Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Wat is eigenlijk de reden dat er op het piface bordje maar 2 adreslijnen van de mcp23s17 zijn uitgevoerd?
Als dit er 3 waren zouden er 8 op de spi poort aangesloten kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

De afstandsbediening van mijn rolluikken is weer eens stuk, behuizing is veel te zwak. :X Omdat dit iets beter beveiligd is dan een KiKa, ben ik genoodzaakt de bestaande print te gebruiken, en hier een appje/site voor te maken, die via de Raspberry de knoppen "indrukt", zodat ik met m'n mobiel de rolluikken kan bedienen. Softwarematig zal het wel lukken.
Voor de hardware wil ik deze aanschaffen: Starter Pack

Nu vraag ik me alleen af welke opto-couplers ik moet gaan gebruiken.
Op de bestaande afstandsbediening zitten 6 drukknoppen, en om hier relais voor te gaan gebruiken vind ik te makkelijk. :P

Ik zou graag zo min mogelijk onderdelen gebruiken, en de schemas die ik vind zijn voor ingangen, of zwaardere toepassing dan dit.

Ik zal nog even kijken of de drukknoppen positief richting chip zijn, of chip richting massa...
Chip (positief) richting massa.... Kan ik dan simpelweg het knopje overbruggen met de C & E van een 4N25?

[ Voor 5% gewijzigd door NielsNL op 02-01-2014 16:42 ]

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NielsNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 16:37:
De afstandsbediening van mijn rolluikken is weer eens stuk, behuizing is veel te zwak. :X Omdat dit iets beter beveiligd is dan een KiKa, ben ik genoodzaakt de bestaande print te gebruiken, en hier een appje/site voor te maken, die via de Raspberry de knoppen "indrukt", zodat ik met m'n mobiel de rolluikken kan bedienen. Softwarematig zal het wel lukken.
Voor de hardware wil ik deze aanschaffen: Starter Pack
Dat mag ook wat kosten zeg? Terwijl het niet eens nieuwe functionaliteit biedt. Ik zou gewoon een RPi kopen en een breadboard uit china.
Nu vraag ik me alleen af welke opto-couplers ik moet gaan gebruiken.
Op de bestaande afstandsbediening zitten 6 drukknoppen, en om hier relais voor te gaan gebruiken vind ik te makkelijk. :P
Kan je niet direct op de AB solderen. Het lijkt me niet dat die AB op hoog voltage werkt?.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Het is sowieso wel een leuk pakketje om mee te starten, bread board had ik nog niet, lekker compact, en op andere sites is het bij elkaar niet veel duurder...

De complete print van de afstandsbediening is 36 x 36 mm. Daar ga ik dus niets bij krijgen. En dat hoeft ook niet, als het strax klaar is gaat het hele swikkie in een kunststof doosje in de meterkast...
De aansluitingen van de knoppen verleng ik naar het breedboard, enige vraagstuk is nog of ik die knoppen direct aan de E&C van bijv. een 4n25 kan hangen, en of de ingang van een 4n25 direct aan de GPIO kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
CurlyMo schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 17:10:
[...]

Dat mag ook wat kosten zeg? Terwijl het niet eens nieuwe functionaliteit biedt. Ik zou gewoon een RPi kopen en een breadboard uit china.

[...]

Kan je niet direct op de AB solderen. Het lijkt me niet dat die AB op hoog voltage werkt?.
Ik schrok ook even, maar het is inclusief RPi, SD-kaart en voeding he. Dan valt het nog relatief mee.

En vaak werken die AB's op 12V, dus een optocoupler is wel zo verstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Deze werkt maar op een 3V knoopcel, maar ik zou niet weten hoe ik 'm anders aan moet sluiten. :P
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/huE7COSra2KyNBwzXeElW27j/thumb.jpg Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Dh74z0hP6N12TizSEZBwfFZc/thumb.jpg

In principe zou het met een enkele transistor ook moeten kunnen, maar ja, welke dan? :S
De massa van abje en GPIO aan elkaar (E), GPIO aan B, en positieve kant van abje aan C.
Maar dan NPN, PNP, en welk type?
NPN, BC547 of 2n3904? Met een 1k weerstand tussen de GPIO en de Base. toch? :?

[ Voor 26% gewijzigd door NielsNL op 02-01-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
  • Laatst online: 31-07 18:44
Ik heb al een tijdje een RPi. Zonder ervaring maar met veel forums zoals deze heb ik inmiddels de volgende werkende situatie;
- Rpi op Raspbmc
- 433RF zender om mijn Kaku setjes aan te sturen
- apache webserver om via een basic site op interne netwerk lampen te schakelen

Nu ben ik al een hele tijd op zoek naar een oplossing om een IR ontvangen te kunnen gebruiken met een RF zender op de RPi. Het doel is om mede met mijn Logitech Harmony remote de Kaku te kunnen bedienen.

Kan iemand mij op weg helpen met tips/links?
(Zag in dit forum staan dat CurlyMo deze situatie werkend heeft?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt. Tips:
- TSOP4838
- lirc_rpi kernel module
- Lirc + irexec (ook onderdeel van lirc).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
NielsNL schreef op donderdag 02 januari 2014 @ 19:22:
Deze werkt maar op een 3V knoopcel, maar ik zou niet weten hoe ik 'm anders aan moet sluiten. :P
[afbeelding] [afbeelding]

In principe zou het met een enkele transistor ook moeten kunnen, maar ja, welke dan? :S
De massa van abje en GPIO aan elkaar (E), GPIO aan B, en positieve kant van abje aan C.
Maar dan NPN, PNP, en welk type?
NPN, BC547 of 2n3904? Met een 1k weerstand tussen de GPIO en de Base. toch? :?
Als het op 3 volt werkt dan kun je ze gewoon direct aan de GPIO hangen. GPIO laag = schakelaar ingedrukt.

Project vluchtcomputert is in de eerste fase aanbeland:
Afbeeldingslocatie: http://duft.nl/image/400/web/2014-01-06%2000.32.03-1.jpg
Ik woon niet echt 57 meter hoog, heb ook nog maar een baro sensortje besteld.

