Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Default ww = nzbgetmartijn24 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 18:51:
poort 6789 (NZBget) toegestaan eindelijk opent die met een gebruiksnaam+wachtwoord.
nzbget
tegbzn6789
doet het niet![]()
Bij installatie heb ik het blanco gelaten( kon ik later aanpassen ) werkt ook niet
Ja, ook als je het blanco laat
ik had het inderdaad al gevonden, Thnxs Anyway.Olgeros schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:13:
[...]
Default ww = nzbget
Ja, ook als je het blanco laat
Maar ik heb nzbget nu draaien hij download wel erg traag zeg 6000 KB/s (120mbit lijn)
en automatisch refresh moet dat aanstaan of? staat standaard op 1 sec .
Ik hoorde ook dat NZBget zorgde dat de Nas niet meer op slaapstand zou gaan? moest je daarvoor
de log niet uitzetten ?
Verwijderd
opgelost had maar 4 connecties in de instellingen staan van de 30 (powernews)Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:40:
6MB/s op een 120Mbps lijn is toch niet traag? Dan haal je ongeveer de helft van je ruwe bandbreedte.
nu haal ik 11390 Kb/s dat lijkt er meer op!
Gaat het systeem wel nog in slaapstand als ik dit zou laten draaien met de log en automatisch refresh
van 1 seconden?
wat is de snelheid van je usenet abbonement?martijn24 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:35:
[...]
ik had het inderdaad al gevonden, Thnxs Anyway.
Maar ik heb nzbget nu draaien hij download wel erg traag zeg 6000 KB/s (120mbit lijn)
Ik hoorde ook dat NZBget zorgde dat de Nas niet meer op slaapstand zou gaan? moest je daarvoor
de log niet uitzetten ?
Nu nog 15704 te gaan. Schiet niet echt op de laatste dagen. Het lijkt wel sneller te gaan als ik het systeem open heb staan in de browser.janvanmil schreef op woensdag 19 december 2012 @ 08:40:
[...]
Na ongeveer 12 uur heb ik nog 19000 fotos te gaan. Met deze sneleheid is het hopelijk vrijdag of zaterdag klaar.
Is het nu mogelijk om een usb 3.0 naar ethernet adapter te kopen en deze parallel aansluiten op mijn switch om alsnog link aggeration te gebruiken?
Ik kan de situatie alleen verhelpen door bruut de spanning eraf te trekken. Iets wat ik voor een RAID array niet echt prettig vind. Als ik klaar ben met werken duik ik eens in de logs, hopend iets meer duidelijkheid te krijgen.
Overigens, het hele systeem hangt dan echt vast. Ook geen enkele cron job heeft meer gelopen in de tussentijd...
Wat was ook alweer de snelkoppeling om makkelijk debug logs te downloaden?
Iets van index.cgi&log=debug ?
[ Voor 7% gewijzigd door BizzieBis op 21-12-2012 07:01 ]
Ziedarkshadow83 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 06:58:
Mijn Ds413 heeft af en toe kuren. Soms is ie opeens niet meer te benaderen vanaf het netwerk met welk protocol dan ook. Op de aan/knop drukken resulteert in knipperen van de blauwe led maar hij schakelt dan niet uit. Verder staan de status leds allemaal statisch te branden zonder ook nog maar te knipperen.
Ik kan de situatie alleen verhelpen door bruut de spanning eraf te trekken. Iets wat ik voor een RAID array niet echt prettig vind. Als ik klaar ben met werken duik ik eens in de logs, hopend iets meer duidelijkheid te krijgen.
Overigens, het hele systeem hangt dan echt vast. Ook geen enkele cron job heeft meer gelopen in de tussentijd...
Olgeros schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:45:
Zojuist blauw knipperende led gehad
Zal even vertellen, niet dat je er nu iets mee kan, maar misschien als tip:
Ik wilde updaten naar versie 4.1-2668 via de DSM update. Klikte op "donwloaden" maar die verdween meteen weer. Paar keer klikken en het leek goed te gaan. Na de download stond er weer de vraag of ik wilde downloaden.
Toen op Synology website handmatig gedownload maar kreeg tijdens installatie de melding dat bestand corrupt was.
Dus nog maar een paar keer geprobeert via DSM en uiteindelijk kreeg ik melding dat hij klaar stond om te installeren. Na installatie: niets.....
Toen was de 412+ (met 4x2TB) blauw aan het knipperen. Kon niks meer in DSM en dus handmatig uitgezet door power ingedrukt te houden. Opnieuw opstarten deed niets buiten knipperen.
Info opgezocht op internet en na de nodige hardverzakkingen over wat het kon zijn de volgende stappen ondernomen die Synology zelf adviseert:
* Uitzetten
* Alle externe zaken afkoppelen
* HD's eruit
* Aanzetten
Als dan na ongeveer 1 minuut een piep te horen is en de blauwe led blijft constant branden is het moderbord oke.
Dat van die minuut duurde hier er wel twee, of het lag aan mijn ongeduld
Daarna disks er terug ingedaan en aangezet. Toen deed alles het weer oke.
Nu maar erg hard duimen dat er (onderhand) een app komt om GDrive te ondersteunen. Heb daar ruim 100GB opslag en zou die maar wat graag deels willen syncen met mijn DS......
Geeft je mobo wel OK (Piep na 1 minuut) aan? Met welke frequentie loopt 'ie vast? Test ook je disks eens. Ik heb nog geen Synology in mijn bezit op het moment, maar ik kan je allicht helpen troubleshooten!darkshadow83 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 07:04:
Dat had ik ook gelezen. Alleen loopt mijn DS ergens finaal op vast zonder dat ik zelf iets doe. De stekker uittrekken en weer insteken lost t daarna op. Opstarten doet hij dan zonder problemen. Ik kan me voorstellen dat dat niet eeuwig goed blijft gaan.
Btw, weet iemand of de remote (WAN) backup een automatische mail kan versturen (vanaf een externe exchange en POP3/IMAP server) als de backup geslaagd is of eventuele errors geeft? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik krijg het idee dat die auto-mail alleen gaat met die online backup die Synology aanbied, en niet vanuit een eigen mailserver. Ik wil mijn mail niet gaan hosten vanaf de DS.
Hier werkt slaapstand prima en ik heb refresh van webpagina van NZBget op 0.5 seconde staan of zo. Ik moet er wel bij vertellen dat ik niet de hele dag die website open heb staan. Alles loopt prima bij NZBget dus ik heb geen behoefte om dat de hele tijd te controleren. Ik kijk er af en toe naar of alles goed is gegaan.martijn24 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:35:
[...]
ik had het inderdaad al gevonden, Thnxs Anyway.
de log niet uitzetten ?
