Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 05-10 20:09
Test gedaan mijn pc een film van 9 GB verplaatsen naar mijn DS412+
102 MB per seconde (Gigabit) wat is eigenlijk de MAX wat je kan halen?
zonder link agression..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:56
Je nas gaat alleen hibernaten als er geen connecties zijn. Dus als jij een laptop/desktop aan hebt staan met Cloudstation erop, dan blijft ie wakker. Mijn nas gaat netjes in standby en zodra ik mijn laptop aandoe dan hoor je de harddrives opspinnen.

@ Martijn

dat is echt afhankelijk van wat je kopieert, waar je naar toe kopieert, bekabeling, router/switch etc. Maar theoretisch is 125mb/s max van een gigabit verbinding zonder link aggreration. ik haal soms 110-115mb, maar soms ook gewoon 90mb/s.

[ Voor 33% gewijzigd door Rainesh op 08-02-2013 00:14 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maditude
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-07-2024
Hallo allemaal

ik ben sinds kort eigenaar van een DS213. Alles werkt super zolang ik binnen mijn eigen thuisnetwerk blijf. Kan films en dergelijke afspelen via PS3, downloaden starten via smartphone (DS Download), enz...

Nu wil ik mijn NAS benaderen van buitenaf en daar loopt het mis. Heb al een DDNS aangemaakt via mijnnaam.synology.me.

Ik ben een volledige leek als het op netwerken, portforwarding komt.

Mijn netwerk ziet er als volgt uit:

Docsis 3.0 modem/router (Telenet België) -> Sitecom router (WL 309) --> powerlink --> switch --> PC, NAS

Nu had ik al ergens gelezen dat de nieuwe modem/router voor problemen kan zorgen omdat deze al poorten gereserveerd heeft tot 1024.

Ik geraak een beetje in de war met de IP-adressen van de verschillende apparaten en welke poort ik daarbij moet openzetten.
Kan iemand mij een beetje op weg helpen?

Dank bij voorbaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06-10 20:11
Goede morgen!

Je zult in de router Sitecom router (WL 309) aan moeten geven dat als je je aan de buitenzijde meldt via je DDNS adres, dat hij je verzoek doorgeeft aan je Syno.

Zelf heb ik tijden poort 80-5000-5001 geforward in mijn router naar mijn syno. Je kunt hiervoor forwarding rules aanmaken, die je moet laten verwijzen naar het interne ip van je syno.

Nog beter is het als je een eenvoudige VPN server opzet in je router of je syno en daar naar verbindt. Doe je dat op je Syno zul je ook port forwarding aan moeten zetten. VPN is weer net veiliger dan dat je direct op poort 80 connect. Vink in je syno alleen wel aan dat je alleen via SSL (httpS) mag verbinden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Viper® schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 17:36:
[...]

Ik heb zelf ook de DS412+ gehaald, na andere opties overwogen te hebben.

Zoek maar eens op mijn posts in dit topic. De Freescale processor is een andere architectuur, waardoor je problemen kan hebben met sommige third party packets. De Intel Atom is bijzonder snel.

Overigens is Raid5 geen echt goede keuze voor zekerheid m.b.t. opslag. De kans op fouten tijdens rebuilds zijn vrij groot. Er is hier wel eens een link gepost naar een artikel die het duidelijkheid geeft.

Niet dat Raid5 direct slecht is, maar ik heb zelf voor Raid6 gekozen. Je bent dan wel de helft van je opslag kwijt maar goed.

J modellen zijn leuk omdat ze niet heel duur zijn en je toch de meeste voordelen krijgt die Synology biedt. Echter is het vaak toch iets interessanter om wat meer te investeren en voor een modelstap hoger of zelfs de + te gaan. Je zal niet snel je NAS gaan vervangen. Vooral met een 4 schijven nas is het totale prijsverschil niet eens heel groot.
Ok thx.. heb het gelezen :)
Word er echter niet vrolijk van.. gezien mijn voorkeur voor de WD30EFRX schijven is een RAID5 dus al "out of the question" eigenlijk :/
Blijft de vraag.. wat dan? RAID6 kan ik begrijpen, maar dan worden het wel dure GB'tjes.. :/
Zou dan nog eerder geneigd te zijn om de schijven JBOD erin te pleuren en er zelf voor te zorgen dat dat wat ECHT belangrijk is ge-backupped wordt.. maar daar heb je dan eigenlijk weer niet echt een 4-bay NAS voor nodig..
Maakt de keuze niet makkelijker zo.. }:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-09 09:17
Raid is dan ook nooit een backup, dus dat laatste moet je hoe dan ook doen, al zou je alle 4 je schijven mirroren.
Raid beschermt je data alleen tegen het kapot gaan van één of twee HDD's (afhankelijk van raid level).

Backups maken beschermt je data tegen per ongeluk verwijderen en overschrijven (om welke reden dan ook).
Als je je data nou ook nog tegen inbraak / brand etc wil beschermen moet je zorgen dat je naar een andere locatie kan backuppen. Dat kan een cloud dienst zijn, maar ook een oude NAS bij vrienden/familie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 19:25
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 07:31:
[...]

Ok thx.. heb het gelezen :)
Word er echter niet vrolijk van.. gezien mijn voorkeur voor de WD30EFRX schijven is een RAID5 dus al "out of the question" eigenlijk :/
Blijft de vraag.. wat dan? RAID6 kan ik begrijpen, maar dan worden het wel dure GB'tjes.. :/
Zou dan nog eerder geneigd te zijn om de schijven JBOD erin te pleuren en er zelf voor te zorgen dat dat wat ECHT belangrijk is ge-backupped wordt.. maar daar heb je dan eigenlijk weer niet echt een 4-bay NAS voor nodig..
Maakt de keuze niet makkelijker zo.. }:|
Laat je niet gek maken en gebruik gewoon RAID5 ;) of SHR.

Zelf maak ik gebruik van SHR1 (RAID5 maar dan meer ruimte te gebruiken) want mijn Synology ís mijn backup. Fouten tijdens de rebuild maak ik me niet druk over, de kans dat er een schijf doodgaat bestaat, maar dat er vervolgens toevalligen tijdens het rebuilden nóg 1 doodgaat is klein genoeg om me niet druk over te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pvdlaan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-09 09:43
Ik loop tegen een vreemd probleem aan op m'n DS213+.

Als ik SABnzbd of NZBGet installeer, krijg ik niet de wizard openen.
Zowel SABnzbd als NZBGet kan dus niet geopend worden, terwijl ik ze wel werkend gehad heb.

Weet iemand hoe ik dit kan oplossen, google bracht niet de oplossing ...

Volgens mij heb ik het opgelost door de poort toe te voegen in de Firewall van de DS.

[ Voor 14% gewijzigd door pvdlaan op 08-02-2013 08:31 ]

Xbox One X | iPhone 12 | iPad Pro 11 | MacBook Air M1 | Sony HX50v | Sony HX400

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-02-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-09 09:41
Nog leuke tip als je DiskStation onder eigen domein wilt benaderen. Stel de DDNS in van Synology en maak CNAME DNS record naar de Synogy DDNS host aan. Dan hoeft je hostingprovider geen DDNS te ondersteunen maar heb je wel eigen (sub)domein hangen aan je Synology.

Reshape van mijn volume gaat nu met 30MB/sec, daarvoor 10MB/sec. Voor de eerder genoemde Linux config tweak was dit 1MB/sec. Bijna klaar met reshape, nog 2 uur of zo. Weet niet wat er daarna nog moet gebeuren. Hij is al bezig vanaf dinsdag 18:50 :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17:56

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ken.
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 06-10 15:30

Ken.

