Acties:
  • 0 Henk 'm!

• helloitsme
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:21
pietertie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:32:
Afgelopen weekend m'n eerste NAS aangeschaft, een ds213+. De harde schijven moet ik nog bestellen (zullen waarschijnlijk twee WD Reds van 3 TB worden).
Ik vroeg me af of ik het apparaat alvast in mijn netwerkomgeving kan plaatsen, zodat ik alvast wat wegwijs kan worden? Of raden jullie aan om te wachten tot de schijven geplaatst zijn.
Je hebt eerst de schijven nodig, anders kan je het besturings systeem niet installeren.

Als je een beetje een idee wil krijgen van wat waar staat dan kan je hier eens kijken:
http://www.synology.com/products/dsm_livedemo.php?lang=nld

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

pietertie schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:32:
Afgelopen weekend m'n eerste NAS aangeschaft, een ds213+. De harde schijven moet ik nog bestellen (zullen waarschijnlijk twee WD Reds van 3 TB worden).
Ik vroeg me af of ik het apparaat alvast in mijn netwerkomgeving kan plaatsen, zodat ik alvast wat wegwijs kan worden? Of raden jullie aan om te wachten tot de schijven geplaatst zijn.
Gezien het OS nog geïnstalleerd moet worden op je disks.. zou ik even wachten ;)
Tenzij je ergens even een rondslingerende HDD hebt die je erin kan doen, dan kan het wel.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-10 13:38
ascent schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 10:36:
[...]

Exact daarom kies ik ook raid6. Maar, het omzetten van raid6 naar raid5 geeft me nog wat kopzorgen. Ik krijg dat niet goed voor elkaar. Heb je hier toevallig ervaring mee?
Nee helaas. Ik heb alles vanaf scratch opgebouwd met SHR-2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stelling
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 04-10 11:56
Na de vele positieve verhalen, o.a. op dit forum, over DSM 4.2 beta heb ik deze gisteravond geïnstalleerd. Op zich ging dat prima, alleen is mijn DS211j nu niet meer vooruit te branden, zelfs inloggen lukt vaakt niet. Aan de lampjes van de schijven te zien is hij ontzettend druk.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? En nog beter: een oplossing. Of is de enige oplossing geduld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
stelling schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 12:04:
Na de vele positieve verhalen, o.a. op dit forum, over DSM 4.2 beta heb ik deze gisteravond geïnstalleerd. Op zich ging dat prima, alleen is mijn DS211j nu niet meer vooruit te branden, zelfs inloggen lukt vaakt niet. Aan de lampjes van de schijven te zien is hij ontzettend druk.

Iemand een idee wat hier aan de hand is? En nog beter: een oplossing. Of is de enige oplossing geduld?
kijk eens naar de storage manager of de nas niet bezig is met controleren van een array oid

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 07:53

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Het controleren van een array, of hij is spontaan begonnen met het converteren van al je media. Alle foto's voor in de photostation bijvoorbeeld ;)

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redboyke
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 05-10 16:47
hey

ik heb een DS212+ en ik werkte al een tijdje met 1 schijf van 3TB (WD caviar green) erin maar die begon een beetje vol te geraken.
dus besloot ik om nog een schijf bij te kopen en erin te steken.
nu heeft dat ding dus blijkbaar een Synology Hybrid Raid gemaakt van disk 1
heeft meer dan 2dagen geduurt voor dat het klaar was en ik dacht ik laat het doen en mss achteraf kan aanpassen maar dat blijkt dus niet het geval
als ik naar storage manager ga kan ik alleen maar op remove klikken
als ik daarop klikt dan waarschuwt die dat er dan vanalles verwijderd zal worden waaronder al mijn mappen en apps.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nfjbICk.jpg

de bedoeling was eigenlijk dat de 2 schijven van 3TB herkent worden als 1 grote
zonder backups enzo want er staan toch alleen maar series op.

hoe los ik dit op zonder al mijn series kwijt te geraken?

[ Voor 5% gewijzigd door redboyke op 20-02-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:37

Ravhin

no <root>...

mvds schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:00:
Volgens mij staan er in dit topic ook al aardig wat melding van schijven die nieuw zijn en toch al meldingen geven van bad sectors (hoge relocation count) en slechte performance in NAS systemen. Maar mijn bronnen zijn topics op GoT en eigen ervaringen met WD schijven. :)
Om ook wat extra info te geven: In mijn DS412+ draaien twee Hitachi's 4TB (HDS724040ALE640) bij 35 ºC. Tot nu toe (1 maand, knock-on-wood) geen gekke dingen :)

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Zit nou ook te kijken naar het DIY NAS topic... daar is natuurlijk ook wat voor te zeggen. Dan kun je geheel zelf bepalen wat je er in stopt. Over het algemeen kan het dan goedkoper en sneller. Het enige wat je dan natuurlijk wel hebt is dat je je bijna zeker moet verdiepen in Linux (Windows is natuurlijk ook een optie, maar als je het dan toch doet...) en echt alles zelf moet regelen.

De financiële investering is dan kleiner, de investering in tijd waarschijnlijk een stuk groter. Moeilijk moeilijk!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

Ik heb jarenlang een server gehad onder Debian 6, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Synology. De dingen die ik wilde waren niet simpel voor elkaar te krijgen in linux, vereisten veel scripting, uitzoeken, kortom gedoe. Met de DS hoef ik mij geen zorgen te maken over opslag, web, mail, vpn, downloads, DLNA undsoweiter.
Voor de linux-jeuk heb ik een Raspberry pi gekocht om, zonder verplichtingen naar het thuisfront, lekker te kunnen punniken met electraverbruik, PV-installatie, html-scripting en wat meer.

Kortom, een DIY RAID server is leuk, maar als je de functionaliteit wilt van de synology ben je wel een paar 100 uur kwijt aan configgen (en dan kan je geen gebruik maken van de mooie apps onder android /iOS) ;)

[ Voor 18% gewijzigd door Ravhin op 20-02-2013 13:29 . Reden: extra info ]

Er zijn wegen die niet moeten worden begaan, legers die niet moeten worden aangevallen, ommuurde steden die niet worden bestormd, gebieden die niet moeten worden betwist en orders van de commandant die niet moeten worden opgevolgd <Sun Tzu>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grote voordeel van DIY NAS is dat je op ZFS filesysteem kunt overstappen. Het is onbegrijpelijk dat Synology dit nog niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15
redboyke schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:02:
[afbeelding]

de bedoeling was eigenlijk dat de 2 schijven van 3TB herkent worden als 1 grote
zonder backups enzo want er staan toch alleen maar series op.

hoe los ik dit op zonder al mijn series kwijt te geraken?
Dan ben ik bang dat we in 'tzelfde schuitje zitten en je aan 't reshapen van je array moet :) Vanuit de DSM kan dat vziw niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Ravhin schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:27:
Ik heb jarenlang een server gehad onder Debian 6, maar ben uiteindelijk overgestapt naar Synology. De dingen die ik wilde waren niet simpel voor elkaar te krijgen in linux, vereisten veel scripting, uitzoeken, kortom gedoe. Met de DS hoef ik mij geen zorgen te maken over opslag, web, mail, vpn, downloads, DLNA undsoweiter.
Voor de linux-jeuk heb ik een Raspberry pi gekocht om, zonder verplichtingen naar het thuisfront, lekker te kunnen punniken met electraverbruik, PV-installatie, html-scripting en wat meer.

