Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nee. Gewoon nee.NMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:47:
[...]
We hebben veel te veel partijen in Nederland. Deze verkiezingen waren helemaal absurd met al die nieuwe partijen. Keuze is leuk, maar die versplintering heeft alleen als effect dat het vormen van een coalitie lastiger wordt en er uiteindelijk door de regering geen fluit bereikt wordt. Geef me dan maar een tweepartijencoalitie met een brede oppositie over het hele politieke spectrum.
Nederland is altijd al een land geweest van de gulden middenweg. Ik wil een partij die mijn mening enigszins accuraat vertegenwoordigd en niet een keuze uit 2 slechten.
Stel je voor dat ze daadwerkelijk moeten werken voor hun geld en Den Haag en moeten proberen politiek te bedrijven om hun mening door te drijven!

Anyway, het is wel duidelijk welke partij heeft gewonnen. Jammer dat het met zo'n overmacht moet.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Daarnaast valt er weinig "stelling te nemen tegen" als de tweede partij zo'n beetje de enige optie is. Dan moet je dus gewoon samenwerken. Want hoewel de VVD de PVV niet heeft uitgesloten geloof ik niet dat er enige coalitie met PVV mogelijk is. Dan hou je bijzonder weinig over voor Rutte.gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:51:
[...]
En dat is nu precies de verkeerde houding: tegen. Het is geen computerspelletje waar er een held is en een boze draak, dit is iets waar men gezamenlijk uit zal moeten komen.
Rotterdam schijnt ook problemen te hebben. Maar die hebben wel een gedeeltelijke uitslag gegeven.
Zou niet slecht zijn om de boekhouder aan te houden aangezien hij al in het netwerk zit en de deuren kent.Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:52:
[...]
Mark is al ingewerkt, die gaat gewoon door. Ik denk dat Jan Kees de Jager op de een of andere manier ook gewoon mag blijven...
En ja, Mark wil het premierschap. Dat begrijp ik, maar het getuigt niet van visie. Integendeel, gezien de omstandigheden.
Ingewerkt is hij echter niet meer, de situatie is volledig gewijzigd. De meeste deuren buiten het land heeft hij zelf gesloten a propos, en binnen het land ja, hij zal een volledig nieuw platform moeten bouwen. Of het stokje verder geven, en dat zal hij absoluut niet willen.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Kan jij Nederland 1 ook ontvangen? Samsom had het zelf over zijn partijprogramma wat hij "grotendeels" wil terug zien. Rutte heeft gewoon het recht van de kiezer gekregen om daar als grootste partij hard stelling in te nemen tijdens de onderhandelingen.gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:51:
[...]
En dat is nu precies de verkeerde houding: tegen. Het is geen computerspelletje waar er een held is en een boze draak, dit is iets waar men gezamenlijk uit zal moeten komen.
Cogitationis poenam nemo patitur
Het heeft wel wat. Iemand is zijn cd's vergetenToet3r schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
jesus zet nu eens ander nummer op, is al 4e keer ofzo dat ze dit nummer draaien
De gulden middenweg is een ander woord voor niks bereiken wanneer je daadkracht nodig hebt.krvabo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:53:
[...]
Nee. Gewoon nee.
Nederland is altijd al een land geweest van de gulden middenweg. Ik wil een partij die mijn mening enigszins accuraat vertegenwoordigd en niet een keuze uit 2 slechten.
Stel je voor dat ze daadwerkelijk moeten werken voor hun geld en Den Haag en moeten proberen politiek te bedrijven om hun mening door te drijven!STEL JE VOOR!
'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
zet herman maar weer op dan, dat is een stuk leuker dan dit.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
[...]
Het heeft wel wat. Iemand is zijn cd's vergeten
Nee, geen van beide heeft dat recht gekregen. Daarvoor is de polarisatie te groot.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
[...]
Kan jij Nederland 1 ook ontvangen? Samsom had het zelf over zijn partijprogramma wat hij "grotendeels" wil terug zien. Rutte heeft gewoon het recht van de kiezer gekregen om daar als grootste partij hard stelling in te nemen tijdens de onderhandelingen.
Als men daar aan voorbij gaat als partijen en politici, excuses, maar dat is een teken van een arrogantie die op zijn best misplaatst is.
Populisme: de weigering van complexiteit en de poging om simplistische antwoorden te formuleren op ingewikkelde vraagstukken middels gebruik van elke mogelijke prikkel van gedrag - i.p.v. moeite te doen voor gezonde participatie.
Heb je ook gelijk in, PvdA staat verdraaid sterk idd, zelfs de kans dat Diederik MP wordt bestaat nog.Bundin schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:49:
[...]