\m/.([oO]).\m/

Wat was het precies? Ik kreeg vanmorgen een prijsalert, maar kan 'm niet (meer) vinden.
Er is een nieuwe notificatie op Tweakers verstuurd:

prijsalert voor Synology Disk Station DiskStation DS213+

De prijzen voor de Synology Disk Station DiskStation DS213+ zijn onder de door jou gestelde grens van € 299,- gezakt. De laagste prijs is nu € 265,99
Heeeel snel uitverkocht neem ik aan..

[ Voor 3% gewijzigd door Ken. op 08-02-2013 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

JPS

Prijs zal dus wel onjuist geweest zijn...Nooit te vroeg juichen als er ineens een aanbieder in de PW met kop en schouders bovenaan staat. Zeker niet met Synology nassen die erg prijsstabiel zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Registratie: Januari 2009
  • Niet online
JPS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 08:52:
Prijs zal dus wel onjuist geweest zijn...Nooit te vroeg juichen als er ineens een aanbieder in de PW met kop en schouders bovenaan staat. Zeker niet met Synology nassen die erg prijsstabiel zijn.
inderdaad ze hebben ondertussen de prijs aangepast, maar ik kan bevestigen dat hij zo laag stond :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Waking_The_Dead
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 04-07-2024
Weet er iemand of je op je DS ergens een log kan terugvinden van mails die verstuurd zijn? Dan bedoel ik mails met notices. Geen logs van de mail-server dus, want die heb ik niet eens geactiveerd staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Ja stond voor € 267,00 te koop. Tijdens mediamarkt btw vrij actie ongeveer zelfde prijs dus dacht dat het gewoon een actie was. Heb hem dus gelijk gekocht, ook omdat hij nog direct leverbaar was. Hopelijk krijg ik hem.

Edit: heb net even gebeld naar sicomputers.nl en de medewerker die ik aan de lijn kreeg zei dat de prijs inderdaad even erg laag was, dat hij direct uitverkocht was maar dat ik er gewoon vanuit mocht gaan dat hij vanavond verzonden wordt, ben erg benieuwd! Hopelijk post.nl mailtje vanavond! :9~

[ Voor 40% gewijzigd door Qli-max op 08-02-2013 09:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-10 14:12
McVirusS schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:37:
[...]

Heb je wel die VirtualHost dingen die je er eerst in had gezet eruit gehaald? :)
Ik geef hem even een clean install, om er zeker van te zijn dat alles goed is.
Ben alles nog aan het testen en proberen onder de knie te krijgen, dus verlies niet veel.

5120Wp Oost/West - PV Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beerns
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-10 10:48

beerns

it is I, Leclerc

Moby schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 16:23:
[...]

Dank je, zoiets dacht ik al. Dit betekend dat ik het voor elke nieuwe externe HD opnieuw moet doen toch? Het zou mooi zijn als je dit gewoon in 1x kan instellen voor elk apparaat dat aan de USB poort hangt.
Nee, volgens mij per usb device aangezien elk device een separate map aan maakt en tjah, de rechten gaan per map. Dus dat is een paar X extra klikken. ;)

Erik heeft bij ons in het dorp best wel een slechte naam. Ik geloof Hans ofzo, of Rob.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nog een andere vraag trouwens.. ik was voornemens om 'schoon' te beginnen met een 4-bay NAS en 4 nieuwe 3TB schijven. Vervolgens de media overzetten van de HDD in mijn Mede8er MED500X naar de NAS en vervolgens de Mede8er met HDD in 1 keer de deur uit de doen.. Deze zal dan vervangen worden door een htpc met enkel een SSD erin :) .

Maar wat als nou ik de HDD niet weg doe, maar met alle data in de NAS zet en daar 3 schijven van 3 TB bij zet. Kan ik hier dan een RAID of SHR constructie van bouwen zonder dat de data verloren gaat op die eerste HDD? Dat zou weer de aanschaf van een schijf schelen :)
Het betreft een Samsung Spinpoint F3 HD203WI. 2TB | HD203WI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 10:16:
Nog een andere vraag trouwens.. ik was voornemens om 'schoon' te beginnen met een 4-bay NAS en 4 nieuwe 3TB schijven. Vervolgens de media overzetten van de HDD in mijn Mede8er MED500X naar de NAS en vervolgens de Mede8er met HDD in 1 keer de deur uit de doen.. Deze zal dan vervangen worden door een htpc met enkel een SSD erin :) .

Maar wat als nou ik de HDD niet weg doe, maar met alle data in de NAS zet en daar 3 schijven van 3 TB bij zet. Kan ik hier dan een RAID of SHR constructie van bouwen zonder dat de data verloren gaat op die eerste HDD? Dat zou weer de aanschaf van een schijf schelen :)
Het betreft een Samsung Spinpoint F3 HD203WI. 2TB | HD203WI.
Nee, dat kan niet zonder data verlies

Nadeel is ook nog, dat als je die 2tb wilt gaan gebruiken in SHR, dat je het volume moet opbouwen met de kleinste hdd.
Hdd's toevoegen aan de SHR config kan wel, maar dat kan alleen als deze dezelfde grootte of groter zijn als de kleinste schijf in de SHR config

Een optie zonder dataverlies zou zijn: data van hdd van mede8er overzetten op een van de 3tb schijven, raid config maken met de overige schijven + die 2tb uit de mede8ter, daarna data over zetten op de NAS, en dan die 3tb ook aan de SHR toevoegen.

Kost wel wat extra moeite op die manier, maar dan zou het wel werken 8)

[ Voor 13% gewijzigd door cypher21 op 08-02-2013 10:25 ]

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En dat kan dan door eerst een 3TB schijf in JBOD in de NAS te zetten?
In mijn Mede8er kan ik trouwens die 3TB niet gebruiken, dus hoe lees ik die later weer uit als ik een SHR heb gebouwd met die 2TB als uitgangspunt?

[ Voor 204% gewijzigd door Verwijderd op 08-02-2013 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

thaan schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 08:13:
[...]
Fouten tijdens de rebuild maak ik me niet druk over, de kans dat er een schijf doodgaat bestaat, maar dat er vervolgens toevalligen tijdens het rebuilden nóg 1 doodgaat is klein genoeg om me niet druk over te maken.
Dat er een bijkomende schijf sneuvelt tijdens de rebuild heb ik helaas al 3 keer meegemaakt in praktijk...
Het hele probleem is dat er tijdens een rebuild behoorlijk veel gevraagd wordt van de overgebleven schijven.

De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raoul.TLS
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-10 10:19
Wat een gedoe zeg. Hoe ik ooit ben begonnnen 3 diskjes zeg van gelijke groote. Zeg 1 TB of zo.
In een Raid5 of dat SHR dan data erop gooien.
Dan 1 disk eruit trekken dan je 3 TB disk erin dan gaat die de disk erbij zetten dan vergroot die je volume.
Dan 2de disk eruit van 1 GB en die vervangen door een van 3 TB. En dan weer laten rebuilden en volume uitbreiden. En als laats de 3 dedisk en klaar.

En met dat Synolygy Hybrid raid al gaat 2 disken kappot je kan nog bij je data (met behulp van Synolygy)

is me 2 keer overkomen. Dat en 2 keer toe is het voro me gefixed.

van 1 TB naar 1.5 Tb naar 2 TB en zit nu op 5 keer 3 TB en dat een jaar lang heb voorlopig geen uitbreiding nodig.
heb nu 6 keer 3 TB 5 in een raid 5 en 1 extern voor backups van Photo en data map

[ Voor 14% gewijzigd door Raoul.TLS op 08-02-2013 13:21 ]

<GOT>DrOPje #2516

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mastadont
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19:54
Ik zou het liefst dat we een soort van dropbox hebben. Allemaal in de client van synology zelf. Dus FTP valt dan af.
Het liefst zie ik zijn schijf in mijn shared folders en hij mijn schijf die ik open wil stellen.
McVirusS schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 22:33:
[...]

