Tijd voor een nieuwe sig..
Verwijderd

De bedoeling was om via een website het uur in geven om daarna op dat uur de RPi de relais te activeren zodat mijn bed zou bewegen. De manier hoe het werkt is niet echt elegant maar het werkt wel, mijn RPi host een webserver waarop een pagina staat waar ik het uur kan selecteren, die pagina laadt dan een andere pagina die het uur in .txt bestand plaatst. Op de RPi zelf loopt een python script die constant het .txt bestand leest en controleert en dan vergelijkt met de tijd. Hieronder nog een filmpje om het bewegen te illustreren:
Cool! Gooi poort 80 eens open en zet hier je web adres neer. Kan je veel plezier aan beleven.Verwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:52:
Ik heb laatst een leuk projectje gemaakt met mijn RPi, ik heb al jaren een elektrisch bed dat je naar boven en naar beneden kan doen met afstandbediening. Na heb opendoen van de afstandbediening leek dit eenvoudig te repliceren met een relaisbordje.
[afbeelding]
[afbeelding]
De bedoeling was om via een website het uur in geven om daarna op dat uur de RPi de relais te activeren zodat mijn bed zou bewegen. De manier hoe het werkt is niet echt elegant maar het werkt wel, mijn RPi host een webserver waarop een pagina staat waar ik het uur kan selecteren, die pagina laadt dan een andere pagina die het uur in .txt bestand plaatst. Op de RPi zelf loopt een python script die constant het .txt bestand leest en controleert en dan vergelijkt met de tijd. Hieronder nog een filmpje om het bewegen te illustreren:
[video]
Zijn die relais trouwens niet een beetje overkill? Geen idee hoe de originele afstandsbediening intern is aangesloten, maar grote kans dat je er met een handvol optocouplers ook was geweest. Dan was het wat compacter geweest en heb je niet elke keer: *klik*
Maar verder leuk knutselprojectje
[ Voor 15% gewijzigd door ThinkPad op 11-01-2015 15:01 ]
Verwijderd
Haha, dat ben ik van plan, maar dan wel met wat extra beveiligingDacuuu schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:58:
[...]
Cool! Gooi poort 80 eens open en zet hier je web adres neer. Kan je veel plezier aan beleven.
Wakker worden is best wel heerlijk hoor met dit, een relais is wss wel overkill voor dit, ik heb echter nooit iets met electronica gedaan en dit leek me dan ook het gemakkelijkstThinkPadd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 15:00:
Wat is het idee erachter? Soort brute wekker?
Zijn die relais trouwens niet een beetje overkill? Geen idee hoe de originele afstandsbediening intern is aangesloten, maar grote kans dat je er met een handvol optocouplers ook was geweest. Dan was het wat compacter geweest en heb je niet elke keer: *klik*
Maar verder leuk knutselprojectjeEn idd, gooi het ding eens open naar internet
Zetten we er wel even wat leuke cronjobs in (om 3:00 bed heen en weer doen enzo
)
Ik had trouwens nog een vraag, wat is de best manier om een arduino te bedienen vanaf een RPi, wifi verbinding is hier niet sterk genoeg en een directe kabel gaat niet echt doorheen mijn kamer
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.
Ook een Raspberry gekocht, de B+ (dus met 40 pinnen), meteen geconfigureerd met Wheezy, voor zover ik begrepen heb de beste "programmers" build. Uiteindelijke doel is inderdaad lekker met de GPIO klooien. Vooralsnog liggen er een aantal microchip projectjes die eerst af moeten, maar daarna (ik ga een stuk of wat NRF24L01's over houden, bulkje gekocht in China
Op internet, bijv bij dx, kom je van die (goedkope) GPIO setjes tegen waarmee je ze 1:1 op een breadboard kan zetten. Is dat noodzakelijk, of is het ook gewoon prima mogelijk om ze direct met female headers op je pinnen te zetten.
En voeding, mag je die ook gewoon via de 5V pin naar binnen jagen of moet dat echt via USB? Ik zit nog na te denken over een accumogelijkheid voor em, maar dat is voor later. De B+ heeft trouwens een mogelijkheid tot het leveren van max. 1.4A via USB, mits er een 2A voeding aan hangt. Ik neem aan dat ik, als ik hem op USB niet belast, deze 1.4A ook uit de 5V GPIO pin kan halen?
[ Voor 4% gewijzigd door Pizza_Boom op 19-01-2015 18:59 ]
Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer
Noodzakelijk is dat niet, het is een stukje gemak wat je koopt. Zonder breadboard gaat het wel lastig worden om wat te experimenteren, je kunt natuurlijk ook gewoon zelf wat jumperkabeltjes op de header prikken.Pizza_Boom schreef op maandag 19 januari 2015 @ 18:57:
Op internet, bijv bij dx, kom je van die (goedkope) GPIO setjes tegen waarmee je ze 1:1 op een breadboard kan zetten. Is dat noodzakelijk, of is het ook gewoon prima mogelijk om ze direct met female headers op je pinnen te zetten.
Je kunt 'm prima voeden via de GPIO. Het enige voordeel van voeden via de USB-connector is, dat die lekker dicht bij de powersupply's zit en beschermd is met een polyfuse (kan ook een nadeel zijn). Maar de meeste (niet babi-pangang) telefoonvoedingen zullen zo stabiel zijn dat dat geen enkel bezwaar is.En voeding, mag je die ook gewoon via de 5V pin naar binnen jagen of moet dat echt via USB? Ik zit nog na te denken over een accumogelijkheid voor em, maar dat is voor later. De B+ heeft trouwens een mogelijkheid tot het leveren van max. 1.4A via USB, mits er een 2A voeding aan hangt. Ik neem aan dat ik, als ik hem op USB niet belast, deze 1.4A ook uit de 5V GPIO pin kan halen?