Kortom, een DIY RAID server is leuk, maar als je de functionaliteit wilt van de synology ben je wel een paar 100 uur kwijt aan configgen (en dan kan je geen gebruik maken van de mooie apps onder android /iOS) ;)
Synology draait ook gewoon Linux dus daar kan je ook prima op scripten. Bash, Perl, Python, PHP, Ruby zijn allemaal gewoon beschikbaar. Ik draai er zelfs Node.js op. Ik zag dat zelfsiets als mono gewoon beschikbaar is. Ding heeft ook gewoon USB dus je kan ook randapparatuur aansluiten.

Voor echt goed klooien is apart systeem wel handig. Dan blijft je nas gewoon draaien tenminste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravhin

Ravhin

no <root>...

McVirusS schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:02:
[...]Voor echt goed klooien is apart systeem wel handig. Dan blijft je nas gewoon draaien tenminste.
My point exactly :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:34:
Grote voordeel van DIY NAS is dat je op ZFS filesysteem kunt overstappen. Het is onbegrijpelijk dat Synology dit nog niet heeft.
Het is héél goed te begrijpen dat dit er niet inzit: voor deftig met ZFS te kunnen werken moet je tellen op VIJF GB ram per TB schijfruimte.
Voor een 4xx-reeks geeft dat 4 schijven * 4TB/schijf * 5GB/TB = 80GB ram.

Zelfs als je gaat voor quasi minimum functionaliteit heb je 4 GB ram nodig...

En jij hoopt een nas dan nog betaalbaar te houden?

(voor recommended zfs-hardware, zie hier)

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelly
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 18-09 09:19

jelly

Arch Linux

Verwijderd schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:34:
Niet onbegrijpelijk het bestaat gewoon niet voor Linux behalve twee ports. Daarnaast heeft het meer ram nodig en is ZFS op linux zeker niet zo stabiel als ext4 is.

Keep it simple stupid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Heeft iemand ervaring met zeeer trage repair met sabnzbd?

Ik heb gisteren mn ds412+ geïnstalleerd, twee Hitachi 4TB schijven erin. Vandaag een beetje geklooid met sabnzbd en couchpotato.

Couchpotato zover gekregen dat ie een film ging downloaden, gewoon met een nette snelheid van ~ 6mb/ sec. Alleen het verifyen, en met name daarna het repairen gaat ontieglijk traag.

Heb de nas al even herstart, maar bij poging 2 is het niet veel beter geworden. Na 20 minuten staat ie nog maar op 7%. Het gaat om een 720p rip van rond de 8 GB btw.

SABNZBD geeft deze stats aan, schommelt een beetje tussen:

Sysload: 3.05 | 3.15 | 2.75 | V=169M R=78M
Sysload: 3.82 | 3.31 | 2.80 | V=169M R=78M

Bij de resource monitor zie ik ook geen rare dingen, zowel cpu als ram blijven onder het midden.

Verder ben ik geen andere dingen aan het doen op m'n nas. Iemand enig idee? Als er nog meer stats moeten komen, dan hoor ik het wel.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:41

GaMbiNo

1337

Ik heb dat ook gehad en ik dacht dat dat te maken had met het feit dat de filmmaatschappijen tegenwoordig actief bezig zijn om usenet providers te verplichten bepaalde artikelen te verwijderen/corrupt te maken. Mijn Synology 213+ beet zich recent ook bijna stuk op zo'n download. Sabnzbd probeert het dan nog te repairen maar uiteindelijk failt zo'n download dan ook bijna altijd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:47

mvds

Totally awesome!

Ik heb op mijn MicroServer Nas4Free en FreeNAS gehad, beide met ZFS dus en dat draaide pas echt lekker toen ik 8GB erin had gezet. Overigens is die rekensom van 5GB per TB HD ruimte onzin hoor :) Als je 4GB of meer hebt is het al prima te draaien, en met 8GB draait het uitstekend. Overigens moet je geen WD Red schijven gebruiken als je met ZFS wilt gaan draaien, die TLER die in de Red schijven zit, zit ook al ingebakken in ZFS.

Mocht iemand interesse hebben, mijn MicroServer staat te koop. Ik ben het pielen zat en wil gewoon een kant en klare oplossing. Een Synology dus :) Staat te koop met alles wat je nodig hebt om in te pluggen en te gaan draaien.

V&A aangeboden: HP Microserver N36L, 8GB ECC, 3 x 2TB, WHS2011

Kan ook prima virtuele omgevingen draaien, als je ECHT wilt gaan pielen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door mvds op 20-02-2013 15:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11
Momenteel heb ik een probleem met de ventilator die in mijn Synology DS1812+. Deze maakt veel lawaai en loopt aan. Deze moet vervangen worden en valt binnen de garantie echter moet daarvoor de unit terug naar de leverancier.

Nu is de data backuppen nogal een probleem aangezien ik geen 16 TB heb liggen om een backup te maken.

Zou ik de harde schijven kunnen verwijderen en alleen de unit op kunnen sturen en nadat de ventilator is gemaakt deze schijven zonder problemen terug kunnen zetten ? Ik ben zelf nogal huiverig voor dit plan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Met de DS211j die ik nu heb staan, wil sabnzbd nog wel eens traag als dikke stront door een trechter worden als 'ie bestanden groter dan (schatting) 10Gb moet downloaden. Het verhaal is dat hij allerlei informatie bij aan het houden is van alle losse partjes en daarbij tegen een tekort aan geheugen aanloopt. Hij gaat dan een stukje downloaden, stukje 'niks' doen, stukje downloaden etc. En de stukjes 'niks doen' worden steeds langer.

