Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-09 23:32
ik had een eenvoudige schakeling gemaakt om een 9VDC stuursignaal om te zetten (galvanisch gescheiden) naar een hoge of lage gpio poort.
Hiervoor had ik me gebaseerd op deze site.

Mijn schema (de weerstand gemarkeerd als 10k of meer is effectief 15k, dit omdat het toestel dat de 9V levert, een minimum van 10k impedantie vraagt op zijn uitgang.)

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/gpio2.jpg

Het probleem is dat ik geen verschil uit kan lezen tussen 9V aanwezig of niet:
op de gpio pin zit er 3.3V als er geen 9V spanning aanwezig is (zo moet het).
Als de 9V aanwezig is, dan zit er nog 1.6 a 1.8V op, wat blijkbaar teveel is voor een '0'.
Heeft er iemand een idee wat ik mis doe?
Ik heb het getest met de interne pull-up weerstanden hoog / laag en uitgeschakeld. Telkens zelfde resultaat

update: blijkbaar is die weerstand van 15k teveel... als ik het voltage verhoog van 9V naar 20V dan werkt het wel... nu is de vraag natuurlijk: hoe kan ik deze verlagen en toch een ingangsimpedantie van meer dan 10kOhm krijgen?

[ Voor 17% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 15:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
19roland70 schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 11:19:
Ik krijg wiringPi niet geinstalleerd ,ook niet als ik inlog als root .
hieronder staat een printscreen.
Wat doe ik fout?
[afbeelding]
Wilde gok? libi2c-dev installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 23-09-2024
@Promy
Blijkbaar heeft de led meer stroom nodig om de transistor in de opto volledig te laten schakelen.
Je kunt als de uitgang van jouw 9v signaal minimaal 10k moet zijn , een NPN transistor ervoor zetten.
De 10k(15k) weerstand aan de basis, collector via een 1k weerstand aan 9 volt en de emittor aan de led aansluiten.
Helaas wel een extra 9v nodig, mag ook anders zijn, niet kritisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@BenPi: heb ik dit dat geval eigenlijk nog een weerstand nodig? er zal dan toch nooit stroom vloeien uit de base? of heb ik dit verkeerd voor? (de emittor hangt via de opto-led aan de gnd)

volgens de handleiding zijn de "outputs" waar ik op aansluit open collector uitgangen, met een max toegelaten stroom van 300ma en max spanning van 24VC en min 10kOhm impedantie

[ Voor 32% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MacGrumpy
  • Niet online
@Promy: hoe heb je de weerstand voor de opto gedimentioneerd?
Pak even de datasheet en kijk of het klopt.. 10k is mogelijk te veel.
10mA loopt door led by 1.1V , dus (9-1.1)/0.01 = ...

V = I*R R=V/I..

ds: http://www.vishay.com/docs/83725/4n25.pdf

[ Voor 10% gewijzigd door MacGrumpy op 17-08-2013 18:17 . Reden: added datasheet ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@MacGrumpy: die weerstand is inderdaad te groot waarschijnlijk, maar die is noodzakelijk voor het voedende toestel...
Misschien is er een eenvoudiger oplossing ivm de opencollector, of ik probeer die npn van BenPi eens

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Als jij open collector als bron hebt dan kun je de opto led ook via de collector en een serieweerstand aansturen.
De serieweerstand 10K aan de voeding van zeg maar 20V dan de led en dan via de collector naar massa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Voor alle zekerheid (wil geen toestel van 1500 euro beschadigen...): volgend schema zou dan moeten werken? (10 of 15k, afhankelijk van of de led in de optocoupler zal werken)

Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/test3.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Het principe is goed, echter door de led moet voldoende stroom lopen.
Met een spanning van 12 v is dat dan max 1mA, waarschijnlijk te weinig.
Je kunt het proberen, gaat niets stuk zo.
Je geeft eerder aan dat de open collector 300 mA kan verwerken, waarom is dan de uitgangsweerstand minimaal 10k ?
Heeft dat niet te maken met dan de maximale collector spanning ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@BenPi: voor zover ik zie door het testen van het vroegere schema, ligt de oorzaak van die weerstand van 10k in het parallel schakelen van de gewone bediening. ik heb nu al gemerkt dat de gemeten spanning op de "open collector" 9V was met enkel de gewone bediening eraan. Toen ik het mijne erbij aansloot (met 10k weerstand), zakte deze tot de helft (4.5V) en ging het overeenkomstige ledje in de bediening branden...
Ik vermoed dat door het parallel schakelen van die 2 de totale weerstand zo laag kan raken dat het een probleem vormt? (en dus 10k per onderdeel = 5k algemeen, het minimum is dat ze nodig hebben)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Wat is de gewone bediening ? Die open collector is toch een output ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
in de bediening zitten een aantal feedbackleds, die aangestuurd worden door de open collector.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Waar is die 300ma dan voor , je verwacht dan toch dat je er iets op aan kunt sluiten.,de feedbackled heeft maar een paar ma nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
De leds worden volgens de handleiding gevoed door die 12V spanning die max 60mA kan leveren.

Net getest met het 2e schema en zelfs met de 15kOhm weerstand kan ik het geheel uitlezen...nu nog het printje aanpassen :( zal wat prutsen met kabeltjes zijn ipv mooie printbanen...