De RPi (B+) verbruikt zelf maximaal 600mA, de rest heb je dus over voor externe peripherals, of die nou aan de GPIO of USB hangen maakt niet uit. De polyfuse is 2A, vandaar dat ze op max. 1,4A uitkomen. Als je je RPi via de GPIO voedt, heb je deze beperking dus niet, maar zul je wel zelf moeten nadenken hoeveel stroom je ongeveer kunt gebruiken zonder de boel te frituren.
Breadboardjes heb ik wel, verschillende maten zelfs.mcDavid schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 00:23:
[...]
Noodzakelijk is dat niet, het is een stukje gemak wat je koopt. Zonder breadboard gaat het wel lastig worden om wat te experimenteren, je kunt natuurlijk ook gewoon zelf wat jumperkabeltjes op de header prikken.
Thanks voor je bericht. 't Is meer dat als je met breadboards en voedingen bezig bent, je niet nog meer draadjes hoeft te trekken voor een voeding in je PI. Zeker chippies worden toch al gevoed met veelal 5v. De 3v3 levert maar 40mA dacht ik gelezen te hebben?Je kunt 'm prima voeden via de GPIO. Het enige voordeel van voeden via de USB-connector is, dat die lekker dicht bij de powersupply's zit en beschermd is met een polyfuse (kan ook een nadeel zijn). Maar de meeste (niet babi-pangang) telefoonvoedingen zullen zo stabiel zijn dat dat geen enkel bezwaar is.
De RPi (B+) verbruikt zelf maximaal 600mA, de rest heb je dus over voor externe peripherals, of die nou aan de GPIO of USB hangen maakt niet uit. De polyfuse is 2A, vandaar dat ze op max. 1,4A uitkomen. Als je je RPi via de GPIO voedt, heb je deze beperking dus niet, maar zul je wel zelf moeten nadenken hoeveel stroom je ongeveer kunt gebruiken zonder de boel te frituren.
Maargoed, anders maar gewoon die extra 2A voeding eraan (mijne is trouwens direct meebestelt bij SOS, geen idee welk merk), zit je in ieder geval gezekerd.
[ Voor 5% gewijzigd door Pizza_Boom op 20-01-2015 09:35 ]
Leuk projectjeVerwijderd schreef op zondag 11 januari 2015 @ 14:52:
Ik heb laatst een leuk projectje gemaakt met mijn RPi, ik heb al jaren een elektrisch bed dat je naar boven en naar beneden kan doen met afstandbediening. Na heb opendoen van de afstandbediening leek dit eenvoudig te repliceren met een relaisbordje.
[afbeelding]
[afbeelding]
[video]
Maar het is me nog niet echt duidelijk wat de toegevoegde waarde is
Je wil je automatisch op bepaalde tijden omhoog en omlaag brengen. Wat is het nut daarvan ?
wakker worden?Koffie schreef op dinsdag 20 januari 2015 @ 09:55:
[...]
Leuk projectje
Maar het is me nog niet echt duidelijk wat de toegevoegde waarde is
Je wil je automatisch op bepaalde tijden omhoog en omlaag brengen. Wat is het nut daarvan ?

Bron?Pizza_Boom schreef op maandag 26 januari 2015 @ 17:43:
Momenteel heb ik op mijn micro SD kaart Raspian Wheezy staan, maar ik lees her en der op internet dat ik een XBMC variant moet gebruiken.
Wat heb je zelf al geprobeerd om er zeker van te zijn dat het wel of niet werkt?Kan ik ook gewoon C programmeren en mijn GPIO aansturen vanuit Wheezy of zal ik toch echt aan een ander besturingssysteem moeten?
Diverse google acties naar o.a. I2C en dergelijke op de Raspberry.
Googlen, verder nog niets. Ik ben met Raspberry helemaal nieuw (heb zo'n ding sinds 9 dagen), veel verder dan installeren ben ik nog niet gekomen. En een beetje prutsen vind ik niet erg, maar ik vind het zonde van mijn tijd als ik dagen besteed aan het werkend krijgen van iets, om vervolgens te concluderen dat het niet in een bepaald besturingssysteem gaat, zelfs als het hobby is. Dan vraag ik het liever eerst na op het web.Wat heb je zelf al geprobeerd om er zeker van te zijn dat het wel of niet werkt?
[ Voor 7% gewijzigd door Kees op 28-01-2015 18:21 ]

Na vele zoekpogingen heb ik het nog nergens gevonden..
Ik wil graag mijn raspberry besturen met mijn Harmony One om alle RF gestuurde apparaten te schakelen (KAKU, Beamerscherm en later meer).
Dan vooral op de manier: Commando Film kijken = Lampen uit, Scherm naar beneden, htpc aan e.d.).
Nu gaat de HTPC wel aan uiteraard, maar is het mogelijk om een raspberry te programmeren met een IR Receiver én een RF Transmitter die reeds besteld zijn?
Mijn excuses als dit in het verkeerde topic staat.
2x BambuLab X1CC 3D Printer - Omtech 60w Co2 Laser - Cloudray 30w Fiber Laser
Bij verschillende relais staat er immers een schema /uitleg om hem aan te sluiten op een pi?
Verwijderd
Hangt ervan af of het bord al weerstanden enzo heeft ingebouwd, mijn relaisbord heeft al enkele weerstanden, diodes enzo op het bord zelf, ik heb er nog geen problemen mee gehad om het zo aan te sluiten.Promy schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:05:
Mag je eigenlijk zomaar een relaismodule aansluiten zoals G_ hier wat hoger (dus rechtstreeks op de gpio en op de gnd en 5v)?
Bij verschillende relais staat er immers een schema /uitleg om hem aan te sluiten op een pi?

