Ik ben een L920-gebruiker van 'het eerste uur' in Nederland, dus vanaf halverwege januari. Ik ben nog steeds erg tevreden met het apparaat. Ik kwam van een HTC Touch Diamond Pro zonder internet, dus de hele 'moderne' smartphone-wereld was nog nieuw voor mij. Dit kan mijn ervaring misschien wat biassen.
In de eerste 1 à 2 weken een paar vastlopers met sponane reboot gehad. Daarna nooit meer gezien. Apparaatje moest zich aanpassen aan zijn nieuwe omgeving?
Verder in het begin batterij-issues: zonder dat ik iets deed, besloot hij op willekeurige momenten de batterij ineens leeg te trekken en werd hij erg warm. Alleen een reboot of soft reset loste dit op. Later bleek het een mailaccount te zijn, die bleef hangen tijdens een van zijn sync-pogingen. Er bleef non-stop 'synchroniseren' boven in beeld staan en er gebeurde verder niets. Het mailaccount op handmatig gezet (ik heb mijn pc voor mail, op de phone is het alleen voor naslag) en daarna geen problemen meer gehad. Batterij zit na een dag normaal gebruik (met alles qua radio's en zenden aan) rond de 30% à 40% en dan gaat hij voor het slapen gaan op de lader. Misschien niet geweldig, maar prima werkbaar omdat ik ervan uitga dat ik elke dag wel kan laden.
De 'rattle' heb ik me nooit druk om gemaakt. Hij was inderdaad wat luidruchtig, en dat is na de 1308-update helemaal verholpen. Ik merkte dat ik ineens mijn WhatsApp-berichten niet meer binnen 'hoorde' komen, terwijl mijn telefoon op stil op mijn bureau lag. Eerder een nadeel voor mij dus

. De fix aan de trilstand is ook duidelijk merkbaar wanneer je hem om de draadloze lader legt. Waar dat vroeger een vrij felle tril was, komt het nu veel vloeiender en rustiger over.
Wat ik echt een van de beste apps vind, is Skype. Programma draait non-stop op de achtergrond en de belkwaliteit is prima. Ook de messaging-functie is een prima vervanger voor WhatsApp (als tenmiste iedereen dat zou gebruiken).
Grote nadelen kan ik zo niet bedenken. Het aanbod van apps is prima (is mis alleen een goede SIP-softphone), maar soms vind ik het vervelend dat je in reclames op tv of in magazines ziet dat je 'de app' uit je Store kunt halen en dat het dan alleen om Android of iOS gaat. Ik hoop dat Windows Phone ook snel serieus genomen wordt door partijen die dergelijke apps uitbrengen.
Nog een laatste nadeel: als ik een close-upfoto wil maken (en dan echt heel dichtbij), dan lijkt hij scherp te stellen, maar op het laatste moment toch weer naar 'default' te gaan, waardoor je een onscherpe foto krijgt. Ik vind het jammer dat hij niet de beste focus opzoekt en die vasthoudt, of dat nu echt scherp is of niet.
Zo, dit had misschien beter in een product-review gekund, maar nu staat het hier al

.