werkt NZBGET ook net zo goed als Sabnzbd icm Couchpotato? nu heb ik mijn couchpotato zo ingesteld dat als die een film snatched en gaat downloaden en die download mislukt, dat die dan automatisch de volgende release snatched. kan dat ook met nzbget?DexterBelgium schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:24:
[...]
En Sabnzbd had bij vele "j" versie gebruikers onverklaarbare slowdowns tot gevolg bij grotere (+10GB) jobs. Dus inderdaad, nzbget zeker niet schrappen, de nieuwe interface is imho net zo goed als Sabnzbd.
Goedemorgen,
ik heb een DS209 met 2 x 2 TB in raid 1.
Hierop draait naast de reguliere file-opslag ook o.a. Crashplan voor mijn online-backup.
Ik wil op korte termijn deze schijven vervangen door 2 x 4 TB.
Is er een backup/restore procedure beschikbaar waarbij de gehele configuratie van mijn DS209 (inclusief crashplan en overige packages) worden teruggezet zonder allerlei herinstallatie/configuraties?
Ik heb zowel online als bij Synlogy hiervoor nog geen passende procedure gevonden.
Alvast Bedankt
Hierop draait naast de reguliere file-opslag ook o.a. Crashplan voor mijn online-backup.
Is er een backup/restore procedure beschikbaar waarbij de gehele configuratie van mijn DS209 (inclusief crashplan en overige packages) worden teruggezet zonder allerlei herinstallatie/configuraties?
Ik heb zowel online als bij Synlogy hiervoor nog geen passende procedure gevonden.
Alvast Bedankt
De smart informatie is zo goed als die hem uitleest van jouw schijf, dus als je corrupte smart informatie hebt (ik geloof dat WD daar last van had, correct me if i'm wrong) dan komt dat door jouw schijf en niet door je synologyschumi2004 schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 11:56:
Hoe betrouwbaar is die SMART info bij Synology eigenlijk?
Ik heb een DS211 met 2 exact dezelfde schijven echter zitten er flinke verschillen in waardens zo is bv bij volume2 helemaal geen waarde voor Throughput Performance (0) eb bij volume1 wel.
Zijn deze statistieken terug op 0 te krijgen? (of een gedeelte ervan?)
edit: zie hier: http://www.synology.com/s...show.php?q_id=407&lang=us
What should I do if my Western Digital Green Power Disk has a dramatic high Load/Unload Cycle Count?
[ Voor 12% gewijzigd door thedon46 op 03-01-2013 10:40 . Reden: extra info gevonden ]
Wat héél erg helpt bij Sabnzbd is dat je zegt dat hij moet pauzeren tijdens post-processing. Bij mijn DS211 scheelt dat heel erg veel in de load. Anders kon hij zichzelf nog wel eens compleet ophangen als er veel gerepaired moest worden en er ondertussen 10 dingen in de queue stonden voor post-processing. Dat is nu echt veel beter. Effectief gezien gaat het downloaden ook sneller omdat het relatief sneller gaat om 1 ding tegelijk te doen en de andere te pauzeren.DexterBelgium schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:24:
[...]
En Sabnzbd had bij vele "j" versie gebruikers onverklaarbare slowdowns tot gevolg bij grotere (+10GB) jobs. Dus inderdaad, nzbget zeker niet schrappen, de nieuwe interface is imho net zo goed als Sabnzbd.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
binnen 5 min gevonden:pitchdown schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:31:
Goedemorgen,
Alvast Bedankt
http://www.synology.com/s...show.php?q_id=431&lang=us
Expand RAID 1, RAID 5, and RAID 6 Volumes
These types of volumes come with failure tolerance support, which allows you to expand volume capacity by replacing all the hard disks one at a time and initialing the new disk using the "Repair" process.
Follow the instructions below:
Replace one disk with another of larger size.
Log in to DSM as admin, and go to Main Menu > Storage Manager > Volume.
Select the volume you want to expand (marked as Degraded), click Manage, select Repair, and then follow the wizard to initialize the new disk and repair the volume.
When the status of the volume is changed from Degraded to Normal, repeat the above steps to replace the next disk.
When all the disks of the volume are replaced, its capacity will be expanded automatically.
Dat ziet er inderdaad uit als een werkende procedure.
Bedankt
Zijn er tweakers die dit al een keer met succes(of niet) hebben uitgevoerd?
Bedankt
thedon46 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:37:
[...]
binnen 5 min gevonden:
http://www.synology.com/s...show.php?q_id=431&lang=us
Expand RAID 1, RAID 5, and RAID 6 Volumes
These types of volumes come with failure tolerance support, which allows you to expand volume capacity by replacing all the hard disks one at a time and initialing the new disk using the "Repair" process.
Follow the instructions below:
Replace one disk with another of larger size.
Log in to DSM as admin, and go to Main Menu > Storage Manager > Volume.
Select the volume you want to expand (marked as Degraded), click Manage, select Repair, and then follow the wizard to initialize the new disk and repair the volume.
When the status of the volume is changed from Degraded to Normal, repeat the above steps to replace the next disk.
When all the disks of the volume are replaced, its capacity will be expanded automatically.
Allebei ... ik gebruik op de Syno dezelfde accounts/passwords waarmee de hele familie op hun eigen PC's inlogt.Gent32m schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 17:40:
[...]
En waar stel je dat in ? Op iedere pc ? Of op de Synology ?
Elke hardeschijf is gevoelig voor trilling, een 2,5" schijf zal er iets makkelijker mee omgaan, maar dan nog. Elke hardeschijf heeft ook koeling nodig, want er zit niet voor niets een ventilator op de NAS. De temperaturen van je schijven kun je binnen de DSM Storage Manager uitlezen.mad_dog schreef op woensdag 02 januari 2013 @ 16:31:
Zoals velen anderen, wil ook ik een Synology. Nu was ik benieuwd naar de ervaringen m.b.t. hitteproductie / koeling van deze apparaten, wanneer ze in een gesloten kast worden geplaatst.
Concreet: Ik wil een DS413j kopen en deze in mijn tv meubel plaatsen. De voorkant van het meubel heeft een 'klik-deur', welke een halve cm speling overlaat tussen meubel en deur. De achterkant heeft een klein kabel gat (+/- 4 cm).
Zou mijn Synology / schijven nu te heet worden?
Zoja, hoe gevoelig zijn die apparaten voor trilling?
Een afgesloten kast is sowieso niet aan te bevelen. Die halve cm speling in de deur is wel iets, maar als de NAS-ventilator in z'n eentje de koude lucht moet aantrekken en de warme lucht terug naar buiten via de omgekeerde weg moet terugblazen, dan botsen die twee luchtstromen. Dat gaat denk ik onvoldoende tot niet werken. Enne, hoe groot/klein is de ruimte van het tv meubel waarin de NAS komt? Hoe kleiner die ruimte, des te hoger de 'binnentemperatuur' zal zijn.
Ik heb zelf een opening aan de achterkant van mijn tv-meubel gezaagd en er een 14cm ventilator in geplaatst. Draaiend op een zo laag mogelijke stand komt de meeste warmte er toch wel uit zonder dat je 'm hoort. De temperatuur blijft nog wel relatief hoog, maar het is een stuk minder dan helemaal zonder ventilatie.
Ik probeer webdav werkend te krijgen maar als ik het adres invoer in internet explorer dan krijg ik "404 Not Found", als ik het adres invoer bij 'Add network folder' in verkenner krijg ik 'could not find hostname'. Ik heb beide poorten (5005 en 5006) open gezet in m'n router. De andere tools/apps werken prima (control panel, transmission, couch potato, ftp). Ik heb al een restart gedaan wat bij sommige mensen leek te helpen maar ik hou de 404 nog helaas. Wie heeft de gouden tip?
firewall aanstaan?Cartman! schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 11:56:
Ik probeer webdav werkend te krijgen maar als ik het adres invoer in internet explorer dan krijg ik "404 Not Found", als ik het adres invoer bij 'Add network folder' in verkenner krijg ik 'could not find hostname'. Ik heb beide poorten (5005 en 5006) open gezet in m'n router. De andere tools/apps werken prima (control panel, transmission, couch potato, ftp). Ik heb al een restart gedaan wat bij sommige mensen leek te helpen maar ik hou de 404 nog helaas. Wie heeft de gouden tip?
sta je in de blok list geb mij ook wel eens
dan zou je ook niet meer in je control panel komen, en dat is wel het gevalRaoul.TLS schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 12:18:
sta je in de blok list geb mij ook wel eens
effe geprobeerd, maar als ik in een browser naar de webdav poort thuis connect, krijg ik ook een fout.
probeer eens een WebDav tool zoals NetDrive ...
probeer eens een WebDav tool zoals NetDrive ...