[ Voor 92% gewijzigd door Promy op 06-02-2015 22:01 ]
Als je relaisbord optocouplers gebruikt ipv mosfets zal het waarschijnlijk geen probleem zijn. Zie ook mijn eerdere post in dit topic: mcDavid in "[GPIO] Raspberry Pi"Promy schreef op donderdag 05 februari 2015 @ 21:05:
Mag je eigenlijk zomaar een relaismodule aansluiten zoals G_ hier wat hoger (dus rechtstreeks op de gpio en op de gnd en 5v)?
Sowieso is de oplossing die ze in die link van jou gebruiken nogal knullig, die jumper linksonderin is er juist voor bedoeld om de schakelspanning voor de relais en voor de IO-pinnen van elkaar te scheiden (je kunt dan de JD-VCC aan de 5V hangen en de "gewone" VCC aan de 3V3).
[ Voor 4% gewijzigd door mcDavid op 06-02-2015 22:32 ]
Ik heb een KaKu set (APA3-1500R) via deze tutorial (Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi) proberen aan te sluiten. Maar zonder resultaat.
Ik dacht eindelijk aan de slag te kunnen, maar dat viel dus tegen.
Ik kan de remote wel uitlezen maar bij uitzenden van het zelfde signaal gebeurd er niets.
Maar daar was ik niet de enige inlas ik al.
Hoe heb je de draad aan het pinnetje bevestigd? Ziet er uit als een soort knijp ding..AmRuLeZ schreef op donderdag 16 mei 2013 @ 17:45:
Vandaag de klik-aan-klik-uit van de action weten te schakelen d.m.v. raspberry, met webservertje i.c.m. de licau website. Ik heb de r433a module aangeschaft via iprototype.nl.
Leuk om te delen is denk ik, dat ik de klik-aan-klik-uit in de schuur niet kon bereiken. Deze afstand was net te groot. Om toch de stekker te kunnen schakelen, heb ik een antenne gemaakt van koperdraad (2,5). Dit draad heb ik om een pen heen gekruld, om het in de juiste vorm te krijgen. Vervolgens bevestigt op de antenne-pin van de r433a chip. Resultaat, bereik vergroot, en ik kan de schakelaar in de schuur bereiken![]()
[afbeelding]
Later maar een keer netjes maken...
Doe er je voordeel mee!
Nu heb ik het e.e.a. op een printplaatje bevestigd. Volgens mij had ik toen het pinnetje onder de huls van het koperdraad geduwd. Verre van ideaal, maar prima om te testen.datadevil schreef op zaterdag 14 februari 2015 @ 15:27:
[...]
Hoe heb je de draad aan het pinnetje bevestigd? Ziet er uit als een soort knijp ding..
btw. ondertussen heb ik er een adapter van ca. 9volt aan gesloten om het bereik te vergroten.
Ik ben groot fan van de raspberry pi en gebruik mijn eerste Pi dan ook voor diverse doeleinden.
- Raspbmc media center
- RF transmitter voor aansturing KAKU via webserver en tasker op Android
- IR receiver voor ontvangen inputs Harmony Touch
- Hyperion ambilight (96 leds volledig rondom)
Nu heb ik de nieuwe Rpi 2b besteld. Deze zal ik gaan gebruiken als mediacenter en voor Hyperion ambilight.
De oude Rpi wil ik enkel nog gaan gebruiken voor aansturen KAKU en IR. Naast het aansturen van de KAKU wil ik de oude Pi ook IR laten verzenden.
Nu is mij vraag of het mogelijk is om een RF transmitter en een IR transmitter aan te sluiten op 1 Raspberry Pi en/of GPIO pin.
Ik heb heel veel gezocht maar nergens deze combinatie kunnen vinden. Alleen de combinatie van een receiver en een transmitter zoals ik hem in mijn huidige setting ook al heb.
Hopelijk kan iemand mij hier een stukje op weg helpen en/of weet iemand of dit überhaupt mogelijk.
Alvast bedankt.
Zo ja, zou je mij een stukje op weg kunnen helpen hierin?
Alvast bedankt.
http://lmgtfy.com/?q=ir+transmitter+raspberry+pi
Rf doe ik nu al en daar wil ik dus ir aan toevoegen.
ik heb thuis voor een domotica projectje een Arduino mega aangesloten via de usb poort op de Raspberry
maar zou dit graag anders willen aansluiten.
nu ben ik op internet wel een aantal shields tegengekomen voor de Raspberry met een atmega 328
maar zijn deze er ook voor een atmega 2560 en of is dit zelf te maken?
hoe comuniceerd de raspberry dan met de Arduino is dit serieel of zit er op de GPIO pinnen ook een USB aansluiting?
Beide projecten hebben hun eigen topic hier op het GoT.
ik ben bekend met Pilight en Pimatic.CurlyMo schreef op zaterdag 02 mei 2015 @ 15:47:
Kijk eens naar pilight of pimatic. Die bieden allebei hun eigen implementatie aan van een USB interface. Als je dan alsnog een antwoord wil, dan zeg het maar
Beide projecten hebben hun eigen topic hier op het GoT.
wat ik zoek is een shield wat op de raspberry geprikt kan worden met een Atmega 2560 chip.
zodat ik hierop een arduino sketch kan draaien en op dit shield weer een shield voor de arduino.
deze shields zijn er wel voor een atmega 328 maar heb ze nog niet gezien voor een Atmega 2560.
Jij bedoeld volgens mij de GertDuino addon board. Deze heb ik zover ik weet alleen nog maar met de mega328 gezien, nog nooit met mega2560.alexswart schreef op maandag 04 mei 2015 @ 21:41:
[...]
ik ben bekend met Pilight en Pimatic.
wat ik zoek is een shield wat op de raspberry geprikt kan worden met een Atmega 2560 chip.
zodat ik hierop een arduino sketch kan draaien en op dit shield weer een shield voor de arduino.
deze shields zijn er wel voor een atmega 328 maar heb ze nog niet gezien voor een Atmega 2560.