Heeft een 412+ daar ook nog last van, of is dat met 1Gb toch echt wel verleden tijd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:02
descon schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:20:
Momenteel heb ik een probleem met de ventilator die in mijn Synology DS1812+. Deze maakt veel lawaai en loopt aan. Deze moet vervangen worden en valt binnen de garantie echter moet daarvoor de unit terug naar de leverancier.

Nu is de data backuppen nogal een probleem aangezien ik geen 16 TB heb liggen om een backup te maken.

Zou ik de harde schijven kunnen verwijderen en alleen de unit op kunnen sturen en nadat de ventilator is gemaakt deze schijven zonder problemen terug kunnen zetten ? Ik ben zelf nogal huiverig voor dit plan.
Dat is geen probleem, mits je de harde schijven er weer op dezelfde volgorde terug in zet....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eggda
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 04-10 17:03
[b]redboyke schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 13:02:hoe los ik dit op zonder al mijn series kwijt te geraken?
Wel weer klusje.... Een schijf eruit halen en daarna de NAS opstarten. Hij geeft aan dat de array incompleet is. Je kan dan het volume verwijderen en opnieuw initialiseren. De schijf die je eruit hebt gehaald met sata-usb kabel aan je nas hangen en via filestations je series kopieren...

Tenslotte je schijf formatteren en als nieuw volume aanmaken in storage manager. Je bent dan wel weer dag of 2 verder :-(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
1975Mark30 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:28:
[...]

Dat is geen probleem, mits je de harde schijven er weer op dezelfde volgorde terug in zet....
Je kan 1 of beide systeem ventilatoren ook makkelijk zelf vervangen. Als het de ventilator in de voeding betreft, wordt het wat lastiger. Ook dit is zelf te doen, maar dan moet je wat solderen en vervalt de garantie waarschijnlijk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12:11
Thanks...zelf solderen klinkt tricky..overigens de schijven nummeren en op de zelfde manier terug zetten klinkt ook niet echt handig :(

Misschien toch eens kijken of backuppen en optie is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-09 14:42
Hoi tweakers,

ik heb iftop geinstalleerd op mijn nas, omdat ik het apart vondt dat mijn netwerk poort continue bezig was
ik heb alle packages gestopt op mij nas:

output:

<= 0b 206b 155b
DiskStation => 173.193.242.231-static.reverse.softlayer.com 628b 251b 157b
<= 516b 206b 129b
DiskStation => i220-109-166-128.s02.a023.ap.plala.or.jp 736b 147b 37b
<= 624b 125b 31b
DiskStation => host-77-41-44-38.qwerty.ru 0b 138b 35b
<= 0b 116b 29b
DiskStation => 95-65-67-138.starnet.md 692b 138b 35b
<= 580b 116b 29b
DiskStation => 91.235.190.16 0b 135b 34b
<= 0b 113b 28b
DiskStation => 81.184.75.147.dyn.user.ono.com 0b 130b 32b
<= 0b 107b 27b
DiskStation => host-85-201-29-39.brutele.be 0b 130b 32b
<= 0b 107b 27b
DiskStation => 94.156.60.208 0b 130b 32b
<= 0b 107b 27b
DiskStation => 109.65.125.103 0b 130b 32b
<= 0b 107b 27b
DiskStation => 64-110-208-118.sktn.hsdb.sasknet.sk.ca 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b
DiskStation => 5.142.171.177 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b
DiskStation => wnpgmb1154w-ds01-90-129.dynamic.mtsallstream.net 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b
DiskStation => 39.gprs.mts.ru 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b
DiskStation => 213-66-190-156-no24.tbcn.telia.com 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b
DiskStation => cpc2-leic17-2-0-cust885.8-1.cable.virginmedia.com 0b 127b 32b
<= 0b 105b 26b

waar kan dit aan liggen? hij krijgt constant dingen binnen

PSN: NjayNL | Star Citizen Referal code | Oculus Quest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

support formulier aanvragen op de site van syno aangeven dat de voedingfan stuk is en dan vragen of ze een nieuwe voeding willen opsturen.
Ik heb dat al wel eens gehad met een fan die hebben ze toen gewoon opgestuurd naar mij toe, vanuit synology zelf dan :).

Misschien willen ze dit bij jou ook doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Njay schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 17:44:
Hoi tweakers,

ik heb iftop geinstalleerd op mijn nas, omdat ik het apart vondt dat mijn netwerk poort continue bezig was
ik heb alle packages gestopt op mij nas:

output:

<= 0b 206b 155b
DiskStation => 173.193.242.231-static.reverse.softlayer.com 628b 251b 157b
<= <----snippit --->

waar kan dit aan liggen? hij krijgt constant dingen binnen
Hij hangt aan het internet (portforwarding)? Ziet eruit alsof er iets aan het scannen is op de betreffende poort.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
Ik heb net al me port forwarding dicht gezet en het scheelt al een heel stuk maar hij blijft nog naar buiten zoeken:

DiskStation => 192.168.1.150 18.0Kb 15.9Kb 15.9Kb
<= 11.0Kb 7.61Kb 7.61Kb
DiskStation => lolo.sickbeard.com 0b 333b 333b
<= 0b 7.30Kb 7.30Kb
DiskStation => dns.tb.iss.as9143.net 0b 741b 741b
<= 0b 1.46Kb 1.46Kb
DiskStation => 94.45.108.76 0b 98b 98b
<= 0b 252b 252b
255.255.255.255 => 192.168.1.150 0b 0b 0b
<= 0b 291b 291b
DiskStation => 224.109-247-12.customer.lyse.net 0b 125b 125b
<= 0b 107b 107b
192.168.1.255 => 192.168.1.150 0b 0b 0b
<= 0b 146b 146b
DiskStation => 95.84.24.11 0b 69b 69b
<= 0b 45b 45b
DiskStation => igmp.mcast.net 0b 32b 32b
<= 0b 0b 0b
224.0.0.251 => 192.168.1.150 0b 0b 0b
<= 0b 26b 26b
192.168.1.249 => all-systems.mcast.net 0b 26b 26b
<= 0b 0b 0b
224.0.0.251 => 192.168.1.23 0b 0b 0b
<= 0b 26b 26b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fanatic_david
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 15-09 12:01

fanatic_david

It's Britney, b*tch!

