Ja. Mijn moeder is docente en niet iedereen hoeft te weten wat haar zoon op internet doet. Stukje voorbeeldfunctie.

"Als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" is de graag gebruikte drogreden van politici en instanties die niets met privacy ophebben, en die privacy van anderen onbelangrijk vinden. Ook jij heb zat te verbergen, of is alles wat je doet op je PC openbaar? Mag iedereen je banktransacties doorkijken (je hebt niets te verbergen?), of andere persoonlijke gegevens bekijken?
De wietpas is niet alleen een privacy-probleem, maar ook heel typisch blinddoekgebeuren vanuit de politieke stromingen. Het lost niets op, het verbetert niets, maar is bedoeld om mensen angst aan te jagen ("we zullen weten dat je gebruikt").
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Het gebruiken van de echte naam heeft niet zozeer iets met privacy te maken vind ik. Als jij op internet je mening wilt geven of een zegje wilt doen, waarom dan niet onder je eigen naam? In het echte leven neem je toch ook niet even en nep identiteit aan om over iets te klagen?
De wietpas is een ander verhaal. Ik vind dat die goed werkt, maar doordat hij niet landelijk is ingevoerd slecht werkt. Hier in Maastricht zie ik echter verbeteringen t.o.v. voor de wietpas.
Koenoe schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:19:
[...]
Dit (of je iets te verbergen hebt) argument kom je keer op keer tegen. Ik stel mijn privacy (irl) op prijs en wil gewoon niet alles delen. Niet de hele wereld hoeft mijn mening en/of mijn gegevens te weten. Heeft echt niets met iets te verbergen te maken en mochten er bedrijven, instanties dan wel personen er wel achter komen, so be it. Sowieso is het onveilig om je gegevens te delen. Alsmede dat bedrijven het gebruiken om je te manipuleren of een profiel van je te schetsen. De consequenties daarvan is alleen al een draadje waard.
Je kent die reclame waarbij mensen aan het vissen zijn boven op het dak? Zie FB als een groot bord op het midden van het plein van je dorp/stad. Waar je elke dag je mening, foto's en gebeurtenissen op plaatst. Zodat iedereen weet wat je aan het doen bent. Zou ik niet willen.
Wil je het wel dan, plaats je foto's van een ander die dat misschien niet wil. Ook iets waar je over na moet denken.
Dat is ook het grote punt overigens van programma's als wegmisbruikers. Niet iedereen wil gefilmd worden. Dan kun je hierom vragen, maar maximaal wordt je gezicht onherkenbaar gemaakt. Als iemand niet wil dat die gefilmd wordt en hij/zij vraagt hier (netjes) om dan, is het toch de normaalste zaak van de wereld dat je stopt met filmen? Kunnen we weer een discussie over rechten ed. gaan starten, maar gewoon luisteren naar elkaar, begrip tonen, etc is er niet meer bij. Alles in het teken van het programma en lets be honest, dat willen we zien toch (niet echt)?
Anyways, draai de vraag eens om. Waarom zou je "alles" van me willen weten?
Ik vind dat geen probleem. Ze zetten maar een bord neer.
Ik zal er waarschijnlijk niet naar kijken, de meeste personen erop ken ik dan toch niet.
Daarnaast gebeurt dit bij twitter al langer. de tweets worden live op een bord weergegeven.
Als er personen zijn die niet op fb willen verwijder ik de foto, klaar.
Mijn moeder wilt er ook absoluut niet op, dan zet ik er ook geen foto's van / met haar op.
Ik wil ook niet graag gefilmd worden. Toch als ik door Heerlen loop staan er op iedere hoek van de straat een paal met 4 camera's in alle richtingen.
Kun je Winkelcentrum 't Loon nog herinneren? In het ingestorte deel zijn 30 - 40 camera's verwoest.
Er is net 1/4 de van het centrum vernielt.
Bij wegmisbruikers is het jou eigen keuze. Hou je je aan de verkeersregels? dan word je niet gefilmd. Hou je je niet aan de verkeersregels, dan kun je gefilmd worden. Jij bent ook tegen flitspalen? Die doen namelijk hetzelfde, alleen zien we dat niet.
Als de vraag die je nu stel het omgekeerde moet zijn van wat de vraag was heb je hem volgens mij niet begrepen.
Het ging erover waarom iemand zijn mening / opmerkingen maakt onder een nep naam of nickname. dat is even iets anders.
Nee, niet handig. Je wordt beïnvloed en de keuzes worden voor je gemaakt. I.p.v. dat je ze zelf uitzoekt. De consequenties hiervan alsmede de objectiviteit/eerlijkheid is bijna een wetenschap op zich.
Reclame wordt altijd aangekaart als een noodzakelijk kwaad (ook hier Tweakers). Ik zie het als een bewijs dat de klant/gebruiker op de tweede plaats komt. Het grote geld als eerste. Dat is iets wat mijns inziens anders kan en moet.
Ik vind het net wel handig. Er staan meestal restaurants bij waarvan ik het bestaan niet kenden. En waar word die keuze dan gemaakt? Ik zie het staan en denk, hey daar kunnen we ook eens heengaan. Dan nog zoek ik eerst recensies op en ga ik niet meteen reserveren aan de hand van een advertentie hoor.
Ik zie advertenties als een hulpmiddel, in dit soort situaties maken ze me attent dat er meerdere zijn. Prima toch? Of ik er dan wel of niet heen ga is helemaal aan mezelf.
Dat soort advertenties beïnvloeden mensen maar zelden. Ik ga echt niet overstappen naar eneco omdat de pagina van nu zo mooi groen kleurde.