Je zou natuurlijk de 2 boards in 1 boxje kunnen plaatsen en dan ze via de i2c, UART of SPI poort kunnen connecten. Bedenk alleen wel dat de mega2560 op 5V zijn werk doet en de Raspberry op 3,3V. Dit 'probleem' wordt nu doormiddel van je USB connectie ondervangen.
De opzet is om een multiple choice Quiz te automatiseren.
5 groepen, elke groep heeft de keuze A/B/C/D, dus totaal 20 knopjes.
per groep 1 ledje in het hand kastje, wat uitkomt op nog eens 5 extra gpio slots.
2 knopjes voor de quiz master. als je het script start, start je bij vraag 1, maar de quizmaster kan met 1 knopje een vraag verder gaan, en met nog een knopje een vraag terug.
Dit zou uitkomen op totaal 22 knoppen en 5 ledjes, totaal 27 poorten nodig, dit is net te veel voor de pi2 toch?
Ben op dit gebied geen held, ben blij dat ik die poorten kan schakelen etc.CurlyMo schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 15:01:
Klopt, je zou kunnen overwegen om een zooi shiftregisters aan elkaar te knopen. Idealiter doe je dat zo dat je uiteindelijk maar 2 GPIO nodig hebt en alles serieel inleest.
[ Voor 93% gewijzigd door repsaj op 14-05-2015 17:06 ]
x
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Heb vorige week een Raspberry Pi2 gekregen voor m'n verjaardag. Super leuk natuurlijk, wilde deze al graag hebben.. ik ben nieuw op het gebied van de Raspberry's (en electronica in het algemeen, hoewel ik al dik 25 jaar ervaring met PC's heb, dat dan weer wel, en dan met OS'en als Windows en Linux distro's in het bijzonder).
Nu heb ik nog een tweetal ELRO zendertjes liggen (433MHz) en bijbehorende stekkerdozen. Dat moet ook via de Raspberry Pi aan te sturen zijn, schijnt. Het lukt me alleen niet helemaal.
Ik volg dit blog:
Maybe, just maybe, someone cares.: Lampen schakelen met een Raspberry Pi
... heb alle onderdeeltjes besteld (hoewel ik per abuis alleen male-female jumpercables besteld had maar daarbij ook een breadboard, dus dat is m'n geluk weer). Ook heb ik een 433MHz transmitter/receiver setje gekocht voor iets minder dan 2 euro of zo. Leuk spul!
Anyway - als ik dat blog volg, krijg ik geen signaal verstuurd naar m'n stekkerdoosje. Ik heb getest door de ontvanger te monteren op het breadboard en de draadjes bijbehorend aan te sluiten; en zie op m'n Pi wel de codes binnenkomen als ik op de ELRO afstandsbediening de knoppen indruk. Tot zover zou je zeggen dat de electronica werkt..
De transmitter lijkt echter niets te versturen. Vermoedelijk omdat ik ofwel de verkeerde pin gebruik (3, 8 en zelfs 13 heb ik geprobeerd). Kan het komen omdat op die transmitter "ATAD" staat en op de receiver 'DATA' (is dat een andere pin?)?
Deze site gebruikt een breakout board maar die heb ik niet. rfsniffer heb ik dus al wel werkend gekregen.
http://www.princetronics....erry-pi-433-mhz-receiver/
... maar ondertussen zie ik door de bomen het bos niet helemaal meer. Waarom zou die transmitter bijvoorbeeld niet werken?
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Ik heb de helical antenne. Nog niet gesoldeerd, maar ook zonder antenne moet ie toch wel 15 cm kunnen overbruggen?mcDavid schreef op donderdag 28 mei 2015 @ 19:41:
[open deur] Heb je dr wel een antenne op gesoldeerd? \[/open deur]
There are 10 kinds of people on the planet. Those who understand binary, and those who don't. | http://twitch.tv/jaapGoose || AMD Ryzen 5 3600, Asus RX 6650 XT OC-Edition, 16GB, MSI B450 Gaming X
Misschien omdat ./codesend vanuit de 433utils suite max. 6 karakters verzend om een of andere nogal technische reden, en mijn code bestaat uit 7 cijfers. En hoe dát zit weet ik dan weer niet. Meh.
Correctie, als ik nu m'n bureaulamp aangedaan had
Joepie!!
Overigens zat ik net m'n post ff terug te lezen: ik had allerhande pins geprobeerd, maar in ./codesend.cpp staat duidelijk "INT pin=0;" en als je bij de WiringPI documentatie gaat lezen, staat daar duidelijk dat pin 0 = fysieke pin 11 = 6e pin van de linkerkant op de GPIO. Dus waarom ik dat nou niet gelijk gedaan heb....
[ Voor 44% gewijzigd door DigitalExorcist op 01-06-2015 09:34 ]
De MCP23017 chip is binnen, deze heb ik gekocht om het aantal GPIO poorten van de pi2 te vergroten.
Mijn doel: Met druk knoppen commando's doorgeven aan de pi door middel van een bash script.
Wiringpi is geïnstalleerd. En op deze pagina is wel info te vinden van wiringpi + de 230017 chip.
Met hulp van deze site is het me gelukt een ledje aan/uit te zetten.
Nu de volgende stap:
Geen uitput, maar een druk knop als input, en dat in een bash script als read functie.
[ Voor 40% gewijzigd door Dacuuu op 22-06-2015 19:55 ]
Dacuuu schreef op maandag 22 juni 2015 @ 18:20:
[...]
