'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.
[edit]HenkEisDS schreef op zondag 05 augustus 2012 @ 10:25:
[...]
Ik denk dat het juist goed is om op te volgen wat de massa doet. Ik ben me er ook erg bewust van dat ik dit doe. En met massa bedoel ik nu even niet het hele land/wereld, maar de sociale kringen waar je je in bevind. Meedoen met de massa is daar juist een sociaal proces waar je bewust of onbewust aan meedoet. Die Nikes waar je het over hebt, in eerste instantie zul je die niet kopen omdat iedereen het heeft, maar als je ze maar vaak genoeg ziet bij je vrienden zal je mening er over vanzelf veranderen.
Laat trouwens maar ook. Ik heb niet zoveel zin om mezelf steeds maar weer te verklaren. Ik ben gewoon geen volger. Punt. En kuddegedrag is goed voor een deel van de kudde. Maar als er geen leiders zijn, sterft de kudde uit...
Columbus was ook eigenwijs zullen we maar zeggen.
[ Voor 60% gewijzigd door mphilipp op 06-08-2012 19:44 ]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Of als je dus echt zo heet.Patriot schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 17:56:
[...]
Dat is al sinds het begin van het digitale tijdperk een probleem. Als hier zich straks een Femme Taken probeert te registreren krabt iedereen zich ook eerst even achter de oren of dat niet een nepaccount is. Dat is echt alleen een probleem als je op zoek bent naar problemen met Facebook.
18 november 1990Malarky schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 10:34:
Ik heb FB om de reden waarom ik ook Hyves had. Heb best wat mensen toegevoegd, maar eigenlijk alleen als ik hun profiel niet kan zien zonder ze toe te voegen. Weinig persoonlijke informatie deel ik er, zeker geen gegevens als mijn geboortedatum.
Dit klopt omdat je ergens anders op een openbaar deel van tweakers hebt vermeld dat je niet bewust de oprichting van groenlinks hebt meegemaakt. Verder is je tweakers profiel, waar ik deze info vandaan heb ook openbaar. Een stuk openbaarder dan facebook in ieder geval.
Malarky in "Fragmentatie in het politieke landschap: kiesdrempel nodig?"
Ligt eerder aan je leeftijd.engelbertus schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:08:
Als er weer eens iets nieuws is, probeer ik dat wel eens. Ik probeer dan mensen te vinden die ik ken van vroeger. Die vind ik dan zelden. Dat betekent in mijn ogen dat er echt meer mensen zijn zonder Facebook dan met Facebook, en dat die ook niks missen. Je hebt het nu dus uitsluitend over je eigen, huidige vriendengroep. Je generaliseert, en kijkt teveel tv met productplacement, of series die elke hype opnemen in hun afleveringen.
http://www.marketingfacts...nd-7.3-miljoen-gebruikers
Trek daar de internetlozen vanaf, echt maar iets van 5% ofzo, en trek er ook de 70+ers vanaf en je weet dat de meerderheid van Nederland een facebook account heeft. In ieder geval de meerderheid van de populatie 18 tot 30.
Vind ik leuk.3DDude schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:34:
De vraag is meer:
Waarom vind de TS het nodig om zich hier uberhaubt druk om te maken.
Vind ik handig.En waarom is het nodig om mensen in dit soort categorieen in te delen.
Ik heb mijn mening onderbouwd met feiten. Namelijk dat niet alleen ik facebooklozen rare snuiters vind, maar dat werkgevers en veiligheidsdiensten dit ook vinden. Zie mijn bronnen. Nu chargeer ik het allemaal een beetje, een omaatje van 80 vind ik geen rare snuiter als ze geen facebook heeft. Maar mensen uit mijn eigen kring, uit dezelfde sociaal economische klasse, zonder facebook vind ik raar apart.En waarom heb je andere mensen hun mening nodig ? @t de TS: Je mag eerst wel je eigen mening goed onderbouwen met feiten.
De TS is overduidelijk bevooroodeelt: Want iedereen die geen facebook heeft is in zijn ogen een rare snuiter. Dat kan natuurlijk zo zijn in sommige gevallen, maar lang niet altijd. Dus zonder enig bewijs heeft die mening 0 waarde en is het gewoon niet onderbouwd.
Ik heb mijn mening onderbouwd met feiten. In de TS nog wel. Namelijk dat niet alleen ik facebooklozen rare snuiters vind, maar dat werkgevers en veiligheidsdiensten dit ook vinden. Zie mijn bronnen.
Om goed te kunnen leiden moet je ook goed kunnen volgen. Leiderschap volgt namelijk uit goed volgerschap. Jij zet jezelf al bij voorbaat uit de kudde door constant tegen de stroom in te gaan en de kudde te verzwakken.mphilipp schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 19:38:
[...]
[edit]
Ik ben gewoon geen volger. Punt. En kuddegedrag is goed voor een deel van de kudde. Maar als er geen leiders zijn, sterft de kudde uit...
Columbus was ook eigenwijs zullen we maar zeggen.
http://www.au.af.mil/au/awc/awcgate/au-24/meilinger.pdf
http://www.sciencedirect....icle/pii/104898439290005Z
Nofi maar als je in de topicstart iets niet doet is het objectief (met bronnen) onderbouwen van jouw eigen mening die je als feit probeert te presenteren. Wat je wel doet is generaliseren en in hokjes denken. Bij het lezen van de topicstart had ik eerst het idee dat je gewoon probeerde te trollen.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
Ik heb mijn mening onderbouwd met feiten. Namelijk dat niet alleen ik facebooklozen rare snuiters vind, maar dat werkgevers en veiligheidsdiensten dit ook vinden. Zie mijn bronnen. Nu chargeer ik het allemaal een beetje, een omaatje van 80 vind ik geen rare snuiter als ze geen facebook heeft. Maar mensen uit mijn eigen kring, uit dezelfde sociaal economische klasse, zonder facebook vind ik raar apart.
Ik heb mijn mening onderbouwd met feiten. In de TS nog wel. Namelijk dat niet alleen ik facebooklozen rare snuiters vind, maar dat werkgevers en veiligheidsdiensten dit ook vinden. Zie mijn bronnen.
Mensen zonder Facebook over een kam scheren en afdoen als rare snuiters is niet meer dan generalisatie en kortzichtig.
[ Voor 5% gewijzigd door Bor op 06-08-2012 21:02 ]
Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum
Ik geloof niet dat er ook maar één werkgever is die zich er zorgen om zal maken als ik geen facebook account heb, sterker nog in sommige beroepen is het zelfs een pré!
There's no point in being grown up if you can't be childish sometimes.
Na ongenuanceerde zaken te verkondigen rond facebook kom je ook met dit soort dingen aan? De massa volgen is makkelijk, maar afwijken van de massa is geen verzwakking. Je bronnen gaan ook heel ergens anders over, de eerste over volgerschap en de tweede over hoe je als leider rekening dient te houden met veranderend gedrag van volgers in jouw richting. Daarnaast zegt niemand dat goed volgerschap = goed burgerschap.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:55:
Om goed te kunnen leiden moet je ook goed kunnen volgen. Leiderschap volgt namelijk uit goed volgerschap. Jij zet jezelf al bij voorbaat uit de kudde door constant tegen de stroom in te gaan en de kudde te verzwakken.
Afwijken van de kudde = innovatie. Hoeft niet altijd positief te zijn maar is wel de reden waarom we niet meer in grotten wonen.
Je hebt duidelijk bepaalde opvattingen die ik niet deel, met name blijkbaar een visie dat afwijkend gedrag van jouw norm per definitie slecht is. Er zijn 1001 goede redenen om geen facebook account te hebben als goedopgeleide 20/30er waarvan er in dit topic ook al voldoende zijn aangedragen. Zelf heb ik er overigens een maar vind het absoluut nutteloos.
Dus om wat olie op het vuur te gooien: ik vind mensen die dit soort meningen verkondigen (geen facebook = paria) een stuk ontwikkeling missen.
Niets...
Je kan je eigen mening toch niet met feiten onderbouwen om het objectief te makenHenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:55:
Ik heb mijn mening onderbouwd met feiten. Namelijk dat niet alleen ik facebooklozen rare snuiters vind, maar dat werkgevers en veiligheidsdiensten dit ook vinden. Zie mijn bronnen. Nu chargeer ik het allemaal een beetje, een omaatje van 80 vind ik geen rare snuiter als ze geen facebook heeft. Maar mensen uit mijn eigen kring, uit dezelfde sociaal economische klasse, zonder facebook vind ik raar apart.

Dat de CIA het handig vindt dat er 800 miljoen mensen FB hebben snapt iedereen. Je hebt direct een heleboel informatie over die persoon. Maar dat één of andere terrorist geen FB heeft vind ik eigenlijk eerder logisch dan raar. Voor werkgevers idem dat ze direct heleboel info hebben. Maar dat ze je niet zullen aannemen omdat je geen FB hebt? LOL
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Misdirection kennen terroristen ook al. Als ik TS moet geloven dan zoekt de FBI simpelweg de verkeerden, een beetje terrorist verzint gewoon een FB-account en verdwijnt dan gelijk onder de FBI-radar.witeken schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:52:
[...]
Maar dat één of andere terrorist geen FB heeft vind ik eigenlijk eerder logisch dan raar.
Ach, inet marketing bedrijven etc zullen vast wel een vereiste hebben dat je een goede online personality hebt (zodat ze die kunnen uitbuiten) maar voor de rest zal zo ongeveer niemand erom geven.Voor werkgevers idem dat ze direct heleboel info hebben. Maar dat ze je niet zullen aannemen omdat je geen FB hebt? LOL
Kijk, simpel gezegd kan een goede online naam wel makkelijk zijn bij internet gerelateerde bedrijven, echter kan je voor zo'n naam beter een goede blog beginnen dan FB
[ Voor 10% gewijzigd door Gomez12 op 06-08-2012 21:58 ]
Welke bronnen? ik lees alleen wat over leiderschap en volgen wat je nu opeens drbij hebt verzonnen.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
18 november 1990
Dit klopt omdat je ergens anders op een openbaar deel van tweakers hebt vermeld dat je niet bewust de oprichting van groenlinks hebt meegemaakt. Verder is je tweakers profiel, waar ik deze info vandaan heb ook openbaar. Een stuk openbaarder dan facebook in ieder geval.
Malarky in "Fragmentatie in het politieke landschap: kiesdrempel nodig?"
[...]
Ligt eerder aan je leeftijd.
http://www.marketingfacts...nd-7.3-miljoen-gebruikers
Trek daar de internetlozen vanaf, echt maar iets van 5% ofzo, en trek er ook de 70+ers vanaf en je weet dat de meerderheid van Nederland een facebook account heeft. In ieder geval de meerderheid van de populatie 18 tot 30.
[...]
Vind ik leuk.
![]()
[...]
Vind ik handig.
![]()
[...]
[...]
Om goed te kunnen leiden moet je ook goed kunnen volgen. Leiderschap volgt namelijk uit goed volgerschap. Jij zet jezelf al bij voorbaat uit de kudde door constant tegen de stroom in te gaan en de kudde te verzwakken.
Volgens mij heet zoiets een afleidingsbezwaar, komt wel vaker voor bij mensen die hun mening niet goed kunnen onderbouwen. Het komt er op neer dat je zonder beargumentatie maar wat roept en aanneemt dat wat jij zegt waar is.
En uiteraard zonder bron.
Anders kan ik ook zeggen
Jantje zegt dat mensen zonder facebook rare snuiters zijn.
Jantje zegt dat dus dan is dat waar.
Wil niet zeggen dat dat een valide reden is he..

Ik ga er dan ook maar vanuit dat je aan het trollen bent
en geloof het allemaal wel. ik zal dit topic ontvolgen want het gaat nergens over (op een aantal goede plempser daargelaten)
P.s. Zei ik al dat ik je bronnen van die onderzoeken mis ?
