L1nt schreef op donderdag 13 september 2012 @ 15:01:
Is de CDA niet een beetje achterhaald aan het worden?
De Christenen zullen zeggen "Brrrr niet Christelijk genoeg" en gaan naar een CU of SGP.
De niet-Christenen zullen zeggen "Brrrr te Christelijk...." en gaan naar andere partijen.
Ik zie niet in waarom het CDA christelijker is dan de PVV. Vanouds is het CDA christelijk, maar dat is er nu toch wel vanaf. Ja wat conservatief zijn ze wel, altijd geweest ook. En ja, iedereen roept dat ze christelijk zijn, maar dat is vooral roepen.
Je ziet in landen als Duitsland dat de christelijke middenpartij ook groot blijft. En de Duitsers zijn echt niet zo christelijk, maar dat is hun partij ook niet. De tegenstand tegen de Christelijke C is daar alleen wat kleiner. Ik denk dat het CDA zich ooit best kan hervinden in Nederland. We hebben deze verkiezingen weer gezien, je zou verwachten dat mensen in een crisis nog meer op de flanken gaan stemmen dan de vorig keer, maar men is en masse naar het midden getrokken van het spectrum.
Ik kom uit de SGP achterban, leef er zelfs nog steeds in en kan je verzekeren dat dat heel erg mee valt. Buiten dat de CU gewoon op 5 zetels is blijven staan en de SGP gestegen is er naar 3 zijn de CU stemmers veel vaker evangelischer en socialer ingesteld dan de SGP stemmers. De SGP stemmers zijn aan de ene kant gereformeerden, maar aan de andere kant echte liberalen. Minimale overheidsbemoeienis streven ze na op alle terreinen die niet ethisch en voor hen principieel van aard zijn. Zorg voor de armen bijvoorbeeld, dat regelt de kerk nog steeds, niet teveel overheid voor nodig aldus hen.
Ook is men nog steeds erg calvinistisch ingesteld en wordt een bijstandsuiterking als schaamte ervaren. Natuurlijk zijn er allerlei oorzaken te bedenken waarom je geen werk hebt en er niet aan kan komen, maar het idee dat je op de zak van een ander leeft, dat is iets waar men zich voor schaamt in de kring.
Vandaar dat de overeenkomsten met het VVD programma ook zo groot zijn. Want SGP'ers zijn absoluut veel minder vermogend dan de VVD'ers vaak.
Sinds de SGP zich meer en meer op de TV en Radio laat zien (van der Vlies was daar nog niet zo van) stemmen meer en meer niet-kerkelijken op de SGP, omdat het een partij is die altijd netjes in het debat is en financieel een sterk programma heeft. Welke partij was er altijd al tegen de toetreding van Griekenland bijvoorbeeld? Inderdaad, de SGP. Welke partij heeft ten alle tijde de voordelen van de EU benoemd maar is altijd kritisch geweest, zonder uitzondering? Ook de SGP. Al zal ze nooit echt groot worden, de dikke meerderheid van Nederland gaat nooit op zo'n orthodoxe partij stemmen.
Op de geloofsonderwerpen na kan ik me vrijwel volledig vinden in het SGP partijprogramma. Op privacy kwesties zo'n beetje na.
[
Voor 19% gewijzigd door
Malarky op 13-09-2012 15:23
]