NetDrive heeft admin-rechten nodig, moet ik eerst de sysadmin zover krijgen dit voor me te installeren 
Aan de firewall ligt het niet, de rest werkt gewoon prima, alleen WebDAV dus niet.
Aan de firewall ligt het niet, de rest werkt gewoon prima, alleen WebDAV dus niet.
Thanks, ik heb echter Samsungs maar desalniettemin vind ik het raar dat de ene disk wel bepaalde info aan geeft en de andere niet, ook bv de power cycle count is bij disk 2 bijna 3x zo hoog als bij disk 1, lijkt wel of disk 2 soms wel helemaal afgesloten wordt (of foutief) en disk 1 niet.thedon46 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:31:
[...]
De smart informatie is zo goed als die hem uitleest van jouw schijf, dus als je corrupte smart informatie hebt (ik geloof dat WD daar last van had, correct me if i'm wrong) dan komt dat door jouw schijf en niet door je synology
edit: zie hier: http://www.synology.com/s...show.php?q_id=407&lang=us
What should I do if my Western Digital Green Power Disk has a dramatic high Load/Unload Cycle Count?
Mss maar eens informatief een ticket naar Synology inschieten denk 1 dezer dagen.
De DS211 ansich werkt verder prima alleen de smart waardes vind ik zo vreemd.
Ja dat kan, als je bv de post processings script van clinton.hall gebruikt, nzbtomedia is dat geen probleemthedon46 schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:27:
[...]
werkt NZBGET ook net zo goed als Sabnzbd icm Couchpotato? nu heb ik mijn couchpotato zo ingesteld dat als die een film snatched en gaat downloaden en die download mislukt, dat die dan automatisch de volgende release snatched. kan dat ook met nzbget?
https://github.com/clinton-hall/nzbToMedia
Dit zelfde gaat met een aangepast SickBeard ook overigens
Verder kan de meeste recente NZBget ook met renamed par files om zoals SAB dat doet om DMCA issues te proberen af te vangen.
[ Voor 30% gewijzigd door schumi2004 op 03-01-2013 15:01 ]
Ik weet niet waar je dat probeerd in te stellen, maar standaard met windows 7 gaat dat niet (alleen in lokaal netwerk). Je zult Netdrive of DavWWWroot of iets moeten installeren.Cartman! schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 14:38:
NetDrive heeft admin-rechten nodig, moet ik eerst de sysadmin zover krijgen dit voor me te installeren
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik had laatst iets dergelijks.... Na een halve dag wachten dacht ik aan of kapot moederbord of schijven. Kan je 'm wel vinden met de Synology Assistant?frye schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 09:22:
Ik ben verleden week een week op vakantie gegaan en heb mijn Synolgy (DS212J) aan laten staan. Toen ik terugkwam stond deze uit. Hij is dus waarschijnlijk uitgevallen.
Helaas krijg ik hem niet meer aan de praat. Hij gaat wel nog aan en alle lampjes branden groen maar hij is niet meer beschikbaar via de webinterface of android app. Enig idee wat ik moet doen om hem weer te "activeren" of gaat er meer aan schelen?
Als je de schijven eruit haalt en de Syno aan zet en 'm dan vind dan is het mobo in elk geval niet stuk. Schijven kan je dan apart controleren.
Bij mij was uiteindelijk zowel met Syno als schijven technisch niets mis, maar wel was volume 1 (en dus mijn data) verdwenen
Precies, ik kan hier ook niet met een browser in XP op poort 5006 (HTTPS/WebDav) connecten, krijg ook een 404.Maar met NetDrive geen probleem ...Cyrus The Virus schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 15:08:
[...]
Ik weet niet waar je dat probeerd in te stellen, maar standaard met windows 7 gaat dat niet (alleen in lokaal netwerk). Je zult Netdrive of DavWWWroot of iets moeten installeren.
Hallo Medetweakers,
Zojuist een Synology DS413j Gehaald. Deze ben ik aan het instellen en loop even tegen iets aan.
Mijn vader heeft ook en synology. Op beide heb ik de netwerk-backup functie ingeschakeld en deze werkt.
Nu heb ik 2 vragen.
1. Als de backup gemaakt wordt (na de 1e keer) Worden alle gegevens dat opnieuw verzonden of checked hij of deze hetzelfde zijn en slaat hij die bestanden over? (zoals sync). Ik wil namelijk niet dat hij elke keer 1TB moet gaan verzenden over het internet.
2. Deze backup functie maakt gebruik van SSH (poort 22) hoe kan ik deze op SSL (poort 443) zetten?
Dank voor de reacties!
Zojuist een Synology DS413j Gehaald. Deze ben ik aan het instellen en loop even tegen iets aan.
Mijn vader heeft ook en synology. Op beide heb ik de netwerk-backup functie ingeschakeld en deze werkt.
Nu heb ik 2 vragen.
1. Als de backup gemaakt wordt (na de 1e keer) Worden alle gegevens dat opnieuw verzonden of checked hij of deze hetzelfde zijn en slaat hij die bestanden over? (zoals sync). Ik wil namelijk niet dat hij elke keer 1TB moet gaan verzenden over het internet.
2. Deze backup functie maakt gebruik van SSH (poort 22) hoe kan ik deze op SSL (poort 443) zetten?
Dank voor de reacties!
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
ik gebruik de ingebouwde backup functie maar dan naar mijn USB schijf, en bestanden die reeds op het backupmedium staan slaat hij over (mits niet veranderd). Neem aan dat hij dat bij netwerk-backup hetzelfde doet.TOYS schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:11:
Hallo Medetweakers,
Nu heb ik 2 vragen.
...
Eerste keer was hij 6 uur bezig bij mij, daarna steeds binnen een paar minuten klaar omdat er weinig nieuw spul bijkomt in de tussentijd (draait bij mij iedere nacht)
[ Voor 5% gewijzigd door Yucko op 03-01-2013 18:29 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Hallo Medetweakers,
Ik heb een DS212J met compatibel Baracuda schijf gekocht. De schijf is 2TB 7200rpm,
Nu heb ik het volgende, als ik de schijf via mijn UPC Modem/Router koppel haal ik snelheden van 1 MB/s, mijn computer is draadloos verbonden en de Synology met de bijgeleverde kabel.
Als ik de NAS direct aan m'n pc koppel haal ik 4 MB/s.
Hoe kan ik dit hoger krijgen?
Ik heb een DS212J met compatibel Baracuda schijf gekocht. De schijf is 2TB 7200rpm,
Nu heb ik het volgende, als ik de schijf via mijn UPC Modem/Router koppel haal ik snelheden van 1 MB/s, mijn computer is draadloos verbonden en de Synology met de bijgeleverde kabel.
Als ik de NAS direct aan m'n pc koppel haal ik 4 MB/s.
Hoe kan ik dit hoger krijgen?
Zoals al eerder gemeld, het werkt idd middels 'incremental forever'. Sterker nog, op de achtergrond werkt het via RSYNC dus indien maar een klein deel van een bestand is gewijzigd (op binair niveau) wordt alleen dat deel opniew verzonden.TOYS schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 17:11:
Dat kan niet, via ssh wordt een tunnel gemaakt waarover rsync werkt. Als het alleen om benaderen via internet gaat zou je natuurlijk aan beide kanten kunnen portmappen, maar ik zou niet zo snel kunnen bedenken waarom je hem op een andere poort zou willen hebben.2. Deze backup functie maakt gebruik van SSH (poort 22) hoe kan ik deze op SSL (poort 443) zetten?
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Heb sinds kort mijn eerste NAS en gelukkig ook een synology na der eens vaker mee gewerkt te hebben bij andere. ben zeer tevreden over ut dingetje.
Ik heb nu de DS213 en gebruik sabnzbd (ja kweet over de hardware van de 213 i.c.m. sabnzbd)
Het werkt eigenlijk allemaal erg netjes, alleen ik zit met het probleem dat sabnzbd de download snelheid volgens mij incorrect laat zien.
volgens sabnzbd vliegt de snelheid constant heen en weer van 10kbps tot 500kbps-ish terwijl ik 7mbps haal . Nu lijkt de download gewoon te gaan op 7mbps want met 300 kbps haal je geen 8gb binnen in een paar minuten, dus de snelheid wordt incorrect weer gegeven wat ik gewoon irritant vind omdat ook de ETA van wanneer ik dus kan verwachten dat de download klaar is totaal niet klopt wat dus gewoon iri is zoals ik al zei...
iemand die me wijzer kan maken waarom dit gebeurt? dit zo hoort/normaal is gezien de NAS wat erin zit enz en het er niet voor bedoeld is of ben ik de enige hiermee want ik vind er niks over?
