Relay stuk, of maak ik een denkfout?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Eigenlijk kan het niet anders en is mijn relay stuk .. maar ik heb hier 4 hagelnieuwe SSR modules die niet werken.
Omdat ze alle 4 niet werken *en* nieuw, zijn ga je toch twijfelen.

Ik heb dus 4 normale SSR modules van ebay.
Ik schakel ze via een Raspberry Pi. Op de + een GPIO en op de - de ground.
Wanneer ik de GPIO schakel, gaat netjes het LEDje op de SSR branden, maar er lijkt niet geschakeld te worden aan de andere kant van de module, met een multimeter zie ik ook geen verbinding op de 2 uitgangen.

Om er zeker van te zijn of ik iets fout doe heb ik een SSR uit een bestaande setup vervangen voor 1 van de 4 die het niet doen. Het te schakelen apparaat gaat niet aan.

Eigenlijk is het dus simpel : ze zijn stuk. Maar ik vind het zo raar dat ik precies 4 defecte te pakken heb. Zit er ergens een kleine kans dat ik iets fout doe :?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-12-2022
Probeer je DC te schakelen met deze SSR's? Er zit in deze varianten vaak een triac, welke mogelijk niet lekker werken met DC en als ze al werken met DC, blijven ze altijd geleiden als ze eenmaal worden getriggert. (Dit komt omdat er een nuldoorgang nodig is om de triac weer te sluiten)

Heb je ook eens geprobeerd een iets krachtigere spanningsbron te gebruiken dan een GPIO van de Raspberry? Wat als je er gewoon 5Volt op zet uit een adapter die minimaal 500mAh kan leveren. Wellicht dat deze een wat robuustere aansturing nodig hebben.
(Ik gooi zomaar wat balletjes op :-) )

[ Voor 6% gewijzigd door alexandersamson op 19-10-2014 17:53 ]

Elektronicaprojecten van mij: http://www.gm7.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Nee, gewoon wisselspanning.
Ik zal straks eens kijken of er even 12V ofzo op kan zetten. Zou wel vreemd zijn, want volgens de specs heeft hij al genoeg aan 3V.

Ik weet ook niet of die SSR modules schakelen op het rode LEDje, of dat dit alleen maar een visuele functie heeft, maar het LEDje gaat dus wel degelijk branden.

[ Voor 92% gewijzigd door Koffie op 19-10-2014 18:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Ik ben benieuwd wat je bevindingen zijn.
In een slecht geval heb je te maken met een slechte batch of een batch welke is blootgesteld aan ESD of iets dergelijks. Dat ze allemaal dan kapot zijn lijkt zeldzaam naar mijn idee. Die SSR's zijn vaak vrij robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Zojuist even geprobeerd met een voeding die 19V levert. Dit gaf vreemde resultaten.
Ik gebruik mijn multimeter in standje "kijken of er een geleidende verbinding is". Als deze 1 aangeeft is er geen verbinding, hoe dichter tegen de 0, hoe beter de verbinding (sorry, geen idee hoe dit heet :P ).
Bij een normale verbinding/relais zit je dan op 001.
Als ik het relais op 19V schakel, heb ik verbinding maar met een waarde van bijna 1100. Trek ik de voeding weg, blijft deze verbinding tot stand :?

Zou het dan toch een brakke batch uit China zijn ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16:49
Als je met je multimeter weerstand of geleiding meet, dan doet hij dat met een gelijkspanning. En dus meet je de DC weerstand van de triac(s).

Ik zou het nogmaals met die 19V voeding te proberen, maar dan een wisselspanningsbelasting (bijv. een lamp) proberen. Als die aan en uit gaat zoals het moet weet je dat het werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Dat heb ik dus al gedaan : Ik heb de relay in een werkende setup geplaatst waar daadwerkelijk 220V geschakeld word met een zelfde relay. Het te schakelen apparaat kreeg geen stroom. Die werkende setup word echter ook door een Raspberry Pi geschakeld.

Ik zal eens kijken of ik een lamp oid er tussen kan hangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
En als je in die setup schakelt met 19V? In plaats van de gpio van de rPi.

[ Voor 29% gewijzigd door Bravo51 op 19-10-2014 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Net even getest met een miniTL op het relay en de 19V als schakelaar, dat werkt :Y)
Zelfde TL maar dan Pi als schakelaar werkt niet,

Ik ga nu eens een andere Pi voeding testen.

edit: een 2A voeding op de Pi maakt geen verschil.

edit2: Wanneer ik de 5V van de Pi pak werkt het, maar blijft de TL flikkeren/uitvallen. Zelfs de 5V is dus op het randje.

[ Voor 33% gewijzigd door Koffie op 19-10-2014 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alexandersamson
Het lijkt mij dan in ieder geval duidelijk dat deze SSR's een wat sterkere aansturing nodig hebben dan wat de GPIO's aankunnen.
Wellicht kan je iets maken met een paar mosfets en een externe voeding, om toch deze SSR's te kunnen gebruiken.
Ik weet trouwens niet hoe het zit met de kortsluitvastheid van de Raspi GPIO pinnen, maar als die niet veel kunnen hebben, zou ik deze niet te lang gebruiken om dit relais aan te sturen. Mogelijk loopt er door het hogere aansturingsverbruik ook een hogere stroom. Wel even een puntje om rekening mee te houden misschien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Als je ze zou willen schakelen met MOSFET's kun je dat gemakkelijke doen met een halve totempole en een N-channel MOSFET. Die halve totempole is niet de elegantste oplossing, maar wel de makkelijkste. Je hebt dan twee weerstanden nodig, 1 van 2k4 en 1 van 10k, een npn transistor (bc547) en een N-channel MOSFET (bijv. een IRFZ44n). Dan kun je met je 3.3V GPIO een 19V signaal sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Hartelijk dank voor deze uitgebreide technische info, maar dat gaat mij echt te ver boven mijn kennis.
Ik maak al een paar maanden gebruik van een Raspberry Pi met dezelfde SSR's (zonder problemen), dus ik denk dat dat deze domweg niet de eigen specs halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bravo51
Als je ze toch zou willen gebruiken, en je een beetje kunt solderen, wil ik je best een schematje tekenen. Dan moet je het alleen nog in elkaar zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-08 04:52

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je SSR is waarschijnlijk een fake. Niet vreemd voor die prijs, en wat de specs precies zijn is waarschijnlijk afhankelijk van welke componenten er op die dag in Shenzen in de aanbieding waren.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Ik heb de plaatjes even bekeken van je eBay link en van de link die Sprite_tm gaf, en als dat klopt, dan heb je inderdaad een fake product aangeschaft. Op de eBay plaatjes mist het hoekje onderin en ook het CE logo zit precies op dezelfde plaats als op de website waar voor die neppe gewaarschuwd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Topicstarter
Voor wat het waard is : mijn SSR heeft wel degelijk het CE logo en het missende hoekje onderin.

Mijn SSR is op 2 puntjes na volledig gelijk aan de authorized versie: In plaats van 'Taiwan made' staat er 'Made in Taiwan' en het regeltje 'Rated: 25A max' mist.
Verder is het exact gelijk, alles op dezelfde plek.

Maarja .. het is maar een sticker :+

Heb gisteren de seller al een bericht gestuurd dat ze niet volgens de specs werken.

Pagina: 1