Njay schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:41:
Ik heb net al me port forwarding dicht gezet en het scheelt al een heel stuk maar hij blijft nog naar buiten zoeken:

*snip*
Ik meen mij te herinneren dat jij gebruik maakt van Transmission op je NAS. Laat een torrent-client nu net een toepassing zijn die met alles en iedereen verbinding moet maken om te leechen en te seeden. Reken maar dat de uitgaande verbindingen (grotendeels) zullen stoppen als je Transmission stopt. De inkomende verbindingen zullen eveneens (grotendeels) stoppen als je de inkomende poort(en) voor Transmission wijzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• legolas82
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 04-10 16:58
mijn huidige situatie is de volgende:
Kpn experiabox (ARV7519) ---- synology ds212j
----- devolo 500mbit homeplug ----------------devolo HP-----------PC
---------------- devolo HP ----------xbox360

Ik ga binnenkort een WD live TV kopen om ook makkelijk MKV's vanaf mn NAS op mn tv te kijken.
ik wil graag zo hoog mogelijke snelheid tussen NAS en PC en mediaplayer.
volgens mij heeft die mediaplayer slechts 100mbit poort, maar kan ik nog niet met zekerheid zeggen. als ik nou een Gbit switch tussen mn router en de HP zet dan maak ik toch optimaal gebruik van de snelheid van de HP?
dus:
Kpn experiabox (ARV7519) ---- Gbit Switch ----- DS212j
------Devolo 500 HP ----------------Devolo HP ------PC
----------------Devolo HP -------- xbox360
--------- WD tv live

of sla ik de plank volledig mis? ik heb volgens mij gelijk, maar twijfel of ik ergens een beperkende factor over het hoofd zie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
descon schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 16:20:

Ik heb een maand of twee geleden exact hetzelfde gehad met mijn DS1511+. Bij mij was de fan van de voeding kapot. Ik heb dit getest door de schijven eruit te halen, de unit aanzetten en de fans (die ik aan kon) een voor een stil te houden. Het bleek dus de fan van de voeding te zijn.
De leverancier vroeg de hele unit terug, maar ik heb er een ticket aan gewaagd bij synology.
Op zondag ticket ingelegd, op vrijdag had ik een compleet nieuwe voeding uit Korea met de complimenten van synology.

Ik heb er niets voor hoeven te betalen, ik moest alleen zelf de voeding inbouwen; stelt niets voor..

Trouwens, het geluid wordt na een tijd weer minder heftig ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrNizeGuy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:44
LuNaTiC schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 15:24:
Heeft iemand ervaring met zeeer trage repair met sabnzbd?

Ik heb gisteren mn ds412+ geïnstalleerd, twee Hitachi 4TB schijven erin. Vandaag een beetje geklooid met sabnzbd en couchpotato.

Couchpotato zover gekregen dat ie een film ging downloaden, gewoon met een nette snelheid van ~ 6mb/ sec. Alleen het verifyen, en met name daarna het repairen gaat ontieglijk traag.

Heb de nas al even herstart, maar bij poging 2 is het niet veel beter geworden. Na 20 minuten staat ie nog maar op 7%. Het gaat om een 720p rip van rond de 8 GB btw.

SABNZBD geeft deze stats aan, schommelt een beetje tussen:

Sysload: 3.05 | 3.15 | 2.75 | V=169M R=78M
Sysload: 3.82 | 3.31 | 2.80 | V=169M R=78M

Bij de resource monitor zie ik ook geen rare dingen, zowel cpu als ram blijven onder het midden.

Verder ben ik geen andere dingen aan het doen op m'n nas. Iemand enig idee? Als er nog meer stats moeten komen, dan hoor ik het wel.
Draai je DSM 4.2 beta? Ik heb ook sinds kort een 412+ maar met deze versie icm sab is (bij mij) een groot drama. Heel veel fails, gooit continue het geheugen helemaal vol en repairen ho maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

Nee ik draai nog wel 4.1, verder wel ongeveer wat je zegt.

My own opinion is enough for me, and I claim the right to have it defended against any consensus, any majority, anywhere, any place, any time. And anyone who disagrees with this can pick a number, get in line, and kiss my ass. - Christopher Hitchens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Beun1001 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 20:57:
[...]

Ik heb een maand of twee geleden exact hetzelfde gehad met mijn DS1511+. Bij mij was de fan van de voeding kapot. Ik heb dit getest door de schijven eruit te halen, de unit aanzetten en de fans (die ik aan kon) een voor een stil te houden. Het bleek dus de fan van de voeding te zijn.
De leverancier vroeg de hele unit terug, maar ik heb er een ticket aan gewaagd bij synology.
Op zondag ticket ingelegd, op vrijdag had ik een compleet nieuwe voeding uit Korea met de complimenten van synology.

Ik heb er niets voor hoeven te betalen, ik moest alleen zelf de voeding inbouwen; stelt niets voor..

Trouwens, het geluid wordt na een tijd weer minder heftig ;)
Waar heb je deze ticket precies ingeschoten? Heb je daar een url van? Ik heb even op synology.com gezocht, maar kon het zo snel niet vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Njay
fanatic_david schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 19:45:
[...]

Ik meen mij te herinneren dat jij gebruik maakt van Transmission op je NAS. Laat een torrent-client nu net een toepassing zijn die met alles en iedereen verbinding moet maken om te leechen en te seeden. Reken maar dat de uitgaande verbindingen (grotendeels) zullen stoppen als je Transmission stopt. De inkomende verbindingen zullen eveneens (grotendeels) stoppen als je de inkomende poort(en) voor Transmission wijzigt.
Thanks dat zal het inderdaad wel zijn :)

hij gaat denk ik alleen nooit zo'n in hybernate dus denk ongeveer 20 watt verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beun1001
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-12-2024
1975Mark30 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 21:56:
[...]

Waar heb je deze ticket precies ingeschoten? Heb je daar een url van? Ik heb even op synology.com gezocht, maar kon het zo snel niet vinden...
Het was inderdaad even zoeken:
Over ons--> Neem contact met ons op --> Technische ondersteuning en daar helemaal onderaan in het klein: 'Stuur een Engels ondersteunings ticket' (onderaan de FAQ's)
of:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=enu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:02
Ik heb vandaag mijn ds411 met een VPN server laten verbinden. Werkt prima, alleen verbinding van buitenaf lukt me niet meer. DDNS server wijst wel naar goede IP adres, het lijkt alleen niet door te komen allemaal. Heb me sufgezocht / vpn passthrough voor router e.d. maar kom er niet echt uit. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag :)

site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
Beun1001 schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:39:
[...]

Het was inderdaad even zoeken:
Over ons--> Neem contact met ons op --> Technische ondersteuning en daar helemaal onderaan in het klein: 'Stuur een Engels ondersteunings ticket' (onderaan de FAQ's)
of:
https://myds.synology.com/support/support_form.php?lang=enu
Top, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:47:
[...]