Ik heb nu de DS213 en gebruik sabnzbd (ja kweet over de hardware van de 213 i.c.m. sabnzbd)
Het werkt eigenlijk allemaal erg netjes, alleen ik zit met het probleem dat sabnzbd de download snelheid volgens mij incorrect laat zien.
volgens sabnzbd vliegt de snelheid constant heen en weer van 10kbps tot 500kbps-ish terwijl ik 7mbps haal . Nu lijkt de download gewoon te gaan op 7mbps want met 300 kbps haal je geen 8gb binnen in een paar minuten, dus de snelheid wordt incorrect weer gegeven wat ik gewoon irritant vind omdat ook de ETA van wanneer ik dus kan verwachten dat de download klaar is totaal niet klopt wat dus gewoon iri is zoals ik al zei...
iemand die me wijzer kan maken waarom dit gebeurt? dit zo hoort/normaal is gezien de NAS wat erin zit enz en het er niet voor bedoeld is of ben ik de enige hiermee want ik vind er niks over?
Bedankt voor de reply.DukeBox schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:30:
[...]
Zoals al eerder gemeld, het werkt idd middels 'incremental forever'. Sterker nog, op de achtergrond werkt het via RSYNC dus indien maar een klein deel van een bestand is gewijzigd (op binair niveau) wordt alleen dat deel opniew verzonden.
[...]
Dat kan niet, via ssh wordt een tunnel gemaakt waarover rsync werkt. Als het alleen om benaderen via internet gaat zou je natuurlijk aan beide kanten kunnen portmappen, maar ik zou niet zo snel kunnen bedenken waarom je hem op een andere poort zou willen hebben.
In de firewall heb ik wel de ip adressen hard in gezet dat ze alleen vanaf daar SSH mogen doen maar wil het zo veilig mogelijk dichttimmeren... SSH en telnet vind ik altijd een beetje tricky.
SSH is niet te vergelijken met telnet 
Hoe dan ook zou je als extra optie de hammering lock aan kunnen zetten zodat na x aantal keer proberen in loggen op SSH met verkeerd user/ww het ip-adres automatisch geblokkeerd wordt op de syno.
Maar ik begrijp wat je bedoeld. Daarvoor zou je gewoon port in/out mapping kunnen doen.
Dus wat binnen komt op je router lan poort voor ip x.x.x.x:22 ombouwen naar bijv. x:x:x:x:222 en aan de andere kant omgekeerd, wat binnen komt op wan poort 222 naar je interne lan ip poort 22.
Het lastige is dat alleen de wat geavanceerde routers kunnen mappen van binnen naar buiten.
Hoe dan ook zou je als extra optie de hammering lock aan kunnen zetten zodat na x aantal keer proberen in loggen op SSH met verkeerd user/ww het ip-adres automatisch geblokkeerd wordt op de syno.
Maar ik begrijp wat je bedoeld. Daarvoor zou je gewoon port in/out mapping kunnen doen.
Dus wat binnen komt op je router lan poort voor ip x.x.x.x:22 ombouwen naar bijv. x:x:x:x:222 en aan de andere kant omgekeerd, wat binnen komt op wan poort 222 naar je interne lan ip poort 22.
Het lastige is dat alleen de wat geavanceerde routers kunnen mappen van binnen naar buiten.
[ Voor 44% gewijzigd door DukeBox op 03-01-2013 19:49 ]
Ik zie hier dat het wel verkocht word, dus kan ervan uitgaan dat het werkt..Ik had een klein vraagje, ik heb via een medetweaker een DS211 overgenomen, en hier wil ik nu opslag in plaatsen. In eerste instantie was de bedoeling 2x 3TB, maar nu zie ik dat de hitachi 4TB ook aardig in prijs is gedaald voor zo`n 180 euro. Nu staat er in de specificatielijst van de DS211 dat er 2x 3TB word ondersteund, mijn vraag is nu zou 2x 4TB ook werken. Ik weet van die schijf dat die op de compatabiliteits lijst staat, dus 1 werkt zowieso maar nu vraag ik me af stel dat ik er later nog 1 wil toevoegen, word dan wel de volle 8TB gezien?
http://www.excaliberpc.co...211-8tb-4000gb-2-bay.html
[ Voor 13% gewijzigd door rikadoo op 03-01-2013 20:09 ]
AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850
Ik heb sinds gisteren mijn allereerste Synology ( 213+ ).
Diverse applicaties heb ik al kunnen installeren en draait goed.
Nu wil ik de synology extern benaderen en heb daarvoor poort 5000 opgezet.
Als ik via mijn iphone surf naar de syn. dan kom ik bij de inlogscherm.
Alleen inloggen lukt niet en ik krijg een melding dat mijn account of wachtwoord niet geldig is.
Gisteravond kwam ik er wel gewoon in en nu niet meer.
Wie weet wat ik fout doe? Ben nu al 2 uur aan het zoeken en kom er niet meer uit.
Bedankt.
Alleen inloggen lukt niet en ik krijg een melding dat mijn account of wachtwoord niet geldig is.
Wie weet wat ik fout doe? Ben nu al 2 uur aan het zoeken en kom er niet meer uit.
Bedankt.
Als je "automatisch blokkeren" hebt aangezet, dan kan het zijn dat je IP nummer van de iPhone is geblokkeerd (na meermalen verkeerd inloggen). Dat IP verwijderen uit de lijst en opnieuw goed inloggen
Op die manier lijkt het me toch aardig dicht zitten. Ik heb het zelf ook zo dichtgezet.TOYS schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 19:36:
[...]
Bedankt voor de reply.
In de firewall heb ik wel de ip adressen hard in gezet dat ze alleen vanaf daar SSH mogen doen maar wil het zo veilig mogelijk dichttimmeren... SSH en telnet vind ik altijd een beetje tricky.
Overigens heb ik SSH niet publiekelijk open, maar laat ik één Synology via VPN verbinding maken met de mijne en daarna alles via de VPN overgooien.
[ Voor 26% gewijzigd door Prx op 03-01-2013 20:54 ]
Zo. Zojuist de DS213+ en 2x WD red 2TB besteld. Wil hem voornamelijk gebruiken om foto's/muziek centraal op te slaan en films/series op te downloaden en te streamen. Hoop dat ik er veel plezier aan overhoud! heb zitten twijfelen om deze aan te schaffen voor +/- 500 euri (inclusief schijven) of om zelf een servertje te bouwen, maar ik weet van mezelf dat ik die dingen toch om zeep help. Dat servertje komt later wel, eerst dit maar eens op orde krijgen
[ Voor 37% gewijzigd door Bint op 03-01-2013 21:13 ]
Memories of yesterday, will grow, but never die
Iemand?
pitchdown schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 10:43:
Dat ziet er inderdaad uit als een werkende procedure.
Bedankt
[...]
Gisteren de DS213+ besteld 
Levering is wel pas volgende week maargoed zo kan ik me alvast wat verder gaan inlezen
Hij gaat draaien i.c.m. 2 x 3TB WD RED schijven in JBOD of 2 aparte partities.
Het liefst maak ik een RAID1 volume van 1TB, en een 4TB JBOD/RAID0 volume maar op de vraag of dit kon heb ik nog geen antwoord kunnen vinden..
Als het niet werkt kopieer ik de belangrijkste bestanden gewoon automatisch van volume 1 naar 2, zodat ik een soort delayed backup heb (de NAS is sowieso al een backup en niet een werkschijf)
Levering is wel pas volgende week maargoed zo kan ik me alvast wat verder gaan inlezen
Hij gaat draaien i.c.m. 2 x 3TB WD RED schijven in JBOD of 2 aparte partities.
Het liefst maak ik een RAID1 volume van 1TB, en een 4TB JBOD/RAID0 volume maar op de vraag of dit kon heb ik nog geen antwoord kunnen vinden..
Als het niet werkt kopieer ik de belangrijkste bestanden gewoon automatisch van volume 1 naar 2, zodat ik een soort delayed backup heb (de NAS is sowieso al een backup en niet een werkschijf)
[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 04-01-2013 00:24 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Probleempje... Indien iemand me hierrond kon helpen zou dit wel erg geapprecieerd worden 
Zoals zovelen hier zit ik met wat media thuis, en heb ik eindelijk de stap gezet naar een server om alles op te plaatsen en de zekerheid van een backup te hebben.
Na wat centjes te verzamelen heb ik nu een Synology 412+ met 12TB (4x WD RED) erin sinds vandaag.
Het probleem hierbij is dat ik volledig nieuw ben bij NAS/netwerkzaken, en ik merk dat ik draadloos echt ongelofelijk trage snelheden haal (4mb/sec) als ik bijvoorbeeld van mijn laptop iets naar de NAS wil kopiëren. Bedraad haal ik wel deftige snelheden.
