Je mist nog steeds waar het om gaat: het vooraf al onwrikbaar besluiten, zonder de specifieke situatie in te schatten. Het is als een generaal die een jaar voor de veldslag al zegt "om 10.05u schieten alle tanks naar het Noorden" zonder te weten wat er in het Noorden is, hoeveel tanks er zijn, etc. De beslissing is al genomen, zonder input af te wachten en zonder een specifieke overweging te maken.Verwijderd schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 18:52:
Die aanname doe je, maar ook SGP'ers zijn naar school geweest. Ze hebben alleen een andere conclusie bereikt dan jij, die beïnvloed is door de denkbeelden van de mensen om ze heen.
Nee, dat is niet te vergelijken. Je legt namelijk geen keuze op, je sluit alleen bepaalde mogelijkheden niet uit. De keuze wordt overgelaten aan de enige belanghebbende die een keuze kan maken, en met de gevolgen moet leven, welke beslissing er dan ook wordt genomen. En die persoon help je, welke keuze er dan ook gemaakt wordt. Het is heel erg groot verschilValt in dat licht het goedpraten van het beëindigen van een leven (abortus) ook niet onder dat rationaliseren? Ja, al dan niet medische definities en dat hele verhaal weer, maar dan verwijs ik naar mijn eerdere opmerking dat een rib simpelweg zo genoemd is om het er over te kunnen hebben, niet omdat de universele waarheid is.
De juiste vergelijking zou zijn als jij beslist dat iemand vlees moet eten (bij een vegetarier tegen diens wil), en dan pretendeert dat het in het belang van het dier is en dat het belang van de eventuele vegetarier ondergeschikt is. Dat besluit neem je zonder te weten welk dier, welke persoon, wat die persoon wil en of die een vegetarier is. Daarmee heb je ook het dwangelement gevangen, en het negeren van de specifieke omstandigheden. Al blijven vergelijkingen nooit 1 op 1 te nemenDit klopt natuurlijk niet, want dan zou ik door besluiten vlees te eten ook pretenderen dat het in het belang van het dier is. Dat wordt nergens gesteld, niet door mij en niet door de SGP.
Het enige schokkende is dat men graag emotionele chantage pleegt vanuit een groepering die claimt ethisch te handelen, en ook dat andere meningen ethisch slecht zijn. Ik kan je een vergelijkbaar plaatje laten zien van een blastocyst en zeggen "dat moet worden beschermd?", of een plaatje van een dierlijke embryo die heel erg op dat van een mens lijkt, en toch gewoon onbeschermd is.leendertv schreef op donderdag 30 augustus 2012 @ 19:02:
Ik laat alleen een foto van de werkelijkheid zien. Een pure feit dus. Het is nog niet eens een verdraaide vorm van de waarheid. Schijnbaar schokt zo'n plaatje jou toch. En dan heb je nog niet eens een filmpje gezien waarbij blijkt dit kindje echt leeft, beweegt... Je kan het tonen van zo'n plaatje walgelijk vinden en dit het liefst weg willen stoppen. Het veranderd niets aan de waarheid, dit is wat er gebeurd.
Je laat alleen zien tot welk niveau je wilt zinken in de argumentatie, meer niet
[ Voor 19% gewijzigd door gambieter op 30-08-2012 19:06 ]
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.