[ Voor 5% gewijzigd door 3DDude op 06-08-2012 22:44 ]
Be nice, You Assholes :)
Klopt. Ik had het twee keer geschreven en één keer eruit geedit direct na posten. Had beter moeten lezen.Bor de Wollef schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:01:
[...]
Nofi maar als je in de topicstart iets niet doet is het objectief (met bronnen) onderbouwen van jouw eigen mening die je als feit probeert te presenteren. Wat je wel doet is generaliseren en in hokjes denken. Bij het lezen van de topicstart had ik eerst het idee dat je gewoon probeerde te trollen.
Mensen zonder Facebook over een kam scheren en afdoen als rare snuiters is niet meer dan generalisatie en kortzichtig.
Het was ook een reactie op iemand die zichzelf een leider vond omdat hij geen volger was. Dit probeerde ik te ontkrachten door te stellen dat je als goed leider ook goed volger moet kunnen zijn.BerendBoon schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
Na ongenuanceerde zaken te verkondigen rond facebook kom je ook met dit soort dingen aan? De massa volgen is makkelijk, maar afwijken van de massa is geen verzwakking. Je bronnen gaan ook heel ergens anders over, de eerste over volgerschap en de tweede over hoe je als leider rekening dient te houden met veranderend gedrag van volgers in jouw richting. Daarnaast zegt niemand dat goed volgerschap = goed burgerschap.
Afwijken van de kudde = innovatie. Hoeft niet altijd positief te zijn maar is wel de reden waarom we niet meer in grotten wonen.
Je hebt duidelijk bepaalde opvattingen die ik niet deel, met name blijkbaar een visie dat afwijkend gedrag van jouw norm per definitie slecht is. Er zijn 1001 goede redenen om geen facebook account te hebben als goedopgeleide 20/30er waarvan er in dit topic ook al voldoende zijn aangedragen. Zelf heb ik er overigens een maar vind het absoluut nutteloos.
Dus om wat olie op het vuur te gooien: ik vind mensen die dit soort meningen verkondigen (geen facebook = paria) een stuk ontwikkeling missen.
Afwijken van de kudde is volgens mij iets anders dan je afscheiden van de kudde, iets dat je naar mijn mening doet door niet te facebooken terwijl al je vrienden het wel doen. Die 1001 redenen uit dit topic hebben mij er niet van kunnen overtuigen. Wat vind jij de beste redenen om NIET mee te doen als goed opgeleide twintiger of dertiger?
En tuurlijk ben ik het jou en met velen eens dat facebooklozen geen paria's zijn. Er zijn inderdaad zoals je zegt genoeg redenen te verzinnen om het niet te gebruiken, hoewel de redenen die ik in mijn vriendenkring ben tegengekomen op zijn minst dubieus te noemen zijn. Dit heeft te maken met vriendinnetjes die niet mogen zien met welke andere vrouwen ze allemaal contact hebben en een paar cases van algehele digibetie, wat ik apart vind anno 2012.
De kudde metafoor is wel een mooie eigenlijk, had ik in mijn TS moeten zetten. Klinkt een stuk leuker dan paria en kluizenaar. Een lief schaapje dat niet meer mee wil doen met de kudde en alleen in het bos geconfronteerd wordt met de brute wereld van het niet worden uitgenodigd voor feestjes en niet weten hoe het met zijn familie er aan toe gaat die inmiddels vele heiden verder wonen.
Die site boeit me niet. Als jij niet van FPS spellen houdt ga je toch ook niet Mw3, Bf3 enz spelen? Dus waarom zou je daar kuddedier uithangen en je er vervelen, juist omdat er tientallen, zo niet honderen miljoenen mensen FPS games spelen?
[ Voor 27% gewijzigd door witeken op 06-08-2012 23:02 ]
“I think of it like a Thanksgiving dinner. You [do] all this preparation, you invite all the guests, you have the meal, and then suddenly, it seems, it’s over.”
Tweakblog van de maand
Schitterende logica, valt niets tegenin te brengen.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:44:
[...]
Afwijken van de kudde is volgens mij iets anders dan je afscheiden van de kudde, iets dat je naar mijn mening doet door niet te facebooken terwijl al je vrienden het wel doen.
Behalve misschien dat :
- In het begin niemand Facebook had (dus eigenlijk ben jij een afscheiding van de kudde)
- Het heel erg raar is dat al je vrienden facebooken als ze nog niet eens een normaal antwoord meer krijgen op vragen als : Hoe gaat het met je? Als ze niet eerst je FB-pagina hebben bekeken (ik bedoel je gaat het toch niet 2x zeggen). De mensen die niet FB'en die "ontvrienden" je in real life omdat je nog niet eens meer normaal een gesprek wenst aan te gaan, tja dan houdt je enkel maar FB'ers over.
Begrijp ik het nu goed dat jij het beter vindt om verstand op nul te zetten en de kudde te volgen dan voor jezelf na te denken?De kudde metafoor is wel een mooie eigenlijk, had ik in mijn TS moeten zetten. Klinkt een stuk leuker dan paria en kluizenaar. Een lief schaapje dat niet meer mee wil doen met de kudde en alleen in het bos geconfronteerd wordt met de brute wereld van het niet worden uitgenodigd voor feestjes en niet weten hoe het met zijn familie er aan toe gaat die inmiddels vele heiden verder wonen.
Maar als al je "vrienden" dit nou doen? Dan moet je toch wel? Ook al is het met tegenzin, spelen zal je. Want anders "hoor je er niet meer bij". Dat is toch wat TS zegt?witeken schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:57:
Als jij niet van FPS spellen houdt ga je toch ook niet Mw3, Bf3 enz spelen?
Dat zegt vooral wat over je vriendenkring, doe er wat aanHenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:44:
hoewel de redenen die ik in mijn vriendenkring ben tegengekomen op zijn minst dubieus te noemen zijn.
Nog steeds een onzinnige vergelijking. Zolang je blijft denken dat alleen de volgers van jouw Facebook-evangelie het geluk zullen vinden, zul je in de waan blijven dat Facebook goed, belangrijk of nodig is. En dat is het op geen enkele manier, net zoals andere social media geen enkele noodzaak hebben.De kudde metafoor is wel een mooie eigenlijk, had ik in mijn TS moeten zetten. Klinkt een stuk leuker dan paria en kluizenaar. Een lief schaapje dat niet meer mee wil doen met de kudde en alleen in het bos geconfronteerd wordt met de brute wereld van het niet worden uitgenodigd voor feestjes en niet weten hoe het met zijn familie er aan toe gaat die inmiddels vele heiden verder wonen.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Hij probeert er wat aan te doen, maar na tig keer gezocht te hebben op FB heeft hij ze nog steeds niet kunnen vinden, dus kan hij ze ook niet "ontvrienden"gambieter schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:05:
[...]
Dat zegt vooral wat over je vriendenkring, doe er wat aan
Daar gaan we weer. Ik blijf mezelf niet verklaren. Ik ben er klaar mee. Iedereen trekt constant de verkeerde conclusie door foute aanames. Ik weet zelf het best hoe ik functioneer 'in de kudde' en je aanames zitten er faliekant naast. Ik heb geen zin om contstant die vastgeroeste denkpatronen los te weken.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 20:55:
[...]
A good way to test the effectiveness and strength of a strategy is to look at whether it contains a strong and authentic tagline.
Topic mergen met zin of onzin religiegambieter schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:05:
Zolang je blijft denken dat alleen de volgers van jouw Facebook-evangelie het geluk zullen vinden, zul je in de waan blijven dat Facebook goed, belangrijk of nodig is. En dat is het op geen enkele manier, net zoals andere social media geen enkele noodzaak hebben.
[ Voor 3% gewijzigd door witeken op 06-08-2012 23:15 ]
Tweakblog van de maand
Het zal mij aan mijn derrière oxideren, maar ik denk dat het heel erg afhankelijk is van het type mens en, vooral, leeftijdscategorie. Mijn moeder (in de medio 40) zit dagelijks met haar laptop op schoot. TV kijken, en ondertussen een spelletje spelen op Facebook, om de tijd te doden. Die zet ook regelmatig wat op Facebook, en soms hoor ik daar wel wat over. Niet negatief, maar wel met een gezette ondertoon, dat het altijd mijn moeder is die het eerste op alles reageert. Dus voor een 40er is het nog niet echt "geoorloofd" om dagelijks online te zijn.
Echter ben ik zelf inmiddels 16, en ik weet dat ik heel raar werd aangekeken in de tweede klas (da's inmiddels 4 jaar terug) dat ik nog geen Hyves had, en dat heb ik ook geprobeerd zo lang mogelijk, al dan niet voor altijd, te ontwijken. Echter is de sociale druk voor mij te veel geworden, en heb ik uiteindelijk een Hyves-account aangemaakt, want ik was het "Hey, heb je nou al een Hyves? Maak er eens eentje aan joh!" helemaal beu. Ik zal dan ook eerlijk zijn dat ik mijn Hyves niet om een andere reden dan om van het gezeur af te zijn heb aangemaakt. Op den duur ga je dan toch eens kijken wat het allemaal inhoud, wat is een por precies, wat doet het, stuur je eens een krabbel, en voìla, je bent opgezogen door het monster genaamd 'Social Media'.
Als middelbaar scholier wordt je als een paria aangekeken. Op je vervolgopleiding zal dat minder zijn, maar daar zal ook een sinistere gedachte rondgaan over iemand zonder Facebook. Het is naar mijn idee een beetje de stempel dat je niet in een sociaal isolement leeft, want het zijn altijd de niet-populaire, afgezonderde, alternatieve typjes uit de klas die geen Facebook- of Twitteraccount hebben.
Mij persoonlijk interesseert het me niet of iemand wel of geen Facebook of Twitter heeft, en ik kan het heel goed begrijpen als iemand daarvoor kiest. Maar een gemiddelde scholier, zelfs op het VWO, kan daar minder goed mee omgaan.
[ Voor 11% gewijzigd door naarden 4ever op 06-08-2012 23:21 ]
Eerlijk waar, ik vind de wereld die in dit topic geschetst wordt bijna eng. "Er wat over horen" als je moeder wat op FB zet?naarden 4ever schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:18:
Mijn moeder (in de medio 40) zit dagelijks met haar laptop op schoot. TV kijken, en ondertussen een spelletje spelen op Facebook, om de tijd te doden. Die zet ook regelmatig wat op Facebook, en soms hoor ik daar wel wat over.
En de TS werkt dus rustig mee met dit soort praktijken door niet-FB'ers als paria's af te schilderen.Echter is de sociale druk voor mij te veel geworden, en heb ik uiteindelijk een Hyves-account aangemaakt, want ik was het "Hey, heb je nou al een Hyves? Maak er eens eentje aan joh!" helemaal beu. Ik zal dan ook eerlijk zijn dat ik mijn Hyves niet om een andere reden dan om van het gezeur af te zijn heb aangemaakt.
...
Als middelbaar scholier wordt je als een paria aangekeken. Op je vervolgopleiding zal dat minder zijn, maar daar zal ook een sinistere gedachte rondgaan over iemand zonder Facebook.
...
Maar een gemiddelde scholier, zelfs op het VWO, kan daar minder goed mee omgaan.
Dit is toch niet gezond meer als scholieren zo gaan denken over iets wat totaal niet relevant is.
Sociale druk vanwege het wel of niet hebben van FB / Hyves. Account aanmaken om van het gezeur af te zijn.
Echt, deze wereld is gek. Want ik neem aan dat de standaard sociale druk-dingen niet weggegaan zijn (kleding / schoenen / uiterlijk etc) en dat dit dus enkel maar meer druk is.
De hele Social Media wereld is gewoon gek aan het worden.
Ja, er wat over horen, dat ze altijd de eerste is. Ik denk dat een gemiddeld facebookvriend in deze situatie dan toch wat helderder denkt. Maar absoluut, ze is niet de enige. Het is gewoon minder vanzelfsprekend dat je binnen 5 minuten al je eerste reactie hebt. In tegenstelling tot bij de jeugd van tegenwoordig. En dan spreek ik als insider.Gomez12 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:34:
[...]
