• ArcticWolf
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
PvdA is altijd al populair geweest in de grote steden, volgens mij is dit jaar alleen Den Haag erbij gekomen. Almere niet.
Opzich is Utrecht ook redelijk een VVD gemeente geweest... maar dat is ook veranderd.

[ Voor 26% gewijzigd door ArcticWolf op 13-09-2012 14:05 ]

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-10 21:08
ArcticWolf schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:05:
PvdA is altijd al populair geweest in de grote steden, volgens mij is dit jaar alleen Den Haag erbij gekomen. Almere niet.
Opzich is Utrecht ook redelijk een VVD gemeente geweest... maar dat is ook veranderd.
Den Haag was vorige keer ook rood

TheS4ndm4n#1919

• Sjah
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:40
|Na een nachtje slapen toch wel positief over die sterke 39 zetels vd PvdA.

En vooral de woorden van Rottenberg gonsden door mijn hoofd: PvdA moet gaan voor een motorblok vormen met Sp. Daar dan D'66 bij (dat kan ) en CDA (yup verdammt moeilijk).

Kortom PvdA heeft iets om mee te dreigen, VDD heeft niks om mee te dreigen, die kunnen enkel bij de PvdA ten rade gaan.

Kortom wie is nu de echte winnaar? :P

• ArcticWolf
  • Niet online
Ik denk dat de PvdA een goede uitgangspositie heeft, hier op het werk is het gedeelde PvdA / VVD stemmers... maar iedereen (incl) ik is wel blij met de uitslag en hopen op een samenwerking tussen de 2.
(gouden middenweg)

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46

Whuzz

Dodgeball!

Sjah schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:06:

En vooral de woorden van Rottenberg gonsden door mijn hoofd: PvdA moet gaan voor een motorblok vormen met Sp. Daar dan D'66 bij (dat kan ) en CDA (yup verdammt moeilijk).
En dan over 1,5 jaar wéér stemmen? Nee dank je.
Kortom PvdA heeft iets om mee te dreigen,
Met een instabiel kabinet ja. Lekker dreigement :')
Nederland in elk geval niet :P

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• AllSeeyinEye
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 05-10 16:52

AllSeeyinEye

a.k.a. Oogje

In crisistijd, komend uit een geklapt minderheidskabinet, onpopulaire beslissingen moeten nemen, nog steeds de grootste partij en het meeste zetels sinds de oprichting én daarnaast nog eens uitgelopen op de traditioneel grote partij PVDA.

Kortom, de VVD is de winnaar :P

EvaluationCopy schreef: [...] Audi-rijders zijn de nieuwe BMW-rijders. Petjes met een pak en dan zonder petje, maar in hart en nieren gewoon nog petjes. :+

• silmaril8
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

Kortom PvdA heeft iets om mee te dreigen, VDD heeft niks om mee te dreigen, die kunnen enkel bij de PvdA ten rade gaan.

Het CDA wil liever met VVD regeren. Als de VVD namelijk in de oppositie komt, zullen ze nog meer stemmen van het CDA afsnoepen. En dat weet het CDA ook. Dus ik denk niet dat dat een erg realistische dreiging van de PvdA kan zijn.

• Malarky
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-10 02:31

Malarky

Wils voor wat ieder

Dat :)

Roep ik vanaf het begin al, voor woensdag al. De VVD wist van te voren al dat ze de PvdA nodig ging hebben. Ja, ze kunnen zaken doen met de PVV maar daarmee sluiten ze direct uit dat nog andere partijen met hen zaken willen doen. En ja de VVD heeft het CDA aan haar zijde, maar die 13 zetels van het CDA gaan op geen enkele manier het verschil maken. Het verschil is dat de PvdA de VVD niet nodig heeft, die kan dreigen met een links blok te gaan regeren. Ook daarom lonkte Samson in de laatste debatten al een klein beetje naar de SP, zo van 'nou Rutte kom maar op met je aanbod'.

Dat zal Rutte nooit zomaar laten gebeuren. Als Minister-President de verkiezingen met voorsprong winnen en het dan laten gebeuren dat er een links kabinet komt. Nee, de PvdA staat in de sterkste onderhandelingsschoenen en ook daarom ben ik blij dat de VVD net wat groter is, beetje tegengewicht.
silmaril8 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:10:
[...]

Het CDA wil liever met VVD regeren. Als de VVD namelijk in de oppositie komt, zullen ze nog meer stemmen van het CDA afsnoepen. En dat weet het CDA ook. Dus ik denk niet dat een erg realistische dreiging van de PvdA kan zijn.
Het CDA kan zoveel willen, met hun 13 zetels gaan ze nergens op rechts het verschil maken. Dat wisten ze van te voren ook al.

Als je toch in links/rechts verhoudingen wil spreken, dan heeft links gisteren door alle verhoudingen heen gewonnen. De linkerflank kan het meeste gaan eisen in de onderhandelingen.

[ Voor 27% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 14:13 ]

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

silmaril8 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:10:
[...]

Het CDA wil liever met VVD regeren. Als de VVD namelijk in de oppositie komt, zullen ze nog meer stemmen van het CDA afsnoepen. En dat weet het CDA ook. Dus ik denk niet dat een erg realistische dreiging van de PvdA kan zijn.
CDA heeft weinig te willen :Y)

Welke realistische combinatie is er met VVD+CDA, maar zónder PvdA, te maken? Juist, geen enkele. CDA staat hier toch echt wat zwakker dan de PvdA wat dat betreft.

Virussen? Scan ze hier!

Verwijderd

wildhagen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:11:
[...]

CDA heeft weinig te willen :Y)

Welke realistische combinatie is er met VVD+CDA, maar zónder PvdA, te maken? Juist, geen enkele. CDA staat hier toch echt wat zwakker dan de PvdA wat dat betreft.
CDA heeft alle reden om niet mee te doen aan een coalitie.

• Whuzz
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:46

Whuzz

Dodgeball!

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:15:
[...]

Inderdaad. CDA zal vast zeggen dat ze altijd bereid zijn hun verantwoordelijkheid te nemen, maar ik vermoed dat binnenskamers ze veel liever oppositie zullen willen voeren om vanuit die positie weer terrein te kunnen winnen.

