Wat te vinden van mensen zonder facebook?

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste
Acties:
  • 36.569 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Achilles
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 21-08 22:59

Achilles

Koning van de Myrmidonen

HellPunk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet waarom je op de 'vijfde groep' geen commentaar hebt, maar omdat ik volgens jou in die groep terecht kom (samen met 'groep 1') wil ik hier wel even op inhaken :).
Nou ik bedoelde het iets anders dan dat jij t opvattee. Meer van dat ik verder niet op in ga (wat de TS blijkbaar) denkt van mensen die géén facebook hebben nml. dat ze, tja 'einzelgangers' zijn. In het echt is deze groep een stuk kleiner dan de groep die geen facebook gebruikt, en is het alleen daarom al onjuist. Trwns zie ik wel dat groep 6, voor mensen die geen verstand van internet e.d. hebben, ook op zijn plaats is ;)
Wij krijgen regelmatig vrienden of familie op bezoek, soms gaan we samen uit (in de mate van het mogelijke met twee kleine kinderen). Veel van die vrienden en familieleden zitten op FB , maar toch slagen wij erin om die afspraken gewoon via mail, telefoon of SMS te regelen.
Alleen feestjes spreek ik wel op fb af. Mr dan nog wordt je eerder in real-life uitgenodigd. Ander afspraken regel ik echt nog in real-life, sms, whatsapp en door mensen te bellen (want soms heb je van die figuren die alleen bereikbaar zijn door 3x t 06-nummer te bellen 8)7 )
Ik heb niet het gevoel dat FB wat aan dat sociale leven toevoegt (voor de goede orde: ik heb een tijd wel FB gehad). Wij hebben eenvoudigweg geen behoefte aan dagelijkse of wekelijkse updates van elkaar en wij zijn iig nog geen vrienden kwijtgeraakt omdat we geen FB gebruiken - onze relaties zijn zo goed dat het niet uitmaakt via welk medium wij contact houden. FB is echter voor mij geen optie, want zelfs met de nodige filters kost het tijd die ik voor leukere en nuttigere dingen wil gebruiken.
FB is n tijdverdrijf, naar mijn mening nog best een redelijk tijdverdrijf, als je dan toch 5 minuten moet wachten (tot de koffie klaar is, terwijl je n krantje zoekt enz.), ik gerbuik fb eigenlijk alleen mobiel, veel minder vaak achter de pc (en dan nog is het meestal een 'wacht'-activiteit.) Ik zou nooit een computer aanzetten om te gaan facebooken.
Misschien moet de definitie van jouw vijfde groep omgekeerd worden: verstokte Facebookers hebben eerder een verhoogde sociale behoefte en het is net Facebook dat die behoefte kan vervullen. ;)
Ik vrees dat ook dat in ieder geval bij mij van toepassing is :P Ben n beetje té nieuwsgierig naar de rest van de mensheid.. Maar daar wordt ik voor behandeld ;)
Marzman schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 17:53:
Diaspora is een leuk initiatief, maar als niemand het gebruikt kun je net zo goed een dagboek.txt op je bureaublad zetten en daar in schrijven wat je bezig houdt. Dat leest ook geen hond.
Precies, het leuke van fb is dat andere mensen er commentaar op geven :)
Trwns kwa privicy steekt fb raar in elkaar, zo af en toe krijg ik suggesties van mensen waarvan fb logischerwijs niet zo kunnen weten dat ik ze ken.. Ze weten dus meer dan wat je invult, je kunt verder wel een nickname in de zin van schuilnaam gebruiken(je naam verdraaien wanneer je naam niet zo vaak voorkomt en dus redelijk uniek is, heb een aantal vrienden die hun naam een beetje verdraaid hebben, verder hoeft de geboortedatum ook echt niet te kloppen, en that's it kwa gegevens, blijft alleen man/vrouw keuze over) fb weet nou ook weer niet zo veel van je.

