Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 09:24
Djie schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 08:41:
[...]

Alleen in de MM van Amsterdam Noord: https://twitter.com/Media...status/294140735933005824 Vreemd, maar ze kunnen natuurlijk andere voorwaarden aanhouden per vestiging zoals ik al eerder heb gelezen. Helaas heb de NAS afgelopen maandag in Utrecht gekocht.
Ik zou de stouten schoenen aantrekken en gewoon een mailtje sturen.. op de website geven ze namelijk ook gewoon deze korting... kan je toch weer wat geld opleveren ;)

Je moet het zelf weten natuurlijk, ik ga vanavond lekker stoeien met mijn nieuwe NAS als mijn schijven er vandaag zijn ;)

suc6 ermee iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
@Fabian kun je aangeven hoe je dit hebt ingesteld? Ik krijg alleen een cloudstation folder? Als ik een andere folder kies zegt hij dat deze niet leeg is.

Ik wil een lokale folder hebben welke synct met de cloud folder map, maar kan dus nergens add folder to sync oid vinden. Als ik het goed begrijp moet ik nu eerst een lege folder aanmaken en daar mijn lokale mappen in gaan zetten (of verplaatsen). Dit wil ik liever niet, omdat ik in feite dan in mijn cloudstation map werk en niet lokaal op mijn windows/mac os.

[ Voor 84% gewijzigd door Workaholic op 24-01-2013 11:15 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23:59
Workaholic schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 10:42:
@Fabian kun je aangeven hoe je dit hebt ingesteld? Ik krijg alleen een cloudstation folder? Als ik een andere folder kies zegt hij dat deze niet leeg is.

Ik wil een lokale folder hebben welke synct met de cloud folder map, maar kan dus nergens add folder to sync oid vinden.
In het kort, ben namelijk niet thuis :)
  • Inloggen op DSM
  • Cloud Station openen, onderdeel 'Delen'
  • 'Ingeschakeld' aanvinken bij de map welke je wilt, opslaan
  • Cloud Station op je PC openen
  • Daar kan je de gedeelde map toevoegen. Standaard locatie is C:\Users\XXX\mapnaam maar die kan je wijzigen door op de drie puntjes te drukken, vóór je hem geaccepteerd hebt.
Deze map op je PC moet inderdaad wel leeg zijn. Desnoods even de bestaande map hernoemen, en daarna alles kopiëren-plakken.

[ Voor 7% gewijzigd door FabianNL op 24-01-2013 11:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Thnx, maar ik zie bij delen dus alleen de mogelijkheid om bestaande mappen op de NAS te delen.

Als ik jou goed begreep heb jij lokale mappen op de pc's in sync met cloudstation zonder deze in de cloudstation root folder te hebben opgeslagen (of verplaatst). Of reeds al vanuit een shared folder op het NAS werkt.

edit: bestaande map moet leeg zijn, dus met andere woorden dan ga je wel lokaal werken.. maar dan wel BINNEN cloudstation. Een risico imho als cloudstation software faalt oid, aangezien je al binnen de software of file structuur van cloudstation zit. Ik mis dus de dropbox feature --> add to dropbox

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 24-01-2013 11:32 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Workaholic schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:23:
Thnx, maar ik zie bij delen dus alleen de mogelijkheid om bestaande mappen op de NAS te delen.

Als ik jou goed begreep heb jij lokale mappen op de pc's in sync met cloudstation zonder deze in de cloudstation root folder te hebben opgeslagen (of verplaatst). Of reeds al vanuit een shared folder op het NAS werkt.

edit: bestaande map moet leeg zijn, dus met andere woorden dan ga je wel lokaal werken.. maar dan wel BINNEN cloudstation. Een risico imho als cloudstation software faalt oid, aangezien je al binnen de software of file structuur van cloudstation zit.
De map staat op mijn NAS in de root folder, dus volume1/Documents.
Ik werk inderdaad lokaal op mijn PC, Cloud Station synchroniseert vervolgens de bestanden met de NAS en Cloud Station op mijn laptop download de bestanden weer. Als de software faalt, dan synchroniseert die inderdaad niet, maar dat lijkt me logisch. Enige wat je dan kan doen, is direct werken op de NAS, maar dacht te begrijpen dat je dit juist níet wilt.

PS. Cloud Station is géén backup. Al houd het volgens mij wel revisies bij van bewerkte bestanden.

/edit: "Add to Dropbox" doet toch niks anders dan het mapje verplaatsen naar C:\Users\XXX\Dropbox en vervolgens een snelkoppeling maken? Dan vind ik de oplossing van Cloud Station een stuk beter.

[ Voor 7% gewijzigd door FabianNL op 24-01-2013 11:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Nee je kunt binnen je file structuur met de add to dropbox feature elke map syncen zonder deze te hoeven verplaatsen naar de dropbox folder. Met de rechtermuis knop kun je dit aan en of uitzetten.

Het feit dat je nu alles in 1 map moet zetten en verslepen is erg omslachtig. Ook meteen een nadeel gevonden dat het werken in de cloudfolder direct online is.. met andere woorden mijn SSD snelheid heb ik niets aan.

[ Voor 19% gewijzigd door Workaholic op 24-01-2013 11:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Cloudstation werkt nog niet op Android en iPhone/iPad of vergis ik me? Ik krijg op mijn Android een error als ik probeer te connecten naar cloudstation:

"Werk uw Cloud Station bij tot versie 2.0 Beta of hoger in Package Center." :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-04 17:02

Tarabass

Webmaster

the-edge schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:10:
Cloudstation werkt nog niet op Android en iPhone/iPad of vergis ik me? Ik krijg op mijn Android een error als ik probeer te connecten naar cloudstation:

"Werk uw Cloud Station bij tot versie 2.0 Beta of hoger in Package Center." :(
Is al in het topic aan de orde gekomen, dus even zoeken in dit topic levert je antwoord op. Kort gezegd moet je je cloud station updaten vanuit je package center in dsm..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• the-edge
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-09 07:50
Tarabass schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:13:
[...]

Is al in het topic aan de orde gekomen, dus even zoeken in dit topic levert je antwoord op. Kort gezegd moet je je cloud station updaten vanuit je package center in dsm..
Dat snap ik, alleen is er geen update voor beschikbaar.
Mijn DSM versie is 4.1-2668 (meest recenste voor de DS212j) en de versie van Cloudstation is 1.1-2291. En er is geen update voor beschikbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Workaholic schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 11:56:
Nee je kunt binnen je file structuur met de add to dropbox feature elke map syncen zonder deze te hoeven verplaatsen naar de dropbox folder. Met de rechtermuis knop kun je dit aan en of uitzetten.

Het feit dat je nu alles in 1 map moet zetten en verslepen is erg omslachtig. Ook meteen een nadeel gevonden dat het werken in de cloudfolder direct online is.. met andere woorden mijn SSD snelheid heb ik niets aan.
Sorry, ik denk dat we elkaar niet helemaal begrijpen... Laatste poging :+
  • Met Cloud Station synchroniseer je de bestanden vanaf je SSD/HDD naar je NAS op de achtergrond. Bestanden openen, bewerken en verwijderen doe je dus direct vanaf je SSD/HDD.
  • Je kan elke map laten synchroniseren met Cloud Station. Je hoeft dus geen mappen/bestanden te verplaatsen naar een 'speciale' Cloud Station map. Deze map wordt wel automatisch aangemaakt, en werkt hetzelfde als de Dropbox folder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

the-edge schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:27:
[...]

