Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
Maar op mijn werk blokkeren ze toch aktief proxys dus instellen als een proxy gaat misschien dan ook niet DE oplossing zijn voor mij.
Dan is een internet browser package installeren op mijn DS112+ waarschijnlijk een betere oplossing.
Zodat ik overal ter wereld alle websites kan bekijken en met name op mijn werk daar kan ik niet op p2p websites om bijvoorbeeld torrents te vinden.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
x
Ik heb hem ook ingevuld (de 2411+)Frunz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:31:
In deze spreadsheet staat een vergelijking tussen SabNZB en NZBget voor verschillende Synology's.
[ Voor 82% gewijzigd door nick_vh op 29-11-2012 20:42 ]
In je laptop zit een iets sterkere processor verwacht iknick_vh schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:41:
Ik ook! 212J. Het is wel opmerkelijk dat de synology niet de volledige bandbreedte kan benutten terwijl de laptop dat wel kan.
Same here!Jaspur schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:00:
Meer mensen die last hebben dat ze hun iTunes Server niet meer kunnen vinden na de update naar de nieuwe iTunes op OS X? Ik zie opeens een film folder, maar de muziek niet.

Heb hem aangevuld met DS112Frunz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:31:
In deze spreadsheet staat een vergelijking tussen SabNZB en NZBget voor verschillende Synology's.
Instagram | Flickr | Nikon D500 -> Sigma Art 18-35MM F/1.8 | NIKKOR AF-S 50MM F/1.8G | TAMRON 70-200MM G2 F2.8 | TAMRON 150-600MM G2 F/5-6.3
It’s supposed to be automatic, but actually you have to push this button.
Een idee om deze sheet op te nemen in de TSFrunz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:31:
ik denk dat vele vragen daardoor worden beantwoord.
Op een dag drink je geen bier meer maar drink je Grolsch... My specs
Door de zijbalk aan te zetten verschijnt de NAS hier weer in z'n volle glorieJaspur schreef op donderdag 29 november 2012 @ 20:00:
Meer mensen die last hebben dat ze hun iTunes Server niet meer kunnen vinden na de update naar de nieuwe iTunes op OS X? Ik zie opeens een film folder, maar de muziek niet.
Om bij het selecteren weer te verdwijnen naar de gewone muziekmap zie ik net...
[ Voor 10% gewijzigd door Zegato op 30-11-2012 09:10 ]
An sich leuk, maar zolang mensen met 20 mbit internet tegen de waardes van hun internet aan lopen en die wel in de spreadsheet zetten is het volslagen nonsens.Frunz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:31:
Daarbij maakt het ook nog uit of het ding op de achtergrond aan het parren en uitpakken is. Als ik een lege SAB heb kan ik downloaden met 5,5 MB/s (max van mijn internet), maar als het ding gaat parren is het weer een heel ander verhaal.
Leuk dat het verzameld wordt, maar het is wel echt te weinig info imo.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
De max. internetsnelheid staat toch gewoon als kolom in de sheet?Hooglander1 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:12:
[...]
An sich leuk, maar zolang mensen met 20 mbit internet tegen de waardes van hun internet aan lopen en die wel in de spreadsheet zetten is het volslagen nonsens.
Daarbij maakt het ook nog uit of het ding op de achtergrond aan het parren en uitpakken is. Als ik een lege SAB heb kan ik downloaden met 5,5 MB/s (max van mijn internet), maar als het ding gaat parren is het weer een heel ander verhaal.
Leuk dat het verzameld wordt, maar het is wel echt te weinig info imo.
Beter dat er teveel ingevuld wordt (waarbij men zelf kan bepalen of die snelheid voldoende is voor je intternetabbo) dan dat alleen de mensen met een 120 Mb verbinding het maar in mogen vullen..
Gaat al lekker zo!
[ Voor 7% gewijzigd door SmiGueL op 30-11-2012 10:08 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Waarom zou je geen Mediaplayer kopen voor de naast dat zo nog perfect werken ipv DLNASchizo007nl schreef op donderdag 29 november 2012 @ 22:36:
Ik heb wellicht iets te snel een DS213+ gekocht, want ik vrees dat plex mediaserver niet gaat komen voor dit model en ik wilde dit graag wel gaan gebruiken in combinatie met mijn Samsung TV. Kan de DS213 wel overweg met Plex? Of hebben jullie andere tips ; de multimedia server op m'n DS213+ werkt wel met m'n Samsung (UE46C6730) maar subtitels selecteren of media informatie over de film krijg ik niet te zien.
Andersom krijgen we het niet aan de praat. Hij blijft een destination error aangeven. Hier gebruiken we ook port 22. Het lijkt er op dat de router poort 22 niet door geeft. Dit hebben we getest met putty maar we komen gewoon op poort 22 binnen bij de Synology dus dat is het niet. We hebben rsync, admin en root gebruikt. Geen een werkt niet. Het werkt wel op poort 873 dus qua settings en mapshares zou dat goed moeten zijn.
Komt iemand dit bekend voor?
Ik teken nergens meer voor
Ik vind een Smart TV, Smart Home Cinema Set en PS3 al genoeg apparaten eerlijk gezegd. Plex werkt super op de televisie, gebruikte het voorheen altijd icm een pc. Maar nu ik zo'n DS213+ heb leek het me makkelijk om daarmee te downloaden en te streamen.steppy schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:38:
[...]
Waarom zou je geen Mediaplayer kopen voor de naast dat zo nog perfect werken ipv DLNA
Ik denk dat het een kwestie van tijd is Barry, wat CPU betreft zou'ie het makkelijk aan moeten kunnen. Mocht je ooit een demo willen zien, neem even contact met me op via FaceBook of zoSchizo007nl schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:57:
[...]
Ik vind een Smart TV, Smart Home Cinema Set en PS3 al genoeg apparaten eerlijk gezegd. Plex werkt super op de televisie, gebruikte het voorheen altijd icm een pc. Maar nu ik zo'n DS213+ heb leek het me makkelijk om daarmee te downloaden en te streamen.
[edit]
Er schijnt inmiddels een versie te zijn zie ik, die wél op je 213+ werkt.
[ Voor 15% gewijzigd door Zegato op 30-11-2012 10:05 ]
rsync draait niet op poort 22, was je doet is inloggen over SSH en daar een tunnel naar poort 873 opstarten. Je moet zowel een SSH als rsync user hebben, waar de SSH user genoeg rechten moet hebben om een runnel met poortnummer <1000 op te starten.Quakie schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 09:55:
Ik heb een probleem met rsync..Mijn zwager en ik proberen onze backup over en weer voor elkaar te krijgen en na lang puzzelen werkt het vanaf de Synology naar de Qnap. Helaas wel onder het admin account ipv rsync. Dit gebeurt op poort 22.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Als je een gebruiker rsync aanmaakt moet het overigens gewoon werken hoor, alleen ben je dan wel beperkt tot het gebruiken van de NetBackup folder (die overigens automatisch aangemaakt word)
Ook maar even aangevuld, DS212+ en DS713+Frunz schreef op donderdag 29 november 2012 @ 18:31:
Erg handige lijst, had ik zelf ook kunnen gebruiken paar weken terug (maar intussen ERG tevreden over DS713+).
Komt er nu geen verzamel topic? Waar dit soort links in eerste post kan,
en waar geen support vragen komen maar bvb nieuwe ontwikkelingen?
Ik deel je ervaring met de DS713+. Hier ook de volle 120mbps, alleen dan met ZiggoSkindred schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:34:
[...]
Ook maar even aangevuld, DS212+ en DS713+
Erg handige lijst, had ik zelf ook kunnen gebruiken paar weken terug (maar intussen ERG tevreden over DS713+).
Komt er nu geen verzamel topic? Waar dit soort links in eerste post kan,
en waar geen support vragen komen maar bvb nieuwe ontwikkelingen?
eeuh, jij verwijst naar een thread uit april van 2012 (die gaat over een oude versie) terwijl op de Plex site zelf de laatste nieuwe ARM versie te downloaden is (even op NAS appliances klikkenZegato schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:00:
[...]
Ik denk dat het een kwestie van tijd is Barry, wat CPU betreft zou'ie het makkelijk aan moeten kunnen. Mocht je ooit een demo willen zien, neem even contact met me op via FaceBook of zo
[edit]
Er schijnt inmiddels een versie te zijn zie ik, die wél op je 213+ werkt.