En dan zeggen ze "nee de groeten". Succes Rutte, met het rechtbreien van een 6-partijen coalitie. Ze kunnen dan wel tweede zijn, de onderhandelingspositie verschilt weinig (alleen het MP-schap is vergeven).
Verwijderd
Je moet een hele goede reden hebben af te zien van het premierschap (ook naar je achterban toe) en die is er simpelweg niet.Virtuozzo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
En ja, Mark wil het premierschap. Dat begrijp ik, maar het getuigt niet van visie. Integendeel, gezien de omstandigheden.
Tot voor kort stond de VVD stabiel op ~30. De PvdA heeft weggehaald bij SP na zwakker optreden van Roemer en bij GL, en door de sterke stijging van de PvdA is de VVD de sprong gaan maken. Communicerende vaten bij de linkse partijen, de 20 zetels die de SP de laatste maand is kwijtgeraakt zitten nu bij de PvdA. En die snelle recente groei van de PvdA heeft het zetelaantal van de VVD omhoog gestuwd.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:52:
Ik denk dat de groei van de PvdA juist zit in het succes van Rutte met zijn VVD.
Niet voor niets is met name Groen Links helemaal leeg gelopen tot de harde kern richting de PvdA.
Samson heeft gewonnen dankzij Rutte.....
Denken dat die winst door het verkiezingsprogramma of de poppetjes komt is jezelf voor de gek houden, zowel bij VVD als PvdA. Alhoewel Samsom met zijn optreden (en Roemer) de verschuiving bij de linkse partijen samen hebben gemaakt, al zal Roemer dat niet hebben gewild...
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Pardon?nmoett hij dat dan maar overlaten aan Samsom om een of andere arbitraire reden die jou toevallig beter uitkomt of bevalt?Virtuozzo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
[...]
Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.
Dat is wel 90,9% van de gemeentes.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:56:
Verschil is bij 90,9% uitgelopen tot meer dan 130k, het grootste tot nu toe.
We zitten al rond de 95% van de stemmen.
Je hebt gelijk, keek even niet goedRocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:57:
[...]
Dat is wel 90,9% van de gemeentes.
We zitten al rond de 95% van de stemmen.
Gevolg: PvdA mag om tafel met SP, D66 en CDA.
Rutte kan het zich niet veroorloven om "stelling te nemen tegen".
Tja, landsbelang? Nationale eenheid? Economische integriteit behartigen? Ik kan zo een tijd door gaanVerwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:56:
[...]
Je moet een hele goede reden hebben af te zien van het premierschap (ook naar je achterban toe) en die is er simpelweg niet.
Onze omstandigheden en uitdagingen staan het ons niet toe om de zaken enkel te bekijken vanuit het perspectief van de partij. Simpel. En dan heb ik het nog niet eens over de enorme polarisering die eigenlijk er voor zorgt dat er geen overwinnaar is, enkel grotere partijen en marge partijen.
Verwijderd
Ik zie het niet, dat moet je dan wel eens even onderbouwen. Hoe is het in het landsbelang af te zien van het premierschap, behalve dat jij dat graag ziet?Virtuozzo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:58:
Tja, landsbelang? Nationale eenheid? Economische integriteit behartigen? Ik kan zo een tijd door gaan
[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 02:59 ]
Daar duim ik echt op. Ik heb het zo niet ingezien en bedankt.Bundin schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:58:
Stel dat Samsom tegen Rutte zegt dat de PvdA niet met de VVD in de regering gaat, dan is Rutte uitgeformeerd. Hij kan dan niet anders dan met de PVV en dan krijgt hij D66 niet mee (en CDA waarschijnlijk ook niet).
Gevolg: PvdA mag om tafel met SP, D66 en CDA.
Rutte kan het zich niet veroorloven om "stelling te nemen tegen".
if the corruption has no consequences then there is no end to it
Ze deden slechts in 1 kieskring (A'dam) mee.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:59:
Die NXD staat al sinds het allereerst begin op 68 stemmen. Die zijn dus allemaal behaald in 1 enkele gemeente?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Ja, allemaal in Amsterdam.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:59:
Die NXD staat al sinds het allereerst begin op 68 stemmen. Die zijn dus allemaal behaald in 1 enkele gemeente?
Samsom zal ook moeten inschikken, maar concentreert zich tenminste op zijn eigen programma, dat is nog positief denken. Zeggen dat Rutte vooral tegen de PvdA moet zijn is negatief onderhandelen.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
Kan jij Nederland 1 ook ontvangen? Samsom had het zelf over zijn partijprogramma wat hij "grotendeels" wil terug zien. Rutte heeft gewoon het recht van de kiezer gekregen om daar als grootste partij hard stelling in te nemen tijdens de onderhandelingen.