Ik vind het wel traag op een 412+ met 120mb internet. Ik haal hier ook ruim 10mb download. Overigens heb ik Eweka met 100mb abbo.Verwijderd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 20:40:
6MB/s op een 120Mbps lijn is toch niet traag? Dan haal je ongeveer de helft van je ruwe bandbreedte.
Traag/snel is natuurlijk relatief, maar als je het er uit kan halen zou ik het ook doen. Puur sec gezien gaat het met 6mb altijd nog sneller dan dat je kan kijken dus daarin heb je dan weer gelijk dat het eigenlijk snel genoeg is
Disclaimer: Ik gooi MB, Mb, mB en mb nogal door elkaar. Ik ga er van uit dat de lezer zo slim is dat ie wel begrijpt wat ik bedoel
Dit soort berichten verontrusten mij wel. Dan is het bij iedere DSM update maar de vraag of hij er fatsoenlijk door heen komt. Die instabiliteit die de Syno's in zich hebben op een of andere manier is niet wat ik er van verwacht had.Olgeros schreef op donderdag 20 december 2012 @ 17:45:
Zojuist blauw knipperende led gehad
*Hele verhaal*
Zelf heb ik ongeveer hetzelfde ook al een keer gehad, echter kreeg ik het voor elkaar hem weer tot leven te brengen zonder de disks eruit te halen.
Ik denk dat het verstandig is om via ssh alle restbestanden van SABnzbd te verwijderen en het dan opnieuw te proberen.draakhoofd schreef op donderdag 20 december 2012 @ 22:58:
Sinds ik die nieuwste DSM heb geinstalleerd, kan ik SABNZB niet meer benaderen. Opnieuw installeren via synocommunity en het herstarten van mijn DS213 helpen niet. Iemand een tip voor me?
Ik kan hem namelijk vanaf mijn werk openen, maar als ik dan live video doe is de verbinding continu verbroken. De enige reden die ik me kan bedenken is dat er 1 poort niet openstaat.
AMD 5950x || Asus VIII Dark Hero || G.Skill Trident Z Neo 2x16GB C16-16-16-36 || EVGA FTW3 3080 Ultra || 2x WD SN850 1TB || Corsair HX850i
Ik heb een vraag m.b.t Sabnzbd op een DS213+
Kan iemand mij verklaren waarom het process httpd (wat meerdere malen geopend is) zoveel geheugen vraagt van mijn DS213+?
Dit gebeurt vooral als de .nzb wordt "uitgepakt"?
Mijn geheugen loopt op naar 453 tot 460 mb....
Mijn DS reageerd dan haast bijna niet meer...
Alvast bedankt!!
Als die USB netwerkkaart teaming ondersteund moet dat wel lukken volgens mij.Legendary1985 schreef op donderdag 20 december 2012 @ 23:25:
Ik heb een 412+ gekocht, deze heeft 2x Gbit aansluting voor link aggeration. Ik heb op mijn mobo 1x ethernet aansluiting en heb geen vrije pci poorten om ethernet kaart in te stoppen.
Is het nu mogelijk om een usb 3.0 naar ethernet adapter te kopen en deze parallel aansluiten op mijn switch om alsnog link aggeration te gebruiken?
En de switch ook link agregation ondersteund.abusimbal schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:21:
[...]
Als die USB netwerkkaart teaming ondersteund moet dat wel lukken volgens mij.
Je kunt niet zomaar twee kaarten teamen zonder extra drivers, en die drivers zijn per fabrikant.
Bij het voorbeeld wat jij geeft, broadcom en hp (wat meestal intel branded is bij losse kaarten en broadcom bij onboard), kan dat wel mits er minimaal 1 van de kaarten van de fabrikant (intel, broadcom enz) in de group zit.stormfly schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:51:
Je kan alleen teaming doen als je teaming software hebt welke over beide kaarten heen ligt, dat is meetstal alleen broadcom en hp kaarten.
Je kunt niet zomaar twee kaarten teamen zonder extra drivers, en die drivers zijn per fabrikant.
Of het performance technisch slim is laat ik even achterwege
Houd er wel rekening mee dat de Synology alleen dynamic 802.3ad (LACP) doet, static 802.3ad kan maar dan moet je dat handmatig in de config files aanpassen.
[ Voor 4% gewijzigd door DukeBox op 21-12-2012 10:57 ]
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
You have a switch that complies with 802.3ad Dynamic Link Aggregation standard
http://www.synology.nl/su...show.php?q_id=396&lang=usApplied Standard: IEEE 802.3ad
Brand Model Remark
3com 4200G
HP Procurve Switch 2824
Applied Standard: Non-IEEE 802.3ad (ALB)
Brand Model Remark
Corega CG-SW05GTPLB
D-Link DGS-1005D
D-Link DES-1008
D-Link DSS-24+
Dell Power connect 2508
Ik zit al een tijdje te kijken voor een zakelijke NAS. Nou wil ik toch wel RAID6 i.v.m. veiligheid. Een 5 bay zou handig zijn maar Synology heeft er geen, QNAP wel maar die is ook vrij aan de prijs direct (800+ euro).
Wordt het toch een 4 bay, QNAP heeft wat modellen maar Synology heeft mijn voorkeur.
Nu heb je de DS412+ en de DS413. De 412+ is het duurdere betere model maar de ds413 is nieuwer. Zou er ook nog een DS413+ komen ?
De 413 heeft namelijk Hardware Encryption Engine, wat op zich wel makkelijk zou zijn voor mijn bedrijfsdocumenten.
Verder zit er bijna geen verschil tussen afgezien van de CPU: Dual Core 1.067 of GHz Dual Core 2,13GHz
Ik vraag me af of het die 90 euro waard is.
[ Voor 45% gewijzigd door Viper® op 21-12-2012 11:32 ]
kan zijn dat PHP een unrar proces oproept.arnord schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 10:03:
Goedendag,
Ik heb een vraag m.b.t Sabnzbd op een DS213+
Kan iemand mij verklaren waarom het process httpd (wat meerdere malen geopend is) zoveel geheugen vraagt van mijn DS213+?
Dit gebeurt vooral als de .nzb wordt "uitgepakt"?
Mijn geheugen loopt op naar 453 tot 460 mb....
Mijn DS reageerd dan haast bijna niet meer...
Alvast bedankt!!
30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw
Je moet bij notifications een SMTP server instellen en dan verstuurt hij gewoon mailtjes vanaf dat domein (je kunt bv. smtp.google.com gebruiken icm met een gmail accountpryth schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 07:18:
[...]
...