Dat snap ik, alleen is er geen update voor beschikbaar.
Mijn DSM versie is 4.1-2668 (meest recenste voor de DS212j) en de versie van Cloudstation is 1.1-2291. En er is geen update voor beschikbaar.
Update dan naar de beta, die wel beschikbaar is. http://www.synology.com/support/beta_program.php?lang=enu

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pc-wolf
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-04 20:59
Ik wou ook een Station DS412+ alleen die waren uitverkocht in Zwolle en Deventer en Online :( :(
In Groningen hebben ze nog vier op voorraad

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kw4kje
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 26-09 22:16
stefve1 schreef op zaterdag 19 januari 2013 @ 21:08:
Dag Tweakers,

Op dit moment heb ik een paar gebruikers op mijn Synology. Ook staan er de programma's Sickbeard, Couchpotato, ... op geïnstalleerd. Nu is mijn vraag of ik de snelkoppelingen hiervan in het menu bij de andere gebruikers kan verwijderen (zoals je wel bij de standaard applicaties kan doen van Synology).
Deze programma's zouden dus enkel in het admin account zichtbaar mogen zijn.

(ik weet dat je deze applicaties kan beveiligen met gebruikersnaam en wachtwoord, maar ik zou ook graag de icoontjes willen verbergen)
Dit vroeg ik mij ook af, heb je al oplossing? Of is dit gewoonweg niet mogelijk? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Correct :)

[ Voor 26% gewijzigd door Tarabass op 24-01-2013 13:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 20:18
Heb sinds afgelopen dinsdag een DS213 gekocht, daarbij 2 schijven 1X3TB en 1X2TB. Ik ben met de basis installatie begonnen, dus schrijven aanmaken op 2 aparte volumes. Daarna heb ik de photo station applicatie geinstalleerd. Hij is nu bezig met het maken van thumbnails, de processor van mijn Synology blijft continue op 100% staan sinds de installatie. Ik vroeg me af of dit normaal gedrag is.Hij moet nu nog ongeveer 15000 foto's... Of is er een mogelijkheid om dit anders of sneller te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ocdaan
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09 14:20

ocdaan

Niet zo zeuren jongens!

15000 foto's? hahaha, ik ben bang dat je DS213 daar nog 3 jaar mee bezig is voordat alle foto's verwerkt zijn.

// excuus, ja het is normaal dat dat erg traag is. Ik dacht dat in de nieuwer beta versie er een optie is om dit door je lokale pc te laten doen.

[ Voor 40% gewijzigd door ocdaan op 24-01-2013 13:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
drpeer_holland schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:59:
Heb sinds afgelopen dinsdag een DS213 gekocht, daarbij 2 schijven 1X3TB en 1X2TB. Ik ben met de basis installatie begonnen, dus schrijven aanmaken op 2 aparte volumes. Daarna heb ik de photo station applicatie geinstalleerd. Hij is nu bezig met het maken van thumbnails, de processor van mijn Synology blijft continue op 100% staan sinds de installatie. Ik vroeg me af of dit normaal gedrag is.Hij moet nu nog ongeveer 15000 foto's... Of is er een mogelijkheid om dit anders of sneller te doen?
Ja, dat is normaal. De CPU van je NAS heeft nogal wat tijd nodig om al die thumbnails te maken. Sneller is ook om gebruik te maken van Synology Assistent, dan doet de PC al dit werk.

PS. Al gezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drpeer_holland
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 07-10 20:18
FabianNL schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 13:07:
[...]

Ja, dat is normaal. De CPU van je NAS heeft nogal wat tijd nodig om al die thumbnails te maken. Sneller is ook om gebruik te maken van Synology Assistent, dan doet de PC al dit werk.

PS. Al gezocht?
Yes, zeker al wel gezocht maar ik zal eens kijken of het beter gaat met de DS Assistant. Bedankt voor je antwoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mabili
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-09 14:18
Met 15000 foto's zal de DS213 inderdaad wel even zoet zijn..
Mocht de NAS klaar zijn verplaats dan niet over een tijd de Photo map of hernoem deze niet.
Want dan begint alles weer opnieuw ;)
Dat is wat ik ervaren heb de afgelopen week en dat schiet niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 04-09 09:17
Ik heb gewoon een andere fotomap, die niet geindexed wordt :).

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ck2000nl
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-04 14:49
pc-wolf schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:41:
Ik wou ook een Station DS412+ alleen die waren uitverkocht in Zwolle en Deventer en Online :( :(
In Groningen hebben ze nog vier op voorraad

[...]
De 412+ is weer te bestellen via de webshop, wel een levertijd van 5-7 dagen! 8)

| Sony VAIO Pro 13" 8GB 256GB ssd Windows 8 |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ck2000nl schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 14:50:
[...]

De 412+ is weer te bestellen via de webshop, wel een levertijd van 5-7 dagen! 8)
Goede prijs..
Heb vorige week net de 413 binnen gekregen, beetje jammer dat ik niet ff gewacht had, had de 412+ voor een tientje meer kunnen hebben...
Ach ja, 413 draait ook prima

"me" is geen bezittelijk voornaamwoord! Terug naar de basisschool!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Registratie: Juni 2001
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Verwijderd schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 19:01:
@ElCondor ik ben erg blij dat je me helpt maar dat hele netwerk gebeuren klinkt echt als abracadabra. Om maar even heel specifiek te zijn, wat ik wil is: op een willekeurige pc, een browser openen en ergens inloggen om daar al m'n mappen en bestanden te zien, downloaden en uploaden.

Wat is volgens jou de beste manier om dat voor elkaar te krijgen? Dan ga ik 't nog even op die manier proberen maar ik zie 't eerlijk gezegd niet meer zo zitten met die nas. :/
Hey Crazy-Mazy, niet bij de pakken neer gaan zitten. Wat ik je allereerst zou aanraden, verdiep je er eens in. Een "server" achter een router/firewall beschikbaar maken is geen rocketscience als je weet waar je moet kijken. En netwerken zijn allerminst abacadabra, als je snapt wat er gebeurt.

Voor wat jij wilt denk ik dat het volgende meer dan voldoende en veilig genoeg is: Je moet op je NAS instellen dat FilesStation op een eigen poort beschikbaar komt. FileStation is de service die in de webmanagement interface van je DS als file browser gebruikt wordt (het blauwe mapje). Dit onderdeel kun je dus ook als stand alone service op een eigen poort beschikbaar maken. Sla er de handleiding op na over hoe je dat moet doen, anders, PM me even, dan kunnen we kijken wat je mis doet. Als je in je lokale netwerk op die andere (dan 5000) poort je FileStation service kunt bereiken, dan ben je al een stap in de goede richting.

Dan rest dus nog de portmapping in je router. Volgens mij begint je externe IP adres met 83.74.x.x, klopt dat? Daar staat in ieder geval port 80 van open en die is correct doorgemapt naar je DS, anders zou ik volgens mij die webstation pagina niet eens krijgen.

Ik had al eerder gevraagd: Wat voor een router heb je? En welke instellingen heb je daar nu in gezet? Wellicht kun je me die het best PM-en als je die niet zo in dit topic wilt gooien.

Zie nu trouwens ook dat je uit mijn profiel mijn mailadres kunt halen, dus mail me.

Hay 365 dias en un año y 366 occasiones para festejar (Boliviaans spreekwoord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06
Dit komt nu een paar pagina's voorbij.. is het echt zo erg dat je extern kan inloggen op je NAS?

Ik vind het wel handig.. ik krijg graag even overdag status na van de NAS...
tuurlijk kan het ook via de app... maar zo werkt het sneller.

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jostefa
  • Laatst online: 23:22
Kw4kje schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:47:
[...]

Dit vroeg ik mij ook af, heb je al oplossing? Of is dit gewoonweg niet mogelijk? :)
Dit gaat sowieso niet werken. Wanneer een gebruiker naar de juiste ip / port navigeert krijgt hij/zij gewoon sabnzbd en of sickbeard te zien. Sabnzbd kan je beveiligen met een wachtwoord zodat niet iedereen er mee kan klooien, van de andere programma's weet ik dit niet. Kortom wil je het beveiligen? Zet een password op je sabnzbd!