Maar de 213+ heeft een FreeScale processor wat volgens mij toch echt een andere architectuur is.
[ Voor 3% gewijzigd door Yucko op 30-11-2012 11:39 ]
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
Oke, maar beiden staan in mijn router geforward naar de NAS. Op poort 873 werkt het ook maar dan ind niet naar de NetBackup folder, maar naar een eigen gemaakte folder.Wil ik het daarna het via poort 22 doen dan werkt het niet... op geen enkele account: admin, rsync.DukeBox schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 10:02:
[...]
rsync draait niet op poort 22, was je doet is inloggen over SSH en daar een tunnel naar poort 873 opstarten. Je moet zowel een SSH als rsync user hebben, waar de SSH user genoeg rechten moet hebben om een runnel met poortnummer <1000 op te starten.
wat moet ik specifiek veranderen om dit gefixt te krijgen? Het liefst wil ik dat we beiden rsync account gebruiken zodat we onze admin account niet bloot hoeven te leggen.
(Overigens is het voor mij Synology <--> Synology over internet)
Gebruiker rsync aangemaakt, rechten goed gezet
backup functionaliteit aangezet. Jij zal hier waarschijnlijk de tweede optie moeten kiezen, dus aangepaste backup gebruiken aangezien jij niet aan beide kanten een Synology hebt staan.
Sturende kant laten connecten
Klaar
Mijn 112J had zelf al de NetBackup folder aangemaakt. Rechten gecheckt maar die stonden al goed, rsync had lezen + schrijven, admin ook.
DS213+ is PPC FreeScale, die werkt niet met Plex.. tot op heden.. Overweeg dan toch om m'n DS213+ om te ruilen tegen een DS213 die werkt met ARM en dus wel Plex.Yucko schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:36:
[...]
eeuh, jij verwijst naar een thread uit april van 2012 (die gaat over een oude versie) terwijl op de Plex site zelf de laatste nieuwe ARM versie te downloaden is (even op NAS appliances klikken)
Maar de 213+ heeft een FreeScale processor wat volgens mij toch echt een andere architectuur is.
Dat zeg ikSchizo007nl schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:59:
[...]
DS213+ is PPC FreeScale, die werkt niet met Plex.. tot op heden.. Overweeg dan toch om m'n DS213+ om te ruilen tegen een DS213 die werkt met ARM en dus wel Plex.
iPhone 15 Pro Max Titanium Black 256GB - iPad Pro 2018 12.9" Space Gray 64GB - AirPods Pro 3 - Watch 5 Space Gray LTE - TV 4K 128GB - TV 4 64GB - Wireless CarPlay
vergeet filters niet uit te zetten na je editsOlgeros schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:21:
Info toegevoegd voor 412+ icm Ziggo 120
Als je rsync over ssh doet (secure rsync zoals Synology dat noemt) is poort 873 niet nodig.obsidian schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 11:17:
...je moet ze inderdaad beide forwarden naar je NAS. Dus zowel poort 22 als 873.
Ik begin dit weekend wel opnieuw.
Bij de 1e map staat er "_UNPACK_" voor, hierin staan alle bestanden en de 2e is zonder unpack ervoor maar die is leeg.
Sabnzbd is niet meer aan het uitpakken dus daar kan het niet aan liggen.
Nu moet ik nog steeds dingen verplaatsen en hernoemen om het in de juiste map te krijgen.
Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken
Ik heb een vraagje over mijn netwerk snelheid:
Ik heb een volledig gigabit lan netwerk, maar als ik een bestand van 9GB naar mijn 112J te stuur dan gaat dit met een snelheid van +- 18 MB/s...
Ik gebruik windows verkenner hiervoor.
Ik neem aan dat ik snelheden van ongeveer 50MB per seconden moet kunnen halen!
Toevallig een oud modelletje?
Het is weer geluktjob schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 19:27:
50MB/s lijkt me met een 112j niet te halen, maar 18MB/sec is wel te laag. Speel eens met de grootte van de jumboframe instellingen van zowel je pc als synology (aan beide kanten gelijk, of uit).
Jumbo packet van de netwerkkaart op value 9014 bytes gezet, en de NAS op MTU 9000.
Synology slurpt nu de data met dik 40-45 MB/s naar binnen !
Ai....... sorry ende mea culpa.....Skindred schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 12:55:
[...]
vergeet filters niet uit te zetten na je edits
Zal er volgende keer beter op letten
Same here. Ik hoop op een bug, of dat Synology misschien een update moet doorvoeren aan de iTunes server, want zo is het geen pretjeAppel105 schreef op vrijdag 30 november 2012 @ 20:54:
Zijn er hier ook mensen die gebruik maken van de iTunes server functie van de Synology nas? Ik heb nml vanmiddag de nieuwe versie van iTunes (11?) geïnstalleerd, maar nu word mijn muziek van de nas (DS212j) niet meer herkend. Het enige wat hij ziet zijn de videos... Iemand al een oplossing?
Dit heeft bij mij gewerkt: de iTunes server package opniew installeren op de synology en de sidebar activeren in iTunes en alles werkt weer...
Ik wil een volume maken in RAID1 van 500 GB voor mijn belangrijke data, en een volume in JBOD/RAID0 van 5TB voor films.
Is het mogelijk om dit voor elkaar te krijgen? Als ik een diskgroep maak voor mijn RAID1 van 500GB, zie ik hierna geen mogelijkheid om op die diskgroep JBOD of RAID0 te maken, ik heb nog maar 2500GB beschikbaar.
Nu wou ik dus de data van mijn 2TB naar die van 3TB zetten eerst en nu was mijn vraag of ik deze best eerst kan laten zitten in mijn NAS en vervolgens de 3TB erbij te steken. Dan 1 op 1 kopieren. Of kan ik de 2TB er uit nemen en deze bv aan mijn PC hangen? Want deze is toch geformatteerd in een linux formaat niet? Kan mijn Windows 7 PC de 2TB harde schijf dan lezen of niet?
En als laatste misschien de 2e 3TB schijf erin steken of kan ik ze best allebeide tegelijk erin steken?
Ik weet dus niet goed hoe of in welke volgorde ik best dus aan de slag ga.
Hulp is welkom hehe.
Ik heb inmiddels meer nieuws. Synology heeft remote ingelogd. Ze hebben gekeken wat de oorzaak van alle problemen is (volgens mij hebben ze niet veel moeite gedaan overigens). Ze hebben niets gevonden. Ze hebben ook gezien dat alle harde schijven SMART errors hadden (variërend van minder erge errors (bv current_pending_sector_count en raw_read_error_rate) en ernstigere errors (bv reallocated_sector_count)). Dit is allemaal door de Synology Ds1512+ veroorzaakt. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 6 nieuwe WD REDs allemaal brak zouden zijn overigens. Mijn vertrouwen in harde schrijven is al flink gedaald!SpeedingWilly schreef op woensdag 28 november 2012 @ 10:49:
[...]
...een hele boel ellende met een DS1512+ en 6x WD RED?..
...
Ik ga de hele zooi inleveren bij 4-Launch.
...
Synology zou remote inloggen, maar daar heb ik nog niets van gehoord.
...
Ik heb inmiddels totaal geen vertrouwen meer in mijn huidige DS1512+ en de WD REDs.
Synology heeft me aangeboden om de DS1512+ terug naar Taiwan te sturen (kosteloos) en ik krijg vervolgens een gratis upgrade naar een DS1812+. Dit omdat ze het natuurlijk erg vervelend vinden dat de nas de oorzaak is van de SMART errors op de HDDs.
Verde gaven ze aan dat ik de WD REDs zelf moet RMAen (logisch, daar kunnen ze niets mee). Die zijn inmiddels terug naar 4-launch gebracht (die worden getest) en ik hoop dat ik 6 nieuwe krijg.
Al met al een prima oplossing van Synology. Dat is service! Ik hoop dat ik alle ellende nu gehad heb. In de DS1812+ die ik nog moet ontvangen, heb ik wel vertrouwen. In de WD REDs niet meer eigenlijk. Ik heb overigens al een kleine maand problemen nu en inmiddels 12 maal 3GB HDD en 2 maal DS1512+ thuis gehad.