Eerlijk waar, ik vind de wereld die in dit topic geschetst wordt bijna eng. "Er wat over horen" als je moeder wat op FB zet?
Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik ook denk van 'he? Geen Facebook?', maar dat is dan meer in de trant van 'Hoe houd je het vol?!'.[...]
En de TS werkt dus rustig mee met dit soort praktijken door niet-FB'ers als paria's af te schilderen.
Dit is toch niet gezond meer als scholieren zo gaan denken over iets wat totaal niet relevant is.
Sociale druk vanwege het wel of niet hebben van FB / Hyves. Account aanmaken om van het gezeur af te zijn.
Echt, deze wereld is gek. Want ik neem aan dat de standaard sociale druk-dingen niet weggegaan zijn (kleding / schoenen / uiterlijk etc) en dat dit dus enkel maar meer druk is.
De hele Social Media wereld is gewoon gek aan het worden.
Absoluut, de sociale druk is erg hoog. Het is een bel, en die gaat op korte termijn ploffen.
Een oud gezegde:Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 14:07:
[...]
Maar om een week nar griekenland te gaan en dan van 23:00 toto 9:00 in een disco te hangen?
Dat kan ik hier ook, daar ga ik niet voor op vakantie.
en dat is helaas wat de meeste doen op vakantie, vreselijk.
Maar dat is een ander verhaal trouwens. Ik vind er niks aan om te gaan "stappen". En al helemaal niet in een warm land waar ik nog nooit geweest ben, dan wil ik ook wat zien.
Als je geen Griekse gen..kt hebt, ken je Griekenland niet!!!
(Je kunt ook andere landen invullen...)
Dus misschien toch een keer die disco induiken....
P.S. Ben jij een van die andere vrienden van de TS'er?? (Natuurlijk dan wel eentje met FB)
Maar ik snap natuurlijk ook wel dat dit getroll van jullie is
Het klinkt meer als een verslaving.naarden 4ever schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:37:
Ja, er wat over horen, dat ze altijd de eerste is. Ik denk dat een gemiddeld facebookvriend in deze situatie dan toch wat helderder denkt. Maar absoluut, ze is niet de enige. Het is gewoon minder vanzelfsprekend dat je binnen 5 minuten al je eerste reactie hebt. In tegenstelling tot bij de jeugd van tegenwoordig. En dan spreek ik als insider.
De hele dag wachten op iets nieuws om daar meteen op te kunnen reageren.
Verwijderd
Dus als jullie met zijn 12-en bij elkaar zijn hebben die 10 het over hetzelfde wat ze al op FB hebben gedeeld/gelezen?Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:24:
Dingen veranderen, daar kun je in meegaan of niet.
Als 10 / 12 mensen in een vriendengroep dit wel doen en 2 niet, moeten die 10 zich dan aanpassen aan de andere 2 en hun gesprekken en manier van communiceren erop aanpassen?
En als iemand van die 10 iets wil plannen hebben die andere 2 pech omdat ze geen FB hebben?
Iemand komt jou tegen in de super en heeft ergens gehoord dat je je auto in de prak hebt gereden en vraagt hoe en wat, wat zeg je dan, "geen zin om dat verhaal weer te vertellen kijk maar op FB"?
Volgens mij is die vraag verkeerd om, maar goed: omdat mijn goedopgeleide vrienden die eveneens tussen de twintig en dertig jaar oud zijn, net als ik meer waarde hechten aan persoonlijk contact.HenkEisDS schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 22:44:
Wat vind jij de beste redenen om NIET mee te doen als goed opgeleide twintiger of dertiger?
MSN/Hyves/Facebook/WhatsApp/SMS voegt voor mij niets toe, ik spreek mensen veel liever persoonlijk (in levende lijve of per telefoon) omdat dat in mijn ervaring honderden malen efficiënter is en ik gebruik de rest dan ook alleen bij pure noodzaak. Als ze de moeite van het langsgaan of opbellen niet waard zijn, waarom zou ik dan wel semi-geïnteresseerd door hun status-updates scrollen?
Dus: wat zou een goede reden zijn om mijn Facebook eens wel te gaan benutten?
https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...
Ik ben ook niet vindbaar op internet, ben ik nu ook een gevaarlijke psychopaat?Facebook is zo'n wijdverspreid fenomeen dat juist géén account hebben op de populaire social media website als verdacht kan worden aangemerkt, zo schrijft het Duitse magazine Der Tagesspiegel.
Het Duitse blad schrijft dat zowel de Noorse massamoordenaar Anders Breivik, als de Colorado-shooter James Holmes, geen Facebook-accounts hadden. Beide psychopaten waren amper traceerbaar actief op het internet en lieten hier dan ook geen sporen na.
Een Duitse psycholoog noemt het een teken van het hebben van een 'gezond sociaal netwerk' als iemand een Facebook-account heeft. Een uitzondering moet gemaakt worden voor de oudere generatie, zo schrijft het blad. Deze is niet opgegroeid met social media en is daarom wat terughoudend met het aanmaken van een profiel.
Forbes stelde een maand geleden dat werkgevers het verdacht vinden als een sollicitant niet terug te vinden is op Facebook.
Facebook-fanboys, kom er meer in
Ey!! Macarena \o/
ik heb gelukkig wel veel profielen, maar ik gebruik ze niet..
hoe verdacht ben ik nu?
het is erg slim om toch overal een profiel te hebben, maar eigenlijk een slimme psychopaat te zijn...
ik vindt het een beetje nietszeggend. alsof mensen die geen internet nodig hebben, meteen iets mankeert.
maar het is natuurlijk wel zo, dat wanneer je , ook al zijn het er maar een paar, mensen kent, er een aantal bij zijn met internet, die ongetwijfeld wel eens naar je mail adres hebben gevraagd, of een profiel op internet, of je stond ingeschreven bij een school inclusief mail adres etc. dus als je echt helemaal geen enekele binding hebt op intrenet, je daar waarschijnlijk wel een beetje moeite voor hebt gedaan. wat wel verdacht is, want het kan ook geen kwad, tenzij je paranoïde bent.
en dat is waarschijnlijk wel een beetje aan te duiden als abnormaal.
Super plek om contacten te leggen met pc gerelateerde bedrijven en andere 'casemodders'.
Geweldig ook om alles bij te houden in de 'modding scene'. Veel dingen worden daar eerst of zelfs alleen gepost voordat ze op fora komen te staan.
Ook als je zelf met een bedrijf in die scene bezig bent ... top om reclame te maken!
[ Voor 12% gewijzigd door samo op 07-08-2012 13:32 . Reden: De linkjes naar de pagina's voegen weinig toe aan de inhoud van het bericht, je kan prima zonder ]
GTA VI - All aboard the hype train!!
Heb juist voor die reden een account aan "moeten" maken omdat ik de info die ik wilde gewoon anders niet meer kon zien.
Staat er ook maar iets op mijn pagina, behalve een naam? Nop.
Doe ik er ooit iets mee? Nop. (edit: hmm doe er toch iets mee bedenk ik me, winacties waarbij je per se moet liken oid, maar geen info posten, ach ja.)
Heb ik het nodig? Helaas wel.
Vriend van me zet overigens ook alles op FB. En geeft idd de reactie, maar dat heb ik toch op FB gezet als ik vraag waar hij het over heeft.
Wordt helaas verwacht dat je maar alles volgt. Niet dat ik het dan doe, maar goed, het wordt wel verwacht.
Jammer dat ik daardoor steeds minder contact met die vriend heb. Maar goed, das zijn eigen keuze.
[ Voor 7% gewijzigd door Morelleth op 07-08-2012 13:10 ]
D&D enthousiast en overmatig 3D printer, dus nu ook 3D printservice en mini's: MJG-3d.nl
er waren zelfs nederlandse bedrijven die hun fisieke winkel bijna hadden egsloten en alleen nog een winkel in / op secondlife zouden starten.
maar goed dat die halvegare gamers het toch niet "gewonnen" hebben
Vorige week accountje gemaakt, nu ben ik niet meer verdacht!RaZ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:43:
'Geen Facebook hebben is verdacht'
[...]
Ik ben ook niet vindbaar op internet, ben ik nu ook een gevaarlijke psychopaat?
Verwijderd
dus als je niet de disco in gaat heb je geen seks?Shaggie_NB schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:44:
[...]
Een oud gezegde:
P.S. Ben jij een van die andere vrienden van de TS'er?? (Natuurlijk dan wel eentje met FB)
Maar ik snap natuurlijk ook wel dat dit getroll van jullie is. Want niemand zou IRL zo bekrompen, kwetsend, bot, discriminerend, polariserend en tot het fascistische af kunnen zijn.
beetje kromme gedachte, niet?
verder is er niks trollend aan, aan jou reactie echter wel.
Gomez12 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:34:
[...]
En de TS werkt dus rustig mee met dit soort praktijken door niet-FB'ers als paria's af te schilderen.
Toen jij op school zat had je zeker geen rages. Een beetje praktisch alle scholieren van alle tijden als ziekelijk neerzetten
Waar zie jij een topic "Wat te denken van mensen die géén Aussie dragen?"?Patriot schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:10:
[...]
![]()
![]()
![]()
Toen jij op school zat had je zeker geen rages. Een beetje praktisch alle scholieren van alle tijden als ziekelijk neerzetten
Dit is geen schoolplein, dit is een forum vol (jong)volwassenen, en de gedachtegang dat een Facebook-account verplicht zou zijn om mee te kunnen draaien in de maatschappij vind ook ik zeer verontrustend.
Lekker belangrijk dat iemand geen facebook heeft. Dan bel/sms/mail je die persoon om contact te leggen?
Ik vind het eerder raar dat iemand het raar vind dat iemand geen facebook heeft.
Das hetzelfde als veel mensen een fiets hebben ( of veel van je "vrienden" ) waarbij 2 mensen geen fiets hebben en dat ook raar vinden.
Vind het niet erg belangrijk facebook.
Vergeet niet dat een aanzienlijk deel van GoT deze leeftijd heeft, en dus vast wel die mening aangedaan is. Toen ik op de middelbare school zat was het Hyves en MSN wat populair was, en vroeg iedereen daarnaar. Nu blijkbaar Facebook. Over vijf jaar weer wat anders.CodeCaster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:20:
[...]
Waar zie jij een topic "Wat te denken van mensen die géén Aussie dragen?"?
Dit is geen schoolplein, dit is een forum vol (jong)volwassenen, en de gedachtegang dat een Facebook-account verplicht zou zijn om mee te kunnen draaien in de maatschappij vind ook ik zeer verontrustend.
Lijkt me duidelijk dat het allemaal maar rages zijn. 'Sociale' netwerken zijn er altijd geweest, want mensen willen graag met elkaar praten, foto's en video's laten zien, etc. Of dat nou via directe communicatie, telefoon, SMS, BBS, IRC, ICQ, YIM, MSN, Hyves, Myspace, Google+, Facebook of Orkut gaat is de waan van de dag. Er zijn voor- en nadelen aan elke dienst, zo vind ik facebook waardeloos gezien mensen zonder account niks kunnen zien (en ik dus niet mensen kan linken naar een facebook-dingest om wat te laten zien). Dus om foto's te laten zien gebruik ik GoT fotoalbum of Picasa, en om met mensen te kletsen gebruik ik XMPP-based meuk.
Mijn gebruik:
- Ik heb een Facebook account, ik kijk af te toe eens, zet er zelden iets op.
Mijn mening:
- De zoveelste hype
- Sinds wanneer "moet" je dit hebben? Wat is er mis met een gewone mail, telefoongesprek, sms?
- De helft van mijn kennissen kunnen mij eigenlijk geen kl*ten schelen
- 99% van de posts zijn niet interessant: "ga nu eten", "nu terug van werk", "straks naar de film"
Wie ligt er hier van wakker?