[ Voor 72% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
De leds worden door de uitgangs aansluitingen gevoed met de 0v als gemeenschapelijke aarde.
Om daar parralel een opto aan te hangen zul je volgens mij toch die npn transistor moeten gaan inzetten.,zoals eerder aan gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@BenPi: wat zou het beste zijn: via m'n 2e schema, of toch via een npn transistor (maar dan heb ik een spanning nodig aan de collector van de npn die lager is dan deze op de base? 12V zal daar niet werken of vergis ik me?) Aanpassen van m'n printje voor die NPN te plaatsen is minder moeilijk denk ik...

[ Voor 15% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 21:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Het gaat erom dat de led in de opto voldoende stroom krijgt. Als je uit gaat van 12v dan is een weerstand van 1k goed om zo 10 ma door de led te krijgen.
Dat moet volgens mij goed werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@BenPi: ik heb hier enkele spanningsbronnen getest. als er een berekende spanning van 0.7mA beschikbaar is, dan werkt de led in de octocoupler. met 12V en 15kOhm is er (12-1.5)/15k = 0.7mA wat voldoende blijkt.

Is er een "beter" of "slechter" schema naar de ventillatieunit toe? vermoed dat mijn 2e schema ook niet schadelijk is? Die NPN kan ik inderdaad ook met de base met 10k hangen aan de open collector, de collector van de NPN aan de 12V en de emittor via een kleinere weerstaand aan de optocoupler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Nee, je moet de optoled niet aan de emitor hangen.Emittor aan massa, 0v.
De led moet samen met de kleinere weerstand in serie aan 12v en aan de collector zijde hangen.
Maar als 0.7 ma al genoeg is kun je dan de opto led niet met de feedbackled in serie zetten.?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
@Benpi: de feedbackled zit in een wandbediening ingebouwd (geheel van 4 knoppen met ledjes die passen in een gewone schakeldoos.) die is verbonden met een kabel met de hoofdunit.
Ik wil (zoals renson het voorstel) ook aftakken van de hoofdunit, zo moet ik geen kabel in de muur zitten trekken.

Ik vermoed dat er weinig verschil is tussen de opto tussen

12V - kleine weerstand - optoled - collector npn - emittor npn - ground
12V - collector npn - emittor npn - kleine weerstand - optoled - ground
of zelfs (eenvoudiger aan te passen op print):
12V - kleine weerstand - collector NPN - emittor NPN - optoled - ground

of heb ik het verkeerd voor? (dit 2e lijkt te werken, met een max "kleine" weerstand van 6.8kOhm ongeveer - 10kOhm is nog net teveel - de opto schakelt slechts deels

[ Voor 8% gewijzigd door Promy op 17-08-2013 22:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Als dat werkt komt dat omdat de spanning aan de basis zijde mooi hoog blijft-> systeem werkt nu als emittorvolger, is niets mis mee.Als er nog een tweede feetbackled aan komt te hangen dan gaat het waarschijnlijk niet meer goed.
Ik vind trouwens die 0.7ma wel laag om betrouwbaar te werken.
Als je de led aan de collectorzijde plaatst dan bepaald de npn wanneer er wordt geschakeld, overigens werkt alles wel geinverteeerd, maar dat zou sw matig op te lossen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ok, ik snap het verschil. Nog een laatste bedenking: ik heb 4 dergelijke feedback gehlen naast elkaar.
Zet ik dan beter 1 kleine weerstand en 4 keer de opto in parallel erachter of 4kleine weerstanden met elk hun opto. (hangt aan de 12V)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
De opto,s moet je steeds gescheiden houden om zo onafhankelijk van elkaar te zijn, dus hun eigen weerstand.
Als je een gezamelijke weerstand neemt dan varieerd de spanningen als er bijv. een tweede feetbackled aan gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Net het bordje aangepast tot onderstaand schema.
Afbeeldingslocatie: http://www.hetgrensland.be/test4.jpg
Ik kan hiermee perfect de status uitlezen, maar wegens een of andere reden gaan de feedbackleds op de oorspronkelijke bediening hiermee aan? (deze hangt er parallel aan - alle leds waar ik aan koppel gaan aan, de andere niet, onafhankelijk of die led zou moeten branden) Met het 2e schema (12V en open collector, zie iets hoger) was dit niet het geval.
Heeft er iemand een idee hoe ik dit kan verhelpen?
Het voltage op de open collector uitgang is gezakt van 9V naar 4.8V. Dit is volgens mij voldoende om de oorspronkelijke sturing te laten denken dat ze actief is en het feedbackledje gaat branden (minder hel dan het actieve wel).

edit: ik heb die 15k weerstand verhoogd naar 1.2MOhm (niet vergeten, er zijn 4 van deze schakelingen in parallel), en dan brand het feedbackledje in de originele bediening maar heel zwakjes meer, zodat het duidelijk is als het dan echt brand.
Ik vermoed dat dit verhogen van die weerstand geen kwaad kan voor de schakeling?

[ Voor 74% gewijzigd door Promy op 18-08-2013 21:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Ja, voor de werking maakt het niets uit die weerstand.Wel gevoeliger voor stoorspanningen.
Maar er is een betere oplossing.
Gebruik een pnp transistor. De emittor komt dan aan de 12 volt,.en de led van de opto komt aan de collector en massa. De basis via weerstand ongeveer 10k aan de open collector.
Het werkt ook weer geinverteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kroonen
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 11-09 12:44
Hoi,

Ik zie dat er veel mogelijkheden zijn en ik zit te denken om de standaard oregon sensors te willen ontvangen.