En denken dat je met ~30% van de stemmen een mandaat hebt om jouw verkiezingsprogramma door te drukken? Iets minder hosanna, iets meer realisme
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Nee, dan had je beter moeten lezen. Ik wijs niet naar Samsom. Integendeel, ik zeg juist dat gezien de enorme polarisatie zichtbaar in politiek door het mandaat van onze samenleving geen van beide eigenlijk in een positie van overwinnaar verkeert. En dat als resultaat daarvan het misschien wel eens een idee zou zijn voor beiden om juist niet de partij lijn als weg te nemen, maar een bruggenbouwer te zoeken. Een tolk/vertaler, die zogezegd als lijm en glijmiddel fungeert.MueR schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:57:
[...]
Pardon?nmoett hij dat dan maar overlaten aan Samsom om een of andere arbitraire reden die jou toevallig beter uitkomt of bevalt?
Het belang van samenleving gaat boven het belang van partij. Zeker gezien de uitdagingen, en al helemaal gezien de polarisatie.
De gulden middenweg is de weg waarin je geen extreme sprongen maakt. Niet van vol-links naar vol-rechts in 2 jaar tijd is goed voor de continuïteit van het land. Zo weet je ook over het algemeen dat regelgeving niet drastisch gaat veranderen binnen 4 (of 2) jaar. Dat geeft iets of wat vertrouwen.NMe schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:55:
[...]
De gulden middenweg is een ander woord voor niks bereiken wanneer je daadkracht nodig hebt.
Daadkracht nodig? Alsjeblieft. Dat roepen ze al sinds 1900. Het is altijd 'daadkracht nodig', 'crisis' of een ander "groot" probleem.
Er is geen daadkracht nodig nu. De belangrijke beslissingen worden toch al door Europa gemaakt en de enige keuze die we hebben is of we het 100% volgens de regeltjes doen, of 200% (cookieverbod). Nou, om het op z'n brabants te zeggen; dan maak je mij de pis niet lauw.
Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.
Ik gok dat ze maar in een paar gemeentes genoeg handtekeningen hadden om mee te mogen doen.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 02:59:
Je moet 30 handtekeningen per kieskring hebben voor je op het stembiljet komt.

8697400 geteld
- Rutte begint, praat met iedereen, dan met Samsom. Samsom gooit de deur dicht.
- Samsom krijgt het initiatief, gaat met D66, SP, CDA om tafel, komt er niet uit.
- Rutte en Samsom gaan "in het belang van Nederland" weer om tafel en formeren een kabinet met Rutte als MP.
Dat valt best mee hoor als potentieel. Vergeet niet dat een van de lessen die de VVD op het congres aangaf te hebben geleerd is dat men eigenlijk altijd een deel in de coalitie dient te hebben wat (vrij vertaald) geslachtofferd kan worden middels positionering van onderwerp.gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:03:
Het is in ieder geval goed dat de optie PvdA-D66-CDA-SP kan (alhoewel niet aantrekkelijk voor die vier partijen), en dat de VVD niet over rechts kan. Dan heeft een harde opstelling ook geen zin, want er zijn geen alternatieven.
Onderschat niet de prioritaire focus van de partij op het belang van partij boven andere belangen. Er dient daar een onderscheid gemaakt te worden aangezien we in de partij dat onderscheid ook zelf bewust maken voor methodiek en visie.
Ik geeft toe, de bovenstaande mogelijkheid is niet realistisch als combinatie. Maar Mark zal wel zoeken naar een weg met een "escape". Lessen van de PVV.
Welterusten allemaal!
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Zie jij het voor je? CDA die met PvdA en SP wil?? Dacht het niet hoor... Op bepaalde punten worden ze rechts ingehaald door D66, op andere weer links. Maar los daar van, CDA zal niet gaan met SP.......gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:03:
Het is in ieder geval goed dat de optie PvdA-D66-CDA-SP kan (alhoewel niet aantrekkelijk voor die vier partijen), en dat de VVD niet over rechts kan. Dan heeft een harde opstelling ook geen zin, want er zijn geen alternatieven.
Doen ze dat wel dan zijn ze bij de volgende verkiezingen net zo groot als Groen Links nu.
Ik denk trouwens ook dat het CDA het laatste kabinet Balkenende niet is vergeten.....
Het CDA zal zich willen profileren als midden partij, iets wat niet gaat in de door jou voorgestelde formatie variant.
Ik zou aan de koffie gaanToet3r schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:07:
Nou ik gaat proberen of het nog lukt om te slapen. Heb maar liefst 2 uur en 15 minuten voordat de wekker weer gaat
Succes!Toet3r schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:07:
Nou ik gaat proberen of het nog lukt om te slapen. Heb maar liefst 2 uur en 15 minuten voordat de wekker weer gaat
Ik hoop dat je wakker word en niet té diep in de R.E.M. zit.