Dodge, Duck, Dip, Dive and... Dodge!

• Sjah
CDA is een bestuurderspartij, die willen in principe altijd.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:15:
[...]

Het CDA roept al verkiezingsnederlaag naar verkiezingsnederlaag dat ze gaan 'bezinnen'. En ook gisteravond en vandaag roepen ze het weer. Maar als ze die regeringsstoelen zien lonken in Den Haag dan begint de kont van de vertegenwoordigers van die partij weer te kriebelen.

Gelukkig voor hen is het deze keer wat makkelijker. Ik zie geen enkele mogelijke combinatie waarbinnen het CDA met haar 13 zetels sterk staat, laat staan aan de kiezers haar waarde kan laten tonen. Het CDA is nu door haar zetelaantal en de verhoudingen bijna gedwongen tot bezinning. Gewoon oppositie voeren, anders gaan ze de volgende keer echt minder zetels dan 10 halen.

Maar je weet het nooit bij de Christendemocraten. Want aan de andere kant, elk weldenkend mens is al weg bij de het CDA, er zitten geloof ik alleen nog maar bestuurders en burgemeesters (en daar heeft het CDA er nog steeds ongelofelijk veel van) die hun baan veilig willen stellen op korte termijn.

[ Voor 11% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 14:20 ]

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Daarom hoop ik dat overwinning van VVD de formatie wat versnelt. Ze hebben allebei zoveel geschreeuwd dat ze niet met elkaar samen willen dat ik bang ben dat ze voor de vorm eerst nog alternatieven gaan bekijken. Maar nu dat VVD in principe met formatie begint en die eigenlijk geen alternatieven hebben gaat het hopelijk nog een beetje snel.

Als PvdA met SP, CDA en D66 een poging zou doen zou er vooral een hoop tijd worden verkloot, terwijl iedereen weet dat dat toch niet gaat gebeuren.

• ArcticWolf
  • Niet online
De PvdA ziet volgens mij niks in een coalitie met de SP erin... en je kan echt niet zomaar de VVD negeren net als de VVD niet zomaar de PvdA kan negeren

• Brian1454
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 28-06-2017
erg jammer dat de PP slechts 30duizend stemmen heeft gehaald :( had meer verwacht en voel een beetje alsof mijn stem verloren is gegaan.
maarja dan word ik weer in de positie gedwongen dat ik tactisch tegen partijen waar ik het niet me eens ben moet stemmen terwijl ik het niet met hun hoofpunten eens ben...
waar ik wel blij om ben is dat de pvda zoveel zetels heeft gehaald en dat de pvv veel heeft verloren

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

Brian1454 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:32:
erg jammer dat de PP slechts 30duizend stemmen heeft gehaald :( had meer verwacht en voel een beetje alsof mijn stem verloren is gegaan.
maarja dan word ik weer in de positie gedwongen dat ik tactisch tegen partijen waar ik het niet me eens ben moet stemmen terwijl ik het niet met hun hoofpunten eens ben...
waar ik wel blij om ben is dat de pvda zoveel zetels heeft gehaald en dat de pvv veel heeft verloren
De PP heeft met de huidige uitslag 48% van een eerste zetel behaald. Dat is inderdaad een verloren stem.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11:31

Fiber

Beaches are for storming.

Topicstarter
Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:33:
[...]
De PP heeft met de huidige uitslag 48% van een eerste zetel behaald. Dat is inderdaad een verloren stem.
Maar het is toch een stuk meer dan de vorige keer. Als de groei van de Piraten in dit tempo doorgaat halen ze de volgende keer wel een zetel...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 14:18:
[...]

Het CDA roept al verkiezingsnederlaag naar verkiezingsnederlaag dat ze gaan 'bezinnen'. En ook gisteravond en vandaag roepen ze het weer. Maar als ze die regeringsstoelen zien lonken in Den Haag dan begint de kont van de vertegenwoordigers van die partij weer te kriebelen.

Gelukkig voor hen is het deze keer wat makkelijker. Ik zie geen enkele mogelijke combinatie waarbinnen het CDA met haar 13 zetels sterk staat, laat staan aan de kiezers haar waarde kan laten tonen. Het CDA is nu door haar zetelaantal en de verhoudingen bijna gedwongen tot bezinning. Gewoon oppositie voeren, anders gaan ze de volgende keer echt minder zetels dan 10 halen.

Maar je weet het nooit bij de Christendemocraten. Want aan de andere kant, elk weldenkend mens is al weg bij de het CDA, er zitten geloof ik alleen nog maar bestuurders en burgemeesters (en daar heeft het CDA er nog steeds ongelofelijk veel van) die hun baan veilig willen stellen op korte termijn.
Is de CDA niet een beetje achterhaald aan het worden?

De Christenen zullen zeggen "Brrrr niet Christelijk genoeg" en gaan naar een CU of SGP.
De niet-Christenen zullen zeggen "Brrrr te Christelijk...." en gaan naar andere partijen.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• ArcticWolf
  • Niet online
je ziet ook wel veel SGP stemmers die naar de CU zijn overgestapt (goeie zaak overigens) :+

• Fiber

Fiber

Topicstarter
Het CDU/CSU in Duitsland bestaan ook nog steeds en doen het prima...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• kenneth
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

L1nt schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:01:

De Christenen zullen zeggen "Brrrr niet Christelijk genoeg" en gaan naar een CU of SGP.
De niet-Christenen zullen zeggen "Brrrr te Christelijk...." en gaan naar andere partijen.
Zo redeneren niet-CDA'ers. Voor (mogelijke) CDA-stemmers is het gewoon de Conservatieve Gezinspartij. Of VVD-light. Dat christelijke is allang niet meer zo relevant en wordt eigenlijk alleen nog maar door tegenstanders gebruikt als een stok om mee te slaan.

Maar zelfs dan nog kan het CDA achterhaald worden ja, ze moeten zichzelf gauw opnieuw uitvinden.