Voor de mensen die veilig hun nas willen benaderen van buitenaf: Waarom stel je niet openvpn in? Het is een van de veiligste en snelste manieren om een vpn aan te maken (je kan zelfs op de meest onveilige openbare netwerken op deze manier internetten)

[ Voor 18% gewijzigd door jostefa op 24-01-2013 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Kan iemand mij helpen kiezen tussen een DS413 en een DS412+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

De 413 is een home product en de 412+ is een Small Office product. Het grootste verschil is denk ik de processor, die is voor de + sneller dan voor de 413. Dus, als je je NAS voor meer wilt gebruiken dan alleen maar domme opslag, dan kun je het best voor de + gaan. Dan kun je ook applicaties en services op die NAS gaan draaien. (Denk aan SABNZBD die processorkracht nodig heeft om bestanden te parren en te unrarren).

Wat de 413 dan weer voor heeft op de 412 is een hardware matige encryption engine.
Verder heeft de 412+ twee netwerk aansluitingen.

Je zou ook kunnen wachten op de 413+ of de 413+II :P 8)7 Tegen die tijd zal de 414 ook al wel uit zijn :')

[ Voor 22% gewijzigd door ElCondor op 24-01-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
ik heb tot dusver nog geen snelheids problemen met de 413.
CP, SABNZB, Subliminal, Sickbeard, mysql en ZNC draaien er momenteel op.

Als ik eerder afwist van die mediamarkt BTW aktie, dan was ik voor 2 tientjes meer wel voor de 412+ gegaan. Mja daar is het nu te laat voor :P

Verschillen:
http://www.synology.nl/pr...110%2C98#compare_show_top

[ Voor 17% gewijzigd door cypher21 op 24-01-2013 16:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freakster86
  • Registratie: September 2009
  • Niet online
Ik gebruik de NAS nu eigenlijk puur als download/opslag/backup apparaat. Ik ben van een QNAP 412 naar een DS212+ gegaan vanwege de snelheidsverbetering. Nu zit ik echter door mijn opslag heen (2x 2TB in SHR) en wil eigenlijk niks verwijderen of de 'zekerheid' van SHR verliezen door naar RAID 0 ofzo te gaan.

Later wil ik nog wel een IP camera of 2 toevoegen en de andere functies exploreren.

Zit ik dan beter bij een 413 of een 412+ ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er al iemand die beoogd heeft om IPKG op zijn DS 213+ te installeren? Vast wel ;)

Welke IPKG versie heeft diegeen daarvoor gebruikt?

Ik heb de volgende versies geprobeerd:

8543 PPC models http://ipkg.nslu2-linux.o...otstrap_1.2-7_powerpc.xsh

en

ik heb de bootstrap installer van http://packages.quadrat4.de geinstalleerd. Die zou automatisch de juiste versie voor DS213+ moeten installeren.

Maar in beide gevallen krijg ik wanneer ik IPKG wil updaten (command: IPKG update) de volgende foutmelding: -ash: ipkg: not found

Kan iemand mij verder helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Freakster86 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:06:
Ik gebruik de NAS nu eigenlijk puur als download/opslag/backup apparaat. Ik ben van een QNAP 412 naar een DS212+ gegaan vanwege de snelheidsverbetering. Nu zit ik echter door mijn opslag heen (2x 2TB in SHR) en wil eigenlijk niks verwijderen of de 'zekerheid' van SHR verliezen door naar RAID 0 ofzo te gaan.

Later wil ik nog wel een IP camera of 2 toevoegen en de andere functies exploreren.

Zit ik dan beter bij een 413 of een 412+ ?
Heb je de productvergelijking bekeken? Dan kun je je eigen conlcusie trekken. :Y Wij kunnen moeilijk die beslissing voor je nemen. Persoonlijk zou ik voor de 412 gaan, maar vooral omdat die iets meer bedrijfsinzetbaar is dan de 413. Overigens doen mijn nassen hetzelfde als die van jou :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 06:45
Bekijk deze wiki:
http://forum.synology.com...rver,_bootstrap,_ipkg_etc

Let dan vooral op puntje 8. Dat heeft mij ook wat tijd gekost, je hebt een herkenbaar probleem. Ik gebruik dan wel de 412+, maar dat zal het verschil niet zijn.

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibidem
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 27-09 07:34
IK draai de nwste versie van Couch Potato en zit even met een vraag mbt het sturen vd file naar SabNZB. Onderstaand zie ik bij een DL die wel lukt.

code:
1
2
3
4
01-24 15:28:12 INFO [hpotato.core.plugins.base] Opening url: https://www.nzbindex.com/download/67931963/bestand.nzb, params: []
01-24 15:28:16 INFO [.core.downloaders.sabnzbd] Sending ""bestand.nzb" yEnc" to SABnzbd.
01-24 15:28:17 INFO [hpotato.core.plugins.base] Opening multipart url: http://192.168.1.110:8080/api?nzbname=bestand.nzb+yEnc.cp%28tt0137523%29&apikey=xxx&mode=addfile&cat=%2Fvolume2%2Fdownloadss%2Fnzb, params: ['nzbfile']
01-24 15:28:23 INFO [.core.downloaders.sabnzbd] NZB sent to SAB successfully.

Nu zoek ik een andere file op dezelfde manier en daar mislukt de DL.

code:
1
2
01-24 16:20:10 INFO [otato.core.providers.base] Found: score(463) on PublicHD: bestand_2 [PublicHD]
01-24 16:20:14 INFO [ato.core.plugins.searcher] Tried to download, but none of the downloaders are enabled

Wat kan er mis gaan? Bij de "downloaders"sectie staat alles wel goed lijkt me.

..::System Specs::..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

storeman schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:10:
Bekijk deze wiki:
http://forum.synology.com...rver,_bootstrap,_ipkg_etc

Let dan vooral op puntje 8. Dat heeft mij ook wat tijd gekost, je hebt een herkenbaar probleem. Ik gebruik dan wel de 412+, maar dat zal het verschil niet zijn.
Deze had ik al bekeken. Ik heb de installatie al eerder op een DS 211+ en een DS 212+ gedaan. Als ik het goed lees dienen beide regels uit geqoute te staan:

# PATH=/sbin:/bin:/usr/sbin:/usr/bin:/usr/syno/sbin:/usr/syno/bin:/usr/local/sbin:
# export PATH

Op mijn DS 211+ staan ze dat niet en dat werkt ook gewoon. Maar ik vraag me af of dat het probleem is? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Ibidem schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:21:
IK draai de nwste versie van Couch Potato en zit even met een vraag mbt het sturen vd file naar SabNZB. Onderstaand zie ik bij een DL die wel lukt.

code:
1
2
3
4
01-24 15:28:12 INFO [hpotato.core.plugins.base] Opening url: https://www.nzbindex.com/download/67931963/bestand.nzb, params: []
01-24 15:28:16 INFO [.core.downloaders.sabnzbd] Sending ""bestand.nzb" yEnc" to SABnzbd.
01-24 15:28:17 INFO [hpotato.core.plugins.base] Opening multipart url: http://192.168.1.110:8080/api?nzbname=bestand.nzb+yEnc.cp%28tt0137523%29&apikey=xxx&mode=addfile&cat=%2Fvolume2%2Fdownloadss%2Fnzb, params: ['nzbfile']
01-24 15:28:23 INFO [.core.downloaders.sabnzbd] NZB sent to SAB successfully.

Nu zoek ik een andere file op dezelfde manier en daar mislukt de DL.

code:
1
2
01-24 16:20:10 INFO [otato.core.providers.base] Found: score(463) on PublicHD: bestand_2 [PublicHD]
01-24 16:20:14 INFO [ato.core.plugins.searcher] Tried to download, but none of the downloaders are enabled

Wat kan er mis gaan? Bij de "downloaders"sectie staat alles wel goed lijkt me.
die source (PublicHD) is een source voor torrents.

Als je geen torrentclient hebt gedefineerd, krijg je die fout.

Liep ik toevallig ook tegenaan, die searcher staat standaard enabled ;)
Je moet bij torrent searchers ff die publicHD uitzetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:42
Ik heb een DS212+ en wil een andere switch kopen, heb nu een 10/100 en wil een GB switch. Maar nu zie ik ook managed switches staan.
Wat is daar het voordeel van?