Klinkt plausibel. En wat zou het mooi zijn als de havikken dan maar preventief gekortwiekt en gemuilkorfd worden aan beide kanten, ze stap 1 en 2 overslaan, en eventueel gelijk verkennen of een derde partij nodig/behulpzaam is en acceptabel voor VVD/PvdA.Bundin schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:05:
Precies. Als Rutte door wil moet hij Samsom meekrijgen. Hij heeft simpelweg geen alternatief zonder de PvdA. Samsom heeft wel een alternatief. Mijn voorspelling voor de informatie is dan ook:
- Rutte begint, praat met iedereen, dan met Samsom. Samsom gooit de deur dicht.
- Samsom krijgt het initiatief, gaat met D66, SP, CDA om tafel, komt er niet uit.
- Rutte en Samsom gaan "in het belang van Nederland" weer om tafel en formeren een kabinet met Rutte als MP.
Wat zijn dromen toch mooi

Denk ik ook!
Gewoon ministers die de wensen van de meerderheid negeren. Kan blijkbaar gewoon.Fiber schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:09:
Straks denkt Rutte nog, dat minderheidskabinetje wat ik nu heb draait eigenlijk best wel lekker, daar ga ik gewoon mee door...
Hopelijk tot november Herman, mag je over Obama en Romney heenvegenVerwijderd schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:08:
Geen Herman meer
Slaap lekker HermanTot over twee jaar!
@Gambieter: dromen? Nee hoor. Het is voor zowel Samsom als Rutte een prima excuus voor concessies: we moesten wel voor Nederland! Er was geen alternatief!
Dat slikken de havikken in beide partijen beter dan in ronde 1 al een akkoord.
[ Voor 24% gewijzigd door Bundin op 13-09-2012 03:11 ]
Net als Bundin zie ik het niet als een echt levensvatbare variant, dat had ik al eerder aangegevenBullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:07:
Zie jij het voor je? CDA die met PvdA en SP wil?? Dacht het niet hoor... Op bepaalde punten worden ze rechts ingehaald door D66, op andere weer links. Maar los daar van, CDA zal niet gaan met SP.......
Doen ze dat wel dan zijn ze bij de volgende verkiezingen net zo groot als Groen Links nu.
Ik denk trouwens ook dat het CDA het laatste kabinet Balkenende niet is vergeten.....
Het CDA zal zich willen profileren als midden partij, iets wat niet gaat in de door jou voorgestelde formatie variant.
[ Voor 3% gewijzigd door gambieter op 13-09-2012 03:13 ]
Geen schijn van kans. Excuses, maar waar de haviken bij de een in de kast zitten, zijn ze bij de ander aan de leiding. Stappen overslaan zal er niet in zitten. Net als minstens een van beide het premierschap als absoluut vereist ziet. Vergeet niet dat ondanks het lachje Mark een havik isgambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:08:
[...]
Klinkt plausibel. En wat zou het mooi zijn als de havikken dan maar preventief gekortwiekt en gemuilkorfd worden aan beide kanten, ze stap 1 en 2 overslaan, en eventueel gelijk verkennen of een derde partij nodig/behulpzaam is en acceptabel voor VVD/PvdA.
Wat zijn dromen toch mooi
Laten we ook iets anders niet vergeten trouwens: een compromis situatie tussen VVD en PvDA zal er niet zijn op een manier die meer kan doen dan oplappen en schuiven. Daar zal op zijn minst een concept van eenheid voor nodig zijn die er eigenlijk niet kan zijn zonder wat ik eerder aangaf, een derde partij / bruggenbouwer tussen de twee.
Mochten ze toch het licht zien, en over zichzelf heen kunnen stappen, dan vrees ik wel voor de gezondheid van wie die bruggenbouwer ook zou worden
[ Voor 11% gewijzigd door Virtuozzo op 13-09-2012 03:14 ]
Hoop doet levenVirtuozzo schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:12:
Geen schijn van kans. Excuses, maar waar de haviken bij de een in de kast zitten, zijn bij de ander aan de leiding. Stappen overslaan zal er niet in zitten. Net als minstens een van beide het premierschap als absoluut vereist ziet.
Die bruggenbouwer zal ook nog eens het slachtoffer kunnen zijn bij de volgende verkiezingen...Mochten ze toch het licht zien, en over zichzelf heen kunnen stappen, dan vrees ik wel voor de gezondheid van wie die bruggenbouwer ook zou wordenDat worden twee tot drie jaar van continue stress en slaapgebrek
Dat ja. De verhoudingen in de Eerste Kamer kunnen daarnaast nog roet in het eten gooien.gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:18:
Die bruggenbouwer zal ook nog eens het slachtoffer kunnen zijn bij de volgende verkiezingen...