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 13:52:
Als ik op de verkiezings map kijk (http://nl2012.election-maps.appspot.com/results/embed?hl=nl) valt mij op dat alle grote steden (Adam, Rdam, dHaag, Utr, Eindh, Arnh, Nijm, Adoorn) een meerderheid PvdA hebben, samen met de twee noordelijke provincies.
De rest van het land heeft overwegend VVD gestemd.
Hoe kan dit? Is de VVD zo goed voor plattelanders, heeft de PvdA meer hart voor stedelingen?
Ik vind dat het beeld niet zo heel veel zegt, omdat het alleen de winnaar laat zien. Echter, zo werkt het Nederlandse systeem (gelukkig!) niet. We hebben geen winner-takes-all systeem zoals in het VK of in de VS, maar een systeem van evenredige vertegenwoordiging. Klik eens op de afzonderlijke partijen om een beter beeld te krijgen van wat er nu waar gestemd wordt. Zo krijg je een genuanceerder beeld.

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

wildhagen

Blablabla

Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:05:
Het CDU/CSU in Duitsland bestaan ook nog steeds en doen het prima...
Ja, maar in Duitsland heb je veel minder alternatieven. Je hebt CDU/CSU, FDP, SPD, Linke en de Grünen. En die laatste 2 trekken sowieso een beperkte en specifieke groep. Dan wordt de spoeling wel erg dun. Geen van de alternatieven is namelijk ook specifiek christelijk.

Hier in Nederland zijn er meteen 11 partijen die allemaal zetels hebben, inclusief christelijke alternatieven (CU en SGP).

Virussen? Scan ze hier!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Ik hoor die blonde gisteren nog zeggen dat zijn boodschap niet goes is overgekomen.

Ik denk juist dat zijn boodschap heel goed is overgekomen, denk alleen dat minder mensen een boodschap aan hem hebben.

Ik hoop wel dat hj dat ook doorkrijgt, anders gaat hij de volgende keer nog harder schreeuwen.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

L1nt schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:01:

Ik zie niet in waarom het CDA christelijker is dan de PVV. Vanouds is het CDA christelijk, maar dat is er nu toch wel vanaf. Ja wat conservatief zijn ze wel, altijd geweest ook. En ja, iedereen roept dat ze christelijk zijn, maar dat is vooral roepen.

Je ziet in landen als Duitsland dat de christelijke middenpartij ook groot blijft. En de Duitsers zijn echt niet zo christelijk, maar dat is hun partij ook niet. De tegenstand tegen de Christelijke C is daar alleen wat kleiner. Ik denk dat het CDA zich ooit best kan hervinden in Nederland. We hebben deze verkiezingen weer gezien, je zou verwachten dat mensen in een crisis nog meer op de flanken gaan stemmen dan de vorig keer, maar men is en masse naar het midden getrokken van het spectrum.
ArcticWolf schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:05:
je ziet ook wel veel SGP stemmers die naar de CU zijn overgestapt (goeie zaak overigens) :+
Ik kom uit de SGP achterban, leef er zelfs nog steeds in en kan je verzekeren dat dat heel erg mee valt. Buiten dat de CU gewoon op 5 zetels is blijven staan en de SGP gestegen is er naar 3 zijn de CU stemmers veel vaker evangelischer en socialer ingesteld dan de SGP stemmers. De SGP stemmers zijn aan de ene kant gereformeerden, maar aan de andere kant echte liberalen. Minimale overheidsbemoeienis streven ze na op alle terreinen die niet ethisch en voor hen principieel van aard zijn. Zorg voor de armen bijvoorbeeld, dat regelt de kerk nog steeds, niet teveel overheid voor nodig aldus hen.

Ook is men nog steeds erg calvinistisch ingesteld en wordt een bijstandsuiterking als schaamte ervaren. Natuurlijk zijn er allerlei oorzaken te bedenken waarom je geen werk hebt en er niet aan kan komen, maar het idee dat je op de zak van een ander leeft, dat is iets waar men zich voor schaamt in de kring.

Vandaar dat de overeenkomsten met het VVD programma ook zo groot zijn. Want SGP'ers zijn absoluut veel minder vermogend dan de VVD'ers vaak.

Sinds de SGP zich meer en meer op de TV en Radio laat zien (van der Vlies was daar nog niet zo van) stemmen meer en meer niet-kerkelijken op de SGP, omdat het een partij is die altijd netjes in het debat is en financieel een sterk programma heeft. Welke partij was er altijd al tegen de toetreding van Griekenland bijvoorbeeld? Inderdaad, de SGP. Welke partij heeft ten alle tijde de voordelen van de EU benoemd maar is altijd kritisch geweest, zonder uitzondering? Ook de SGP. Al zal ze nooit echt groot worden, de dikke meerderheid van Nederland gaat nooit op zo'n orthodoxe partij stemmen.

Op de geloofsonderwerpen na kan ik me vrijwel volledig vinden in het SGP partijprogramma. Op privacy kwesties zo'n beetje na.

[ Voor 19% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 15:23 ]

• ATS
  • Laatst online: 29-09 11:31

ATS

wildhagen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:13:
[...]

Ja, maar in Duitsland heb je veel minder alternatieven. Je hebt CDU/CSU, FDP, SPD, Linke en de Grünen. En die laatste 2 trekken sowieso een beperkte en specifieke groep. Dan wordt de spoeling wel erg dun. Geen van de alternatieven is namelijk ook specifiek christelijk.

Hier in Nederland zijn er meteen 11 partijen die allemaal zetels hebben, inclusief christelijke alternatieven (CU en SGP).
Dat komt waarschijnlijk doordat er in Duitsland een kiesdrempel geldt van naar ik meen 5%. Dat zou hier in Nederland alle partijen onder de 8 zetels uit de kamer verwijderen: weg CU, SGP, PvdD, 50+ en GL. Ik zou het een verlies vinden als dat hier zou gebeuren.