- FB is een gigantisch voyeuristische tool
- Mensen meten zich graag met anderen: waar is die op reis geweest? welke dure fiets heeft die? hoe groot is die zijn huis? "Hoe doe ik het in verhouding tot een ander"
- Het zadelt anderen met een slecht gevoel op: die is op reis geweest en ik niet
- Mensen hebben graag bevestiging: foto van hun nieuwe auto en met 10 likes als teken dat je de juiste keuze hebt gemaakt
- Mensen wekken graag medevoelen op: een heel verhaal over hun koter die van de schommel is gevallen met 5 commentaren "hoe erg"
Eerlijk gezegd kan het gewoon aan mijn r**t roesten, ik ga wel met mijn vrienden op café een pot drinken en kletsen we daar wat bij
Dat ligt eerder aan je vrienden dan aan Facebook natuurlijk. Mijn wall staat eigenlijk vrijwel alleen maar vol met dingen die ik vanuit professioneel oogpunt interessant vind en dingen die ik grappig vind.DinoBe schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:13:
- 99% van de posts zijn niet interessant: "ga nu eten", "nu terug van werk", "straks naar de film"
Het punt is dat Facebook in zekere zin ook gewoon een rage is, net zoals MSN dat ooit was. Dat zo'n rage flink wat momentum op kan pakken en daardoor vrij lang door kan gaan is niet relevant. Als je vroeger geen MSN had werd je ook raar aangekeken. Ze vinden je echt geen paria, en doen alsof dat wel zo is maakt het nog niet zo, alleen ze vinden het wel gek.CodeCaster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 16:20:
[...]
Waar zie jij een topic "Wat te denken van mensen die géén Aussie dragen?"?
Grof weg een paar verschillende facebookers (ja, je moet mensen niet in hokjes stoppen, maar het is wel overzichtelijker)
- Zij zonder facebook, omdat het onzin is en in het echt met mensen praten een stuk leuker is (waar)
- Zij met facebook, omdat porren een toegevoegde waarde heeft aan de dagelijkse ochtendrituelen (ik)
- Zij met facebook, die een obsessie hebben om zo veel mogelijk vrienden te hebben en op te scheppen. (helaas een veelvoorkomend soort, ook meestal niet de mensen die je op feestjes tegenkomt)
- Zij met facebook, maar dan zakelijk (kan ook)
- Zij zonder facebook, omdat zij verminderde sociale behoeften hebben (geen commentaar)
Weetje, al zijn het nog zulke losers, ik ben echt nieuwsgierig naar anderen, wat ze doen, waar ze nu werken, hoe het ermee gaat. Ik ben gewoon een vreemd figuur, maar op een of andere manier vindt ik het echt interessant ipv alleen interesse omdat het sociaal moet dat te vragen.DinoBe schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:13:
- De helft van mijn kennissen kunnen mij eigenlijk geen kl*ten schelen
Ik lees prima oudgrieks, als jij dat in de disco (wow, disco, 80's grooveShaggie_NB schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:44:
Hou je in, kom opzeg, gelukkig lezen de moderatoren hier overheen, dit bevestigd mijn geweldige thoerie. Mensen die erbij willen horen bevestigen hun onzekerheid door anderen af te maken. En dat is voor de verandering nog echt waar ook! Een soort menselijke pikorde, ik heb er nooit interesse in gehad, ik denk niet dat ik bevriend zou kunnen zijn met mensen die wel deelnemen. Het is niet sympathiek en het produceert een akelige druk op zij die geen fb hebben. In dit geval krijg je het idee om niet te facebooken. En natuurlijk heb ik niet helemaal terug gebladderd, ik weet niet of Denskie lelijke dingen gezegd heeft, en je puur verdedigd, maar dan nog.P.S. Ben jij een van die andere vrienden van de TS'er?? (Natuurlijk dan wel eentje met FB)
Maar ik snap natuurlijk ook wel dat dit getroll van jullie is. Want niemand zou IRL zo bekrompen, kwetsend, bot, discriminerend, polariserend en tot het fascistische af kunnen zijn.
Apart? Ik vindt het zelfs bizar. Daar hoef ik geen vrienden mee te zijnGomez12 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:15:
Ik moet toch echt zeggen dat ik dit een zeer apart standpunt vind.
In wezen zeg je iets van : Iedereen moet mijn FB lezen anders val je buiten mijn vrienden boot. Natuurlijk hoef je niet alles te lezen, ik bedoel vakantie is een acceptabel excuus om niet alles gelezen te hebben.
En dat bedoel ik, als jij niet eens een oprechte vraag, getuigende van diepmenselijke interesse, wilt beantwoorden, is dat op z'n vreemd. (sorry, gebruik graag moeilijkere uitdrukkingen omdta ze veel meer indruk maken dan een aaneensluiting van vloeken)Verwijderd schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 13:10:
Als je mij niet wilt volgen op FB mag dat prima hoor, maar dan ga je ook niet alles vragen lijkt me?
Gelukkig zijn het vaak de minst actief facebookers (of mensen zonder fb) die je om 3:00 s'nachts in de stad tegenkomt.naarden 4ever schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:18:
Als middelbaar scholier wordt je als een paria aangekeken. Op je vervolgopleiding zal dat minder zijn, maar daar zal ook een sinistere gedachte rondgaan over iemand zonder Facebook. Het is naar mijn idee een beetje de stempel dat je niet in een sociaal isolement leeft, want het zijn altijd de niet-populaire, afgezonderde, alternatieve typjes uit de klas die geen Facebook- of Twitteraccount hebben.
Ik wist niet dat je ook op het VWO rondhingMij persoonlijk interesseert het me niet of iemand wel of geen Facebook of Twitter heeft, en ik kan het heel goed begrijpen als iemand daarvoor kiest. Maar een gemiddelde scholier, zelfs op het VWO, kan daar minder goed mee omgaan.
Deze vindt ik mooiCodeCaster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:27:Als ze de moeite van het langsgaan of opbellen niet waard zijn, waarom zou ik dan wel semi-geïnteresseerd door hun status-updates scrollen?
Is het niet 'n beetje groot topic geworden, dadelijk komt het nog zover dat er een "Het Grote "Wat vinden we van mensen zonder Facebook?"-topic deel 2" wordt gestart
Persoonlijk denk ik dat een van de rages gaat aanhouden, msn is vervangen door whatsapp, hyves door facebook. Als zij genoeg evolueren zullen zij niet vervangen worden. Zo is skype nog steeds skype.
| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |
Verwijderd
Waarom zou je in gods-naam op internet willen staan? Omdat 'de rest het ook doet'?
Echt een typisch voorbeeld van massaficatie, zelfbehoud en peer-pressure.
De elementen die mede hebben geleid tot WO-II, terrorisme etc. Gewoon blind volgen, de kudde- anders wijk je af. Net als met voetbal en Koninginnedag, oranje-meuk allemaal- echt onzin.
Ik vind mensen op FB en andere social media juist enorm boring. Kan er niks anders van maken, helaas.
Social Media zijn zo ouderwets-passe, ongelooflijk. Gewoon een grote waste of time, als je het mij vraagt.
Wanneer een werkgever het verdacht vindt dat iemand niet op FB staat, dan denk ik: waarom zou je uberhaupt voor zo'n baas willen werken? Dat moet vast een saaie baan/stoffig bedrijf zijn?! Wees blij met de ondernemende mens, die gewoon hard werkt, niet zijn werktijd verknoeit aan prive-socializen en een goed ethos toont.
De enige reden die ik als nuttig kan beschouwen is die betreffende direct-marketing, zelf ads plaatsen en tenslotte als marketing-research-tool, om een target audience te vinden voor je ads, indien je ondernemer bent. Louter functioneel dus, maar zonder leden werkt het niet- het is dus een haat-liefde verhouding eigenlijk, waar ik prive geen deel van uit zou willen maken.
Met vrienden/dierbaren spreek je imo gewoon af, per mail of een kort telefoontje en gewoon op een terras of thuis etc. Sapje erbij, gezellig kletsen, whatsoever. Niet hardop bellen in het openbaar, twitteren, FB'en of overig quasi-interessant doen etc.- zo fake allemaal.
Daarnaast heb ik het lezen van old-fashion boeken herontdekt en vind dat er vaak betere informatie in staat dan op het (eenzijdige) internet- waar iedereen elkaar 'Google-plussed' en nablaat. Internet is gewoon 1 grote kloon van zichzelf. Een soort onbedoelde incremental-backup zeg maar.
In een virtuele wereld waarin iedereen op zoek is naar authenticiteit, is de enige remedie om dit gewoon zelf te realiseren door gewoon 'te zijn', in real-time. Authentieker (~echtheid) kun je niet worden. De geest/persoon is het raam met het glas, planten in de vensterbank, het zonnetje dat er doorheen schijnt. De 'social media' is het gordijn van nagemaaktheid er omheen, wat het raam (en de rest) vertroebelt.
Definitie van ~sociaal: je eigen gang gaan, zonder dat je de belangen van anderen schaadt.
(Je bent dus niet per se 'niet sociaal', anti-sociaal of asociaal, indien je niet op FB of andere SM (
Simpel, ik heb geen Facebook account uit principe.HenkEisDS schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:57:Ik zelf vind mensen zonder facebook een beetje raar. Iedereen zit er op, dus waarom zou jij jezelf afzonderen van de rest? Het zijn imho de kluizenaren van het internettijdperk. Waar je vroeger ging wonen in een hutje ver van de bewoonde wereld vandaan zonder je jezelf nu af door niet te beginnen aan facebook.
Ook recruiters en inlichtingsdiensten delen mijn mening, maar gaan daarin wel erg ver. Bedrijven in Amerika dwingen nieuwe werknemers om hun credentials af te geven, anders krijgen ze geen baan. Inlichtingsdiensten zien mensen zonder facebook, of met erg weinig vrienden, als verdacht.
Bij Facebook ben jij het te consumeren middel voor adverteerders etc. wat privacy voor Facebook een irritant obstakel maakt, kijk maar naar de ophef over privacy schending rond Facebook om de paar maanden.
Ik vind mijn privacy belangrijker als het hebben van een account en wens dus ook niet gebruik te maken van de producten van een bedrijf met enkel dollar tekens in de ogen en geen geweten.
Ook vind ik het juist gevaarlijk dat werkgevers en inlichtingsdiensten zomaar alles binnen mijn privé leven willen en kunnen inkijken, dit gaat zij namelijk helemaal niets aan.
Precies ... Je kan zelf kiezen van wie of wat je wel updates wilt zien.NMe schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 17:29:
[...]
Dat ligt eerder aan je vrienden dan aan Facebook natuurlijk. Mijn wall staat eigenlijk vrijwel alleen maar vol met dingen die ik vanuit professioneel oogpunt interessant vind en dingen die ik grappig vind.
Jezelf, op internet, overdreven hard afzetten tegen iets is anders ook niet echt een origineel concept.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:51:
FaceBook is de grootste onzin-hype ever created...
Waarom zou je in gods-naam op internet willen staan? Omdat 'de rest het ook doet'?
Echt een typisch voorbeeld van massaficatie, zelfbehoud en peer-pressure.
De elementen die mede hebben geleid tot WO-II, terrorisme etc. Gewoon blind volgen, de kudde- anders wijk je af. Net als met voetbal en Koninginnedag, oranje-meuk allemaal- echt onzin.
Ik vind mensen op FB en andere social media juist enorm boring. Kan er niks anders van maken, helaas.
Social Media zijn zo ouderwets-passe, ongelooflijk. Gewoon een grote waste of time, als je het mij vraagt.
Wanneer een werkgever het verdacht vindt dat iemand niet op FB staat, dan denk ik: waarom zou je uberhaupt voor zo'n baas willen werken? Dat moet vast een saaie baan/stoffig bedrijf zijn?! Wees blij met de ondernemende mens, die gewoon hard werkt, niet zijn werktijd verknoeit aan prive-socializen en een goed ethos toont.