Exact het potentiële verkoopargument intern hier voor die mogelijkheid.gambieter schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:18:
Die bruggenbouwer zal ook nog eens het slachtoffer kunnen zijn bij de volgende verkiezingen...
Ja, dat is een grote factor morgen al.Bundin schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:19:
[...]
Dat ja. De verhoudingen in de Eerste Kamer kunnen daarnaast nog roet in het eten gooien.
[ Voor 31% gewijzigd door Virtuozzo op 13-09-2012 03:20 ]
* Bundin eyes Gambieter
[ Voor 11% gewijzigd door Bundin op 13-09-2012 03:24 ]
Dit is een leuk punt van context en lessen / uitdagingen voor in de topicstarter van die discussie :-)Bundin schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:24:
Ook hier mooi geweest, welterusten en tot ziens in het "De (in)formatie: hoe vind je het gaan?" topic dat binnenkort vast opgestart wordt
* Bundin eyes Gambieter
Welterusten!
Fijn dat de beide flanken nu kleiner of gelijk gebleven zijn - hoewel ze beide wel recht van bestaan hebben.
Ben benieuwd wat de lijsttrekkers van CDA en GL gaan doen. Die van de PVV staat uiteraard niet ter discussie.
Ik denk dat de leden van de PVV bij het eerst volgende partijcongres Geert wegstemmenArtjuh schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:28:
Deze verkiezingen zorgen wel weer voor een gezonder sfeertje in Nederland dunkt me.
Fijn dat de beide flanken nu kleiner of gelijk gebleven zijn - hoewel ze beide wel recht van bestaan hebben.
Ben benieuwd wat de lijsttrekkers van CDA en GL gaan doen. Die van de PVV staat uiteraard niet ter discussie.
* gambieter hoopt op anandus
Daarom doet de PVV ook niet aan congressen of stemmen. Daarom ging Hero weg.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:29:
[...]
Ik denk dat de leden van de PVV bij het eerst volgende partijcongres Geert wegstemmen
Niet erg succesvol overigens.
Hier mijn laatste prognose, met nog 12 gemeentes, poststemmen en een deel van Rdam missing:
VVD 40
PvdA 37
PVV 15
SP 15
CDA 13
D66 12
CU 5
GL 4
SGP 3
PVDD 3
50PLUS 3
Totaal getelde stemmen 9095245
Verwijderd
Je vergeet het piratendorp Urk.alex3305 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:33:
Leuk overigens om te zien dat er vooral in studentensteden op de Piratenpartij is gestemd. Volgens het huidige Google kaartje zijn dat: Enschede, Delft, Leiden, Eindhoven en Groningen. Waarbij Zandvoort de uitzondering lijkt te zijn. In Rozendaal (Gelderland) hebben ze echter helemaal niemand weten te overtuigen. Ook verrassend!
Mijn prognose: http://i45.tinypic.com/357f4nb.pngRocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:32:
[...]
Daarom doet de PVV ook niet aan congressen of stemmen. Daarom ging Hero weg.
Niet erg succesvol overigens.
Hier mijn laatste prognose, met nog 12 gemeentes, poststemmen en een deel van Rdam missing:
VVD 40
PvdA 37
PVV 15
SP 15
CDA 13
D66 12
CU 5
GL 4
SGP 3
PVDD 3
50PLUS 3
Totaal getelde stemmen 9095245
Zoals je ziet VVD kan nog haar 41 zetel pakken uit de restzetels ten koste van de SP die dan naar 14 zou gaan. PvdA blijft toch echt op 38 staan.
Kiesdeler staat nu op 60.635, die blijft lager dan vorig jaar dus.
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 03:36 ]
Dat was vorige keer ook al zo. Alleen nu wel 3x zoveel stemmen.alex3305 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:33:
Leuk overigens om te zien dat er vooral in studentensteden op de Piratenpartij is gestemd. Volgens het huidige Google kaartje zijn dat: Enschede, Delft, Leiden, Eindhoven en Groningen. Waarbij Zandvoort de uitzondering lijkt te zijn. In Rozendaal (Gelderland) hebben ze echter helemaal niemand weten te overtuigen. Ook verrassend!
Wat vooral opvalt aan het google kaartje, is dat in 2010 nog 1/4 van de gemeentes CDA was, en een flink deel PVV. Daar zijn er nu nog maar een paar van over.
Hoezo, 40 stemmen met 0.4% is maar 0.1% boven het landelijk gemiddelde en dus niet uitzonderlijk... Of mis ik nu iets
Ja ik heb de lijstverbingen niet meegerekend. Vond restzetels zonder dat al lastig genoeg voor dit tijdsstip. Dat zou wel zuur zijn voor de 50+ers dan, die worden door de lijstverbinding van de pvda uit een zetel genaaid.Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:35:
[...]