[ Voor 0% gewijzigd door ATS op 13-09-2012 15:24 . Reden: Kiesdrempel DL even opgezocht ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Fiber

Fiber

Topicstarter
ATS schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:12:
[...]
Ik vind dat het beeld niet zo heel veel zegt, omdat het alleen de winnaar laat zien. Echter, zo werkt het Nederlandse systeem (gelukkig!) niet. We hebben geen winner-takes-all systeem zoals in het VK of in de VS, maar een systeem van evenredige vertegenwoordiging. Klik eens op de afzonderlijke partijen om een beter beeld te krijgen van wat er nu waar gestemd wordt. Zo krijg je een genuanceerder beeld.
Wat mij nog het meeste opvalt op dat combi kaartje is dat je goed kan zien wat voor klap de PVV en het CDA hebben gekregen in vergelijking met 2010...
ATS schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:17:
[...]
Dat komt waarschijnlijk doordat er in Duitsland een kiesdrempel geldt van, naar ik meen, 5%. Dat zou hier in Nederland alle partijen onder de 8 zetels uit de kamer verwijderen: weg CU, SGP, PvdD, 50+ en GL. Ik zou het een verlies vinden als dat hier zou gebeuren.
Ik zou dat ook een groot verlies vinden. Zo lang de kleine partijen maar niet te veel echte macht krijgen hebben ze een prima functie in het scherp houden van de grote partijen en onderwerpen op de agenda zetten.

[ Voor 30% gewijzigd door Fiber op 13-09-2012 15:22 ]

• ph4ge
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 12:52
Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:17:
Wat mij nog het meeste opvalt op dat combi kaartje is dat je goed kan zien wat voor klap de PVV en het CDA hebben gekregen in vergelijking met 2010...
Rutte kan nog zo hard roepen dat zijn winst een teken is dat de kiezer wil dat hij zn beleid voort kan zetten, maar zijn coalitie lijdt een flink verlies, wat bij de PS verkiezingen ook al was gebeurd. Overigens had Rutte 1 in werkelijke stemmen uberhaupt nooit een meerderheid. Drie verkiezingen op rij geen meerderheid en 2 verkiezingen op rij een verlies, waardoor er nu lang geen meerderheid meer over is, lijkt mij een duidelijk signaal dat het anders moet.

toolkist schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 08:41: "Nah deze keer heb je gewoon gelijk. Geniet ervan, zo vaak zeg ik dat niet tegen je :+"

• Bullet NL
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 05-10 22:04

Bullet NL

Eigen Wijs

wildhagen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:13:
[...]

Een zeteldrempel voor in de kamer van minimaal 4 zetels lijkt me daarom een goed plan.....

Cogitationis poenam nemo patitur

• grapefruit
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-12-2024
Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:15:
[...]
Een zeteldrempel voor in de kamer van minimaal 4 zetels lijkt me daarom een goed plan.....
Mogen de mensen die SGP of 50+ stemmen dan niet vertegenwoordigd worden in de TK? Dat is nu min of meer wat je zegt, want met een zeteldrempel hebben die partijen weinig kans van slagen.

• MrDirect
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-10 22:54
Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 11:51:
[...]

Je hebt helemaal gelijk hier in, snap ook niet dat mensen (PVV) dit niet in willen zien. Zo moeilijk is dit toch niet om aan te nemen? Zit hun wrok tegen Europa dan zo diep???
Waar baseer je dan op dat onze tomaten duurder worden? Zwitserland, Noorwegen, IJsland, Turkije, Marokko, Tunesie, Ghana e.d. hebben toch ook al die voordeeltjes van geen heffingen. Waarom zouden er op Nederlandse tomaten dan ineens heffingen komen? Speciaal om ons te pesten? Nou fijne buren dan, dan wil ik er al helemaal niks mee te maken hebben.

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

grapefruit schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:30:
[...]

Mogen de mensen die SGP of 50+ stemmen dan niet vertegenwoordigd worden in de TK? Dat is nu min of meer wat je zegt, want met een zeteldrempel hebben die partijen weinig kans van slagen.
Nou, de Nederlandse politiek is veel te versplinterd, aan een kant is deze vorm dan democractie mooi, maar aan de andere kant werken zoveel partijen het democratischeproces ook enorm tegen.

Ik vraag me dus serieus af alsof het wel verstandig is om zoveel kleine partijen te hebben die feitelijk eigenlijk niet zoveel kunnen betekenen. de SGP en 50+ achterban zal dus groter moeten worden om vertegenwoordigt te worden.
MrDirect schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:37:
[...]

Waar baseer je dan op dat onze tomaten duurder worden? Zwitserland, Noorwegen, IJsland e.d. hebben toch ook al die voordeeltjes van geen heffingen. Waarom zouden er op Nederlandse tomaten dan ineens heffingen komen? Speciaal om ons te pesten? Nou fijne buren dan, dan wil ik er al helemaal niks mee te maken hebben.
Nee, ik heb het niet over onze tomaten, ik heb het over verschillende subsidies, export verdragen en vrijhandelsverkeer, Rente op een andere valuta dan de euro, enz enz enz

Alle vooraanstaande economen laten optekenen dat een exit uit de euro ons land direct en op termijn ontzettend veel geld gaat kosten.

[ Voor 33% gewijzigd door Bullet NL op 13-09-2012 16:44 ]

• tweaker2010
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-10 23:59

tweaker2010

FP ProMod

@ Samsung S23+

Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:41:
[...]
Nou, de Nederlandse politiek is veel te versplinterd, aan een kant is deze vorm dan democractie mooi, maar aan de andere kant werken zoveel partijen het democratischeproces ook enorm tegen.
Waarom? Van zo'n systeem als in Engeland wordt je ook niet veel wijzer.
Ik vraag me dus serieus af alsof het wel verstandig is om zoveel kleine partijen te hebben die feitelijk eigenlijk niet zoveel kunnen betekenen. de SGP en 50+ achterban zal dus groter moeten worden om vertegenwoordigt te worden.
Het gaat meer om een soort proteststem. Kleine partijen kunnen wel degelijk invloed uitoefenen op wetsvoorstellen ed. Vergelijk het maar met de Partij van de Dieren, die heeft ook al heel wat bereikt met 2 zetels.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 08-10 14:19

TheNephilim

Wtfuzzle

Nevermind...

[ Voor 98% gewijzigd door TheNephilim op 13-09-2012 16:51 ]

• anandus
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Het schijnt, maar weet ik niet zeker, want Twitter, dat een restzetel die bij de PvdA is opgeteld naar GL moet gaan. Dus PvdA 38, GL 4.