Ik kijk films/series (meestal 720 HD), copy af en toe de foto's en video's van de laptop naar de 212 dus geen hele gekke dingen denk ik.

Wil best wat meer betalen voor een switch die meer kan maar heb ik het nodig?
Nog tips welke switch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
nah, voor huis tuin en keuken gebruik heb je echt geen managed switch nodig.
Waarom zou je dingen in willen stellen op een switch thuis.

Ik heb zelf een linksys se2500 die werkt iig prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Turb0Turb0 schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 16:38:
Ik heb een DS212+ en wil een andere switch kopen, heb nu een 10/100 en wil een GB switch. Maar nu zie ik ook managed switches staan.
Wat is daar het voordeel van?

Ik kijk films/series (meestal 720 HD), copy af en toe de foto's en video's van de laptop naar de 212 dus geen hele gekke dingen denk ik.

Wil best wat meer betalen voor een switch die meer kan maar heb ik het nodig?
Nog tips welke switch?
Als je je afvraagt wat het verschil is, dan heb je het niet nodig. Pak gewoon een simpele gbit switch of als je heel zeker wilt weten dat je een goede hebt, pak dan een pricewatch: HP Procurve V1410-8G (J9559A)

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

Fijne switches dat. Ik heb zelf wel de managed versie, maar dat komt omdat ik het niet voor huis tuin en keuken gebruik inzet. Heb een 8 ports en een 24 ports. ProCurve is heel fijn switch materiaal en best te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Morpheusk
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 07:13
De DS1812+

http://www.mediamarkt.nl/...89,288125.html?langId=-11

Ruim 130 euro goedkoper dan de goedkoopste in pricewatch

[ Voor 4% gewijzigd door Morpheusk op 24-01-2013 16:55 ]

Hier stond een link voor een Goldcard 1 jaar gratis + 20.000 punten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stefve1
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 08-09 23:59
Kw4kje schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 12:47:
[...]

Heb nog steeds geen oplossing hiervoor...

Kan iemand mij en Kw4kje hierbij helpen aub? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Turb0Turb0
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 07:42
Tnx voor de snelle antwoorden, inderdaad als je niet weet wat het doet heb je het niet nodig. ;)

Moet wel 8 poorts zijn trouwens.

Maar dan zou de pricewatch: TP-Link TL-SG1008D voor 20 euro voor mij ook goed zijn. 50 euro voor de HP en wat doet die beter...

En 5 watt is ook erg zuinig, de hp geeft 12 watt verbruik aan, hoeven mijn zonnepaneeltjes ook minder hard te werken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

GaMbiNo

1337

Ik heb net een Synology 213+ besteld maar nu twijfel ik een beetje welke schijven ik erin ga doen. 2x een 2 of 3 TB schijfje erin is ook wel weer duur en ik heb nog 2 1 TB schijven liggen die ik er ook in kan doen. Ik heb nog een Samsung Spinpoint F3 (SATA300) en een Western Digital (type me even onbekend). Ik wil ze niet in RAID gaan draaien want backuppen gaat naar een externe HDD.

Gaat die Samsung bijvoorbeeld niet een bottleneck zijn aangezien het geen SATA600 is en moet ik toch de portemonnee trekken voor bijvoorbeeld 2 WD Reds? Ik schat zelf dat ik aan 2TB opslagruimte eigenlijk zat heb omdat ik nu maar zo'n 800 GB gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• witteveder
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-08 20:12
Waarschijnlijk zal je netwerk verbinding de bottle neck zijn en niet je HDD's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Crahsystor
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 00:18
GaMbiNo schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 18:21:
[...]
Gaat die Samsung bijvoorbeeld niet een bottleneck zijn aangezien het geen SATA600 is en moet ik toch de portemonnee trekken voor bijvoorbeeld 2 WD Reds? Ik schat zelf dat ik aan 2TB opslagruimte eigenlijk zat heb omdat ik nu maar zo'n 800 GB gebruik.
Wat is je LAN snelheid? 1Gb/s, dan is het geen punt, want dan is de aansluitingvan de schijf nog altijd sneller dan de router of switch kan verwerken. Zelfs SATA150 is sneller dan 1Gb/s. Meestal zijn de CPU's en schijven het probleem qua bottleneck.

Addicted to silent computing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 22:47

GaMbiNo

1337

Ok bedankt voor jullie antwoorden. Dan ga ik het eerst gewoon met de Samsung Spinpoint proberen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 20:42
Waar is poster Mar2zz eigenlijk gebleven?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 07-10 19:35
Bedankt voor de tip, heel lang zitten te twijfelen tussen zelfbouw of de DS1812+ om mijn DS211+ te gaan vervangen maar ik denk dat t toch weer een Syno gaat worden.
Uitendelijke bedrag komt uiteindelijk wel op €720,96 inclusief verzending en heffing maar blijft een nette prijs.

XboxLive: Dave 130R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KiefDelicious
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-10 17:38
Earzz schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:21:
[...]

Bedankt voor de tip, heel lang zitten te twijfelen tussen zelfbouw of de DS1812+ om mijn DS211+ te gaan vervangen maar ik denk dat t toch weer een Syno gaat worden.
Uitendelijke bedrag komt uiteindelijk wel op €720,96 inclusief verzending en heffing maar blijft een nette prijs.
De 412+ staat er ook weer +- 70 euro goedkoper

http://www.mediamarkt.nl/...89,297187.html?langId=-11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is er nog een ipad app die streaming video wil afspelen van de synology zonder ellende? Ik had goodplayer, maar daar is ac3 geluid uitgesloopt, veel geprobeerd en alles geeft ellende, ook de app van synology zelf, omdat ik ee j model hebt transcodeert die weer niet alles.

Is er dan echt niks? Goodplayer werkte zo goed... Al kost het 20 euro, er moet toh iets zijn dat werkt met streamen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkvisje
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 07-10 09:24
als je jb hebt-> xbmc denk ik, en anders via plex? heb t zelf beide nog niet geprobeerd maar 1 van de 2 moet prima werken denk ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lunoah
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23-06-2023
Verwijderd schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:24:
Is er nog een ipad app die streaming video wil afspelen van de synology zonder ellende? Ik had goodplayer, maar daar is ac3 geluid uitgesloopt, veel geprobeerd en alles geeft ellende, ook de app van synology zelf, omdat ik ee j model hebt transcodeert die weer niet alles.

Is er dan echt niks? Goodplayer werkte zo goed... Al kost het 20 euro, er moet toh iets zijn dat werkt met streamen?
iPad XBMC i.c.m. met Synology werkt super!
Jammer genoeg wel afhankelijk van een Jailbreak.
Max 5.1.1 geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dorest0rm
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 22:35
Machine synchronization.
include CIFS / AFP / NFS / iSCSI / FTP
Maakt dit het in 4.2 mogelijk om scheduled mappen te laten syncen naar een externe locatie?

Op dit moment probeer ik uit te vogelen hoe ik via FTP mijn mappen naar een externe server kan kopieren, maar als dat in 4.2 wordt geintroduceerd wacht ik wel even :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Earzz schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 20:21:
[...]

Net toch maar de knoop doorgehakt en de DS1812+ besteld bij mijn favoriete winkel, hopelijk zal iets van RMA nooit nodig zijn.
Nu kan ik eindelijk mijn "zoektocht" beëindigen, geen ZFS of UNraid maar gewoon lekker vertrouwd een Syno.
Met mijn beperkte Linux kennis is dit denk ik toch de verstandigste keuze.

[ Voor 15% gewijzigd door Earzz op 24-01-2013 22:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Lunoah schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 22:03:
[...]

iPad XBMC i.c.m. met Synology werkt super!
Jammer genoeg wel afhankelijk van een Jailbreak.
Max 5.1.1 geloof ik.
ik heb geen jailbreak helaas en ios 6...