De enige reden die ik als nuttig kan beschouwen is die betreffende direct-marketing, zelf ads plaatsen en tenslotte als marketing-research-tool, om een target audience te vinden voor je ads, indien je ondernemer bent. Louter functioneel dus, maar zonder leden werkt het niet- het is dus een haat-liefde verhouding eigenlijk, waar ik prive geen deel van uit zou willen maken.
Met vrienden/dierbaren spreek je imo gewoon af, per mail of een kort telefoontje en gewoon op een terras of thuis etc. Sapje erbij, gezellig kletsen, whatsoever. Niet hardop bellen in het openbaar, twitteren, FB'en of overig quasi-interessant doen etc.- zo fake allemaal.
[
Daarnaast heb ik het lezen van old-fashion boeken herontdekt en vind dat er vaak betere informatie in staat dan op het (eenzijdige) internet- waar iedereen elkaar 'Google-plussed' en nablaat. Internet is gewoon 1 grote kloon van zichzelf. Een soort onbedoelde incremental-backup zeg maar.
Ik ben vrij sociaal, maar heb ook een FB account.Definitie van ~sociaal: je eigen gang gaan, zonder dat je de belangen van anderen schaadt.
Hoe schaad ik jouw of andermans belangen dan?
My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world
Valide punt, maar je beseft dat dit opgaat voor zo'n beetje alle gratis diensten op internet?SECURITEH schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 20:15:
[...]
Simpel, ik heb geen Facebook account uit principe.
Bij Facebook ben jij het te consumeren middel voor adverteerders etc. wat privacy voor Facebook een irritant obstakel maakt, kijk maar naar de ophef over privacy schending rond Facebook om de paar maanden.
Uiteraard bedoel ik hier niet mee dat je Facebook daarom toch maar moet gebruiken, maar als je jouw redenatie doortrekt moet je heleboel niet gebruiken.
Engineering is like Tetris. Succes disappears and errors accumulate.
Daar is het mij ook nog wel het meest om te doen, niet vindbaar zijn. En nee ik plan geen bomaanslag oid. Ik wil gewoon niet dat mensen me profilen op basis van een foto, paar regels informatie en wie mijn vrienden zijn. Als je wat van me wil weten stuur je me een mailtje of geef je een bel. PuntRaZ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
"There are two hard things in computer science: cache invalidation, naming things, and off-by-one errors."
Er is ook een heleboel dat ik niet gebruik.armageddon_2k1 schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 21:47:
[...]
Valide punt, maar je beseft dat dit opgaat voor zo'n beetje alle gratis diensten op internet?
Uiteraard bedoel ik hier niet mee dat je Facebook daarom toch maar moet gebruiken, maar als je jouw redenatie doortrekt moet je heleboel niet gebruiken.
En er is uiteraard ook een hoeveelheid waar ik geen probleem mee heb ook omdat bedrijven best wat mogen verdienen maar de vele schendingen van Facebook en Google (wat betreft de maps auto's etc die WiFi data verzamelde) zijn doorgeslagen en mogen van mij verdwijnen uit deze wereld.
Dit vind ik toch wel zo'n ontzettend omgekeerde wereld! Ik krijg er zelfs een beetje slechte smaak van in de mond, want wat wil Bild hiermee bereiken? Gaan ze een beetje op het gevoel spelen bij mensen die er niet aan doen..... Bah bah bah.RaZ schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:43:
[...]
Ben zelf een vrij actief gebruiker van Facebook (wel 2 profielen: 1 speciaal voor games), maar ben tegelijkertijd erg terughoudend met wat ik post en heb me ook goed verdiept in hoe het werkt met die lijsten ed., want ik heb (helaas) een hele roedel vrienden/bekenden die helemaal los gaan, alles liken en overal op reageren. Daarbij hoeven bepaalde vrienden bepaalde dingen helemaal niet te zien dus moest ik wel even in de privacy-instellingen duiken...
Verder vind ik helemaal niets van mensen die geen Facebook hebben, zij zullen er hun reden voor hebben.
Waar ik wel wat van vind zijn de types die zich opstellen zoals bijv. ex-rokers dat doen of mensen die nu nog steeds trots lopen verkondigen dat ze al die jaren geen mobiel hebben. Dat soort "strijders"...

Was deze al langsgekomen?
Originally, a hacker was someone who makes furniture with an axe.
Geloof me, ik heb het geprobeerd. Maar wil ik hun. persoonlijkheden eigenlijk, op dusdanige manier veranderen dat het nette monogame vaders gaan worden dan heb ik er denk ik een dagtaak aan.gambieter schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:05:
[...]
Dat zegt vooral wat over je vriendenkring, doe er wat aan
[...]
Nog steeds een onzinnige vergelijking. Zolang je blijft denken dat alleen de volgers van jouw Facebook-evangelie het geluk zullen vinden, zul je in de waan blijven dat Facebook goed, belangrijk of nodig is. En dat is het op geen enkele manier, net zoals andere social media geen enkele noodzaak hebben.
Verder is het ook niet goed, belangrijk of nodig en het geluk zul je ook wel vinden zonder facebook, whatsapp, televisie, telefoon of elektriciteit, maar het is wel erg handig en leuk.
Niet helemaal. Facebook is gestart als soort van studentenalmanak zoals we die in Nederland kennen bij studentenverenigingen. Hele kudde tegelijk dus. Ikzelf ben gevolgd nadat ik de mailtjes met uitnodigingen in mijn mail niet meer kon negeren.Gomez12 schreef op maandag 06 augustus 2012 @ 23:05:
[...]
Schitterende logica, valt niets tegenin te brengen.
Behalve misschien dat :
- In het begin niemand Facebook had (dus eigenlijk ben jij een afscheiding van de kudde)
- Het heel erg raar is dat al je vrienden facebooken als ze nog niet eens een normaal antwoord meer krijgen op vragen als : Hoe gaat het met je? Als ze niet eerst je FB-pagina hebben bekeken (ik bedoel je gaat het toch niet 2x zeggen). De mensen die niet FB'en die "ontvrienden" je in real life omdat je nog niet eens meer normaal een gesprek wenst aan te gaan, tja dan houdt je enkel maar FB'ers over.
Dat dingen niet twee keer willen zeggen ben ik nog nooit tegen gekomen. Wel als iemand er op wijzen dat ie een domme vraag stelt omdat het antwoord als in de whatsapp groep staat en hij/zij daarna nog gereageerd heeft.
Verstand op nul niet, ik zal nooit dingen doen waar ik zelf niet beter van verwacht te worden. Denk dat niemand dat doet, behalve getrainde gevechtspiloten.Begrijp ik het nu goed dat jij het beter vindt om verstand op nul te zetten en de kudde te volgen dan voor jezelf na te denken?
[...]
Maar als al je "vrienden" dit nou doen? Dan moet je toch wel? Ook al is het met tegenzin, spelen zal je. Want anders "hoor je er niet meer bij". Dat is toch wat TS zegt?
Ik zeg verder ook niet dat mensen met tegenzin maar actief moeten gaan doen op facebook, ik zeg alleen dat ik het slecht kan bevatten dat mensen het niet leuk vinden.
Uhm ik hecht uiteraard ook meer waarde aan persoonlijk contact dan contact via facebook. Maar vind het wel leuk om persoonlijk in te haken op dingen die ik op facebook vluchtig voorbij heb zien komen.CodeCaster schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 12:27:
[...]
Volgens mij is die vraag verkeerd om, maar goed: omdat mijn goedopgeleide vrienden die eveneens tussen de twintig en dertig jaar oud zijn, net als ik meer waarde hechten aan persoonlijk contact.
MSN/Hyves/Facebook/WhatsApp/SMS voegt voor mij niets toe, ik spreek mensen veel liever persoonlijk (in levende lijve of per telefoon) omdat dat in mijn ervaring honderden malen efficiënter is en ik gebruik de rest dan ook alleen bij pure noodzaak. Als ze de moeite van het langsgaan of opbellen niet waard zijn, waarom zou ik dan wel semi-geïnteresseerd door hun status-updates scrollen?
Dus: wat zou een goede reden zijn om mijn Facebook eens wel te gaan benutten?
Goede redenen om hem toch te gaan gebruiken:
- Je kunt niet met iedereen die je kent bevriend zijn, zoveel tijd heb je niet. Je kunt nu wel zien wat ze allemaal aan het uitspoken zijn en wat ze allemaal voor leuke dingen doen. Komt er iets langs dat je interessant vind, dan kun je daar op inhaken. Blijkt dat die persoon zich ontwikkeld heeft tot iemand die je niet alleen aardig vind, maar nu ook interessant dan kun je er eens een biertje mee gaan doen. Die info had je anders niet gehad.
- Je deelt makkelijker foto's met vrienden en die kunnen de foto's bekijken wanneer zij willen. En niet zoals ergens in dit topic is vermeld op een foto avondje. Zoals eerder vermeld, mijn laatste foto avond was ergens in 2005. Afspreken in de kroeg om de verhalen van de reis te vertellen kun je nog steeds, maar dan laat je de foto's zien op de telefoon vanaf je facebook.
- Je blijft op de hoogte van feestjes en events. Zelfs degene die geiniteerd worden door kennissen en niet je vrienden. En achteraf kun je de foto's bekijken van het event en ervaringen delen. Zet hiervoor wel de mogelijkheid tot het reviewen van foto's als je getagged wordt aan anders komt het op je wall en zien al je vrienden die foto.
- Het is leuk tijdverdrijf voor als je je verveelt. Ik vind het leuk om vrienden van vroeger op te zoeken die ik 10 jaar niet gezien heb om te zien wat voor persoon ze zijn geworden.
- Het is handig bij het online daten om het kaf van het koren te scheiden. Op paiq, waar ik trouwens mijn huidige relatie heb ontmoet, sprak ik niet met iemand af voordat ik een facebookprofiel had gezien. Geeft je toch een beter beeld van iemand dan wat foto's en een tekstje.
Geen sex is overdreven, maar wel meer, met verschillende partners.Verwijderd schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 14:34:
dus als je niet de disco in gaat heb je geen seks?
beetje kromme gedachte, niet?
En eigenlijk kunnen we daarmee zeggen het probleem te hebben gevonden (jouw onvermogenHenkEisDS schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:34:
ik zeg alleen dat ik het slecht kan bevatten dat mensen het niet leuk vinden.
I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.
Laten we ze eens afgaan:Biersteker schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 22:48:
http://articles.businessi...open-graph-facebook-s-ceo
Was deze al langsgekomen?
Punt 10 is in Nederland niet rechtsgeldig: Facebook is geen eigenaar van jouw data en als jij wil dat ze jouw data verwijderen zijn ze dat verplicht, ongeacht hun algemene voorwaarden. Lekker boeiend dus.
Punt 9 is niet relevant. Het bedrijf staat niet gelijk aan de CEO. Een dienst moet je afrekenen op de dienst en hoe die gerund wordt, niet op degene die dat runnen doet.
Punt 8 is nogal een verdraaiing van de woorden van de PR-afdeling van Facebook.
Punt 7 was ten tijde van dat artikel waar, nu niet meer. Al zou ik het ook vroeger geen bait and switch genoemd hebben, daar heb ik heel andere associaties mee dan wat ze daar omschrijven. Facebook heeft ingezet op het toegankelijker maken van de verschillende privacy-opties waarmee je ontwikkelaars van apps heel makkelijk kan weren van bepaalde data.
Punt 6 is gewoon een bedrijf dat zijn eigen belangen veilig wil stellen. Bait and switch is gewoon laster.
Punt 5 is in elk geval nu onwaar. Of dat in 2010 ook zo was durf ik niet met zekerheid te zeggen. Ik kom als app-ontwikkelaar in elk geval nergens bij als er niet expliciet en ondubbelzinnig toestemming voor gegeven wordt.
Punt 4 is onzin. Facebook zou technisch incompetent zijn? Is dat waarom een site met honderden miljoenen gebruikers amper downtime heeft? Bugs komen in de beste software voor, ook in Facebook.
Punt 3 is waar. Begrijpelijk ook, maar toch kwalijk.