[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 06-01-2014 01:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
Is dit een comptabele receiver voor de RPi?
https://iprototype.nl/products/components/sensors/ir-reciever

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Je moet je eerder afvragen of die compatible is met je AB. Deze is 36kHz, volgens mij gebruiken de meeste afstandsbedieningen een 38kHz draaggolf. Waarschijnlijk ga je er alleen proefondervindelijk achter komen welke je moet hebben als je niet over een scope ofzo beschikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koop ze gewoon via ebay. Scheelt je een hoop geld:
http://www.ebay.nl/itm/2-...ain_0&hash=item3cc17de2b5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Als je meerdere dingetjes wilt bestellen kun je ze ook in die webshop van taydaelectonics bestellen. Dan betaal je echt maar een paar cent voor zo'n sensortje, alleen hebben ze daar een minimaal orderbedrag van 5 dollar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
Top, thnx. Inmiddels besteld via Ebay.
Kan ik de GND van de TSOP4838 ook op een andere pin aanluiten gezien 6GND al bezet is door mijn RF transmitter. Pin 14, 20 en 25 zijn toch ook ground? Of zie ik dit verkeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06
Correct

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
So far so good. Ik heb een IR afstandsbediening ingesteld.
Het enige dat ik nu nog zoek is een manier om een KEY input toe te wijzen aan een IRSEND opdracht.
Kan iemand mij hiermee verder helpen?

[ Voor 174% gewijzigd door wvmuis op 09-01-2014 01:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Wat bedoel je precies?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
Bijvoorbeeld;
Input op mijn afstandsbediening wat nu KEY-UP is moet IRSEND SEND_ONC KLIK 1on -#10 worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Je wilde toch 433.92 bedienen niet IR?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
Klopt, beide componenten werken nu. Wat ik nu alleen nog mis is dat wanneer ik op de up toets druk dat de Rpi niet het commando KEY_UP krijgt maar IRSEND SEND_ONCE KLIK ON -#10 (met die commando's stuur ik mijn RF transmitter aan)

[ Voor 95% gewijzigd door wvmuis op 09-01-2014 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mcDavid schreef op maandag 06 januari 2014 @ 01:14:
[...]

Als het op 3 volt werkt dan kun je ze gewoon direct aan de GPIO hangen. GPIO laag = schakelaar ingedrukt.

Project vluchtcomputert is in de eerste fase aanbeland:
[afbeelding]
Ik woon niet echt 57 meter hoog, heb ook nog maar een baro sensortje besteld.
Looking good. Hoe heb je dat scherm aangesloten op die Pi?

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daarvoor moet je gewoon je lircmap aanpassen. Zoek even op internet op hoe dat moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
DennusB schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 08:02:
[...]

Looking good. Hoe heb je dat scherm aangesloten op die Pi?
Dit is gewoon een HDMI (DVI) scherm om mee te testen.

heb gisteravond een scriptje gemaakt dat checkt of er logbestanden klaarstaan, en zo ja de netwerkverbinding inschakelt (ifup), de logbestanden upload naar een FTP-locatie, en de netwerkverbinding weer uitschakelt. Hier moet ik nog iets bijverzinnen dat hij ook alleen inschakelt als hij in de buurt van het accesspoint is (controleerbaar aan de hand van GPS locatie).

Ik heb het wifi-dongeltje nog niet binnen, ben erg benieuwd of ifdown genoeg is om het energieverbruik tot een minimum terug te dringen. Maar ik ben bang dat alleen hardwarematig de stroom uitschakelen echt een verschil gaat maken. Andere energiebesparingsopties zoals het vervangen van de 3.3V regulator neem ik ook in overweging, maar dat is iets voor een later stadium. Eerst maar eens kijken of het uberhaupt gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL

NielsNL

DigiCow

Het is ondertussen gelukt:Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/2Ekoamxai06rOHMryjjfQxkq/thumb.jpg
Bediening via m'n mobiel/browser.
Moest wel even "www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: ALL" aan "sudo visudo" toevoegen, om met apache/php een sudo call te kunnen doen.
Ik heb het eerst geprobeerd met "www-data ALL=(ALL) NOPASSWD: /var/www" (veiliger), maar dat werkte niet.
Zijn 5 knopjes, die via transistor en weerstand aan de GPIO hangen, leuk projectje, al zeg ik het zelf. 8)
Moet wel de site die erbij hoort iets mooier en hufter proef maken, ga ik me morgen eens voor zetten...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/6cEZjplBLTbjooFnO1vBf2zM/thumb.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
wvmuis schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 07:59:
Klopt, beide componenten werken nu. Wat ik nu alleen nog mis is dat wanneer ik op de up toets druk dat de Rpi niet het commando KEY_UP krijgt maar IRSEND SEND_ONCE KLIK ON -#10 (met die commando's stuur ik mijn RF transmitter aan)
Ok, na veel research al een stuk verder. Ik heb nu onderstaande stappen uitgevoerd;

1. Een gedeelte van mijn lircd.conf map is als volgt;

begin remote

name PHILIPS_15PF4121
bits 13
flags RC5|CONST_LENGTH
eps 30
aeps 100

one 879 857
zero 879 857
plead 900
gap 112941
min_repeat 1
toggle_bit 0

begin codes
1 0x1801
2 0x1002
end codes

end remote

2. Ik heb het bestand lircmap.xml aangemaakt in de directory /home/pi/.xbmc/userdata (weet niet zeker of deze stap wel nodig is?)

<lircmap>
<remote device="PHILIPS_15PF4121">
<1>1</1>
<2>2</2>
</remote>
</lircmap>

3. Ik heb zelf het bestand /lircrc aangemaakt in de directory /root/

begin
prog = irexec
remote = PHILIPS_15PF4121
button = 1
config = irsend send_once klik 1on -#10
repeat = 0
end
begin
prog = irexec
remote = PHILIPS_15PF4121
button = 2
config = irsend send_once klik 1off -#10
repeat = 0
end

4. Wanneer ik nu het command irexec uitvoer krijg ik onderstaande;

root@raspbmc:~# irexec
" in /root/.lircrc:1 ignored
irexec: bad file format, /root/.lircrc:2

Ik kom niet meer verder. Kan iemand mij vertellen of stap 2 wel nodig is? Of haalt irexec de buttons rechtstreeks uit lircd.conf? Het .lircrc bestand heb ik aangemaakt met Notepad++ door het document als .lircrc op te slaan.
Ik begrijp niet waar de foutmelding hem in zit. Kennelijk kan irexec het bestand wel vinden.