Mijn prognose: http://i45.tinypic.com/357f4nb.png
Zoals je ziet VVD kan nog haar 41 zetel pakken uit de restzetels ten koste van de SP die dan naar 14 zou gaan. PvdA blijft toch echt op 38 staan.
Kiesdeler staat nu op 60.635, die blijft lager dan vorig jaar dus.
edit: Bij nader inzien denk ik toch dat jou berekening niet helemaal klopt
[ Voor 16% gewijzigd door RocketKoen op 13-09-2012 03:41 ]
Verwijderd
Komt omdat andere partijen daar nog minder stemmen hebben maar de PP kwam wel op de NOS door Urkalex3305 schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:36:
[...]
Hoezo, 40 stemmen met 0.4% is maar 0.1% boven het landelijk gemiddelde en dus niet uitzonderlijk... Of mis ik nu iets?
@RocketKoen
Ik vind het prima. Die 50+ partij heb je toch niks aan.
[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-09-2012 03:42 ]
Vertel?RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:37:
[...]
Ja ik heb de lijstverbingen niet meegerekend. Vond restzetels zonder dat al lastig genoeg voor dit tijdsstip. Dat zou wel zuur zijn voor de 50+ers dan, die worden door de lijstverbinding van de pvda uit een zetel genaaid.
edit: Bij nader inzien denk ik toch dat jou berekening niet helemaal klopt
50plus heeft een lijstverbinding met Partij van de Dieren, en dat levert beide partijen geen restzetel op. De PvdA heeft een lijstverbinding met GL en SP.
[ Voor 15% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 03:45 ]
Of ik moet iets missen met de werking van restzetels, maar ik kom uit opMalarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:44:
[...]
Vertel?
50plus heeft een lijstverbinding met Partij van de Dieren, en dat levert beide partijen geen restzetel op. De PvdA heeft een lijstverbinding met GL en SP.
VVD 43734 = 1
PvdA/GL/SP 79233 = 2 (1 naar pvda en 1 naar SP)
PVV 11817 = 0
CDA 49035 = 1
D66 53454 = 1
CU/SGP 56915 = 1 (naar CU)
PVDD 50+ 104260 = 2 (beide 1)
edit: laat maar. ik zie op wikipedia dat ze een minder eerlijke manier van verdelen gebruiken
[ Voor 7% gewijzigd door RocketKoen op 13-09-2012 03:50 ]
Heb je bij de restzetels het aantal stemmen op die partij / (het aantal volle zetels op die partij +1) gedaan?RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:48:
[...]
Of ik moet iets missen met de werking van restzetels, maar ik kom uit op
VVD 43734 = 1
PvdA/GL/SP 79233 = 2 (1 naar pvda en 1 naar SP)
PVV 11817 = 0
CDA 49035 = 1
D66 53454 = 1
CU/SGP 56915 = 1
PVDD 50+ 104260 = 2 (beide 1)
En voordat je toekomt aan de restzetels moet je op een hele ingewikkeld manier al een interne restzetel in de lijstencombinatie PvdA+GL+SP aan de PvdA toewijzen (ook te zien in mijn sheet).
Alle regels staan trouwens in de Kieswet: http://www.st-ab.nl/wetten/0172_Kieswet_KW.htm
[ Voor 5% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 03:51 ]
Als van de week alle resultaten binnen zijn ram ik ze in mijn Excel en dan ben ik benieuwd of alles klopt met de officiële uitslag. Zo niet, dan ga ik weer heel lang in Excel koekeloeren, maar het automatisch maken is door die lijstverbindingen al heel moeilijk.RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:53:
Ja, door de methode van de grootste gemene deler, in plaats van de methode van grootste overschotten te gebruiken krijgt de pvda er 1 bij ten koste van de 50+ers
Ik zie een verschuiving: http://i45.tinypic.com/21c8piw.png
VVD pakt die 41e zetel en GL moet inleveren (ik kijk niet goed, die van GL stond al op de tocht).
[ Voor 12% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 03:59 ]
Je laatste mist iig 1 kolom in de restzetels. er zijn nu 8 ipv 7 volgens mijn telling. Je sheet verdeelt er uiteindelijk wel 8Malarky schreef op donderdag 13 september 2012 @ 03:54:
[...]
Als van de week alle resultaten binnen zijn ram ik ze in mijn Excel en dan ben ik benieuwd of alles klopt met de officiële uitslag. Zo niet, dan ga ik weer heel lang in Excel koekeloeren, maar het automatisch maken is door die lijstverbindingen al heel moeilijk.