Punt 2...ik zie niet in waarom "niet open zijn" of liever "het Open Web niet ondersteunen" kwalijk moet zijn. Doen Microsoft en Google ook niet voor de respectievelijke diensten, en toch hebben miljoenen mensen een Hotmail- of Gmail-account. Verder lees ik daar alleen een herhaling van zetten over de Open Graph API die in elk geval nu onwaar zijn, misschien in 2010 ook wel.
Punt 1 is verdomd subjectief. Wat heeft een mening te zoeken in een opsomming van feiten?
Al met al een erg slecht artikel wat mij betreft. Facebook afzeiken is prima, doe ik ook van tijd tot tijd. Maar dat moet je niet baseren op dingen die subjectief of feitelijk onwaar zijn en het dan als feit presenteren.
En tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit nog wel een grote afstand. Ik denk dat Facebook nogal gaat lachen en het niet snel ook zal verwijderen. Het beste is ze die gegevens niet gevenNMe schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:47:
Punt 10 is in Nederland niet rechtsgeldig: Facebook is geen eigenaar van jouw data en als jij wil dat ze jouw data verwijderen zijn ze dat verplicht, ongeacht hun algemene voorwaarden. Lekker boeiend dus.
En dat is humor, want de functie van een PR-afdeling is het verdraaien van de waarheid om zo het product beter te laten lijken dan het is. Is verdraaide verdraaiing niet een dubbel negatief en daarmee positiefPunt 8 is nogal een verdraaiing van de woorden van de PR-afdeling van Facebook.
[ Voor 6% gewijzigd door gambieter op 07-08-2012 23:53 ]
Het antwoord is: niks het zijn je zaken niet punt.
Mja, datzelfde geldt ook voor elk ander bedrijf dat je gegevens opslaat en bewaart, ook nadat je klant af bent. Hoe vaak word je niet gebeld door een bedrijf waar je ooit klant bent geweest?gambieter schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:52:
[...]
En tussen gelijk hebben en gelijk krijgen zit nog wel een grote afstand. Ik denk dat Facebook nogal gaat lachen en het niet snel ook zal verwijderen. Het beste is ze die gegevens niet geven
Meestal doen ze daar nog moeilijk over ook."Hallo meneer NMe, ik heb een heel mooi aanbo..."
- "Ik sta in het bel-me-niet-register. Waarom bel je me toch?"
"Ja, u bent hier ooit klant geweest."
- "Dan wordt het hoog tijd dat jullie me uit jullie systeem halen."
Anyway, wat ik probeer te zeggen: Facebook is daar echt niet de enige in, en als dat een reden is om Facebook niet te gebruiken is het ook een reden om geen energie af te nemen en gewoon kaarsen te gebruiken voor licht.
Ik zeg niet dat de PR-afdeling niet liegt (far from itEn dat is humor, want de functie van een PR-afdeling is het verdraaien van de waarheid om zo het product beter te laten lijken dan het is. Is verdraaide verdraaiing niet een dubbel negatief en daarmee positief?
Van sommige punten geef je zelf al aan dat ze in 2010 wel golden. Vaak zijn ze pas na grote druk aangepast. Je moet toch op zijn minst toegeven dat ze dikwijls niet bepaald netjes waren. Of ze dat nu wel zijn mag je zelf bepalen, maar voor mij is zo'n bedrijf op zijn minst besmet; bedrijfscultuur verandert niet zomaar even, zeker niet zolang Zuckerberg nog de touwtjes in handen heeft.NMe schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 23:47:
[...]
Al met al een erg slecht artikel wat mij betreft. Facebook afzeiken is prima, doe ik ook van tijd tot tijd. Maar dat moet je niet baseren op dingen die subjectief of feitelijk onwaar zijn en het dan als feit presenteren.
G+ interesseert me meer omdat er veel interessantere dingen te vinden zijn. Ook de gebruiksvriendelijkheid van kringen (maken, berichten bekijken,...) is enorm handig.
Tweakblog van de maand
Ik vind mensen met facebook een beetje rare mensen, dat zijn juist "kluizenaren" ipv mensen zonder facebook.
Thanks dude.HenkEisDS schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 22:57:
Ik zelf vind mensen zonder facebook een beetje raar. Iedereen zit er op, dus waarom zou jij jezelf afzonderen van de rest? Het zijn imho de kluizenaren van het internettijdperk. Waar je vroeger ging wonen in een hutje ver van de bewoonde wereld vandaan zonder je jezelf nu af door niet te beginnen aan facebook.
Misschien ben ik dan wel een "kluizenaar in het internettijdperk": daar heb ik geen boodschap aan. Ik heb een Google-account, maar die heb ik ook alleen maar om een Android-telefoon met navigatie goed te kunnen gebruiken (want updaten van Maps loopt via de Market). Zodra Google zijn dienst Google+ verplicht activeert, gaat de Android-telefoon tegen de muur, komt er weer een dumbphone in, en en cancel ik mijn account bij Google. En mijn tablet gaat ook de deur uit.
Ik heb een eigen webspace, maar die wordt alleen gebruikt als e-maildomein.
Woei! Nou ben ik verdacht omdat ik me niet met anderen bemoei, niet wil dat anderen zich met mij bemoeien, en ik zoveel mogelijk informatie over mezelf van het internet af houd? Belachelijk. Er zijn een paar (kleine) dingen op internet te vinden over mij, onder mijn eigen naam, en zelfs die zou ik verwijderen indien mogelijk. Het gaat om een paar posts op fotografie- en webhostfora.Inlichtingsdiensten zien mensen zonder facebook, of met erg weinig vrienden, als verdacht.
Waarschijnlijk, ja.Maar misschien ben ik wel veel te afhankelijk van digitale media en ben ik juist te ver doorgeslagen in mijn facebookgebruik.
Ik vind je post eerlijk gezegd pretentieus. Er zijn een heleboel mensen (zoals ik) die heel gelukkig kunnen leven zonder hun hele hebben en houden en al hun doen en laten op internet te flikkeren. Ik ben zelfs in staat om offline vriendschappen te onderhouden (*GASP!*) Zuipweekend coming up!Wat vinden jullie?
PS: Als het zou kunnen, ging ik inderdaad aleen middenin een bosgebied wonen, ver van de bewoonde wereld. Ik heb niet veel mensen nodig, behalve degene in mijn directe omgeving, en degene waar ik dagelijks mee om ga. En zelfs die vaak niet. Mensen die verder weg wonen waar ik contact mee wil houden: dat gaat zat goed via mail, telefoon, en een beetje MSN.
Sommige mensen zijn gewoon liever op zichzelf, en "Mostly disconnected". Accept it. Zoals je merkt ben ik aanwezig op het internet, maar nergens, werkelijk nergens zijn mijn profielen ingevuld en de informatie onder mijn naam kun je op één hand tellen. En de rest van de informatie onder die naam ben ik niet eens zelf.
[ Voor 15% gewijzigd door Katsunami op 09-08-2012 02:43 ]
Wat er te vinden is hangt puur en alleen af van de mensen die je er volgt. Mijn G+ is bijvoorbeeld moes- en morsdood.witeken schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 01:07:
Mensen die niet op FB zitten kunnen ook op (betere) alternatieven zitten :D.
G+ interesseert me meer omdat er veel interessantere dingen te vinden zijn. Ook de gebruiksvriendelijkheid van kringen (maken, berichten bekijken,...) is enorm handig.
Ik denk dat Facebook met alle 'Like' knopjes her en der op het internet anders ook wel in staat is vrij snel een leuk profiel op te bouwen.NMe schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 03:30:
En wat privacy betreft vind ik Google "gevaarlijker" dan Facebook. Google kan met dank aan YouTube en hun zoekengine gekoppeld aan je profiel een veel completer beeld van je vormen.
blub
Tuurlijk, maar dat is gelimiteerd aan de sites die daadwerkelijk zo'n knop inbouwen. We gebruiken vrijwel allemaal Google als zoekmachine, maar we bezoeken niet alleen maar sites met like-knoppen. Plus: Google weet wat je wil lezen én wat je daadwerkelijk leest, Facebook alleen dat laatste.Foamy schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 13:39:
[...]
Ik denk dat Facebook met alle 'Like' knopjes her en der op het internet anders ook wel in staat is vrij snel een leuk profiel op te bouwen.
Overigens heb ik alsnog ook gewoon een Google+ account (dat ik niet gebruik), ben ik "gewoon" ingelogd op mijn Google-account als ik de search of YouTube gebruik en boeit het me niet veel wat Google over me uitvindt. Maar tegelijkertijd vind ik het dus redelijk belachelijk dat er mensen zijn die Facebook evil vinden en daarom maar Google+ prediken.
Verwijderd
Je bent dus eigenlijk ook gewoon niet-normaal, als in; je voldoet niet echt aan de norm (en dat zeg ik om het vast te stellen, niet om je te beoordelen). Bewijs je de stelling van de TS dan niet een beetje?Katsunami schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 02:17:
PS: Als het zou kunnen, ging ik inderdaad aleen middenin een bosgebied wonen, ver van de bewoonde wereld. Ik heb niet veel mensen nodig, behalve degene in mijn directe omgeving, en degene waar ik dagelijks mee om ga. En zelfs die vaak niet. Mensen die verder weg wonen waar ik contact mee wil houden: dat gaat zat goed via mail, telefoon, en een beetje MSN.
Sommige mensen zijn gewoon liever op zichzelf, en "Mostly disconnected". Accept it. Zoals je merkt ben ik aanwezig op het internet, maar nergens, werkelijk nergens zijn mijn profielen ingevuld en de informatie onder mijn naam kun je op één hand tellen. En de rest van de informatie onder die naam ben ik niet eens zelf.
Dit is een leuke stelling want "vroeger" woonden we allemaal in de natuurPatriot schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:53:
[...]
Je bent dus eigenlijk ook gewoon niet-normaal, als in; je voldoet niet echt aan de norm (en dat zeg ik om het vast te stellen, niet om je te beoordelen). Bewijs je de stelling van de TS dan niet een beetje?
Wat vroeger was heeft toch niets met de norm van nu te maken?tlpeter schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:55:
[...]
Dit is een leuke stelling want "vroeger" woonden we allemaal in de natuur
EDIT: Overigens ging het niet om leven in de natuur, het ging om de afzondering.
[ Voor 14% gewijzigd door Patriot op 09-08-2012 14:57 ]
Dus de norm is blijkbaar "snel, sneller, hectischer, en meer en meer informatie uit steeds meer verschillende bronnen"? Blijkbaar. Niet voor mij. Ik wil rust in m'n leven. Werk + Studie + normaal sociaal leven is al druk zat, daar hoeft niet nog eens Facebook, LinkedIn, Twitter en weet ik wat al niet meer bij.Patriot schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 14:53:
Je bent dus eigenlijk ook gewoon niet-normaal, als in; je voldoet niet echt aan de norm (en dat zeg ik om het vast te stellen, niet om je te beoordelen). Bewijs je de stelling van de TS dan niet een beetje?
Ik krijg jeuk van mensen die elke 30 seconden naar hun telefoon grijpen om hun volgende e-mail / SMS / Twitter / Facebook / Whatsapp-bericht te beantwoorden.
Dan voldoe ik maar niet aan de norm, en dan vindt men mij maar afgezonderd.
Ik heb wél rust in m'n leven, in tegenstelling tot de rest die wel aan die norm voldoet.
Nou, op mijn vorige werk zaten toch verscheidene gasten die enorm panisch werden als ze een bericht binnen kregen dat niet direct gelezen of beantwoord kon worden, bijvoorbeeld tijdens een vergadering. Gelukkig is het bij de meeste bedrijven niet toegestaan om een mobiele telefoon aan te hebben staan in een vergadering behalve als je er een goede reden voor hebt...418O2 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:29:
Ik vind het zo apart dat iedereen denkt dat als je wel Twitter en Facebook hebt, dat je dan een onrustig leven hebt...