Stel dat jij 2x Raid1 zou gebruiken (of 1x een Raid10 for that matter).. zou je dan ook voor de Red's gaan of toch voor een andere schijf? :)
ascent schreef op dinsdag 19 februari 2013 @ 09:54:
[...]

Nog steeds Reds. Langere garantie (3 ipv 2 jaar), gemaakt voor 24x7 ipv gemaakt voor 8x5, TLER, en maar een tientje per disk goedkoper oid.
Ok.. niks zo veranderlijk als de mens.. :P Heb nu toch een andere opzet op het oog.
Ipv een 4-bay met 4x2TB nu een 2-bay NAS met 2 LOSSE volumes van 3TB. Is het dán nog zinvol om RED's te pakken??
Het worden dan immers haast desktop drives en daar zijn ze in principe niet voor bedoeld.. ;)
(Is dan alleen de 24/7 nog een criterium, of heb ik meer voordelen?)

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 07:56
ok de DS110J gaat morgen vervangen worden voor de DS713+ met 2 keer 3 TB....

:-) Dat zal een wereld van verschil geven schat ik zo!

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 13:35
localjoost.nl schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 22:42:
Ik heb vandaag mijn ds411 met een VPN server laten verbinden. Werkt prima, alleen verbinding van buitenaf lukt me niet meer. DDNS server wijst wel naar goede IP adres, het lijkt alleen niet door te komen allemaal. Heb me sufgezocht / vpn passthrough voor router e.d. maar kom er niet echt uit. Als iemand tips heeft hoor ik ze graag :)
(DS) Firewall?

👉🏻 Blog 👈🏻

Verwijderd

Ik wil graag mijn nas upgraden. Nu heb ik een 212j en dat model + kleur wil ik graag behouden. Zou het ook mogelijk zijn een 2e 212j te kopen en die te koppelen?

Of ben ik genoodzaakt zo'n zwart box (lees business model, bijv. een 412+ ofzo) te kopen (dat gaat wat problemen opleveren omdat hij in een kast in de woonkamer komt te staan en onze inrichting is wit en niet zwart).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 11:50 ]

• Tadango
Spuitbusje wit?

Verwijderd

Een witte HDD behuizing kopen (als ze bestaan) ipv een extra NAS en die koppelen aan je 212j middels USB?

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:02
staat niet aan.

site

Verwijderd

ja een witte behuizing zou helemaal tof zijn, spuiten vond ik wat link omdat er toch wat hardware in dat ding zit en ik niet supernetjes kan spuiten (ik ken mijzelf, dat gaat mis).

Ik zit al een tijdje op casemods (kant en klaar) te zoeken voor de synology, maar kan niks vinden. Weet iemand misschien een adresje waar je dit kan laten spuiten of waar je een kant en klare kan bestellen. In de kleur blauw of roze zal helemaal mooi zijn, dan zijn de vrouwen hier in huis heel tevreden (mijn mening over een roze nas laat ik maar even achterwege, maar alles voor een grotere nas zeg maar).

• El_V
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-10 14:51
weet iemand zo de rechten of instellingen die je moet veranderen om Sick Beard en CouchPotato naar buiten toe te laten gaan?

ik wil notificaties via twitter krijgen maar kan mijn twitter account niet authoriseren vanaf de synology

• Erhnam
  • Laatst online: 20:28

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Vraag: Weet iemand of voor de 1812+ er losse cases worden verkocht waar de hd in geplaatst kan worden?

http://www.xbmcfreak.nl/

• 1975Mark30
Erhnam schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:24:
Vraag: Weet iemand of voor de 1812+ er losse cases worden verkocht waar de hd in geplaatst kan worden?
Deze bv:
pricewatch unsorted: Synology Synology HDD Tray D5 (HDDTRAY_D5)

Of in google:

http://www.google.nl/#hl=...4067030&biw=1920&bih=1019

PS In 1 minuut gevonden.... :O

• mvds

mvds

Totally awesome!

El_V schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:00:
weet iemand zo de rechten of instellingen die je moet veranderen om Sick Beard en CouchPotato naar buiten toe te laten gaan?

ik wil notificaties via twitter krijgen maar kan mijn twitter account niet authoriseren vanaf de synology
DiskStations ondersteunen volgens mij gewoon uPnP dus dat zou hij zelf moeten kunnen doen. En in Sickbeard en Couchpotato zou je de Notifications optie kunnen gebruiken daarvoor.

• Erhnam
  • Laatst online: 20:28

Erhnam

het Hardware-Hondje :]

Thx. Had geen idee hoe zo'n ding heet. Dank voor het posten!

http://www.xbmcfreak.nl/

• DukeBox
  • Nu online

DukeBox

loves wheat smoothies

Erhnam schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:24:
Bedoel je disk tray's of bijv. een dx510/dx513 ?

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

• 1975Mark30
Erhnam schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:55:
[...]

Thx. Had geen idee hoe zo'n ding heet. Dank voor het posten!
Graag gedaan! Ik had ook geen idee, daarom even snel in de manual gekeken... :)

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023
Zit op mijn vrije dagje beetje te stoeien met mijn 213+ (mijn eerste nas) en loop tegen een probleem op. Om de verbinding met de nas te beveiligen wil ik SSL gebruiken dus volgde ik deze eenvoudige tutorial. Ik krijg, zoals onderaan gezegd wordt, inderdaad een waarschuwingsmelding die ik dus wil verwijderen met een certificaat van een derde partij. Ik op advies van tutorial een class 1 certificaat aangemaakt bij https://www.startssl.com/ (in chrome). Allemaal gelukt en vind certificaat ook via certmgr.msc (in runbox windows) onder persoonlijk/certificaten. Wil deze vervolgens exporteren zodat ik hem kan importeren in DSM en vanaf dan lukt het niet. DSM wil de personal key en certificate als aparte bestanden maar ik kan nergens goed vinden hoe en in welk formaat ik deze beide kan exporteren vanuit windows. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien is dit een beetje offtopic qua synology dus hulp via DM is natuurlijk ook erg welkom, thnx!

• mvds

mvds

Totally awesome!