Nu de volgende stap:
Geen uitput, maar een druk knop als input, en dat in een bash script als read functie.
Drukknop is gewoon één woord
Een drukknop is toch gewoon input? Niet-ingedrukt is 0 (LOW), ingedrukt is 1 (HIGH).
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Druk.....knopRoom42 schreef op vrijdag 26 juni 2015 @ 16:24:
[...]
offtopic:
Drukknop is gewoon één woord
Een drukknop is toch gewoon input? Niet-ingedrukt is 0 (LOW), ingedrukt is 1 (HIGH).
Je moet de poort wel instellen als in of output.
Met http://wiringpi.com/ gaat dit erg makkelijk.
Heb inmiddels ook 2 van die MCP23017 aan elkaar geknutseld. Heb er in totaal 5 liggen, dus met 80 extra GPIO poorten kom ik wel aan mijn trekken.
Iemand een idee wat er fout kan zijn? Googlen levert normaal gesproken wel wat op, maar in dit geval viel dat vies tegen!

In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Je probeert als gewone user een kernel-module in te laden, dat mag uiteraard niet.Kingofthemall schreef op zondag 28 juni 2015 @ 17:04:
Heeft iemand hier ervaring met Johnny Five op de Raspberry Pi? Ik krijg het simpele 'Blinking led' example niet aan de praat ivm. de volgende foutmelding: "Could not insert 'i2c_dev': operation not permitted" (foto van error).
Iemand een idee wat er fout kan zijn? Googlen levert normaal gesproken wel wat op, maar in dit geval viel dat vies tegen!
Als je voordat je het node-script start eerst het volgende commando uitvoert:
1
| sudo modprobe i2c-dev |
dan zou het volgens mij moeten werken (of je een andere/volgende error-melding moeten geven
In het uiterste geval kan je je node-script ook nog onder root draaien (sudo node eg/raspi-io.js)
Man man man, dit is wel erg lomp van meroeleboel schreef op zondag 28 juni 2015 @ 18:57:
[...]
Je probeert als gewone user een kernel-module in te laden, dat mag uiteraard niet.
Als je voordat je het node-script start eerst het volgende commando uitvoert:
code:
1 sudo modprobe i2c-dev
dan zou het volgens mij moeten werken (of je een andere/volgende error-melding moeten geven)
In het uiterste geval kan je je node-script ook nog onder root draaien (sudo node eg/raspi-io.js)

Bedankt!
In the beginning, the universe was created. This made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
http://www.trust.com/en/p...yramid-7-port-usb-2-0-hub
Je link doet het niet, maar dat geeft ook niet. Je moet sowieso in dit topic zijn: Raspberry Pi en daar zijn de hubs al besproken. Bottomline is zijn dat de hub per uitgang (of per Pi die je eraan wilt hangen) 1,5 tot 2 Ampère moet kunnen geven.justVR schreef op woensdag 08 juli 2015 @ 19:34:
Kan ik met deze usb-hub 1 of meerdere Raspberry's van stroom voorzien?
http://www.trust.com/en/p...yramid-7-port-usb-2-0-hub
"Technological advancements don't feel fun anymore because of the motivations behind so many of them." Bron
Ik gebruik de optie
1
| gpio wfi rising |
Dit werkt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| #! /bin/bash while true do gpio wfi 16 rising echo "hoi" done |
En dit werkt niet goed. Als ik gpio 16 indruk, moet ik daarna eerst gpio 5 indrukken, 2 x gpio 16 achter elkaar registreert hij dan niet, wat doe ik fout? Edit: wfi staat voor Wait for interrupt, dat verklaard een boel.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| #! /bin/bash while true do gpio wfi 16 rising echo "hoi" gpio wfi 5 rising echo "doeiii" done |
[ Voor 5% gewijzigd door Dacuuu op 09-07-2015 13:00 ]
Je kunt het ook aansluiten in een matrix toch?Dacuuu schreef op donderdag 07 mei 2015 @ 14:55:
Normaal doe ik nooit zo veel met de GPIO poorten van de pi, maar ben er nu toch is even mee bezig.
De opzet is om een multiple choice Quiz te automatiseren.
5 groepen, elke groep heeft de keuze A/B/C/D, dus totaal 20 knopjes.
per groep 1 ledje in het hand kastje, wat uitkomt op nog eens 5 extra gpio slots.
2 knopjes voor de quiz master. als je het script start, start je bij vraag 1, maar de quizmaster kan met 1 knopje een vraag verder gaan, en met nog een knopje een vraag terug.
Dit zou uitkomen op totaal 22 knoppen en 5 ledjes, totaal 27 poorten nodig, dit is net te veel voor de pi2 toch?
Oftewel, 20 van de 22 knoppen =
Moeilijk uit te tekenen, maar zo heb je voor 20 knopjes maar 9 pinnen nodig.P1 -> X X X X X
P2 -> X X X X X
P3 -> X X X X X
P4 -> X X X X X
p5 p6 p7 p8 p9
Namelijk, als je bijv het 4e knopje van links op de 1e rij indrukt, dan maak je dus sluiting tussen P1 en P8. Als je dus de pinnen uitleest kun je hieruit ontlenen welke knop daadwerkelijk ingedrukt is.
Dit wordt veel gebruikt met numpads e.d., heb ik zelf ook gedaan met een numpad. Dat was dan in arduino, maar het principe blijft hetzelfde.
Oost west, 127.0.0.1 best!
Ik krijg het niet voor elkaar om de zender aan de praat te krijgen. Het heeft ooit wel een paar keer gewerkt, maar door knullige manier van aansluiten is deze weer losgeraakt en ik kan de juiste manier van aansluiten niet meer ontdekken. Ik heb al verschillende manieren geprobeerd (VCC: 2, Gnd: 4, Data :6 was volgens mij de manier maar blijkbaar niet).