Irritant is het, stomme niet werkende apps die geld kosten , nu moet ik steeds 1 a 2 GB overzetten om iets te zien... En dat gaat wat traag via wifi.
Darkvisje schreef op donderdag 24 januari 2013 @ 21:39:
als je jb hebt-> xbmc denk ik, en anders via plex? heb t zelf beide nog niet geprobeerd maar 1 van de 2 moet prima werken denk ik?
Zal plex eens proberen dit weekeinde, daar was meen ik een nieuwe ipad app van. Iemand al ervaring ermee? App is bijna 5 euro, is prima als het werkt, maar als het niet werkt kan ik er beter bier voor kopen...

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 24-01-2013 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Welke IPKG versie heb jij gebruikt voor de DS 213+?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thedon46
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 29-09 13:28
Zag dat er nu met DSM 4.2 ook een DNS-server package is, maar ik snap nog niet helemaal het voordeel van een DNS-server thuis te draaien, kan iemand dat helder maken voor mij?
Ik host namelijk een paar websites, en als het voordelen heeft dan wil ik dat wel gaan uitzoeken en gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Even een ongegeneerde quote van mezelf. Iemand ervaring hiermee toevallig? Voordat ik er een hoop tijd en energie in ga stoppen :) Alvast dank!
FabianNL schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 12:13:
Een vraagje over hibernate/slaapstand van de HDD. Heeft dit veel zin of toegevoegde waarde? Heb een enkele WD Red erin zitten, NZGget, CP, SB en Transmission draaien naast Cloud Station... Eigenlijk dan ook twee vragen:

1) Is slaapstand van de HDD überhaupt mogelijk met al deze applicaties?
2) Heeft het veel zin? Een lager stroomverbruik wellicht, maar is de NAS ook stiller of gaan de HDD langer mee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stormfly
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 08:10
1) nee mijn ervaring is dat het dan niet meer lukt om te hibernaten vanwege de diverse zoek opdrachten van de NAS

2)tja er zijn hele berekeningen over, ook in dit topic, maar ik hou maar vast aan het feit dat het starten en stoppen van een disk het meeste slijtage geeft, ook omdat punt 1 niet op te lossen is ;P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 15:13
Ik heb jullie advies even nodig.

Ik ben geintereseerd in een NAS. Na wat research kom je er vrij snel achter dat Synology het merk is met de meest gebruiksvriendelijk is en met een legio aan mogelijkheden. De keuze voor een merk was dan voor mij ook snel gemaakt.

Nu heb ik absoluut geen ervaring met een NAS dus ik wil ruistig aan beginnen om te kijken of het is wat ik er van verwacht, niet eens zozeer van de prestaties van de NAS zelf maar meer van de gebruikermogelijkheden van een NAS.

Is het dan verstandig om te starten met dit model:

Synology DS-112j

Of zeggen jullie dit is zo low budget dat het totaal niet weergeeft wat een NAS allemaal kan?

Dank voor de hulp

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 08-10 14:05
Het ligt eraan wat jij er mee wil. Een paar bestanden erop zetten kan prima, maar dan had je net zo goed elke andere nas kunnen kopen. Wil je hem gebruiken voor Usenet downloads edg dan kan wel eens wat traag en langzaam worden bij repairs en downloads. Wil je realtime transcoding gaan gebruiken voor films dan zal je zeker naar een duurdere moeten kijken want dat kan hij niet aan.

Het ligt eraan wat je ermee wilt. De software is gelijk tussen de grote en de kleine units alleen sommige software vraagt wat meer van je hardware dan andere. Ook is sommige software alleen voor bepaalde cpu's en zal dus niet op elke synology draaien maar de meeste populaire apps zijn voor elke synology wel te krijgen.

De DS-112j zal zeker wel kunnen weergeven wat een synology nas allemaal kan alleen zullen de prestaties wat minder zijn dan een duurdere versie. Zie het gewoon als een PC met windows. De goedkoopste PC draait dezelfde windows als de duurste alleen de goedkope is veel langzamer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boldarak
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-10 15:13
Tadango schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:41:
Het ligt eraan wat jij er mee wil. Een paar bestanden erop zetten kan prima, maar dan had je net zo goed elke andere nas kunnen kopen. Wil je hem gebruiken voor Usenet downloads edg dan kan wel eens wat traag en langzaam worden bij repairs en downloads. Wil je realtime transcoding gaan gebruiken voor films dan zal je zeker naar een duurdere moeten kijken want dat kan hij niet aan.

Het ligt eraan wat je ermee wilt. De software is gelijk tussen de grote en de kleine units alleen sommige software vraagt wat meer van je hardware dan andere. Ook is sommige software alleen voor bepaalde cpu's en zal dus niet op elke synology draaien maar de meeste populaire apps zijn voor elke synology wel te krijgen.

De DS-112j zal zeker wel kunnen weergeven wat een synology nas allemaal kan alleen zullen de prestaties wat minder zijn dan een duurdere versie. Zie het gewoon als een PC met windows. De goedkoopste PC draait dezelfde windows als de duurste alleen de goedkope is veel langzamer.
Dank voor je antwoord, de punten die jij noemt waar deze NAS wel eens vertraging zou kunnen hebben zijn precies de punten waar ik primair voor zou gebruiken.
Ik ga nog eens een overweging maken voor mezelf.
Dank je!

Edit: @ Tarabas,

Daar heb je ook zeker een punt, alle "luxe" went snel.

PSN ID = OTL002

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

Boldarak schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:31:
Ik heb jullie advies even nodig.

Ik ben geintereseerd in een NAS. Na wat research kom je er vrij snel achter dat Synology het merk is met de meest gebruiksvriendelijk is en met een legio aan mogelijkheden. De keuze voor een merk was dan voor mij ook snel gemaakt.

Nu heb ik absoluut geen ervaring met een NAS dus ik wil ruistig aan beginnen om te kijken of het is wat ik er van verwacht, niet eens zozeer van de prestaties van de NAS zelf maar meer van de gebruikermogelijkheden van een NAS.

Is het dan verstandig om te starten met dit model:

Synology DS-112j

Of zeggen jullie dit is zo low budget dat het totaal niet weergeeft wat een NAS allemaal kan?

Dank voor de hulp
Ik heb nog nooit wat anders gehoord dan dat men er van baalt dat ze niet een snellere of grotere gekocht hebben. Het gaat je straks zo goed bevallen dat je al snel tegen limieten aan gaat lopen. Ga dus voor het maximaal haalbare financieel gezien is mijn advies. Je kan nu wel denken dat je weet wat je er mee gaat doen, maar al snel voel je je zo thuis in de mogelijkheden dat je graag alles wilt gaan proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
Tarabass schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:54:
[...]

Ik heb nog nooit wat anders gehoord dan dat men er van baalt dat ze niet een snellere of grotere gekocht hebben. Het gaat je straks zo goed bevallen dat je al snel tegen limieten aan gaat lopen. Ga dus voor het maximaal haalbare financieel gezien is mijn advies. Je kan nu wel denken dat je weet wat je er mee gaat doen, maar al snel voel je je zo thuis in de mogelijkheden dat je graag alles wilt gaan proberen :)
Hangt er natuurlijk altijd vanaf wat de rest van je setup is.
Ikzelf heb een 410j gekocht in 2010 vanwege budgetaire redenen en gebruik 'em enkel voor SMB en NFS shares.
Mijn DHCP, DNS, VPN, Firewall en SABNZBD/CP/SB draai ik allemaal op VM's op mijn home-vmware-server.
Natuurlijk haal ik ook maar max 50-60MB/s read en 25-40MB/s write, da's de enige reden waarom ik een beter (en nieuwer) model zou kopen.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3nzym3
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 22-08 20:12
Kan iemand het volgende bevestigen danwel ontkrachten voor mij?

Ik zit al een tijdje te kijken naar een SYNOLOGY DiskStation DS213.
In mijn huidige situatie heb ik in totaal 4 externe hardeschijven (allemaal western digital elements met eigen voeding) gekoppeld middels een USB hub aan mijn router. Vanaf hier benader ik de data op deze schijven.

