Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het viel mij op dat er op tweakers nog geen info is te vinden over het sociale netwerk Diaspora. Omdat Diaspora het verdient om wat meer onder de aandacht te komen open ik dit topic.

Diaspora geeft de gebruiker een vergelijkbare ervaring als Facebook. De ontwikkeling is al ruim een jaar gaande en ondanks dat de software al zeer bruikbaar is, worden er nog volop features toegevoegd en verbeterd. Maar waarom weer een ander social network als er al zoveel zijn? Wat Diaspora onderscheidt van Facebook, Google+ e.d. is de decentrale opzet. Diaspora is een voorbeeld van distributed social networking waarbij een netwerk van servers - in Diaspora-jargon pods genoemd - een centraal ogende gebruikerservaring oplevert. Gebruikersnamen zijn als gebruiker@domein opgebouwd. 'Vrienden' kunnen een account op een willekeurige server hebben. Dus vriend1@pod1 kan prima communiceren met vriend2@pod2 en vriend3@pod3 zonder dat iemand hier in de praktijk iets van merkt. Dus de news feed van Diaspora laat gewoon alle posts van je vrienden zien zoals bijv Facebook dat doet.

Diaspora is dus eigenlijk meer een systeem zoals email dan slechts een enkele website. Dit biedt vele voordelen. De software is open source dus iedereen kan deze inzien en iedereen kan zelf een pod opzetten indien gewenst. Je kiest dus geheel zelf je pod uit en opent daarop een account. Vervolgens kun je eenvoudig vrienden toevoegen. Als je reden hebt om later aan het beheer van de pod te twijfelen dan stap je simpelweg over naar een andere. Er is een ingebouwde migratietool hiervoor ontwikkeld die simpelweg je hele account kan overhevelen.

Nog een voordeel van het decentrale karakter is het feit dat het netwerk praktisch onmogelijk uit de lucht kan worden gehaald. Geen overheid of persoon kan het beheer aanklagen omdat er simpelweg geen persoon of organisatie is die Diaspora in de lucht houdt. Dit is voor iedereen een grote winst omdat het de vrije communicatie meer kan garanderen, zowel in westerse landen als in landen waar de vrijheid van meningsuiting toch al in het geding is. Je mag trouwens nicknames gebruiken i.t.t. Facebook en Google+.

Omdat er geen commerciële belangen achter zitten, hoef je niet bang te zijn voor misbruik van je gegevens. Alle privacy-bezwaren waar we tegenwoordig bij met name Facebook te maken hebben, zijn in principe afwezig. Er is immers geen enkel groot bedrijf dat een pod beheert, laat staan dat het hele Diaspora-netwerk ooit door een enkel bedrijf overgenomen kan worden.

Hopelijk komt er in dit topic een levendige discussie op gang over dit project en zijn idealen. Kritiek is natuurlijk altijd welkom zolang het maar gefundeerd is.

Korte side story. Diaspora claimt dat Google+ zijn Circles heeft afgekeken van hun Aspects. Of dat waar is, weet ik niet maar voordat Google+ online was, had Diaspora zijn Aspects al beschikbaar voor users. Een aspect is dus een groep contacten met bepaalde ingestelde rechten richting jouw profiel. Dit maakt het makkelijker om per post te bepalen wie toegang heeft en wie niet. Zo kun je ook bijv zaken en privé gescheiden houden en is het niet langer nodig om zowel een zakelijke als een privé-account te hebben.

Een paar links om mee te beginnen:

Er is een vergelijkbaar project genaamd Appleseed. Helaas is dat project gesneuveld door gebrek aan geld en middelen. Wat dat betreft staat Diaspora er een stuk beter voor en dat is goed te zien aan de enorme vooruitgang die is geboekt de laatste maanden. Wel heeft de Appleseed-homepage een mooie tekst online staan die ik graag hier citeer. Stof tot nadenken.
Open source social networking alternatives have no shortage of passion and enthusiasm. There is an overwhelming interest in building open alternatives to the walled gardens we currently inhabit, and a strong belief in the necessity and superiority of freedom and decentralization over corporate, centralized control.

And yet a viable alternative has not emerged. While the world holds their breath for a challenger, most of the world still socializes on a closed off section of the internet which sees it's users as products, not as digital citizens worthy of a basic respect. The advantages held by centralized social networking sites are overwhelming. Facebook and Google have billions in funding, expertise unrivaled and massive momentum. The free alternatives, by contrast, have little to no funding, and a monumentally more difficult task.

It's possible that Google or Facebook may open up their API completely, design it for decentralization, and signal their willingness to become the largest hubs in a federated social internet. This will mean little without a drop-in open source package which can be used to set up a node of one or more people that can connect freely with other social nodes. Without that, we will have powerful corporation entities colluding with each other in an oligopoly, nowhere near the democratization we require. More importantly, waiting on their benevolence would be naive.

