Nuevocasa schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 21:59:
Een boel blabla, wat boeit het nu hoe het heet voor de consument, gaat er om wat je nu precies krijgt.
Zelfde met een koophuis, het is jouw huis. Maar feitelijk heeft de bank het in de meeste gevallen betaald. Raak je je baan kwijt en kun je je hypotheek niet betalen zul je er uiteindelijk ook uit moeten.
Je hebt overduidelijk geen flauw benul van marketing. Hoe je een product als "private
lease" noemt, daar wordt lang en goed over nagedacht. Prima als het JOU niet boeit (wat ik betwijfel), maar in zijn algemeenheid boeit dat zeer zeker wel.
Vergelijking met huis klopt niet helemaal zoals hieronder uitgelegd door @
assje, maar met een hypotheek bouw je wat op en wordt het huis geleidelijk aan van jou.
Een aflossingsvrije hypotheek werkt weer anders, dan is en wordt het huis niet van jou tenzij je extra aflost. Uitzonderlijk domme financiële constructie overigens, al zijn er incidentele gevallen waarin het handig is.
En of je nu betaald voor het gebruik of je schaft iets aan, je kunt het blijkbaar betalen, daar gaat het uiteindelijk om.
Uiteraard niet; het is ontzettend belangrijk om een financieel gezonde levensstijl aan te leren en te ontwikkelen. Private
lease past daar in veruit de meeste gevallen niet bij. Dat is een realistisch geluid dat JUIST in dit topic niet vaak genoeg kan worden gebracht.
Ben je van plan een nieuwe auto aan te schaffen is meestal private lease goedkoper.
Absolute en totale nonsens, ik hoor dit veel te vaak en op een forum als Tweakers kan dit echt niet. Private
lease/long rent is in veruit de meeste gevallen duurder dan een auto kopen (tenzij je er geld voor wil lenen, wat ook heel onverstandig is).
Ben je van plan een occasion te kopen is dat eigenlijk altijd goedkoper dan private lease.
Eens. Maar dat geld ook voor het kopen van een nieuwe auto, zo hebben allerlei instanties onderzocht (Consumentenbond etc.).
ANWB verhuurt zelf ook auto's via private
lease en is DUS niet onafhankelijk. Dat moet je dus met een korrel zout nemen.
Alles is in dit topic ook meermaals besproken.
De tendens in dit topic is veel te positief. Dat komt imo vooral omdat mensen zich laten leiden door hebberigheid. Graag een nieuwe auto willen rijden vanwege status, uitstraling etc.
Dat klinkt heel naar, dat weet ik wel.
Daarnaast bestaat er zoiets als het Keurmerk Private Lease. Als het leasecontract daar aan voldoet, kun je bijvoorbeeld zonder problemen van je contract af als je je baan kwijt raakt.
Maar daar betaal je weer voor... en dan wordt je private
lease huurconstructie altijd BKR geregistreerd, waardoor je wordt gekort op hypotheek (wat volkomen terecht is btw).
Sport_Life schreef op zaterdag 17 augustus 2019 @ 22:45:
@
Dieken Taffert jij hebt de begrippen financial
lease vs "huur"/operational
lease en bezit vs eigenaarsschap niet helemaal goed op je netvlies

.
Zoek eens op wat de werkelijke (juridische en economische) betekenis is, dat discussieert een stuk makkelijker

. Dan zul je ook ontdekken dat er een verschil is tussen spreektaal / "gewoonte" en de strikt juridische betekenis.
En dan? Wat doe je dan met dat verschil? En waarom zou de juridische term maatgevend zijn? Ik ben geen jurist en heb ook weinig interesse in juridische taal, die wijkt af van wat gangbaar is en we zitten niet in een rechtszaal hier.
Eigenaarschap is een slecht vertaald Anglicisme overigens. Nuttig als het gaat over het toewijzen van professionele taken, problemen etc.
https://www.nationaalregi...igenaarschap-bestaat-nietHet voorbeeld van "mijn" auto > tuurlijk ben je dan niet per se eigenaar van de auto, maar je bezit de auto en derhalve spreekt men in gewoonterecht over "mijn auto" of "mijn huis" wanneer je een huurhuis hebt of een huis met hypotheek lening.
Je bezit het niet. Alleen juristen vertalen bezit op die manier, om onderscheid te kunnen maken in rechtsgeschillen. In alle andere wetenschappen en het dagelijks taalgebruik is bezit hetzelfde als eigendom.
Je bezit dus geen huurhuis. Je bezit geen huurauto. Nu hoeft dat ook helemaal niet (bezit is idd sterk overschat in onze kapitalistische maatschappij), zo lang je er maar open en eerlijk over bent. Doen alsof je iets bezit, je dikker voordoen dan je bent, pronken met andermans veren, DAT is laag en leugenachtig gedrag.
Als je een mooi meisje meeneemt naar je huurhuis ga je ook niet zeggen "kom je mee naar het huis van mijn huisbaas"