Al bij al staat de NAS op mijn slaapkamer, gekoppeld aan de router van Linksys (E4200) die in "brug"modus werkt (dus geen eigen ip aanmaakt volgens mij). Server en laptop (XPS 15) staan beide in dezelfde ruimte.
Het internet dat op mijn kamer toekomt komt wel via een (lange) powerline naar hier, maar dat mag volgens mij geen invloed hebben toch?
Ik moet er wel bijzeggen; zoals eerder geplaatst ben ik helemaal geen held op gebied van netwerken enzo, dus ik kan gerust een newbie-fout gemaakt hebben
alvast bedankt iig
Zoals zovelen hier zit ik met wat media thuis, en heb ik eindelijk de stap gezet naar een server om alles op te plaatsen en de zekerheid van een backup te hebben.
Na wat centjes te verzamelen heb ik nu een Synology 412+ met 12TB (4x WD RED) erin sinds vandaag.
Het probleem hierbij is dat ik volledig nieuw ben bij NAS/netwerkzaken, en ik merk dat ik draadloos echt ongelofelijk trage snelheden haal (4mb/sec) als ik bijvoorbeeld van mijn laptop iets naar de NAS wil kopiëren. Bedraad haal ik wel deftige snelheden.
Al bij al staat de NAS op mijn slaapkamer, gekoppeld aan de router van Linksys (E4200) die in "brug"modus werkt (dus geen eigen ip aanmaakt volgens mij). Server en laptop (XPS 15) staan beide in dezelfde ruimte.
Het internet dat op mijn kamer toekomt komt wel via een (lange) powerline naar hier, maar dat mag volgens mij geen invloed hebben toch?
Ik moet er wel bijzeggen; zoals eerder geplaatst ben ik helemaal geen held op gebied van netwerken enzo, dus ik kan gerust een newbie-fout gemaakt hebben
alvast bedankt iig
Wireless heeft zo zijn beperkingen.modelstudent schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:04:
Probleempje... Indien iemand me hierrond kon helpen zou dit wel erg geapprecieerd worden
alvast bedankt iig
Enige vragen:
- Wat voor router gebruik je
- Hoever staat je laptop van de router - in dezelfde kamer

- wat voor verbindingssnelheid heeft de wireless kaart van je laptop
Bedoel je met powerline een homeplug (av), dus netwerk over je electra ?modelstudent schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:04:
Ik heb een netwerk met 5 van die pluggen over 3 verdiepingen en dat werkt fantastisch, echt veel beter dan wireless. Omdat m'n DS212j echt snel is (disks, cpu en/of NIC) kan ik zelfs video streamen naar 2 verdiepingen lager, dat lukte met m'n oude netwerk-schijf echt niet.
Ik draai BIND dns op mijn nas. Voorlopig is deze enkel beschikbaar van mijn interne netwerk.
Nu zie ik in de query logs echter non-stop meerdere queries per seconde vertrekken.
Deze queries komen allemaal van de NAS zelf. Het zijn ook meteen allemaal reclame queries.
Ik draai op mijn NAS sabnzbd, coupotatoserver, sickbeard en spotweb.
Is er nu een manier om uit te zoeken welk programma/proces al die dns requests veroorzaakt?
Nu zie ik in de query logs echter non-stop meerdere queries per seconde vertrekken.
Deze queries komen allemaal van de NAS zelf. Het zijn ook meteen allemaal reclame queries.
Ik draai op mijn NAS sabnzbd, coupotatoserver, sickbeard en spotweb.
Is er nu een manier om uit te zoeken welk programma/proces al die dns requests veroorzaakt?
De modem die hier gebruikt wordt is die Linksys E4200. De router ervoor is de standaardrouter die telenet bij fibernet geeft, kan wel een behoorlijke snelheid aan. Mijn laptop staat slechts enkele meters van de E4200 (gebruik beide in de slaapkamer).Edgarz schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:38:
[...]
Wireless heeft zo zijn beperkingen.
Enige vragen:
- Wat voor router gebruik je
- Hoever staat je laptop van de router - in dezelfde kamer![]()
- wat voor verbindingssnelheid heeft de wireless kaart van je laptop
Netwerkkaart in de laptop is de Intel Centrino Wireless-N 1030. Is een relatief nieuwe, degelijke laptop dus zou daar zeker niet aan mogen liggen
ja, gewoon een homeplug van 200mbs denk ik, maar eigenlijk hoeft ie die zelfs niet te gebruiken, gezien de E4200 draadloze modem (die als access point gebruikt wordt) en de daaraan gekoppelde 412+ in dezelfde kamer staanGoner schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 22:57:
[...]
Bedoel je met powerline een homeplug (av), dus netwerk over je electra ?
Ik heb een netwerk met 5 van die pluggen over 3 verdiepingen en dat werkt fantastisch, echt veel beter dan wireless. Omdat m'n DS212j echt snel is (disks, cpu en/of NIC) kan ik zelfs video streamen naar 2 verdiepingen lager, dat lukte met m'n oude netwerk-schijf echt niet.
Gisteren na lang wikken en wegen de definitieve keuze gemaakt voor de DS213 met 2x 3TB WD Red schijven. Deze wordt vandaag bezorgd 
Ik heb me de afgelopen tijd suf gelezen in dit topic om de "juiste" keuze te maken en een idee te krijgen hoe ik de boel dadelijk op ga zetten. Voordat ik begin zou ik erg geholpen zijn als iemand de belangrijkste do's en dont's aan kan geven bij de config van de NAS.
Ik wil de NAS onder andere gaan gebruiken voor mijn iTunes bibliotheek, welke ik in verband met mijn ATV3 nog wel steeds wil benaderen vanaf mijn Mac. Nu lees ik in het iTunes topic dat het benaderen van de iTunes media via de NAS nogal traag werkt. Is dit een algemeen NAS issue of komt dit bij de 213 niet of minder voor?
Ik heb me de afgelopen tijd suf gelezen in dit topic om de "juiste" keuze te maken en een idee te krijgen hoe ik de boel dadelijk op ga zetten. Voordat ik begin zou ik erg geholpen zijn als iemand de belangrijkste do's en dont's aan kan geven bij de config van de NAS.
Ik wil de NAS onder andere gaan gebruiken voor mijn iTunes bibliotheek, welke ik in verband met mijn ATV3 nog wel steeds wil benaderen vanaf mijn Mac. Nu lees ik in het iTunes topic dat het benaderen van de iTunes media via de NAS nogal traag werkt. Is dit een algemeen NAS issue of komt dit bij de 213 niet of minder voor?
Geen commentaar
Ik heb al even zitten googlen om het volgende probleem op te lossen, maar kon niks vinden. Daarom heb ik nu mijn hoop gevestigd op de kennis van de Tweakers
.
Ik heb een subdomein op mijn domein dat verwijst naar mijn NAS. Op zich werkt dat allemaal; als ik subdomein.domein.nl:5000 invoer, kom ik netjes in DSM uit. Wat ik echter wil, is dat ik op mijn router alleen poort 80 hoef open te zetten en dat ik dan via subdomein.domein.nl/dsm uitkom in DSM. Voor officiële applicaties, zoals FileStation, kan dat via Application Portal, maar ik wil dit ook voor SABnzbd en Sickbeard.
Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen? Ik verwacht dat ik het via een virtualhost zou kunnen regelen, maar dan denk ik dat ik dat via SSH moet doen (heb ik nu even geen toegang toe), want DSM biedt hier geen interface voor, volgens mij.
Ik heb een subdomein op mijn domein dat verwijst naar mijn NAS. Op zich werkt dat allemaal; als ik subdomein.domein.nl:5000 invoer, kom ik netjes in DSM uit. Wat ik echter wil, is dat ik op mijn router alleen poort 80 hoef open te zetten en dat ik dan via subdomein.domein.nl/dsm uitkom in DSM. Voor officiële applicaties, zoals FileStation, kan dat via Application Portal, maar ik wil dit ook voor SABnzbd en Sickbeard.
Heeft iemand een idee hoe ik dat zou kunnen doen? Ik verwacht dat ik het via een virtualhost zou kunnen regelen, maar dan denk ik dat ik dat via SSH moet doen (heb ik nu even geen toegang toe), want DSM biedt hier geen interface voor, volgens mij.
Xbox Live: Chevalric
Via Apache dingen van poort 80 Proxypassen naar andere poorten aan de achterkant(sab, sickbeard enz)Chevalric schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 10:37:
Ik heb al even zitten googlen om het volgende probleem op te lossen, maar kon niks vinden. Daarom heb ik nu mijn hoop gevestigd op de kennis van de Tweakers.
Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer
En deze: http://synology.brickman.nl/apache
Ah, geweldig. Precies wat ik zocht. Bedankt!
Xbox Live: Chevalric
Ik heb nu een "Nas" namelijk een wd my worldbook 2 met 2 terrabyte. Nu ging ik een backup maken van mijn mac ter grootte van 250 gig dit duurde 15 uur! Alles zat aangesloten via gigabit maar die wd my worldbook is gewoon heel traag, ook als ik naar de webinterface gaat.
Nu is mijn vraag is het slim om een synologie DS213+ te kopen? En waarom zijn deze producten zo duur in vergelijking tot bijvoorbeeld de wd my worldbook (200 euro voor apparaat en 2 tb).
Nu is mijn vraag is het slim om een synologie DS213+ te kopen? En waarom zijn deze producten zo duur in vergelijking tot bijvoorbeeld de wd my worldbook (200 euro voor apparaat en 2 tb).
ik heb bijna besloten een ds413 te kopen, ik zit nog met een vraag heeft sabnzbd baat bij de freescale cpu die floating point heeft.
Als ik het goed begrijp staat de router beneden en gaat het netwerk via een powerlink naarboven waar een draadloos access point staat? Volgens mij gaat al het dataverkeer dan via de router, dus als je tussen je laptop en NAS wilt communiceren, moet het op en neer door de powerlink-verbinding.modelstudent schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 23:10:
[...]
ja, gewoon een homeplug van 200mbs denk ik, maar eigenlijk hoeft ie die zelfs niet te gebruiken, gezien de E4200 draadloze modem (die als access point gebruikt wordt) en de daaraan gekoppelde 412+ in dezelfde kamer staan
je kunt waarschijnlijk beter het modem in de bridge-stand zetten en het access-point laten routeren.
En toch kan ik er extern niet bij. Had voor de zekerheid poort 4200 open gezet maar hij weigert - ook wanneer ik vanuit DSM wil starten - Shellinabox te openen. Ik krijg de volgende melding wanneer ik hem in DSM wil openen:MissileHugger schreef op dinsdag 06 november 2012 @ 23:29:
Voor de liefhebbers/gebruikers van de Shellinabox package: vanaf versie 2.14-6 wordt er standaard gebruik gemaakt van de SSL certificaten van je Synology. Hierdoor is de verbinding naar Shellinabox encrypted en kun je dus op afstand veilig inloggen op de console.
Updaten of installeren kan gewoon via de package server.
Meer info:
http://missilehugger.com/...linabox-update-to-2-14-6/
code:
1
2
3
| Deze webpagina is niet beschikbaar De webpagina op https://**********.org:4200/ is mogelijk tijdelijk uitgeschakeld of permanent verplaatst naar een nieuw webadres. Fout 111 (net::ERR_TUNNEL_CONNECTION_FAILED): Onbekende fout |
Doe ik misschien iets fout met die poort instelling i.s.m. https?
Ik ga binnenkort een DS1512+ bestellen. Over deze Synology heb ik nog één vraag:
Ik ben van plan 4x 1TB harde schijven te gebruiken met SHR en 1x 1TB apart (buiten de raid) voor videobewaking. Zullen de 4 schijven van de SHR raid in slaapstand gaan als deze niet gebruikt worden (de aparte 1TB schijf zal wel 24/7 gebruikt worden). Of werkt het zo dat als één schijf in werking is, de rest ook blijft aan blijft staan?
alvast bedankt!
Ik ben van plan 4x 1TB harde schijven te gebruiken met SHR en 1x 1TB apart (buiten de raid) voor videobewaking. Zullen de 4 schijven van de SHR raid in slaapstand gaan als deze niet gebruikt worden (de aparte 1TB schijf zal wel 24/7 gebruikt worden). Of werkt het zo dat als één schijf in werking is, de rest ook blijft aan blijft staan?
alvast bedankt!
Ik ben ook van plan om een Synology te kopen.
Echter weet ik nog niet welke serie etc.
Maar mijn vraag is; wij hebben thuis Windows PC & Laptops en OS X. Moet je hiermee rekening houden als je een Synology koopt? Of maakt dat helemaal niet uit?
Maar mijn vraag is; wij hebben thuis Windows PC & Laptops en OS X. Moet je hiermee rekening houden als je een Synology koopt? Of maakt dat helemaal niet uit?
Sinds net de trotse eigenaar van een ds213+. Hardeschijven van mijn oude nas er in gedaan, helaas waren deze niet supported mehhh. Net terug van de winkel met 2x 3tb
Nu moet ik gaan kiezen voor raid0 of raid1. Er komen backups van de mac's op dmv time machine en films etc. Het liefst kies ik voor raid1 natuurlijk want dan ben je inprinciepe alleen je gegevens kwijt mocht je hardeschijf en je mac tegelijker tijd kapot gaan (films etc maakt niet uit). Toch?
Nu moet ik gaan kiezen voor raid0 of raid1. Er komen backups van de mac's op dmv time machine en films etc. Het liefst kies ik voor raid1 natuurlijk want dan ben je inprinciepe alleen je gegevens kwijt mocht je hardeschijf en je mac tegelijker tijd kapot gaan (films etc maakt niet uit). Toch?
[ Voor 10% gewijzigd door jostefa op 04-01-2013 17:04 ]
Maakt niet uit voor welke serie je neemt.Jieve schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:43:
Ik ben ook van plan om een Synology te kopen.
Wat wel uitmaakt is wat je met de NAS wil gaan doen.
Met RAID1 heb je nog een kopie als 1 v/d 2 schijven uitvalt. Wat jij met je data wilt doe, is aan jou.
RAID0 is marginaal sneller, je hebt de volle opslaghoeveelheid, maar het heeft ook een hoger risico: valt 1 van de schijven uit, ben je alles op je NAS kwijt.
Ik heb nog een externe schijf hangen aan de NAS voor een dagelijkse backup van de echt belangrijke data. Safety first.
RAID0 is marginaal sneller, je hebt de volle opslaghoeveelheid, maar het heeft ook een hoger risico: valt 1 van de schijven uit, ben je alles op je NAS kwijt.
Ik heb nog een externe schijf hangen aan de NAS voor een dagelijkse backup van de echt belangrijke data. Safety first.
Gewoon geen Raid, maar 2 losse volumes. De belangrijke zaken kopieer je met een interne Synology Backup job automatisch van de ene naar de andere schijf. De doellocatie van de backups maak je onbenaderbaar vanaf je netwerk. Zo heb je betere beveiliging (niet alleen tegen hardware failure, maar ook user error en malware) dan Raid 1 en meer ruimte.jostefa schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:59:
Sinds net de trotse eigenaar van een ds213+. Hardeschijven van mijn oude nas er in gedaan, helaas waren deze niet supported mehhh. Net terug van de winkel met 2x 3tb
Een echte backup bevindt zich trouwens op een andere geographische locatie dan het orgineel.
Ik heb op mijn DS413 een SHR volume gemaakt en haal met gemak bestanden over met 115 MB/sec en schrijf ze weg met 67 MB/sec.
Ik overweeg echter om de schijven opnieuw in te delen en gewoon losse volumes aan te maken. Weet iemand uit ervaring wat dan de lees en schrijf snelheden bedragen?
Nu zijn mijn huidige snelheden natuurlijk veel hoger dan wat je met dagelijks gebruik nodig zult hebben, maar ja.. als tweaker lever je natuurlijk liever niet in
Ik overweeg echter om de schijven opnieuw in te delen en gewoon losse volumes aan te maken. Weet iemand uit ervaring wat dan de lees en schrijf snelheden bedragen?
Nu zijn mijn huidige snelheden natuurlijk veel hoger dan wat je met dagelijks gebruik nodig zult hebben, maar ja.. als tweaker lever je natuurlijk liever niet in
Een vraagje met betrekking tot internet snelheden:
Mijn broer komt met extern downloaden van zijn DS112+ niet hoger dan 200KB/s. Komt dit doordat zijn internet upload (bekabelt) maar +- 1.5Mb/s is (volgens speedtest.net)?
1.5 Mb/s is 192KB/s toch?
Hij wilt extern video's kunnen streamen, maar dat lukt niet met die snelheid.
Edit: Hij gaat per 24 januari over op 3Mb/s upload van Telfort, zal dat waarschijnlijk voldoende zijn voor het streamen?
Mijn broer komt met extern downloaden van zijn DS112+ niet hoger dan 200KB/s. Komt dit doordat zijn internet upload (bekabelt) maar +- 1.5Mb/s is (volgens speedtest.net)?
1.5 Mb/s is 192KB/s toch?
Hij wilt extern video's kunnen streamen, maar dat lukt niet met die snelheid.
