Ik wil toch ook even mijn ervaringen met de 5s geven.
Recente historie:
- iPhone 4 sinds 2010 (nog steeds (zakelijk) in gebruik trouwens)
- Galaxy Nexus sinds sinds eind 2011
- Galaxy Note 2 sinds eind 2012
Ik heb mijn 5s nu sinds een week, en voor mij is het een verademing. Ik was prima tevreden met Android, maar de stabiliteit was maar zo-zo naar mijn ervaring, de snelheid ok maar niet bijzonder en de gebruikservaring varieerde van uitstekend tot ronduit frustrerend. Zo moet je als je een instelling wilt veranderen je drie slagen in de rondte zoeken, aangezien verschillende settings op verschillende plaatsen terug te vinden zijn. En uiteraard kom ik dan altijd pas als laatste op de juiste plek..
De 5s is bloedsnel. Alles staat waar ik het verwacht. Alle settings staan op 1 plek. De reactiesnelheid van het scherm is duidelijk beter als van mijn Android devices. Het scherm is voor mij duidelijker leesbaar dan dat van de Note 2, ondanks dat deze significant groter is. Aan de andere kant maakt het kleinere formaat van de telefoon het makkelijk om deze te bedienen of in je boekzak te dragen. De levensduur van de accu is beter dan welke smartphone ik ooit gehad heb. De Note 2 haalt bij mijn gebruik 1,5 dag. De 5s met vergelijkbaar gebruik makkelijk 2 dagen. Touch ID leek mij een gimmick, maar is voor mij nu iets waar ik slecht meer zonder zou kunnen.
Alles rozegeur en maneschijn? Nee. Er is maar 1 manier om iets te doen, en dat is de Apple manier. Vaak werkt dit zeer goed, maar soms is het niet de meest logische manier voor mij en het is onmogelijk om hier ook maar iets aan te veranderen zonder jailbreak. En die is er nog niet voor de 5s/iOS7. Bestanden overzetten van/naar de iPhone is gewoon een drama en roept bij mij de vraag op van 'hoe moeilijk kun je iets simpels maken'.
Al met al is het voor mij op dit moment de beste smartphone die je kunt kopen. En dat is ergens maar goed ook, aangezien ik er 699 euro voor heb moeten betalen.