Kan iemand mij verder helpen? Ik zit vast.

[ Voor 117% gewijzigd door wvmuis op 10-01-2014 23:15 . Reden: Weer een stukje verder gekomen met vraagstuk ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Hoe programmeren jullie applicaties die gebruik maken van GPIO? Op het moment heb ik een hele applicatie geschreven in Python die ook gerust op een Windows bak kan draaien, echter met de GPIO pinnen kan ik dat niet gaan testen op Windows. Als applicatie voor het schrijven en debuggen gebruik ik Visual Studio en dat werkt echt perfect, maar ik zit nu even vast met hoe ik dit moet gaan oplossen, want steeds de code kopieren en testen wordt echt een drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik doe alles in C en cross-compile via een Ubuntu dev bak. Dat gaat wat sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik heb gisteren voor het eerst wat zitten testen met de GPIO's, ben voor Python gegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
4Real schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 16:58:
Hoe programmeren jullie applicaties die gebruik maken van GPIO? Op het moment heb ik een hele applicatie geschreven in Python die ook gerust op een Windows bak kan draaien, echter met de GPIO pinnen kan ik dat niet gaan testen op Windows. Als applicatie voor het schrijven en debuggen gebruik ik Visual Studio en dat werkt echt perfect, maar ik zit nu even vast met hoe ik dit moet gaan oplossen, want steeds de code kopieren en testen wordt echt een drama.
Kijk eens naar da Adafruit WebIDE voor het schrijven van je code op de pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4Real
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-09-2024
Koffie schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:29:
[...]

Kijk eens naar da Adafruit WebIDE voor het schrijven van je code op de pi
Ik heb een GPIO user interface gevonden voor debuggen en wil deze een uitproberen: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=32&t=41639

Zit nu alleen te zoeken naar hoe ik de module RPi.GPIO in Python in Windows kan installeren.

edit:
Om één of andere reden krijg ik het niet voor mekaar om de package RPi.GPIO via easy_install te installeren :(

Ik krijg de volgende foutmelding:
Writing c:\users\NAME\appdata\local\temp\easy_install-cxmfl_\RPIO-0.10.0\setup.cfg
Running RPIO-0.10.0\setup.py -q bdist_egg --dist-dir c:\users\NAME\appdata\local\temp\easy_install-cxmfl_\RPIO-0.10.0\egg-dist-tmp-fvomtkpy_gpio.c
source/c_gpio/py_gpio.c(362) : error C2040: 'setmode' : 'PyObject *(PyObject *,PyObject *)' differs in levels of indirection from 'int (int,int)'
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4028: formal parameter 1 different from declaration
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4028: formal parameter 2 different from declaration
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4047: 'initializing' : 'PyCFunction' differs in levels of indirection from 'int (__cdecl *)(int,int)'
error: Setup script exited with error: command '"C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio 11.0\VC\BIN\cl.exe"' failed with exit status 2

En Google kan mij hier niet mee helpen. Ik heb verschillende errors gepakt om te zoeken, maar ik krijg niet een antwoord dat mij echt kan helpen. Grr! Altijd zelfde, wil je iets kost het echt weer uren tijd en duik je van probleem naar probleem.

[ Voor 59% gewijzigd door 4Real op 11-01-2014 20:56 . Reden: Foutmelding toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wvmuis
Ik moet een .lircrc bestand aanmaken om een IR input om te laten zetten naar een commando door irexec.
Waarmee moet ik zo'n bestand aanmaken? Kan je ook op de Pi zelf een dergelijk blanco document aanmaken/genereren?
Al vast bedankt voor de hulp.

Het is voor mekaar. Probleem gevonden en opgelost. Met editor het bestand op mijn Pi zelf aangemaakt.
Alles is nu ingesteld. Ik druk op de favoriete knop 'Netflix film kijken' op mijn Harmony Touch. Vervolgens gaat de TV aan, versterker aan, PS 3 naar Netflix en gaan alle lampen behalve achter de TV uit.
Verder kan ik nu al mijn lampen schakelen met dezelde afstandsbediening.
:P

[ Voor 43% gewijzigd door wvmuis op 12-01-2014 23:14 . Reden: opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 13-04 16:43
Ik ben van plan om een Raspberry met Pi Music Box in een oude Sonnenberg Transmiranda radio te stoppen om zo een draadloze Spotify streamer/netwerkmuziekspeler te maken. Deze radio had, toen hij nog werkte, mooie warme verlichting achter het paneel, en deze wil ik in ere herstellen.

Ik wil graag een stuk of drie warmwitte LED'jes op de Pi aansluiten, en zodanig dat deze direct gevoed worden door de GPIO. Het gaat om deze LED's.

Ben een volstrekte noob op elektronicagebied, en weet dus niet goed hoe het aansluitschema in elkaar steekt. LED's hoeven niet te knipperen of op afstand bediend te worden. Softwarematig hoef ik er dus niks mee, ze moeten slechts gevoed worden zodat ze statisch branden als de Pi aan staat.

Wie kan me uitleggen hoe ik enkele LED's direct op de voeding van de Raspberry aansluit?

[ Voor 5% gewijzigd door M.Cremaster op 25-01-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is dit een vraag of een aankondiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
CurlyMo schreef op zaterdag 25 januari 2014 @ 10:50:
Is dit een vraag of een aankondiging?
OK, reactie aangepast..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Daar was ik al bang voor :) Er is nergens zoveel informatie over de vinden dan over hoe je een LED moet aansluiten. Ik kan me dus niet voorstellen dat je veel moeite hebt gedaan om dit antwoord te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M.Cremaster
Snap ik, en dat is tevens het probleem: er is zoveel te vinden over allerlei soorten LED-projecten dat ik door de bomen het bos niet meer zie, en de basis niet kan terugvinden, namelijk het slechts aansluiten van LED op stroombron, in dit geval de Pi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Trek een draad van de 5v van je GPIO pins naar een 300 Ohm weerstand. De andere kant van die weerstand op de lange poot van je LED en op de korte een draad naar de GND.