Ik houd jullie op de hoogte als ik weer aan de slag kan met mijn nieuwe spullen.
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
Het makkelijkste vind ik, is om de schijf tijdelijk in een usb behuizing te plaatsen. Dan kun je deze aansluiten op je NAS via USB. Bestandstype maakt dan niet uit, dat verloopt dan via Samba.
Het klopt wat je zegt. Bestandstype is ext3 of ext4. Er zijn ook wel tools om dat type te lezen in Windows. Mocht je dat toch handiger lijken.
[ Voor 54% gewijzigd door ChuckyDevil op 01-12-2012 20:58 ]
merci voor je antwoord. Tot mijn grote spijt heb ik geen SATA to USB behuizing.
Ik denk dus dat het via de tools zal gaan.
Thanks again
Als je alleen de data wilt overzetten, kun je waarschijnlijk ook eerst de 2TB schijf verwijderen en een 3TB schijf plaatsen, nieuwe schone installatie doen. Kun je daarna de 2TB schijf in de tweede bay plaatsen en de gegevens kopieren. Vervolgens de 2TB schijf eruit en de tweede 3TB schijf erin.Astratuner schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 19:47:
Ik heb momenteel een 2TB WD green HD in mijn DS210j zitten en ik heb nu twee 3TB WD red harde schijven gekocht.
Moet je bij de eerste schijf wel meteen de juiste keuze maken voor de schijfindeling.
Het hebben van een goede back up voor je aan de slag gaat kan uiteraard nooit kwaad. Succes!
Je bedoeld dat die nieuwe 3TB die erin gaat als JBOD moet staan zeker als schijfindeling?itchin schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:19:
[...]
Als je alleen de data wilt overzetten, kun je waarschijnlijk ook eerst de 2TB schijf verwijderen en een 3TB schijf plaatsen, nieuwe schone installatie doen. Kun je daarna de 2TB schijf in de tweede bay plaatsen en de gegevens kopieren. Vervolgens de 2TB schijf eruit en de tweede 3TB schijf erin.
Moet je bij de eerste schijf wel meteen de juiste keuze maken voor de schijfindeling.
Het hebben van een goede back up voor je aan de slag gaat kan uiteraard nooit kwaad. Succes!
Verwijderd
Minder erge errors? Current Pending Sector is het allerergste wat je kunt zien, dat zijn actieve bad sectors en dus een acuut probleem. Reallocated Sector Count is juist onschuldig, deze zijn passief en onzichtbaar en kunnen van ze lang zal ze leven nooit geen problemen meer veroorzaken. Lees je even in, dan weet je hoe SMART ongeveer werkt.SpeedingWilly schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 20:56:
Ze hebben niets gevonden. Ze hebben ook gezien dat alle harde schijven SMART errors hadden (variërend van minder erge errors (bv current_pending_sector_count en raw_read_error_rate) en ernstigere errors (bv reallocated_sector_count)). Dit is allemaal door de Synology Ds1512+ veroorzaakt. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat 6 nieuwe WD REDs allemaal brak zouden zijn overigens. Mijn vertrouwen in harde schrijven is al flink gedaald!
Je keuze voor WD Red met TLER betekent ook dat je sneller actieve bad sectors krijgt, lees je even in wat TLER doet en welke relatie dit heeft met bad sectors.
Je NAS kan natuurlijk nooit de oorzaak zijn van bad sectors; hooguit de temperatuur, trillingen en andere fysieke oorzaken. Maar dit gewoon normaal; bad sectors is dankzij de stijgende datadichtheid een steeds groter wordend probleem.
Synology biedt geen ondersteuning voor ZFS en dat is dan ook het grootste nadeel. Zo ben je dus niet immuun voor bad sectors en zul je dus backups moeten gebruiken om je hiertegen te beschermen.
Dit icm 2x 3TB schijven Seagate 7200.14
Kan dit op het tv meubel of moet hij echt ergens weggestopt worden (net als een fat model playstation 3)
Lekker!
Na wat inlezen op internet dacht ik dat current pending sectors niet zo erg zijn. Dat geeft CrystalDiskInfo ook aan (het zijn Warnings). Volgens mij zijn current pending sectors sectoren waarvan de harde schijf nog niet zeker weet of ze slecht zijn. Dus als de harde schijf het later nog een keer probeert kan het zijn dat het wel lukt (current pending sector wordt weer verlaagd), of het lukt niet (current pending sector wordt ook verlaagd, maar de sector wordt gemarkeerd als slecht (dus een reallocated sector)).Verwijderd schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:02:
[...]
Minder erge errors? Current Pending Sector is het allerergste wat je kunt zien, dat zijn actieve bad sectors en dus een acuut probleem. Reallocated Sector Count is juist onschuldig, deze zijn passief en onzichtbaar en kunnen van ze lang zal ze leven nooit geen problemen meer veroorzaken. Lees je even in, dan weet je hoe SMART ongeveer werkt.
Dat is ook mijn ervaring. Nadat de WD REDs uit mijn eerste DS1512+ kwamen hadden ze allemaal current pending sectors (enkele per schijf). Ik heb toen alle schijven onder Windows een full format gegeven (dus 8+ uur per schijf). Daarna waren alle current pending sectors weer verdwenen. Vervolgens ook nog een WD diagnosetool gedraaid (weer 8+ uur per schijf). Alle 6 schrijven waren toen weer ok. Nadat ik een nieuwe Ds1512+ had gekregen zijn de REDs daar ingezet. Helaas begonnen toen de problemen pas echt.
CiPHER:
m.b.t je opmerking over TLER, ZFS en gebruik van WD REDs in RAID5 in een DS1512/1518+: is dit een goede combi? Wat raadt je aan?
Overigens is (bijna) alle data op mijn NAS al een backup, dus ik ga niet over 1 nacht ijs
Als je beide 3TB schijven als aparte volumes wilt zien moet je in ieder geval niet voor SHR kiezen. Wil je juist wel een mirror gebruiken, dan kun je wel voor SHR kiezen. Maak in ieder geval meteen de goede keuze, dat scheelt weer.Astratuner schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 22:25:
[...]
Je bedoeld dat die nieuwe 3TB die erin gaat als JBOD moet staan zeker als schijfindeling?
Verwijderd
Current Pending Sector = actieve bad sectors = sectoren waarvan de hardeschijf weet dat ze onleesbaar zijn. Deze sectoren zijn zichtbaar voor de host (het operating system) en als deze ze proberen te lezen, zal dat tot lange timeouts leiden en dat kan veel gezeik opleveren; om die reden is soms TLER nodig afhankelijk van wie er aan de disk zit (een hardware RAID controller, windows onboard RAID drivers of véél geavanceerder BSD UNIX met progressive timeouts).
Reallocated Sector Count = passieve bad sectors = sectoren die zijn omgewisseld door de hardeschijf door reserve sectoren. Deze kunnen niet langer problemen veroorzaken. Deze zijn mogelijk in het verleden pending sectoren geweest, ofwel weak sectors die preventief vervangen zijn door de hardeschijf. Dat laatste betekent dat je er nooit last van hebt gehad. Passieve bad sectors kunnen nooit meer problemen veroorzaken omdat de host (operating system) ze niet kan zien. Wat je niet ziet, is er niet.
UDMA CRC Error Count = kabelfouten, of eigenlijk: datacorruptie gedetecteerd door CRC error[u]detectie[u] (níet correctie!).
Toelichting
Bovenstaande drie SMART attributen zijn het meest belangrijk. Helaas zijn de beschikbare utilities die SMART uitlezen heel slecht geschreven en krijg je en milde waarschuwing of een geel bolletje bij een actieve bad sector, terwijl dat een heel ernstig defect is waarbij een enkele onleesbare sector voor veel ellende kan zorgen. Sterker nog, ik ze stelling zou durven geven dat de meeste RAID arrays stukgaan door precies dit probleem, en niet door disk failures waar iedereen aan denkt bij de bescherming die RAID biedt.
Hoe werken bad sectors?
1. Bij een read request van de host (operating system) naar een bepaalde sector (LBA) komt de schijf erachter dat deze sector niet leesbaar is. Niet leesbaar betekent dat de data die de leeskop uit de magnetische lading kan destilleren bitfouten bevat die het corrigerende vermogen van ECC bitcorrectie overstijgt. Volgens de ATA standaard is het verboden voor hardeschijven om data waarvan de schijf wéét dat deze corrupt/onjuist is, terug te sturen naar de host. Oeps! En nu?