What is needed is not passion or the will to change the world, but the means.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 19:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Alle privacy-bezwaren waar we tegenwoordig bij met name Facebook te maken hebben, zijn in principe afwezig. Er is immers geen enkel groot bedrijf dat een pod beheert
Euhm, en er zijn alleen privacy bezwaren als een groot bedrijf het beheert? Die zullen wel sommige informatie willen verkopen, maar die hebben tegelijkertijd ook een beter omlijnde privacy richtlijn, en voor hun ben je iig echt niet meer dan een nummer. Lijkt mij dan eerder dat de beheerder van een relatief kleine pod eens gaat snuffelen wat hij kan vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat klopt maar als je daar bang voor bent dan kun je ook een volledig anonieme account aanmaken. Net als hier op Tweakers kun je dan in relatieve anonimiteit communiceren. Op Facebook doe ik dat eigenlijk ook (valse achternaam) maar het verschil is dat Facebook precies kan zien wij mijn vrienden zijn en hun info kunnen ze ook inzien. Via via val ik dus nog steeds te traceren. Bij gebruik van een netwerk aan servers wordt dat al een stuk lastiger zo niet onmogelijk. Tenzij je gaat inbreken op een specifieke server maar dan denk ik dat Facebook een veel groter doelwit is dan een kleine Diaspora-pod.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Ik kwam het een aantal dagen geleden ook tegen, en het lijkt inderdaad wel interessant. Echter mist er nog wel wat aan duidelijkheid op de site wat mij betreft ;). Ook dat je het zelf moet hosten zal juist zorgen dat het minder geschikt is voor 'niet-tweakers' ;).

Iets als Diaspora kan alleen populair worden via-via, en ik denk dat dat het grootste probleem is ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:16

SmartDoDo

Woeptiedoe

-> IM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:13

samo

yo/wassup

Ik ben zelf wat meer gebruiker en kijk minder naar (en snap minder van) de technische opbouw van een netwerk. Wat ik wel zelf meteen afvraag bij een dergelijk netwerk is; wie garandeert jouw deelname aan het netwerk? Een belangrijk onderdeel is natuurlijk het opbouwen van een identiteit en interactiegeschiedenis met deelnemers. Bij een netwerk waar pods onafhankelijk ingezet kunnen worden is de werkelijke identiteit van de persoon achter de nick moeilijker vast te stellen. Wat gebeurt er met een identiteit als een pod niet meer actief is? Is de pod wel te vertrouwen? Het zijn zaken die de interactie moeilijker en minder toegankelijk maken.
Maar bovenal; ik merk zelfs dat google plus te weinig activiteit biedt voor mij om het echt te gaan gebruiken.

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sponge schreef op zondag 25 december 2011 @ 12:58:
Ik kwam het een aantal dagen geleden ook tegen, en het lijkt inderdaad wel interessant. Echter mist er nog wel wat aan duidelijkheid op de site wat mij betreft ;). Ook dat je het zelf moet hosten zal juist zorgen dat het minder geschikt is voor 'niet-tweakers' ;).

Iets als Diaspora kan alleen populair worden via-via, en ik denk dat dat het grootste probleem is ;).
Maar van het hosten van email hoef je als gebruiker toch ook geen verstand te hebben? De gemiddelde gebruiker surft naar www.gratisemail.com, maakt daar zijn gratis accountje aan en gaat mailen. Dit is met Diaspora niet anders. Je hóeft niet zelf een server te draaien maar het kán als je dat wilt, net als met alle andere open systemen. Dat via-via probeer ik mij een beetje voor in te zetten door leken op de voordelen te wijzen. Als we ooit van corporate social networks en de bijbehorende 'catches' af willen dan is het goed als het alternatief al een beetje bekend wordt gemaakt. Dat maakt een overstap laagdrempeliger.
samo schreef op zondag 25 december 2011 @ 23:31:
Ik ben zelf wat meer gebruiker en kijk minder naar (en snap minder van) de technische opbouw van een netwerk. Wat ik wel zelf meteen afvraag bij een dergelijk netwerk is; wie garandeert jouw deelname aan het netwerk? Een belangrijk onderdeel is natuurlijk het opbouwen van een identiteit en interactiegeschiedenis met deelnemers. Bij een netwerk waar pods onafhankelijk ingezet kunnen worden is de werkelijke identiteit van de persoon achter de nick moeilijker vast te stellen. Wat gebeurt er met een identiteit als een pod niet meer actief is? Is de pod wel te vertrouwen? Het zijn zaken die de interactie moeilijker en minder toegankelijk maken.
Maar bovenal; ik merk zelfs dat google plus te weinig activiteit biedt voor mij om het echt te gaan gebruiken.
Gelden jouw bezwaren niet net zo voor Facebook en Google+? En zelfs voor het aloude email? Je weet van geen enkel van je vrienden of ze wel de persoon zijn die je denkt. Er zijn wel systemen om de identiteit te garanderen maar die gebruikt bijna niemand voor privédoeleinden. Facebook draait op één enkele server (of serverpark). Als die uit de lucht wordt gehaald dan is heel Facebook offline. Bij een gedistribueerd systeem is dat veel minder waarschijnlijk. Een pod vertrouwen kun je wellicht nooit 100% maar ook dat geldt net zo voor Facebook. Verschil is dat ik bij Facebook geen alternatief heb indien ik mijn Facebook-vrienden en de opgebouwde geschiedenis wil behouden. Bij Diaspora kan ik zo overstappen naar een andere pod als ik daar redenen toe zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sponge
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-09 12:16