Btw, weet iemand of de remote (WAN) backup een automatische mail kan versturen (vanaf een externe exchange en POP3/IMAP server) als de backup geslaagd is of eventuele errors geeft? Ik ben al aan het zoeken geweest, maar ik krijg het idee dat die auto-mail alleen gaat met die online backup die Synology aanbied, en niet vanuit een eigen mailserver. Ik wil mijn mail niet gaan hosten vanaf de DS.
En ja, ik zie in mijn lijstje bij notificaties in ieder geval de volgende opties staan
- backup failed
- backup completed
- restore failed
- restore completed
- restore cancelled
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
De schijven zijn dan ook erg druk zeg maar...na stekker eruit en erin is het systeem weer bij.
Speedfightserv schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 11:27:
[...]
kan zijn dat PHP een unrar proces oproept.
inmiddels werkt het weer.. zat toch iets fout bij Synology denk ikmsmilde schreef op donderdag 20 december 2012 @ 09:16:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met het delen van bestanden via internet. Ik kwam er van de week achter dat het niet meer werkt.
Ik bedoel hierbij, rechtsklikken op een bestand in File Station, en dan kiezen voor bestanden delen. Je krijgt dan een link naar https://gofile.me/[hier wat letters en cijfers]
Synology heeft ook 5 ba hoorIk zit al een tijdje te kijken voor een zakelijke NAS. Nou wil ik toch wel RAID6 i.v.m. veiligheid. Een 5 bay zou handig zijn maar Synology heeft er geen, QNAP wel maar die is ook vrij aan de prijs direct (800+ euro).
http://www.synology.com/p...t_name=DS1512%2B&lang=enu
Ik heb een i delux z77 asus mobo, hier zit een intel ethernet kaart erin. Nu een usb 3.0 ethernet adapter vinden die teaming ondersteund.Bij het voorbeeld wat jij geeft, broadcom en hp (wat meestal intel branded is bij losse kaarten en broadcom bij onboard), kan dat wel mits er minimaal 1 van de kaarten van de fabrikant (intel, broadcom enz) in de group zit.
Of het performance technisch slim is laat ik even achterwege
Ik kom uit startech echter staathier niet of deze teaming ondersteund, iemand die weet welke usb 3.0 ethernet dat wel teaming ondersteund?
Misschien 2x usb 3.0 naar ethernet een oplossing ?
[ Voor 4% gewijzigd door Legendary1985 op 21-12-2012 12:26 ]
Ik heb momenteel volume1 (raid6) en volume2 (raid5) waarvan ik dacht volume2 te gaan gebruiken om een aantal directories van volume1 op te backupppen.
Nu heb'k al wel manueel die directories gekopiëerd maar als daar bij elke aanpassing zelf aan gaan moet denken, dan snap je dat ik dat niet lang vol ga houden.
Met de standaard backupmethodes kan ik echter niet volume2 als destinatie opgeven.
Wat is nu de betere manier om dit toch voor elkaar te krijgen?
hmm inderdaad, ik zat naar een DS5xx reeks te kijken maar deze hebben natuurlijk een externe uitbreidingsmogelijkheid en dan is de serie code andersLegendary1985 schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:12:
[...]
Synology heeft ook 5 ba hoor
http://www.synology.com/p...t_name=DS1512%2B&lang=enu
Wel ruim 700 eurootje

Jammer, ik vroeg dit een paar pagina's terug. Ik ging er vanuit dat het wel mogelijk was om te backuppen van volume naar ander volume intern. Raar eigenlijk dat het niet kan...het klinkt als iets basis achtig.witchdoc schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:45:
Ik zou graag een extra redundantie inbouwen in mijn Synologie.
Ik heb momenteel volume1 (raid6) en volume2 (raid5) waarvan ik dacht volume2 te gaan gebruiken om een aantal directories van volume1 op te backupppen.
Nu heb'k al wel manueel die directories gekopiëerd maar als daar bij elke aanpassing zelf aan gaan moet denken, dan snap je dat ik dat niet lang vol ga houden.
Met de standaard backupmethodes kan ik echter niet volume2 als destinatie opgeven.
Wat is nu de betere manier om dit toch voor elkaar te krijgen?
Ik teken nergens meer voor
Ik was aan't hopen dat ik het met een simpel cp (copy) gedaan kon krijgen, maar helaas, ik zie geen flag om NIET te overschrijven als de file niet is veranderd. Dat houdt in dat ik wel een crontab kan maken maar dat ik dan elke iteratie AL mijn data zou gaan kopiëren. Dat lijkt me ook niet zo handig want dan krijg ik het niet eens klaar op een nacht.Quakie schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:51:
[...]
Jammer, ik vroeg dit een paar pagina's terug. Ik ging er vanuit dat het wel mogelijk was om te backuppen van volume naar ander volume intern. Raar eigenlijk dat het niet kan...het klinkt als iets basis achtig.
Maar, ik geef de hoop nog niet op dat 1 van de linux techies hier een goeie oplossing weet
Ik vind het niet zo raar, want het is namelijk geen backup maar een kopie op hetzelfde device en schijven. Als HD's kapot gaan ben je beide kwijt.Quakie schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 12:51:
[...]
Jammer, ik vroeg dit een paar pagina's terug. Ik ging er vanuit dat het wel mogelijk was om te backuppen van volume naar ander volume intern. Raar eigenlijk dat het niet kan...het klinkt als iets basis achtig.
Euhm.. volume 1 en volume 2 zijn bij mij verschillende disks en verschillende raid-niveau's.Olgeros schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:17:
[...]
Ik vind het niet zo raar, want het is namelijk geen backup maar een kopie op hetzelfde device en schijven. Als HD's kapot gaan ben je beide kwijt.
Het enige dat ze delen is de behuizing. En zelfs dat zou anders kunnen zijn als ik zo'n extentie ding zou gebruiken.
Ja, het is nog steeds geen echte backup, maar 't zou al een veel handigere manier zijn om toch nog extra redundantie te creëren bovenop de maximale RAID-6 die nu mogelijk is.
het magische woord dat je zoekt is 'rsync'.witchdoc schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:17:
[...]
Ik was aan't hopen dat ik het met een simpel cp (copy) gedaan kon krijgen, maar helaas, ik zie geen flag om NIET te overschrijven als de file niet is veranderd. Dat houdt in dat ik wel een crontab kan maken maar dat ik dan elke iteratie AL mijn data zou gaan kopiëren. Dat lijkt me ook niet zo handig want dan krijg ik het niet eens klaar op een nacht.