2. De hardeschijf zal blijven proberen de sector te lezen en probeert door verschillende seekafstanden en snelheden vanaf de landing zone toch een keer de gegevens uit te lezen. Als dit een keer wel lukt - waarbij de ECC net voldoende is om de data corruptievrij uit te lezen - dan haalt de schijf opgelucht adem. De data gaat retour naar de host die al een tijd zit te wachten, en de schijf kijkt wat er nu verder moet gebeuren. Oude schijven vervangen deze sector door één van de vele reservesectoren. Moderne schijven proberen eerst de sector opnieuw te beschrijven met dezelfde data. Als de sector daarna correct uitgelezen kan worden, wordt hij niet vervangen. Dit gebeurt héél vaak bij moderne hardeschijven. Er is in dat geval helemaal geen fysieke schade, maar simpelweg onvoldoende ECC bitcorrectie. Dit is hoe de schijf is ontworpen(*), namelijk met een uBER-specificatie van 10^-14 wat betekent dat een hardeschijf bij een aantal keer alle sectoren uitgelezen te hebben gemiddeld één sector niet kan lezen.
3. In geval dat de bad sector onleesbaar blijft, blijft ook het probleem bestaan. Dan krijg je Current Pending Sector die met één wordt verhoogd. Het operating system zal - als deze over enige intelligentie beschikt - een ATA RESET commando sturen en een paar keer opnieuw proberen. Dit zal waarschijnlijk telkens mislukken. In Windows ervaar je dit als een hangend systeem waarbij soms ook de cursor blijft staan. Uiteindelijk krijg je een blauw scherm en/of een spontane reboot.
4. Zodra je als gebruiker het zat bent en de schijf formatteert met Windows 7 of hoger, zullen alle sectoren overschreven worden met nullen (XP doet dit NIET!). Alle sectoren, dus ook die ene onleesbare sector. Zodra je een actieve bad sector overschrijft, verdwijnt het probleem. Immers: de schijf zal geen moeite meer doen de oude gegevens te lezen. De schijf zal de bad sector overschrijven en kijken of de gegevens vervolgens gelezen kunnen worden. Is dat niet zo (fysiek beschadigde sector) dan wordt hij omgewisseld en wordt de Reallocated Sector Count verhoogd met één. Als er geen fysieke schade is, verdwijnt de Current Pending Sector uit de SMART-data en is simpelweg ieder bewijs vernietigt dat je ooit problemen had. Dat laatste vind ik erg jammer. Bewijs vernietigen is een doodzonde.
Hoe reageert een slechte controller op bad sectors?
Het grote probleem is hoe het operating system of RAID controller reageert tijdens de periode dat de hardeschijf probeert een sector te lezen die onleesbaar is. Dat kan tot 120 seconden duren. RAID controllers pikken dit vaak niet en schoppen de schijf uit de RAID array als deze langer dan 10-15-20 seconden niet reageert op een I/O request. Dat is enorm dom en slecht design en heeft enorm veel mensen hun data gekost!
Hoe reageert een slechte controller op bad sectors met een TLER-enabled hardeschijf?
TLER houdt in Time-Limited Error Recovery en doet niets anders dan voortijdig opgeven. Geen 120 seconden proberen de sector te lezen maar typisch na 7 seconden opgeven. Dit voorkomt dat de schijf uit de array wordt geknikkerd. Althans, zelfs dat is niet altijd zo. Maar voor de meeste controllers wel. Je RAID controller stuurt meestal domweg een I/O error terug en gebruikt niet zijn redundantie om de gegevens te destilleren, wat theoretisch wel kan. Ik ken geen controllers die dit doen namelijk. Areca hardware RAID met v1.42 firmware doet dit in elk geval niet.
Hoe reageert een goede controller op bad sectors?
In elk geval NOOIT de schijf detachen/onzichtbaar maken. Normale operating systems zonder RAID zouden blijven proberen de sector te lezen. Als deze onleesbaar blijft en de bad sector was nodig voor het operating system, kan het operating system wel crashen (zoals Windows doet als het je C: is). Dat is niet anders.
Een heel goed operating system, zoals BSD UNIX, gebruikt progressive timeouts. De timeout blijft eerst laag zoals 5 seconden. Als een schijf niet binnen die tijd reageert, volgt een ATA RESET commando en daarna wordt de sector weer opnieuw gelezen. Even overnieuw dus. Lukt het nog niet, dan probeert hij het na 10 seconden weer. Die tijd wordt telkens verhoogd totdat het operating system het opgeeft en een I/O error naar de applicatie stuurt.
Hoe reageert ZFS op bad sectors?
Het allerbeste is natuurlijk ZFS. Met dit hybride filesystem-RAID-engine ben je vrijwel immuun voor bad sectors. Hoe werkt dat dan? Nou simpel, zelfs met een enkele schijf zonder redundantie (geen RAID1 of RAID5) heb je redundante metadata. Het filesystem kan dus vrijwel nooit kapot raken door bad sectors, hooguit dat files ontoegankelijk worden. Dan kun je ook precies zien welke file en kun je die gewoon verwijderen of uit backup terughalen. Prima.
Bij redundante pools zoals RAID1 of RAID5/6/7 gaat ZFS zijn ballen laten zien. Onleesbare sector? Haha, zielig schijfje, zal ik jou eens van jouw probleempje afhelpen? Hier heb je de gegevens die in de bad sector stond. Dat weet ik omdat ik van een redundante bron lees: RAID ofwel ditto copies. Dus wat doen we? We overschrijven de bad sector met de data die daar hoorde te staan. Dat gebeurt direct na de eerste timeout. Het probleem is dan gelijk opgelost: door het overschrijven van de bad sector zal deze ofwel verdwijnen ofwel worden omgewisseld. Dit alles zonder dat de gebruiker of applicatie ooit problemen ondervindt. Bovendien kun je zien dat dit gebeurt doordat ZFS een read error aangeeft in de status output.
In normale situaties geldt dat ZFS immuun voor bad sectors is. Alleen als op meerdere schijven bad sectors zitten die precies op de 'verkeerde' plek zitten, krijg je problemen. De kans hierop is astronomisch klein. Zoiets als je gooit een steen tientallen meters weg en bij de tweede keer dat je dat doet komt hij precies op dezelfde plek neer. Dat is extreem toevallig.

Moraal van het verhaal?
Ouderwetse opslagtechnieken zoals legacy RAID engines en legacy filesystems (FAT, NTFS, Ext2, Ext3, Ext4, UFS, XFS, JFS, ReiserFS) bieden totaal geen bescherming tegen bad sectors. Dat is onacceptabel zeker omdat het probleem van bad sectors steeds groter wordt. Dit heeft te maken met dat de hoeveelheid bitfouten - uitgedrukt in de uBER-specificatie - gelijk blijft terwijl de datadichtheid blijft toenemen. Relatief gezien komen bad sectors daarom steeds vaker voor. Ik gelijk nu gemiddeld één bad sector per 3 tot 5 keer de schijf van A tot Z uitlezen. Dit soort specificaties gaat enkel op als je zeer grote hoeveelheden schijven gaat testen. Met een enkel exemplaar kun je alle kanten uit.
En dus, hoe bescherm ik mijn data?
Gebruik ZFS of een ander next-generation filesystem (ReFS en Btrfs zitten in de koker). Alleen die zijn geschikt voor de opslagtechniek van vandaag. Tot die tijd zul je backups moeten gebruiken om je data te beschermen. We zitten nu dus in een tijdperk dat de software achterloopt op de hardware. Microsoft en Linux hebben dus een groot probleem. UNIX is goed voorzien met ZFS en zit er comfortabel en warmpjes bij.
Als ik via mijn laptop browser naar de nas ga werkt dit bedraad prima. Krijg dan netjes login scherm.
Ga ik via mijn ipod werkt het ook via de browser over wifi.
Maar wil ik via me laptop draadloos ernaar toe kan hij niks vinden
Goed en duidelijk verhaal! bedankt voor de uitleg.
Zeker jouw uitleg van "current pending sector count" heb ik zo niet begrepen n.a.v. het lezen van SMART related uitleg (zoals Wikipedia).