Zie ook google images

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Iemand al een goedkope buffer gevonden voor GPIO?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Laatst online: 08-09 20:34
@Redsandro Als je alleen I/O 's nodig hebt dan kun je een mcp23s17 gebruiken en aansturen met SPI of een mcp2317 aansturen met I2c ,ic-tjes kosten maar 1,70

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Sando schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 19:44:
Iemand al een goedkope buffer gevonden voor GPIO?
Je bedoelt dus een buffer als in bescherming van de GPIO poorten tegen overspanning toch? Goedkoop is het niet maar deze zaak verkoopt dit soort dingen.

De vraag is natuurlijk wel of 20 euro aan beschermings IC's het waard is om een board van 35 euro te beschermen (als de kans zo groot is dat je je pi opblaast dan zit er gewoon iets niet goed in je aangesloten hardware ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom niet gewoon standaard transistors gebruiken. Dan moet je het wel erg bont maken om de boel op te blazen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Naja als die dingen zo hard-wired into de cpu zitten leek het me allemaal zo statisch-gevoelig. Kan je nog zo netjes je weerstandjes en lampjes aansluiten, vergeet je Vans uit te doen en dan krijg je zo'n "The Creation of Adam" effect. :P

Of valt dat wel mee?

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
als je je pi daartegen wilt wapenen zul je hem in een metalen case moeten inbouwen. Een beetje ESD slaat zo'n registertje wel over.

Heb er zelf overigens nog nooit last van gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markieo
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 10:26
Hoi,

Ik heb een vraagje over de GPIO/Leds/Weerstandjes. Ik ben van plan om te beginnen met GPIO. Ik heb de benodigde onderdelen voor GPIO alleen wil ik nu gebruik maken van Leds. Ik heb wel wat leds gevonden.
Dat zijn deze: linkje
De rode zijn 1.6V
De groene 2.1V
De gele 1.8V
De infrarode 1.0V
Tenminste als ik het goed heb gelezen in de handleiding.
Ik heb gezien dat de Pi 3.3V of 5.0V kan leveren.
Alleen hoe bepaal ik nu welke weerstandjes ik nodig ga hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Even topic lezen.

Pss, laatste pagina vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

V = I * R -> R = V / I
Meeste ledjes verbruiken 25mA.

Voorbeeldje als je een 1,6V ledje hebt en op 5V aansluit, dan blijft er 3,4 volt over.
3,4 / 0,025 = 136 ohm.

Je hebt 100, 120, 150 180 etc ohm, beter te zwaar dan te licht, 150 ohm dus.

Als het goed is kan je het nu verder zelf berekenen. :)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Meeste low-power LED's hebben een maximale stroom van 20mA. Langdurig 25mA er doorheen sturen is niet goed voor de meeste LED's. Bovendien zit je met een maximale belasting van de GPIO's.
Beter reken je met 10mA dan zit je aan de veilige kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Eén van ons snapt het niet. Je kan geen stroom door een led sturen, een led verbruikt stroom. Om de rest van de spanning 'op' te maken (en voorkomen dat je teveel spanning op de led zet) bereken je de weerstand die nodig is om de rest van de spanning op te maken met de stroom die de led verbruikt.

Zal best dat ze meestal 20mA gebruiken ipv 25, maar beter ga je uit van een groter vermogen dan een kleiner vermogen dan zit je aan de veilige kant.

Ga je uit van 10mA terwijl de led 20mA verbruikt, dan is de kans dus groter dat jouw ledjes straks kapot zijn. Bij 25mA daarentegen zit je sowieso veilig.

[ Voor 3% gewijzigd door Sando op 03-02-2014 15:21 ]

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een veelvoorkomende vraag is "Welke voorschakelweerstand heb ik nodig voor mijn led?". Deze calculator helpt je de juiste weerstand uit te rekenen. Vul de bovenste 4 velden in en druk op "bereken!"

http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Sando schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:20:
Eén van ons snapt het niet. Je kan geen stroom door een led sturen, een led verbruikt stroom. Om de rest van de spanning 'op' te maken (en voorkomen dat je teveel spanning op de led zet) bereken je de weerstand die nodig is om de rest van de spanning op te maken met de stroom die de led verbruikt.

Zal best dat ze meestal 20mA gebruiken ipv 25, maar beter ga je uit van een groter vermogen dan een kleiner vermogen dan zit je aan de veilige kant.

Ga je uit van 10mA terwijl de led 20mA verbruikt, dan is de kans dus groter dat jouw ledjes straks kapot zijn. Bij 25mA daarentegen zit je sowieso veilig.
Een LED werkt net even anders aangezien deze geen interne weerstand heeft. Kortom als je 'm zo op een spanningsbron zou aansluiten gaat er in principe een oneindig hoge stroom lopen (kortsluiting). Gevolg: óf de LED, óf de voeding zal doorbranden. Of met een beetje pech zelfs allebei.

Daarom heb je om een LED aan te sturen altijd een stroomregulator nodig. En de makkelijkste manier om dat te doen is door een weerstand toe te voegen. Want hoe hoger de weerstand van een stroomkring, hoe lager de stroom die er gaat lopen.
Als je een stroom door de LED laat lopen hoger dan waar deze voor gebouwd is, zal de LED vroeg of laat doorbranden. Kortom hogere weerstand is veiliger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
  • Laatst online: 09-09 08:29
Ik hou inmiddels al een tijdje mijn elektriciteitsverbruik in de gaten dmv een currentcost Envir die via de USB uitgelezen wordt door mijn PI die de waardes naar Emoncms op mijn webserver zend. Ik wil erg graag ook mijn gasverbruik gaan bijhouden, maar kan geen informatie vinden over mijn gasmeter. Ik weet dus niet of ik een reedcontact, of een optische sensor nodig heb. De meter is een G4 meter gemaakt door Ermaf BV in Rotterdam. Iemand die hier iets zinnigs over kan zeggen?