Sponge

Serious Game Developer

Oh, ik was onder de indruk dat je altijd je eigen webserver (met RoR support) moest hebben. Naja, dan moet ik daar nog eens naar kijken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
De laatste tijd is Facebook weer regelmatig in het nieuws geweest met alweer privacy-gerelateerde zaken. Met de timeline luidt de site een nieuw tijdperk in van informatie vergaren en delen met adverteerders. Alles voor het grote geld zeg maar. Ik heb inmiddels mijn Facebook-account verwijderd en ik zie graag velen volgen.

Het kan echter nog erger. Ik was iets meer op Twitter gaan leunen maar die site heeft nu zijn ziel verkocht aan landen die het niet zo nauw nemen met de vrijheid van meningsuiting. Twitter biedt nu dus de faciliteiten waarmee een land op eigen houtje de site naar believen kan censureren. Dat is een dolksteek in de rug van het vrije volk. Ik heb dus ook Twitter per vandaag verwijderd.

Het mooie is dat Diaspora sinds kort ook een twitter-achtig systeem ingebouwd heeft gekregen. Je kunt er nu dus niet alleen alles met je vrienden op delen, liken, commenten, noem maar op. Je kunt nu ook tweets de wereld insturen met volgers net als bij twitter. Diaspora blijft natuurlijk Diaspora dus er is geen centraal orgaan dat de informatiestroom beheert noch kan het netwerk uit de lucht gehaald worden vanwege het decentrale karakter. Censuur is onmogelijk.

Zij die de vrijheid van informatie en communicatie hoog willen houden, zijn het eigenlijk aan hun stand veplicht om met Twitter te stoppen. Er bestaan betere alternatieven wat het alleen maar makkelijker maakt. Een massale overstap zou een zege zijn voor het vrije internet en eigenlijk noodzakelijk voor de toekomst van ons allemaal. Het 'centrale' internet sluit zich als een net om ons heen. Tijd om in te zien dat het ook anders kan en stappen te ondernemen.
Sponge schreef op woensdag 28 december 2011 @ 19:30:
Oh, ik was onder de indruk dat je altijd je eigen webserver (met RoR support) moest hebben. Naja, dan moet ik daar nog eens naar kijken :)
Check de links in de startpost voor publiek toegankelijke pods. Vooral de link met pod uptimes biedt een mooi overzicht.

Als je een dedicated of virtual private server account hebt bij Dreamhost dan kun je m.b.v. shell access zelf een pod opzetten. Technisch gezien kan dit ook met normale accounts maar als je pod dan veel verkeer zou genereren (bij weinig users op de pod niet heel waarschijnlijk volgens mij) dan kan de boel offline gehaald worden. Bij een dedicated of virtual private server is het officieel toegestaan. Je moet natuurlijk wel beseffen dat je dan weliswaar je eigen pod hebt maar nog steeds op de fysieke server van een commerciële partij en diens beleid moet vertrouwen. Een publieke pod op een fysieke server van een privé-persoon is dan misschien toch de betere optie.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 30-01-2012 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:55

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Ik denk dat het nuttiger is het gewoon over Diaspora te hebben (interessant project, ik volg het al een tijdje, maar helaas is het natuurlijk gedoemd te mislukken als ze geen "critical mass" aan gebruikers weten te krijgen). Je maakt er nu wel erg een "FB schend je privacy, Twitter censureert, dus we moeten aan Diaspora!" cheerleading verhaal van. W.m.b. zijn dat toch echt afzonderlijke onderwerpen.

Gewoon weer verder over Diaspora, dus? Qua "twitter-achtige systeem": dat is dus gewoon microblogging. Het is nog best lastig om dat goed te doen -- bedrijven als SocialText, Yammer, IBM (in Connections/Quickr) proberen dat ook, met wisselend succes. Hoe goed is dit in Diaspora? Heb dat nog niet zelf gezien namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Diaspora is ontstaan vanuit een bepaalde filosofie en niet alleen om het zoveelste sociale platform te zijn. M.i. is het heel legitiem om het over die filosofie te hebben. Dat is voor mij althans de belangrijkste reden geweest om dit topic te openen. Als er vergelijkbare alternatieven zijn voor Facebook dan zie ik die ook graag hier besproken worden. En ja, Twitter censureert absoluut, al dan niet passief. Voor mij is dat een onlosmakelijk onderdeel van het verhaal. En no offense, maar ik vind de kwalificatie "cheerleading verhaal" geen recht doen aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Wat interesseert het mij of Twitter mijn tweets over Tiananmen Square censureert in China? Als ze het niet doen kan Twitter in China in zijn geheel niet bekeken worden, dus in plaats van héél Twitter te censureren door "principes" te hebben, is nu alleen het deel gecensureerd dat blijkbaar "ongewenst" is in dat land. Als mijn vrienden mijn tweets maar nog steeds kunnen lezen vind ik het best, en dat kan dus gewoon. ;)

Verder is Facebook een grote evil corporation, maar uiteindelijk boeit hun alleen een lading demografische data. Ze zullen zich niet interesseren in waar user X woont en wanneer die niet thuis is. Bij een decentraal systeem waarin mensen zonder status en zonder vervanging voor algemene voorwaarden een server met mijn data mogen beheren krijg ik een beetje de kriebels. De kans dat een bepaalde pod door een rotte appel beheerd wordt is veel groter dan dat Facebook beheerd wordt door iemand die graag inbreekt in zijn vrije tijd.

