Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29
zacht schreef op donderdag 10 april 2025 @ 10:04:
[...]

Maar ik begrijp ook dat dat voor anderen anders is. De meeste argumenten zijn persoonlijk, of dat nu werk, ontspanning, zonnepanelen of wat dan ook is.
Wetenschappers in relevante vakgebieden geven ook "persoonlijke argumenten"? Want die zijn aardig unaniem over de schadelijke effecten van in de verkeerde tijdzone zitten en van zomertijd. Bijvoorbeeld in dit interview uit 2019: De zomertijd is ingegaan. Is het een goed idee om die permanent in te voeren? Volgens deze slaaponderzoeker niet.
Wat gebeurde er in Rusland na de verandering naar permanente zomertijd?

‘Er waren veel negatieve gevolgen. Uit een van de onderzoeken naar de verandering bleek dat mensen meer stress en negatieve emoties ervoeren en meer aandachts- en slaapproblemen hadden. Voornamelijk jongeren hadden meer last van een ‘social jetlag’, die slaap, gedrag, stemming en metabolisme kan verstoren. Uit een analyse van noodoproepen naar de ambulance bleek dat die in de eerste maanden na de verandering veel vaker voorkwamen: 11 procent meer voor hartinfarcten en 66 procent meer voor (pogingen tot) zelfdoding. Ook rapporteerden ziekenhuizen meer patiënten met hart- en vaatziekten en problemen met het immuunsysteem en het metabolisme. Daarbij nam het aantal auto-ongelukken in de ochtend toe, omdat het vooral in het noorden van Rusland zo lang donker bleef. Op aanraden van medici en chronobiologen is de verandering naar zomertijd ongedaan gemaakt in 2014.’
Is het wel een goed idee om te kiezen voor een permanente tijd?

‘Ja, want die halfjaarlijkse wisseling is ook niet goed. Uit enquêtes onder de Russische bevolking bleek dat 56 procent in de dagen na het draaien aan de klok minder energie, motivatie en eetlust had. Ook bleken ze meer fouten te maken tijdens het werk. Voor mensen die hun ritme niet gemakkelijk aanpassen, of meer ontvankelijk zijn voor stressfactoren, vooral kinderen, pubers en ouderen, is een wisselingssysteem slecht voor het lichaam. Het beste zou zijn dat we elke dag op dezelfde tijd opstaan en dezelfde tijd naar bed gaan, zodat je lichaam het perfecte ritme kan vinden. Door een wisseling van zomer- en wintertijd zit je er elk half jaar weer een uur naast.’

Wat is uw advies voor Europa?

‘Permanente wintertijd. Op een slaapcongres dit jaar in Sint-Petersburg stemden afgevaardigde chronobiologen van 29 landen voor wintertijd, niet één stem was tegen. Het is gewoonweg beter voor je bioritme om in de ochtend met licht wakker te worden, dan langer licht te hebben in de avond. En hoewel een uurtje verschil niet voor iedereen negatieve gevolgen heeft, moeten we blijven denken aan mensen die wel dat risico lopen. Permanente wintertijd kan ervoor zorgen dat mensen op de meest natuurlijke manier leven.
Wel jammer dat de interviewer niets gevraagd heeft over tijdzone in relatie tot lengteligging, want dat is in Nederland ook nog wel een dingetje.

Of Zomertijd, dus een uur kwijt: hoe biologische klok en ‘echte’ klok zich tot elkaar verhouden, uit 2023.
Dat de zon aan de wijzers draait van de biologische klok, is dus goed voor onze gezondheid. Maar de wereld van de mensen kent nog een derde klok, eentje die de biologische klok en de zonnetijd voortdurend probeert te overrulen, en dat is die van de maatschappij. De tijd die onze horloges, mobieltjes, ovens en kerktorens aangeven. En waar de zonnetijd onze biologische klok juist helpt, werkt de maatschappelijke tijd er vaak alleen maar verstorend op, doordat hij ons in het donker uit bed jaagt, ’s avonds te lang laat doorwerken of zomaar ineens een uur verspringt. Er is een direct oorzakelijk verband tussen verstoringen van de biologische klok en uiteenlopende ziekten. Joke Meijer steekt haar gelakte nagels weer de lucht in en telt op haar vingers: ‘Immuunstoornissen. Verhoogde kans op kanker. Depressies. Hart- en vaatziekten. Hersenaandoeningen.’
Meijer: ‘Je hoeft echt niet ’s zomers al om half vijf op te staan en ’s winters twaalf uur lang te slapen. Onze voorouders maakten ook een vuurtje als het donker werd. Maar we kunnen wel meer rekening houden met de natuurlijke licht-donkercyclus dan we nu doen. En we moeten zéker geen continue zomertijd invoeren, zoals sommige mensen willen. Dan is het in de winter ’s ochtends een uur langer donker en gaan er nog meer mensen in de slaapstand het verkeer in dan nu. Levensgevaarlijk.’
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Ik heb de zomertijd dit jaar eens 2 weken uitgesteld. Bevalt me wel, nu fluiten de vogels tenminste weer als om 6 uur m'n wekker gaat :D