Wat wil je precies doen? Bij elkaars content kunnen of een directory automatisch synchroniseren?

Synchroniseren kan met rsync maar het klinkt alsof dit meer iets voor je is:
http://www.synology.nl/ds...emote_folder.php?lang=enu

Mooiste/veiligste is wel om dit via VPN te doen. In theorie zou dat gewoon moeten werken als je in router bepaalde poorten openzet.

Maar leg eens uit wat je precies wilt bereiken. Er zijn verschillende oplossingen denkbaar zoals FTP, WebDav, FileStation, CIFS of zelfs Samba over VPN of niet :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
McVirusS schreef op donderdag 07 februari 2013 @ 14:37:
[...]

Heb je wel die VirtualHost dingen die je er eerst in had gezet eruit gehaald? :)
Helemaal geweldig! Het werkt!
Dankje!! _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

Mastadont schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:28:
Ik zou het liefst dat we een soort van dropbox hebben.
Een dropbox client ?

https://bitbucket.org/polandj/synobox/wiki/Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Van het weekend nog even goed nadenken en dan een DS713+ met 2 keer 3TB Red bestellen ter vervanging van een DS110j met een 1 TB schijf er in..

van een fiat, naar een mercedes...:-)

http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=36679&sid=33539

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
McVirusS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 08:30:
Reshape van mijn volume gaat nu met 30MB/sec, daarvoor 10MB/sec. Voor de eerder genoemde Linux config tweak was dit 1MB/sec. Bijna klaar met reshape, nog 2 uur of zo. Weet niet wat er daarna nog moet gebeuren. Hij is al bezig vanaf dinsdag 18:50 :P.
OK, dat was dus per schijf :D. Mag vanaf nu nog 20 uur wachten. Gelukkig gaat toevoegen van 2e schijf dus wel stuk sneller.
Mastadont schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 13:28:
Ik zou het liefst dat we een soort van dropbox hebben. Allemaal in de client van synology zelf. Dus FTP valt dan af.
Het liefst zie ik zijn schijf in mijn shared folders en hij mijn schijf die ik open wil stellen.
Je wilt dus synchroniseren? Dus dat data vanaf een remote server wordt gehaald en bij jou wordt opgeslagen? Als hij dan iets verwijderd moet het bij jou lokaal ook verwijderd worden?

Je zou eens naar Shared Folder Sync kunnen kijken. Dat lijkt hier op zich wel voor geschikt.

En anders werkt wellicht een andere backup optie wel ;-).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een DS213 en wil er een schijf bijplaatsen.
Is het zinvol voor wat betreft de snelheid van installeren etc, om de schijf eerst te formatteren via de pc, en hem dan in te bouwen?
Het gaat om een losse volume.
Of is dat niet verstandig of juist slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 16:51:
Ik heb een DS213 en wil er een schijf bijplaatsen.
Is het zinvol voor wat betreft de snelheid van installeren etc, om de schijf eerst te formatteren via de pc, en hem dan in te bouwen?
Het gaat om een losse volume.
Of is dat niet verstandig of juist slecht.
Niet verstandig, je pc zal hem een ntfs volume geven, hier kan je nas niet mee overweg, deze zal hem ext3/4 maken (volgens mij)

Dus gewoon nieuw erin en je nas alles laten regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
Qli-max schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 09:00:
Ja stond voor € 267,00 te koop.
....blablabla.....
Hopelijk post.nl mailtje vanavond! :9~
Mailtje met track en trace gehad :) mooi prijsje voor een 213+ toch O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Qli-max schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:03:
[...]

Mailtje met track en trace gehad :) mooi prijsje voor een 213+ toch O-)
Mooi, heb je net mazzel gehad! Lijkt me wel een foutje geweest gezien de snelle correctie, maar sportief dat de reeds geplaatste orders worden uitgeleverd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

miel schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 14:16:
Van het weekend nog even goed nadenken en dan een DS713+ met 2 keer 3TB Red bestellen ter vervanging van een DS110j met een 1 TB schijf er in..

van een fiat, naar een mercedes...:-)
Inderdaad wel een dikke sprong vooruit. Je kan ook nog steeds de DS712+ overwegen voor 339e als je wat pegels wilt besparen. Deze heb ik net zelf (als vervanger van een DS211) en bevalt is al een flinke sprong vooruit. Vervult alle zware taken (NZBget, Logitech Media server, BD25 ISO's streamen etc etc) zonder morren. Misschien is deze dus ook al genoeg voor je.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
JPS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:07:
[...]
Mooi, heb je net mazzel gehad! Lijkt me wel een foutje geweest gezien de snelle correctie, maar sportief dat de reeds geplaatste orders worden uitgeleverd.
Zeker weten netjes van ze. Zag in algemene kortingen topic een wehkamp aanbieding voor een gigabit router (komt nog 10 euro korting bij via gratis kortingsbon van wehkamp dus router + zendkosten is dan nog maar 35 euro). Aangezien ik nog geen gigabit netwerkje heb leek dit me wel aardig in combinatie met de 312+. Zeker omdat ik voor één plek in huis afhankelijk ben van een powerline adapter (die dus in de router is geïntegreerd). Nu staat deze router niet in deze comptabiliteitlijst van synology. Ik neem aan dat dit geen probleem is omdat het hier alleen om automatisch instellen gaat? En vinden jullie dit ook een goede router voor de job (blu-ray kwaliteit streamen vanaf 213+ naar mediaplayer/tv etc.)? Lijkt mij in ieder geval goede prijs/kwaliteit..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 26-09 19:14
job schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:58:
[...]

2TB schijf er in. Schijf formateren.
Oude schijf via usb/esata aan je synology hangen (of in je pc) en alle data overzetten.
Dat ben ik nu dan maar aan het doen, maar ik vind het ronduit teleurstellend dat er niet een standaard schijf migratie tool is ingebouwd. Absurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:04:
[...]
Dat ben ik nu dan maar aan het doen, maar ik vind het ronduit teleurstellend dat er niet een standaard schijf migratie tool is ingebouwd. Absurd.
Tja, beetje gefrustreerde reactie en dan begrijp je niet de fundamentele werking van een NAS (en formattering/RAID in het bijzonder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Qli-max schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 18:38:
[...]
En vinden jullie dit ook een goede router voor de job (blu-ray kwaliteit streamen vanaf 213+ naar mediaplayer/tv etc.)? Lijkt mij in ieder geval goede prijs/kwaliteit..
Compatibility list is geen issue. Betekent alleen dat je portforwarding etc zelf op de router moet instellen. En dat zou ik de Syno toch al niet willen laten doen. Wireless en (HD) videomateriaal streamen is altijd tricky, zeker met Blueray ISO's. Bijv. een verstorende bron in de buurt en je beeld begint te hikken. Ik begin er niet aan en heb alles bedraad (Gigabit).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
JPS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:16:
[...]

