Als je niks aangeeft zet de chinese retailer er wel wat moois op; als het je eerste aankoop is in china weet je dan dus van niks.
Dan ben jij niet degene die fout zit, maar de chinese retailer.[/quote]Probleem is, a) je weet er wel van af en b) je neemt een bepaalde wettelijke verantwoordelijkheid door vanuit buiten de europese unie iets te importeren.
Aan de andere kant: jij koopt een telefoon in China. Dat is jouw beslissing. Jij betaalt gewoon het verschuldigde bedrag aan de Chinese winkel. Waarom zou onze overheid daar nog een graantje van moeten meepikken?
Waarom onze overheid daar een graantje van moet meepikken? Heel simpel, want dat zorgt ervoor dat onze overheid kan bestaan. Op het moment werk ik niet, maar ik heb wel een aantal jaar gewerkt en ja ik weet hoe voelt dat ongeveer de helft van je inkomen (als ik ook btw en alles meereken) naar de overheid gaat, en ja, ik ben er ook van overtuigd dat de overheid inefficient omgaat met z'n middelen vaak,
maar ik begrijp ook genoeg van economie om te begrijpen dat een overheid simpelweg noodzakelijk is. En dan niet alleen voor de veiligheid en dat soort zaken, maar ook voor het principele functioneren van een vrije markt. Hoe dan ook, als we het reeds eens zijn dan anarchie niet de oplossing is (mocht je het daar oneens mee zijn moet je nog eens je lessen middelbare school economie doornemen, dat andere overheidsvormen zoals communisme te overwegen zijn is nog tot daar aan toe, maar anarchie gaat het hem gewoon echt niet worden) dan is import belasting/btw/etc. te rechtvaardigen alszijnde een uitbalancering van de inkomens belasting die niet geint word om het zo maar te stellen en de interne concurentie positie van bedrijven uit te balanceren, wat een lichte vorm van protectionisme in zich heeft.
Nu is het leuke, als je het te duur vind dan is het super makkelijk om weg uit de EU te verhuizen. Genoeg landen met veel lagere belastingen en importheffingen, dus ik zou zeggen, ga je gang

Ik ben geenzins een fan van nederland en de EU (en kan zonder probleem 101 dingen aanwijzen die ik minder vind), maar ik moet zeggen dat nederland 1 van de best onderhouden en stabiele landen is die ik ken (de belastingen staan daar ook wel naar

maar ok

). Hoe dan ook, door in nederland te blijven wonen word je deel van een deal met de rest van de bevolking waarin je zegt dat een paar van ons de regels mogen bedenken die het beste zijn voor ons allemaal. Die paar is de overheid natuurlijk en die heeft om de 1 of andere reden uitgedacht dat importheffingen de norm zijn. Nu mag je je hard ervoor maken dat ze afgeschaft moeten worden, je mag beslissen om ze te boycotten door alleen maar producten die in de EU zijn geproduceerd te kopen, maar ze te ontduiken is niet echt 1 van de etisch te rechtvaardigen opties... behalve natuurlijk als je vind dat er etisch wat mis mee is, maar vanuit jullie argumenten is dat niet echt te zien.
Hoe dan ook, in conclusie zou ik zeggen: mss toch maar eens overwegen ze te betalen ;-) ... ik bedoel maar, de btw moet je ook betalen als je het koopt op elke andere manier, dus dat lijkt me wel duidelijking, en de importheffing zelf is voornamelijk protectionistisch van aard... maar goed, blijft iets wat we samen hebben besloten uiteindelijk.
Moet wel zeggen, nadat ik me er nu heb op zitten in te lezen ben ik op puur econimisch/theoretisch vlak een tegenstander van importheffingen geworden (op de niet essentiele product categorieen, voedsel, kleding, basis materialen voor bouw enzo verdienen wel protectionisme), maar dat is iets wat je politiek hard moet maken zou ik er de tijd in willen stoppen (onmogelijk om echt een verschil in te maken

) en niet iets waar je door het niet betalen tegen protesteerd. + Het is gewoon oneerlijk tegen iedereen die het in de winkel koopt en het wel betaald ;-) Ik bedoel maar, wij die weten dat we in china kunnen kopen zijn sowieso goedkoper af
Edit: Wat een essay is dit geworden

My apologies

Ik hoop dat het tenminste wat mensen aan het denken zet