Maar, ik geef de hoop nog niet op dat 1 van de linux techies hier een goeie oplossing weet
(werkt trouwens zowel lokaal als remote - al dan niet over ssh voor encryptie)
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Maar bij een stroomstoot en de daaropvolgende potentieel opgeblazen voeding, ben je mogelijks toch alles kwijt. Ikzelf gebruikt twee verschillende behuizingen waarbij er eentje enkel maar als backup dient.witchdoc schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 13:19:
[...]
Euhm.. volume 1 en volume 2 zijn bij mij verschillende disks en verschillende raid-niveau's.
Het enige dat ze delen is de behuizing. En zelfs dat zou anders kunnen zijn als ik zo'n extentie ding zou gebruiken.
Ja, het is nog steeds geen echte backup, maar 't zou al een veel handigere manier zijn om toch nog extra redundantie te creëren bovenop de maximale RAID-6 die nu mogelijk is.
Raid6 biedt volgens mij technisch voldoende data garantie. Daarnaast regelmatig backups maken op bijvoorbeeld een externe schijf is niet voldoende ?
Dat was ook mijn bedoeling: de backup NAS bij mijn ouders plaatsen. Maar Telenet is nog veel te traag daarvoor. Nu staat mijn backup NAS op zolder en mijn main-NAS in de berging. Op zich al een redelijke beveiling tegen diefstal; misschien iets minder tegen brand.Viper® schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:01:
Dan ben je bij brand inbraak/diefstal nog steeds alles kwijt. Je zou dan een off-site location backup moeten hebben.
Raid6 biedt volgens mij technisch voldoende data garantie. Daarnaast regelmatig backups maken op bijvoorbeeld een externe schijf is niet voldoende ?
Mijn ervaring is dat manueel regelmatig backups maken de eerste maand wel goed loopt maar daarna begint te verwateren. Als het niet geautomatiseerd verloopt, vergeet je het na verloop van tijd en ben je net dat ene belangrijke bestand kwijt in geval van een crash.
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Backups laat je toch automatisch lopen vanaf je nas richting cloud/internet/usbWaking_The_Dead schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:04:
[...]
Dat was ook mijn bedoeling: de backup NAS bij mijn ouders plaatsen. Maar Telenet is nog veel te traag daarvoor. Nu staat mijn backup NAS op zolder en mijn main-NAS in de berging. Op zich al een redelijke beveiling tegen diefstal; misschien iets minder tegen brand.
Mijn ervaring is dat manueel regelmatig backups maken de eerste maand wel goed loopt maar daarna begint te verwateren. Als het niet geautomatiseerd verloopt, vergeet je het na verloop van tijd en ben je net dat ene belangrijke bestand kwijt in geval van een crash.
reden dat ik het vraag.. ik heb nu raid1 waarvan array 80% vol is. Handig als 1 schrijf kapot is dat ik data nog heb maar eigenlijk boeit dat niet voor 60% van de content op de disks. Als ik dit kan oplossen met een rsync job van volume1 naar volume2 op een dagelijkse basis ben ik er ook.
Dit kan dus?
Ik teken nergens meer voor
Kan het ook niet via time backup ?
http://www.synology.nl/su...w.php?lang=us&q_id=527#t3
[ Voor 36% gewijzigd door Viper® op 21-12-2012 15:35 ]
yepQuakie schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:31:
Dit kan dus?
De makkelijkste manier om hyprocrieten boos te krijgen? Confronteer ze met hun eigen uitspraken...
Uiteraard, maar als je je externe schijf in je usb poort laat zitten riskeer je ook dat deze stuk kan gaan bij een stroomstoot. Dus ik ging ervan uit dat je met 'backup naar externe schijf' bedoelde dat je manueel een schijf aansluit en dan een backup neemt en vervolgens de schijf ergens in de brandkast van een atoomschuilkelder opbergt (of iets minder drastisch: gewoon meeneemt naar het werk ofzo; da's ook "offshore" backup).Viper® schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 14:18:
[...]
Backups laat je toch automatisch lopen vanaf je nas richting cloud/internet/usb
door je NAS en USB-hdd te voeden via dit zal dat met een eventuele stroomstroot wel loslopen.Waking_The_Dead schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 16:05:
[...]
Uiteraard, maar als je je externe schijf in je usb poort laat zitten riskeer je ook dat deze stuk kan gaan bij een stroomstoot. Dus ik ging ervan uit dat je met 'backup naar externe schijf' bedoelde dat je manueel een schijf aansluit en dan een backup neemt en vervolgens de schijf ergens in de brandkast van een atoomschuilkelder opbergt (of iets minder drastisch: gewoon meeneemt naar het werk ofzo; da's ook "offshore" backup).
Alleen bij brand of inbraak ben je dan het haasje
[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 21-12-2012 17:02 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
| Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.888342] RAID1 conf printout: Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.891580] --- wd:4 rd:4 Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.894278] disk 0, wo:0, o:1, dev:sda1 Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.898206] disk 1, wo:0, o:1, dev:sdb1 Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.902127] disk 2, wo:0, o:1, dev:sdc1 Dec 21 06:58:30 kernel: [ 278.906051] disk 3, wo:0, o:1, dev:sdd1 Dec 21 07:39:18 logout.cgi: login.c (867) SynoCgiLoginRemoveUser failed. Dec 21 17:19:31 syslogd started: BusyBox v1.16.1 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.193678] 0: w=1 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.198704] 3: w=2 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.203671] 2: w=3 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.208637] 1: w=4 pa=0 pr=4 m=1 a=2 r=4 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.213603] raid5: raid level 5 set md2 active with 4 out of 4 devices, algorithm 2 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.221255] RAID5 conf printout: Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.224479] --- rd:4 wd:4 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.227180] disk 0, o:1, dev:sda5 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.230584] disk 1, o:1, dev:sdb5 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.233988] disk 2, o:1, dev:sdc5 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.237391] disk 3, o:1, dev:sdd5 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.470245] 0: w=1 pa=0 pr=3 m=1 a=2 r=3 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.475224] 2: w=2 pa=0 pr=3 m=1 a=2 r=3 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.480194] 1: w=3 pa=0 pr=3 m=1 a=2 r=3 op1=0 op2=0 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.485154] raid5: raid level 5 set md3 active with 3 out of 3 devices, algorithm 2 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.492813] RAID5 conf printout: Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.496037] --- rd:3 wd:3 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.498734] disk 0, o:1, dev:sda6 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.502132] disk 1, o:1, dev:sdb6 Dec 21 17:19:32 kernel: [ 65.505533] disk 2, o:1, dev:sdc6 |
Oftewel, er valt helemaal niets te zien.
Weet iemand of het mogelijk is om bijvoorbeeld debug logging aan te zetten? Zodat ik wat meer in de logs kan terugvinden over verschillende events etc?
edit: Ik denk dat ik sowieso opnieuw ga beginnen met mijn nas. Na een paar keer de stekker eruit getrokken te hebben ben ik eens gaan nadenken over mn raid configuratie. De kans dat de raid om zeep gaat door de crashes is zeker aanwezig.