Edit: Hij gaat per 24 januari over op 3Mb/s upload van Telfort, zal dat waarschijnlijk voldoende zijn voor het streamen?
[ Voor 41% gewijzigd door Meessen op 04-01-2013 20:19 ]
Tipje:
Omrekenen kun je makkelijk via Google doen: http://www.google.com/#q=1%2C5+Mbps+in+KBps
Omrekenen kun je makkelijk via Google doen: http://www.google.com/#q=1%2C5+Mbps+in+KBps
👉🏻 Blog 👈🏻
Een 'gewone' ethernetkabel?MissileHugger schreef op vrijdag 28 december 2012 @ 00:13:
[...]
Dat kan zeker.
Het makkelijkst is met een switchje (bijv. ingebouwd je router).
Anders eerst een vast IP instellen op je DS212j en in het zelfde subnet op je laptop ook (dus allebei 192.168.1.x o.i.d.). Kabeltje ertussen en klaar.
Opgelost.
Blijkt dat safari problemen geeft, via Chrome lukt het wel.
Blijkt dat safari problemen geeft, via Chrome lukt het wel.
ronnym schreef op donderdag 03 januari 2013 @ 20:17:
Ik heb sinds gisteren mijn allereerste Synology ( 213+ ).
Bedankt.
Gebruikt iemand ook De Synology icm spotnet? Is deze NZB downloadknop in Spotnet te koppelen met de synology?
Is er een mogelijkheid om via Newsservers NZB files te zoeken en direct te downloaden op de synology via een android toestel?
Is er een mogelijkheid om via Newsservers NZB files te zoeken en direct te downloaden op de synology via een android toestel?
Ja, ja met SABnzbd. Ik gebruik daarvoor NZBhandle geloof ik. Dan kan ik tevens een gewenste categorie aanwijzen.
Ja, wat ik daarvoor gebruik is DS file waarmee ik de nzb in de watchfolder van SABnzbd zet (op een usb stick die iedere x uur gescand wordt).
Ja, wat ik daarvoor gebruik is DS file waarmee ik de nzb in de watchfolder van SABnzbd zet (op een usb stick die iedere x uur gescand wordt).
Ik heb Spotweb op de Synology draaien (en gebruik idd ook DS File om NZB's vanaf de telefoon te uploaden).
👉🏻 Blog 👈🏻
Gisteren mijn ds412+ uitgebreid met een extra Hdd 3TB red .
Nu draai ik Shr met 1 schijf als gegevensbescherming bij de volgende
Uitbreiding word mijn volume data uitgebreid. Maar hoe zit het bij de 4de Hdd
Die ik erbij zal prikken? Heb ik dan een keus uit shr gegevensbescherming van 2 schijven
Of kan ik ook dan mijn volume gewoon uitbreiden?
Nu draai ik Shr met 1 schijf als gegevensbescherming bij de volgende
Uitbreiding word mijn volume data uitgebreid. Maar hoe zit het bij de 4de Hdd
Die ik erbij zal prikken? Heb ik dan een keus uit shr gegevensbescherming van 2 schijven
Of kan ik ook dan mijn volume gewoon uitbreiden?
Met download station of Sabnzb?TOYS schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 22:49:
Gebruikt iemand ook De Synology icm spotnet? Is deze NZB downloadknop in Spotnet te koppelen met de synology?
Verwijderd
Al een tijdje in het bezit van een 212+. Deze begint nu wat vol te lopen, en ik wil m eigenlijk uitbreiden met DX213.
Het gaat mij in principe om alleen meer opslag. Iemand ervaringen met deze combi? Config, snelheid, streamen etc
Het gaat mij in principe om alleen meer opslag. Iemand ervaringen met deze combi? Config, snelheid, streamen etc
Dan vraag ik met toch af wat voor nas je had en welke hdd's daar in zaten.. vooralsnog ben ik geen hdd's tegen gekomen die niet werkten in de syno.jostefa schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 16:59:
Ga hem gebruiken voor foto's, muziek, films & documenten.helloitsme schreef op vrijdag 04 januari 2013 @ 17:11:
[...]
Maakt niet uit voor welke serie je neemt.
Wat wel uitmaakt is wat je met de NAS wil gaan doen.
Wil ook vanaf buitenaf kunnen benaderen.
Zag overigens dat ze ook Nas hebben met 2 LAN aansluitingen, is je data overdracht sneller omdat je beide aansluit? Of heeft dat niets met de data overdracht te maken?
Mocht het daar niets mee te maken hebben, waarom zijn er 2 LAN aansluitingen?
Je kan gebruik maken van link aggregation of wanneer je hem als iSCSI SAN gebruikt MPIO en zo inderdaad de bandbreedte vergroten.Jieve schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 16:32:
Zag overigens dat ze ook Nas hebben met 2 LAN aansluitingen, is je data overdracht sneller omdat je beide aansluit? Of heeft dat niets met de data overdracht te maken?
Mocht het daar niets mee te maken hebben, waarom zijn er 2 LAN aansluitingen?
Kan iemand proberen om onder mac os x montain lion te connecten naar de synology(4.1-2668) met shortcut CMD+K? Vervolgens als serveradres afp://[IP]/[folder] gebruiken.
Okay... interessant probleem. Ik heb een Synology DS213 die nog nooit eerder gestart is. Ik heb 2x 3 TB schijven die er nog in moeten.
Verder heb ik géén router, maar wel wireless van de buren (we betalen braaf de helft van de internetkosten).
Het lijkt er op dat met deze situatie je nergens komt, ik heb al zitten googlen, maar alles gaat er van uit dat je een nieuwe Synology eerst aan een router hangt en daarna configureert. En eventueel later nog een wireless dongle er in steekt, als deze ondersteund wordt.
Heeft er iemand nog inzichten of moet ik toch ergens een router gaan regelen?
Verder heb ik géén router, maar wel wireless van de buren (we betalen braaf de helft van de internetkosten).
Het lijkt er op dat met deze situatie je nergens komt, ik heb al zitten googlen, maar alles gaat er van uit dat je een nieuwe Synology eerst aan een router hangt en daarna configureert. En eventueel later nog een wireless dongle er in steekt, als deze ondersteund wordt.
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Gewoon een vast ip instellen op je netwerk kaart en de syno direct koppelen. Vervolgens de tool starten en deze zal hem vinden op basis van mac adres en broadcast. Vervolgens kun je hem configureren.Motrax schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:32:
...maar alles gaat er van uit dat je een nieuwe Synology eerst aan een router hangt en daarna configureert...
Als de Synology in een subnet hangt waar een DHCP server op actief is kan je hem wel configureren, b.v. een router.Motrax schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:32:
Okay... interessant probleem. Ik heb een Synology DS213 die nog nooit eerder gestart is. Ik heb 2x 3 TB schijven die er nog in moeten.
Er hoeft niet specifiek internet op deze router aanwezig te zijn, je kunt DSM 4.1 ook eerst van te voren downloaden.
En wat betreft de wireless dongle's voor je synology...http://www.synology.nl/support/faq_show.php?lang=nld&q_id=427
Het werkte zelfs zonder aanpassingen. Ik dacht eerst een crosskabel te moeten opzoeken, maar niet eens nodig. Was heel simpel. De nieuwste firmware van de site van Synology en nu is 30% gecontroleerd van de schijven.DukeBox schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:40:
Gewoon een vast ip instellen op je netwerk kaart en de syno direct koppelen. Vervolgens de tool starten en deze zal hem vinden op basis van mac adres en broadcast. Vervolgens kun je hem configureren.
Nou dat is een volgend probleem... ik heb even twee dongles kunnen lenen, beiden niet op de lijst. Een Sweex ding werd totaal niet herkend, in het configuratie scherm geen wireless te vinden.arnord schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 22:13:
En wat betreft de wireless dongle's voor je synology...http://www.synology.nl/support/faq_show.php?lang=nld&q_id=427
Een linksys zorgde er wel voor dat de wireless settings zichtbaar waren, so far so good. Bij het invullen van de wireless netwerk key krijg ik de volgende melding:
Dat is enorm balen. Of deze chipset is net subtiel anders, of er is een ander probleem aan de hand. Er zitten geen speciale karakters in het ww, alleen letters en cijfers. Ik heb een topic daar over gevonden: http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=162&t=28751Connection failed. please check the wireless network information you entered.
Verder 10x gecontroleerd of ik de sleutel wel goed heb ingetikt, eerst in notepad, daarna kopieren/plakken in de webinterface. Ook nog handmatig het netwerk toegevoegd, maar niks mocht baten.
Iemand nog ideeën? Toch op zoek naar een andere dongle?
Edit: okay? Wil er iemand even goed lachen? Ik had de dongle in de backend gestoken. Nu toch maar even in de front usb poort. Nu werkt het wel?