Nu weet ik niet of dit kan met de software die curly_moo al geschreven heeft voor raw data.

wil eigenlijk dit maken wat al voor arduino is

https://github.com/phardy/WeatherStation

http://jeelabs.net/projec...on_Scientific_V2_protocol

Ik heb nog geen idee waat te beginnen maar denk dat ik eerst maar een goede 433mhz ontvanger laat komen van ebay, en weten of het mogelijk is en ik heb zelf ook niet echt programmeer kennis

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Voor alle informatie omtrent mijn 433.92Mhz project zie: Betaalbare en modulaire domotica via de Raspberry Pi (€ 10) en www.pilight.org

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 19roland70
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-09 20:34
Hoe kan ik in php een button tekenen en dan zorgen dat deze een uitgang stuurt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 08-09 09:58
Een html pagina met een button is basis-php en kan je op internet genoeg tutorials over vinden.

En voor beginners is GPIO aansturen dmv WiringPi waarschijnlijk het gemakkelijkst, er zijn ook php libraries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik was net met hetzelfde bezig en ik gebruik hiervoor inderdaad wiringpi PHP.
Wat ik me echter afvraag: ik wil graag eens pulserend signaal inlezen (een led die traag of snel knippert).
Enig idee hoe ik dit best doe? traag is ongeveer een tussentijd van 1a2sec. Snel is ongeveer een halve seconde tussentijd.
Ik moet gewoon weten of het snel of traag knippert. Zo weet ik welke functie er achtief is op het toestel.

Persoonlijk dacht ik gewoon 20 keer in te lezen en in array te zetten, en gebruik te maken van de functie delayMicroseconds($howLong) die in de wiringPi-PHP zit.

Zijn er betere oplossingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Kan je niet beter het programma die die LED stuurt aanpassen zodat je rechtstreeks kan te weten komen in welke mode hij bezig is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 14:06
Kun je niet de LED eraf knippen en er zelf 2 draadjes op solderen welke je rechtstreeks aan je RPi hangt?

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Nee, het betreft een verbinding tussen de raspberry pi en een renson Healthbox (verluchtingssysteem voor de woning). Deze heeft 4 ingangen (selecteren programma) en 4 uitgangen (weergave welk programma actief is).
Standaard hangt er reeds een "4standenschakelaar" (= een bediening met 4 knoppen met elk hun ledje erin) die ik in gebruik wil houden. Parallel aan deze schakelaar hang ik een eigen printje met optocouplers die ontvangen/versturen via gpio mogelijk maken.

Ik vermoed dat het eenvoudigste zal zijn om een bepaald aantal keren in te lezen en dan aan de hand van het aantal "1"en te bepalen of het continu brand, snel knippert of traag knippert?

[ Voor 10% gewijzigd door Promy op 28-08-2013 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Is een LDR geen optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hipska
Kan in dit geval dan niet rechtstreeks de stand van de schakelaar ingelezen worden? Pulsen tellen lijkt mij niet onmogelijk maar wel moeilijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Heb ondertussen het eens getest met meerdere inlezen, en dat lijkt mooi te lukken. Enige nadeel is dat je 2 a 3 seconden moet wachten op het resultaat, maar dit is te doen.

[ Voor 45% gewijzigd door Promy op 28-08-2013 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat is de frequentie van de langzaamste modus? Ik weet niet wat de snelheid is waarop een LDR werkt, maar als je een knipperende led hebt zou je een PWM signaal met je LDR kunnen opwekken. Dit kan je vervolgens omzetten naar een bepaald vast voltage via een low-pass filter of uitlezen via interrupts. Als je weet wat de tijd is tussen twee pulsen, dan weet je ook de frequentie van het knipperen.

[ Voor 79% gewijzigd door CurlyMo op 28-08-2013 22:33 ]

• Koffie
Speaking of pulsen tellen : iemand al eens met een LDR een youless achtige teller voor de energiemeter weten te bouwen?
Ik heb er een tijdje geleden even mee zitten spelen maar kreeg het 1-2-3 niet werkend, daarna eigenlijk niet meer mee verder gegaan.

Ik weet niet om wat voor een energie meter het gaat. Maar in geval van een slimme energie meter kan je mijn oplossing gebruiken: https://github.com/CurlyMoo/RaspberryPi-P1-port. Als het een analoge meter gaat, dan wordt dit volgens mij gedaan met een IR zender / ontvanger. Dus IR verzenden naar de draaischijf en zodra de reflecterende strip langskomt vangt de IR ontvanger dit weer op. Dan natuurlijk pulsen tellen.