Ik ga voor 2x 2TB in RAID 1 voor belangrijke gegevens, en dan nog een 2TB volume en een 1TB volume.
Verder backup ik nog offsite naar een andere synology, dus volledig mis gaan zal het nooit.
[ Voor 8% gewijzigd door BizzieBis op 21-12-2012 18:07 ]
1. Is het mogelijk in de DS 413 om 2 schijven in raid-1 te zetten voor data protectie en dan 2 andere schijven gewoon zonder raid erin te steken? Dus stel dat ik 4x 3TB erinsteek, dan heb ik 3TB beschermd en 6TB onbeschermd. Dit kan ik precies nergens terugvinden.
2. Ik lees enorm veel over apps. Als ik dan naar de review van hardware.info ga kijken over de ibood nas, dan dan staan er niet veel apps op. In hoeverre ga ik als normale gebruiker deze apps nodig hebben? Ik wil gewoon wat muziek/video kunnen streamen naar mijn pc/iPad/android gsm en wat voorbereid zijn op de toekomst.
Een torrent client zou er al standaard opstaan. Aangezien dit mijn eerste nas gaat worden, weet ik ook niet goed wat ik nog nodig zou hebben. Ik vermoed dat de DS413 wel ondersteuning zal hebben (desnoods via apps) voor mkv en dergelijke.
Vooral vraag 1 is dus belangrijk, maar vraag 2 mag ook beantwoord worden als je je geroepen voelt
BNet tag: whodares#1162
Ik gebruik thuis mijn iPad wel eens om te browsen op het web, maar de advertenties irriteren mij. Omdat ik geen adblock kan gebruiken zoals op de pc, wil ik al het verkeer via een proxy laten lopen die de advertenties wegfiltert. Dit bestaat al een poos, het heet Privoxy http://www.privoxy.org/ . Op de site staan releases
Voordeel is ook dat je geen ads meer heb in je iOS apps.
Heeft iemand dit al aan de praat gekregen op een Synology Nas? Gegeven dat de sourcecode van privoxy beschikbaar is, kun je dat dan installeren zoals je dat normaal doet op linux (make install etc)? Het zou voor mij een reden zijn op deze Nas te kopen.
pvoutput 6300Wp ZW en NO
Zodra er downloads aanstaan in NZBget dan gaat naar ongeveer een uur het proces httpd volle memory geheugen gebruiken (400~420mb) ...schijven zijn dan enorm druk en mijn DS reageerd niet meer.
Hoe kan dit?
Zodra ik de package stop dan draait de DS weer als een zonnetje....
Ter info: ik draai DSM 4.1-2657
Een soort dreamweaver voor php zeg maar.
een vorm van intelli sense enz.
iemand een suggestie?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
yup timebackup werkt ook blijkbaar.. enkel naar een shared folder maar die kan dus net zo goed op het tweede volume staan.Viper® schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 15:34:
Kan het ook niet via time backup ?
http://www.synology.nl/su...w.php?lang=us&q_id=527#t3
Bedankt voor de tips
Zelf proberen op te lossen via RAID recovery, Ubuntu etc, maar het wou maar niet lukken.
Toen contact opgenomen met Synology Support en een dag later was alles opgelost en kon ik alles backuppen
Die support van hun is wel erg geweldig zeg!
Ik wil hem dus met 4 HD's vullen van 1.5TB en deze in SHR gebruiken. De situatie op dit moment is dat er nu 2 Samsung schijven inzitten, 1 van 1.5TB en 1 van 2TB (uit nood, de andere 1.5TB zit nog in de PC met backup data). Ik heb namelijk ook 2 defecte 1.5 schijven die ik op heb gestuurd naar Seagate (neemt alles blijkbaar over van Samsung) en volgens de normale procedure zou ik refurbished schijven terugkrijgen. Nu is er denk ik de kans aanwezig dat het Seagate schijven worden van 1.5TB en geen Samsungs. Aangezien er weleens een aantal KB's verschil is tussen de verschillende merken, is de kans aanwezig dat de Seagate HD's iets kleiner kunnen zijn.
Mijn vragen:
1) Kan ik de 2TB er nu sowieso nu gewoon uithalen, ik dacht namelijk van wel. Dan zou ik deze schijf leeg kunnen halen, de backup data wat nu op de 1.5TB in de PC staat daarop kunnen zetten en de dan beschikbare 1.5TB in de NAS stoppen. Deze zou de SHR dan weer compleet moeten maken ?
2) Mochten de 2 terugontvangen schijven werkelijk kleiner zijn dan de huidige Samsungs (al is het een paar KB), moet ik dan compleet opnieuw beginnen door eerst de 2 'nieuwe' schijven in een SHR te zetten en vervolgens pas de 2 'oude' Samsungs? Dat zou betekenen dat ik de Samsung die nu in de NAS zit eerst helemaal moet backuppen, voordat ik ook maar ga beginnen met het swappen van de HD's.
Volgens mij zit ik aardig in de buurt, maar wil het even zeker weten! Zou in het slechtse geval erg veel tijd gaan kosten.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-
Mijn Ds411 Slim is defect geraakt. Ik wete nog niet precies waarom en wat, maar de NAS gaat niet meer aan. Als ik het knopje om de NAS aan te zetten indruk, hoor ik drie hele snelle zachte tikjes en meer doet de NAS niet.
Iemand een idee wat dat kan zijn en of dat op te lossen valt?
Zo niet, dan hoop ik deze via Redcoon terug te kunnen sturen obv garantie (1,5 jaar oud).
Maar nu de uitdaging. Ik heb er 4 schijven van 1TB inzitten (Raid5).
Ondertussen heb ik alvast een nieuwe 411Slim gekocht, want ik kan niet wachten op een eventuele RMA procedure.
Kunnen de 4 schijven zo weer 1 op 1 ingezet worden en is hiermee de data behouden??
Welke voorbereidingen moet ik treffen om dit te laten slagen (zelfde firmware en programma's, configuratie)??
De configuratie slaat de NAS zeker op in zijn eigen geheugen, of is daar een stukje op de harddisken voor gereserveerd die dan ook mee opgepakt wordt?
Bedankt, dat werkte inderdaad. NZBget draai ik er nu naast, dat is ook een fijn prog. Niet niet uit welke ik blijf gebruiken.Joster schreef op vrijdag 21 december 2012 @ 08:14:
Ik denk dat het verstandig is om via ssh alle restbestanden van SABnzbd te verwijderen en het dan opnieuw te proberen.
en zo kunt zien wat er allemaal via command's ooit is ingetypt?
