Ik heb me ook maar eens aan F1 2012 gewaagd. Het is voor mij eigenlijk voor het eerst sinds een hele lange tijd dat ik een racegame ga spelen op de PC zonder stuurtje. Vroeger veel uurtjes achter het stuur gezeten in diverse sims, maar mijn stuur/pedalen/raceseat zitten ergens in een verhuisdoos/berging.
Nu dus maar eens met een gamepad (DS3) en ik moet zeggen dat het wel wennen is. Ik heb vooral moeite om consistent te zijn qua aanremmen, insturen, etc. Daar komt bij dat ik moeilijker in een ritme kom omdat ik met een gamepad niet ook nog eens handmatig kan schakelen.
Na flink wat rondjes in practice had ik wel vertrouwen voor de kwalificatie, maar ik kwam niet verder dan 15e, waar 10e het doel was in de Williams.
Het leuke is dat je in de race dan lekker veel auto's om je heen hebt. Ik heb de race ook gewoon lekker een paar keer opnieuw gestart, om diverse dingen uit te proberen in de eerste paar rondjes.
Ik belandde een keer in een heel mooi gevecht tussen Button en Schumacher om P5. Ik reed erachter en zag ze al een tijdje bakkeleien, waardoor ik dichterbij kon komen. Schumacher reed verdedigend op de S/F straight richting 1e bocht en dat leverde ze allebei zoveel vertraging op dat ik bij het uitkomen van T1 al zowat in de diffuser van Button kon kruipen. Button hield de binnenkant richting T2, terwijl ik er met behulp van een dosis KERS al naast zat aan de linkerkant. Schumacher lette vooral op Button en dekte dus de rechterkant af terwijl ik later kon remmen (op de ideale lijn) en ze allebei buitenom voorbij ging. Dat was wel even een glorie-momentje.
Uiteindelijk ben ik na een paar rondjes maar een keer doorgereden omdat het zo goed ging, en zowaar won ik de race met anderhalve seconde op Rosberg. Waarschijnlijk de moeilijkheidsgraad toch maar iets opschroeven (ik zit nu op Professional), al gaat het in de kwalificatie dus nog niet echt goed.
Het racen zelf voelt in de basis vrij aardig. Ik denk dat het wel geknipt is voor een gamepad en dat ik me met een stuurtje toch automatisch kritischer zou opstellen (F1 2010 heb ik destijds vrij snel aan de kant gezet). Ik heb TC op medium en automatisch schakelen aan en het voelt wel alsof ik lekker kan gooien en smijten met die auto.
Al met al wel een vermakelijke game eigenlijk.