RobbieB schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:14:
[...]
Niet zozeer een budget iPhone, maar eerder een goedkopere iPhone. Ik vermoed dat de 4 en 4S beide gaan verdwijnen omdat die nog de 30-pins connector hebben. Daarvoor gaat dit toestel in de plek komen. Maar goedkoper dan €350 gaat hij zeker niet worden. Ik denk zelfs dat hij €399 wordt. Immers, een iPod touch 32gb zit op €329 zonder antennes.
De grote vraag is of Apple de iPhone 5 naast de 5S blijft voeren, of alleen de 5S en 'budget'-versie gaat leveren. Ik zie het nut van de 5 dan niet meer in (net zoals ik nu het nut van de 4S niet snap vanwege het kleine prijsverschil met de 5).
Over een paar maandjes zullen we het weten

Daar komt het in m'n "blog" ook op neer

Dit was mijn verwachting:
| 2011 | 2012 | 2013 (verwachting) |
---|
$0 | iPhone 3GS | iPhone 4 | iPhone 4S iPhone Lite |
$99 | iPhone 4 | iPhone 4S | iPhone 5 |
$199 | iPhone 4S | iPhone 5 | iPhone 5S. |
En de twee belangrijkste reden waarom de iPhone 4S eruit gaat is (naar mijn mening):
- Profit margins (antenneband + aluminium, dure materialen en duur om te produceren)
- Dock connector (iPhone 4 is nu extreem populair, eind dit jaar zou het normaalgesproken de 4S worden - dan zit Apple nog een jaar langer vast aan de oude connector)
Een derde mogelijke reden is:
- 4-inch scherm (anders misschien te veel fragmentatie)
(vierde rede:) - AirDrop
Maar goed, wie weet halen ze de iPhone 5 er wel helemaal uit. Dat (in de VS) je een $0 iPhone 'Lite' hebt en een $199 iPhone 5S (het gat vergroten tussen de premium en 'budget' iPhone).
Daarnaast helpen de plaatjes van een 'iPhone 5C' ook niet
Ter vergelijking: de iPhone 4 kost €388, nieuw. Normaalgesproken zou dit najaar de iPhone 4S dus die prijs krijgen (en de iPhone 4 eruit), maar ik denk dat ze de 4S ook vervangen, zodat profit margins omhoog gaan + hogere adoptie Lightning connector.
De 'budget iPhone' wordt gewoon een iPhone 4S met lightning connector en 4-inch scherm, denk ik.
Alhoewel ik wel sterk twijfel of mijn theorie nog klopt omdat we nu al een "iPhone 5C" zien.acst schreef op zondag 28 juli 2013 @ 16:36:
Ik geloof nog steeds niet dat ze de budget-iphone wereldwijd gaan uitbrengen. Denk dat ze hem puur uitbrengen in opkomende economieen zoals China, India en Zuid-Amerika dan heb je het over 3.5 miljard mensen die je kan bereiken en dat lijkt mij het doel van Apple met deze telefoon.
Het uitbrengen van een budget-iPhone in de Westerse wereld leidt mss tot marginaal hogere verkopen maar een flink lagere winst per telefoon. Denk niet dat Apple zo stom is.
Daarnaast blijkt dat de iPhone 4 en de 4s het nog hartstikke goed doen en de marges op oude toestellen zijn groter dan bij een eventuele budget-iphone. Dus is er ook geen noodzaak om een budget-iphone in de Westerse wereld uit te brengen. Zeker met het toch wat goedkoop ogende design gooit Apple alleen maar zijn naam als producent van luxere producten ter grabbel, mochten ze hem toch in Europa en Amerika uitbrengen.
Juist niet. Als we van de geruchten mogen uitgaan wordt het gewoon een iPhone 4S met twee opvallende verschillen:
- 4-inch scherm (waarvan ze trouwens tientallen miljoenen per kwartaal produceren, die prijs daarvan is dus echt niet meer zo hoog)
- Plastic behuizing, goedkoper om te produceren
- Lightning connector (en dit is belangrijk voor Apple, want ze willen van de 30-pins connector - dit is een zakelijk, commercieel belang)
In principe is het enige wat de kosten omhoog brengt het 4-inch scherm, maar daar staat tegenover dat het apparaat veel minder premium materialen zal bevatten en waarschijnlijk ook veel makkelijker (en goedkoper) te produceren zal zijn. Ik gok erop dat de margins vergelijkbaar of hoger zal zijn t.o.v. een iPhone 4S.
Combineer dat met de geruchten dat de goedkope iPhone in veel kleuren komt (er zijn genoeg mensen die een telefoon kopen omdat-ie blauw, roze, groen of welke kleur dan ook is). Het gevolg? Apple verdient meer per verkochte '$0' (VS) telefoon en, hopelijk voor Apple, zal er meer groei zijn in de verkopen.
[
Voor 36% gewijzigd door
Uniciteit op 28-07-2013 17:10
]