Gadget-freakz.com. Feedback en tips zijn welkom.
is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
Dat zou allemaal op de hd's moeten staan.ChUcKiE schreef op zondag 23 december 2012 @ 11:26:
Ah dat zou mooi zijn!! Verder hoef ik dan ook geen rekening te houden met firmware versie of iets dergelijks?
De configuratie slaat de NAS zeker op in zijn eigen geheugen, of is daar een stukje op de harddisken voor gereserveerd die dan ook mee opgepakt wordt?
Verwijderd
Er staat "Mislukt, raadpleeg het [back-up logboek]", maar waar vind ik deze?
Ik kan het antwoord ook niet vinden op forum.synology.com
HP Zbook G8 | Synology DS1511+
Ik gebruik ook surveillance station via internet explorer (nog) niet aan de praat te krijgen .cardwizard schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:43:
ik wil surveillance station gaan gebruiken maar deze schijnt niet te starten ? er blijft maar in beeld staan bezig met laden , de 212+ draait de laatste updates , ook een herstart helpt niet
is er iemand die hier ervaring mee heeft ?
Gebruik zelf Firefox voor surveillance station deze browser gebruik ik trouwens voor heel me DSM want met
internet explorer kan ik ook niet file station openen op me 412+.
Mischien verklaart het in jou geval dat het beeld niet wilt starten.Controleer eerst dat eens als het aan de plugins ligt.
Ik zou dan eerder chrome aanraden, buiten de extra functies die dan in DSM beschikbaar komen is dat ook de enige die inline compressie toepast bij filestation.martijn24 schreef op zondag 23 december 2012 @ 16:31:
Gebruik zelf Firefox voor surveillance station deze browser gebruik ik trouwens voor heel me DSM want met
internet explorer kan ik ook niet file station openen op me 412+.
Welke functies?DukeBox schreef op zondag 23 december 2012 @ 17:04:
[...]
Ik zou dan eerder chrome aanraden, buiten de extra functies die dan in DSM beschikbaar komen is dat ook de enige die inline compressie toepast bij filestation.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
1tje al ondekt dat is de pilot view ( rechts bovenaan)
athans bij mij deed hij het eerst niet ( internet explorer en firefox)
[ Voor 15% gewijzigd door CallmeGod op 23-12-2012 17:54 ]
Wat kan ik doen om te onderzoeken waar het probleem zit?
Self reflection is the school of wisdom
Als ik het goed heb, zou er in het geval van vier schijven voor RAID-6 evenveel ruimte worden opgesnoept als dat ik ze gewoon in RAID-1 zou zetten. Waar is in deze configuratie dan het voordeel van 6?
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Raid is geen back-up, Raid is puur een middel om je tegen diskuitval te beschermen, de gebruiker blijft altijd het grootste risico op dataloss ;-)
Verwijderd
Dank, ik heb het gevonden.bum schreef op zondag 23 december 2012 @ 14:30:
Het back-up logboek kan je vinden in de 'system logs': via het hoofdmenu (knop linksboven in DSM) of via de resource monitoring widget (icoontje klikken bij 'recent logs').
Bij mij heet het ""Systeem informatie" en dan tabblad "Logboek"
Ben nu aan het bepalen wat ik nodig heb/vindt. Films en MP3 backup ik nu niet, maar die wil ik in de toekomst zeker(der) stellen dmv RAID.
Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.
Ik heb jullie hulp toch weer nodigroeleboel schreef op zondag 23 december 2012 @ 12:50:
[...]
Dat zou allemaal op de hd's moeten staan.
De nieuwe NAS is binnen, er staat nu firmeare 3.0 op. Zonder schijven kan ik de firmware (uiteraard) niet upgraden.
Dus heb ik de 4 oude schijven erin gedaan, in de juiste volgorde.
De Synology Assistant tool geeft nu aan: Configuratie verloren. Versie staat nog steeds op 3.0.
iemand nog een idee wat ik kan doen om mijn data op de schijven te behouden??
Of kan ik via die tool gewoon de firmware upgraden, netwerksetup voltooien etc.? Ik had het idee dat er dan een melding kwam te staan, dat ook het data gedeelte geformatteerd gaat worden...
Wat natuurlijk ook zou kunnen zijn, is het feit, dat de NAS en kapot gegaan is en tegelijkertijd de RAID set verbroken is, of is dat teveel pech ineens?
[ Voor 23% gewijzigd door ChUcKiE op 24-12-2012 10:33 ]
http://www.techrepublic.c...ch-should-you-choose/2689Kaastosti schreef op zondag 23 december 2012 @ 20:12:
De DS412+ staat nog steeds op m'n lijstje, al ben ik door eerdere posts wel af van de RAID-5. Gelukkig ondersteunt het apparaat ook RAID-6, echter lees ik daar weer van dat dat met vier schijven een beetje nutteloos is.
Als ik het goed heb, zou er in het geval van vier schijven voor RAID-6 evenveel ruimte worden opgesnoept als dat ik ze gewoon in RAID-1 zou zetten. Waar is in deze configuratie dan het voordeel van 6?
In het kort, voor 4 disks RAID heb je met RAID10 en RAID6 beide 50% opslag verlies. Raid6 heeft alleen een lagere write performance, maar er kunnen te allen tijden 2 disks uitvallen. Bij RAID10 kan dit alleen als de disks in dezelfde mirrorset zitten.
Ik denk dat ik zelf ga kijken voor Raid10 ipv Raid5/6, maar dit is afhankelijk van hoeveel snelheidsverlies raid6 geeft.
[ Voor 23% gewijzigd door Viper® op 24-12-2012 10:47 ]
probeer er achter te komen welke firmware versie op de andere NAS staat.ChUcKiE schreef op maandag 24 december 2012 @ 10:22:
[...]
Ik heb jullie hulp toch weer nodig
De nieuwe NAS is binnen, er staat nu firmeare 3.0 op. Zonder schijven kan ik de firmware (uiteraard) niet upgraden.
Dus heb ik de 4 oude schijven erin gedaan, in de juiste volgorde.
De Synology Assistant tool geeft nu aan: Configuratie verloren. Versie staat nog steeds op 3.0.
iemand nog een idee wat ik kan doen om mijn data op de schijven te behouden??
Of kan ik via die tool gewoon de firmware upgraden, netwerksetup voltooien etc.? Ik had het idee dat er dan een melding kwam te staan, dat ook het data gedeelte geformatteerd gaat worden...
Wat natuurlijk ook zou kunnen zijn, is het feit, dat de NAS en kapot gegaan is en tegelijkertijd de RAID set verbroken is, of is dat teveel pech ineens?