De DS 213 heeft 2 x USB 3 slots achterop en 1 x USB 2 slot aan de voorkant.
Eigenlijk zou ik graag (indien ik op aanschaf overga) alle 4 de externe schijven als externe schijven willen behouden en koppelen middels een USB hub. Zodat ik intern 2 nieuwe schijven kan plaatsen.

Echter ik kan echt nergens vinden of:
a) het mogelijk is om een USB hub aan te sluiten en hierop de 4 externe schijven aan te sluiten.
b) Of dit gaat werken (ma.w. kan ik de 4 externe schijven netjes benaderen op deze manier).

Ik ben niet van plan om een RAID configuratie o.i.d. te draaien. Wil enkel mijn opslagcapaciteit verhogen en een betere oplossing voor mijn file handling (transfer speed wat ik nu heb over de USB van de router is bedroevend).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarabass

Tarabass

Webmaster

exCite1 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:11:
[...]

Hangt er natuurlijk altijd vanaf wat de rest van je setup is.
Ikzelf heb een 410j gekocht in 2010 vanwege budgetaire redenen en gebruik 'em enkel voor SMB en NFS shares.
Mijn DHCP, DNS, VPN, Firewall en SABNZBD/CP/SB draai ik allemaal op VM's op mijn home-vmware-server.
Natuurlijk haal ik ook maar max 50-60MB/s read en 25-40MB/s write, da's de enige reden waarom ik een beter (en nieuwer) model zou kopen.
Waarmee je dus zegt dat je eigenlijk ook meer wilt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
Ik heb een vraag... Ik heb nu 4x 2 tb in mijn 412+ zitten. Nu wil ik het volgende doen. Ik wil niet gelijk al mijn schijven vervangen... Ik heb nu een schijf nodig voor mijn server en hier voldoet 2 terrabyte voor. Kan ik in mijn synology 1 grotere schijf zetten (4tb) en deze opnemen in de SHR en dan de overgebleven 2 terrabyte jbod indelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Xenophoben schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 10:58:
Ik heb een vraag... Ik heb nu 4x 2 tb in mijn 412+ zitten. Nu wil ik het volgende doen. Ik wil niet gelijk al mijn schijven vervangen... Ik heb nu een schijf nodig voor mijn server en hier voldoet 2 terrabyte voor. Kan ik in mijn synology 1 grotere schijf zetten (4tb) en deze opnemen in de SHR en dan de overgebleven 2 terrabyte jbod indelen?
Wat is het nut van de SHR dan?
Draaien je huidige 4x2 schijven in JBOD? Of is dit al een SHR config

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xenophoben
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 08-10 10:14
cypher21 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:04:
[...]

Wat is het nut van de SHR dan?
Draaien je huidige 4x2 schijven in JBOD? Of is dit al een SHR config
Dit is al een shr... Ik lees net als ik 2 schijven vervang dat ik wel gebruik kan maken van shr dan blijft hij gewoon redundant. Nou de reden dat ik die overgebleven data zou willen gebruiken jbod is omdat ik veel onbelangrijke data heb die ik daar wel op durf te zetten .... ( dit is goedkoper dan 2 schijven)

[ Voor 20% gewijzigd door Xenophoben op 25-01-2013 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Xenophoben schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:09:
[...]

Dit is al een shr... Ik lees net als ik 2 schijven vervang dat ik wel gebruik kan maken van shr dan blijft hij gewoon redundant. Nou de reden dat ik die overgebleven data zou willen gebruiken jbod is omdat ik veel onbelangrijke data heb die ik daar wel op durf te zetten .... ( dit is goedkoper dan 2 schijven)
Ah,
Als het al een SHR config is, dan kun je er idd gewoon een 2tb uit halen, en vervangen voor een 4tb zonder data verlies (je krijgt dan alleen niet die extra 2tb tot je beschikking), weet niet of je het zo kunt instellen dat je je SHR config naar 2 schijven zet

Je kunt meerdere volumes aanmaken, dus 2x2 waarvan 1 in SHR en 1 in jbod moet kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Ik denk dat je in twee diskgroups moet splitsen als je zowel SHR als JBOD wilt.
Volgens mij kan je per diskgroep maar 1 soort configuratie kiezen: zonder redundancy (JBOD of RAID0 etc) of met redundancy (RAID1 -5 -6 of SHR), dus niet tegelijk. Je kan wel meerdere volumes maken op een diskgroup, maar die zijn dan van hetzelfde RAID-type.

[ Voor 24% gewijzigd door bum op 25-01-2013 11:43 . Reden: en werd of ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

ElCondor schreef op woensdag 23 januari 2013 @ 11:54:
Ik heb sinds kort Video Station in gebruik om te streamen naar laptop/samsung/TV/etc.
Ik heb daarvoor de mijn download folder als index folder voor videostation gedefinieëerd. Daarin staan video bestanden in verschillende formaten, van ISO bestanden tot losse DivX bestanden, ook losse TS_VIDEO mappen van DVD's en Bluerays.
Als ik die laat indexeren door Video Station dan krijg ik voor sommige formaten hele vreemde entries in mijn database. Sommige series en DVD's worden niet herkend of als losse VOB bestanden weergegeven. Dat maakt afspelen vanuit de webclient of vanaf de app erg lastig. (Welk VOB bestand moet ik hebben, welke film/serie is dit eigenlijk etc.)

Heeft iemand wat tips over hoe je Video collectie in te delen zodat hij ook een beetje logisch door Video Station geïndexeerd wordt? Kun je bijvoorbeeld het best ISO voor DVD's gebruiken in plaats van losse TS_VIDEO folders, of beter alles converteren naar DivX of een ander formaat?
Hoe pakken jullie dat aan?
Heeft iemand hier nog tips?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
ElCondor schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:39:
[...]

nvm. video station voor de synology :P

[ Voor 18% gewijzigd door cypher21 op 25-01-2013 11:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Olgeros
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 31-08 18:43
thedon46 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 08:00:
Zag dat er nu met DSM 4.2 ook een DNS-server package is, maar ik snap nog niet helemaal het voordeel van een DNS-server thuis te draaien, kan iemand dat helder maken voor mij?
Ik host namelijk een paar websites, en als het voordelen heeft dan wil ik dat wel gaan uitzoeken en gebruiken.
Het voordeel kan zijn dat je de DNS structuur van jouw domeinen 100% onder eigen controle hebt en naar believen on the fly kan aanpassen.

Ik zit zelf bij Zone-Edit en heb ook volledige controle on the fly.

Persoonlijk (!) zie ik niet zo het nut van dingen in eigen beheer doen terwijl er (vaak gratis) partijen zijn die dat veeeeeel beter kunnen dan ik. Ik draaide vroeger zelf een mailserver maar lag onder continue attack van SMTP hackers, dus naar Google en alles is buiten huis. Niet meer afhankelijk van stroomuitval, updates etc etc.
Met DNS is het hetzelfde, ik draaide eerst eigen DNS, maar uitbesteden is 100x efficienter, veiliger en betrouwbaarder.