• Koffie
Nee, ik heb er eentje met een puls LED

• Promy
Koffie schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 12:34:
Nee, ik heb er eentje met een puls LED
Ik heb vroeger ooit (in vroeger huis) eens de led uitgelezen met een photodiode (zoals beschreven hier op bwired.nl)
Af en toe had je wel wat interferentie door het licht van de garage die aan en uit ging, maar het was binnen de perken.
Nu ben ik overgestapt naar een eenvoudige kWh module in de meterkast die een puls uitgang heeft.(gewoon op ebay 400V 100A gekocht voor een 50tal euro en net na de kWh teller van de elektriciteitsmaatschappij geplaatst)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenPi
Het is de bedoeling dat alle huishoudens in nederland binnen afzienbare tijd voorzien zijn van slimme meters.
Zelf heb ik een analoge meter uitgelezen met een IR led en IR diode. Was lastig om betrouwbaar te krijgen.
Inmiddels heb ik een slimme meter in huis nadat ik geklaagd had dat af en toe tot analoge meter een brom ter gehore bracht. ;)
En dat zonder kosten.
Nu dus heel eenvoudig uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

Moet je wel een slimme meter willen...
http://www.trouw.nl/tr/nl...op-Niet-bij-mij-dus.dhtml

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

• Thedr
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 19:21
Iemand hier toevallig het volgende al eens geprobeerd?

http://www.icrobotics.co....Pi_Into_an_FM_Transmitter

Zojuist even mee zitten klooien, maar krijg het niet lekker aan de gang; krijg alleen een pieptoon te horen, als ik een eigen wavefile of de standaard megeleverde sound.wav probeer te spelen maakt niet uit.
Verder wel een erg gave hack :)

• MacGrumpy
  • Niet online
Thedr schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 00:10:
Iemand hier toevallig het volgende al eens geprobeerd?

http://www.icrobotics.co....Pi_Into_an_FM_Transmitter

Zojuist even mee zitten klooien, maar krijg het niet lekker aan de gang; krijg alleen een pieptoon te horen, als ik een eigen wavefile of de standaard megeleverde sound.wav probeer te spelen maakt niet uit.
Verder wel een erg gave hack :)
Het is idd al eerder genoemd op het forum. Bedenk wel; het is niet legaal om dit in nederland te gebruiken! Daarnaast zend dit gigantisch veel rotzooi de lucht in!
Geniaal dat iemand dit heeft uitgezocht, maar daar moet het bij blijven.

• Promy
Ik wil graag een "blinking" gpio input uitlezen, ik wil enkel weten of hij pinkt of uit is.
Nu is het probleem dat ik niet 100% week met welke snelheid de input pinkt.
Ik dacht gebruik te maken van een php loop en om de zoveel tijd de staat op te vragen (bv 100 keer na elkaar en om de 1/10 seconde), maar hierdoor meet ik regelmatig tussen de aan status en krijg ik een vals resultaat.

Iemand een idee hoe ik dit kan oplossen? Hardwarematig mag ook, de gpio leest het externe signaal nu uit via een optocoupler.

Eerder in het topic (hier) staat m'n schema, en ik dacht het toen goed te kunnen uitlezen :(
Dat doe je met interrupts: http://www.raspberrypi.org/phpBB3/viewtopic.php?p=112295

Daarbij vergelijk je de tijd bij tussen twee interrupts: https://github.com/piligh...opment/libs/pilight/irq.c

• Promy
Thanks,
net wat opgezocht en blijkbaar zit dit standaard in de kernel vanaf ongeveer juni 2012 en kan je ook via wiringpi. Ga daar wat mee experimenteren
update: jammer genoeg lijkt het niet direct te zitten in de wiringpi-PHP versie...

[ Voor 21% gewijzigd door Promy op 28-09-2013 22:24 ]

Lijkt me nogal logisch omdat je voor interrupts realtime updates nodig hebt, en dat kan PHP natuurlijk niet (zomaar).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Inderdaad, maar voor mijn toepassing (weergave welke van de 4 standen actief is op een website) hoef ik niet realtime te weten hoe het zit. Het ledje pinkt ongeveer 1 keer per seconde, dus als ik tijdens een periode van 1.5 a 2secondes het in de gaten hou, dan weet ik of het pinkt of niet. Er zit dan wel een delay op van 1.5 a 2 secondes voor m'n website, maar kan ik oplossen met een "loading" gif.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geloof me, de enige manier om dit goed op te lossen is om het met een andere taal te doen dan PHP die gewoon realtime interrupts kan volgen (python of C). Deze laat je vervolgens een bestandje bijwerken waarin de statussen van je standen staan. Deze kan je weer uitlezen met PHP.
Als je het helemaal tof wilt doen, dan werk je met websockets in je C programma zoals ik met pilight heb gedaan. Dan communiceert je C programma direct met je javascript GUI ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik heb het intussen eens geprobeerd in C, maar ik krijg een waarde -2 ? nu zou
code:
1
2
3
4
 pinMode(12, INPUT);
 system("gpio edge 12 rising");
 resultaat = waitForInterrupt(12, 2000);  
 printf("Integer that you have entered is %d\n", resultaat);

ofwel -1 / 0 of 1 moeten teruggeven....
rechtstreeks via de shell "gpio wfi 12 rising" aanroepen lukt wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Probeer eens dit voorbeeld te gebruiken. Daarmee heb ik het ook aanvankelijk uitgevogeld:
http://dev.mrkva.eu/rpi/gpio-irq-demo.c

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Kan het zijn dat dit het verkeerde bestand is? hier staat er geen waitForInterrupt() in?

gevonden... via het volgen van deze lukt het wel... de clou is de wiringPiSetupSys()

update: blijbkaar krijg ik nu steeds een 1 als resultaat, zelfs al moet ik een timeout krijgen...