Stop een enkele schijf in de NAS die je toch niet gebruikt of waarvan de data niet boeiend is.
Installeer vervolgens de firmware die ook op de defecte NAS staat.
Stop vervolgens de 4 schijven op de JUISTE volgorde in de NAS.
Kijk anders ook even op de Synology site en kijk even bij migreren van de ene NAS naar de andere.
http://www.synology.com/s...ls_show.php?q_id=484#t2.2
De 4 schijven zijn er weer uit, een SSD erin en ben nu bezig de firmware aan het updaten. Enig nadeel is dat ik de configuratie zoals die er oorspronkelijk inzat niet heb kunnn exporteren...hopelijk pakt die deze dan vanaf de schijven op.
Ik heb besloten een DS413J aan te schaffen. Echter ben ik er nog niet uit welke schijven ik er in zal doen...
Kan iemand mij even een zetje in de rug geven als we naar de volgende 2 schijven kijken? De WD is 5400 toeren en de Seagate is 7200 toeren.... Maakt dit een werkelijk verschil met schrijfsnelheid? Ik ga in eerste instantie in raid5 draaien.
pricewatch: Western Digital Green WD30EZRX, 3TB
pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST3000DM001, 3TB
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
Volgens mij maakt het allemaal niet zoveel uit als je de DS via 1 Gbit aansluiting aan je netwerk hangt. Het is om het even. 5400rpm schijven zijn wel koeler, stiller en energiezuiniger. Vooral het laatste is belangrijk voor een NAS die je 24/7 aan laat staan.TOYS schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:29:
Hallo Medetweakers,
Ik heb besloten een DS413J aan te schaffen. Echter ben ik er nog niet uit welke schijven ik er in zal doen...
Kan iemand mij even een zetje in de rug geven als we naar de volgende 2 schijven kijken? De WD is 5400 toeren en de Seagate is 7200 toeren.... Maakt dit een werkelijk verschil met schrijfsnelheid? Ik ga in eerste instantie in raid5 draaien.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Ik zou te allen tijden geen 7200 rpm schijven aanbevelen voor NAS systemen. De extra warme, slijtage, stroomverbruik en vibratie weegt imo niet op tegen de snelheidswinst.TOYS schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:29:
Hallo Medetweakers,
Zelf kijk ik naar de DS412+ icm 4 WD RED schijven. Deze geven zover ik gelezen heb het minst probleem met uitval i.c.m. raid. Aangezien het een DS413J betreft, welke niet de snelste CPU heeft wat een beperkende factor zal zijn zal ik zeker voor de RED's gaan.
Overigens is Raid5 met 4 x 3TB schijven niet geheel veilig (zie hiervoor eerdere posts).
Raid10 of Raid6 zijn betere opties. Uiteindelijk moet je zelf een keuze maken, het is extra gb opslag en prestatie tegenover extra zekerheid. Raid5/6 is cpu intensiever dan Raid10 en vereist ook meer schrijf operaties.
Maak altijd backups van je belangrijke data.
[ Voor 7% gewijzigd door Viper® op 24-12-2012 14:48 ]
Verwijderd
Kan je surfen naar de NAS? Heb je al eens geprobeerd deze gewoon eens te herstarten?Ventrigo schreef op zondag 23 december 2012 @ 19:05:
ik heb al een tijdje een DS212+. Heb vanaf het begin shares aangemaakt en kon ze ook makkelijk benaderen op mijn Windows 8 laptop en Samsung TV voor het afspelen van video's. Nu sinds ongeveer 2 a 3 weken zijn de shares niet meer te benaderen. Het lukt ook niet om te verbinden via run of netwerk van Windows 8. Op de televisie kan je bij source ook de Diskstation kiezen, maar nu staat hij er niet meer tussen. Vanaf mijn TV zie ik mijn laptop en andersom.
Wat kan ik doen om te onderzoeken waar het probleem zit?
Verwijderd
Ik zou voor de Western Digital RED gaan ipv GREEN.TOYS schreef op maandag 24 december 2012 @ 13:29:
Hallo Medetweakers,
[ Voor 68% gewijzigd door DonnieDoezoe op 24-12-2012 14:43 ]
Ben benieuwd naar de Hi-driveBackup.
Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf.
De Red's zijn juist omdat veel hd's problemen geven met NAS i.c.m. raid's.
ik ben verder ook niet bekend met linux etc, dus het was een heel gedoe om een python script elke dag automatisch (crontabs) te laten draaien via en weg te laten schrijven, maar dat lukt nu ! *happy*
Wat is hoop? Uitgestelde teleurstelling
Verwijderd
http://www.smallnetbuilde...r-drives-in-your-raid-nas
Merk wel op dat er tig fouten staan in deze topics, en sowieso over dit soort problematiek. Maar de hoofdlijn zou zijn dat Synology geen TLER/CCTL/ERC nodig heeft en dus prima met normale schijven kan werken. Omdat je geen enkele bescherming tegen corruptie hebt, afgezien van redundantie, blijft het veel minder betrouwbaar dan iets als ZFS. Maar in elk geval heb je geen duurdere Red schijven nodig waar je vooral betaalt voor een firmware feature die je eerst gewoon gratis kreeg maar nu fors voor mag betalen.
Vind ik een wel heel kort door de bocht, kan jij mij vertellen waarom ik geen consumenten Seagates in mijn NAS zou proppen?DonnieDoezoe schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:42:
Ik gewoon voor de red's gaan. Die seagates zou ik helemaal niet in een NAS gooien trouwens...dan moet je als je seagatse wil de constellations hebben.
XboxLive: Dave 130R
Hier een review: http://www.storagereview....ard_drive_review_wd30efrxVerwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 15:15:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=116&t=21377
http://www.smallnetbuilde...r-drives-in-your-raid-nas
Merk wel op dat er tig fouten staan in deze topics, en sowieso over dit soort problematiek. Maar de hoofdlijn zou zijn dat Synology geen TLER/CCTL/ERC nodig heeft en dus prima met normale schijven kan werken. Omdat je geen enkele bescherming tegen corruptie hebt, afgezien van redundantie, blijft het veel minder betrouwbaar dan iets als ZFS. Maar in elk geval heb je geen duurdere Red schijven nodig waar je vooral betaalt voor een firmware feature die je eerst gewoon gratis kreeg maar nu fors voor mag betalen.
In principe is dit altijd een lastig punt, het is zonder gedegen langdurig onderzoek geen uitspraak te doen of het nou wel of niet verbetering geeft.