Je grootste argumenten (censuur en privacy) zijn dus redelijk zwak in mijn ogen. Afgezien van dat blijft er gewoon een social medium zoals alle anderen over, waarbij nog steeds geldt wat PowerFlower zegt: ze hebben (nog) geen kritieke massa gehaald en zijn daarom voor de meeste mensen niet interessant, waardoor ze geen kritieke massa gaan halen en voor nog minder mensen inte....je begrijpt mijn punt. :P

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het enige dat ik kan zeggen is dat het jammer blijft dat mensen het "evil" karakter van de grote spelers blijven afzwakken of zelfs naast zich neerleggen. Daarbij boeit het mij niet dat ik onder valse naam met vrienden en kennissen communiceer via een open platform dat op privé-servers draait. Bij gebrek aan invloed op een decentraal netwerk kun je geen economische grootmacht worden door dat netwerk en daarmee vervalt praktisch ieder motief om iets met de gegevens op een door jou onderhouden server te doen. Bij o.a. Facebook is dat heel andere koek en dat jij dat een zwak motief vindt, is jouw goed recht maar ik denk er toch heel anders over.

Overigens vind ik het oprecht heel erg dat uitgerekend een moderator iets als censuur toestaat met het motto "als het mij niet raakt dan is het niet erg." Begrijp heel goed dat het hier een glijdende schaal betreft waarbij het eind nog lang niet in zicht is. We zijn nog maar net begonnen. Wie dat niet ziet, heeft een plaat voor zijn hoofd. Het druist in tegen alles waar het westen voor propageert te staan en hier wordt het zomaar weggewuifd als zwak. Wat is er eigenlijk zwak kun je je afvragen. Mooi voorbeeld haal je overigens aan. "Tiananmen" is zo'n beladen onderwerp in China dat de Chinese burger werkelijk geen idee heeft wat het betekent. In zo'n wereld wil ik niet leven en hopelijk niemand hier.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2012 19:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ik wil in zo'n wereld ook liever niet leven maar de realiteit is anders. Twitter laat gewoon 1 miljard potentiële gebruikers liggen als ze niet meedoen met China en de realiteit is dat ze nu al compleet Twitter blokkeren. Door censuur toe te passen per geografische locatie is in elk geval 99% van Twitter mogelijk straks te zien in China. Dat is wat mij betreft het omgekeerde van censuur. Sowieso gaat het niet lukken om China te overtuigen van haar ongelijk, of in elk geval niet door internetbedrijven. Google wil niet meewerken? Prima, dan hebben we Baidu nog. Twitter wil niet meewerken? Pfft, pech. Als je wil dat daar iets verandert dan moet je op een politieke partij stemmen die dit op de (internationale) agenda wil zetten.

Wat betreft het afzwaken van je andere argument: ik heb niet de illusie dat Facebook enige interesse in mij heeft afgezien van pure statistieken. Het zal hun niet boeien dat Jeroen van den Broek site A en site B bezocht heeft. Wat hun mogelijk wél boeit is dat 18657 mensen site A bezochten en dat 60% hem liken, en 48296 mensen site B bezochten en 74% die liken. Facebook heeft geen belang bij het indringen in mijn privacy dus ik heb geen enkele moeite met hun bedrijfsvoering. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-09 19:55

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Verwijderd schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 18:37:
Diaspora is ontstaan vanuit een bepaalde filosofie en niet alleen om het zoveelste sociale platform te zijn. M.i. is het heel legitiem om het over die filosofie te hebben. Dat is voor mij althans de belangrijkste reden geweest om dit topic te openen. Als er vergelijkbare alternatieven zijn voor Facebook dan zie ik die ook graag hier besproken worden. En ja, Twitter censureert absoluut, al dan niet passief. Voor mij is dat een onlosmakelijk onderdeel van het verhaal. En no offense, maar ik vind de kwalificatie "cheerleading verhaal" geen recht doen aan dit topic.
OK laat het me dan zo uitleggen. Het topic gaat nu over 2 dingen: de daadwerkelijke alternatieven voor FB/Twitter (zoals Diaspora), en dat is ook hoe je het topic opende; en daarnaast, over dat FB/Twitter censureren en evil zijn. Beide vind ik legitieme topics, en nuttige, maar ik denk dat je beter een apart topic kunt beginnen over censuur etc., want samen is het voor één topic te veel. Op zo'n moment krijg je dus kort door de bocht "Twitter censureert, dus Diaspora is fantastisch!"; terwijl je afzonderlijk kunt discussiëren over het een, of het ander, maar op die manier verander je het in simpelweg cheerleaden voor Diaspora "omdat FB/Twitter evil zijn".