Weet iemand wat wel de juiste manier is en hoe kan ik testen of ik wel een signaal doorkrijg (misschien mbv een ledje)
Als ik dat werkend heb met de welbekende tutorial van weejewel, dan ga ik me weer verdiepen in PiMatic, want dat was het volgende drama...
[ Voor 0% gewijzigd door VAnTurenhout op 20-07-2015 08:25 . Reden: typo ]
http://manual.pilight.org/nl/electronics-wiring
Als je zonder filter werkt, dan denk je die gewoon weg. De ontvanger kan je gewoon aansluiting op de pi waar de blauwe lijn naartoe gaat.
Ik heb nu allerlei zaken geprobeerd, Pilight, pimatic etc allemaal van scratch af op raspbian.
Nu heb ik een ledje op de data en gnd gezet in mijn board. Ik zit, als ik de weejewel blogpost volg, het volgende:
- Reboot ik de Pi, dan brandt het ledje permanent.
- Stuur ik met : "sudo ./action 46 A on" een commando, dan gaat het ledje uit, en blijft het uit.
- Stuur ik dan nog eens datzelfde commando, dan gaat het ledje weer even aan, en weer uit.
Ik vrees allemaal dat de zender misschien kapot is. Zou deze op een of andere manier opgeblazen kunnen zijn? (door het proberen uit te vogelen wat de juiste manier van aansluiten is ?)
Hmm....nu ik erover nadenk.... als testopstelling voed ik de pi nu via een usb poort van mijn laptop...zoudat het kunnen zijn? (ja, ik ga het proberen)
Update: Het lag toch aan de zender. Nieuwe besteld en aangesloten. Met de Weejewel blog instructies heb ik hem werkend. Nu zul je me terug gaan vinden in het pimatic topic met bergen vragen :-)
[ Voor 19% gewijzigd door VAnTurenhout op 30-07-2015 08:52 ]
Ik heb inmiddels node.js en wat node modules zo werken dat ik via m'n browser een ledje kan aansturen. Supertof! Alleen een ledje maakt weinig indruk merk ik als iemand meekijkt met wat ik aan het doen ben. Ik wil uiteindelijk kijken of ik een lamp in huis kan aansturen, en ik heb daarvoor een '4 relay module' gekocht.
Ik heb wat ervaring met Arduino, daar heb ik de relay al eens aangesloten. Dit werkte goed, de relay deed precies wat de Arduino zei. Echter, als ik de relay aansluit op de Pi en de Pi aanzet gaat het lampje van de relay die aangesloten is meteen al half branden. Conclusie: er staat een spanning op de relay terwijl dit niet zou moeten.
Hier een afbeelding van hoe ik het in elkaar heb zitten:

Ik heb de multimeter erbij gepakt en de boel even doorgemeten:
5V komt van pin 02 (rood), ground zit in pin 09 (bruin), en het signaal om de relay aan te sturen zit op pin gpio17 (groen). Als ik meet van rood naar bruin dan heb ik 5V, wat ik zou verwachten.
Als ik meet van rood naar groen heb ik 2.4V. Ik verwacht hier 0V, gezien de Pi nog geen script aan het uitvoeren is op de gpio en ik dus geen spanning verwacht. Uit nieuwsgierigheid heb ik ook de 3.3V van de Pi geprobeerd als voeding, in dat geval meet tussen rood en groen 0.75V. Abracadabra!

De spanning staat duidelijk op de groene draad die van pin gpio17 komt. Als ik die draad niet aansluit is er niets aan de hand, geen half verlicht lampje. Voor zover ik weet zit er geen standaard voltage op de pins, weten jullie wat het zou kunnen zijn?
Ik gebruik Raspbian, verder is de afbeelding bijna identiek aan mijn situatie, zit alleen een breadboardje tussen (al mn female to female jumpers zijn in gebruik en lus 'm ff door).
[ Voor 4% gewijzigd door [object Object] op 01-08-2015 08:50 ]
Oops! Blijkbaar als je ingelogd bent op Dropbox zie je afbeeldingen wel en andere mensen niet, ook al heb je ze gedeeld.

Maak je pin 17 hoog (3,3V dus) dan zal er geen stroom lopen (die wil de andere kant op maar dat gaat niet door die diodes).
Bedankt voor je uitleg! Ik laat je weten of het gelukt ismcDavid schreef op zaterdag 01 augustus 2015 @ 10:33:
Pin 17 is in jouw opstelling via een LED en optocoupler verbonden met de 5V lijn. Deze hebben samen (blijkbaar) een spanningsval van 2,6V dus het klopt dat je 2,4V meet tussen ground en 17. Als je pin 17 laag maakt zal er een stroom gaan lopen, waardoor de optocoupler aangestuurd wordt en je relais schakelt.
Maak je pin 17 hoog (3,3V dus) dan zal er geen stroom lopen (die wil de andere kant op maar dat gaat niet door die diodes).
Zou iemand hier duidelijkheid over kunnen geven?
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Als jouw alarmsysteem naar buiten kan communiceren (kan het een signaal geven?), kun je dat ongetwijfeld op de Pi als trigger gebruiken.VAnTurenhout schreef op maandag 24 augustus 2015 @ 12:10:
Ik heb een alarmsysteem thuis, bedraad. Zou er een manier zijn om mijn raspberry een signaal te laten krijgen wanneer ik mijn alarm activeer, zodat ik bijvoorbeeld mijn webcam met Motion laat starten als ik het alarm aanzet?