Afbeeldingslocatie: http://oi58.tinypic.com/2hxvhvc.jpg

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Enige wat ik erover kan zeggen is dat waarschijnlijk op de laatste digit een reflector zit in de 0 6 of 9.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@hierboven, ik heb ook zo'n soort gasmeter
Afbeeldingslocatie: http://www.ravenslair.nl/GoT2/gasmeter.jpg
maar die heeft geen reflecterend vlakje :/

Wil nog steeds een MAG3110 proberen om te kijken of daarmee wat te doen valt.

[ Voor 21% gewijzigd door Raven op 04-03-2014 10:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
@Reinder83: nee helaas, heb er een hele tijd voor liggen kijken, maar geen reflector op de draaifschijf :-(

Een leven zonder feesten is als een verre reis zonder logement (Demokritos ca. 500 B.C.)
&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
dat rondje voor de "m³" indicatie, is dat niet een indicatorled of iets dergelijks?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frankster
mcDavid schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:59:
dat rondje voor de "m³" indicatie, is dat niet een indicatorled of iets dergelijks?
Ook al naar zitten kijken, maar daar zie ik bij gasverbruik geen verandering bij optreden.

&Creative

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

mcDavid schreef op dinsdag 04 maart 2014 @ 11:59:
Ik heb geen flauw idee wat het is, of waar het voor dient, maar er is geen puls in wat voor vorm dan ook te ontdekken daar.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JorisV
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 08-09 22:30
Misschien geeft het een infra-rode puls: je verwarming omhoog zetten zodat het gas gaat lopen en met een camera / smartphone naar het ledje kijken. Je kan ook een kompas ervoor houden om te kijken of er een magnetisch veld schakelt, dat je met een reed contact kan uitlezen. Dat laatste is mij overigens nog nooit gelukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@JorisV, die discussie is inmiddels afgesplitst naar: DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Weet iemand hoe je een 7-segment display met MAX7219 kan aansturen op een RPI ?

Heb deze tutorial bekeken: http://www.plingboot.com/...19-with-the-raspberry-pi/ maar dan krijg ik alleen garbage (8988C?86) op m'n display. De ? is een A andersom.

Als ik de brightness in het script aanpas dan wordt het display wel feller. Communicatie is tot op zekere hoogte in orde dus.

Code: http://pastebin.com/iMAbUKqJ

[ Voor 42% gewijzigd door ThinkPad op 28-05-2014 22:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 09:25

Meulugar

Vanuit het zonnige zuiden![PT]

4Real schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 19:36:
[...]
Ik heb een GPIO user interface gevonden voor debuggen en wil deze een uitproberen: http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=32&t=41639

Zit nu alleen te zoeken naar hoe ik de module RPi.GPIO in Python in Windows kan installeren.

edit:
Om één of andere reden krijg ik het niet voor mekaar om de package RPi.GPIO via easy_install te installeren :(

Ik krijg de volgende foutmelding:
Writing c:\users\NAME\appdata\local\temp\easy_install-cxmfl_\RPIO-0.10.0\setup.cfg
Running RPIO-0.10.0\setup.py -q bdist_egg --dist-dir c:\users\NAME\appdata\local\temp\easy_install-cxmfl_\RPIO-0.10.0\egg-dist-tmp-fvomtkpy_gpio.c
source/c_gpio/py_gpio.c(362) : error C2040: 'setmode' : 'PyObject *(PyObject *,PyObject *)' differs in levels of indirection from 'int (int,int)'
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4028: formal parameter 1 different from declaration
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4028: formal parameter 2 different from declaration
source/c_gpio/py_gpio.c(431) : warning C4047: 'initializing' : 'PyCFunction' differs in levels of indirection from 'int (__cdecl *)(int,int)'
error: Setup script exited with error: command '"C:\Program Files (x86)\Microsoft Visual Studio 11.0\VC\BIN\cl.exe"' failed with exit status 2

En Google kan mij hier niet mee helpen. Ik heb verschillende errors gepakt om te zoeken, maar ik krijg niet een antwoord dat mij echt kan helpen. Grr! Altijd zelfde, wil je iets kost het echt weer uren tijd en duik je van probleem naar probleem.
heeft iemand GPIO emulatie al werkend gekregen? ik heb een qemu install met raspbian, maar krijg een error dat rpi.gpio alleen kan draaien op een PI.. :( ik zou graag e.e.a willen testen voordat mijn PI binnen komt.

Wat ik er mee wil gaan doen:

ik wil de pi gaan gebruiken om een solenoid te bedienen, welke gebruikt gaat worden om het land water te geven via een druppelsysteem.
ik wil de temperatuur en luchtvochtigheid gaan monitoren. De solenoid laten openen of sluiten aan de hand van deze waarden
Ik wil een web interface hiervoor maken
Ik wil dat de PI zijn 3g verbinding inschakelt, nadat ik een sms naar de PI stuur. Vervolgens moet deze een email sturen met het ip adres zodat ik er remote bij kan.

Maar graag zou ik dat willen testen aan de hand van de gpio emulator van hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

Zo mijn Pi is besteld. Samen met een 2 tal 1-wire temp sensors en een 2-tal soil sensors.

zodra deze binnen zijn het volgende in orde maken:

- Temp meten op 2 locaties en hiervan het gemiddelde nemen.
- soil sensor: alert sturen wanneer grond te droog is. (in de toekomst solenoid valve laten openen om water te geven)
- reageren op sms commando's zodat ik er via 3g bij kan.