Nee, maar als het serieus wordt en het meisje vraagt of het jouw huis is, dan ben je fout bezig als je zegt van wel.
Nee, dat was je vergeten. Je doet allerlei sterke uitspraken over mij en mijn postings (dat mag!) maar onderbouwing daarvan ontbreekt nog vrijwel geheel. Als ik ergens naast zit, dan hoor ik graag waarom dat zo is en wat dan wel een correcte visie is. Dan pas ik mijn standpunt aan.
Zeer zeker niet.
Hou toch op. Dan koop jij zelf toch lekker een auto, dan kan je zeggen dat hij van jou is. Maar laat mensen lekker private leasen als ze het gewoon prima kunnen betalen.
Iedereen mag van mij private
leasen. Maar in dit topic komen ook mensen kijken die private
lease overwegen, en dan is het cruciaal om ze het echte verhaal te geven.
meermarco schreef op zondag 18 augustus 2019 @ 22:07:
Vind het gewoon makkelijk. Volvo D6 plug-in voor circa 500 in de maand voor 2 jaar en 25.000km. Heerlijk relaxed. Geen zorgen over de accu of aircopomp. 4 nieuwe a merk banden erop, kost niks (extra). Meteen leenauto mee zonder (.extra) kosten etc. Xenon lamp kapot. Ff langs en meteen genaakt zonder (extra) kosten. Ik had hem
Kunnen kopen. Maar bewust voor het gemak en de ‘verzekering’ van geen onverwachte kosten gekozen.
Een nieuwe V60 D6 heeft gewoon fabrieksgarantie, dus hoge onverwachte kosten zijn niet relevant.
Dit argument wordt heel veel genoemd maar stelt inhoudelijk erg weinig voor... een nieuwe auto heeft fabrieksgarantie en er gaan vrijwel geen grote dingen kapot. Als je je daar zorgen over maakt, kun je een Kia kopen met 7 jaar fabrieksgarantie.
En als je een nieuwe auto kunt kopen, schrik je niet van een aircopomp van 1000 euro die vervangen moet worden. Daar schrik je alleen van als je financiële positie niet geweldig is.
Defector schreef op maandag 19 augustus 2019 @ 11:50:
Ik ben ook aan het kijken voor een andere auto, maar als ik ga rekenen aan totale kosten over de looptijd. Van een 2e hands ten opzichte van een private
lease. Dan zijn de kosten goedkoper in voordeel van de private
lease. Plus de voordelen die je daar verder nog bij hebt(nieuwe auto geen gedoe met onderhoud etc)
Absolute en totale onzin.
Occasion kopen is altijd (veel!) voordeliger dan private
lease van nieuwe auto, mits je zoveel mogelijk appels met appels vergelijkt (BMW 760 Li 2015 koop vs. Kia Picanto private
lease lijkt me niet correct). Je bent ernstig misleid.
Dit bij gelijke auto's en looptijd en alle andere variabelen. Het enige wat nog voor het zelf kopen van de auto kan spreken is dat de ANWB tool wat negatief rekent ten opzichte van de werkelijkheid. Bijv. het is niet zeker dat je zoveel aan onderhoud en aanvullende kosten hoeft uit te geven.
ANWB biedt zelf private
lease aan en is dus niet objectief. Ze maken misbruik van de naam die ze hebben opgebouwd.
Zie je ook wel aan de buitensporig hoge maandlasten die ze berekenen voor het bezit (= koop) van een auto. In werkelijkheid zijn die beduidend lager.
Denk om je bloeddruk. Een vriendelijkere toon is wel handig, dit is op het randje.
[
Voor 0% gewijzigd door
PWM op 20-08-2019 11:52
]