We zijn de 30e naar Portugal (Lissabon) gevlogen, die in de zomer op UTC+1 zit, en zaterdag nacht teruggekomen.
Bananenplant schreef op zondag 13 april 2025 @ 14:36:
[...]
Maar goed, mensen zijn nostalgisch naar "lange zomeravonden" en wetenschap is ook maar een mening, ofzo.
Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:15

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Wailing_Banshee schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 07:28:

Die "lange zomeravonden" zijn in Nederland gewoon geen toegevoegde waarde, aangezien het hier 's avonds gewoon nog te koud is. Als ik zaterdagavond in Lissabon vergelijk met zondag avond hier in Nederland, daar ging de zon rond kwart over 8 onder en was het een graad of 18, en hier ging de zon rond half negen onder en was het 10 graden...
Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 14:59
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]

Het is nog een paar maanden zomer he? Over twee maanden is het om 10 uur 's avonds nog altijd 18 graden.
Daarbij vind ik het nu ook prettig dat het een uur langer licht is. Daar heb ik meer aan dan dat het 's morgens een uur eerder licht is. En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:55

ArcticWolf

🕐 #team_UTC+1 🕐

Cid Highwind schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 10:43:
[...]

Precies een reden waarom ik nu nog een case zou kunnen maken voor zomertijd, maar eigenlijk zijn we zo langzaam aan enkel gebaat bij een lentetijd dus. In hoogzomer zijn we beter af met de normale tijd, zodat het nog een beetje afkoelt voordat je je bed in moet om genoeg slaap te kunnen pakken, voordat je weer je bed uit mag omdat de zomertijd zegt dat het wat aan de late kant is.

Natuurlijk is dat af te vangen door en masse airco's te installeren, maar dat is nogal het paard achter de wagen spannen.

In de winter zie je hetzelfde. Zo rond de tijdsomzetting is het eventjes handig. Maar in November / December / Januari komt de zon sowieso te laat op om het ochtendverkeer van dienst te kunnen zijn. En opstaan doe je sowieso in het diepste donker. Bij normaaltijd zou je er tenminste aan het einde van je dag nog wat aan hebben en heb je nog wat meer warmte van het daglicht na thuiskomst.
Conclusie: permanent wintertijd :>

Alfa Romeo Giulietta 235pk + 1pk <3

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hunegaart
  • Registratie: Oktober 2024
  • Laatst online: 22:45
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:29
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:03:
[...]

Conclusie: permanent winterstandaardtijd :>
FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cid Highwind
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 11-05 14:59
Hunegaart schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:16:
De Hollandse tijd weer invoeren, die houdt het midden tussen Londen en Berlijn
Maar dan krijg je weer gezeik
Ja maar, moeilijk, handel, internationaal
Enz enz enz
Zucht……
Kan me voorstellen dat dit 40 jaar geleden een dingetje was. Tegenwoordig heb je de oplossing in je broekzak en geven Outlook en Teams de verschillen automatisch aan.

Overigens zie ik voor de lokale economie ook voordelen: Een uurtje minder de tijd om te winkelen en eten in Duitsland. En tegelijkertijd misschien ook voordeel voor de horeca, door het uurtje spreiding kan men makkelijker twee ploegen aan gasten bedienen :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Maasluip schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 08:48:
[...]
En dan ben ik ook nog eens een ochtendmens.
Dat komt omdat het later licht wordt door de zomertijd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Jake
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Ultieme poldermodel oplossing:
Zomertijd in de winter en wintertijd in de zomer.
/s

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-05 11:12

Wailing_Banshee

You're Next

Bananenplant schreef op dinsdag 15 april 2025 @ 11:39:
[...]

FTFY :) .

Wel serieus: de term "wintertijd" en de bijbehorende associatie werken enorm vertroebelend voor de discussie.
Idem voor "zomer"tijd. Mensen denken dan gelijk aan de warme zomeravonden, terwijl dat echt nog wel een maand of 2 duurt nadat de klok aangepast is. En aan het eind van de zomer hetzelfde, dan is het ook een maand of 2 dat het 's avonds niet meer lekker is om in de tuin te zitten (uitzonderingen daargelaten) voordat de klok weer aangepast wordt.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Pagina: 1 ... 31 32 Laatste