Kortom, laten we het hier even houden op "FB/Twitter alternatieven" met nadruk op Diaspora, en ik nodig je uit een apart topic te openen over "de gevaren van (commerciële) social media". Die splitsing zou wmb de discussie wat zuiverder houden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
NMe schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:55:
Ik wil in zo'n wereld ook liever niet leven maar de realiteit is anders. Twitter laat gewoon 1 miljard potentiële gebruikers liggen als ze niet meedoen met China en de realiteit is dat ze nu al compleet Twitter blokkeren. Door censuur toe te passen per geografische locatie is in elk geval 99% van Twitter mogelijk straks te zien in China. Dat is wat mij betreft het omgekeerde van censuur.
Volgens mij is dit een erg naïeve kijk op de zaken. Ik heb persoonlijk veel liever dat een site compleet geblokkeerd wordt dan dat er lukraak content wordt afgeschermd. Bij een complete blokkade is namelijk goed te zien voor de burger dat hij geen vrije toegang tot het internet heeft. Bij het blokkeren van een kleine hoeveelheid content valt dat veel minder op. Het werpt een schijnopenheid op en dat is veel gevaarlijker. Liever geen waarheid dan alleen de halve.
NMe schreef op woensdag 01 februari 2012 @ 19:55:
Wat betreft het afzwaken van je andere argument: ik heb niet de illusie dat Facebook enige interesse in mij heeft afgezien van pure statistieken. Het zal hun niet boeien dat Jeroen van den Broek site A en site B bezocht heeft. Wat hun mogelijk wél boeit is dat 18657 mensen site A bezochten en dat 60% hem liken, en 48296 mensen site B bezochten en 74% die liken. Facebook heeft geen belang bij het indringen in mijn privacy dus ik heb geen enkele moeite met hun bedrijfsvoering. ;)
Oftewel ik heb niets te verbergen dus ze mogen alles van me weten. Besef wel dat dat een vrijbrief is voor de autoriteiten om zo ver te gaan als ze praktisch willen. 1984...

@PowerFlower:
Al in de startpost gaf ik duidelijk aan wat de voordelen van een decentraal sociaal netwerk kunnen zijn. Daarna heb ik eigenlijk weinig meer gepost omdat er zoals je ziet weinig gereageerd wordt. Toen opeens het nieuws over het Twitter-programma langs kwam, vond ik het niet meer dan logisch om dat even hier neer te zetten. Alleen omdat het topic erg rustig is, valt dat nogal op. In een stroom van tientallen reacties had het veel minder impact gemaakt. Ik zal er zeker niet over door blijven hameren maar ik blijf het oneens met het op willen splitsen van beide m.i. onlosmakelijke onderwerpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op vrijdag 03 februari 2012 @ 18:08:
[...]

Volgens mij is dit een erg naïeve kijk op de zaken. Ik heb persoonlijk veel liever dat een site compleet geblokkeerd wordt dan dat er lukraak content wordt afgeschermd. Bij een complete blokkade is namelijk goed te zien voor de burger dat hij geen vrije toegang tot het internet heeft. Bij het blokkeren van een kleine hoeveelheid content valt dat veel minder op. Het werpt een schijnopenheid op en dat is veel gevaarlijker. Liever geen waarheid dan alleen de halve.
Daarover verschillen we dan van mening. Neemt niet weg dat voor zover ik kan inschatten veruit de meeste mensen het met mijn denkwijze eens zijn, wat ook de reden is dat Facebook nog steeds groter is dan Diaspora.
Oftewel ik heb niets te verbergen dus ze mogen alles van me weten. Besef wel dat dat een vrijbrief is voor de autoriteiten om zo ver te gaan als ze praktisch willen. 1984...
"De autoriteiten?" :D Facebook heeft niks met autoriteiten te maken, alleen met advertentieboeren. En die boeit het niet dat jij afgelopen vrijdag in de kroeg stond of dat je afgelopen maandag met een kater aan het werk ging. Wat ze wél boeit is dat de cijfertjes zeggen dat x mensen in de kroeg stonden en y mensen bij bedrijf z werken. Juist door het feit dat er nergens jouw naam op gestempeld wordt is jouw privacy juist niet in het geding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:05

Ravefiend

Carpe diem!

Niet van mijn gewoontes om een oud topic van het nodige stof te ontdoen, maar vandaag voor het eerste gehoord en gelezen over Diaspora naar aanleiding van dit artikel op deredactie.be: IS-strijders zoeken soelaas in Diaspora
Steeds meer IS-strijders en jihadisten vinden hun weg naar het sociale netwerk Diaspora. Dat netwerk werkt, in tegenstelling tot Twitter en Facebook, met private servers, verspreid over de hele wereld. Daardoor is controle zo goed als onmogelijk.
Begrijp ik het correct als ik zeg dat Diaspora volledig 'open' is en men dus veel moeilijker posts ed. kan verwijderen door een 'controlerend' orgaan iod?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• azerty
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Je kunt zelf je server draaien met Diaspora erop. Als je dat dan niet aan de grote klok hangt zal het inderdaad moeilijk zijn om dat te laten weghalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Als het distributed is lijkt het me sowieso sterk dat er geen failover is, dus zelfs als je het van één server verwijdert is het nog toegankelijk op de rest.