Ik heb er geen case bij besteld. Aangezien het hele zooitje buiten komt te staan ga ik zelf een case maken waar accu en rpi etc allemaal in zitten. Ik heb alleen een vraagje waar ik zo snel geen antwoord op heb kunnen vinden. Geven de 1-wire sensors andere waarden door wanneer de kabel lengte toeneemt? ik wil namelijk een aantal sensoren over een gebied van +/- 500m2 verspreiden om zo een goed beeld te krijgen van de temperatuur, luchtvochtigheid en grondvochtigheid. Zodat ik met minimaal waterverbruik mijn bomen kan blijven bewateren. (dit stuk land is in de zomer altijd droog en de put snel leeg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
one-wire, dan bedoel je denk ik DS1820 sensoren? Die worden digitaal uitgelezen, dus de kabellengte is niet van invloed. Wel kan het zijn dat bij grote kabellengtes de timings niet meer kloppen ofzo, maar ik heb verhalen gelezen van mensen die ze succesvol gebruiken aan een kabel van 20m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

mcDavid schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:08:
one-wire, dan bedoel je denk ik DS1820 sensoren? Die worden digitaal uitgelezen, dus de kabellengte is niet van invloed. Wel kan het zijn dat bij grote kabellengtes de timings niet meer kloppen ofzo, maar ik heb verhalen gelezen van mensen die ze succesvol gebruiken aan een kabel van 20m.
ik weet niet 100% zeker of het de ds1820 is. Maar de pin layout is het zelfde en staat omschreven als one-wire

Afbeeldingslocatie: http://www.mixtronica.com/4834-thickbox_default/temperature-sensor-with-steel-head-mx120628010.jpg

[/quote]
This temperature sensor with steel head lets you precisely measure temperatures in wet environments with a simple 1-Wire interface.
[quote]

Als ik daar op google kom ik ook niet veel meer tegen dan de omschrijving. maar stond onder de arduino/pi sectie dus zal wel goed zijn.

Moet alleen nog even ergens weerstanden vandaan zien te halen (zit in portugal)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
mcDavid schreef op vrijdag 27 juni 2014 @ 16:08:
Die 1-wire kan veel verder dan 20m. Ik heb hier een 1-wire netwerkje (via een DS2482-800 / -100 en DS9490) hangen met een 20tal tempsensoren en een 4tal counters.
De langste kabel is (door het bussysteem heen en terug) dik over de 100m.
Mijn ervaring is dat de DS9490 (usb) wel beter werkt dan de DS2482(I2C), maar die laatste in de -800 versie heeft meer kanalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
De vraag is alleen hoe je de sensoren voed. Als je de +5V gewoon meestuurt kom je heel ver. Voed je de sensoren dmv parasitic power dan gaat kabellengte op een gegeven moment wel een issue worden.

Ik heb hier 3x DS18B20 aan 1 kabel aan een Arduino hangen, en dmv parasitic power gevoed. In de meeste Arduino sketches gebruiken ze dan een 4K7 weerstand. Maar daarmee werkte het bij mij niet meer. Weerstand aangepast naar 2K2 en gaat prima :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

ok, ben er achter dat de sensoren analoog zijn! zijn NTC 10k sensoren. Stond echter niet in de omschrijving. voorlopig zal ik die er wel tussenknopen met een condensator. Gaat om een ITead studio IM120628010. en dan maar een setje DS18b20 van ebay trekken. gelukkig is mijn soil sensor wel digitaal uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meulugar

Meulugar

zojuist een mcp3008+breadboard besteld om mijn NTC's uit te lezen en de soil sensor ook analoog uit te gaan lezen. Digitaal geeft deze alleen high of low door maar geen waardes. Waardoor het vrij lastig te zien is of de vochtigheid in de grond afneemt of toeneemt. Gelukkig heeft deze ook een analoge uitgang waardoor de waardes wel zijn uit te lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Even stof afvegen :)

Ik heb van deze switches gekocht : http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Als ik deze aan de 5V van de Pi hang, moet ik er dan nog een weerstand tussen zetten ?

Het liefst zou ik de LED mooi laten opkomen en langzaam uit laten gaan, zonder gebruik te maken van PWM of een timer IC.
Voor zover ik begrepen heb zou dat kunnen met wat weerstanden en condensators. Iemand die weet of en hoe dat gaat werken via de Pi ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Koffie schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 16:55:
Even stof afvegen :)

Ik heb van deze switches gekocht : http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT
Als ik deze aan de 5V van de Pi hang, moet ik er dan nog een weerstand tussen zetten ?
Er zit al een weerstand in voor een 12V voeding. Waarschijnlijk zal de LED op 5V wat minder fel branden.
Het liefst zou ik de LED mooi laten opkomen en langzaam uit laten gaan, zonder gebruik te maken van PWM of een timer IC.
Voor zover ik begrepen heb zou dat kunnen met wat weerstanden en condensators. Iemand die weet of en hoe dat gaat werken via de Pi ?
Waarom zou je dat in hemelsnaam willen? Omdat het kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
mcDavid schreef op woensdag 01 oktober 2014 @ 17:09:
[...]
Er zit al een weerstand in voor een 12V voeding. Waarschijnlijk zal de LED op 5V wat minder fel branden.
Ik had 'm al even vlug getest op de 5V van de pi, wen dat werkte. Later vroeg ik mij idd af of er nu wel of geen weerstand in zou zitten (kon het niet vinden bij de leverancier ?).
Waarom zou je dat in hemelsnaam willen? Omdat het kan?
Staat wel erg netjes als hij langzaam opkomt en uitgaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Uiteraard, maar ik vraag me af waarom je zo moeilijk zou doen ipv gewoon PWM te gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Dan moet ik voor elke button een apart script starten en in de lucht houden. Mijn gedachte was om ze gewoon met een relaytje op de 5V te gooien. Via de software waar ik alles mee aanstuur hoef ik dan alleen maar een GPIO op high te zetten en geen omkijken meer naar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik probeer een optocoupler (TIL111) met m'n Pi te schakelen. Als ik met m'n labvoeding 3.3V op het printje zet dan werkt het, maar aan de Pi werkt het niet :( Ik meet wel netjes 0V normaal, en 3,3V als ik de pin (17) hoog maak.

Iemand ideen?

Heb de TIL111 aan GND en GPIO 17 (met een 100 + 47 Ohm weerstand om op 147 te komen :P )
Volgens de datasheet heeft de TIL111 de volgende specs: 1.2V en 16mA nodig.
Met een weerstandcalculator kom ik dan op ~150 Ohm. 147 is dan close enough lijkt me...

Ik denk zelf dat de Pi de stroom niet aan kan, gezien het op m'n labvoeding wel werkt. Andere optocoupler kopen :'( ?

