Henk en Ingrid die over de grens peuken willen kopen.

• skimine
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 00:37
sewer schreef op dinsdag 28 oktober 2025 @ 16:54:
Een argument is dat mensen er een week van slag door zijn, heb ik gelukkig zelf niet.

En ben je dan een avondmens en ochtendmens, en heb je een beetje flexibiliteit met bijv. je werkuren (bijv. thuiswerken, of je mag 's ochtends tussen 7 en 10 beginnen bij je werkgever, en verder geen schoolgaande kinderen)?
De omschakeling naar wintertijd is vaak niet een heel groot probleem, het maakt eventjes dat ik 's ochtends makkelijker uit m'n bed kom omdat je een uur 'extra' hebt. Verder zitten we nu weer dichter tegen onder geografische tijdzone aan dus dat voelt gelijk weer een stuk fijner.

De omschakeling naar de zomertijd is altijd drama, want je moet ineens eerder opstaan. En dat is voor mij echt een stuk lastiger dan later opstaan. De zon gaat in de zomer steeds later onder wat het al lastig maakt met gaan slapen, en vervolgens schuif je de zonsondergang kunstmatig nog even een uurtje verder vooruit 8)7
Pagina: 1 ... 32 33 Laatste