"Always remember to quick save" - Sun Tzu

• RocketKoen
tweaker2010 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:45:
[...]

Waarom? Van zo'n systeem als in Engeland wordt je ook niet veel wijzer.

[...]

Het gaat meer om een soort proteststem. Kleine partijen kunnen wel degelijk invloed uitoefenen op wetsvoorstellen ed. Vergelijk het maar met de Partij van de Dieren, die heeft ook al heel wat bereikt met 2 zetels.
De SGP, CU en 50+ gaan deze keer erg weinig te zeggen hebben. Ze hadden in het vorige kabinet enorm veel macht omdat de CDA/VVD op zoek moest naar een meerderheid als de PVV het ergens niet mee eens was of als ze een dissidentje hadden.

De echte macht van kleine partijen zit hem in het op de agenda zetten van bepaalde punten. Zo heeft de PvdD enorm veel bereikt door een hoop voorstellen te doen mbt dierenwelzijn waar een ruime meerderheid het mee eens is, maar die anders nooit besproken zouden worden.

De standpunten van de SGP en CU zijn al enorm vaak besproken, en de 50+ers gaan denk ik niet met nieuwe ideeën komen. Daar heb je dus niets aan.

TheS4ndm4n#1919

• RocketKoen
anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:55:
Het schijnt, maar weet ik niet zeker, want Twitter, dat een restzetel die bij de PvdA is opgeteld naar GL moet gaan. Dus PvdA 38, GL 4.
Volgens Malarky's berekening niet.
Het zit allemaal best ingewikkeld in elkaar, en er moet nog een stem of 100.000 bijkomen. Dus het is nog te vroeg om te speculeren over de laatste restzetels.

TheS4ndm4n#1919

Verwijderd

Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:41:
Tsja, als je zo gaat selecteren kan je beter helemaal geen verkiezingen meer houden. Dan moet je gewoon gelijk de zetelverdeling aanwijzen die je aanstaat.

• Fiber

Fiber

Topicstarter
anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:55:
Zou erg mooi zijn! Voor de PvdA boeit die ene zetel ook niet meer, ze blijven toch kleiner dan de VVD, maar voor Groen Links zou die ene zetel meer wel een flinke slok op de zure borrel schelen... :)

• anandus
  • Niet online
Volgens deze berekening (niet van mij) wel.
Het zit allemaal best ingewikkeld in elkaar, en er moet nog een stem of 100.000 bijkomen. Dus het is nog te vroeg om te speculeren over de laatste restzetels.
Uiteraard, maar wilde het toch even melden.

• argro
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 02-08 20:54
anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:24:
[...]
Volgens deze berekening (niet van mij) wel.

[...]
Uiteraard, maar wilde het toch even melden.
Malarky bekijkt de lijst als geheel bij de verdeling van restzetels. Het is mij in die berekening ook niet duidelijk waarom de restzetels die toekomen aan die lijst allemaal naar de PvdA gaan. Bovenstaande berekening maakt wel onderscheid binnen de lijst.

so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt

• anandus
  • Niet online

• RocketKoen
argro schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:27:
[...]
Malarky bekijkt de lijst als geheel bij de verdeling van restzetels. Het is mij in die berekening ook niet duidelijk waarom de restzetels die toekomen aan die lijst allemaal naar de PvdA gaan. Bovenstaande berekening maakt wel onderscheid binnen de lijst.
Volgens het nieuwsbericht moet de restzetel berekend worden volgens de grootste overschotten methode. Maar binnen de lijstverbinding gaat de verdeling blijkbaar via de grootste overschotten verdeling.

TheS4ndm4n#1919

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Je eerste vermelding van grootste overschotten moet grootste gemiddelden zijn, neem ik aan?

Look, runners deal in discomfort. After you get past a certain point, that’s all there really is. There is no finesse here.

• anandus
  • Niet online
Yups:
Oorzaak van de gewijzigde prognose is een technische fout bij het berekenen van de restzetels binnen de lijstverbindingen. Daarbij is in eerste instantie een methode gebruikt die uitgaat van het grootste gemiddelde, die ook wordt gebruikt bij het berekenen van de directe zetelverdeling.
Volgens de Kieswet moet echter binnen de lijstverbinding gerekend worden met de methode van grootste overschotten.

• Deathchant
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 08-10 20:31

Deathchant

Don't intend. Do!

Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 16:15:
[...]

Misschien mag ik dan als GroenLinks aanhanger toch even juichen nog:
http://www.nu.nl/nieuws/2909070/zetel-pvda-groenlinks.html

EDIT: lol, weer niet goed gelezen :X

[ Voor 5% gewijzigd door Deathchant op 13-09-2012 18:21 ]

Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Ik vind het wel een goede verkiezingsuitslag. Gelukkig is de PvdA groot geworden naast de VVD, zodat er tegenwicht kan worden geboden aan politiek rechts. Hopelijk doen ze niet al te moeilijk in de formatie en komt er een stabiele paars-achtige centrum-regering of iets dergelijks.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

• Malarky

Malarky

Wils voor wat ieder

argro schreef op donderdag 13 september 2012 @ 17:27:
[...]
Hier mijn laatste sheet update. PvdD loopt op 1.109 stemmen een restzetel ten koste van de PvdA mis.

Artikel P 11 lid 5 Kw spreekt inderdaad over grootste overschotten, maar zoals ik het interpreteer gaat dat om interne restzetels (dus volle zetels die direct een lijstecombinatie zijn toegewezen) die vervolgens met behulp van de grootste overschotten worden verdeeld. Dit heb ik dan ook gedaan, je ziet daardoor in mijn sheet PvdA van 37->38 gaan.

De overige restzetels worden volgens Artikel P 7 lid 1 Kw gewoon volgens grootste gemiddelden toegewezen? Daardoor zou, zoals te zien in mijn sheet, de SP de 3e restzetel krijgen en de PvdA de 7e restzetel.

Of leest iemand dat toch anders in die artikelen?