Compatibility list is geen issue. Betekent alleen dat je portforwarding etc zelf op de router moet instellen. En dat zou ik de Syno toch al niet willen laten doen. Wireless en (HD) videomateriaal streamen is altijd tricky, zeker met Blueray ISO's. Bijv. een verstorende bron in de buurt en je beeld begint te hikken. Ik begin er niet aan en heb alles bedraad (Gigabit).
Waarom zou je dat de Syno niet laten doen? De router wizard werkt perfect hij zou een keuze kunnen maken
tussen de bestaande applicaties of zelf een keuze kunnen maken welke poorten! ik heb hier nog geen klachten van gehoord . De syno handelt dit keurig af als je klaar bent met je keuze. Voor mensen die zelf willen configureren in de modem/router hebben deze tool niet nodig maar dat neemt niet weg dat deze optie niet goed werkt/functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Ik zeg toch ook niet dat dat niet goed functioneert? Ik hou alleen graag zelf controle over de firewall/NAT rules.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qli-max
thnx voor reacties. Tuurlijk werkt die tool wel maar dus niet met deze router, maar zelf poorten instellen lijkt me niet al te moeilijk. Was trouwens ook van plan wired van nas naar mediaplayer te gaan, dus lijkt me prima optie die router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
JPS schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:10:
[...]
Tja, beetje gefrustreerde reactie en dan begrijp je niet de fundamentele werking van een NAS (en formattering/RAID in het bijzonder).
Ik maak geen gebruik van RAID. Ik gebruik 2x losse disks, en back-up deze en bewaar de backup elders.

Het is toch een essentiële functionaliteit om losse disks (zonder raid) makkelijk te kunnen upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

JAHRASTAFARI schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 20:27:
[...]
Ik maak geen gebruik van RAID. Ik gebruik 2x losse disks, en back-up deze en bewaar de backup elders.

Het is toch een essentiële functionaliteit om losse disks (zonder raid) makkelijk te kunnen upgraden?
Ik had je vraag niet volledig gelezen, maar dat doet er op zich niet aan af. De manier waarop jij wil uitbreiden lukt je niet met een 2bay NAS en zeker niet met basic volumes. Je zult dan altijd de data van de te vervangen schijf eerst moeten backuppen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goner
  • Laatst online: 06-10 16:34

Goner

What can I do you for ?

martijn24 schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 19:37:
[...]
Waarom zou je dat de Syno niet laten doen? De router wizard werkt perfect hij zou een keuze kunnen maken
tussen de bestaande applicaties of zelf een keuze kunnen maken welke poorten!
Om die wizard te laten werken, moet je UPnP aanzetten op je router en dan kunnen ook allerlei andere devices en software (malware) poorten open gaan zetten ...
Google maar eens op 'upnp security'.
ik heb hier nog geen klachten van gehoord .
Ik wel ... zowel hier als op de Syno forums.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Helaas ligt dat een beetje stil.
Ik meen me te herinneren dat ik het een poging gegeven heb destijds, maar vastliep op de authorisatie / aanmelding bij Dropbox.
Goner schreef op vrijdag 08 februari 2013 @ 23:20:
[...]

Om die wizard te laten werken, moet je UPnP aanzetten op je router en dan kunnen ook allerlei andere devices en software (malware) poorten open gaan zetten ...
Google maar eens op 'upnp security'.

[...]

Ik wel ... zowel hier als op de Syno forums.
Ik raad aan om de Synology een eigen IP in het thuisnetwerk te geven, en handmatig bepaalde services open te zetten.

- tip - gebruik voor standaardpoorten een redirect, ik heb de FTP op 7021 staan extern, scheelt heel veel scanning door onverlaten )
- tip2 Zet ipblock aan, zodat dezelfde malloten ook geblokkeerd worden

[ Voor 50% gewijzigd door FreshMaker op 09-02-2013 07:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik-1980
  • Laatst online: 01-10 14:26
Kan iemand mij vertellen of plex media server ook goed draait op een 213+? Ik overweeg deze nas maar op de site van synology staat niet dat hij compatible is. Als ik het google vind ik ook diverse berichten dat dit niet draait.

Wellicht verstandiger om voor een 713+ te gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JPS
  • Niet online

JPS

Erik-1980 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 08:22:
Kan iemand mij vertellen of plex media server ook goed draait op een 213+? Ik overweeg deze nas maar op de site van synology staat niet dat hij compatible is. Als ik het google vind ik ook diverse berichten dat dit niet draait.

Wellicht verstandiger om voor een 713+ te gaan?
Plex is wel zwaar (als je wilt transcoden), dus een 713+ is dan wel aan te raden. Ook ivm compatibiliteit van de CPU, de 213+ heeft een Freescale (ipv Atom) en ook dat kan de reden zijn dat de 213+ niet wordt ondersteund. Maar lees in de forums goed na hoe de ervaringen per specifiek type Syno zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

OK.. ik ben er uit denk ik :) .

In plaats van 4 x een nieuwe 3TB Red, worden het 1 nieuwe 2TB Red en 2 nieuwe 3TB Red.
Ik zet er dan mijn oude 2TB Samsung Spinpoint bij. Dus beginnend met een SHR op basis van die 2TB Red.. dan de 2 schijven van 3TB erbij. Vervolgens de data overzetten van die oude 2TB schijf en als dat klaar is.. die schijf erbij zetten in de SHR.

Volgens de RAID calculator van Synology kom ik dan uit op 7TB beschikbare ruimte t.o.v. 6TB in standaard RAID5 :) .

Bovendien kom ik dan door minder schijven aan te schaffen financieel gunstiger uit, wat de keuze voor de DS412+ wat makkelijker maakt :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 1975Mark30
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09 16:02
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 12:45:
OK.. ik ben er uit denk ik :) .

In plaats van 4 x een nieuwe 3TB Red, worden het 1 nieuwe 2TB Red en 2 nieuwe 3TB Red.
Ik zet er dan mijn oude 2TB Samsung Spinpoint bij. Dus beginnend met een SHR op basis van die 2TB Red.. dan de 2 schijven van 3TB erbij. Vervolgens de data overzetten van die oude 2TB schijf en als dat klaar is.. die schijf erbij zetten in de SHR.

Volgens de RAID calculator van Synology kom ik dan uit op 7TB beschikbare ruimte t.o.v. 6TB in standaard RAID5 :) .

Bovendien kom ik dan door minder schijven aan te schaffen financieel gunstiger uit, wat de keuze voor de DS412+ wat makkelijker maakt :P.
De 2TB harde schijven moeten in SHR voor de 3TB harde schijven. In SHR kan je namelijk alleen gelijke grootte of groter (dan de grootste die op dat moment in je array zit) toevoegen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
job schreef op woensdag 06 februari 2013 @ 23:58:
[...]

2TB schijf er in. Schijf formateren.
Oude schijf via usb/esata aan je synology hangen (of in je pc) en alle data overzetten.
Ik heb de 2 TB schijf nu geformatteerd, en de oude schijf via esata verbonden, maar nu zie ik mijn data niet terug op de schijf? Alleen wat vage mappen, maar niet mijn muziek map die erop stond?

Heb al zitten zoeken en heb de rechten opde satashare al aangepast, maar nog altijd geen data te zien. Ook de schijfgrootte meldt zich als 2,34 GB terwijl het maar 1TB is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

1975Mark30 schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 13:55:
[...]