In het OV kost het me ook niet veel moeite om te zien wie Facebook / Twitter / Whatsapp, en dergelijke heeft. Dat zijn de mensen die om de haverklap hun telefoon uit hun zak trekken.
[ Voor 13% gewijzigd door Katsunami op 09-08-2012 17:47 ]
Nee, een boek lezen. Of als je niet zonder electronica kan, dan mag een Kindle ookCodeCaster schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:52:
Wat moet ik dan, auto's en koeien kijken?
[ Voor 17% gewijzigd door Katsunami op 09-08-2012 17:57 ]
Net als velen heb ik een Blackberry van het werk, en daar komt mijn werk-email binnen. Ik doe echter geen Facebook / Twitter / Whatsapp, en dergelijke, dus weet je wel zeker dat het alleen de social media-verslaafden zijn?Katsunami schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:46:
In het OV kost het me ook niet veel moeite om te zien wie Facebook / Twitter / Whatsapp, en dergelijke heeft. Dat zijn de mensen die om de haverklap hun telefoon uit hun zak trekken.
Assumptions, mother, F-ups.
Nou helpt NS niet echt mee door in een stiltecoupé 4 stoelen tegenover elkaar te zetten en zo mensen uit te nodigen met elkaar te gaan praten.

Op straat, liefst op de fiets dan nog ook, in het O.V., in een restaurant, tijdens een gesprek met iemand gaan zitten mailen/sms-en dat soort gedragingen.NMe schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:33:
Ik zit in elk geval niet elke minuut met mijn telefoon in mijn klauwen.
Ik krijg er wel eens een klamme zak van.
Met sociale media etc. is weinig mis imho maar sommige mensen gaan vreemd gedrag vertonen als ze een kleine 5 minuten hun F.B.status/mailtjes/blogje niet kunnen bijhouden.
Heel vreemd.
Het lijkt het ergst te zijn bij puber(s)(meisjes) heb ik het idee.
[ Voor 5% gewijzigd door Daniel36 op 09-08-2012 18:01 ]
Ik heb ook tijden boeken gelezen in het OV, meestal heb ik nu ook een tijdschrift bij me, maar heb jij er dan last van als iemand in het OV zit te internetten op z'n telefoon?Katsunami schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:55:
[...]
Nee, een boek lezen. Of als je niet zonder electronica kan, dan mag een Kindle ook(Als je belooft er niet mee te Facebooken of twitteren, want zelfs dát ding kan dat al tot op zekere hoogte...)
Mensen tussen de 15 en 20 ofzo krijgen geen ladingen werkgerelateerde e-mails. Zelfs bij iemand waarbij dat wel zo is, komt er niet elke minuut een "ik moet dit nu lezen en beantwoorden" mailtje binnen (mag ik hopen...).gambieter schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:58:
Net als velen heb ik een Blackberry van het werk, en daar komt mijn werk-email binnen. Ik doe echter geen Facebook / Twitter / Whatsapp, en dergelijke, dus weet je wel zeker dat het alleen de social media-verslaafden zijn?
Assumptions, mother, F-ups.
Ik snap dat nooit. 15 jaar terug hadden we hier in Nederland nog nauwelijks van mobiele telefoons, internet en e-mail gehoord. Dat had je alleen maar als je zat geld had, of een hele goeie reden had om het te hebben, en toen miste bijna niemand het. Nu gedraagt men zich alsof de wereld vergaat als een bericht een half uurtje na aankomst pas beantwoord wordt. Sommigen mensen bellen zelfs al binnen 5 minuten: "Waarom heb je mijn bericht nog niet beantwoord?" Bel dan gewoon meteen.
Als iemand zit te internetten in het OV met een telefoon of tablet dan heb ik daar geen last van nee, maar meestal hebben dergelijke personen wel een of andere irritante ringtone ingesteld staan die dan bij elk bericht dat binnenkomt loeihard afgaat, want dat is "cool"CodeCaster schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:01:
Ik heb ook tijden boeken gelezen in het OV, meestal heb ik nu ook een tijdschrift bij me, maar heb jij er dan last van als iemand in het OV zit te internetten op z'n telefoon?

Houd me erover opDaniel36 schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 18:00:
Op straat, liefst op de fiets dan nog ook, in het O.V., in een restaurant, tijdens een gesprek met iemand gaan zitten mailen/sms-en dat soort gedragingen.
[ Voor 27% gewijzigd door Katsunami op 09-08-2012 18:16 ]
Ik weet niet waarom je op de 'vijfde groep' geen commentaar hebt, maar omdat ik volgens jou in die groep terecht kom (samen met 'groep 1') wil ik hier wel even op inhakenAchilles schreef op dinsdag 07 augustus 2012 @ 18:48:
- Zij zonder facebook, omdat het onzin is en in het echt met mensen praten een stuk leuker is (waar)
- Zij met facebook, omdat porren een toegevoegde waarde heeft aan de dagelijkse ochtendrituelen (ik)
- Zij met facebook, die een obsessie hebben om zo veel mogelijk vrienden te hebben en op te scheppen. (helaas een veelvoorkomend soort, ook meestal niet de mensen die je op feestjes tegenkomt)
- Zij met facebook, maar dan zakelijk (kan ook)
- Zij zonder facebook, omdat zij verminderde sociale behoeften hebben (geen commentaar)
Wij krijgen regelmatig vrienden of familie op bezoek, soms gaan we samen uit (in de mate van het mogelijke met twee kleine kinderen). Veel van die vrienden en familieleden zitten op FB , maar toch slagen wij erin om die afspraken gewoon via mail, telefoon of SMS te regelen. Ik heb niet het gevoel dat FB wat aan dat sociale leven toevoegt (voor de goede orde: ik heb een tijd wel FB gehad). Wij hebben eenvoudigweg geen behoefte aan dagelijkse of wekelijkse updates van elkaar en wij zijn iig nog geen vrienden kwijtgeraakt omdat we geen FB gebruiken - onze relaties zijn zo goed dat het niet uitmaakt via welk medium wij contact houden. FB is echter voor mij geen optie, want zelfs met de nodige filters kost het tijd die ik voor leukere en nuttigere dingen wil gebruiken.
Misschien moet de definitie van jouw vijfde groep omgekeerd worden: verstokte Facebookers hebben eerder een verhoogde sociale behoefte en het is net Facebook dat die behoefte kan vervullen.
It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)
Daarnaast vind ik er ook gewoon bar weinig aan! Ik heb een tijdje Facebook gehad om wat vrienden in Canada en Australië te volgen maar die mail/whatsapp/etc ik nu gewoon weer. Facebook gebruikte ik niet voor foto's of wat dan ook en al helemaal niet voor de spelletjes
Waar ik wél heel erg geïrriteerd door raak is dat ik mij bijna genoodzaakt voel mij te verontschuldigen dat ik geen Facebook heb. De reacties die ik soms krijg: "Waarom heb je geen Facebook?", "Ga mee met je tijd man" enz, enz, ik word er moe van
Facebook heeft voor mij simpelweg geen toegevoegde waarde en ik ben blij dat ik geen account heb
[ Voor 81% gewijzigd door NMe op 01-09-2012 01:23 ]
Verwijderd
Internet stelt de massa in staat om direct 1-op-1 te verbinden en communiceren, onkraakbaar beveiligd als je dat wilt. Het is daarmee een bijzonder krachtig medium dat meer dan ooit tevoren de vrijheid en openheid van communicatie waarborgt. De massa blijft echter bij gebrek aan kennis krampachtig vasthouden aan centrale diensten als Facebook. Natuurlijk was het bij zijn ontwikkeling een innovatief platform maar mensen zijn veel te snel voorbij gegaan aan de nadelen van een centrale dienst in beheer van één partij.
Dat laatste is met een wereldwijd, decentraal netwerk goed te omzeilen. Projecten als Diaspora zijn daar het bewijs van. Dergelijke vrije software stelt de massa in staat om communicatie geheel onafhankelijk te maken van een enkel bedrijf en daarmee meteen ook van de scrupules van de internationale politiek. Een enkele server of een enkel serverpark van een enkel bedrijf is inmiddels makkelijk offline te halen of te manipuleren of te blokkeren; met potentieel duizenden compleet onafhankelijke servers van even zoveel eigenaren over de hele wereld is dat een heel ander verhaal.
Ik gebruik geen Facebook om verschilllende reden waar ik zeer bewust over heb nagedacht. Stuur me een PM als je graag verder discussieert via Diaspora. Dan stuur ik je mijn Diaspora-adres.
En niets opslaan is een loze kreet in web-land. Er blijft minimaal van alles hangen in proxy's / web-caches etc.
In wezen weet je bij facebook nog wie je data heeft, bij diaspora weet niemand wie wiens data heeft.
Voor mij is dat simpel: facebook is een bedrijf dat het, net als google, vooral van de advertenties moet hebben. Ze hebben een direct en zeer sterk belang bij de informatie van en over de gebruikers. Die commerciële motieven zijn een bedreiging voor de privacy. Voorwaarden zijn soms verhullend, worden aangepast en worden soms zelfs gebroken. Daarnaast is er de totale vendor-lock-in. Je kunt niet switchen van Facebook-provider, want er is er maar één. En met totale controle.NMe schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:42:
Waarbij je vervolgens ook Diaspora maar even moet vertrouwen als ze zeggen dat er helemaal niets ooit waar dan ook opgeslagen wordt. Waarom vertrouw je Diaspora daar wel mee maar een ander bedrijf niet?
Dan liever een not-for-profit als Diaspora, waarbij de code en protocollen open zijn en je zelfs je eigen hosting kunt draaien. Volledig eens dus met AgentSmith.
Ondanks interesse draai ik echter nog geen eigen server. Diaspora kent nog enige bekendheid in de tech-scene, maar ik lees ook berichten over weinig ontwikkeling. Daarnaast is RoR nou ook niet echt de meest common taal om dit soort dingen mee te maken. Gelukkig of helaas zijn er alternatieven: ik ben naar BuddyCloud aan het kijken. Gebouwd op XMPP als communicatiemedium. Bekend, open, veelgebruikt. (Ja, Facebook, MSN en Whatsapp gebruiken/ondersteunen XMPP). Maar er is ook nog Friendica. Indenti.ca. En vele anderen... echt een common platform en protocol ontbreekt nog.
Wat heeft e-mail en WWW grootgemaakt? Juist: open standaard, decentraal, vrij. Lijkt me niet meer dan logisch dat je dat ook voor social media wilt?!
Verwijderd
Diaspora is geen bedrijf. Het is een software-project waarvan de broncode voor iedereen is in te zien en waar genoeg vrijwilligers aan (mee)werken. Het is net zo open als bijvoorbeeld de vele operating systems met de linux-kernel. Vele emailservers draaien op de linux-kernel met net zo open server-software. Dat blijkt in de praktijk bijzonder betrouwbaar te zijn en niemand heeft zich ooit afgevraagd of bij email de privacy of de vrijheid van gebruik gewaarborgd wordt. Niet dat email onkwetsbaar is maar de beheerders van emailservers zijn nooit in het nieuws gekomen. Met Diaspora is dat in wezen niet anders.NMe schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:42:
Waarbij je vervolgens ook Diaspora maar even moet vertrouwen als ze zeggen dat er helemaal niets ooit waar dan ook opgeslagen wordt. Waarom vertrouw je Diaspora daar wel mee maar een ander bedrijf niet?
Email is pas in opspraak gekomen toen meer gecentraliseerde aanbieders in het spel kwamen die emails scannen en de inhoud ervan gebruiken voor allerlei doeleinden. Grote commerciële partijen hebben het beeld van email veranderd. De grap is dat het email-platform op zichzelf nog steeds net zo onafhankelijk is. Men kiest echter voor de grote namen.
Bij social media is het natuurlijk andersom gebeurd. Een grote commerciële partij heeft social media ontwikkeld en populair gemaakt. Vervolgens heeft de community gedecentraliseerde alternatieven ontwikkeld die net zo functioneel zijn maar waar geen groot bedrijf achter zit. Helaas zijn mensen niet snel geneigd om over te stappen, zelfs niet als het alternatief uiteindelijk op allerlei vlakken veel beter blijkt te zijn.