[ Voor 64% gewijzigd door Promy op 29-09-2013 18:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 09-09 13:06
Zijn er al mensen die het gelukt is om een weerstation zoals een Alecto wsd-17 leesbaar te krijgen op de Pi?

Ik heb hem gister voor 12 euro gekocht bij de kruidvat, ik heb al een 433mhz transmitter om mijn lampen in huis te kunnen schakelen, nu nog een receiver kopen bij iprototype.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

woutervt schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 11:51:
Zijn er al mensen die het gelukt is om een weerstation zoals een Alecto wsd-17 leesbaar te krijgen op de Pi?

Ik heb hem gister voor 12 euro gekocht bij de kruidvat, ik heb al een 433mhz transmitter om mijn lampen in huis te kunnen schakelen, nu nog een receiver kopen bij iprototype.
Werkt die Alecto wsd-17 wel op 433MHz en niet op 686MHz? Je hebt touwens een receiver nodig. Dat gaf je zelf al aan!

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 04-10-2013 16:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
Verwijderd schreef op vrijdag 04 oktober 2013 @ 12:21:
[...]

Werkt die Alecto wsd-17 wel op 433MHz en niet op 686MHz? Je hebt touwens een receiver nodig.
Ja, 433MHz. Het werkt wel met 3 channels en niet met dip switches zoals mijn elro lamp schakelaars.

Ik zal eens kijken of Pilight mij mogelijkheden geeft

Acties:
  • 0 Henk 'm!
"pilight" dus en niet "Pilight" ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
"Pilight" is verboden te gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In een naam kan ook esthetisch zijn, dus liever niet nee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ik had vorig jaar zelf een web "Home Control UI" geschreven, in o.a. PHP.
Vandaag mijn set weer aangesloten en een verse image op de RPi gezet.
Krijg om een of andere reden vhost niet werkend. Met het volledige url werkt het verder prima.

Het fijne is dat ik via de interface cronjobs kan zetten waarmee ik volledige dagelijkse scènes kan regelen.

Voorbeeld van hoe ik het nu heb:
Scene voor opstaan om 07.30u
Scene met zonsopgang weer alles uit.
Scene rond zonsondergang de woonkamer verlichting aan.
Scene voor het slapen.
Scene alles uit om middernacht.

Er zijn nog wat hardware verbeteringen die ik wil aanbrengen in de setup. Zoals ontvangers kopen die de status doorgeven, Elro setje doet dat niet volgens mij. En temperatuur/vochtigheid per kamer en een weerstation. Ik zie dat ik net de kruitvat aanbieding heb misgelopen, helaas.

Van de week eens de web-ui van pilight proberen. Ben wel benieuwd, zou cool zijn als je daarmee ook scenes kan regelen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Scenes zijn nog niet ondersteund, de rest wel. Die functionaliteit ga ik pas ook bouwen als de main daemon 100% werkt op zo'n manier dat écht iedereen zijn wensen er in kwijt kan. Ontvangen en zender van een groot aantal merken werkt overigens perfect bij een hele hoop mensen.

[ Voor 71% gewijzigd door CurlyMo op 05-10-2013 16:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• uname -r
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 23-07 08:01
Ok mooi. De scènes zijn al ingesteld dus daar heb ik geen werk meer aan.

Zojuist 2 van die weerstations gehaald. Ze waren er gelukkig nog bij de lokale Kruidvat.
Ik heb 1 buiten sensor op kanaal 1 aan de voorgevel en de andere op de achter gevel op kanaal 2.

Oh en CurlyMo, is het nog mogelijk om een filter bij jou te kopen voor die 433 modules van eBay?

Edit:
Ik ben al een paar uur aan het kijken of ik iets kan ontvangen met de WSD-17. De buitensensor zelfs naast de ontvanger gelegd. Ik zie het lampje knipperen en dat de WSD-17 binnenunit iets ontvangt. Maar via pilight-receive of pilight-debug wordt er niks ontvangen. Maar als ik de buiten unit openmaak en de TX knop indruk komt er wel iets tevoorschijn op mijn terminal. De binnen-unit piept dan ook, dus het is iets van een pairing code.
Het volgende uit de pilight-debug gekregen.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
--[RESULTS]--

header:     0
pulse:      7
footer:     31
rawLength:  74
binaryLength:   18

Raw code:
590 2065 590 3835 590 2065 590 3835 590 2065 590 2065 590 2065 590 3835 590 3835 590 3835 590 3835 590 2065 590 2065 590 3835 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 3835 590 3835 590 2065 590 3835 590 2065 590 3835 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 3835 295 2065 590 2065 590 2065 590 2065 590 9145 
Binary code:
111111111111111111

Note: Op de website van alecto staat deze weerstation als WS-1150, de buiten unit bevat een HR433C (SAW resonator) voor het verzenden.

[ Voor 61% gewijzigd door uname -r op 08-10-2013 01:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
Goed bezig! Ik zie inderdaad als ik op WSD-17 zoek op google ook geen hits behalve de Kruidvat reclame, beetje raar dat zij als enige hem onder deze naam verkopen.

Denk je iets te kunnen met deze code?