De 2TB harde schijven moeten in SHR voor de 3TB harde schijven. In SHR kan je namelijk alleen gelijke grootte of groter (dan de grootste die op dat moment in je array zit) toevoegen....
Dus eerst de 2TB Red in SHR, dan de oude data erop van de Spinpoint, vervolgens de Spinpoint erbij en als laatste de 2 schijven van 3TB? Of werkt een SHR niet met een enkele disk? :/ Ik ben uitgegaan van de Calculator van Synology die een minimaal aantal van 1 schijf hanteert..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:23
Wat zijn de gemiddelde kopieer snelheden van mensen met een DS212j met gigabit LAN?
Ik heb er 2 verschillende drives inzitten maar als ik files kopieer vanaf mijn pc dan komt de snelheid vaak niet uit boven de 8MB/s.
Ik heb al allerlei zaken geprobeerd zoals het updaten van mijn netwerk kaart driver, rebooten van de NAS. Kopieren naar andere disks, uit en aanzetten van de cache op de 212j. Alleen niets lijkt te helpen.
Ik draai met DSM 4.1. Zijn die normale snelheden voor dit device? Het lijkt mij erg traag namelijk..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Laatst online: 18:40

spaceboy

Op grote hoogte

MADG0BLIN schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:21:
Wat zijn de gemiddelde kopieer snelheden van mensen met een DS212j met gigabit LAN?
Ik heb er 2 verschillende drives inzitten maar als ik files kopieer vanaf mijn pc dan komt de snelheid vaak niet uit boven de 8MB/s.
Ik heb al allerlei zaken geprobeerd zoals het updaten van mijn netwerk kaart driver, rebooten van de NAS. Kopieren naar andere disks, uit en aanzetten van de cache op de 212j. Alleen niets lijkt te helpen.
Ik draai met DSM 4.1. Zijn die normale snelheden voor dit device? Het lijkt mij erg traag namelijk..
Ik heb een DS212j met gigabit. Op dit moment ben ik van PC naar NAS aan het kopieren en dat fluctueert tussen de 40 megabyte per seconde en 45 megabyte per seconde. Zitten 1 switch tussen. Theoretisch nog niet best, maar voor mij op dit moment snel genoeg.

Heb je geen brakke kabels? Zit er een router/switch/hub iets tussen?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MADG0BLIN
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:23
Heb een gloednieuwe switch, de TL-SG1005D aangesloten. Hier zitten rechtstreeks de pc en de Synology op. Ook al andere kabels gebruikt. Welke versie van DSM gebruik jij?

Ik had hem hiervoor op mijn router aangesloten, zelfde issue trouwens.

[ Voor 17% gewijzigd door MADG0BLIN op 09-02-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spaceboy
  • Laatst online: 18:40

spaceboy

Op grote hoogte

MADG0BLIN schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:51:
Heb een gloednieuwe switch, de TL-SG1005D aangesloten. Hier zitten rechtstreeks de pc en de Synology op. Ook al andere kabels gebruikt. Welke versie van DSM gebruik jij?

Ik had hem hiervoor op mijn router aangesloten, zelfde issue trouwens.
Ik heb exact dezelfde (gloednieuwe) switch. En een CAT6 kabel van 3 meter tussen PC en switch en een CAT6 kabel van 3 meter tussen switch en NAS.

DSM versie is 4.1-2668. Heb er geen gekke dingen mee gedaan. Al een andere pc / laptop geprobeerd?

Aan bovenstaande tekst kunnen geen rechten worden ontleend. Aan de tekst hieronder wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Hmmm mijn synology ds109j haalt 37kb/s met sabnzbd.

Suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGluurbuur
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 22:10
je kan nzbget proberen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Kan ik daar headphones em sickbeard ook mee.gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GerritGluurbuur
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 24-09 22:10
ja je kan bijvoorbeeld een blackhole nzb-dir gebruiken dat doe ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Bem helaas nog niet.super bekend. Maar ik ga het eens testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mroffbeat
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 05-09 13:04
Hey Guys, inmiddels heb ik 2 synology's op verschillende externe lokatie's.
Nu probeer ik binnen de File explorer deze met elkaar te connecten (mount external drive)
Helaas lukt dit niet..

Beide synology's zijn bereikbaar via CIFS (port 548 open op beide routeren)
Als ik via mac 'connect to server' AFP://blahblah.synology.me/autonzb doe dan mount hij de drive.

Je kan ook in synology file browser een externe CIFS drive mappen.
Helaas als ik \\blablah.synology.me/autonzb doe, dan komt ie terug dat het niet lukt.

Wat is er voor nodig om dit mogelijk te maken via internet? Heeft iemand tips om synology's met elkaar te connecten? Moet dit via SSH? Heeft iemand nog meer cmdline tips of een website waarop dit staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• abusimbal
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 03-10 08:26
Heeft er iemand al geprobeerd een iSCSI lun uit te breiden en dit zonder dataverlies ?
Ik heb 400GB iSCSI "HDD"' in mijn windows 7. Deze is te klein geworden, ik wil deze graag uitbreiden. Kan dit zonder dataverlies ? Heb een SSD als opstart en die iSCSI als Data.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvvj
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 15:02
Verwijderd schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 14:11:
[...]

Dus eerst de 2TB Red in SHR, dan de oude data erop van de Spinpoint, vervolgens de Spinpoint erbij en als laatste de 2 schijven van 3TB? Of werkt een SHR niet met een enkele disk? :/ Ik ben uitgegaan van de Calculator van Synology die een minimaal aantal van 1 schijf hanteert..
Als je alle schijven al hebt kan je ze voor zover ik weet ook allemaal er in stoppen. Uitbreiden kan alleen met groter of gelijk. Dus als je eerst een SHR volume zou maken met 2x3tb schijven gaat het erbij stoppen van de 2tb schijven niet lukken. Andersom wel :)

site

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-08 13:09
Ik heb vanmiddag 2 3TB schijven erbij gedaan in mijn Syno DS1512+ . Hij staat nu op 16% met uitbreiden van volume 1 .

Hoe lang gaat dit eigenlijk duren ??? heeft iemand hier ervaring mee . :)

Apple , Apple , DS1512+, DSM 4.2, LG 760S, Playon HD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennism
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 11:32
yleeuw schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 16:31:
Hey Guys, inmiddels heb ik 2 synology's op verschillende externe lokatie's.
Nu probeer ik binnen de File explorer deze met elkaar te connecten (mount external drive)
Helaas lukt dit niet..

Beide synology's zijn bereikbaar via CIFS (port 548 open op beide routeren)
Als ik via mac 'connect to server' AFP://blahblah.synology.me/autonzb doe dan mount hij de drive.

Je kan ook in synology file browser een externe CIFS drive mappen.
Helaas als ik \\blablah.synology.me/autonzb doe, dan komt ie terug dat het niet lukt.

Wat is er voor nodig om dit mogelijk te maken via internet? Heeft iemand tips om synology's met elkaar te connecten? Moet dit via SSH? Heeft iemand nog meer cmdline tips of een website waarop dit staat?
De meeste providers blokkeren dit soort verkeer standaard, zelfs als je eigen firewall open staat.

Beste methode is denk ik een VPN tussen beide apparaten opzetten en dan via deze vpn de shares mounten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Nakebod

Nope.

Even een (S)FTP tip, gezien Synology iets simpels als (S)FTP users toegang geven tot 1 specifieke directory niet mogelijk wilt maken. Alleen toegang tot de hoofdshare. Of je moet moeilijk lopen doen met allemaal rechten, maar alle mappen zie je dan nog steeds staan ookal heb je geen toegang. En ACL is niet beschikbaar op systeem shares, anders hadden ACL permissies nog een oplossing kunnen zijn.

Activeer eerst de User Home optie (Onder Users in DSM), kan volgens mij ook wel zonder, alleen ik weet niet in welke map je dan binnenkomt.
Je krijgt nu een 'homes' share erbij (/volume1/homes/)

Via SSH
code:
1
mkdir /volume1/homes/<username>/<virtuele mapnaam>

Dan in "/etc/rc.local" de volgende regel toevoegen, voor de exit 0:
code:
1
mount --bind /volume1/<share>/<path>/<naar>/<map> /volume1/homes/<user>/<virtuele mapnaam>

Dit commando kan je ook direct uitvoeren, maar als je wilt dat hij het na een reboot ook doet is /etc/rc.local een goede optie.
Upgraden van DSM zal dit bestand echter wel overschrijven, dus na een upgrade moet je dit commando weer even toevoegen.

Als je nu als (S)FTP user inlogt, zie je een map home. In die map staat je "virtuele map".
Volgens mij zouden meerdere mappen ook geen probleem moeten zijn, maar dat heb ik niet getest.