Weer wat uitslagen binnen, we zitten alweer op 9.175.038
Er zijn nu 6 restzetels dat komt doordat zetels die intern aan een lijstcombinatie worden toegewezen daar eerst al verdeeld worden. Dus er zijn 8 restzetels zonder lijstecombinatie (geeft mijn sheet ook aan), maar dat worden er 6 (ook in de sheet te vinden). En nee, mijn sheet verdeeld er evenveel als dat er zijn met een huidige max van 7. Maar hij verdeeld er geen 7, gewoon 6. Daarom kom ik ook op 150 zetels uit.RocketKoen schreef op donderdag 13 september 2012 @ 04:00:
[...]
Je laatste mist iig 1 kolom in de restzetels. er zijn nu 8 ipv 7 volgens mijn telling. Je sheet verdeelt er uiteindelijk wel 8
Weer wat uitslagen binnen, we zitten alweer op 9.175.038
Had wel een foutje, is opgelost. Het ANP is de lijstverbinding van 50Plus met PvdD denk ik vergeten, de PvdD komt dan op 3 zetels en de PvdA levert er nog 1 in. Zij zouden wel als eerste het recht hebben op de volgende restzetel (ook te zien in de sheet).
Oke ik ga ook slapen: http://i49.tinypic.com/34xpbg6.png
[ Voor 17% gewijzigd door Malarky op 13-09-2012 05:19 ]
Ik zie dat de PVV nog steeds de gordijnbonus heeft....
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
De nul zetels van de Piratenpartij is een leuk extraatje. Sommige van hun standpunten kan ik me wel in vinden maar de arrogantie waarmee ze zich beter dan anderen bestempelden mag wel afgestraft worden.
And to think they once said that computers would take away jobs.
Typisch trouwens, de kaart van Nederland op NU.nl met uitslagen per gemeente. Vrijwel alle grote steden PvdA. Eveneens typerend dat zowel Friesland als Groningen ook grotendeels PvdA hebben gestemd.
Net zoals het CDA van origine (wordt wel steeds minder) altijd erg sterk was in Brabant en Limburg, de SGP en CU in de Bible Belt etc.
Elke partij heeft zijn bastions op dit vlak.
Wat ik wel typerend vind is dat nog steeds niet alle gemeenten de uitslag bekend gemaakt hebben. En dan bedoel ik niet alleen de gemeenten in Caraïbisch Nederland, maar ook in Europees Nederland. Waarom duurt dat zo lang? Hertellen enzo is mooi, maar 150x hertellen lijkt me lichtjes over de top.
Virussen? Scan ze hier!
Ja, dat zozo, al spreken ze wel een andere taalBullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:49:
Klopt, het noorden is altijd heel erg rood gekleurd, voorheen zat daar ook nog wat CDA door heen, maar dat is nu grotendeels rood geworden. Zijn noordelingen daarom ook socialer dan zuiderlingen?![]()
Tja dat zijn de mensen die in het centrum zitten met hun sociale huurwoning, die willen ze natuurlijk niet kwijtraken voor dat schijntje wat ze nu betalen ervoor.Exorcist schreef op donderdag 13 september 2012 @ 08:43:
Mooie overwinning van de VVD.
Typisch trouwens, de kaart van Nederland op NU.nl met uitslagen per gemeente. Vrijwel alle grote steden PvdA. Eveneens typerend dat zowel Friesland als Groningen ook grotendeels PvdA hebben gestemd.
User Error -- Please Replace User
Lekker stigmatiserend. Woon gewoon in een duur betaalde huurwoning in de particuliere sector dankjewelalsjeblieft en heb ook rood gestemd.Ikke_Niels schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:11:
[...]
Tja dat zijn de mensen die in het centrum zitten met hun sociale huurwoning, die willen ze natuurlijk niet kwijtraken voor dat schijntje wat ze nu betalen ervoor.
"Better ask questions before you shoot"
Ik heb zelf GroenLinks gestemd. Uiteraard baal ik ervan dat ze maar 3 zetels hebben, maar goed, volgende keer hoop ik dat GL beter overdraagt waar ze voor staan, want ik geloof echt in hun idealen.
Anywhore, ik vermoed dat het nu tussen 2 coalities zal gaan: vvd-pvda-d66 (paars) of vvd-pvda-d66-GL (paars+). Ik heb het vermoeden dat het CDA bescheidenheid past en nu eens niet gaat meeregeren.
D66 zal Samsom niet willen, en Rutte zal GroenLinks niet willen. D66 en groenlinks erbij zal voor Rutte een te progressieve bedreiging zijn. Dus ik denk dat het enkel D66 wordt die erbij komt. Dus ik gok op gewoon paars....
