gambieter schreef op donderdag 28 februari 2013 @ 23:32:
Het moet geen gewoonte worden. En je tweede opmerking is helaas weer het populistische gezever wat zo makkelijk ingezet wordt. En als we er voor zorgen dat politici vrij kunnen stemmen door er voor te zorgen dat ze goed opgevangen worden, zijn het weer uitbuiters en zelfverrijkers.
Ook hier weer de vervelende manier van "discussieren", om jezelf even te citeren. Anderen uitmaken voor het uitspreken van "populistisch gezever", en dan zelf als klap op de vuurpijl zélf met een populistische uitspraak komen.

Daarnaast: volgens mij worden politici op Europees niveau ruimschoots gecompenseerd voor hun werk en diensten, even zonder de termen uitbuiters en zelfverrijkers in de mond te nemen. Ik vind dat je die politici teveel in de slachtofferrol legt in deze context overigens. Want nogmaals: dan is het klaarblijkelijk gerechtvaardigd om in het geval van intern gelegde druk (die er
altijd is) maar zaken te verhullen voor de buitenwereld. En het spijt me, maar ik heb krijg toch echt een ander beeld bij parlementaire democratie.
Wat verwerp je dan niet? Ik ben heel benieuwd naar een positieve visie.
Irrelevant. Ik hoef mezelf niet te verdedigen wanneer jij stelt dat ik
alles verwerp. Het enige wat ik op dit moment in deze discussie verwerp, is de suggestie van een voorzitter van het Europees parlement om in het geheim stemmingen te houden.
Ook hier weer de vervelende manier van "discussieren", waarbij iemand die niet jouw mening aanhangt het niet ziet of wil zien. Het is een zeer behoorlijke kans dat je zelf er gewoon naast zit, dat is iets wat sneller gebeurt als men nogal rabiaat tegen iets is, dan verdwijnt de objectiviteit heel snel.
Nee hoor, ik zeg alleen dat je wellicht met een iets kritischere blik mag gaan kijken naar het democratisch proces binnen het Europees Parlement. Om een geheime stemming aan te vragen, heeft men slechts 20% (!!) van de stemmen van het Europees Parlement nodig. Daarnaast heb je meerdere malen gezegd dat er
echt niet alleen maar negatieve kanten aan dit verhaal zitten: ik ben dan wel benieuwd of je ook maar 1 positief aspect kunt opnoemen van de regels omtrent geheime stemmingen en dergelijke. We hebben het hier niet over het stemmen over het huishoudelijk beleid van de plaatselijke voetbalclub, maar over internationale zaken die ons allemaal raken. Ik zou niet weten waarom je niet zoveel mogelijk informatie zou willen terugzien, en
in ieder geval wilt weten of jouw belangen zijn vertegenwoordigd in het parlement. En ook dat kan alleen maar als er in ieder geval bekend is hoe men gestemd heeft. Het "politici moeten niet bang zijn voor hun carriere"-excuus vind ik maar een slap verhaal.

gambieter schreef op vrijdag 01 maart 2013 @ 00:21:
Je legt als Europarlement verantwoordelijkheid af. Je kunt de stemming zo organiseren dat de stemmen te tellen zijn en openbaar te controleren, alleen niet terug te leiden zijn naar de persoon en nationaliteit. Daarmee neemt het Europarlement als geheel verantwoordelijkheid voor de beslissingen.
Glijdende schaal, onnodig.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 01-03-2013 06:16
]