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Masselink
  • Laatst online: 01-10 21:29

Masselink

Voor de dorst

demo31051987 schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 10:56:
Ik heb een klein probleem met mijn DS213+. Python kost op dit moment een hele hoop RAM. En ik kan geen enkel andere package stoppen of mijn NAS resetten. Hij geeft namelijk aan dat er een pakket geconfigureerd of geinstalleerd wordt. Heeft iemand een idee hoe ik Python kan stoppen en mijn NAS kan resetten?
Zelfde probleem hier met mijn 1010+ DSM 4.2 Beta. Nog een oplossing kunnen vinden?

Koffie en meer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Politoer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 01-12-2024
binky_nl schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 18:06:
Ik heb vanmiddag 2 3TB schijven erbij gedaan in mijn Syno DS1512+ . Hij staat nu op 16% met uitbreiden van volume 1 .

Hoe lang gaat dit eigenlijk duren ??? heeft iemand hier ervaring mee . :)
Hangt een beetje af van je raid configuratie en aantal overige schijven. Een grove schatting is dat het 2 -3 etmalen zal duren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
Politoer schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 21:25:
[...]

Hangt een beetje af van je raid configuratie en aantal overige schijven. Een grove schatting is dat het 2 -3 etmalen zal duren.
Bedankt voor de info . De raid setting die ik gebruik is SHR met 3x 2tb en nu erbij 2x 3TB. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
binky_nl schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 22:30:
[...]

Bedankt voor de info . De raid setting die ik gebruik is SHR met 3x 2tb en nu erbij 2x 3TB. :)
Ik post 100 Posts geleden of zo nog goede tip om dit extreem te versnellen (in mijn geval 10 keer sneller).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
McVirusS schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:27:
[...]

Ik post 100 Posts geleden of zo nog goede tip om dit extreem te versnellen (in mijn geval 10 keer sneller).
IK heb deze regel met dat echo verhaal gebruikt via mijn terminal app op de Mac . Ik heb de uitbreiding vanmiddag aangezet om ongeveer 2 uur en hij staat nu al op 33% . :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 06-10 19:21

SPT

Masselink schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 20:14:
[...]

Zelfde probleem hier met mijn 1010+ DSM 4.2 Beta. Nog een oplossing kunnen vinden?
Als je via ssh of telnet als admin inlogt kan je met "top" kijken welke processen het geheugen opgeslokt hebben, en kill je die (met "kill PID"). Als dat niet lukt kan je nog proberen met het commando "reboot" te restarten. Uiteindelijk zou ik niet al te moeilijk doen en als ik er via de commmand line niet meer uitkom gewoon de stekker eruit trekken.

[ Voor 29% gewijzigd door SPT op 10-02-2013 09:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
binky_nl schreef op zaterdag 09 februari 2013 @ 23:54:
[...]

IK heb deze regel met dat echo verhaal gebruikt via mijn terminal app op de Mac . Ik heb de uitbreiding vanmiddag aangezet om ongeveer 2 uur en hij staat nu al op 33% . :)
Vanochtend was hij al klaar , gaat dus echt veel sneller met dat echo verhaaltje !!!
Nogmaals bedankt hiervoor . _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tazman67
  • Laatst online: 15-04 11:59
Ik heb eergisteren mijn eerste NAS gekregen, de DS112+ met een 2TB schijf.
Gisteren gelijk al mijn foto's op een shared folder geplaatst.
Nu zie ik in beeld dat hij 6657 foto's aan het converteren is. De CPU staat non-stop dop 100%.
Ik heb begrepen dat het een noodzakelijke en eenmalige actie is.
Ik hoop alleen dat het niet te lang gaat duren, want na een nacht gaat de teller niet omhoog en omlaag en blijft op 6657 staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Laatst online: 18:09
tazman67 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 10:40:
Ik heb eergisteren mijn eerste NAS gekregen, de DS112+ met een 2TB schijf.
Gisteren gelijk al mijn foto's op een shared folder geplaatst.
Nu zie ik in beeld dat hij 6657 foto's aan het converteren is. De CPU staat non-stop dop 100%.
Ik hoop alleen dat het niet te lang gaat duren, want na een nacht gaat de teller niet omhoog en omlaag en blijft op 6657 staan.
Als je wilt dat het sneller verloopt, moet je de Synology Assistent gebruiken op je PC. Die maakt dan de previews en stuurt ze door naar de NAS. Omdat een PC meestal meer rekenkracht heeft gaat dat sneller. Voor de duidelijkheid, je plaatst de foto's dan via de Assistent op de NAS, niet eerst op de NAS en dan converteren.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
hebben de gebruikers van python ook zoveel geheugen gebruik??
ik zie bij processen minimaal 50 python staan die gebruiken 80.6 MB(slaapmodus)
conclusie 70% van mijn Geheugen vol van me 412+ (CPU 2%)
Volgens mij heeft dit iets met SABnzbd te maken want voorheen NZBGET had ik hier geen last van.

Moet toch bekend zijn??

update: het volgende gevonden

http://www.synology-forum.nl/viewtopic.php?f=50&t=11962

vraag me af als er een andere manier is dan SABnzbd en python te verwijderen .

[ Voor 22% gewijzigd door CallmeGod op 10-02-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Helaas is Python niet echt 'makkelijk' in resources
Op vrijwel alle apparaten ( ook telefoons ) is het een memoryeater.
Wat zich dan weer vertaald in resource en processor gebruik

Maar at the moment is het één van de weinige, zoniet enige, 'goede' manier om SAB/SB te gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
FreshMaker schreef op zondag 10 februari 2013 @ 11:57:
Helaas is Python niet echt 'makkelijk' in resources
Op vrijwel alle apparaten ( ook telefoons ) is het een memoryeater.
Wat zich dan weer vertaald in resource en processor gebruik

Maar at the moment is het één van de weinige, zoniet enige, 'goede' manier om SAB/SB te gebruiken
Ja inderdaad, ik merkte dat NZBGET toch veel minder verbruikte maar helaas kreeg ik teveel fout meldingen.
En was gewoon teveel mee bezig wat nou juist niet de bedoeling is van SAB/NZBGET.

Daarintegen werkt SAB gewoon veel beter, me cpu verbruik blijft wel gewoon normaal. En merk geen snelheidsheid vermindering . Hoop wel op een update dat ze dit gaan oplossen (memoryeater python)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McVirusS
Dat is wel klein nadeel aan modellen onder de 1512+; dat je geheugen niet kan uitbreiden. Ik heb 3GB erin zitten maar ik heb zelden dat er meer dan 50% geheugen gebruikt wordt. Misschien eens kijken naar dingen cachen in geheugen :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CallmeGod
McVirusS schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:45:
Dat is wel klein nadeel aan modellen onder de 1512+; dat je geheugen niet kan uitbreiden. Ik heb 3GB erin zitten maar ik heb zelden dat er meer dan 50% geheugen gebruikt wordt. Misschien eens kijken naar dingen cachen in geheugen :P.
Ook dat , je betaalt een best fors bedrag voor de 412+ en ga je de geheugen uitbreiden vervalt de garantie.
Ook vind ik het erg jammer dat je geen uitbreidingsmodule kan koppelen met de 412+ .
daarintegen heb ik geen spijt tot aanschaf , maar wel 2 belangrijke punten die je in je achterhoofd
moet houden bij eventuele aanschaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
McVirusS schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:45:
Idem dito , zelfs met rarren en parren via sab komt hij nog niet boven de 50% . Heb er destijds ook gelijk een
dimmetje bij gestoken . Was me wel 2 tientjes waard. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martijn24 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 13:34:
[...]

Ja inderdaad, ik merkte dat NZBGET toch veel minder verbruikte maar helaas kreeg ik teveel fout meldingen.
En was gewoon teveel mee bezig wat nou juist niet de bedoeling is van SAB/NZBGET.