Canon: EOS R6 | EF 16-35/4L IS USM | EF 70-200/2.8L IS II USM
Zeiss: 35/2 Distagon | 50/2 Makro-Planar | 85/1.4 Planar | 100/2 Makro-Planar | 135/2 Apo Sonnar
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?
Alleen heeft Rutte heel duidelijk aangegeven dat hij Paars niet ziet zitten; hij wil immers een meerderheid in de Senaat en dat hebben VVD-PvdA-D66 niet.Deathchant schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:30:
Dus ik denk dat het enkel D66 wordt die erbij komt. Dus ik gok op gewoon paars....
Heeft de LOI toch gelijk, Nederland wordt steeds slimmer.
Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!
Vandaar dat men denk ik ook naar Paars+ gaat kijken, dus die 3 partijen met GL erbij. Dan hebben ze wel een meerderheid.Reinier schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:38:
[...]
Alleen heeft Rutte heel duidelijk aangegeven dat hij Paars niet ziet zitten; hij wil immers een meerderheid in de Senaat en dat hebben VVD-PvdA-D66 niet.
En wat Rutte zegt kan wel zo zijn, maar heel veel alternatieven heeft hij niet. Ja, VVD+CDA+PvdA zou kunnen, maar daar zal het PvdA denk ik minder op zitten te wachten, staan ze alleen tegen een groot rechts blok. GL erbij zou dat bezwaar voor een flink deel weg kunnen nemen. En de PvdA heeft een veel sterkere onderhandelingspostiie dan het CDA uiteraard op dit moment, daar de VVD hen nodig heeft. Het CDA hebben ze minder nodig.
Virussen? Scan ze hier!
Immers van 10 naar 3 > -70%
24 naar 15 > -37,5%
CDA is ook -38%
Voor de rest alleen maar winnaars.
Ik snap niet hoe GL in het formeren betrokken kan worden?
http://www.nu.nl/tk2012.html
Op 50+ en PvdD na zijn ze samen met SGP de kleinste partij. Die zou onevenredig veel krijgen met deelname aan een kabinet en totaal niet in lijn met de uitslag.
[ Voor 33% gewijzigd door Señor Sjon op 13-09-2012 09:46 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
Dat doet Groenlinks altijd, niet naar zichzelf kijken maar anderen afzeiken, dat is al zo sinds die trol van een femke halsema daar zat.Senor Sjon schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:44:
Ik vond die speech van Sap wel apart. De PVV uitlachen om hun verlies, terwijl je zelf (procentueel) de grootste verliezer van de verkiezingen bent.
Immers van 10 naar 3 > -70%
24 naar 15 > -37,5%
CDA is ook -38%
Voor de rest alleen maar winnaars.
Verder prima verkiezingsuitslag zo met VVD bovenaan (heb ik zelf ook gestemd), ben zelf geen grote PVDA-fan maar een coalitie VVD-PVDA+x (cda, pvv of d66) zie ik wel zitten.
Het wordt wel een heel concervartief kabinet, maar het kan wel als ze zouden willen.
Ik zie het CDA alleen niet 123 weer met de PVV samen gaan..... Maar nogmaals, als er nood aan de man is, er is een alternatief.
En toch zaten alle "voorspellers" er behoorlijk naast, bij meerdere partijen zat er een substantieel verschil tussen peiling en uitslag.Deathchant schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:30:
De uitslag was voorspelbaar...
so·wie·so (bw.) 1 hoe dan ook => überhaupt
CDA heeft PVV allang en vrij expliciet uitgesloten. CU+VVD is ook niet wat je noemt een ideale combinatie, net als CU+PVV, en 50Plus is een nieuwe partij, en dus een onzekere factor. Wil je 2 potentiele instabiele toestanden (PVV en 50Plus) in je kabinet? Dat lijkt me vragen om problemen.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:47:
VVD - PVV - CDA - CU - 50+ = 76 zetels, Er is dus wel een alternatief....
Daarnaast is 50Plus centrumlinks en alle andere genoemde partijen rechts of centrumrechts. Waarom zou 50Plus zo gek zijn om daar in te stappen? Dan worden ze volledig afgeslacht door de rest.
Virussen? Scan ze hier!
Nou, dan kunnen de vrouwen vast plaatsnemen achter het aanrecht, de zwarte kousen uit de kast gehaald worden en verplicht 3 keer per dag bidden. Dat is echt geen alternatief.Bullet NL schreef op donderdag 13 september 2012 @ 09:47:
VVD - PVV - CDA - CU - 50+ = 76 zetels, Er is dus wel een alternatief....
Het wordt wel een heel concervartief kabinet, maar het kan wel als ze zouden willen.
Ik zie het CDA alleen niet 123 weer met de PVV samen gaan..... Maar nogmaals, als er nood aan de man is, er is een alternatief.
The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?