Toen ik problemen had met de WD REDs in mijn eerste DS1512+ waren de enige errors op ALLE 6 WD REDs de "current pending sector count" (enkele per schijf). Die heb ik dus ‘weggekregen‘ onder windows d.m.v. een full format. Uit jouw verhaal blijkt dat dit niet slim was! Wat ik niet begrijp is dat ik daarna met een WD diagnostic tool een full scan heb uitgevoerd en dat ALLE schijven in orde waren (dus een full surface scan van 10 uur).
In deze toestand zijn de WD REDs dus in mijn 2e DS1512+ gestopt. Toen kreeg ik veel grotere problemen (geen 1 disk kon stabiel in een RAID5 array draaien). Ook kreeg ik veel meer SMART errors (current_pending_sector_count, raw_read_error_rate, reallocated_sector_count, reallocated event count).
Wat korte vragen voor je CiPHER:
- Hoe kunnen 6 gloednieuwe schijven zo de vernieling in worden geholpen? Kan een NAS dit doen? Ik geloof namelijk niet dat alle WD REDs DOA waren.
- Moet ik accepteren dat ik mijn WD REDs terugkrijg van 4-Launch met current pending sector count SMART errors (en het verhaal dat dit niet erg is)?
- Onder de aanname dat ik een Synology NAS heb (dus Linux, geen ZFS mogelijk), wat zijn jouw tips dan als ik de DS1812+ combineer met WD REDs? RAID5/6? Ik gebruik al backups.
N.B.:
Ik heb het idee dat mijn problemen gerelateerd zijn aan deze post op het Synology forum:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=116&t=55038
En dan de post van to_markus » Thu Nov 22, 2012 3:41 pm
Beduidend stiller dan de HD's die je er in steekt.lvrijn schreef op zaterdag 01 december 2012 @ 23:07:
Kan iemand mij vertellen hoe stil een 213 is?
Dit icm 2x 3TB schijven Seagate 7200.14
Kan dit op het tv meubel of moet hij echt ergens weggestopt worden (net als een fat model playstation 3)
[ Voor 44% gewijzigd door job op 02-12-2012 15:52 ]
Er zijn 2 mappen met foto's die niet wil converteren. Blijft maar op zandloper (draaiend dingetje) staan.
Als ik nieuwe foto's toevoeg zie ik in DSM dat hij bezig is met converteren en als hij klaar is dan staan ze netjes in photostation.
Echter blijven 2 mappen (2010 en 2011) dus staan op bezig met converteren terwijl dit niet gebeurt.
Mapje uitzoeken zet ik er net bij en die is inmiddels wel klaar.

Ik heb een enkel bay DS 112+ en heb er een 1TB Western Digital Green 5400rpm in zitten. En deze hoor ik eigenlijk zowat niet. Alleen soms even als hij opstart (spinning) omdat hij na inactieve periode weer aangesproken wordt.job schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:45:
[...]
Beduidend stiller dan de HD's die je er in steekt.
Maar hij staat achter mijn bank waar ik zit en hoor hem helemaal niet als ik er op download en tegelijkertijd een film vanaf zit te kijken.
Maar hier voor heb ik een Western Digital Black 7200rpm gehad en die maakte echt continue te veel lawaai gewoon al bij afspelen van een film. Deze heb ik meteen terug naar de winkel gebracht en toen de Green edition aangeschaft.
Verwijderd
Warning 2012/11/26 14:07:38 SYSTEM Disk [2] was removed.
Information 2012/11/26 14:07:25 admin System failed to create [Volume 1](Device Type is [SHR]) with disk [1, 2].
Error 2012/11/26 14:07:04 SYSTEM Internal disk [2] was defective.
Error 2012/11/26 14:07:03 SYSTEM System volume [Root] was degrade, current disk status [1/2], please repair it.
Information 2012/11/26 13:59:10 SYSTEM System successfully checked consistency of System Volume [Root].
Error 2012/11/26 13:47:21 SYSTEM Volume [1] was crashed.
Error 2012/11/19 14:56:39 SYSTEM Volume [1] was crashed.
Error 2012/11/19 14:24:12 SYSTEM Volume [1] was crashed.
Error 2012/11/19 14:24:08 SYSTEM Read error at md2 disk2 sector 368435240.
Warning 2012/11/19 14:24:02 SYSTEM Disk [2] was removed.
...EN DAN INEENS
Error 2012/11/01 20:32:12 SYSTEM Volume [1] was crashed.
HIER EEN HERSTART
Error 2012/11/01 20:31:49 SYSTEM Read error at md2 disk2 sector 10346568.
Error 2012/11/01 20:31:49 SYSTEM Read error at md2 disk2 sector 10346520.
Error 2012/11/01 20:31:46 SYSTEM System volume [Swap] was degrade, current disk status [1/2], please repair it.
Error 2012/10/31 12:14:58 SYSTEM Internal disk [2] was defective.
Error 2012/10/31 12:14:58 SYSTEM System volume [Root] was degrade, current disk status [1/2], please repair it.
-> Kortom, eerst gezeur met een degrade volume, dan een defective disk en vervolgens ziet hij de schijf soms in zijn geheel niet meer...
Klinkt dit iemand bekend? Lijkt mij een geval van een defecte SATA kabel ofzo, maar ik kom er niet achter. Ik ga er geen nieuwe schijf meer indoen in elk geval, no way..
PS: Het wisselen van Disk1 en Disk2 (dus fysiek openmaken, schijven swappen en de hele boel herformatteren) lijkt een maandje of twee te helpen, dan gaat het weer ergens fout (en volgens mij "reist" het probleem niet mee met 1 harddisk; de schijf die nu defect gegaan zou zijn volgens de log is minder dan een jaar oud).
Tips zijn welkom... Wat een frustratieNAS is dit zeg.
Vind het wel een van de stilste 7200 rpm hdd's die er zijn.job schreef op zondag 02 december 2012 @ 15:45:
Beduidend stiller dan de HD's die je er in steekt.
Verwijderd
Ik heb ook niet het idee dat degene die dat schreef zelf begrijpt wat het betekent, maar meer een technische handleiding heeft overgeschreven in zijn eigen woorden. Het klopt inderdaad dat maar weinig mensen echt weten hoe SMART en bad sectors werken. Misschien moet ik er maar een aparte website van maken.SpeedingWilly schreef op zondag 02 december 2012 @ 11:02:
Zeker jouw uitleg van "current pending sector count" heb ik zo niet begrepen n.a.v. het lezen van SMART related uitleg (zoals Wikipedia).
Hm hoezo precies? Want dat is wel de manier hoe je die pending sectoren wegkrijgt. Een lange format onder Win7 of hoger (Vista met service pack kan geloof ik ook) betekent een zero-write naar alle sectoren, dan wordt dus ook de bad sector overschreven en dat is wat er moet gebeuren om de schijf die bad sector te laten omwisselen. Dus overschrijf een bad sector en hij is foetsie.Toen ik problemen had met de WD REDs in mijn eerste DS1512+ waren de enige errors op ALLE 6 WD REDs de "current pending sector count" (enkele per schijf). Die heb ik dus ‘weggekregen‘ onder windows d.m.v. een full format. Uit jouw verhaal blijkt dat dit niet slim was!
Aangezien alle bad sectors weg waren na de lange format zal ook de utility van de fabrikant nu de schijven als gezond merken. Had je het in omgekeerde volgorde gedaan had je een grote error gekregen 'too many bad sectors' bijvoorbeeld. Dat zegt hij overigens al als je maar 1 bad sector hebt. Dat too many impliceert dat de reserve sectoren op zijn ofzo, dat is dus niet zo. Allemaal misleidend. Het wordt je niet makkelijk gemaakt het te begrijpen.Wat ik niet begrijp is dat ik daarna met een WD diagnostic tool een full scan heb uitgevoerd en dat ALLE schijven in orde waren (dus een full surface scan van 10 uur).