[ Voor 35% gewijzigd door ThinkPad op 29-10-2014 21:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Hier http://elinux.org/Rpi_Low...Input.2FOutput_.28GPIO.29
staat

GPIO input hysteresis (Schmitt trigger) can be on or off, output slew rate can be fast or limited, and source and sink current is configurable from 2 mA up to 16 mA. Note that chipset GPIO pins 0-27 are in the same block and these properties are set per block, not per pin. See GPIO Datasheet Addendum - GPIO Pads Control. Particular attention should be applied to the note regarding SSO (Simultaneous Switching Outputs): to avoid interference, driving currents should be kept as low as possible.

Dus 16 mA is wel de max. Gevalletje net niet?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op zoek naar een andere optocoupler dus :/ Iemand nog een aanrader? Kan op internet niet zoveel voorbeelden vinden van een optocoupler als output gebruiken, meeste mensen gebruiken hem andersom, dus als input op de Raspberry.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

https://www.conrad.nl/nl/...0142.html?sc.ref=Homepage

Deze bijvoorbeeld. Niet goedkoop, maar schakelstroom is slechts 0.5 mA

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gaat deze werken: http://www.ebay.com/itm/1...vel-Trigger-/201052200011 ?

trigger current 5mA

Edit: Oh nee, die is voor 5V, terwijl de Pi 3.3V geeft :(

[ Voor 18% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2014 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 19:19:
Gaat deze werken: http://www.ebay.com/itm/1...vel-Trigger-/201052200011 ?

trigger current 5mA

Edit: Oh nee, die is voor 5V, terwijl de Pi 3.3V geeft :(
Ik heb een soortgelijke module met 4 relays, die schakelt prima bij 3V3. Dus ik denk dat dat wel gaat lukken. De relay zelf moet je natuurlijk wel met 5V voeden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die is nog goedkoper :D _o-

Wel vreemd, er staat dat ie 15-20mA per relais nodig heeft. Dat terwijl de GPIO pinnen bij 16mA aan hun max zitten.

Maar goed om te weten :) En inderdaad het relais hangt aan 5V, maar het is de vraag of de optocoupler wel genoeg triggert bij 3V3. Maar ik bedenk me net dat ik dan ook de weerstand tussen GPIO en optocoupler kan vervangen.

Deze is voor mijn doeleinden dan prima: http://www.ebay.com/itm/1...-Arduino-5V-/111488249174
* ThinkPad gaat bestellen.

Blijf het wel ongelofelijk vinden dat zoiets voor $1.19 helemaal uit China kan komen en op mijn deurmat komt te liggen. Als ik het printje zelf moet solderen ben ik al een kwartier bezig 8)7

[ Voor 20% gewijzigd door ThinkPad op 30-10-2014 20:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
ThinkPadd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:22:
[...]

Wel vreemd, er staat dat ie 15-20mA per relais nodig heeft. Dat terwijl de GPIO pinnen bij 16mA aan hun max zitten.

Maar goed om te weten :) En inderdaad het relais hangt aan 5V, maar het is de vraag of de optocoupler wel genoeg triggert bij 3V3. Maar ik bedenk me net dat ik dan ook de weerstand tussen GPIO en optocoupler kan vervangen.

* ThinkPad gaat bestellen.
Over het algemeen moet je de stroom sinken (GPIO laag) om de relay hoog te maken. Dan zit de optocoupler dus gewoon tussen 5V en 0. Belangrijk is dat de 3v3 hoog genoeg is om de optocoupler uit te laten gaan. En dat is'ie, althans bij mijn module wel.

zie ook:
Afbeeldingslocatie: http://i.fokzine.net/p/14s.gif Op donderdag 25 september 2014 19:36 schreef KomtTijd... het volgende:

[..]

Dat hoeft niet, alleen de relais hebben 5V nodig. De input pins kun je prima op 3v3 driven. En de relais wil je sowieso niet vanaf de 3V3 regelaar van de RPi voeden, daarvoor trekken ze véél te veel stroom.

Eventueel kun je alleen de JD-VCC pin 5V met 5V voeden (jumper verwijderen), en de VCC pin 3v3. Weet je ook 100% zeker dat je geen 5V op je GPIO's zet (maar dat zal sowieso niet gebeuren ivm de voltage drop over de LED's).

edit: Heb mijn relais module er even bijgepakt en ik meet 2,9V op de inputs met VCC op 5V. Da's veilig te gebruiken dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
ThinkPadd schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:22:
[...]

Blijf het wel ongelofelijk vinden dat zoiets voor $1.19 helemaal uit China kan komen en op mijn deurmat komt te liggen. Als ik het printje zelf moet solderen ben ik al een kwartier bezig 8)7
Tja .. Relay stuk, of maak ik een denkfout? ;)

Maar die relay die ik je tipte werkt prima. Ook als je zo'n 4-versie op je pi aansluit.

Enige probleem die je soms hebt is dat je niet weet of de versie die ze leveren 'gewoon' is, of active-low.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 31-08 15:38
Ik ben ook opzoek naar een optocoupler die als input 24v aan kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:43:
[...]

Maar die relay die ik je tipte werkt prima. Ook als je zo'n 4-versie op je pi aansluit.

Enige probleem die je soms hebt is dat je niet weet of de versie die ze leveren 'gewoon' is, of active-low.
Volgens mij heeft de mijne daar een jumper voor, dat je kunt kiezen tussen NC (Normally Closed) of NO (Normally Open).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 11-09 14:00
Als ik een relais bordje met de volgende schakeling heb, dan hoef ik die alleen maar aan de 5V te hangen en de "IN1" rechtstreeks aan de GPIO van de Pi toch?
De GPIO maken (bij het aanzetten vanuit de software) verbinding naar ground en het relais schakelt in. Of gaat er dan teveel stroom doorheen als ik dit rechtstreeks aan de Pi hang en moet er toch een transistor tussen?

Afbeeldingslocatie: http://ecksteinimg.de/CP/CP04/CP0401B/Schaltplan.jpg

[ Voor 28% gewijzigd door !null op 08-11-2014 22:10 ]

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Over het algemeen zijn datsoort leds maximaal 20mA dus die kun je veilig sinken op een gpio ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
Ik heb een vraag ivm een analoge uitgang op de RPI.
De chip die ik heb gevonden de MCP4725 die verbonden word op de I2C bus.
Hoe kan ik via deze chip een 0 - 10v output krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Stijnb_ zie hoofstuk 6,7,8 van de datasheet: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22039d.pdf
Dan weet je hoe hem te addresseren. En je hebt 12 bits, dus je kunt max 4095 invullen. 4095 staat dan gelijk aan 100% van de referentie spanning, of simpelweg de operating voltage.