Net de ADS1115 aangesloten zonder pull-up weerstanden en toen liep ik tegen een probleem aan:Raven schreef op donderdag 20 augustus 2015 @ 10:38:
Ik heb hier een ADS1115 (a->d converter) van Adafruit die via I2C aangesloten moet worden, alleen nu lees ik nogal verschillende berichten over het wel/niet nodig hebben van pull-up weerstanden. De Pi (model 2) zou die ingebouwd te hebben, maar of er daarnaast nog aparte weerstanden nodig zijn is niet duidelijk. De een zegt van wel, de ander niet.
Zou iemand hier duidelijkheid over kunnen geven?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sudo i2cdetect -y 1 Error: Could not open file `/dev/i2c-1' or `/dev/i2c/1': No such file or directory sudo i2cdetect Error: No i2c-bus specified! Usage: i2cdetect [-y] [-a] [-q|-r] I2CBUS [FIRST LAST] i2cdetect -F I2CBUS i2cdetect -l I2CBUS is an integer or an I2C bus name If provided, FIRST and LAST limit the probing range. |
Toen deze install nog op een Pi B draaide (is gekloond naar Pi 2) werkte I2C prima
Googlen: Firmware 3.18.x breaks I²C, SPI, audio, lirc, 1-wire (e.g. /dev/i2c-1, No such file or directory)
Gelukkig bleek de oplossing simpel: http://raspberrypi.stackexchange.com/a/27074
Nu werkt I2C weerThe latest firmware implements device tree support. That will have broken things like I²C, SPI, and 1-wire bus.
For fuller details see I²C, SPI, I2S, LIRC, PPS, stopped working? Read this..
Summary: Add one or more of the following to your /boot/config.txt and reboot.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 I2C Add dtparam=i2c1=on (or dtparam=i2c0=on on old models) SPI Add dtparam=spi=on I2S Add dtparam=i2s=on lirc-rpi Add dtoverlay=lirc-rpi Add module parameters to the end of the dtoverlay line, e.g. dtoverlay=lirc-rpi,gpio_in_pin=16,gpio_in_pull=high w1-gpio If you require the external pullup dtoverlay=w1-gpio-pullup,gpiopin=x,pullup=y otherwise dtoverlay=w1-gpio-pullup,gpiopin=x (where x and y are gpios). Audio card Add one of the following dtoverlay=hifiberry-dac dtoverlay=hifiberry-dacplus dtoverlay=hifiberry-digi dtoverlay=iqaudio-dac dtoverlay=iqaudio-dacplus heartbeat LED dtparam=act_led_trigger=heartbeat
edit: Adafruit's comparator script lijkt te werken, de alert-pin ook
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Ik ben van plan om een raspberry 2 aan te schaffen. Nu gebruik nog de B+ die nu aangesloten is op het GoPiGo board en dus dient als robotje ( kant en klaar kit)
Ik wil met de nieuwe pi2 zelf een robotje gaan maken maar wat voor board heb ik dan nodig als motorcontroller. Voor een Arduino ben ik niet zo voor want ik ken geen C.
Ik ben nu bezig om python een beetje te leren, dus ik wil wel graag een board wat python begrijpt. Maar wat voor board kunnen jullie mij aanbevelen.
graag zie ik jullie reactie tegemoet.
[ Voor 5% gewijzigd door verbatim op 13-09-2015 21:33 ]

In dat eerste geval heb je 8 GPIO's nodig, plus 1 voor iedere digit. In dat laatste geval is het praktisch onbeperkt.
Oke dank je maar mijn eerste gedachten zou zijn 40/8=5 maar dat is waarschijnlijk niet zo omdat je je niet alle pinnetjes kunt gebruiken toch? sommigen zijn gewoon 5v of aarden.mcDavid schreef op maandag 14 september 2015 @ 00:54:
Wil je ze direct aansturen met transistors of via een matrix driver zoals een max7221?
In dat eerste geval heb je 8 GPIO's nodig, plus 1 voor iedere digit. In dat laatste geval is het praktisch onbeperkt.
[ Voor 53% gewijzigd door mojo81 op 14-09-2015 19:49 ]
Als je even googlet op "raspberry pi pinout" of zo, vind je zat overzichtjes van welke pinnen je kunt gebruiken. Maar daarnaast klopt het rekensommetje 40/8 sowieso niet, zie mijn vorige post.Matthijz98 schreef op maandag 14 september 2015 @ 17:53:
[...]
Oke dank je maar mijn eerste gedachten zou zijn 40/8=5 maar dat is waarschijnlijk niet zo omdat je je niet alle pinnetjes kunt gebruiken toch? sommigen zijn gewoon 5v of aarden.
Overigens zou ik je adviseren zo'n Max7221 in huis te halen, werkt een stuk makkelijker.
[ Voor 8% gewijzigd door mcDavid op 15-09-2015 09:37 ]
Op dit moment heb ik een bash script wat draait, maar doordat ik veel gpio poorten gebruik, erg traag is. Dit zou in C een stuk sneller moeten zijn, klopt dit ook? Want met 16 GPIO poorten als input, wordt het er niet sneller op.
Ik maak gebruik van Wiringpi
Wat moet het doen?
in het bestandje vraag.txt staat 1 getal, dit is de vraag waar ik de quiz wil laten starten.
Als de quiz spelers van groep A op antwoord geven dmv een knop in te drukken, wordt er een tekst regel aangemaakt in het bestandje "antwoorden-groep-a". Quiz spelers kunnen zo vaak als ze willen op de knoppen rammen, elke keer zal de regel overschreven worden op de regel van variabele $vraag.