Ook met dit artikel worden de interne restzetels binnen de lijstcombinaties bedoeld, niet de algemene restzetels. Als ik het nog 10x lees, blijkt het er gewoon heel onduidelijk te staan, ik wacht op wat de Kiesraad beslist. De Kieswet maakt hier geen duidelijk onderscheid tussen interne en externe restzetels, die beide voorkomen.

[ Voor 56% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 19:03 ]

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Dus het verschil tussen VVD en PvdA blijf nu 3 zetels?
Hé wat vervelend, dan moet ik mijn betoog weer aanpassen.....
De VVD heeft dus ruim gewonnen :D
Ik bedoel, 3 zetels, das bijna de hele GL fractie....

>:) ;) [/stang modus]

• Virtuozzo
  • Registratie: Mei 2009
  • Niet online
Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 18:58:
Dus het verschil tussen VVD en PvdA blijf nu 3 zetels?
Hé wat vervelend, dan moet ik mijn betoog weer aanpassen.....
De VVD heeft dus ruim gewonnen :D
Ik bedoel, 3 zetels, das bijna de hele GL fractie....

>:) ;) \[/stang modus]
:P Er is geen winnaar met een dergelijke polarisatie van samenleving :P Enkel de kans op verlies voor de samenleving als de grotere jongens de partijlijn niet ondergeschikt kunnen maken aan de noodzaak van balans voor het geheel :P

En ja, voor Rutte is dit een test van staatsmanschap. Hij slaagt daar in, of faalt daar in, er is geen middenweg in dat opzicht. Maar, dat geldt net zo goed voor de mogelijke scenarios voor een PvDA na een eventuele mislukte formatiepoging van Rutte over rechts/conservatief.

Ik hoop dat ze het door hebben, en de beeldvorming en methodiek van de campagnetijd even van zich afschudden om de schouders eronder te zetten. Ten slotte is hoe je het ook draait de noodzaak er om de samenleving als geheel tot winnaar te maken, daar is welke partij dan ook uiteindelijk van afhankelijk. En ja, dat verhaal gaat nog sterker op voor de economie.

Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.

• RocketKoen
Voordat de kiesraad ruzie gaat maken over de uitslag, wachten ze nog op de eilanden en expat stemmers.
Alles wat je nu ziet is het werk van journalisten of hobby wiskundigen

TheS4ndm4n#1919

• Sjah
Jammer van dat 1 zeteltje eraf, jah zit me psycholigsch dwars, 80 zetels samen met de VVD dat bekt zo lekker voor een stabiele regering.

Verwijderd

Sjah schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:11:
Jammer van dat 1 zeteltje eraf, jah zit me psycholigsch dwars, 80 zetels samen met de VVD dat bekt zo lekker voor een stabiele regering.
Vooral voor een prutserspartij als GL.

• anandus
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:29:
[...]

Vooral voor een prutserspartij als GL.
Dat gedoe rond Dibi was niet fraai, maar volgens mij is het verder een prima, professionele, partij.

[ Voor 3% gewijzigd door anandus op 13-09-2012 21:48 ]

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 21:48:
[...]
Dat gedoe rond Dibi was niet fraai, maar volgens mij is het verder een prima, professionele, partij.
De kiezer denkt daar anders heel anders over. Het had mij handiger geleken dat de PvdA gewoon deze zetel had gekregen alhoewel het ook weer niet zo heel veel uit maakt in de onderhandelingen.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 22:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:07:
De kiezer denkt daar anders heel anders over.
Afbeeldingslocatie: http://www.burn-recovery.org/images/burn-classification.jpg

:P

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 22:09 ]

• anandus
  • Niet online
@Camacha: De kiezer heeft z'n hand gebrand door niet op GL te stemmen?
Verwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:07:
[...]
De kiezer denkt daar anders heel anders over. Het had mij handiger geleken dat de PvdA gewoon deze zetel had gekregen alhoewel het ook weer niet zo heel veel uit maakt in de onderhandelingen.
De ironie is natuurlijk dat het grootste deel van de verloren zetels van GL strategische stemmen op de PvdA zijn geworden.

[ Voor 7% gewijzigd door anandus op 13-09-2012 22:16 ]

Verwijderd

anandus schreef op donderdag 13 september 2012 @ 22:15:
@Camacha: De kiezer heeft z'n hand gebrand door niet op GL te stemmen?
spoiler:
BURN!

• Medidem
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 06-01-2023
RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 19:10:
Voordat de kiesraad ruzie gaat maken over de uitslag, wachten ze nog op de eilanden en expat stemmers.
Alles wat je nu ziet is het werk van journalisten of hobby wiskundigen
Eigenlijk best gek dat de (officiele?) uitslagen van veel gemeentes al bekend werden gemaakt bij de NOS terwijl de BES-eilanden nog niet klaar waren met stemmen (daar sloten de stemlokalen pas om 03:00 las ik op nu.nl). Niet dat zij nu een hele grote invloed op de uitslag zullen hebben, maar theoretisch kan de uitslag van de gemeentes in NL natuurlijk best van invloed zijn op de BES eilanden.

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Er is maar één officiële uitslag en die geeft de Kiesraad (morgen om 10:00, amirite? dat is gemeente Den Haag, Kiesraad 17 september).

[ Voor 23% gewijzigd door kenneth op 13-09-2012 22:53 ]

• RocketKoen
Was sowieso al tricky met de BES eilanden.
Daar kunnen ze nog stemmen, terwijl de uitslag in NL al bekend is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 23:14:
Was sowieso al tricky met de BES eilanden.
Daar kunnen ze nog stemmen, terwijl de uitslag in NL al bekend is.
De BES eilanden maken het verschil niet meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
De uitslag van de BES-eilanden is binnen. Met 632 stemmen was de PvdA de grootste partij daar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Opkomst: Bonaire: 24,7% Saba 28,5% Statia 15,6%

Jammer. Niet zozeer ten aanzien van de uitslag maar meer dat blijkbaar ruim driekwart niet de vertegenwoordiging wil kiezen die wel verantwoordelijk is voor beslissingen die hun leven beinvloeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 08-10 21:48
Tijd om de stroom geld (en ambtenaren) die kant op stil te zetten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bullet NL

Bullet NL

Eigen Wijs

Tja, de opkomst was zoals in de media al was aangegeven erg laag..... Bovendien is het aantal stemmers zo laag dat er geen enkele verandering plaats vind vermoet ik, ook niet met de rest-zetels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TommyGun
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online

TommyGun

Stik er maar in!

