woelders schreef op dinsdag 16 oktober 2012 @ 14:44:
Moeten ze 'm eerst vóór Vettel zien te krijgen...
/edit:
Even iets anders, wat ik niet helemaal snap: Red Bull is nu weer 'on top of their game' zoals de afgelopen 3 races lieten zien en volgens Olav Mol komt dat door hun diffuser. Ik heb eens gezocht op internet hoe dit zit maar ik kom overal tegen dat ieder (groot) team dit eigenlijk ook heeft en dat het sinds afgelopen juni verboden zou zijn waardoor Red Bull juist in het nádeel zou zijn. Toch is dit blijkbaar dus niet zo?
Hoe zit het nu precies?
Mwah je verward teveel met elkaar nu, 1 tip luister nooit naar de technische verzinsel van dhr mol.
Maargoed, betreft dat van Juni, dat gaat om de enginemapping waarin het mogelijkwas om een coldblown diffuser effect te krijgen. 4 cilinders kregen dan een missfire, waardoor er met de 4 andere cilinders meer toeren gemaakt konden worden.
Ik neem aan dat je helemaal geen verstand van aerodynamica hebt, maar je zou eens kunnen zoeken op de termen, bernoulli theorem en het venturi effect. Daarna iets diepgaander, lift, induced drag parasite drag, ground effect en stall. Je mag mij dm-en als je meer wilt dan wikipedia

share ik dan wel ff een dropboxlink. Wil je weten wat een geblazen diffuser precies is ask me. Ik vind het leuk omm uit te leggen.
Betreft de ddrs, tijdens het stallen van de mainplane, is het nu mogelijk dat ze ook de beamwing kunnen stallen. Echter is de beamwing met de monkeyseat de connectie tussen de diffuser en de mainplane (dat is het bovenste wing element). De connectie klinkt wellicht vreemd, maar eigenlijk moet je ook even het begrip upwash, downwash en vortices opzoeken opzoeken. Wat er uiteindelijk gebeurt is dat de upwas vanuit de diffuser helemaal wordt door getrokken tot aan de beamwing, die zelf ook een gigantische upwas heeft.
Hierop ver de tegaan, is het op high downforce circuits nodig om een monkey seat te installeren, deze zorgt ervoor dat de diffuser wordt uitgebreid tot aan de mainplane( in de regen is dit heel goed te zien).
Het resulteert eigenlijk in 1 grote triple slotted diffuser wat gigantisch veel downforce creëert. Het leuke is dat meer downforce bij een lage snelheid zorgt voor veel geinduceerde weerstand, wat met de snlheid weer afneemt terwijl de parasitaire weerstand juist stijgt. Deze krachten staan direct in relatie met de snelheid van lucht en de hoeveelheid downforce.
Ok met drs, zorg je ervoor dat de mainplane stalled, dit zorgt voor minder downforce downforce en zo ook minder parasitaire weerstand. Bij het stallen van de beamwing (redbull ddrs) idem, het gerucht gaat overigens dat ze ook de diffuser kunnen laten stallen. Maar nu komt het leuke, de diffuser is in de verhouding downforce / totale weerstand (para+ induced drag) het meest efficient. Daarmee gezegd lijkt het het meest logisch dat zij zich alleen op de beamwing concentreren. Ook hier stroomt een aardig volume aan lucht, denk hier aan de gehele airflow boven en langs de sidepod binnen een afstand van 30cm (ruwe schatting voor het idee).
Uiteindelijk is de redbull niet zo snel door toedoen van de ddrs, ze hebben ondertussen genoeg aerobalans problemen opgelost, die ze in eerste instantie met een enginemapping hadden opgelost, en door het verbod niet meer hadden. De aerobalans hebben ze opgelost door de volume die tussen de pylons van de neus en de voorvleugel zit te verkleinen. En ja dat is 1 van de voornaamste ontwikkelingem waarin zij weer een flinke stap voorwaarts hebben gezet.
Sorry voor het droge verhaal, aerodynamica is mijn lievelings vak

ik zou je zo graag elk onderdeel willen uitleggen, maar ik weet niet of de rest dit storend vind? Anders leg ik elk onderdeel in dit proces wel wat diepgaander uit, misschiennop basis van wat gerichte vragen. maar kan wel nerdboring zijn
[
Voor 6% gewijzigd door
fynrd1 op 17-10-2012 16:20
]