Wel opmerkelijk om te zien dat Diaspora de weg van TOR inslaat. Moeilijk/niet te traceren, dus veel illegaliteit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deTuinman
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 27-08 13:14
Ik vind het nogal zwak om Facebook te gebruiken als reden. Die indianenverhalen die enkel vat op digibeten hebben. Beetje elkaar napraten terwijl niemand weet wat het nu inhoud en wat ze er minder van worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• candyman
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 21-08 16:56
Ik ben sinds vandaag actief op diaspora.
Facebook gebruik ik niet meer omdat het te opdringerig word en mij constant loopt te volgen en alles van mij wilt weten.
De eerste indruk van diaspora is positief, facebook en twitter in 1 en behoorlijk wat vrije keuze en opties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is alweer wat jaartjes geleden dat ik dit topic startte. Helaas kunnen we de conclusie trekken dat de hegemonie van Facebook alleen maar sterker is geworden. Er wordt dik geld verdiend aan alle gebruikersprofielen. Er is ook geen verschuiving te zien in de critical mass waardoor alternatieven weinig kans van slagen zullen hebben. Zelfs Google+ heeft gefaald en dat zegt toch wel wat.

Desondanks is het wel aardig om toch de alternatieven in de gaten te houden. Het feit dat er een kleine community bestaat die er nog steeds mee bezig is, is wel hoopgevend. Inmiddels zijn er wat extra open source alternatieven naast Diaspora gekomen:Het voordeel van deze pakketten is dat ze i.t.t. Diaspora in PHP geschreven zijn en dus voor velen makkelijker zelf te installeren zijn. Dankzij federation kunnen ze alle drie contact maken met Diaspora pods en zo kunnen toch meer mensen een eigen server opzetten zonder afhankelijk te zijn van het toch wel wat exotische Ruby.

GNU social lijkt nog flink in de betafase te zitten. Versie 1.2 levert bij mijn hosting provider een database error op. Versie 1.1 draait wel goed maar de interface ziet er nog vrij spartaans uit en delen van foto's e.d. is nog niet mogelijk.

Friendica is al veel verder ontwikkeld en ziet er gelikt uit. Althans volgens de screenshots die ik vond want installatie lukte niet bij mijn hosting provider. Friendica blijkt toegang nodig te hebben tot de PHP cli en dat biedt mijn pakket niet. Helaas dus ook geen Friendica hub voor mij.

Ik ga nu kijken naar Hubzilla. Dat pakket wordt ook driftig aan gewerkt dus leuk om eens in de gaten te houden hoe het zich gaat ontwikkelen. Als de installatie lukt dan zal ik daar hier nog wel een kort verslag van doen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2017 04:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Voor Diaspora moest je eerst Ruby installeren, voor deze nieuwe opties PHP. Hoe is dat voor de gemiddelde digibeet een verbetering? Als Google+ al gefaald heeft, welke kans acht je dan dat een veel lastiger te installeren tool nog heeft?

Als niet een voldoende grote groep op een bepaald medium overstapt dan is de kans dat de mensen die jij kent die dat doen vrij klein. En overstappen zonder dat je vrienden dat ook doen haalt het "social" uit social media... Dat is een beetje zoals die twee man in mijn kennissenkring die stug blijven zweren bij Telegram ondanks het feit dat ze voor de encryptie zijn overgestapt en Whatsapp tegenwoordig beter beveiligd is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Het is ook niet meer dan pure interesse dat ik dit een beetje volg. Ik probeer niemand te overtuigen noch heb ik de illusie dat digibeten hiermee aan de slag gaan. Maar dit is tweakers en niet linda.nl. Tevens is dit een van de weinige topics over dit onderwerp. De verschillende projecten hebben toch een redelijke dev community achter zich en ik kan mij zo voorstellen dat er wel wat gebruikerscommunities zijn ontstaan die van deze alternatieve platforms gebruikmaken. Als je de ICQ-tijd nog hebt meegemaakt dan snap je wel wat ik bedoel.

PHP/MySQL is voor een beetje tweaker een groot voordeel. Elke hosting partij ondersteunt het en daarmee zijn hubs/pods/servers toch een stuk makkelijker inzetbaar geworden dan destijds alleen met Diaspora. Ruby on Rails ondersteuning kom je nu eenmaal niet vaak tegen bij hosting partijen.