En aan wie vertrouw je je gegevens eerder toe, een groot commercieel bedrijf dat extreem veel aan beveiliging doet omdat het zich geen grote lekken kan permiteren, of aan de nederlandse overheid. Die laatste zal er waarschijnlijk ooit nog voor zorgen dat je vingerafdrukken en medische gegevens op een HD'tje van een hacker uit Turkmenistan staan.

[ Voor 19% gewijzigd door Achilles op 09-09-2012 02:57 ]

| Cowsmology | Met een hamer past alles, met ducktape plakt alles |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zie het leuke van FB natuurlijk in, maar tegelijkertijd vind ik het best onverantwoordelijk om zomaar alles op je pagina te pleuren, incl. kinderfoto's die daar nog geen begrip van hebben en later misschien denken 'moest dat nou?' Mensen nemen hun privacy gewoon niet meer serieus blijkbaar en daarnaast, zoals anderen al noemde, vind ik 't absurd hoe mensen inderdaad geen moment zonder mp3 of internet kunnen reizen. Probeer 's je gedachten leeg te houden tijdens je reis, maak er een spel van dat nog gezond is voor je ook.

Ook vind ik 't best eng hoe ik via m'n youtube account meteen een filmpje naar FB kan linken zonder dat ik Google/YT ooit m'n FB gegevens heb doorgegeven....dat is blijkbaar dus 1 pot nat al die social websites... M'n paswoord werd niet gevraagd...zal wel met die nieuwe Google/Youtube policy te maken hebben die recentelijk veranderd is.

Anyway, ik gebruik FB nu ook, maar slechts voor contact met iemand in buitenland m.b.t. specifieke interesses en zonder persoonlijke foto's. Voor contact met mensen in de buurt heb ik FB niet nodig.

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2012 03:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-10 12:19

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Verwijderd schreef op zondag 09 september 2012 @ 02:54:
Ook vind ik 't best eng hoe ik via m'n youtube account meteen een filmpje naar FB kan linken zonder dat ik Google/YT ooit m'n FB gegevens heb doorgegeven....dat is blijkbaar dus 1 pot nat al die social websites...
Als je dat eng vind, moet je gewoon even nadenken over hoe dat werkt. Ik weet niet precies wat je onder "linken" verstaat, maar als je op Youtube de Facebook knop klikt, stuurt Youtube *alleen* de URL naar Facebook. Als je op FB ingelogd bent, weet FB natuurlijk dat het om jouw account gaat, en heeft net de URL van de video doorgekregen. En kan dat dus posten. Wat kennelijk ook je bedoeling was, want anders had je niet op die knop gedrukt. Youtube weet op dat moment niet wie jij op FB bent.

"dat is blijkbaar dus 1 pot nat al die social websites" is nogal kort door de bocht.