Daarintegen werkt SAB gewoon veel beter, me cpu verbruik blijft wel gewoon normaal. En merk geen snelheidsheid vermindering . Hoop wel op een update dat ze dit gaan oplossen (memoryeater python)
Welke foutmeldingen kreeg je dan met NZBGet? Ik heb nooit foutmeldingen met dit programma en heb inmiddels al heel wat films en series gedownload. Bovendien is het veel minder 'resource-verslindend' dan SABnzbd - hoewel dit overigens ook prima functioneert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yucko
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20:35

Yucko

One clown to rule them all !

SPT schreef op zondag 10 februari 2013 @ 09:08:
[...]

Als je via ssh of telnet als admin inlogt kan je met "top" kijken welke processen het geheugen opgeslokt hebben, en kill je die (met "kill PID"). Als dat niet lukt kan je nog proberen met het commando "reboot" te restarten. Uiteindelijk zou ik niet al te moeilijk doen en als ik er via de commmand line niet meer uitkom gewoon de stekker eruit trekken.
sorry hoor, maar de stekker eruit trekken (oftewel: zomaar van de stroom gooien) vind een synology gewoon niet leuk. Het is niet voor niets dat genoeg mensen, ook hier op tweakers, hun NAS op een UPS hebben aangesloten om problemen als gevolg van stroomuitval op te kunnen vangen.

Alleen in het uiterste geval (dus als de NAS op geen enkele manier meer reageert) zou ik een dergelijk paardemiddel gebruiken. Maar goed, wie ben ik :/

 iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB -  iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB -  AirPods Pro 3 -  Watch 5 Space Gray LTE -  TV 4K 128GB -  TV 4 64GB -  Wireless CarPlay

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

Yucko schreef op zondag 10 februari 2013 @ 17:01:
[...]

sorry hoor, maar de stekker eruit trekken (oftewel: zomaar van de stroom gooien) vind een synology gewoon niet leuk. Het is niet voor niets dat genoeg mensen, ook hier op tweakers, hun NAS op een UPS hebben aangesloten om problemen als gevolg van stroomuitval op te kunnen vangen.

Alleen in het uiterste geval (dus als de NAS op geen enkele manier meer reageert) zou ik een dergelijk paardemiddel gebruiken. Maar goed, wie ben ik :/
Ik heb zelf ook een UPS...

Je kan het beter vermijden, maar hem resetten is ook weer niet het einde van de wereld. De Synology maakt gebruik van een journalled filesystem, en de kans dat hij het ten gevolge van een hard reset niet meer doet is echt nihil. Helaas is het zo dat het in sommige gevallen niet meer mogelijk is het systeem normaal af te sluiten. Als bijvoorbeeld bij iemand die ssh of telnet login niet heeft geactiveerd de webinterface het niet meer doet (bijvoorbeeld doordat het geheugen door een geheugenlek is volgelopen), kan hij het systeem helaas op geen enkele manier meer afsluiten. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat door een bug in de linux kernel een filesystem niet meer geunmount kon worden. Daardoor kon het systeem niet afsluiten. Je kan dan wel zeggen: hij vind het niet leuk, maar aan een NAS die permanent in zombie staat verkeerd heb je ook niets.

Vandaar mijn advies:
(1) Probeer het proces dat het geheugen vol heeft laten lopen te killen.
(2) Probeer het systeem normaal te rebooten.
(3) Als dat niet helpt is er helaas geen andere optie dan een hard reset.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobbieB
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 16:17
Hmm. Ik heb een probleem met m'n DS213.

Tot vanmiddag kon ik hem nog gewoon benaderen via m'n Mac (ML 10.8.2) via de Finder, maar nu brengt hij geen verbinding meer tot stand. Hij ziet hem wel gewoon in het netwerk (en de Finder) én ik kan hem gewoon via Safari benaderen (via het lokale IP-adres), maar via de Finder wil hij gewoon niet verbinden.

Het enige dat ik vandaag gedaan heb is m'n Airport Extreme geupdate en ik vermoed dat het daar in zou kunnen zitten, maar ik blijf het vreemd vinden dat ik hem dan wel gewoon via de browser kan benaderen.

Ik ben zelf totaal niet thuis in netwerken (vandaar de reden dat ik een Synology heb gekozen, lekker makkelijk), en ik vraag me dus af of iemand hier weet hoe ik het op kan lossen.

Edit: probleem is opgelost, de reset knop aan de achterkant van de Synology even indrukken en hij deed het weer.

[ Voor 11% gewijzigd door RobbieB op 10-02-2013 20:12 ]

Sony A6700 - 10-18 F4 - 18-50 F2.8 - 24 F1.8 - 56 F1.4 - 70-350G

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15
Hoi,

Heb net een DS412+ (zit trouwens een fout in de OP, DS412+ heeft 2x gbit, terwijl de OP zegt dat 'ie er maar één heeft) met 4x WD Red (populaire disks als ik dit draadje zo doorblader) uitgerust. Nu ben ik aan het testen met de mogelijkheid van het omzetten van raid6 naar raid5. Voorlopig heb ik ruimte genoeg dus wil ik graag extra zekerheid (zeker met nieuwe schijven. Normaal badblock ik ze altijd van tevoren, had ik nu geen zin in dus naast een extra parity run heb ik ze "maagdelijk" erin geduwd - giggty) maar op den duur als de raidset vol raakt wil ik er graag raid5 van kunnen maken. Zijn er mensen hier die daar ervaring mee hebben en vooral ook hoe DSM hiermee omgaat? Vanuit de interface kan het niet kwam ik al tegen, dus ben onder water met mdadm aan 't knutselen gegaan. Heb momenteel een reshape naar raid5 lopen en de DSM rapporteert dit als een parity check (duurt trouwens laaaaang.. heb al wel speed_limit_min opgehoogd, maar gaat nog steeds niet heel vlot) maar ik ben benieuwd wat ik straks aan 't einde over heb.

md2 : active raid6 sda3[0] sdd3[3] sdc3[2] sdb3[1]
5851088512 blocks super 1.2 level 6, 64k chunk, algorithm 2 [5/4] [UUUU_]
[=>...................] reshape = 5.4% (158228744/2925544256) finish=1988.4min speed=23194K/sec

Zijn deze getallen herkenbaar, of juist uitermate traag voor een reshape in een DS412+?

Ik ga er vanuit dat ik straks zelf m'n ext4 volume moet vergroten maar ben dus benieuwd of DSM vast houdt aan 't eigen metadata of dat 'ie domweg linux onder water queried voor wat 't nou eigenlijk is..

Oh, wellicht relevant. Nu eea nog in "testfase" zit heb ik 4.2 beta erop gezet.

Ik ben benieuwd naar jullie reacties/ervaringen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-10 08:15
tazman67 schreef op zondag 10 februari 2013 @ 10:40:
Is dat niet dat synomkhumb proces waar de OP 't ook over heeft (incl een manier om 't uit te zetten) ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Twee weken oude DS213+ en is nu al stuk. Blauwe LED knippert voor een aantal minuten en je kunt ondertussen de NAS niet meer bereiken. Volgens de Synology website is het moederbord defect. Leuk is anders mensen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Scon
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik probeer al een aantal dagen om full HD videos met fatsoenlijk (DTS, Dolby Digital) geluid naar mijn Ipad mini te streamen vanaf een DS413j. Met de Synology video app komt het beeld voortreffelijk door echter het geluid wordt geconverteerd wat niet om aan te horen is.