Natuurlijk gaat het zowel bij Facebook als bij bijv Diaspora om vertrouwen in de serverbeheerder. Het grote verschil is natuurlijk dat je bij de laatste zelf kunt bepalen welke server je gebruikt en je kunt er ook zelf eentje opzetten als je er de kennis en de middelen voor hebt. Bij twijfel kun je later altijd overstappen naar een andere server zonder al je vrienden en je post-geschiedenis kwijt te zijn. Het gaat erom dat de (betrekkelijke) macht van de serverbeheerder wordt losgekoppeld van de ontwikkeling van het platform. Deze scheiding van 'machten' geeft een redelijke garantie dat niemand ooit van het Diaspora-netwerk gebruik kan maken voor kwalijke doeleinden.
Dit dus. Facebook begon ook als een stel "goeie gasten".NMe schreef op woensdag 05 september 2012 @ 16:42:
De discussie of Diaspora wel of niet goed is kan prima in Diaspora - distributed social networking. Uitleggen hoe je als facebookloze gezien wordt, of waarom meerdere mensen facebookloos zouden moeten zijn kan hier prima.
Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana
Nu heb ik wel een facebook account trouwens omdat er verder niemand op Google+ zit (het wordt langzaamaan wel iets meer, zag de laatste keer al een stuk of 5 familieleden op Google+, maar echt actief zijn er daar maar 2 van). Belangrijker is dat je goed nadenkt wat je er op zet. Zet er geen negatieve berichten op en zet er geen dingen op die je voor sommige mensen verborgen houdt. Dan valt het allemaal wel mee.
Zelf heb ik dan ook nog lijsten gemaakt zodat sommige mensen op Facebook meer van me zien dan anderen, maar daar moet je eigenlijk ook niet te veel op vertrouwen omdat Facebook in het verleden al verschillende keren verborgen informatie bij een update of nieuwe functie publiek heeft gemaakt. Nu staan ze wel onder toezicht om te voorkomen dat het weer gebeurd, maar je moet ook zelf je verantwoordelijkheid nemen hierin.
Dat ze aan profiling doen maakt me niet zo veel uit zolang er geen rare banners op Google.com versschijnen op mijn werk. Dat ze die informatie verkopen (Facebook in het verleden) is minder, maar dit mogen ze dus ook niet meer doen. Feit blijft dat bedrijven altijd het randje op zullen blijven zoeken hoe ver ze kunnen/mogen gaan, soms gaan ze er overheen en worden ze teruggefloten. De geld niet alleen voor Google en Facebook. Oude communicatiebedrijven als KPN of Vodafoon verkopen al jaren klantgegevens door om meer winst te maken. Het is dus niet echt iets nieuws, alleen de informatie die een Google of Facebook kan verkopen die is veel meer waard door hun profiling. Overigens zeggen beide bedrijven dit niet te doen, wel gebruiken ze de profielen om hun adverteerders een beter medium te kunnen geven. Facebook wordt hier ook jaarlijks op gescreened omdat ze dit in het verleden wel hebben gedaan.
Diaspora is een leuk initiatief, maar als niemand het gebruikt kun je net zo goed een dagboek.txt op je bureaublad zetten en daar in schrijven wat je bezig houdt. Dat leest ook geen hond.
[ Voor 4% gewijzigd door Marzman op 08-09-2012 17:56 ]
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Oh? Ik heb Zuckerberg nooit als een goeie gast gezien. En dan nog, met een open, decentraal systeem kan een "good guy turned bad" veel minder schade aanrichten, immers de community kan hem negeren of een fork maken.Vinnienerd schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 16:37:
[...]
Dit dus. Facebook begon ook als een stel "goeie gasten".
☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.
Stel je voor, een gesprek aangaan met een ander die je niet kent irl!NMe schreef op donderdag 09 augustus 2012 @ 17:58:
offtopic:
Nou helpt NS niet echt mee door in een stiltecoupé 4 stoelen tegenover elkaar te zetten en zo mensen uit te nodigen met elkaar te gaan praten.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Vind Facebook wel aardig, maar het is zeker geen must; hoeveelheid relevante informatie is laag tot erg laag. Slechts leuk tijdsverdrijf meestal.
En een bedrijf wat toegang tot mijn account eist kan direct mijn rug op; zo'n wantrouwend sfeertje gaan mijn nekharen rechtovereind van staan...
[ Voor 7% gewijzigd door TimMer op 08-09-2012 20:57 ]
Uiteraard (en dank voor je reactie, dan kan ik het wat beter uitleggen).TimMer schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:57:
Iedereen moet dat toch lekker zelf weten?
De sociale interacties die je in het dagelijks leven tegenkomt (waar dan ook), worden beïnvloed door de hedendaagse internet/socialmedia hype. Of het nou een verjaardag is, of op het station, in de bus, tram, trein. Als je je afzondert ben je minder bewust van wat er in je omgeving speelt. Of je je daarom er ook minder om geeft is een tweede, maar...
Terug naar de trein. Als iedereen alert zou zijn en een gesprek met elkaar aangaat komt (kan er) een soort consensus (samenhorigheids-gevoel). Mocht iemand zich misdragen (of iets in de trant) dan is de reactie van "de groep" (de mensen in de trein) daarop sterker. Die verdwijnt langzamerhand. Iedereen kan in zijn eigen wereld blijven.
Anyways, ik druk me wat ongelukkig uit en heb geen zin om dit uitgebreid op te schrijven. Er zijn op GoT vast mensen die hier een studie in doen en die dit beter uit kunnen leggen met de eventuele consequenties. Alsmede of dit een probleem is of niet.
Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.
Wat ik wel een interessante vind om in dit topic terug te blijven zien, is het wantrouwen over Facebook en privacy. Ten eerste is dat een beetje paradoxaal (vervolgens zit je daar wel op dit social network over te discussieren?). Ten tweede, als je je daar zorgen over maakt (en dat lijkt me terecht), denk dan goed na over wat je online allemaal bekend maakt. Niet zo zeer vanwege Facebook zelf, maar meer nog omdat dat in een vrij brede groep personen rond je te zien zal zijn.
Maar misschien wel het belangrijkste wat dat betreft: ik werk zelf bij een groot mediabedrijf. Wat er met die data gedaan wordt (en ja, alle online bedrijven verzamelen zo veel mogelijk data over hun gebruikers) is lang niet zo "evil" als je zou denken. Het gaat met name om het verkopen van heel erg targeted reclame: "deze campagne zal gezien worden door 23% van mannen tussen 30 en 40 die van snelle auto's houden". Het gaat daarbij niet om het individu, maar om de segmenten.
Terug naar het al dan niet een Facebook account hebben: het heeft voor mij veel weg van het al dan niet een mobiel hebben. In de jaren '90 had ik vrij veel vrienden die daar absoluut niet aan wilden. (Overal bereikbaar zijn, teh horror!) Inmiddels zou ik hard na moeten denken om iemand te bedenken die er geen heeft. (Ik kan er zo snel echt geen een bedenken.) Met Facebook is dat ook steeds meer zo: in toenemende mate zonder je je een beetje af, als je het niet hebt. Maar daar gun ik iedereen zijn eigen keuze in; en ik hang er ook geen enkel moreel oordeel aan.
Waarom zou je up-to-date willen blijven met wat iedereen zoal doet? Ook al zijn het je vrienden, ze zijn kennelijk verspreid over de hele wereld. In hoeverre zijn het dan nog "echte" vrienden? Mochten ze op vakantie zijn of even een paar maanden weg, dan hoor je bij terugkomst toch wel weer hoe het was? In het geval van mijn vrienden, kom ik een avondje langs. Proef de locale drank (die ze uiteraard meegenomen hebben) en bekijk de foto's met begeleidend verhaal uit eerste hand en persoonlijk. Kan ik gelijk vragen stellen.PowerFlower schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 23:51:
Hoewel ik persoonlijk graag een meer open en interconnected alternatief voor Facebook zou zien, is het (op het moment, en zolang als het duurt) momenteel wel het de facto online social medium. Zeker als je vrienden verspreid over de wereld zijn, is het zo'n beetje de enige manier om up-to-date te blijven met wat iedereen zoal doet. Van mensen zonder Facebook vind ik dan ook niet zo heel veel: dat moeten ze zelf weten; maar het kost me wel moeite bij te houden waar ze zijn en wat ze doen.
Omdat je op Facebook (voor ze ver ik weet) wel je echte naam ed. moet voeren. Je kan geen nickname gebruiken (?). Alsmede dat je wordt gepushed (door je vrienden kring of door Facebook zelf) om je (echte) gegevens in te vullen. Iets dat je op elk willekeurig forum niet hoeft te doen (al gaat Tweakers.net langzamerhand ook die kant op).Wat ik wel een interessante vind om in dit topic terug te blijven zien, is het wantrouwen over Facebook en privacy. Ten eerste is dat een beetje paradoxaal (vervolgens zit je daar wel op dit social network over te discussieren?). Ten tweede, als je je daar zorgen over maakt (en dat lijkt me terecht), denk dan goed na over wat je online allemaal bekend maakt. Niet zo zeer vanwege Facebook zelf, maar meer nog omdat dat in een vrij brede groep personen rond je te zien zal zijn.
Precies het bovenstaande is het grote bezwaar wat ik heb tegen het gebruik van mijn (echte) data. Ik wil helemaal niet dat je een profiel maakt van (bijvoorbeeld) mannen tussen de 30-40 en daarop iets gaat baseren (en mij daarvoor gebruikt). Of het nu gaat om aangepaste reclame, hoe de schappen gevuld worden bij de AH (echt waar, zo werkt die bonus kaart), hoe mijn treinkosten het beste kan verhoogt worden (OV-Chipkaart) of wat dan ook. Uiteindelijk heeft al die data maar één doel. Het verhogen van de winst van die bedrijven, niet mijn "gemak". Nog het "evil" daargelaten.Maar misschien wel het belangrijkste wat dat betreft: ik werk zelf bij een groot mediabedrijf. Wat er met die data gedaan wordt (en ja, alle online bedrijven verzamelen zo veel mogelijk data over hun gebruikers) is lang niet zo "evil" als je zou denken. Het gaat met name om het verkopen van heel erg targeted reclame: "deze campagne zal gezien worden door 23% van mannen tussen 30 en 40 die van snelle auto's houden". Het gaat daarbij niet om het individu, maar om de segmenten.
Er zijn nog steeds mensen zonder mobiel of die liever geen mobiel hebben (inclusief deze jongen). Mobiele telefonie is geen eerste, tweede of derde behoefte. Dat is alleen wat de "markt" er van maakt en wat door de maatschappij wordt opgedrongen. (Ik heb je gebeld, maar je neemt niet op! Waarom heb je een mobiel dan?Terug naar het al dan niet een Facebook account hebben: het heeft voor mij veel weg van het al dan niet een mobiel hebben. In de jaren '90 had ik vrij veel vrienden die daar absoluut niet aan wilden. (Overal bereikbaar zijn, teh horror!) Inmiddels zou ik hard na moeten denken om iemand te bedenken die er geen heeft. (Ik kan er zo snel echt geen een bedenken.) Met Facebook is dat ook steeds meer zo: in toenemende mate zonder je je een beetje af, als je het niet hebt. Maar daar gun ik iedereen zijn eigen keuze in; en ik hang er ook geen enkel moreel oordeel aan.
Denk eens aan de kosten die je kunt besparen alleen al door je mobiel af te schaffen. Een hele industrie wordt op deze manier letterlijk in de lucht gehouden.
[ Voor 4% gewijzigd door Koenoe op 09-09-2012 01:03 ]
Dit topic is gesloten.
Reageren op de topictitel of enkel op de topicstart is inmiddels niet zinnig meer. Lees op zijn minst even de laatste paar posts door voordat je reageert.