Schijven die continu nieuwe bad sectors krijgen, zijn niet langer bruikbaar geworden. Wellicht wel met ZFS die is vrijwel immuun daarvoor, maar voor al het andere moet je die gelijk garantie retour sturen. Merk op: dus pas als je NA het zero-writen opnieuw weer bad sectors krijgt. Dan is je mediumkwaliteit slecht. De Raw Read Error Rate (RRER) is daar een belangrijke indicatie voor. Slechte RRER betekent dat de schijf heel snel bad sectors ontwikkeld omdat er simpelweg onvoldoende ECC is.In deze toestand zijn de WD REDs dus in mijn 2e DS1512+ gestopt. Toen kreeg ik veel grotere problemen (geen 1 disk kon stabiel in een RAID5 array draaien). Ook kreeg ik veel meer SMART errors (current_pending_sector_count, raw_read_error_rate, reallocated_sector_count, reallocated event count).
Aardig om hierbij de vermelden is dat SSDs hetzelfde probleem hebben; die moeten meer dan de helft van hun ruwe opslagcapaciteit besteden aan errorcorrectie, anders kunnen ze simpelweg niet meer teruglezen wat er is opgeslagen. SSDs kiezen voor voldoende errorcorrectie terwijl hardeschijven op het randje zitten en dan heb je dus gezeik met bad sectors. Slecht afweging; pleur er 40 bytes ECC bij en het probleem is opgelost. Maar dan moeten ze een 1000GB schijf als 800GB verkopen en dat willen ze niet.
Een NAS kan dit niet doen nee. Het enige wat van invloed is, is: temperatuur en trillingen/schokken en de kwaliteit van de hardeschijf zelf. De temperatuur wordt vaak verkeerd begrepen. Een constante hoge temperatuur van 40 graden is niets mis mee. Elke dag van 15 graden naar 40 graden en weer afkoelen is wel erg. Temperatuurfluctuaties zijn dus slecht; je wilt temperatuur zo constant mogelijk houden. Dat betekent ook dat zuinige/koele schijven veel beter zijn omdat die van zichzelf nauwelijks opwarmen en je ook geen actieve koeling nodig hebt.- Hoe kunnen 6 gloednieuwe schijven zo de vernieling in worden geholpen? Kan een NAS dit doen? Ik geloof namelijk niet dat alle WD REDs DOA waren.
Een systeem van een familielid met ZFS hebben 4 van de 6 schijven Current Pending Sector. ZFS werkt vrolijk door, maar als hij iets anders dan ZFS gebruikte had hij flink veel gezeik daarmee. Dat waren WD EARX schijven.
Nee dat hoef je niet te accepteren. Current Pending Sector wil zeggen actieve bad sectors, dit valt onder garantie. Het apparaat doet namelijk niet wat het moet doen: je data opslaan en deze daarna weer kunnen uitlezen.- Moet ik accepteren dat ik mijn WD REDs terugkrijg van 4-Launch met current pending sector count SMART errors (en het verhaal dat dit niet erg is)?
Vind ik moeilijk te beantwoorden. Ik vind alles behalve ZFS / Btrfs en ReFS onveilig. Synology is echter wel een mooi product. Wat je kunt doen is schijven kopen die een minder hoge datadichtheid hebben. Die zijn namelijk gevoeliger voor het ontwikkelen van bad sectors. WD Red is een 1TB platter schijf van de nieuwste generatie; daar hoort dus eigenlijk ook de nieuwste generatie software bij. Hitachi met 800GB platters is conservatiever en dan heb je wel trager en minder zuinige schijf maar in theorie minder last van bad sectors. Of het veel scheelt? IDK.- Onder de aanname dat ik een Synology NAS heb (dus Linux, geen ZFS mogelijk), wat zijn jouw tips dan als ik de DS1812+ combineer met WD REDs? RAID5/6? Ik gebruik al backups.
Zelfde verhaal als hierboven. Check je SMART dat is de eerste stap. Kabelproblemen kun je direct zien aan UDMA CRC Error Count. Waarschijnlijk is je probleem Current Pending Sector. Heb ik nog een paar posts hierboven een uitgebreid stuk over geschreven. Erg verhelderend al zeg ik het zelf.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 20:32:
OK, dit is een Gouwe Ouwe: ik heb hier een DS207+ (yep, jaargang 2007). En die "vreet" mijn harddisks op. Sinds het begin heeft hij nu 3x een 1TB schijf versleten. Steeds op een manier als onderstaand (log van onder naar boven lezen):
Of is hiervoor ergens een instelling?
dan weet ik dat voor als ik savonds bijvoorbeeld films kopieer naar de NAS. hoef ik niet mijn laptop aan te laten staan
Kun je toch eenvoudig even testen.Paulus07 schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:41:
als ik via de webinterface ga en bestanden kopieer via de filemanager en vervolgens mijn laptop sluit. stopt dan ook de upload wachtrij? of blijft die gewoon doorgaan. of wordt alles gestopt zodra je bent uitgelogd?
dan weet ik dat voor als ik savonds bijvoorbeeld films kopieer naar de NAS. hoef ik niet mijn laptop aan te laten staan
achja, vanaaf weer verder
Dat heb ik dus de laatste keer gedaan met een schijf die o.a een current_pending_sector heeft. Met de WD diagnostic een scan gedaan van 10 uur, en de hele schijf werd in orde bevonden. O.a. deze schijf is nu retour naar 4-Launch. Vandaar mijn opmerking of ik het moet accepteren als ik deze chijf weer terug krijg.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:06:
[...]
Aangezien alle bad sectors weg waren na de lange format zal ook de utility van de fabrikant nu de schijven als gezond merken. Had je het in omgekeerde volgorde gedaan had je een grote error gekregen 'too many bad sectors' bijvoorbeeld. Dat zegt hij overigens al als je maar 1 bad sector hebt. Dat too many impliceert dat de reserve sectoren op zijn ofzo, dat is dus niet zo. Allemaal misleidend. Het wordt je niet makkelijk gemaakt het te begrijpen.
Het heeft zeker niet aan de temperatuur gelegen. De schijven zijn maximaal 30 graden geweest (WD REDs zijn erg koel). De NAS stond op een bureau. Misschien zijn trillingen een issue, maar ik ben wel voorzichtig geweest en het is geen gammel bureau.Verwijderd schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:06:
[...]
Een NAS kan dit niet doen nee. Het enige wat van invloed is, is: temperatuur en trillingen/schokken en de kwaliteit van de hardeschijf zelf. De temperatuur wordt vaak verkeerd begrepen. Een constante hoge temperatuur van 40 graden is niets mis mee. Elke dag van 15 graden naar 40 graden en weer afkoelen is wel erg. Temperatuurfluctuaties zijn dus slecht; je wilt temperatuur zo constant mogelijk houden. Dat betekent ook dat zuinige/koele schijven veel beter zijn omdat die van zichzelf nauwelijks opwarmen en je ook geen actieve koeling nodig hebt.
Ik ga nog maar eens zoeken op internet of andere gebruikers dezelde problemen hebben ondervonden (zie ook http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=116&t=55038). Ik denk namelijk niet dat ik 2 Synology nassen als DOA heb gekregen en ook niet dat alle 6 WD REDs problemen hadden. Ook denk ik inderdaad niet dat een NAS 6 harde schijven kan verzieken.
Verwijderd
1 * * * * root cd /volume1/web/spotweb && /usr/bin/php retrieve.php
Waneer ik /usr/bin/php retrieve.php handmatig via Putty probeer te draaien, krijg ik de volgende melding:
retriever.php is already running, pass '--force' to ignore this warning.
Ik heb /usr/bin/php retrieve.php net na de installatie gedraaid en dat werkte prima. Nu krijg ik dus bovenstaande melding en werkt de ingestelde cronjob ook niet. Kan iemand mij helpen?
Verwijderd
Een geweldig leerzaam verhaal over bad sectors, ZFS, etc. Mijn dank hiervoor.
Hoe is het toch mogelijk dat Synology nog geen ZFS ondersteunt? Google leert mij dat dit een licentie issue zou zijn. Toch begrijp ik het niet want FreeNAS heeft wel ZFS ondersteuning.
Ik zelf heb een Synology DS1511 met 5 schijven erin. Is er een mogelijkheid om hier toch ZFS op te gaan draaien? Bijvoorbeeld door de Synology Diskstation software eraf te gooien en andere software te installeren? In principe gebruik ik de NAS alleen voor opslag en heb ik alle extra Synology packages helemaal niet nodig.