Als ik het geluid niet converteer dan wordt er een applicatie van een 3e partij opgestart, zoals OPlay. Dat stottert dan vervolgens als een bezetene. Heeft er iemand de gouden tip hoe/ met welke applicatie ik bovenvermelde content kan streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chevalric
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:10
Ik heb nu al een tijdje problemen met downloads in SABNZB op mijn DS210j, waarbij sommige downloads CRC errors krijgen. Als ik dezelfde downloads via Download Station download (of via SABNZB op m'n computer), dan gaat het wel goed. Ik heb SABNZB opnieuw geinstalleerd, maar zonder succes. Ook een downgrade naar 0.6.15 heeft geen oplossing geboden.
Ook CouchPotato werkt regelmatig niet goed. Kan na een tijdje de web interface niet meer openen en ook de searches draaien dan niet meer. Na een herstart van de app werkt het weer een tijdje.
Het geheugengebruik zit ook continu op 75-80% (maar dat is volgens mij normaal met Python apps).

Volgens mij zijn de problemen ontstaan nadat ik het Python package ge-update heb. Ik ga nog even proberen om alles te uninstallen en dan weer te herinstalleren, maar als iemand nog een idee heeft wat het probleem zou kunnen zijn, dan hoor ik het graag.

Xbox Live: Chevalric

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Na de simpele installatie van NZBGet op mijn DS413 wil ik nu een torrent client installeren.
Inloggen op DSM met admin account, naar packages en daar Transmission installatie gestart.

Ik geef tijdens installatie de download locatie op :
/volume2/transmission/downloads

en als watch folder :
/volume2/transmission/incoming

Na installatie transmission gestart en alles lijkt in orde.
Als ik nu een torrent in de incoming folder plaats, geen reactie in Transmission.
Als ik handmatig een torrent kies dan start het downloaden wel.

Echter na x aantal seconden krijg ik de melding "access denied" bij de torrent en gaat deze op pauze.

Na zoeken in diverse fora lijkt het een permission probleem te zijn op de transmission folder en sub folders.
Echter staat deze als owner admin en heeft alle rechten.

Ik neem aan dat Transmission start onder de rechten van admin?

Iemand tips waar ik dit probleem moet aanpakken?

Andere vraag:
Ik zie in File Station als owner van de NZBGet folder staan "nzbget".
Echter heb ik helemaal geen gebruiker met die naam. Alleen admin en een gebruiker die dezelfde is als op mijn Windows PC. Waar komt die "nzbget" owner vandaan?
Is het Transmission probleem hierboven beschreven niet gerelateerd? Moet de owner van de transmission folder in dit geval "transmission" zijn?

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nee, de owner van NZBget is nzbget. Dit kun je niet veranderen. Je logt in met 'nzbget' en dan een wachtwoord wat je hebt aangeven. Voor Transmission moet je dit in de config file zelf aangeven. Je kunt hier een username en wachtwoord ingeven en dan kun je inloggen op de web interface.

Wat betreft de permissierechten; heb je wel de port geforward in je router, voor zowel het webadres als Transmission zelf? Ik had dit probleem ook in het begin, maar het heeft te maken met een verkeerde configuratie. Vaak heeft deze melding te maken met een onjuiste port forward.

Daarnaast moet je misschien de poort ook openzetten in de firewall van de DSM zélf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 13:36
Crahsystor schreef op zondag 10 februari 2013 @ 10:59:
[...]

Als je wilt dat het sneller verloopt, moet je de Synology Assistent gebruiken op je PC. Die maakt dan de previews en stuurt ze door naar de NAS. Omdat een PC meestal meer rekenkracht heeft gaat dat sneller. Voor de duidelijkheid, je plaatst de foto's dan via de Assistent op de NAS, niet eerst op de NAS en dan converteren.
Goeie tip!... Had ik me dus maar eerder ingelezen over dit onderwerp...(weer een les..)

Hij heeft bij mij ongeveer een week staan te draaien met converteren (+-5800 foto's) 8)7

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Net geupdate naar SabNZB 0.7.11, maar haal nog steeds rond de 30kb/s , terwijl ik makkelijk met 7mb/s kan downloaden met de PC.

Iemand Suggesties?

Ik lees trouwens verhalen over Python, dat deze effect kan hebben op de performance.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waar ik weinig over kon vinden; veiligheid na de supportperiode?

Ik las dat Syno's 5 tot 6 jaar ondersteund worden. Stel dat je 'm meerdere jaren daarna zonder updates gebruikt, wordt je dan kwetsbaar voor beveiligingsproblemen?
Ik ben er mij van bewust dat de boel versleuteld wordt; maar hij draait een OS en moet toch gebruik maken van firewalls? Dat hij niet constant BitCoins loopt te minen of allerlei dingen host die je beter niet uit eigen naam op internet zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xymox
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-09 08:35

Xymox

Determinism rulez !

Verwijderd schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:22:
Wat betreft de permissierechten; heb je wel de port geforward in je router, voor zowel het webadres als Transmission zelf? Ik had dit probleem ook in het begin, maar het heeft te maken met een verkeerde configuratie. Vaak heeft deze melding te maken met een onjuiste port forward.

Daarnaast moet je misschien de poort ook openzetten in de firewall van de DSM zélf?
De port forward is OK. In de details van Transmission wordt aangegeven dat de port open is.
De torrent start op zonder problemen en het downloaden gaat tot ongeveer 4 Mb. Dan lijkt het alsof Transmission het gedownloade stuk wil wegschrijven in de download folder wat dus niet mag.
De torrent gaat dan op pauze.

Intel i9-9900K | MSI MPG Z390 Gaming Pro Carbon | MSI RTX 2080Ti Gaming X Trio | Ballistix Sport LT (32GB) | MSI Optix MAG274QRF-QD 1440p | Samsung 970 EVO Plus (2TB) | NZXT Kraken X52 | Valve Index | Fractal Design R6 | Synology DS420j

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binky_nl
Ik heb een klein probleem met mijn nas , hij wil namelijk niet meer in hybernate . Nadat ik van de week twee schijven had bij geprikt valt mij op dat hij niet meer de schijven in slaapstand zet .
heeft iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken of zijn er mensen die het probleem herkennen en hier misschien een oplossing voor hebben .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munters
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-06 11:38
JustinoFTW schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:32:
Net geupdate naar SabNZB 0.7.11, maar haal nog steeds rond de 30kb/s , terwijl ik makkelijk met 7mb/s kan downloaden met de PC.

Iemand Suggesties?

Ik lees trouwens verhalen over Python, dat deze effect kan hebben op de performance.
30 kb/s? Misschien moet je je inbelverbinding eens opzeggen? >:)
Maar serieus: netwerksnelheden zo laag zie je eigenlijk alleen als het netwerk in half-duplex mode draait. Kijk dat eerst eens na.

Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JustinoFTW
Munters schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:37:
[...]

30 kb/s? Misschien moet je je inbelverbinding eens opzeggen? >:)
Maar serieus: netwerksnelheden zo laag zie je eigenlijk alleen als het netwerk in half-duplex mode draait. Kijk dat eerst eens na.
Heb een UPC Abbo van 60mbit. Met een Horizon box (helaas)
Overigens loopt deze wel full duplex zover ik weet.

Moet de firewall van Syno poort 563 doorlaten? Wil dat helpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT

SPT

binky_nl schreef op maandag 11 februari 2013 @ 11:35:
Ik heb een klein probleem met mijn nas , hij wil namelijk niet meer in hybernate . Nadat ik van de week twee schijven had bij geprikt valt mij op dat hij niet meer de schijven in slaapstand zet .
heeft iemand een idee waar ik dit zou moeten zoeken of zijn er mensen die het probleem herkennen en hier misschien een oplossing voor hebben .
Jazeker. Synology heeft hier een tooltje voor, zie mijn post enkele pagina's terug.
Pagina: 1 ... 43 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.