Even mijn ervaringen van een paar dagen. Heb hem voor mijn vrouw gekocht voor een paar redenen (haar oude was een volledig ontoereikende Galaxy GIO):
- Windows Phone is overzichtelijker en makkelijker voor een niet power-user
- Grootste scherm voor een Windows phone (mijn vrouw heeft lange nagels en dus moeite met on-screen toetsenborden, vooral als ze te klein zijn)
- Uitstekende prijs-prestatieverhouding
- Mooie user interface
- Op thuis PC ook upgrade naar Windows 8 uitgevoerd
Beperkingen van Windows phone (voor mijzelf een reden om nog even op Android te blijven)
- Beschikbare applicaties niet op het niveau van Adroid of IOS
- Ontbreken van enkele voor mij belangrijke apps e.d. (DLNA, remote, flash, andere browsers dan de standaard, etc.)
- Beperkte toegangkelijkheid tot het systeem
- Organisatiemogelijkheden grotere aantallen apps
Heb er natuurlijk bij het inrichten gezellig mee zitten spelen. Het scherm ziet er goed uit, kleuren wat minder oververzadigd dan bijvoorbeeld mijn Galaxy S2. Scherm geeft een goede response en alles loopt bijzonder soepel. Kon de contacten niet importeren van de oude GIO, ook niet via Outlook (2013). Met Outlook 2007/2010 zou het wel moeten kunnen, maar ik kreeg alleen maar foutmeldingen. Uiteindelijk stuk voor stuk via bluetooth overgestuurd.
Verder vind ik de software, die op Windows 8 geïnstalleerd wordt bij het aansluiten van de telefoon ontzettend beperkt. Gelukkig kun je wel een aantal gesharede mappen via bestandsbeheer aan (iets wat bij Lumia's afgeschermd is). Dit is natuurlijk primair een Microsoft aangelegenheid, maar Samsung maakt rondom Android ook allerlei tools en zou dit hiervoor ook kunnen doen. Helaas is dit platform voor Samsung (nog) een ondergeschoven kindje.
Al met al zijn de eerste ervaringen positief. Mijn vrouw is er in ieder geval blij mee.