Let op:
Dit is geen topic om de zin en onzin van religies te bespreken. Het gaat om de aanslag in Parijs op een weekblad. Wilders, Godwin etc zijn offtopic.
Onbespreekbaar zonder alle onderwerpen ook aan te snijden. Ze hoeven niet het main topic te worden, maar hoe kun je iets los trekken van religie, wanneer dit toch één van de redenen voor deze aanslag blijkt te zijn? Niet zonder je journalistieke integriteit te verliezen in ieder geval.
Het probleem, mijn inziens, is niet per definitie religie. Ik ben zelf niet religieus, wel Katholiek opgevoed. Deze aanslagen komen voort uit overtuiging. Een overtuiging die nog veel sterker is dan een religie aanhangen, want religie is slechts een begrip. Een boek met woorden. Geloven is slechts een uiterlijk vertoon. Overtuigd zijn, echter, is iets dat bij je leeft. Iets dat onlosmaakbaar met je verbonden is.
Breivik was/is overtuigd van zijn gelijk. Deze heren zijn ook overtuigd van hun gelijk.
Wat we echter niet van elkaar kunnen scheiden is dat het percentage (zonder een statistiek te hoeven aanroepen, denk ik dat we dit allemaal kunnen zien) Islamieten die overtuigd zijn van het feit dat [anderen] en [anders denkenden] dood moeten, ten opzichte van het percentage katholieken, of christenen, of Greenpeace activisten, om maar een zijstraat te noemen (mensen met een overtuiging), nogal groot is. Misschien is een ISIS met 30.000 man zelfs érg groot te noemen.
Ik meen daarom ook te kunnen zeggen, dat het wel degelijk tijd wordt dat we gewoon kritisch mogen zijn op mensen met deze overtuiging. En als mensen met een dergelijke overtuiging voor 80% hun overtuigingen uit de Islam halen, moet dat ook gezegd kunnen worden. Zonder dat ik meteen een racist ben.
Deze aanslagen laten eens te meer zien dat een té religieuze (lol) benadering van een overtuiging levengevaarlijk is. We worden wel degelijk bedreigd in de Westerse wereld en met z'n allen houden we krampachtig vast aan onze oogkleppen.
Persoonlijk stem ik liever niet op Wilders. Zijn uitlatingen zijn net niet zuiver op de graad. Te veel gericht op stemmingmakerij. Van debat is de discussie over gegaan in spot. Maar laten we allemaal in godsnaam, oh irony, stoppen met deze naiviteit.