De SGP heeft volgens mij als standpunt dat je "leven" in geen enkel geval als mens mag beëindigen.(behalve als het leven van de moeder in gevaar is).
Zo ook euthanasie en dus ook abortus.
De discussie is wel wanneer het leven is, ik weet dat sommige christenen ook tegen een spiraaltje zijn vanwege het mogelijk abortieve effect, zo ook de morning after pil dit omdat christenen geloven dat ieder levend wezen (mens) een ziel heeft en dat heeft leven na de dood.(overigens is het niet zo dat voorbehoedsmiddelen verboden zijn bij de SGP of christenen, er is wel een selectief groepje dat dit zegt, maar zij allen zullen bijvoorbeeld ook beamen dat dit wel toegestaan is als het om medische redenen gaat en de gezondheid van de vrouw in het geding is).
Wanneer is het leven, vanaf het moment van bevruchting of later, of nog belangrijker voor christenen, wanneer heeft het een ziel zodat het leven na de dood heeft.
Hier zijn allerlei rapporten over wanneer een ongeboren leven wel of geen pijn heeft, wel of niet levensvatbaar is en dergelijke, alleen zullen deze door de SGP en aanhang niet overgenomen worden, want dat is niet de hoofdvraag, maar de vraag is wanneer het "leven" een ziel heeft en dus leven na de dood heeft en daar de bijbel zich niet heel duidelijk over uitspreekt (wel iets, bijvoorbeeld psalm 139) word het zekere voor het onzekere genomen.
Het is wel zo dat ook de standpunten hier verdeeld liggen, sommigen geloven in een ziel na een paar dagen/weken, anderen vanaf het moment van bevruchting, de SGP denk ik het laatste punt.
Overigens is het ook zo dat er (christelijke) instellingen zijn zoals het VBOK die vrouwen/meisjes begeleid met ongewenste zwangerschappen en bijvoorbeeld gekozen word voor adoptie.
[
Voor 16% gewijzigd door
Ora et Labora op 29-08-2012 09:52
]