Een hoogvlieger zal het inderdaad niet worden maar ik zoek ook helemaal geen vervanger voor Facebook. Ik zit namelijk zelf allang niet meer op Facebook omdat ik geen enkele behoefte heb aan wat daar allemaal voor 'nieuws' langskomt. Ik focus liever op datgene wat ik zelf interessant vind. Internet biedt de mogelijkheid tot decentrale communicatie. Dat de massa daar geen gebruik van maakt is 'their loss' zeg maar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Oh, ik weet dat je niet probeert om het aan de man te brengen. Maar ik vraag me een beetje af wat de makers hierachter nu denken. In kleine kringen zou dit misschien best gebruikt kunnen worden maar voor de meeste mensen is het heel weinig interessant omdat een sociaal netwerk waar je vrienden geen gebruik van maken niet handig is. Het hele idee van een sociaal netwerk is dat je je vrienden binnen handbereik hebt, dus solo er gebruik van maken komt op mij wat vreemd over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Volgens mij zijn publieke sociale media als Facebook en Twitter op hun retour (ten gunste van gesloten sociale kringen als WhatsApp), dus de behoefte aan alternatieven wordt ook kleiner.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Interessant leesvoer waaruit o.a. blijkt dat Hubzilla meer is dan alleen een social network maar ook dat development nog steeds volop aan de gang is:

http://www.talkplus.org/blog/2016/the-history-of-hubzilla/

En hier een artikel over de verschillen tussen Friendica en Hubzilla:

https://github.com/friendica/friendica/issues/2894

Het is nog allemaal nieuw voor mij en als ik weer wat meer tijd heb, ga ik me wat verder inlezen. Overigens heb ik in de tussentijd m'n eigen Hubzilla hub live staan. Verder dan een Hello World berichtje ben ik nog niet gekomen ;) maar t.z.t. ga ik o.a. testen of connecten met andere hubs werkt en ook of federation naar met name Diaspora pods goed gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadEgg
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:18

MadEgg

Tux is lievvv

Met dank aan 2fish via de frontpage ook in dit topic terecht gekomen ;)

Jaren geleden, toen ik besloot Facebook vaarwel te willen zeggen, heb ik Diaspora ook even geprobeerd. Eerst een account aangemaakt bij een 'openbare pod' in de buurt. Maar al heel snel kreeg ik het gevoel van NMe ook al aankaartte:
NMe schreef op woensdag 1 februari 2012 @ 18:51:
Verder is Facebook een grote evil corporation, maar uiteindelijk boeit hun alleen een lading demografische data. Ze zullen zich niet interesseren in waar user X woont en wanneer die niet thuis is. Bij een decentraal systeem waarin mensen zonder status en zonder vervanging voor algemene voorwaarden een server met mijn data mogen beheren krijg ik een beetje de kriebels. De kans dat een bepaalde pod door een rotte appel beheerd wordt is veel groter dan dat Facebook beheerd wordt door iemand die graag inbreekt in zijn vrije tijd.
Dat stond ook mij absoluut niet aan. Ik besloot daarop zelf maar een pod op mijn eigen server te starten. Dat was voor mij prima te doen, maar voor de gemiddelde consument niet. Dat was het moment dat ik dacht dat dit gewoon absoluut niet schaalbaar is. Voor mezelf werkte dit wel, maar ik kon moeilijk allemaal mensen gaan vragen om op Diaspora te komen en hun eigen pod te draaien. Natuurlijk had ik die best op de mijne kunnen hosten, maar waar trek ik dan de grens? Of wordt ik dan ook een publieke pod? En hoe moeten anderen mij dan vertrouwen? En wat als mijn server morgen kapot gaat?

Daarnaast een nog heel irritant aspect van het distributed aspect: ik gebruik RequestPolicy om cross-domain requests te blokkeren. Een logisch gevolg van het distrubted aspect is dat alle avatars, foto's e.d. geladen worden vanaf andere servers dan mijn eigen pod. En niet één andere, nee tientallen / honderden. In potentie voor elke pod een andere server. Dat zou dus betekenen dat ik Diaspora de uitzonderingspositie zou moeten geven dat die ongecontroleerd cross domain requests mag doen, en dat staat me nogal tegen. Een ideale oplossing daarvoor zou zijn om de avatars en plaatjes te proxy-en via je eigen pod.

Een distributed systeem als Diaspora gaat alleen werken als er grote partijen pods gaan hosten. De Ziggo's en KPN's van deze wereld zouden pods moeten hosten, zodat hun klanten daar gebruik van kunnen maken. Net als met e-mail, zeg maar. De vertrouwenskwestie blijft, maar mijn persoonlijke gegevens bij een hobbyclub in de buurt te hosten geeft me nog meer kriebels dan mijn persoonlijke gegevens hosten bij mijn provider, samen met duizenden andere profielen.

Al met al heb ik toen geconcludeerd dat decentrale sociale netwerken eigenlijk geen goed alternatief zijn voor sociale netwerken en heb ik toen het hele concept maar gewoon overboord gegooid. Mijn sociale netwerk zie ik wel in de kroeg ;)

Tja

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Nu met alle Facebook ophef wel jammer dat er in dit topic zo weinig zinvols te vinden is behalve wat kritiek.