Waar de Sunology DSM DNS (en mail) wel leuk voor kan zijn is gewoon eens aan het testen gaan zodat je ook echt snapt en ziet hoe het werkt.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

cypher21 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:42:
[...]

nvm. video station voor de synology :P
Indeed! _/-\o_ :Y
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
Tarabass schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 09:40:
[...]
Waarmee je dus zegt dat je eigenlijk ook meer wilt ;)
Het zou leuk zijn, maar niet noodzakelijk.
De SB, CP, DHCP, DNS, ... hou ik liever weg van mijn NAS.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Waarom hou je dat weg van je NAS? Ik heb dat juist erheen verplaatst omdat je alles dan op 1 plek hebt, en heerlijk snel is (7.2MB/s usenetdownload over ssl:))

Integratie tussen SAB, CP, SB edg is ook niet gek. DNS heb ik als slave zodat als mijn esxi met ad server edg reboot oid de clients toch normaal dns kunnen resolven. DNS op de synology synced heel goed met windows AD, valt me heel erg mee. DHCP ook op de NAS om dezelfde reden. Zonder server (door onderhoud, storing of geknutsel) draait het netwerk / internet op de clients onverstoord verder. DHCP mag wel een heel stuk uitgebreider... met tftp en boot opties zou super zijn. Schijnt eraan te komen in DSM 4.2..... effe geduld nog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
Tadango schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:27:
Waarom hou je dat weg van je NAS? Ik heb dat juist erheen verplaatst omdat je alles dan op 1 plek hebt, en heerlijk snel is (7.2MB/s usenetdownload over ssl:))

Integratie tussen SAB, CP, SB edg is ook niet gek. DNS heb ik als slave zodat als mijn esxi met ad server edg reboot oid de clients toch normala dns kunnen resolven. DNS op de synology synced heel goed met windows AD, valt me heel erg mee. DHCP ook op de NAS om dezelfde reden. Zonder server (door onderhoud, storing of geknutsel) draait het netwerk / internet op de clients onverstoord verder. DHCP mag wel een heel stuk uitgebreider... met tftp en boot opties zou super zijn. Schijnt eraan te komen in DSM 4.2..... effe geduld nog :)
Ik wou m'n NAS gewoon gebruiken voor storage en heb een 24/7 draaiende ESXi met AD + DNS, UMT Firewall met DNS en DHCP, Win XP VM voor SAB, CP, SB, ..., Win XP VM voor TS3 Server, ...

Aangezien die machine 24/7 draait en veruit krachtig genoeg is, draai ik daar alles op, mijn firewall moet toch draaien :).

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Klojum
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22-09 21:32
ElCondor schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 11:39:
[...]
Ikzelf zou een XBMC server-editie, die je op een Syno NAS kunt plaatsen, heel goed kunnen waarderen. Helaas bestaat er zoiets nog niet, dus momenteel wordt alle info door XBMC zelf binnengeharkt en op de MySQL database geplaatst.

Ik heb zo'n idee dat de scrape-functionaliteit van Synology simpelweg nog niet helemaal op het juiste niveau. Wellicht eventjes wachten op de eerstvolgende update(s).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tadango
Alles op de esxi host had ik eerst ook maar de NAS was zoveel idle dat ik de vm die download taken vervulde heb verruild voor apps op da NAS. Ik ben ook veel met de esxi host bezig geweest en dan had je steeds geen DHCP en DNS, dus die zijn ook verruild laatst.

Firewall voor http verkeer edg draait wel op esxi (ISA / TMG) maar VPN heb ik verruild naar de NAS. Voordeel is dat als de ESXI plat ligt / gek doet ik toch vpn kan gebruiken op afstand om bij de esxi host te komen. Mail krijg ik op de synology ook nog niet zoals ik wil (zarafa) dus voorlopig blijft exchange nog actief. Postfix blijft zeuren :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Plex gebruiken ipv video station?

Ik heb plex ooit even gebruikt om de kijken hoe dit werkte i.c.m. mijn smart tv.
Moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk was, en daarom een htpc neer heb gezet, maar het werkte op zich wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElCondor
  • Nu online

ElCondor

Geluk is Onmisbaar

cypher21 schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:46:
[...]

Plex gebruiken ipv video station?

Ik heb plex ooit even gebruikt om de kijken hoe dit werkte i.c.m. mijn smart tv.
Moet zeggen dat ik niet erg onder de indruk was, en daarom een htpc neer heb gezet, maar het werkte op zich wel.
Tjsa, dat is zoiets als, ik wil graag weten hoe deze volkswagen rijdt en wat er mis mee is en hoe andere er mee rijden? Om vervolgens als antwoord te krijgen, dan moet u Subaru gaan rijden. Heel makkelijk en hij heeft maar liefst vier wielen! 8)7

Het gaat er mij juist om om Video Station te gebruiken ipv dat ik een losse app moet installeren op mijn DS. Het ziet er netjes uit en ik weet dat het nog in een redelijke beta fase verkeerd, desalniettemin zou ik graag eens van gedacht wisselen met mensen die het ook gebruiken. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cypher21
Tsja,
Plex werkt iig ;)

Denk dat je beter hier kunt kijken: http://forum.synology.com/enu/viewforum.php?f=225

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quakie
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07:06
ElCondor schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 12:51:
[...]

Tjsa, dat is zoiets als, ik wil graag weten hoe deze volkswagen rijdt en wat er mis mee is en hoe andere er mee rijden? Om vervolgens als antwoord te krijgen, dan moet u Subaru gaan rijden. Heel makkelijk en hij heeft maar liefst vier wielen! 8)7

Het gaat er mij juist om om Video Station te gebruiken ipv dat ik een losse app moet installeren op mijn DS. Het ziet er netjes uit en ik weet dat het nog in een redelijke beta fase verkeerd, desalniettemin zou ik graag eens van gedacht wisselen met mensen die het ook gebruiken. 8)
Ik gebruik het best vaak. Ik zit zelfs midden in een support email conversation met Tech Support. Niet eens ticket geopend dus echt super.

Beta1.1 zou embedded subtitles moeten ondersteunen. Helaas worden ondertitels NIET naar een AppleTV gestreamd. Het zou wel via de HDMI cable meoten werken. Ik heb hem maar kan hem helaas niet vinden.

Enige wat ik nu nog moet doen is kernel log file terugsturen. Ik heb vaak dat niet alle films terug te zien zijn. Ze gaan dat hopelijk dan in de toekomst fixen.

Nee videostation is vet!

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChUcKiE
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06:35

ChUcKiE

Dus........

Sinds de laatste beta upgrade en de update van een aantal geinstalleerde pakketten haal ik tegenwoordig met Sabnzb download snelheden van over de 4MB in tegenstelling tot eerdere snelheden van max 2,2MB. Voorheen ben ik nooit boven die waarde uitgekomen.
Dat is dus zeer positief.

Helaas merk ik wel dat bij het afspelen van een aantal Blue ray films op mijn Dune het niet helemaal lekker loopt als ze gestreamd worden vanaf de NAS.

Trouwens ook als ik ze stream naar mijn laptop werkt het niet altijd goed. Zo blijven een paar films altijd op dezelfde plaats "hangen"/ stilstaan. Dat kan natuurlijk aan de film liggen of het netwerk ertussen, maar ik verdenk de NAS ervan of ergens een foutje in het opslaggebied.

Nu wil ik eigenlijk het opslaggebied eens nalopen op inconsistentie en eventuele fouten.

Ik kom via Opslagbeheer -> Volume -> Beheren bij een soortgelijke functie, maar weet niet zeker of dit ook zodanig de juiste functie is:

Afbeeldingslocatie: http://img171.imageshack.us/img171/2817/synology.png

Is dit een functie die iemand wel eens uitvoert? Behoud je hiermee alle data? Levert het wat op??

http://eu.battle.net/d3/en/profile/ChUcKiE-1330/hero/807720

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooi mijn pakketje is binnen! :)

Een nieuwe Synology DS-213+ in combinatie met een tweetal Seagate ST3000DM001 3TB 7200rpm schijven. Dit ga ik in RAID0 installeren en ga gelijk beginnen met DSM 4.2Beta er op te krijgen.
Lijkt mij een prima combinatie toch?

Hoe kan ik straks testen of de twee nieuwe schijven goed werken en geen bad sectors hebben? Gaat dit via een progje op de NAS of moet ik iets installeren op mijn Macbook?

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
Waarom wil je RAID0?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wezep
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-10 22:07
En waarom 7200rpm schijven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:02:

een tweetal Seagate ST3000DM001 3TB 7200rpm schijven..
Lijkt mij een prima combinatie toch?
Ik zou deze gekozen hebben.
5400rpm, maar wel in aanschaf wat duurder.

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Maximale opslagruimte.
Je hebt gelijk en ik begrijp dat ik straks alles kwijt ben mits één schijf kapot gaat.
Gelukkig heb ik belangrijke data geshared met een vriend (zelfde constructie) en op een externe hdd aangesloten. Overige data is via newsgroups weer te achterhalen. :+

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 14:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

wezep schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
[...]