Wanneer je intern op de NAS kopieert gaat het gewoon door. Ook als het van of naar een op de NAS aangesloten USB disk betreft.Paulus07 schreef op zondag 02 december 2012 @ 23:41:
als ik via de webinterface ga en bestanden kopieer via de filemanager en vervolgens mijn laptop sluit. stopt dan ook de upload wachtrij? of blijft die gewoon doorgaan. of wordt alles gestopt zodra je bent uitgelogd?
Indien het een upload is van je laptop naar je NAS, dan stopt deze, want de laptop gaat in slaapstand of hibernate mode bij het sluiten van de klep.
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
ik was nu alle data op de interne HDD van mijn mediaspeler (wdtvlivehub) over aan het kopieren naar de NAS ds213+. Deed dit via de filemanager.Munters schreef op maandag 03 december 2012 @ 11:26:
[...]
Wanneer je intern op de NAS kopieert gaat het gewoon door. Ook als het van of naar een op de NAS aangesloten USB disk betreft.
Indien het een upload is van je laptop naar je NAS, dan stopt deze, want de laptop gaat in slaapstand of hibernate mode bij het sluiten van de klep.
Maar zodra ik dus mijn laptop afsluit stopt het kopieren dus ook.
Twee defecte Synology nassen zijn inderdaad erg onwaarschijnlijk, te meer daar deze in principe geen bad sectors kunnen forceren.Ik ga nog maar eens zoeken op internet of andere gebruikers dezelde problemen hebben ondervonden (zie ook http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=116&t=55038). Ik denk namelijk niet dat ik 2 Synology nassen als DOA heb gekregen en ook niet dat alle 6 WD REDs problemen hadden. Ook denk ik inderdaad niet dat een NAS 6 harde schijven kan verzieken.
Zes defecte schijven daarentegen zou zomaar kunnen, mits ze tegelijk bij dezelfde aanbieder besteld zijn. Dan komen ze waarschijnlijk uit dezelfde batch, en hebben hetzelfde meegemaakt wat betreft opslag en vervoer. Dat moet aan de serienummers te zien zijn.
Wellicht is er een probleem in de fabriek geweest. Of is er een doos van een stelling gevallen. Of heeft een vervoerder ergens zijn vrachtwagen buiten laten staan en is de lading bevroren geweest. Ik verzin maar wat.
De beste manier is dan ook om geen schijven in 1 batch te bestellen. Ik ken zelfs mensen die hun RAID opbouwen uit volledig verschillende schijven, van zoveel mogelijk fabrikanten. Daarmee is de kans dat een produktiefout of firmware bug het hele RAID systeem op zeep helpt geminimaliseerd.
@ZiPHER: bedankt voor je heldere verhaal over Bad Sectors. Het lijkt wel of je ZFS verkoopt
Overigens ben ik het niet eens met je conclusie "Tot die tijd zul je backups moeten gebruiken om je data te beschermen.". Backups blijven altijd nodig. RAID en ZFS zorgen voor doordraaien bij niet destructieve defecten. Backups zijn om verwijderde data alsnog terug te kunnen halen en beschermen je data tegen calamiteiten (brand, overstroming, inbraak).
Uit een heldere opzet met begrijpelijke algoritmes volgt logischerwijs een correct programma. Testen daarentegen kan enkel gebruikt worden om fouten aan te tonen.
Zie deze site met veel userreviews: http://www.newegg.com/Pro...E16822236343&Tpk=WD20EFRX
Als je iets naar beneden leest zie je erg veel DOA meldingen bij de CONS staan.
Dus ik denk echt dat het aan jou schijven ligt en niet aan de NAS.
Dat kan, maar de synology modellen die ik hier thuis heb kunnen uitproberen (110j, 212j, 212+) zijn allen stiller dan welke 3.5" HD dan ook.DukeBox schreef op zondag 02 december 2012 @ 21:08:
Vind het wel een van de stilste 7200 rpm hdd's die er zijn.
Ik wou gewoon aangeven dat een HD meer geluid maakt dan de synology die hij wil kopen.
[ Voor 19% gewijzigd door job op 03-12-2012 17:45 ]
Alleen lukt het me niet om de mappen zichtbaar te maken in Xubuntu.
Het mooiste zou zijn dat mijn /home/[user]/documenten map in Thunar rechtstreeks naar de bijbehorende map op de 212j zou linken natuurlijk.
Ben al aan het stoeien geweest met Gigolo en AutoFS, maar ik krijg het niet aan de praat.
Ik ben overigens een complete linux newbie.
Kan iemand helpen?
In welke config? RAID5/6 SHR/SHR2?Dromer schreef op maandag 03 december 2012 @ 17:35:
Ik heb zelf een 1811+ met 8 x WD Red 3TB zonder problemen draaien.
Het kan dus wel
En je bedoelt neem ik aan de 1812+?
Nu draaid het alweer enkele maanden zonder problemen in de bay 1511 en mijn synology 1512+ shr raid 5
-edit-
(poweroff in terminal deed ook niks trouwens)
☻/
/▌
/ \
Nee, werkt zoals je aangeeft.getfirefoxnow schreef op Maandag 03 december 2012 @ 17:38:
Voor mijzelf ben ik op zoek naar een prive NAS. Ik heb de volgende NAS op het oog: Synology Disk Station DS212J. Dit is de populairste NAS op pricewatch. Bij deze wat vragen.
Netwerk Share
- Zijn er nog dingen waar ik wat dit betreft op moet letten?
Out of the box kun je er geen DNS op draaien, je zal dus bij je hoster gewoon pointer records (A/AAAA/CNAME) moeten aanmaken i.p.v. NS.Webserver
- Kan ik het domein van mijn website naar mijn IP adres thuis nameserver-forwarden (mijn hoster ondersteunt nameserver-forwarden).
Er draait gewoon apache op, je kan daar zoals op iedere webserver vhosts e.d. op aanmaken.- Als ik mijn domein op mijn NAS heb draaien (nadat hij ge-nameserver-forward is), kan ik daarna ook subdomains aanmaken? Via DSM dus? Edit: volgens mij kan dit, wordt hier uitgelegd.
Ja, zolang er maar niet een al te zware database driven backend aan hangt.- Ik wil een aantal websites gaan draaien voor test-redenen. De enige die ze gaat benaderen, ben ik zelf, het gaat om 10+ TYPO3 websites. Kan deze NAS dit aan? Ik heb thuis Ziggo Z2.
Gaat ie makkelijk redden.- Ik wil 1 Wordpress website draaien die voor breed publiek beschikbaar moet zijn met minder dan 25 bezoekers per dag. Gaat dit lukken met deze NAS? Of gaat het langzaam worden, ligt ie er regelmatig uit, etc...?
Dat hangt van je router af en niet je SYNO, normaal gesproken is port forwarding redelijk veilig. Beste zou zijn de SYNO in een DMZ op te nemen (een échte DMZ, niet domweg alles forwarden naar de SYNO).Beveiliging
Kun je het NAS openstellen naar het Internet (Webserver, FTP) zonder dat de andere computers die aan dezelfde router zitten een risico lopen?
Ja, dit had je zelf ook wel kunnen vinden, net als of het model compattible is met DSM 4.1SHR Raid systeem
Ik heb veel positieve verhalen gehoord over "Synology Hybrid Raid (SHR)". Werkt dit ook op deze (goedkope) NAS?
[ Voor 98% gewijzigd door DukeBox op 03-12-2012 23:35 ]
met uitzondering van bootstrapped dingen 'uiteraard' (lees: jammer genoeg).MAGDATTT schreef op maandag 03 december 2012 @ 22:31:
Als je update naar hogere versie van dsm, blijven dan wel alle instellingen intact?
Sinds kort ook blije gebruiker van de DS412+.
Ik heb de Plex server er op gezet.Deze werkt goed voor mn samsung tablet, maar speelt niet goed af op mn iphone en laptop (wifi).
Daarom wilde ik DS Video eens testen.Mijn eerste bevindingen zijn goed, ook zeker goed dat je via de browser film kan kijken.
Mijn enigste probleem is dat ik mijn TV series niet kan toevoegen.Ik heb een share map movies en een share map series.Movies was geen probleem, maar serie:
[img]http://http://prntscr.com/l9ri0[/img]
Bij TV opnames kan je geen series toevoegen, zou echt bij TV shows moeten zijn en dat lukt niet.Kan iemand me aub een typ geven.