Ik heb net de receiver gekocht op ebay, even paar weekjes wachten en dan kan ik ook beginnen te puzzelen met de WSD17(WS-1150)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb niet voor niks een link naar het pilight topic gepost een paar posts eerder. Daar mogen dus je vragen / opmerkingen omtrent pilight.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 06-09 20:37

Knetterhard

Dedicated

Hi,

Ik heb deze week ook maar een Pi gekocht om wat te prutsen met elektronica (gewoon omdat het leuk is). Echter loop ik al vast bij het aanzetten van een LED. Ik zie tevens ook niet wat hier fout aan is aangezien ik het exacte schema gebruik als deze (https://projects.drogon.n...-examples-1-a-single-led/).

Zien jullie wat hier fout aan is?
Afbeeldingslocatie: https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/hphotos-ak-frc3/1376520_730496276966128_1553851728_n.jpg
Beetje knullige manier misschien, maar ik was de female stekkertjes vergeten te bestellen, maar de gele zit alleen aan de GPIO0 en raakt de andere niet aan.

[edit]
Als ik gpio readall typ dan zie ik dat GPIO 0 de mode out heeft. Volgens mij is dit correct, echter haalt gpio write 0 1 niets uit :'(

[ Voor 9% gewijzigd door Knetterhard op 13-10-2013 10:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heb je al eens getest of het ledje wel aangaat als je de groene kabel op de 3.3v zet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard

Knetterhard

Dedicated

CurlyMo schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 12:20:
Heb je al eens getest of het ledje wel aangaat als je de groene kabel op de 3.3v zet?
Ja, daar deed hij het blijkbaar ook niet. Ander ledje deed het wel.. Was even zoeken maar dan heb je ook wat :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• foekie01
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-07-2024
Hallo,

Voor een project heb ik de software serial van arduino aan de GPIO van raspberry gehangen. Dit middels een logic converter van sparkfun omdat de arduino 5V is.

Ik heb het volgende programma op de arduino;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
#include <SoftwareSerial.h>

SoftwareSerial mySerial(10, 11); // RX, TX

byte number = 0;

void setup(){
  mySerial.begin(9600);
}

void loop(){
  if (mySerial.available())  {
    number = mySerial.read();
    mySerial.print("character recieved: ");
    mySerial.println(number, DEC);
  }

delay(10);
}

Ik heb het volgende python programma op raspberry draaien;
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
import serial
ser = serial.Serial('/dev/ttyAMA0', 9600, timeout=1)
ser.open()

ser.write("testing")
try:
        while 1:
                response = ser.readline()
                print response
except KeyboardInterrupt:
        ser.close()

Echter krijg ik altijd aan het begin 255 binnen, waarom is dit?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
character recieved: 255

character recieved: 116

character recieved: 101

character recieved: 115

character recieved: 116

character recieved: 105

character recieved: 110

character recieved: 103

Als ik geen delay(10) gebruik werkt het ook niet goed.
Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
Is er een mogelijkheid om een command te starten wanneer een bepaald mac adres of IP nummer verbindt met het netwerk waaraan de Pi is verbonden?

Iets van een uptime check van een bepaalde server koppelen aan een command.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Via bash kan dat makkelijk:
code:
1
2
3
4
5
6
while true; do
    if [ $(ping 192.168.2.1 -c 1 -w 1; echo $?) -eq 0 ]; then
        #commado
    fi
    sleep 1;
done

[ Voor 4% gewijzigd door CurlyMo op 14-10-2013 21:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
CurlyMo schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 23:53:
Via bash kan dat makkelijk:
code:
1
2
3
4
5
while true; then
    if [ $(ping 192.168.2.1 -c 1 -w 1; echo $?) -eq 0 ]; then
        #commado
    fi
done
Thanks!
Dienen de ';' niet een ':' te zijn? En daarnaast vindt Python het symbool $ een invalid syntax, werkt het bij jou wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 14:25
Dat is bash, niet python..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Denk er trouwens ook een aan sleep toe te voegen in de while anders gaat je systeem dit niet zo leuk vinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
Sorry, had kunnen weten dat het een bash was..

Desondanks krijg ik de error: "PING: unexpected operator". Wanneer ik hem start met de volgende command
sudo ./bash.sh
of
sudo bash ./bash.sh

Ik heb daarvoor wel "then" veranderd in "do", gezien dat een syntax error een "do" verwachtte ipv "then".

[ Voor 4% gewijzigd door woutervt op 14-10-2013 21:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Ik heb een keer zo'n scriptje gemaakt voor op mijn router. Na een uur gekut met onmogelijke bash syntax was ik het zat en heb ik PHP geïnstalleerd.

Mijn advies dus: gebruik een praktischer taal, liefst een waarmee je bekend bent.

mijn scriptje uiteindelijk: http://duft.nl/web/smartphone_check.txt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb ook geen direct bruikbaar script geplaatst maar vooral een snippit. Hoe je een bash header definieert staat volop op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• woutervt
mcDavid schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 21:07:
Ik heb een keer zo'n scriptje gemaakt voor op mijn router. Na een uur gekut met onmogelijke bash syntax was ik het zat en heb ik PHP geïnstalleerd.

Mijn advies dus: gebruik een praktischer taal, liefst een waarmee je bekend bent.

mijn scriptje uiteindelijk: http://duft.nl/web/smartphone_check.txt
Misschien wel slimmer inderdaad. Ben ook meer op de hoogte van php en html. Python momenteel nog in leerfase, bash nog nooit echt uitgebreid gebruikt. Thanks voor het scriptje!

