Na 2 weken Netflix gebruikt te hebben wil ik kort mijn ervaringen delen. Netflix heeft mij positief verrast en ook teleurgesteld tegelijkertijd. Dit kan met mijn verwachtingen te maken hebben, die misschien al niet realistisch waren.
Mijn vriendin en ik kijken erg veel series en af en toe een film. Dat deden we tot heden altijd via onze htpc waarop we sickbeard icm usenet gebruiken en vervolgens afspelen in XBMC. Dit werkt prima maar het komt regelmatig voor dat een download niet gelukt is, incompleet of wat dan ook, en dat je daar pas achter komt op het moment dat je de missende aflevering wilt gaan kijken.
Netflix geprobeerd in de verwachting dat je, door te betalen voor content, alles direct kan kijken zonder problemen. Zo heb ik dit ook ervaren bij een vriendin Canada waar ik 2 jaar geleden Netflix uitgebreid gebruikt heb.
Positief aan Netflix
- Browsen en kijken: door de aanbod constructie zie je dingen die je anders niet had gekend/gezocht
- Gebruiksgemak: XBMC is niet echt lastiger, maar wel icm Sickbeard. Mijn vriendin kijkt na 3 dagen 'meekijken' nu al zelf naar Netflix en kan het prima bedienen.
- Documentaire aanbod: ik ben echt fan van documentaires. De komende maanden ben ik zeker zoet.
- Suggesties op basis van mijn wensen: gisteren een nieuwe sub categorie in documentaires 'ontdekt' waar wederom zo'n 50 docu's te vinden zijn die aansluiten bij mijn interesse.
Negatief aan Netflix
- Content: ondanks de goede adviezen hier en de iStream website mis ik toch content. Niet alle series (
XeNeRgY in ""Ik zoek een nieuwe tv-serie om te volgen" Topic") die wij kijken zijn beschikbaar in Netflix
- Actualiteit: het aanbod TV-series is niet recent genoeg. De laatste seizoenen van nieuwe series zijn 9 mnd na uitzending in US nog niet te vinden.
- Beeldkwaliteit: ondanks mijn 60mbit blijft (super)HD vaak een beetje opgeschaald SD
- Ondertiteling: deze loopt voor mijn gevoel wel synchroon, maar verschijnt/verdwijnt net iets te vroeg. Je leest de zin dus al voordat diegene het uitspreekt.
Conclusie
Netflix is voor mij persoonlijk een aanvulling omdat het op het gebied van documentaires een enorm goed aanbod biedt waar ik voorlopig nog niet doorheen ben. Wij hadden echter de hoop usenet te gaan vervangen met Netflix (vind het prima om te betalen voor content) en dat gaat niet lukken doordat het aanbod van Netflix niet compleet is qua TV-series en het aanbod ook niet recent genoeg is. Als je met spanning een aantal series volgt wil je zo snel mogelijk na launch van een nieuw seizoen weer verder kijken en niet pas een jaar later.
Een 'allesvervanger' voor 10 euro per maand is Netflix voor mij dus helaas niet. Dat ligt niet aan het gebruiksgemak want dat is geweldig. Mocht het aanbod uitgebreider en recenter worden dan sluit het beter aan bij onze wensen. Voor nu is het de vraag of ik, nadat ik de leukste docu's wel gezien heb, wil blijven betalen voor Netflix naast mijn usenet abonnement.