Rukapul schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:03:
_/-\o_

“In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 08:54
Rukapul schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:03:
Want?
Ik kan me voorstellen dat je aan de andere kant van de wereled niet echt meeleeft met datgene dat er hier gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Ik denk dat hij doelt op het bericht dat allerlei ambtenaren en semi-ambtenaren 'dienstreizen' maken naar de eilanden. Zo was er iemand van het commissariaat van de media als ik het goed had de publieke omroep daar ging controleren. Alleen ze hebben daar geen publieke omroep. En hij heeft een week of twee daarvoor nodig. Zo zijn er veel meer van dit soort snoepreisjes om te kijken 'hoe het elders gaat'.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
maartend schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:36:
[...]

Want?
Ik kan me voorstellen dat je aan de andere kant van de wereled niet echt meeleeft met datgene dat er hier gebeurt.
Precies. Ik leef inderdaad niet mee met wat daar gebeurt. En aangezien dat blijkbaar wederzijds is kunnen we net zo goed de volgende stap zetten en afscheid van elkaar nemen.
(En andersom neem ik aan dat de interesse rap toeneemt wanneer de financiele incentives wat duidelijker zijn.)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 14-09-2012 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Player1S
  • Nu online

Player1S

Probably out in the dark

maartend schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 11:36:
[...]

Want?
Zouden de partijen uberhaubt daar fatsoenlijk campagne voeren??

Een PVV en Brinkman natuurlijk niet maar echte partijen zoals VVD, CDA, PvdA en D'66??

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 07-10 12:22
Het effect is natuurlijk marginaal voor de hoeveelheid mogelijke stemmen. Dan kan je beter extra stappen in een bijna willekeurige gemeente in Nederland zetten. Dat levert meer stemmen op dan heel de BES bij elkaar.

De tijd dat het je kost om te vliegen kost je al meer campagnetijd dan het ooit oplevert.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik huil want het word weer een beetje van het zelfde, veel gepraat weining daad. Of te wel weer een grote poppenkast. Zeker als nu weer een rechtse partij op nr 1 staat ben ik redelijk bang voor wat de mensen die weinig te makken hebben nu nog moeten gaan betalen, want er valt gewoon weg niets meer te halen bij de scholen, uitkeringen en zorg. Ik hoop dus dat ze van die laagste groep nu wel afblijven. En ze moeten mesnen die 100% afgekeurt zijn ook met rust laten ant dat heeft een redenen dat ze 100% afgekeurd zijn.
Ik ken er iemand en die is doodsbang om alles te verliezen.

[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2012 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Grote kans dat de middenklasse de grootste pech gaat hebben.
PvdA zal de lage inkomens uit de wind proberen te houden, de VVD zal de hoge inkomens uit de wind proberen te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:25:
Grote kans dat de middenklasse de grootste pech gaat hebben.
PvdA zal de lage inkomens uit de wind proberen te houden, de VVD zal de hoge inkomens uit de wind proberen te houden.
Klopt en dat is ook weer niet eerlijk. Het kan beter zo gaan niet te veel bij laag weg, iets meer bij midden weg en nog iets meer bij hoog weg.
Maar goed mensen zijn daar niet sociaal genoeg voor in de politiek dat dit het beste is. Niemand moet er verder direct last van ondervinden en het kwijt kunnen

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 14-09-2012 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:24:
Ik huil want het word weer een beetje van het zelfde, veel gepraat weining daad. Of te wel weer een grote poppenkast. Zeker als nu weer een rechtse partij op nr 1 staat ben ik redelijk bang voor wat de mensen die weinig te makken hebben nu nog moeten gaan betalen, want er valt gewoon weg niets meer te halen bij de scholen, uitkeringen en zorg. Ik hoop dus dat ze van die laagste groep nu wel afblijven. En ze moeten mesnen die 100% afgekeurt zijn ook met rust laten ant dat heeft een redenen dat ze 100% afgekeurd zijn.
Ik ken er iemand en die is doodsbang om alles te verliezen.
Ach, zo ken ik ook iemand die van de arbo een hele tijd niet mocht werken (rugklachten). Die was op een gegeven moment behoorlijk geirriteerd dat hij niet mocht werken voor zn geld.
En al is de regering rechts, de ambtenaren die het beleid uitvoeren zijn nog steeds heel erg links. Die zullen dus niet zomaar iemand zn uitkering afpakken als dat niet terecht is.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Laatst online: 08-10 11:40
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:27:
[...]

Klopt en dat is ook weer niet eerlijk. Het kan beter zo gaan niet te veel bij laag weg, iets meer bij midden weg en nog iets meer bij hoog weg.
Dit is natuurlijk nu ook al zo. De rijkste 10 procent betaald dacht ik al meer dan 50% van de belastinginkomsten.

Edit: ah, 52% dus

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Democratie op z'n best. Respect hoor! _o_
Het ziet er naar uit dat CDA-Kamerlid Pieter Omtzigt in de Tweede Kamer blijft. Pensioenspecialist Omtzigt stond op een onverkiesbare 39e plaats, maar zijn actie om met voorkeurstemmen te worden gekozen, lijkt te zijn gelukt.

[ Voor 5% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
harmen1987 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:13:
[...]

Dit is natuurlijk nu ook al zo. De rijkste 10 procent betaald dacht ik al meer dan 50% van de belastinginkomsten.
Een ding moet ik die prutseconoom Matthijs Bouman nageven en dat is dat hij in staat is gebleken diverse discussies met bovenstaande selectieve statistiek te vervuilen en vergiftigen. Een knap staaltje framing van een columnnist die zichzelf maskeert als journalist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Waar kwam nrc checkt nu op uit? 34% ofzo? Dus niet alleen inkomstenbelastingen maar ook andere belastingen minus aftrekposten, toch? /me wacht tot anandus weer linkje post

Maar dat de rijksten meer betalen dan de minder gefortuneerden, dat trekt toch niemand in twijfel? Alleen volgens sommigen is het niet genoeg. En volgens de SP is het nooit genoeg (Roemer zei in een interview dat een 100%-schijf niet opportuun is maar anders had het hem wel wat geleken).