Stiekem moet ik er in ieder geval wel om lachen
En met andere woorden: ik ben nu volledig up-and-running met het ding. Nu alleen de schijven afwachten, maar hee... er moeten ook nog een zooi packages op. Dus ik heb nog wel wat te doen.
[ Voor 9% gewijzigd door Motrax op 05-01-2013 22:53 ]
☻/
/▌
/ \ Analyseert | Modelleert | Valideert | Solliciteert | Generaliseert | Procrastineert | Epibreert |
Ik heb een "The space is degradeer" melding voor disk1 gekregen op mijn DS211.
Het systeem geeft aan dat ik de schijf moet vervangen.
Momenteel zitten er 2tb schijven in. Kan ik deze defecte nu vervangen voor een 3tb schijf en in een later stadium de andere ook vervangen voor 3tb? Of kan ik de defecte schijf beter door eenzelfde 2tb schijf vervangen?
Het systeem geeft aan dat ik de schijf moet vervangen.
Momenteel zitten er 2tb schijven in. Kan ik deze defecte nu vervangen voor een 3tb schijf en in een later stadium de andere ook vervangen voor 3tb? Of kan ik de defecte schijf beter door eenzelfde 2tb schijf vervangen?
Op zich moet dat geen probleem opleveren, echter heeft de NAS soms wel wat troubles om het systeem in slaapstand te krijgen wanneer er 2 verschillende (merken) schijven inzitten. Sinds ik 2 exact dezelfde samsung disks in m'n 213+ heb, wil het systeem pas in sleep gaan.
Ik heb al een tijdje een probleem met een DS212j. Voor de backup van een hoop PDF-bestanden hebben we een Hidrive Strato accountje aangemaakt. De bedoeling was dat met de app op de Synology hij automatisch een sync hield met alle PDF's op het strato account, echter werkt het niet.
Als ik de applicatie wil inloggen krijg ik "Wrong username\password". Ik heb een tijdje geleden nog contact gezocht met Strato, maar deze snappen ook niet zo goed hoe het komt. Volgens hun moest poort 283 open, en dat is gebeurd, echter zonder resultaat. Ook met Google kan ik amper iets over dit probleem vinden.
Nu gebruikt ik Rsync op de Mac Mini om de lokale folder met de hidrive in sync te houden, maar dit is alles behalve ideaal. Na ruim 2 maanden zijn de folders nog steeds niet in sync namelijk. Als de verbinding verbroken wordt, begin hij van voor af aan te controleren of de bestanden gelijk zijn en dit duurt dagen...
Heeft iemand enig idee waarom de Synology niet kan inloggen en hoe dit op te lossen? Ik ga binnenkort even met automator aan de gang om de PDF's te compressen, dat scheelt al een hoop in ruimte, maar alsnog zou ik het liefst de synology willen laten syncen en de Mac Mini daar niet voor gebruiken.
Als ik de applicatie wil inloggen krijg ik "Wrong username\password". Ik heb een tijdje geleden nog contact gezocht met Strato, maar deze snappen ook niet zo goed hoe het komt. Volgens hun moest poort 283 open, en dat is gebeurd, echter zonder resultaat. Ook met Google kan ik amper iets over dit probleem vinden.
Nu gebruikt ik Rsync op de Mac Mini om de lokale folder met de hidrive in sync te houden, maar dit is alles behalve ideaal. Na ruim 2 maanden zijn de folders nog steeds niet in sync namelijk. Als de verbinding verbroken wordt, begin hij van voor af aan te controleren of de bestanden gelijk zijn en dit duurt dagen...
Heeft iemand enig idee waarom de Synology niet kan inloggen en hoe dit op te lossen? Ik ga binnenkort even met automator aan de gang om de PDF's te compressen, dat scheelt al een hoop in ruimte, maar alsnog zou ik het liefst de synology willen laten syncen en de Mac Mini daar niet voor gebruiken.
ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR
Lap...
Nu weer een ander probleem met de DS213+
Hij gaat nu heel mooi telkens in Deep Sleep (= system hibernation).
Echter, krijg ik hem met de WD TV Live nu niet meer wakker.
Tenzij ik even mijn Logitech Squeezebox aanleg (als Wake Up Call).
Zie niet meteen een oplossing hiervoor. Heb al eens "Verzenden van pakketten van Windows Verkenner negeren" uitgevinkt. Zonder resultaat.
Op de WD TV Live (tweede versie) is ook niet echt iets aanwezig.
WOL on LAN1 inschakelen, zou ik nog eens kunnen aanvinken. Maar dit slaat op de DS213+ aanzetten (bv na een stroomherstel). Is ook niet echt wat ik zoek.
Nu weer een ander probleem met de DS213+
Hij gaat nu heel mooi telkens in Deep Sleep (= system hibernation).
Echter, krijg ik hem met de WD TV Live nu niet meer wakker.
Tenzij ik even mijn Logitech Squeezebox aanleg (als Wake Up Call).
Zie niet meteen een oplossing hiervoor. Heb al eens "Verzenden van pakketten van Windows Verkenner negeren" uitgevinkt. Zonder resultaat.
Op de WD TV Live (tweede versie) is ook niet echt iets aanwezig.
WOL on LAN1 inschakelen, zou ik nog eens kunnen aanvinken. Maar dit slaat op de DS213+ aanzetten (bv na een stroomherstel). Is ook niet echt wat ik zoek.
Waarom hang je er niet een externe USB3.0 of een e-sata schijf aan? Als het alleen maar om meer ruimte gaat. Ik heb er een USB3.0 schijf aan gehangen. Werkt prima. Kan films naar mijn tv streamen en doen wat ik met een interne schijf ook kan.Verwijderd schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 15:06:
Al een tijdje in het bezit van een 212+. Deze begint nu wat vol te lopen, en ik wil m eigenlijk uitbreiden met DX213.
I must insist that reading my posts is a prerequisite to replying to them. *KLICK*
Verwijderd
Ook een optie waar ik aan heb zitten denken. Zal mij daar ook eens verderop oriënteren, en dan een afweging maken.Dagobert schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:57:
[...]
Waarom hang je er niet een externe USB3.0 of een e-sata schijf aan? Als het alleen maar om meer ruimte gaat. Ik heb er een USB3.0 schijf aan gehangen. Werkt prima. Kan films naar mijn tv streamen en doen wat ik met een interne schijf ook kan.
..
[ Voor 99% gewijzigd door jostefa op 06-01-2013 20:21 ]
Het lijkt me mooi om ook vanaf m'n laptop remote bij alle bestanden te kunnen. Natuurlijk kan dat altijd via de web interface, maar het zou natuurlijk ideaal zijn als dat gewoon via de windows verkenner werkt.
Het is me gelukt om dit voor elkaar te krijgen door in de verkenner een mapping aan te leggen, met als type FTP. Dat werkt, maar niet heel stabiel. Ik krijg wel de inhoud te zien, maar als ik heel druk ga rondklikken lijkt het net alsof 'ie voor elke actie opnieuw verbinding gaat leggen. Dat werkt niet erg prettig.
Wat zijn de opties die ik hiervoor heb?
Het is me gelukt om dit voor elkaar te krijgen door in de verkenner een mapping aan te leggen, met als type FTP. Dat werkt, maar niet heel stabiel. Ik krijg wel de inhoud te zien, maar als ik heel druk ga rondklikken lijkt het net alsof 'ie voor elke actie opnieuw verbinding gaat leggen. Dat werkt niet erg prettig.
Wat zijn de opties die ik hiervoor heb?
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Dat heb ik nu dus... en dan maakt 'ie voor de verbinding gebruik van een FTP protocol. Als ik daar een alternatief voor kan gebruiken dat beter werkt, hou ik me aanbevolen.jostefa schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:32:
Deze computer -> Rechtermuisknop in venster -> Add network location
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Bij mij is het allemaal bloed snel. Ik weet niet welk protocol hij gebruik maar ik gebruik geen ftp voor mijn verbinding ik heb dit gewoon: \\DISKSTATION\Downloads
Geen idee of Windows Verkenner ook SFTP aankan, maar als ik bijvoorbeeld via Filezilla, via het SFTP protocol, browse merk ik geen verschil.