En ik moest ipkg even fixen. Blijkt in 4.0 en 4.1 kapot te zijn.witchdoc schreef op maandag 03 december 2012 @ 23:34:
[...]
met uitzondering van bootstrapped dingen 'uiteraard' (lees: jammer genoeg).
☻/
/▌
/ \
Weet je wat er aan mankeerde? SMART gerelateerde issues?nike schreef op maandag 03 december 2012 @ 21:07:
Van de zomer ook 5 reds aangeschaft via afuture waarvan 2 stuks defect waren bij aankomst. Floepte dus ook elke keer eruit tijdens raid maken... Gelukkig zonder problemen kunnen omruilen, en bleken dus ook gewoon defect.
Nu draaid het alweer enkele maanden zonder problemen in de bay 1511 en mijn synology 1512+ shr raid 5
Nou ja, gedoe dus. Ik vermoed dat een en ander niet helemaal goed gaat doordat er wat 'oude' instellingen zijn meegerestored, en dat de nieuwe installs er niet mee overweg kunnen. Ik wil daarom alles verwijderen en een schone installatie uitvoeren. Het handmatig opnieuw instellen van sab vind ik niet erg.
Is dit stappenplan de juiste benadering?
1. Packages Python & SABNzbD verwijderen
2. Herstart
3. rm -rf /volume1/@appstore/sab2
4. Herstart
5. Installatie Python & Sab via SynoCommunity Repo
6. Userrechten instellen Downloads-map
Met name over stap 3 twijfel ik: klopt het commando wel (heb Linux niet in de vingers) & verwijder ik dan echt alles?
Als ik dan inlog op me nas krijg ik bovenin wel een usb icoon te zien maar als ik die aan klik zie ik alleen de naam en type nummer. Bij filemanager zie ik geen usb schijf terug komen. Dus kon zo snel niet vinden hoe ik de data kon kopieren vanaf de externe hdd naar mijn nas.
Iemand een idee waarom ik hem nergens zie terugkomen of keek ik er vanmorgen en compleet overheen met de slaap nog in mijn ogen?
Daarnaast nog een andere vraag: klopt het dat de 412+ toelaat om harde schijven naar believen te plaatsen zoals bij een Drobo? Wanneer ik meer plaats nodig heb: gewoon schijf eruit halen, nieuwe schijf erin? Omdat ik geen zak verstand heb van al die RAID-mogelijkheden en daardoor gewoon de Drobo heb gekocht in het verleden, en de Drobo gewoon simpelweg expandable is in schijfruimte.
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Ik raad je aan je dan eerst te verdiepen wat RAID is en te besluiten welke smaak voor jouw situatie het beste werkt. Van Jbod weet ik het niet, maar voor de rest van de RAID-types is opslagexpansie relatief eenvoudig:pina schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:36:
...Daarnaast nog een andere vraag: klopt het dat de 412+ toelaat om harde schijven naar believen te plaatsen zoals bij een Drobo? Wanneer ik meer plaats nodig heb: gewoon schijf eruit halen, nieuwe schijf erin? Omdat ik geen zak verstand heb van al die RAID-mogelijkheden en daardoor gewoon de Drobo heb gekocht in het verleden, en de Drobo gewoon simpelweg expandable is in schijfruimte.
http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks
Nope, clientside kan je dat niet oplossen.jos_zwa schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:41:
..maar is er in windows geen makkelijkere manier voor?
dat is het net, ik wil en ga mij niet verdiepen in al die soorten manuele RAID-configuraties. Vandaar dat ik een Drobo FS heb gekocht vroeger. Simpelweg schijven insteken en vervangen zonder al die soorten RAID-configuraties te doen. Wanneer ik meer ruimte nodig heb: extra schijf inplaatsen en mijn volume vergroot mee. Wanneer een schijf kapot is: gewoon uithalen en een nieuwe in steken. Dat is wat Drobo is en met mijn Qnap TS-409 vroeger moest ik manueel kiezen en kon ik niet zomaar expanden zoals bij de Drobo.zoemtoeter schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:08:
[...]
Ik raad je aan je dan eerst te verdiepen wat RAID is en te besluiten welke smaak voor jouw situatie het beste werkt. Van Jbod weet ik het niet, maar voor de rest van de RAID-types is opslagexpansie relatief eenvoudig:
http://forum.synology.com..._Volume_with_larger_disks
Maar als ik het goed heb begrepen, kan dat ondertussen wel met die Synology Hybrid RAID, niet? Want ik ben niet echt thuis in al die technische termen...
Ja, SHR is vrijwel hetzelfde als de drobo doet.pina schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 14:51:
Maar als ik het goed heb begrepen, kan dat ondertussen wel met die Synology Hybrid RAID, niet? Want ik ben niet echt thuis in al die technische termen...
Ik weet niet precies wat je ervan wil weten, maar het werkt hier in ieder geval perfect op mijn DS412+.pina schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 13:36:
zijn er mensen die de 412+ als Plex Media Server (PMS) gebruiken? En wat zijn de ervaringen daarvan? Ik heb momenteel PMS draaien op mijn mac mini en het streaming materiaal op mijn Drobo, maar zou liever PMS en materiaal op 1 toestel hebben staan.
...
Onlangs nog handmatig de laatste nieuwe versie erop gezet die ik van de Plex site zelf gedownload had (misschien dat Synology diezelfde versie ondertussen ook aanbiedt) waardoor nu ook PlexWEB werkt.
Op mijn android phone start ik via de app SABcontrol+ downloads op mijn NAS in SabNZBd welke automatisch in de goede map gepleurd worden. Plex kijkt zelf wanneer er iets veranderd en werkt zo de media-bibliotheek bij
vooral of het transcoden snel genoeg gaat? Voor SD ongetwijfeld, maar voor 720p en 1080p? Of ondersteunt de plex client eigenlijk intussen al 720p en 1080p native?Yucko schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:29:
[...]
Ik weet niet precies wat je ervan wil weten, maar het werkt hier in ieder geval perfect op mijn DS412+.
Onlangs nog handmatig de laatste nieuwe versie erop gezet die ik van de Plex site zelf gedownload had (misschien dat Synology diezelfde versie ondertussen ook aanbiedt) waardoor nu ook PlexWEB werkt.
Op mijn android phone start ik via de app SABcontrol+ downloads op mijn NAS in SabNZBd welke automatisch in de goede map gepleurd worden. Plex kijkt zelf wanneer er iets veranderd en werkt zo de media-bibliotheek bij
en over die auto-detectie: heb je ingesteld dat hij periodiek je library moet updaten of kan hij auto detecteren dat er iets bijgekomen is in uw mediafolders? Omdat ik weet dat hij dat niet kan auto detecteren indien de server op bv Mac/pc staat maar uw media op een NAS. Weet dus niet of het wel werkt wanneer media server en media op hetzelfde volume zou staan.
ok tnx, het is dat wat ik mij afvroegDukeBox schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 15:11:
[...]
Ja, SHR is vrijwel hetzelfde als de drobo doet.
[ Voor 15% gewijzigd door pina op 04-12-2012 15:44 ]

HP Zbook G8 | Synology DS1511+
De plex-client op Android ondersteund iig tot 20Mbps streams wat op zich leuk is, maar als je PMS dat niet kan leveren dan houdt het al snel op
[ Voor 32% gewijzigd door Yucko op 04-12-2012 16:08 ]
dus eigenlijk is het zaak om ervoor te zorgen dat jouw 720/1080 videomateriaal native wordt ondersteund door de plex-client. Dan wordt alles gewoon gestreamt ipv getranscodeerd, niet?Yucko schreef op dinsdag 04 december 2012 @ 16:04:
1080p bekijken op mijn android smartphone via de Plex client gaat niet wanneer deze gestreamed wordt door de DS412+ (wellicht wel als de server op mijn laptop draait) maar ik gebruik Plex dan ook vooral om mijn dingen op mijn Samsung TV te kijken en daar ben ik nog niets tegengekomen dat niet wil afspelen
De plex-client op Android ondersteund iig tot 20Mbps streams wat op zich leuk is, maar als je PMS dat niet kan leveren dan houdt het al snel op(ik gebruik op mijn werk meestal 2Mbps om in de pauze een serie te kijken die ik 's morgens in de queue van SabNZBd had gegooid welke goed te doen is)
Dit topic is gesloten.