jsimane schreef op dinsdag 19 mei 2020 @ 20:37:
Zit met een vraag .
Ik ben Nederlander , woon in Nederland, Nederlands account maar verblijf nu bijna 2,5 maand aaneengesloten in België. Ben hier voor mijn werk en kon tot een paar dagen geleden films die in Nederland wel op Netflix staan maar in België niet gewoon kijken zowel via mobiele data als WiFi verbinding.
Nu lukt dat alleen nog met mobiele data.
Op Wifi krijg ik de melding " deze titel is niet beschikbaar op uw locatie".
Ik heb deze vraag gesteld op de Netflix chat maar krijg daar een ontwijkend antwoord.
Licensies die in België niet in bezit zouden zijn van Netflix .
Ok , maar waarom werkt dit voorheen dan wel .
En nu alleen met mobiele data, is niet logisch in mijn beleving.
Iemand hier die dit ook meegemaakt heeft ?
Of weet wat het verschil is ?
Dan ben je denk ik te lang in België geweest. Als je meer dan 4 per 12 maanden in een ander land bent kan men alsnog geoblocken of je op een andere locatie zetten (staat ook in emerce-artikel; 4 maanden is circa 4*30 dagen, hoeft niet aaneengesloten te zijn).
Netflix heeft een bijzonder beleid binnen de EU wat betreft geoblocking. Je krijgt namelijk altijd de content van je thuisland te zien in andere EU-landen, gebaseerd op het land waar je je voor het eerst hebt aangemeld, ook als je naar andere EU-landen gaat. Je "roamt" dus in feite met Netflix.
Ga je naar buiten de EU dan ben je direct beperkt tot de content waar je op dat moment bent. Dat is het grote verschil. Ga ik met mijn NL abo naar de VS dan heb ik direct USA-content. Ga ik met mijn NL-abo naar BE dan heb ik nog steeds 100% de NL content en niet de BE-content.
Blijf je echter langer in BE dan lijkt het er dus op (adhv jouw post) dat het hele roaming-verhaal wordt opgeheven voor jou en je alleen nog toegang hebt tot de content in de regio waar jij bent, in dit geval dus BE. Ga je streamen via mobiele data dan kun je kijken naar NL-content (roaming data komt uit in NL dus is een NL verbinding). In de VS kon ik via mobiele data ook nog kijken naar NL-content, maar ging ik naar wifi dan was het per direct alleen USA-content die ik kon bekijken.
Het lijkt er dus op dat jij door je lange verblijf in België een soort speciale status hebt gekregen (cq dat je speciale EU-status is opgeheven) waardoor je alleen nog kunt kijken naar de content in het land waar je bent ipv dat je je thuiscontent mee mag nemen bij het "Netflix-roamen" in de EU.
Overigens vind ik dat Netflix deze regels best netjes heeft geïmplementeerd. Zover ik kan zien houden ze zich volledig aan de EU-regels.
Reality is merely an illusion, albeit a very persistent one.