AcidBurn schreef op donderdag 20 juni 2019 @ 16:43:
[...]
Daar heb ik dus totaal geen last van aangezien ik Battlestar nooit heb gekeken.
Ik ben van origine geen scifi liefhebber. Sterker nog, ik kan geen bepalende overeenkomst vinden in de series die ik keek/nog kijk

Buffy, Dark Angel, The 100, Blindspot, Orphan Black, Revolution, Sons of Anarchy, The Gifted, The Bridge, Prison Break, Lucifer, Shooter, The Society, You.
De enige veelvuldig terugkerende elementen zijn volgens mij overleven, op verschillende manieren.
Ik heb beide gezien en ben fan van beide... Eerlijk: de referentie naar BsG had ik zelf niet gemaakt maar ik zie wel vanwaar het komt.
Zijn totaal vershillende series, BsG speelt zich héél erg hoofdzakelijk af in ruimteschepen op de dool, forever moving, altijd op de vlucht, met hier en daar een scene op New Caprica bvb en flashbacks van personages die terugdenken aan hun pre-self-aware Cylon days , waar het bij The 100 eigenlijk andersom is: behalve seizoen 1, speelt het zich hoofdzakelijk op de begane grond (of eronder) af.
Maar @
teaser is wel duidelijk in zijn bewoordingen, als je het idd, (grondig) samenvat zijn er wat gelijkenissen, conceptueel toch, maar eerlijk; ik had de link tussen de twee nooit gelegd.
Waar ik hem dan wel volop in moet volgen is 1) The 100 kan niet tippen aan BsG -ik vind The 100 echt goed, maar vergeleken met BsG is het klein bier, en 2) BsG stelt 'overleven' idd van bij het begin gitzwart voor, het zorgt voor een onheilspellend sfeertje doorheen de hele serie én ze slagen er in om dat sfeertje, en de spanning vast te houden.
En my dog, is BsG het waard om, als je het nog niet zag, het toch ergens te pakken te krijgen en alsnog te zien.
Het is al zoveel jaar geleden maar ik zeg nog steeds "frak" als ik in het Engels vloek.