Qli-max schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:01:
Zit op mijn vrije dagje beetje te stoeien met mijn 213+ (mijn eerste nas) en loop tegen een probleem op. Om de verbinding met de nas te beveiligen wil ik SSL gebruiken dus volgde ik deze eenvoudige tutorial. Ik krijg, zoals onderaan gezegd wordt, inderdaad een waarschuwingsmelding die ik dus wil verwijderen met een certificaat van een derde partij. Ik op advies van tutorial een class 1 certificaat aangemaakt bij https://www.startssl.com/ (in chrome). Allemaal gelukt en vind certificaat ook via certmgr.msc (in runbox windows) onder persoonlijk/certificaten. Wil deze vervolgens exporteren zodat ik hem kan importeren in DSM en vanaf dan lukt het niet. DSM wil de personal key en certificate als aparte bestanden maar ik kan nergens goed vinden hoe en in welk formaat ik deze beide kan exporteren vanuit windows. Heeft iemand hier ervaring mee? Misschien is dit een beetje offtopic qua synology dus hulp via DM is natuurlijk ook erg welkom, thnx!
Start eens een import en kijk welk formaat gevraagd word, en dan kan je volgens deze procedure een export doen... http://windows.microsoft....ificates-and-private-keys

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Zijn ze bij Synology nog van plan de 113 uit te gaan brengen dit jaar?

Verwijderd

Even een algemene vraag.. is het überhaupt raadzaam om op een raid1 array je spul te gaan downloaden? (CP, SB, etc..).
Ik neem aan dat ie dan ook dat spul allemaal dubbel wegschrijft. Is dat geen belemmering voor het downloaden? (snelheid etc..)

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:39:
Is dat geen belemmering voor het downloaden? (snelheid etc..)
Nee, absoluut niet.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Verwijderd

Maar de downloads worden wel dubbel weggeschreven? (gemirrored)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 15:46 ]

• ascent
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:39:
Even een algemene vraag.. is het überhaupt raadzaam om op een raid1 array je spul te gaan downloaden? (CP, SB, etc..).
Ik neem aan dat ie dan ook dat spul allemaal dubbel wegschrijft. Is dat geen belemmering voor het downloaden? (snelheid etc..)
Niet voor het downloaden, het wegschrijven naar twee disks zal nooit sneller gaan dan naar één, maar de kans dat je internetpijp dikker is dan je interne doorvoersnelheid is niet zo gek groot ;-)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:11
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:46:
Maar de downloads worden wel dubbel weggeschreven? (gemirrored)
Ja, dat is precies het idee van een mirror. Alles wat je op de gemirrorde disk zet staat meteen op disk #2.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• ReTechNL
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-10 18:14
roeleboel schreef op woensdag 20 februari 2013 @ 14:29:
[...]

Het is héél goed te begrijpen dat dit er niet inzit: voor deftig met ZFS te kunnen werken moet je tellen op VIJF GB ram per TB schijfruimte.
Voor een 4xx-reeks geeft dat 4 schijven * 4TB/schijf * 5GB/TB = 80GB ram.

Zelfs als je gaat voor quasi minimum functionaliteit heb je 4 GB ram nodig...

En jij hoopt een nas dan nog betaalbaar te houden?

(voor recommended zfs-hardware, zie hier)
Dit is niet waar trouwens.
ZFS draait lekker met een start RAM van 8GB. Hierna is het 1GB RAM voor 1TB en met 4*4TB = 24GB RAM

http://doc.freenas.org/index.php/Hardware_Recommendations
ZFS typically requires a minimum of 8 GB of RAM in order to provide good performance. The more RAM, the better the performance, and the FreeNAS® Forums provide anecdotal evidence from users on how much performance is gained by adding more RAM. For systems with large disk capacity (greater than 6 TB), a general rule of thumb is 1 GB of RAM for every 1TB of storage. This post describes how RAM is used by ZFS.

Verwijderd

ascent schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 15:52:
[...]

Niet voor het downloaden, het wegschrijven naar twee disks zal nooit sneller gaan dan naar één, maar de kans dat je internetpijp dikker is dan je interne doorvoersnelheid is niet zo gek groot ;-)
Ok thx..
Zit namelijk heel erg te twijfelen tussen downloaden op:
A. Losse volumes
B. JBOD
C. Raid1
(ook vanwege de Red's trouwens.. komen die nog tot hun recht als losse volumes? Of gaan die zich dan gedragen als desktop schijven.. waar ze in principe niet voor bedoeld zijn dus) ;)

• mvds

mvds

Totally awesome!

Ligt er ook aan waar jouw prioriteiten liggen :) Vind je het vervelend dat bij het uitvallen van een disk je gedownloade data weg is, dan moet je gaan mirrorren, vind je dat niet erg, dan kan je voor rauwe opslagruimte gaan en het configureren als JBOD

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:00:
[...]

Ok thx..
Zit namelijk heel erg te twijfelen tussen downloaden op:
A. Losse volumes
B. JBOD
C. Raid1
(ook vanwege de Red's trouwens.. komen die nog tot hun recht als losse volumes? Of gaan die zich dan gedragen als desktop schijven.. waar ze in principe niet voor bedoeld zijn dus) ;)
Lees je gewoon eens goed in in RAID, wat het doet en wat de voor- en nadelen zijn :) Dit staat verder helemaal los van Synology en hun producten.

Verwijderd

Dat heb ik gedaan.. incl. het FAQ Raid van 10 jaar terug ;)
Maar dat neemt hoe dan ook de twijfel niet weg.. :P

Verwijderd

Wat me trouwens opvalt, is dat ik vrij weinig mensen hoor over Raid10..
Is dat zo impopulair, of vinden de meesten dat gewoon te duur..? :+

• cypher21
Tsja, het is eigenlijk vrij simpel.
Wil je een backup hebben mocht een van de schijven het gaan begeven of niet?

Daarnaast, JBOD is in de praktijk handiger, maar mocht een van de schijven het gaan begeven, wil je dan controle hebben over hetgeen je verliest (kies dan voor een volume per schijf) en zo niet, ga voor JBOD

Ik zou sowieso voor de RED's gaan. In vergelijking met andere schijven zijn die een stuk stiller, en extra garantie is ook nooit weg

Persoonlijk wil ik liever geen data kwijt bij het crashen van een schijf, maar ik vind het overdreven om twee schijven als backups op te offeren, vandaar dat ik voor SHR gekozen heb

[ Voor 16% gewijzigd door cypher21 op 21-02-2013 16:19 ]

Verwijderd

cypher21 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:16:
Ik zou sowieso voor de RED's gaan. In vergelijking met andere schijven zijn die een stuk stiller, en extra garantie is ook nooit weg
Ook als je ze niet in een array gebruikt, maar als losse "desktop" schijf?

• cypher21
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:18:
[...]

Ook als je ze niet in een array gebruikt, maar als losse "desktop" schijf?
ja, waarom niet.
Stiller, langere garantie.

