Ik vond het vooral bijzonder dat Samsom aan het verdedigen was dat mensen die 2 jaar in de bijstand zitten daarna meer gaan krijgen. prima als je arbeidsongeschikt ben (en dan ook ECHT) maar niet als je kan werken maar de baantjes te min vind.
Voorbeelden in mijn eigen omgeving.
1) is 30 jaar,zit "ziek" thuis want hij kan niet werken voor een baas. diagnose: ADHD. (wtf er zijn heel wat mensen met dezelfde diagnose die prima werken) zit de halve dag op zijn carbon racefiets.
2) 22 jaar krijgt 700 Euro uitkering, heeft baantje afgeslagen want dat was ploegendienst en dan heeft ie niks meer aan zijn dag...

zit op kamers en zit daardoor (incl zorgtoeslag) op 400 eur vaste lasten. ergo 300 euro vrij te besteden en je hoeft er niets voor te doen.
3) Zij had een authoritaire vader en daardoor wat psychische problemen. Volledig afgekeurd, grappige is dat ze iedere keer ergens anders last van heeft als ze weer een "ken je eigen ik" boek heeft gelezen. Schop onder d'r kont moet ze krijgen. Ze kon geen gastouder zijn en 2 dagen per week 2 uur naschoolse opvang doen omdat ze geen "klik" had met het kind, en het was veeeel te zwaar. Nu is ze inmiddels bevallen van haar eigen kind en is geen enkel probleem, zwaar? nee hoor, hartstikke leuk.
4)Ex buurvrouw van mijn vriendin. Zat de hele dag in haar voortuintje en met een grijns want aan het eind van de maand had zij netto meer in de maand dan mijn vriendin die 40 uur werkte. Ze zei ook glashard "waarom zou ik gaan werken, gaat toch prima zo?"
5) mijn eigen moeder, verkeerd in elkaar gezet waardoor ze al op haar 40ste nieuwe heupen kreeg (en aanverwante) en die was dus afgekeurd, maar als die een jaar te weinig gas had verbruikt dan werd ze direkt gecontroleerd of ze niet toevallig ergens anders woonde en fraude pleegde... Nee lul ze is gewoon zuinig en trekt eerst een trui aan, ga gvd de serieuze lapzwansen controleren.
dus in mijn eigen omgeving is 1 op de 5 uitkeringen terecht en net die ene krijgt al het gezeik terwijl het daar pijnlijk duidelijk is dat die terecht is afgekeurd.
So hele lap tekt geworden.. maar de politiek is volgens mij vrij naief omtrent uitkeringen.
Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.