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:16:
Democratie op z'n best. Respect hoor! _o_

[...]
Slaapkop :P

[ Voor 18% gewijzigd door kenneth op 14-09-2012 13:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
edit:
oeps, dubbelpost

[ Voor 85% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 12:27:
[...]

Maar goed mensen zijn daar niet sociaal genoeg voor in de politiek dat dit het beste is. Niemand moet er verder direct last van ondervinden en het kwijt kunnen
Moet ik nu echt weer de koopkrachtcijfers uit 2010 erbij pakken die exact dat laten zien? (En 2010 omdat dat enige jaar is waarvoor ik had gekeken).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
kenneth schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:23:
/me wacht tot anandus weer linkje post
www.nrcnext.nl/blog/2012/...g-tips-welkom-nextcheckt/
Deze?
Oh, ja :P
Desalniettemin een klasseprestatie :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• harmen1987
  • Laatst online: 08-10 11:40
[b]

Maar dat de rijksten meer betalen dan de minder gefortuneerden, dat trekt toch niemand in twijfel? Alleen volgens sommigen is het niet genoeg. En volgens de SP is het nooit genoeg (Roemer zei in een interview dat een 100%-schijf niet opportuun is maar anders had het hem wel wat geleken).
Naja, hij claimt dat de mensen hier niet sociaal genoeg voor zijn.
Natuurlijk kan het altijd nog socialer, maar wanneer houd je op, als de netto inkomsten gelijk zijn?
Dan is er ook geen drive meer om hoger op te willen komen.

Op welk punt je dan wel op moeten houden daar komen we natuurlijk nooit uit ;)

They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Interessant.
Van De Hond, de demografische kenmerken van de stemmers en vergelijking met 2010
klik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Dat is interessant ja.. Dat zou betekenen dat Wilders alleen nog een aantrekkingskracht heeft op zijn eigen achterban.. Dat zou betekenen dat zijn winst in 2010 ook het maximum is dat hij ooit kan bereiken, indien hij dezelfde boodschap blijft verkondigen.

Of maak ik ergens een denkfout in mijn analyse?

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 14-09-2012 13:49 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Topicstarter
Zou Maurice de Hond zijn rekenmodellen nog aanpassen aan de hand van de werkelijke uitslag om zijn volgende voorspellingen nog nauwkeuriger te maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjah
Was die openheid over wat het advies was, al tijdens de koningin vroeger, nee toch? Mag ik daarom juichen? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Fiber schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:55:
Zou Maurice de Hond zijn rekenmodellen nog aanpassen aan de hand van de werkelijke uitslag om zijn volgende voorspellingen nog nauwkeuriger te maken?
Uiteraard, zoiets lijkt me essentieel om goed te kunnen peilen, zeker met relatief nieuwe partijen zoals 50Plus (en in mindere mate PVV).
Sjah schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:56:
Was die openheid over wat het advies was, al tijdens de koningin vroeger, nee toch? Mag ik daarom juichen? :)
Jawel, op het moment dat een fractievoorzitter bij de koningin was werd meestal ook een berichtje naar de pers gestuurd.

[ Voor 30% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 13:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:34:
Interessant.
Van De Hond, de demografische kenmerken van de stemmers en vergelijking met 2010
klik
Apart dat de islam niet bij de religies vermeld staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Rukapul schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:00:
[...]

Apart dat de islam niet bij de religies vermeld staat.
Vond ik ook, heel vreemd. En wat is 'NH', 'Nieuw Hervormd' ofzo?
Heb even een tweetje gestuurd naar De Hond met de vraag waarom de islam er niet tussenstaat, even kijken of-ie reageert.

Edit:
Voor de liefhebbers, het stemgedrag van de lezers van de verschillende kranten, klik

[ Voor 34% gewijzigd door anandus op 14-09-2012 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wceend
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 07:54
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:01:
[...]
Heb even een tweetje gestuurd naar De Hond met de vraag waarom de islam er niet tussenstaat, even kijken of-ie reageert.
Nederlands Hervormd denk ik. Eigenlijk dus gewoon PKN oftewel Protestant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steffie
  • Laatst online: 06-10 08:41

Steffie

Opaque

anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:01:
[...]
Nederlands Hervormde kerk. Dat de Islam er niet bij staat zal wel te maken hebben met het gegeven dat er geen Islamitische partij (ideologisch) meedeed.

With the sun and the moon on either side of his helmet, a new star is born in the name of Valentino Rossi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kenneth
  • Niet online

kenneth

achter de duinen

Loze indeling, op religie. NHK en Gereformeerde Kerken zijn al acht jaar geleden opgegaan in PKN, die staan allebei apart. Onderscheid tussen RK, PKN, de conservatievere kerken (Hersteld Hervormd, (Oud)GerGem(Ned), CGK) en de modernere (Nederlands Gereformeerd, Vrijgemaakt) en overig (islam, joods) zou wat meer inzicht geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

harmen1987 schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 13:32:
[...]

Naja, hij claimt dat de mensen hier niet sociaal genoeg voor zijn.
Natuurlijk kan het altijd nog socialer, maar wanneer houd je op, als de netto inkomsten gelijk zijn?
Dan is er ook geen drive meer om hoger op te willen komen.

Op welk punt je dan wel op moeten houden daar komen we natuurlijk nooit uit ;)
De mensen vast wel maar niet iedereen in de politiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
Over die BES-eilanden:
Saba, 53.1% op D66 gestemd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
anandus schreef op vrijdag 14 september 2012 @ 14:21:
Over die BES-eilanden:
Saba, 53.1% op D66 gestemd
Ze zijn daar natuurlijk heel begaan met de EU ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• anandus
  • Niet online
:D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Topicstarter
offtopic:
Heb je eigenlijk een paspoort nodig om naar zo'n BES eiland te gaan? Of is een id kaart voldoende...? O-)

Pagina: 1 ... 22 ... 24 Laatste

Let op:
Live Stream: NOS

Resultaten: Google