Nu scheelt het misschien ook dat mijn internet niet traag is
Nu scheelt het misschien ook dat mijn internet niet traag is
Blog | PVOutput Zonnig Beuningen
Misschien had ik duidelijker moeten zijn bij m'n eerste post. Ik bedoel echt vanaf bijvoorbeeld m'n werk er bij te komen. Lokaal vanaf m'n PC is het inderdaad ook prima, dan is het gewoon een netwerklocatiejostefa schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:37:
Bij mij is het allemaal bloed snel. Ik weet niet welk protocol hij gebruik maar ik gebruik geen ftp voor mijn verbinding ik heb dit gewoon: \\DISKSTATION\Downloads
Oh excuses misschien heb ik het te snel gelezen. Ik zelf heb vandaag openvpn geïnstalleerd en bij iemand anders thuis een 1080p 10gig mkv afgespeeld zonder problemen. Ik moet wel zeggen dat het beide 120 mbit ziggo lijnen zijn. Het lijkt er op dat jouw internet traag is oid. Verder kan ik je dan niet helpen.
Het zou inderdaad goed kunnen dat het aan de snelheid van m'n internet ligt. Was benieuwd of er mensen op een andere manier de verbinding met hun DS maken, omdat het natuurlijk ook altijd nog aan het protocol kan liggen. Maar waarschijnlijk heb ik gewoon pech, er is hier geen snellere verbinding mogelijk.
Welke snelheden halen jullie draadloos van/naar de NAS vanaf een laptop? Ik heb een DS213 staan en haal draadloos ongeveer 8 MB/S schrijven en 10 MB/S lezen met een gigabit router, terwijl de DS213 bedraad is. Dat moet toch sneller kunnen?
Router: Netgear WNDR3700
Wifi kaart in laptop: Intel Centrino advanced-n 6235
Router: Netgear WNDR3700
Wifi kaart in laptop: Intel Centrino advanced-n 6235
[ Voor 14% gewijzigd door .GoO op 06-01-2013 21:29 ]
Leuk dat je 120mpbs Ziggo hebt, maar da's de downloadsnelheid. De upload is beperkt tot 10mpbs en sneller dan dat heeft jouw systeem het dus niet kunnen versturen naar je vriend/kennis.jostefa schreef op zondag 06 januari 2013 @ 20:44:
Oh excuses misschien heb ik het te snel gelezen. Ik zelf heb vandaag openvpn geïnstalleerd en bij iemand anders thuis een 1080p 10gig mkv afgespeeld zonder problemen. Ik moet wel zeggen dat het beide 120 mbit ziggo lijnen zijn. Het lijkt er op dat jouw internet traag is oid. Verder kan ik je dan niet helpen.
Hidrive werkt hier prima. De sync functie van syno app werkt niet bij gratis accounts, rsync is alleen beschikbaar vanaf 100 Gb abbo geloof ik.Ophidian schreef op zondag 06 januari 2013 @ 14:23:
Ik heb al een tijdje een probleem met een DS212j. Voor de backup van een hoop PDF-bestanden hebben we een Hidrive Strato accountje aangemaakt. De bedoeling was dat met de app op de Synology hij automatisch een sync hield met alle PDF's op het strato account, echter werkt het niet.
Je vergeet de dubbele punt achter je IP adresStvn21 schreef op zaterdag 05 januari 2013 @ 17:20:
Kan iemand proberen om onder mac os x montain lion te connecten naar de synology(4.1-2668) met shortcut CMD+K? Vervolgens als serveradres afp://[IP]/[folder] gebruiken.
Het moet zijn afp://[IP]:/[folder]
8MB/s is best een nette score tegenwoordig..GoO schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:18:
Welke snelheden halen jullie draadloos van/naar de NAS vanaf een laptop?
Over 5Ghz haal ik gemiddeld* 17MB/s lezen en schrijven, 2,4Ghz gemiddeld* 15MB/s
(LANCOM L-452agn als AP met een HP 2810-24G als switch en ASA 5505 als router).
*Wanneer er niet teveel wireless apparaten aanstaan.
Moet toch sneller kunnen op een gigabit netwerk en 5ghz? Als ik jouw snelheden zou halen dan is al zo'n beetje een verdubbeling. Maakt spelen met jumbo frames / MTU nog verschil? Andere tweaks die ik zou kunnen proberen? Andere kabels van/naar router?DukeBox schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:08:
[...]
8MB/s is best een nette score tegenwoordig.
Over 5Ghz haal ik gemiddeld* 17MB/s lezen en schrijven, 2,4Ghz gemiddeld* 15MB/s
(LANCOM L-452agn als AP met een HP 2810-24G als switch en ASA 5505 als router).
*Wanneer er niet teveel wireless apparaten aanstaan.
Ik zal morgen eens alle andere kabels uit de router trekken, kijken of dat verschil maakt.
Ik haal dat alleen met 3x3 N (450Mbit) en binnen ~10 meter van mijn AP die beneden in de meterkast hangt.
Als ik op ~3 meter ga zitten haal ik met gemak meer dan 25MB/s zolang ik mijn AP maar in greenfield mode zet.
Het hangt nogal af of het spectrum bij jou een beetje schoon is. Ik heb wel een spectrum analyzer gebruikt om de schoonste frequenties te vinden in de 2,4 en 5 band (dus niet alleen gekeken naar wifi devices).
Het enige waar ik echt last van heb is mijn magnetron op 2,450Mhz, de apparatuur die in een straal van een meter of 4 zit heeft daar flink last van als ie aanstaat.
Op een schone frequentie zou ik flink meer halen denk ik maar er is bij mij teveel storing in de omgeving.
Als ik op ~3 meter ga zitten haal ik met gemak meer dan 25MB/s zolang ik mijn AP maar in greenfield mode zet.
Het hangt nogal af of het spectrum bij jou een beetje schoon is. Ik heb wel een spectrum analyzer gebruikt om de schoonste frequenties te vinden in de 2,4 en 5 band (dus niet alleen gekeken naar wifi devices).
Het enige waar ik echt last van heb is mijn magnetron op 2,450Mhz, de apparatuur die in een straal van een meter of 4 zit heeft daar flink last van als ie aanstaat.
Op een schone frequentie zou ik flink meer halen denk ik maar er is bij mij teveel storing in de omgeving.
[ Voor 41% gewijzigd door DukeBox op 06-01-2013 22:51 ]
Dat is nogal afhankelijk van je router en de lokale omstandigheden. Ik zit hier met een rMBP en een DS213 met maximaal +/- 32MB/sec draadloos. Gemiddeld snelheid ligt tussen de 25 en 30MB/sec. Dit op 5GHz. Hemelsbreed zit ik dan wel op 5 meter van m'n Airport Extreme af zonder dat daar nog een muur tussen zit. Heb m'n Airport Extreme ook expres op z'n bewuste plek neergezet, nu gaat de Timemachine backup ook snel genoeg om er geen enkele last van te hebben..GoO schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:18:
Welke snelheden halen jullie draadloos van/naar de NAS vanaf een laptop?
Het kan dus zeker sneller dan wat jij nu ervaart.
Maar hoe dan? Ik heb een Netgear WNDR3700 gigabit router en mijn laptop heeft tevens een gigabit kaart (Intel Centrino advanced-n 6235). Ik zit op 5 GHz en op slechts 3 meter van de router, zonder muren of andere obstakels.SmartDoDo schreef op zondag 06 januari 2013 @ 22:34:
[...]
Dat is nogal afhankelijk van je router en de lokale omstandigheden. Ik zit hier met een rMBP en een DS213 met maximaal +/- 32MB/sec draadloos. Gemiddeld snelheid ligt tussen de 25 en 30MB/sec. Dit op 5GHz. Hemelsbreed zit ik dan wel op 5 meter van m'n Airport Extreme af zonder dat daar nog een muur tussen zit. Heb m'n Airport Extreme ook expres op z'n bewuste plek neergezet, nu gaat de Timemachine backup ook snel genoeg om er geen enkele last van te hebben.
Het kan dus zeker sneller dan wat jij nu ervaart.
Er zijn wel wat andere (langzamere) apparaten verbonden, al zitten die op 2.4 GHz.
Ik heb wel wat snelheid weten te winnen door QoS in de router in te stellen en mijn laptop en de DS213 op hoogste prioriteit te zetten. Hierdoor zit ik nu zo rond de 12 MB/S. Maar ik zou uiteraard ook graag de 20+ willen halen.
Ik zal thuis nog even meten of een ander wifi kanaal verschil kan maken.
Tips zijn zeer welkom
Hier werkt Strato ook prima. Ik heb 20Gb abbo en na een crash laatst alles terug gehaald. Toen nieuwe job aangemaakt en ik heb gelukkig niet de 15Gb aan foto's weer opnieuw te hoeven uploaden....Edgarz schreef op zondag 06 januari 2013 @ 21:28:
Hidrive werkt hier prima. De sync functie van syno app werkt niet bij gratis accounts, rsync is alleen beschikbaar vanaf 100 Gb abbo geloof ik.
Het Midnight Commander pakket van SynoCommunity is perfect. Ik kan nu makkelijk via mijn telefoon bestanden verplaatsen, verwijderen, etc
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Dit topic is gesloten.