• ReTechNL
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:16:
Het is niet efficient, omdat het erg gortig omgaat met je opslag capaciteit.
Voorbeeld: http://upload.wikimedia.o...mmons/4/4e/RAID_0%2B1.png
Nu worden 2 disken gebruikt voor mirror en verlies je dus 50% van je capaciteit.
Met RAID 5 ben je maar totaal 25% van je opslag kwijt in het geval van 4 disken. Tevens gebruikt RAID 5 een heel ander concept dan raid 1 en 0.
RAID 5 berekend de som van je 111110000000 en verdeeld deze informatie over je disken heen om het maar even heel simpel uit te leggen.
Wikipedia: Standard RAID levels

[ Voor 46% gewijzigd door ReTechNL op 21-02-2013 16:25 ]

• ascent
ReTechNL schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:20:
[...]

Dat, en 't beschermt je niet altijd tegen twee disk uitval, dus de keuze voor raid6, zeker met de huidige grootte van disks, is dan snel gemaakt. raid10 is dan wel wat sneller, zo'n wereldverschil is dat niet voor iedereen.

• CasGas
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 03-10 20:58

CasGas

.

Weet iemand eigenlijk of er ook 19" modellen zijn voor 4 disken van Synology? Ik zat op de site te kijken maar ze gaan in de RS serie van 2 naar 8 disken, daar zit niks meer tussen?

Die RS212 zou mooi in een wand patchkast passen, maar die RS812 is net te lang daarvoor.. misschien dat ALS ze een 4 disk variant zouden hebben dat het ook nog zou passen maar helaas nergens te vinden :(

Sony A7III | Sony a6300 | Sony ZV-E1 | 12 2.0 | 21 1.4 | 24 1.4 | 35 2.8 | 50 1.4 | 135 1.8 | 16-28 2.8 | 16-70 4 | 28-75 2.8 | 70-200 2.8 II |

Verwijderd

ReTechNL schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:20:
[...]

Maar dat doen Raid1 en Raid6 ook :+

EDIT: ondertussen reactie van asc366 gezien.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 21-02-2013 16:27 ]

• cypher21
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:26:
[...]

Maar dat doen Raid1 en Raid6 ook :+
Ligt eraan uit hoeveel schijven je raid array bestaat

Raid 1 is ideaal voor 2 schijven
Raid 6 is ideaal voor 5+ schijven. (twee als backup)
Raid 5 is fijn voor 3+ schijven. (een als backup)

Jij ging geloof ik voor een 4-bay oplossing, maar de raid arrays kijken verder dan 4 ;)

[ Voor 21% gewijzigd door cypher21 op 21-02-2013 16:28 ]

Verwijderd

Even ter aanvulling:
Overzicht in het Raid FAQ

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:16:
Raid10 wordt niet vaak besproken omdat het vrij opvallende eigenschappen heeft.
Je hebt altijd een even aantal schijven nodig, 4/6 etc. Hierbij ben je 50% van je opslag kwijt, dat is een flinke hoeveelheid.
Belangrijkste detail, als je 2 defecte schijven uit dezelfde set hebt ben je al je data kwijt!

Voordeel van Raid10 is dan weer read/write performance.

In veel gevallen legt Raid10 het af tegen Raid6. Vanaf 4 schijven ben je met beide 50% van je opslag kwijt. Alles boven de 4 schijven is in het voordeel van Raid6, omdat je hier een vast aantal van 2 schijven als backup hebt.
Bij Raid6 mogen er dus onafhankelijk 2 schijven defect raken terwijl je data intact blijft. Een NAS wordt vaak ingericht voor veel en veilige opslag, niet direct voor immense performance.
cypher21 schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:28:
[...]

Ligt eraan uit hoeveel schijven je raid array bestaat

Raid 1 is ideaal voor 2 schijven
Raid 6 is ideaal voor 5+ schijven. (twee als backup)
Raid 5 is fijn voor 3+ schijven. (een als backup)

Jij ging geloof ik voor een 4-bay oplossing, maar de raid arrays kijken verder dan 4 ;)
Afhankelijk van je aantal schijven, de grote en meest belangrijke de toepassing van de totale raid oplossing zou ik bij 4 schijven al op Raid6 overgaan ipv Raid5.

[ Voor 21% gewijzigd door Viper® op 21-02-2013 16:41 ]

• mvds

mvds

Totally awesome!

Voor thuisgebruik moet je eigenlijk alzo jezelf afvragen of raid een nuttige toevoeging is voor je. Behalve striping dan, aangezien dat wel een flinke performancewinst op kan leveren. Maar zeker niet als backup.

• Viper®
  • Niet online
mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:40:
Voor thuisgebruik moet je eigenlijk alzo jezelf afvragen of raid een nuttige toevoeging is voor je. Behalve striping dan, aangezien dat wel een flinke performancewinst op kan leveren. Maar zeker niet als backup.
Voor een Raid oplossing in je computer/desktop zelf is striping een goede optie, behalve met ssd's dan.

Voor een NAS zie ik zelf zeer weinig profijt in een striping oplossing. De snelheidswinst die je behaalt met de schijven is vaak al niet de bottleneck maar het netwerk of de NAS hardware zelf. Het doet ook een beetje teniet aan de reden achter een NAS. Als je veel performance winst wilt kan je beter vaak een betere NAS nemen met bijvoorbeeld 2 netwerk aansluitingen.

• LuNaTiC
  • Niet online

LuNaTiC

Olijke schavuit

El_V schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 13:00:

Ik zou een boxcar account aanmaken en de gratis app daarvan downloaden.

In Sickbeard en Couchpotato wordt dat beide ondersteund, hoef je alleen maar in je boxcar beide te activeren, en dan je accountnaam (e-mail) toe te voegen in sb en cp, werkt als een trein. Kunt zowel notifications voor het snatchen als het downloaden aanzetten.

Verwijderd

Ik kan volgens mij maar het beste gaan voor een combinatie van array's :+
Anders ga ik nooit een keuze maken :X
Bijvoorbeeld:
2x2TB in JBOD voor alle downloads, tijdelijke films, series, muziekjes en foto's.
2x3TB in Raid1 voor al het zeldzamere spul of wat ik regelmatig opnieuw kijk (films, docu's etc).
Dit alles in een DS412+

Daarnaast natuurlijk een backup van écht belangrijke data (foto's, muziek, docs en progjes).. :)

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:40:
Belangrijke data moet je beter backuppen maar ik ben erg blij dat ik mijn NAS in raid heb draaien. Heb nu al twee keer een dode 2e schijf gehad en dan ben je blij dat je een backup hebt. Zelfs al is het data die je ook opnieuw binnen zou kunnen halen :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• mvds

mvds

Totally awesome!