"sed -i "$vraag s/.*/vraag $vraag antwoord A/" antwoorden-groep-a"
Dit is een stukje van mijn huidige bash script.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
| read -p "Bij welke vraag wil je beginnen? " beginvraag echo "$beginvraag" > vraag.txt huidigevraag=$(cat vraag.txt) while true do knopvooruit=`gpio read 1` #knop vooruit voor de volgende vraag. vraag=$(cat vraag.txt) #data uit vraag.txt halen in in de variable vraag te stoppen. #GROEP 1 KNOP A echo maken en de tekst Antwoord A in bestand genaamd: antwoorden-groep-a plaaten. if [ `gpio read 16` -eq 0 ] then echo "Groep 1 Knop A ingedrukt!" sed -i "$vraag s/.*/vraag $vraag antwoord A/" antwoorden-groep-a fi |
Nu heb ik een stukje C code opgezocht op internet, en hiermee krijg ik feedback als ik een knop indruk.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| // Loop (while(1)): while(1) { if (digitalRead(butPin)) // Button is released if this returns 1 { // printf("YOLO"); } else // If digitalRead returns 0, button is pressed { printf("\nINGDRUKT 4A\n"); FILE *out = fopen("test.txt", "a"); fprintf(out, "\nDIT IS MAGIC\n"); fclose(out); } |
Als ik nu 1 keer op de knop druk, krijg ik heel veel regels met "DIT IS MAGIC" in het bestand test.txt. Maar dit moet maar op 1 regel staan, net zoals in het bash script. Ik vind overal hoe je moet tekst moet appenden aan het eind van het bestand, maar niet op een specifieke regel, kan dit met C ?
De Pi gaat mijn zee aquarium aansturen en loggen en gaat mijn arduino mega vervangen.
Momenteel heb ik een arduino mega die alles aanstuurt. Hierop zitten de temperatuurs en niveau sensoren en de relais. Via de ethernet interface wordt alle data naar mijn webserver gestuurd waar php en mysql op staan. Ik heb nog een tweede arduino met een display die via een i2c interface aan de mega zit gekoppeld.
Het (adafruit) touch display dat ik heb is momenteel defect, aangezien dit een relatief prijzig display is ik ook voor mijn led verlichting en stromingspompen extra PWM uitgangen nodig heb ben ik eens gaan nadenken over een nieuwe oplossing.
Ook ben ik wel toe aan een nieuwe uitdaging en daarom is mijn plan om alles opnieuw te bouwen met een Pi 2B als basis. Het voordeel is dat er nu genoeg power is om alles op 1 systeem te draaien. De Pi kan uiteraard makkelijker met meerdere threads om gaan.
In plaats van 2 arduino's en een aparte webserver komt nu alles op 1 Pi met een fullscreen applicatie en een simpele LAMP setup.
De hardware setup wordt relatief simpel:
Pi 2B
Raspberry 7" touch screen
i2c 16 kanaals 12 bit pwm, voor de verlichting en de pompen.
i2c barometer
1-wire temperatuurs sensoren (4x)
8 kanaals USB relais boards (2x)
Ik wil met QT de full screen applicatie maken en ben nu bezig met het installeren van toolchain en daar gaat voor mij waarschijnlijk nog het meeste uitzoek werk in zitten. Omdat ik ten eerste nul ervaring heb met QT en al helemaal niet met QT en cross-compiling. Uiteraard zou ik de toolchain op de Pi kunnen zetten, maar ik programmeer het liefste op mijn desktop.
All electric components run on smoke. If you let the smoke out, they won't work anymore.
Relevant voor hier:doc schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 17:10:
Er is nu een officiele Raspbian Jessie build!
https://www.raspberrypi.org/blog/raspbian-jessie-is-here/
Python users used to have to launch Python with sudo in order to allow access to the GPIO lines – Python can now access GPIOs as a standard user.
Oscar Wilde
[ Voor 100% gewijzigd door CurlyMo op 30-09-2015 14:08 ]
Alvast bedankt.
Wat snap je niet dan? De pinout van de Raspberry Pi is nou niet bepaald moeilijk te vinden...Matthijz98 schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 10:41:
Ik zou graag mijn Raspberry pi 2 willen voeding over de GPIO ik lees overal dat het mogelijk is. Echter kan ik negens vinden hoe? Ik zou graag een usb naar GPIO power kabeltje willen hebben. maar ik kan dat nergens kant en klaar vinden. wel via hat's als deze maar dat is wel wat aan de prijzige kant.
Alvast bedankt.
Verder kan je als voeding natuurlijk alles met een USB-stekker gebruiken. Gewoon een kabeltje doorknippen, zwarte en rode draadje strippen en je bent klaar. Evt aan een jumperkabeltje solderen om het makkelijk aan te kunnen sluiten.
edit: Overigens, waarom zou je eigenlijk via de GPIO willen voeden als je toch een USB-voeding gebruikt? De Micro-USB connector gebruiken heeft wel wat voordelen op het gebied van beveiliging en ontstoring.
Ik heb zelf ook een RPi die ik via de GPIO voedt, maar dat is omdat die aan een DC-DC converter hangt die geen USB-out heeft en dit veel makkelijker was dan een Micro-USB kabeltje eraan solderen.
[ Voor 15% gewijzigd door mcDavid op 12-10-2015 14:28 ]
Ik snap niet waar die zwarte en rode moeten. want op de pin layout staat alleen 5 volt uit maar kan dat ook gebruikt worden als een. En ik zou graag een kant en klaren oplossing willen heb eerder zo iets moeten doen voor mijn ardupilot(drone conrollerboard) en die ging toen dood.mcDavid schreef op maandag 12 oktober 2015 @ 14:24:
[...]
Wat snap je niet dan? De pinout van de Raspberry Pi is nou niet bepaald moeilijk te vinden...
Verder kan je als voeding natuurlijk alles met een USB-stekker gebruiken. Gewoon een kabeltje doorknippen, zwarte en rode draadje strippen en je bent klaar. Evt aan een jumperkabeltje solderen om het makkelijk aan te kunnen sluiten.