Hoe dan ook ik heb een account aangemaakt om te testen en op Facebook mijn 'vrienden' uitgedaagd hetzelfde te doen (diaspora klinkt als een darmziekte dus dat helpt al niet) maar wie weet.

Niet dat dat bij Telegram of Signal ooit hielp overigens ;) Daar ging ook bijna niemand op over.

en even een oude quote waarvoor excuus maar die geeft het goed weer:
MadEgg schreef op donderdag 26 januari 2017 @ 13:19:
<> Mijn sociale netwerk zie ik wel in de kroeg ;)
Daar waar dat kan doe ik dat, maar Facebook (of welk netwerk dan ook) is wel makkelijk om contact te houden met hen in andere tijdzones en op grotere afstand.

[ Voor 33% gewijzigd door franssie op 12-04-2018 00:00 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-08 11:08

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

franssie schreef op woensdag 11 april 2018 @ 23:58:
Nu met alle Facebook ophef wel jammer dat er in dit topic zo weinig zinvols te vinden is behalve wat kritiek.
Facebook heeft een aantal dingen die geen enkel ander social medium tot nu toe heeft en ik denk dat dát een van de reden van de populariteit is. Puur praktisch, vind ik de "workflow":

Het komt bij mij regelmatig voor dat ik een gesprek met iemand voer of in een groep in een topic aan het reageren ben op mijn laptop op de bank. Vervolgens ga ik aan de wandel, ga door met de conversatie op mijn telefoon, pak het gesprek weer op op een andere PC (werk of mijn PC thuis), neem het gesprek op de terugweg weer over op mijn telefoon en ga verder op mijn laptop.

Dat gaat naadloos. Niemand die merkt dat je je fysiek verplaatst, dat je switched tussen apparaten, etc.

Dat gebruiksgemak is denk ik key. Het is een van de redenen waarom ik (los van Tweakers), weinig met fora doe en ook IRC gematigd intensief gebruik. Je hebt er een PC of laptop voor nodig om het goed te kunnen gebruiken.

Even los van dat ik denk dat als er ooit een medium zó interessant en bruikbaar word als Facebook nu is, dat medium net zo eng gaat zijn als FB, is denk ik bovenstaande misschien wel dé reden dat iedereen op FB zit. Het werkt. Of ik nu met vrienden, bedrijven, onbekenden, etc, wil praten, het is een one-stop-shop. Geen forum voor onderwerp A, IRC voor smalltalk B, email voor communicatie met een bedrijf, etc. Je hebt gewoon 1 medium, anytime anywhere, dat je voor alles kunt gebruiken en dat daarvoor ook qua UI behoorlijk goed werkt.

Zolang een Diaspora of iets anders dat niet voor elkaar krijgt, vraag ik me af of mensen ooit zullen overstappen.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
unezra schreef op donderdag 12 april 2018 @ 07:31:
[...]

...
Zolang een Diaspora of iets anders dat niet voor elkaar krijgt, vraag ik me af of mensen ooit zullen overstappen.
Jazeker wel, ik ben overgestapt van Facebook naar Diaspora eind vorige week. Een vriend van me ook. Dus dat zijn er al 2 :)

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben blij dat ik dit topic gevonden heb. Ik denk dat door het distributed karakter van Diaspora de meeste privacy problemen die Facebook wel heeft wel zijn ondervangen. Vandaar dat ik ook ben overgestapt naar Diaspora.
De kracht van Diaspora is dat je vrij bent om te kiezen waar je je account aanmaakt. Je bent ook vrij om je eigen Diaspora server (of in Diaspora taal: pod) te creëren.

Al eerder werd aangehaald dat de software om een pod te runnen gebruik maakt van Ruby. Dit maakt het voor de gemiddelde persoon wel iets lastiger. Echter er zijn best duidelijke howto's beschikbaar om dit voor elkaar te krijgen.

Ikzelf ben actief bij de NethServer community en een vriend van mij heeft een uitgebreide howto geschreven hoe je ee Diasporapod op NethServer installeert: https://community.nethser...a-pod-on-nethserver/10581

NethServer installeren is (naar mijn bescheiden, biased mening) eenvoudiger dan Windows installeren. En als je vervolgens de howto volgt, heb je met een uurtje werk (NethServer + pod) je eigen pod in de lucht.

Wie Diaspora wil uitproberen is welkom op mijn (net in de lucht gegooide) pod: https://pod.interlin.nl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2018 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 15:44

franssie

Save the albatross

Ik heb een account, met een of twee berichten. Het laatste bericht is dat ik ervan baal dat ik dat bericht niet kan aanpassen.
Dat bericht geeft 2 meldingen per dag van weet ik veel wie. komt nogal spammerig over.

Het is een leuk maar slecht uitgevoerd idee naar mijn mening.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het mooie van opensource is dat je suggesties kan doen ter verbetering en zelfs een PR (Pull Request) kan doen met voorgestelde code om een suggestie te bewerkstelligen.
forum voor diaspora: https://discourse.diasporafoundation.org/categories
Github: https://github.com/diaspora/diaspora

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2018 21:03 ]

Pagina: 1