@Curly,
Ik heb ook een bash header aangemaakt, had al wat opgezocht over wat de unexpected operator betekende, andere oproep command werkt ook niet. Ik ga wel verder in PHP, thanks voor je hulp uiteraard :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeBee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-08 06:43

GeeBee

Oddball

roachzz schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 10:25:
Zien jullie wat hier fout aan is?
Ik ken je electronicaniveau niet, maar ledjes werken maar één kant op.
Dus: als je het ledje omdraait?

Woof, woof, woof! That's my other dog imitation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard

Knetterhard

Dedicated

GeeBee schreef op maandag 14 oktober 2013 @ 22:56:
[...]

Ik ken je electronicaniveau niet, maar ledjes werken maar één kant op.
Dus: als je het ledje omdraait?
Het werkte alweer ;-). Zoals ik ook al in de begin post melde; ben ik een beginnend prutsertje ;-).

-- Klein ander vraagje;
Ik heb een motortje gekocht van 3V, hij werkt prima met een batterij die ik nog had liggen (ook +/- 3v) maar als ik hem op de Pi aansluit via 1 van de pins werkt hij niet. Ik heb hem 100% goed aangesloten want met dezelfde opzet werkt hij op de batterij wel. Nu heb ik (volgens mij) nog maar 1 verklaring en dat is of het batterijtje een wisselspanning geeft en Pi dat niet doet, of andersom. Als ik dit wil omzetten (wissel > gelijkspanning), moet ik hier voor dan een 'modulator' kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Huh? nee dat is wel de raarste verklaring die je maar had kunnen verzinnen.

Hoe schakel je het motortje? met een mosfet? optocoupler? relais? Je probeert toch niet een motortje rechtstreeks vanaf de gpio te voeden toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard

Knetterhard

Dedicated

mcDavid schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 09:41:
Huh? nee dat is wel de raarste verklaring die je maar had kunnen verzinnen.

Hoe schakel je het motortje? met een mosfet? optocoupler? relais? Je probeert toch niet een motortje rechtstreeks vanaf de gpio te voeden toch?
Ik probeerde het gewoon door een gpio pin aan te zetten. Maar dat gaat blijkbaar niet :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Ik weet niet de exacte specs van de RPi, maar uit een GPIO-pin mag je meestal max. 20 mA trekken. Nauwelijks genoeg om een simpele LED te laten branden. Je mag blij zijn als de betreffende pin nog werkt nu en niet doorgebrand is.
Je zult een externe voeding moeten gebruiken die je schakelt met een GPIO pin. Voorbeelden te over als je even googlet
http://www.susa.net/wordp...erry-pi-relay-using-gpio/
YouTube: Transistor / MOSFET tutorial

[ Voor 10% gewijzigd door mcDavid op 15-10-2013 11:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knetterhard

Knetterhard

Dedicated

mcDavid schreef op dinsdag 15 oktober 2013 @ 10:31:
Ik weet niet de exacte specs van de RPi, maar uit een GPIO-pin mag je meestal max. 20 mA trekken. Nauwelijks genoeg om een simpele LED te laten branden. Je mag blij zijn als de betreffende pin nog werkt nu en niet doorgebrand is.
Je zult een externe voeding moeten gebruiken die je schakelt met een GPIO pin. Voorbeelden te over als je even googlet
http://www.susa.net/wordp...erry-pi-relay-using-gpio/
Kijk daar hebben we wat aan. Nee ze zijn niet doorgebrand; doen het nog perfect :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shane007
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:00
Ik wil mijn slimme meter uitlezen met behulp van mijn raspberry pi. Mijn meter is een Landis Gyr+ ZCF120ABd. Ik kan echter nergens de p1 poort vinden. Moet ik dat ding daarvoor open maken, verbreek ik dan niet mijn zegel? Het is een meter van Eneco.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimbo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 11-09 12:19
Shane007 schreef op zondag 10 november 2013 @ 14:30:
Ik wil mijn slimme meter uitlezen met behulp van mijn raspberry pi. Mijn meter is een Landis Gyr+ ZCF120ABd. Ik kan echter nergens de p1 poort vinden. Moet ik dat ding daarvoor open maken, verbreek ik dan niet mijn zegel? Het is een meter van Eneco.
Er zit op jouw "slimme"meter geen P1 poort denk ik.
Anders zou deze rechts aan de zijkant moeten zitten.
Ik heb dezelfde, geplaatst in 2010, ook Eneco, en die heeft ook geen P1.
Blijkbaar was dat voor 2012 niet verplicht.

[ Voor 4% gewijzigd door Wimbo op 10-11-2013 22:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shane007
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 20:00
Die van mij is in 2009 geplaatst. Wat kan ik hier tegen doen, Eneco bellen en vragen om een nieuwe meter? Is het nu verplicht dat iedere slimme meter een P1 poort moet hebben?

Beetje jammer dat je een slimme meter hebt waar je dan zelf niks mee kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
Ik wilde de status van m'n verwarmingspompen bijhouden en hiervoor heb ik een klein printje gemaakt cfr hier beschreven, maar dan met een 220V relais ipv een knop.

als ik echter in een python script gebruik maak van het shell commando
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
$pinnr = 17; 
while (true) {
    $uitv1 = 'gpio wfi '.$pinnr.' both';
    system($uitv1);
    $status = `gpio read $pinnr`;

#nu in mysql database steken
    ...nog wat code die het in een mysql database steekt
}

dan krijg ik foute meldingen. In de database komen telkens 0-statussen terecht terwijl de pomp af blijft.
De 'wfi' wordt blijkbaar getriggerd terwijl er geen verandering is. (schommeling van de 3.3V?)