Edit: Nog een vraag voor mensen die de P1 poort uitlezen met hun Pi, ik zie dat de hardware opstelling over het algemeen vrij simpel is. Maar je maakt van de GPIO pin eigenlijk een seriele port begrijp ik dat goed? Hoe doe je dat? (ik zie wel voorbeeldscripts waar een seriele port aangesproken wordt, dat is prima te volgen)
Eenmaal een seriele port begrijp ik dat het uitlezen makkelijk verloopt, en dat het OS ook kan bufferen (de slimme meter stuurt natuurlijk elke 10 seconden ongevraagd), voordat je scriptje weer aan de beurt is van de scheduler.

[ Voor 48% gewijzigd door !null op 12-11-2014 22:40 ]

• Stijnb_
!null schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:16:
@Stijnb_ zie hoofstuk 6,7,8 van de datasheet: http://ww1.microchip.com/downloads/en/DeviceDoc/22039d.pdf
Dan weet je hoe hem te addresseren. En je hebt 12 bits, dus je kunt max 4095 invullen. 4095 staat dan gelijk aan 100% van de referentie spanning, of simpelweg de operating voltage.

Edit: Nog een vraag voor mensen die de P1 poort uitlezen met hun Pi, ik zie dat de hardware opstelling over het algemeen vrij simpel is. Maar je maakt van de GPIO pin eigenlijk een seriele port begrijp ik dat goed? Hoe doe je dat? (ik zie wel voorbeeldscripts waar een seriele port aangesproken wordt, dat is prima te volgen)
Eenmaal een seriele port begrijp ik dat het uitlezen makkelijk verloopt, en dat het OS ook kan bufferen (de slimme meter stuurt natuurlijk elke 10 seconden ongevraagd), voordat je scriptje weer aan de beurt is van de scheduler.
Ja, maar er staat dat hij een uitgangsspanning geeft van 0-5v. Dus moet ik het kunnen op schalen naar 0-10v.

• mcDavid
!null schreef op woensdag 12 november 2014 @ 22:16:

Ik neem aan dat ze daarvoor gewoon de hardware seriële poort voor gebruiken? Een softwarematige seriële poort lijkt me lastig op de RPi aangezien het geen realtime OS is, maar misschien is dat geen bezwaar (nooit in verdiept).

Anyway het lijkt me niet meer dan logisch dat ze gewoon de seriële poort op pin 14/15 gebruiken.

[ Voor 5% gewijzigd door mcDavid op 13-11-2014 11:09 ]

• !null
Oja, dat is logisch. Er zitten natuurlijk al (hardware) seriele porten direct op de GPIO, had ik kunnen raden :+ Die zijn dan ook al bekend in Linux en hoef je dus niks te configureren, lekker makkelijk.

[ Voor 38% gewijzigd door !null op 13-11-2014 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op donderdag 30 oktober 2014 @ 20:43:
[...]

Vandaag dit relais met optocoupler binnengekregen: http://www.ebay.com/itm/1...geName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RTPKeUNVdTNuntdmGN1B8IXS/full.jpg

Werkt perfect met de Raspberry. Heb hem op GPIO17 aangesloten.
Je sluit hem aan met drie draden op de Pi:
5V op 5V
GND op GND
Input op een GPIO pin

Vervolgens heb je de beschikking tot een NC en een NO contact (blauwe blokje links)

[ Voor 19% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2014 11:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
@Thinkpad, deze werkt toch hetzelfde als mijn post met schema hierboven?
Schakel je hem dan naar ground middels GPIO?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ben niet zo heel goed in het lezen van zulke schema's, dus of dat op dezelfde manier werkt weet ik niet. Op de eBay pagina van het product staat ook een soortgelijk schema, wellicht dat je daar je antwoord kunt vinden?

Deze module is te vergelijken met het aan/uit zetten van een simpele LED die je aan GPIO zou hangen. Is eigenlijk ook hetzelfde, want de optocoupler bevat een LED, en die zet je aan. De rest van het circuit (wat aan 5V hangt) ziet dat, en schakelt het relais aan.

Het is dus dat GPIO hoog wordt volgens mij, ipv dat ie hem naar GND trekt. Maar andersom schakelen is natuurlijk ook mogelijk, dan pak je gewoon het NC contact.

[ Voor 9% gewijzigd door ThinkPad op 14-11-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ah ik zie het schema. Die schakel je echt met 5V zie ik. Nou ja, ik kom er wel uit.
Ik heb vergelijkbaar bordje met 2 relaitjes gekocht, binnenkort eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo.

Beginnende Raspy bakker so to see van 70 jaar jong.

Ik werk met de GPIO versie 0.5.8. ( onder Python)

En die kent geen PWM in zijn module.
Servo software schrijven geeft dan dus een foutmelding.

Ik begrijp er niets meer van, ligt het aan de GPIO versie, zo ja hoe kom ik daar achter.
Kan ik zien wat de GPIO module kan ??

Los daarvan ?? de Keyboardinterrupt werk maar geeft ook een fout melding.

Gaarne hulp ik zit vast.

Gr idebertran

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vuikie
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 07:23
Hallo idebertran,

Ben je al wat verder met je Python probleem? Die GPIO library die jij gebruikt heeft zo te zien niet echt een PWM library. Mijn advies is om, of zelf iets te programmeren, of je library up te graden.
Wat je ook zou kunnen doen is om te gaan naar WiringPi, dit wordt op dit moment gezien als 1 van de betere GPIO libraries die ook in python te gebruiken is.

Als je nog problemen hebt laat het maar weten ;)

*edit* ALS je er na een maand nog intersse in hebt :O

[ Voor 5% gewijzigd door Vuikie op 05-01-2015 16:01 ]

Pagina: 1 ... 11 ... 14 Laatste