ik had een eenvoudige schakeling gemaakt om een 9VDC stuursignaal om te zetten (galvanisch gescheiden) naar een hoge of lage gpio poort.
Hiervoor had ik me gebaseerd op deze site.
Mijn schema (de weerstand gemarkeerd als 10k of meer is effectief 15k, dit omdat het toestel dat de 9V levert, een minimum van 10k impedantie vraagt op zijn uitgang.)

Het probleem is dat ik geen verschil uit kan lezen tussen 9V aanwezig of niet:
op de gpio pin zit er 3.3V als er geen 9V spanning aanwezig is (zo moet het).
Als de 9V aanwezig is, dan zit er nog 1.6 a 1.8V op, wat blijkbaar teveel is voor een '0'.
Heeft er iemand een idee wat ik mis doe?
Ik heb het getest met de interne pull-up weerstanden hoog / laag en uitgeschakeld. Telkens zelfde resultaat
update: blijkbaar is die weerstand van 15k teveel... als ik het voltage verhoog van 9V naar 20V dan werkt het wel... nu is de vraag natuurlijk: hoe kan ik deze verlagen en toch een ingangsimpedantie van meer dan 10kOhm krijgen?
Hiervoor had ik me gebaseerd op deze site.
Mijn schema (de weerstand gemarkeerd als 10k of meer is effectief 15k, dit omdat het toestel dat de 9V levert, een minimum van 10k impedantie vraagt op zijn uitgang.)

Het probleem is dat ik geen verschil uit kan lezen tussen 9V aanwezig of niet:
op de gpio pin zit er 3.3V als er geen 9V spanning aanwezig is (zo moet het).
Als de 9V aanwezig is, dan zit er nog 1.6 a 1.8V op, wat blijkbaar teveel is voor een '0'.
Heeft er iemand een idee wat ik mis doe?
Ik heb het getest met de interne pull-up weerstanden hoog / laag en uitgeschakeld. Telkens zelfde resultaat
update: blijkbaar is die weerstand van 15k teveel... als ik het voltage verhoog van 9V naar 20V dan werkt het wel... nu is de vraag natuurlijk: hoe kan ik deze verlagen en toch een ingangsimpedantie van meer dan 10kOhm krijgen?
[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 15:09 ]