Weet er iemand een betere manier die dit probleem niet heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Promy
---verplaatst naar DIY energiemeter op basis van Raspberry Pi---

[ Voor 94% gewijzigd door Promy op 15-11-2013 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
Ik heb op basis van bestaande C code een programmatie gemaakt om een GPIO port op HIGH of LOW te zetten vanaf de commandline (en de staus op te vragen).
Ik heb dit op bitbucket staan, is daar interesse in?
het is wel uberlelijke code, maar ik ben dan ook geen programmeur :P

webide@raspberrypi  $ sudo ./setgpio q 17
GPIO17 21-23 (GPIO Out - [Low])

webide@raspberrypi  $ sudo ./setgpio on 17
GPIO is high

GPIO17 21-23 (GPIO Out - [High])

webide@raspberrypi  $ sudo ./setgpio off 17
GPIO17 21-23 (GPIO Out - [High])
GPIO is low

[ Voor 43% gewijzigd door Koffie op 15-11-2013 09:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koffie schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 09:26:
Ik heb op basis van bestaande C code een programmatie gemaakt om een GPIO port op HIGH of LOW te zetten vanaf de commandline (en de staus op te vragen).
Ik heb dit op bitbucket staan, is daar interesse in?
het is wel uberlelijke code, maar ik ben dan ook geen programmeur :P
Is dit niet precies van het gpio programma van wiringPi ook doet?

@Promy, kan je (in het juiste topic) aangeven welke javascript code je gebruikt om highchart aan te roepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elpino.rv
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-09 14:52
Shane007 schreef op maandag 11 november 2013 @ 09:32:
Die van mij is in 2009 geplaatst. Wat kan ik hier tegen doen, Eneco bellen en vragen om een nieuwe meter? Is het nu verplicht dat iedere slimme meter een P1 poort moet hebben?

Beetje jammer dat je een slimme meter hebt waar je dan zelf niks mee kan.
Ik zit met hetzelfde 'probleem'... zou mooi zijn als je dit kunt eisen, inderdaad eens bellen binnenkort.. als jij het al hebt gedaan, hou me op de hoogte aub!

-edit- ik denk trouwens dat ik enexis moet bellen, die is namelijk verantwoordelijk voor mijn meter...

[ Voor 9% gewijzigd door elpino.rv op 15-11-2013 09:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
CurlyMo schreef op vrijdag 15 november 2013 @ 09:32:
[...]

Is dit niet precies van het gpio programma van wiringPi ook doet?
Ja, maar dan dus zonder een pilight daemon.
edit: Ah, zie nu pas dat er een standalone versie bij zat. Noot geweten eigenlijk :P

[ Voor 15% gewijzigd door Koffie op 15-11-2013 10:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Als we het hebben over het wiel opnieuw uitvinden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elhopo
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 11-09 15:51
De 'slimme meter' schijnt een infrarood led te hebben. Als je daar een sensortje voor zet kan je de pulsjes tellen, waarmee je dan je actuele verbruik kent. Zo wordt het althans ook gedaan met de youless als ik het goed heb begrepen.

Blijkt dat citroenvlinders helemaal niet naar citroen smaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Klopt, daar zijn al tig topics over ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sando
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

Sando

Sandoichi

Leuk topic. Ik zoek nog een buffer die voor een noob makkelijk is te gebruiken.

(zodat statische electriciteit en andere grapjes niet via GPIO rechtstreeks in de CPU terecht komen)

🇪🇺 Buy from EU (GoT)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:24

Nakebod

Nope.

Heb nu iets vreemds... Heb nu een paar maanden mijn Blokker (zelfde als Action) stekkerdozen via een 433 MHz module aangestuurd.

Na gister wat op mijn oude Raspbmc installatie te lopen kloten wil hij niet meer booten. K, wilde toch al een kale Raspbian install gaan gebruiken. No big deal dus.
Maar, geen webinterface voor mijn stekkerdoos. Daar waar mijn TV ook achter hangt. Gelukkig heb ik de afstandsbediening ook nog. Klik. *niets*. Nog 100x klikken op alle knopjes, op beide afstandsbedieningen, geen enkele reactie op geen enkele stekkerdoos. Weird...

Als ik de Raspberry uitzet werkt alles via de afstandsbediening. Zodra de Raspberry aanstaat werkt gelijk niets meer. Zelfs al tijdens de install van Raspbian, of tijdens het booten.

Morgen hopelijk even wat tijd hieraan besteden, Pi even van de plank schroeven zodat ik er beter bij kan en wat meer licht heb. Vraag me af of de module nu stuk is, of de GPIO poort ineens iets vaags doet...

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mcDavid
Onderweg vanuit China:
2,6" TFT display
GPS dongle
Psu
WiFi-dongle

Het plan: een XCSoar-based vluchtcomputer bouwen. Ben benieuwd hoe ver ik ga komen. Hopelijk doen ze een beetje vlot verzenden (zal wel niet deze tijd van het jaar) dan kan ik er in de kerstvakantie nog mee aan de slag.
Pagina: 1 ... 10 ... 14 Laatste