Je weet dat een backup alleen zo veilig is als de omgeving waarin ie staat he? :) Als het origineel en de backup in hetzelfde huis staan, en het huis fikt af... nou ja, je snapt het wel :)

• michelr
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-08 17:24
Ben ik de enige die RAID 6 gebruikt ..

• Hooglander1
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Redundantie != Back-up.

Haal die twee nooit door elkaar en ken het verschil. Erg belangrijk! Anders kan je nog wel eens voor grote verrassingen komen te staan.

[ Voor 26% gewijzigd door Hooglander1 op 21-02-2013 16:58 ]

Verwijderd

mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:57:
Je weet dat een backup alleen zo veilig is als de omgeving waarin ie staat he? :) Als het origineel en de backup in hetzelfde huis staan, en het huis fikt af... nou ja, je snapt het wel :)
Ik heb een brandwerende kluis :P .. nee ff serieus, ik snap wat je bedoelt ;)

• ReTechNL
Even een vraagje ontopic:
Hoe zit het met het feit dat als je nu 2 disken van 3TB plaatst in een DS413j en hier later nog eens 2 disken bij plaatst. Wordt je volume dan automatisch bijgewerkt / vergroot? en als je wilt upgraden naar 4TB schijven vanaf 3TB? Als je gebruik maakt van Synalogy Hybrid RAID?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000

Yucko

One clown to rule them all !

Als je die 2 wat je als eerste plaatst als SHR, dan wordt je volume vergroot zodra je er nieuwe bijplaatst (schijven die je bijplaatst moeten wel van gelijke groot of groter zijn)

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Cloud
  • Laatst online: 17-09 10:39

Cloud

FP ProMod

Ex-moderatie mobster

mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:57:
Ach dat is een kwestie van terminologie. Ik gaf duidelijk aan dat belangrijke data echt goed gebackupped moet worden en dan bedoel ik niet inderdaad op twee schijven in één NAS, maar buiten 's huis.

Wat ik bedoel is redundantie voor mijn vluchtige data (films, tv series, downloads). Ja ik kan zonder, maar ik ben toch blij dat ik voor RAID (2x 3TB) gekozen heb. Anders was ik nu zeker weten een deel kwijt. En sowieso; meer ruimte heb ik toch niet nodig, meer snelheid heeft ook geen zin :)

Never attribute to malice that which can be adequately explained by stupidity. - Robert J. Hanlon
60% of the time, it works all the time. - Brian Fantana

• Qli-max
mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 14:59:
[...]

Start eens een import en kijk welk formaat gevraagd word, en dan kan je volgens deze procedure een export doen... http://windows.microsoft....ificates-and-private-keys
Dat had ik dus gedaan en dsm vraagt om aparte persoonlijke sleutel en certificaat in ut8, als je (net zoals in je linkje) in windows exporteert kun je of alleen het certificaat of het certicaat met sleutel inbegrepen exporteren, maar deze export slikt dsm dus niet. Hoe heb jij dat dan gedaan...

• ReTechNL
Yucko schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:13:
Als je die 2 wat je als eerste plaatst als SHR, dan wordt je volume vergroot zodra je er nieuwe bijplaatst (schijven die je bijplaatst moeten wel van gelijke groot of groter zijn)
Dus als je 2 x 4TB schijven bij plaatst dan loop je 2 TB mis. Maar als je daarna je 2 x 3TB schijven gaat vervangen met 4TB disken nadat je de eerste 2 4TB schijven heb bij geplaatst hoe gaat hij daar mee om?

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000

Yucko

One clown to rule them all !

Wanneer je gaat vervangen (dus echt een grotere schijf plaatsen voor een kleinere) dan doe je 1 schijf per keer. Hij gaat dan je volume rebuilden. Wanneer hij klaar is, kun je een 2e schijf van 3TB vervangen door een 4TB model en gaat hij weer rebuilden.
Als hij klaar is heb je 12 TB opslag + 4 TB redundancy/beveiliging.

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

• Viper®
  • Niet online
michelr schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 16:57:
Ben ik de enige die RAID 6 gebruikt ..
:Y) me 2

Raid is inderdaad geen backup, maar als tweaker en ict'er let je vaak wel heel erg op je spullen, dus snel iets zomaar weggooien doe je ook niet.

• JT

JT

VETAK y0

Jeuj, eindelijk een 213+ in huis. FF een vraagje, klopt mijn volgende aanname:
- Van JBOD met 1 schijf (schijf A) naar RAID 1 gaan betekent schijf A wissen
- Van Synology Hybrid Raid met 1 schijf (schijf A) naar RAID 1 gaan kan zonder schijf A te wissen

Klopt dat? Als een van beide niet klopt dan kan ik net zo goed gewoon de schijf formatten en níet SHR gebruiken aangezien ik dan 7,5 uur moet wachten voor m'n enkele 3TB HDD klaar is voor gebruik :X

[ Voor 25% gewijzigd door JT op 21-02-2013 18:57 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• mvds

mvds

Totally awesome!

Qli-max schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 17:14:
[...]

Dat had ik dus gedaan en dsm vraagt om aparte persoonlijke sleutel en certificaat in ut8, als je (net zoals in je linkje) in windows exporteert kun je of alleen het certificaat of het certicaat met sleutel inbegrepen exporteren, maar deze export slikt dsm dus niet. Hoe heb jij dat dan gedaan...
Ik heb geen noodzaak om ssl te gebruiken. Was gewoon een gevalletje Google eigenlijk :)

• Qli-max
mvds schreef op donderdag 21 februari 2013 @ 19:51:
[...]

Ik heb geen noodzaak om ssl te gebruiken. Was gewoon een gevalletje Google eigenlijk :)
Ik begrijp het, google heb ik al flink afgespeurd zonder resultaat. Heeft niemand anders het ssl probleempje met suc6 opgelost zoals ik dat wil doen (zie deze post)?

• ascent
Ik overweeg ook raid6! :)

• Tadango
Ik heb shr-2, dus ook raid 6. Voor backup kan je ook de recyclebin optie aanzetten. Mijn data gaat zomaar niet verloren, een hd wel. Ik kan een hoop voorkomen of goed inregelen maar een defecte disk kan ik echt niets tegen beginnen behalve raid. Ook voor thuis dus erg nuttig.

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19:21

SPT

Is RAID 6 niet een beetje inefficiënt bij maar 4 disks? Het voordeel is natuurlijk een stukje extra bescherming voor het geval dat een tweede disk kapot gaat tijdens het rebuilden van een eerder defect geraakte schijf. Het biedt echter nog altijd geen enkele bescherming tegen oorzaken van een defect die de hele NAS inclusief schijfen in een keer defect maken of laten verdwijnen.
Pagina: 1 ... 48 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.