Kan nu intussen wel melden wat mijn beste en slechtste films van het jaar zijn.
Alleen deel ik ze even in enkele categorien in, om wat speling te hebben
Beste film: Keuze tussen Now Is Good en Perks of Being a Wallflower. De enige 2 films die ik een 9 gaf.
Lastig, maar uiteindelijk wint Perks of Being a Wallflower, omdat de film veel facetten heeft en de 3 hoofdrolspelers ijzersterk spelen. Emma Watson laat overtuigend zien meer te kunnen dan Hermione Granger, en is geloofwaardig als Amerikaanse.
Beste boekverfilming: Hunger Games.
Vrijwel de gehele film is gelijk aan het boek, op enkele kleine punten na die niet storend zijn.
Ze hebben vooral tijdwinst gemaakt door de achtergrond informatie weg te laten.
Maar ook zonder het boek te hebben gelezen, is het verhaal goed te volgen.
Sterker nog: Als ze zich voor de andere 2 films net zo strak aan het boek houden, wil ik het laatste deel niet zien. Wat is dat een depressief boek
Slechtste film: House at the End of the Street.
Moet een horrorfilm zijn, maar we zijn meerdere malen in slaap gevallen in de bios.
Hele eerste helft is opbouw, voor een tweede helft die geen seconde eng of spannend wordt.
Situaties die je van afstand aan ziet komen, karakters maken onzinnige keuzes, enz.
Alle cliche's van horrorfilms kun je letterlijk op je vingers aftellen tijdens deze film.
Vreemdste is nog dat het wel dezelfde hoofdrolspeelster betreft, die in Hunger Games en Winter's Bone zo sterk speelt.
Slechtste boekverfilming: Koning van Katoren.
Ze krijgen het voor elkaar om een goed kinderboek totaal naar de klote te helpen.
Karakters mogen er misschien wel uitzien zoals ze in het boek beschreven werden,
maar inhoudelijk lijken ze er totaal niet op.
Situaties worden compleet veranderd zonder enige reden. 1 land, en er worden 3 talen gesproken.
En dan heb ik het niet over plaatselijk dialect. Nee, gewoon Nederlands, Italiaans en Duits terwijl we nog steeds in hetzelfde denkbeeldige land zijn. Volgens een recensent was het bedoeld om "aan te geven hoe groot het land is" ik vond het totaal niet bij het verhaal passen, ergerde me er groen en geel aan.