Met de WD green schijnen ook wel wat issues te zijn: http://forum.synology.com...sts&keywords=Caviar+Green
[ Voor 6% gewijzigd door Viper® op 24-12-2012 15:52 ]
Verwijderd
Verder stel je dat WD green ook 'wat issues' heeft, zonder duidelijk te maken waar je precies op doelt. Je link is echter een normale searchquery waar ook dingen als gebruiksvragen te vinden zijn wat niets met deze discussie te maken heeft.
Kortom, ik wil graag luisteren naar je argumenten, maar dan moet je die wel geven. Nu zeg je iets, geef je twee links, maar de links komen niet echt overeen met je verhaal, wat sowieso al veels te algemeen is. Daar kan ik dan ook niet op reageren omdat je niet echt stelling neemt.
De links die ik gaf, hebben namelijk direct betrekking op de TLER-feature in relatie tot kant en klare NAS zoals Synology. Bovendien één link van een Synology-medewerker zelf. Helaas vallen in beide links dingen te lezen die feitelijk niet kloppen. Dus tot nu toe geen één bron met écht valide informatie waar niets of weinig op aan te merken valt.
http://forums.storagerevi...view__findpost__p__266337
Dus alleen nodig voor hardware RAID, Windows software RAID.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik kan surfen naar de nas in een browser. Ik moet wel nu "ineens" intern ook een port aangeven na het ipadres zoals : 10.10.10.10:5000. Dit was eerst alleen voor externe adressen.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 14:41:
[...]
Kan je surfen naar de NAS? Heb je al eens geprobeerd deze gewoon eens te herstarten?
Heb al een paar keer de NAS opnieuw opgestart, maar dat mocht niet baten. Ik dacht eraan om de NAS te resetten, maar als ik dit anders kan oplossen dan zou ik er nog iets van kunnen leren
Self reflection is the school of wisdom
Wat ik eigenlijk probeer duidelijk te maken is dat er weinig tot geen keiharde feiten te vinden zijn of TLER nou wel of niet beter is bij bijvoorbeeld een Synology. De link van de review vond ik wel interessant, echter is daar ook de conclusie dat het niet duidelijk is of het nou wel of niet echt veel uitmaakt.Verwijderd schreef op maandag 24 december 2012 @ 16:03:
Viper: je zegt een aantal dingen en geeft dan een link naar twee pagina's die niets of weinig met je verhaal te maken hebben. Wat probeer je te zeggen met de review van de WD Red series, wat is je argument? Simpelweg linken naar een review; wat moet ik daarmee? Wat heeft dat met TLER te maken?
Verder stel je dat WD green ook 'wat issues' heeft, zonder duidelijk te maken waar je precies op doelt. Je link is echter een normale searchquery waar ook dingen als gebruiksvragen te vinden zijn wat niets met deze discussie te maken heeft.
Kortom, ik wil graag luisteren naar je argumenten, maar dan moet je die wel geven. Nu zeg je iets, geef je twee links, maar de links komen niet echt overeen met je verhaal, wat sowieso al veels te algemeen is. Daar kan ik dan ook niet op reageren omdat je niet echt stelling neemt.
De links die ik gaf, hebben namelijk direct betrekking op de TLER-feature in relatie tot kant en klare NAS zoals Synology. Bovendien één link van een Synology-medewerker zelf. Helaas vallen in beide links dingen te lezen die feitelijk niet kloppen. Dus tot nu toe geen één bron met écht valide informatie waar niets of weinig op aan te merken valt.
Over de link, dat is inderdaad een default search op synology. Maar een tijdje terug kwam deze ook al voorbij: http://www.qnap.com/useng/index.php?sn=4085
WD geeft zelf aan om geen desktop drives, uitgezonderd de RED's te gebruiken voor RAID toepassingen: http://wdc.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/1397Note5 (WD Green & Seagate Green)
These hard disk drives have passed QNAP lab's initial verification of compatibility. However, because many users have reported unstable experience with these hard disk drives, we do not recommend using these hard disk drives with QNAP products. WD10EADS-00P8B0 and WD15EADS-00P8B0 are not suggested because of slow performance and stability issues.
Dit alles geeft mij een lichte voorkeur voor RED schijven, QNAP & Synology zijn beide grote spelers op de nas markt en in mijn ogen vind ik dit toch wel een belangrijke melding.Important: The article below compares the differences between Western Digital Desktop edition (WD Blue, WD Green and WD Black) drives and our Enterprise (WD RE and Velociraptors). This article does not apply to WD Red drives which are designed specifically to be used in a NAS enclosure.
Ik heb zelf nog niet echt een definitieve mening gevormd over het feit of RED schijven nou wel of niet beter zijn en de hogere prijs waard zijn. Sluit me dus aan bij jouw opmerking dat er nog steeds onduidelijkheid is
[ Voor 24% gewijzigd door Viper® op 24-12-2012 17:58 ]
Overigens gaat mijn vader die Synology DS212J kopen in combinatie met twee Seagate Barracuda (7200.14 ST2000DM001, 2TB) schijven.
Of zegt er iemand een beter alternatief te weten? Doeleind: vooral muziek streamen maar ook foto en andere data opslag.
Toch benieuwd, iemand ervaringen hiermee?GREENSKiN schreef op woensdag 19 december 2012 @ 00:15:
Ik overweeg om op twee fysieke locaties een RS812RP+ te hangen (RAID-5, 4x4TB). Doel is om een Windows file server te realiseren (Via iSCSI? Moet gekoppeld worden aan de bestaande Windows Domain gebruikersaccounts). En de twee RS812RP+'s synchroon te houden, zodat wanneer een locatie in de fik zou gaan alle data er nog is. Liefst ook nog een paar VM's die de disk gebruiken (VirtualBox, disks benaderen via iSCSI). Betrouwbaarheid is key.
Iemand ervaringen met dergelijke scenario's? Is dit een beetje een gebruikelijke use-case voor Synology hardware, of moet je toch echt naar NetApp etc. gaan kijken?
Verwijderd
Ik zit te denken om een NAS van synology te kopen (213+ of de 413) voor backups en om de media die erop komt te staan te kunnen streamen naar een toekomstige htpc of mediaspeler.
Aangezien ik zelf een aantal externe hdd heb staan (WD30EZRX) zou ik deze graag willen gebruiken in de betreffende NAS (dus zonder extra kosten m.b.t. nieuwe harde schijven).
Is dit mogelijk en is dit verstandig (voor- nadelen?
Ik stel voornamelijk deze vraag omdat ik op de site van synology het bovenstaande type schijf niet tegenkom in het betreffende systeem (wel de WD30EFRX).
Nu wil verschillende soorten data in de cloud zetten. Kan ik hier onder nog een map toevoegen?
Wil namelijk niet alles bij elkaar hebben.

Dit topic is gesloten.