Maximale snelheid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BazerK schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:33:
[...]

Ik zou deze gekozen hebben.
5400rpm, maar wel in aanschaf wat duurder.
Ja ik zie iedereen voor de RED gaan maar vind het meer kuddegedrag.
Persoonlijk wilde ik de Hitachi 7400 met 4TB data opslag kiezen maar kreeg de centjes niet bijelkaar geraapt. >:)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FabianNL
Volgende keer even je post edit'en, want drie keer achter elkaar heeft weinig zin... Daarnaast is het commentaar op z'n HDD ook nogal zinloos, aangezien deze blijkbaar al gekocht is. (Al heb ik zelf ook gekozen voor een 5400 RED }:O )

Maar, zodra je alles aansluit en DSM geïnstalleerd hebt, gaat ie eerst een paar uur (6 voor 2TB) lang de HDD controleren op fouten/bad sectors. Dit hoef je dus niet meer zelf te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• exCite1
Snap ik wel, maar het blijft toch gevaarlijk, 1 disk kapot = alles kwijt.

Mijn Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazerK
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 23:46
Verwijderd schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:40:
[...]

Ja ik zie iedereen voor de RED gaan maar vind het meer kuddegedrag.
Kuddegedrag? Zeg maar eerder, iedereen met meer ervaring.
Ik hoop dat je een 3de (extra spare) drive hebt besteld. O wacht... dan ben je duurder uit dan 2 RED's :+
7200rpm is overkill, ga je nooit gebruiken over een 1mbit lijntje.
5400rpm zijn energiezuiniger en stiller.

edit:
Je gaat voor de RAID0 opstelling, des te meer redenen om voor betrouwbaarheid te kiezen.

[ Voor 8% gewijzigd door BazerK op 25-01-2013 15:01 ]

Slechts de onwetende wordt kwaad, de wetende verstaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Earzz
wezep schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:16:
[...]

Dit vind ik nog niet eens een groot probleem, Seagate maakt geen green schijven meer.
Ik heb de zelfde schijven in mijn DS211+ zitten, tot nu toe zonder probleem en echt warm worden de schijven ook niet.
Mijn volgende schijven worden waarschijnlijk ook wel WD Reds maar dat is eigenlijk meer vanwege het stroom verbruik.

Ik heb nog wel even een vraagje, ik heb nu 2 x 2 TB schijven over (ST32000542AS) die uit mijn DS211+ komen maar die wil ik straks in mijn DS1812+ gaan gebruiken.
Nu geeft 1 van de schijven nogal wat smart errors maar hoe ernstig zijn deze?

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-8o9IfXGoju0/UQKP9wq2-NI/AAAAAAAAABA/lkERx6ySOMk/s751/SeaGate%2520smart.JPG

Seatools geeft helemaal geen errors aan, de shop waar de schijf vandaan komt zegt dat hij een error in Seatools moet geven om de garantie af te kunnen handelen.

Edit: sorry voor de afbeelding size.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BazerK schreef op vrijdag 25 januari 2013 @ 14:55:
[...]

Kuddegedrag? Zeg maar eerder, iedereen met meer ervaring.
Ik hoop dat je een 3de (extra spare) drive hebt besteld. O wacht... dan ben je duurder uit dan 2 RED's :+
7200rpm is overkill, ga je nooit gebruiken over een 1mbit lijntje.
5400rpm zijn energiezuiniger en stiller.
Specs WD RED:
http://www.wdc.com/global...?driveID=1087&language=17

Acoustics
Idle Mode 23 dBA (average)
Seek Mode 0 24 dBA (average)

Temperature (English)
Operating 32° F to 158° F
Non-operating -40° F to 158° F

Temperature (Metric)
Operating -0° C to 70° C
Non-operating -40° C to 70° C

Power Dissipation
Read/Write 4.40 Watts
Idle 4.10 Watts
Standby 0.60 Watts
Sleep 0.60 Watts

Specs: Seagate Barracuda
http://www.seagate.com/fi...acuda-ds1737-1-1111gb.pdf

Zie review:
http://www.storagereview...._1tb_platters_st3000dm001

Pros
•Almost 200MB/s sequential transfer speeds
•Very good performance in our HTPC benchmark
•Improved power efficiency

Cons
•Struggled with the read-intensive Gaming benchmark

Bottom Line

Overall, the new 3TB Barracuda moves in the right direction and certainly whets our appetite for upcoming higher capacity hard drives based on 1TB platters. It offers faster speeds than the prior version through most of our benchmarks and is many ways is the fastest 7200RPM 3TB 3.5" hard drive on the market. Couple that with the improved power profile and Seagate has a great option for those craving capacity and performance from a hard drive.

Geluid, hitte en verbruik is (zo goed als) gelijk aan elkaar en geloof me heb genoeg mensen op GoT gesproken die Seagate's hebben (Product of Thailand) dus mijn mening is onderbouwd en dat van jou iets te kortzichtig. Ik hoop met mijn 120mbit verbinding goed gebruik van te kunnen maken.
Overigens heb ik in mijn systeem absoluut geen goede ervaring met WD (Caviar) schijven. Twee keer toe vervangen en ratelen nog altijd. Daarbij zijn de Seagate's nog eens 20euro goedkoper (per schijf) en met de bespaarde € 40,00 kan ik een decenia aan verschil aan electriteiskosten goedmaken. :+

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 25-01-2013 15:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ik blijf er nog steeds bij dat 7200 rpm schijven erg weinig meerwaarde bieden in een NAS opstelling.

Overigens, ik vind de verschillen best aardig
Seagate vs RED 3 TB

active
8W vs 4.4W
idle
5.4 vs 4.1
sleep
0.75 vs 0.60

Ook gaan schijven vrij vaak in sleep mode, wanneer ze weer active moeten worden starten ze op, een 7200 rpm zal hier iets langer over doen dan een 5400 rpm volgens mij.
Verder zullen ze waarschijnlijk iets warmer worden en minder resonantie geven. Daarnaast geloof ik zelf dat alles wat draait slijtage heeft, dus iets wat minder hard draait zal minder hard slijten.

Verder heb ik zelf een ds412+, dus 4 schijven, dat tikt al best aan met 4 x 3,6 watt. Daarnaast haal ik nu 80 mb/s, het maximale van mijn gigabit.

Maar iedereen staat vrij keuzes te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedersPeugeot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-03 14:56
Hi. Ik heb een DS213 met 2x2TB Red disks in SHR. Ding is fantastisch. Echter, ik wil mijn videofilm van de laatste vakantie kunnen streamen via internet voor familie.
1) Ik heb een eigen domeinnaam en heb daarbij een subdomein naar mijn KPN router ip-adres aangemaakt. Moet ik dan Video Station, Media Server, WebDAV of Plex aanzetten?
2) Hoe test ik vanaf mijn eigen Wifi of ik buitenlangs mijn DS kan bereiken? Daar zijn toch websites voor...
3) En de Media-indexeringsservice, moet dat altijd aan? Ik heb de vinkjes maar even uitgezet toen ik 250gb aan foto's ging copiëren... :z Wel inmiddels de normal quality option aangevinkt, dus als die aangezet wordt scheelt dat alweer.
4) Ik heb gemerkt dat Plex in het begin zijn eigen database aan het vullen is; ook daarmee is de DS in het begin druk. Mocht dat allemaal achter de rug zijn en ik geen aanspraak vanaf binnen/buitenaf op de DS maak, gaat die dan wel gewoon in slaapstand komen? Beetje stroom besparen waar mogelijk... Of houdt Plex bijvoorbeeld alles constant online en running?

_/-\o_
Peter

[ Voor 5% gewijzigd door SpeedersPeugeot op 25-01-2013 16:45 ]

Mary had a crypto key...

Pagina: 1 ... 37 ... 50 Laatste

Dit topic is gesloten.