En we hebben het hier specifiek over Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Koenoe schreef op zondag 09 september 2012 @ 00:51:
[...]
Waarom zou je up-to-date willen blijven met wat iedereen zoal doet? Ook al zijn het je vrienden, ze zijn kennelijk verspreid over de hele wereld. In hoeverre zijn het dan nog "echte" vrienden? Mochten ze op vakantie zijn of even een paar maanden weg, dan hoor je bij terugkomst toch wel weer hoe het was? In het geval van mijn vrienden, kom ik een avondje langs. Proef de locale drank (die ze uiteraard meegenomen hebben) en bekijk de foto's met begeleidend verhaal uit eerste hand en persoonlijk. Kan ik gelijk vragen stellen.
Ik heb ook vrienden die voor een half jaar of langer voor werk / stage naar het buitenland gaan.
Je weet echt na 1 jaar niet meer wat je allemaal hebt gezien en meegemaakt. Dat kun je dan op facebook delen. Hetzelfde geld voor de vakantie. Als je wifi in je hotel hebt kun je best soms even een foto'tje delen. Gewoon leuk om ene naar te kijken.
Omdat je op Facebook (voor ze ver ik weet) wel je echte naam ed. moet voeren. Je kan geen nickname gebruiken (?). Alsmede dat je wordt gepushed (door je vrienden kring of door Facebook zelf) om je (echte) gegevens in te vullen. Iets dat je op elk willekeurig forum niet hoeft te doen (al gaat Tweakers.net langzamerhand ook die kant op).
Gelukkig wel!
Het hele nickname verhaal moet gewoon verboden worden. Wat heb ej dan te verbergen? Ik wil wel reageren maar o jee niemand mag weten dat ik het ben.
Erg krom vind ik zoiets, schaam je je voor je eigen mening?
Precies het bovenstaande is het grote bezwaar wat ik heb tegen het gebruik van mijn (echte) data. Ik wil helemaal niet dat je een profiel maakt van (bijvoorbeeld) mannen tussen de 30-40 en daarop iets gaat baseren (en mij daarvoor gebruikt). Of het nu gaat om aangepaste reclame, hoe de schappen gevuld worden bij de AH (echt waar, zo werkt die bonus kaart), hoe mijn treinkosten het beste kan verhoogt worden (OV-Chipkaart) of wat dan ook. Uiteindelijk heeft al die data maar één doel. Het verhogen van de winst van die bedrijven, niet mijn "gemak". Nog het "evil" daargelaten.
Overal en bij alles word een profiel van je gemaakt.
Ik ben nu via e-mail een etentje aan het regelen, naast de mails staat reclame van diverse restaurants. Handig toch?
TimMer schreef op zaterdag 08 september 2012 @ 20:57:
En een bedrijf wat toegang tot mijn account eist kan direct mijn rug op; zo'n wantrouwend sfeertje gaan mijn nekharen rechtovereind van staan...
Precies dat vind ik van een bedrijf waar ik niet met FB kan inloggen.
Waarom moeten ze een eigen database met mijn gegevens hebben? Waarom moet ik alweer een account en wachtwoord aanmaken? Via FB kunnen ze zien wie ik ben, meer hoeven ze niet te weten. Om dan alweer een registratieformulier te gaan invullen is gewoon dubbel werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:12:
[...]
Precies dat vind ik van een bedrijf waar ik niet met FB kan inloggen.
Waarom moeten ze een eigen database met mijn gegevens hebben? Waarom moet ik alweer een account en wachtwoord aanmaken? Via FB kunnen ze zien wie ik ben, meer hoeven ze niet te weten. Om dan alweer een registratieformulier te gaan invullen is gewoon dubbel werk.
Volgens mij bedoelt hij een bedrijf wat vraagt om je logingegevens bij een solicitatie, niet een applicatie die de login via facebook regelt (meestal is dat laatste dan trouwens alleen maar een extra optie en kun je ook gewoon een account aanmaken).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op maandag 10 september 2012 @ 10:21:
[...]

Volgens mij bedoelt hij een bedrijf wat vraagt om je logingegevens bij een solicitatie, niet een applicatie die de login via facebook regelt (meestal is dat laatste dan trouwens alleen maar een extra optie en kun je ook gewoon een account aanmaken).
Ah, zo kun je het ook opvatten inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gelukkig wel!
Het hele nickname verhaal moet gewoon verboden worden. Wat heb ej dan te verbergen? Ik wil wel reageren maar o jee niemand mag weten dat ik het ben.
Afgezien van de "als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" denkfout, lijkt het me dat Denskie een nickname is. Een nickchange aanvragen om het bovenstaande in de praktijk te brengen? ;)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:06:
[...]

Afgezien van de "als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" denkfout, lijkt het me dat Denskie een nickname is. Een nickchange aanvragen om het bovenstaande in de praktijk te brengen? ;)
mijn naam was al bezet, daarom heb ik een andere moeten kiezen.
De achternaam geef ik uiteraard nergens op, dan word het lastig.

Verder lijkt het me niet echt een denkfout? Wat heb je dan te verbergen dat je je eigen naam niet gebruikt?
Net zoiets als de wietpas, klagen om te klagen zonder dat er een probleem is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 11:59:
De achternaam geef ik uiteraard nergens op, dan word het lastig.
Waarom niet? Heb je wat te verbergen? :)
Verder lijkt het me niet echt een denkfout? Wat heb je dan te verbergen dat je je eigen naam niet gebruikt?
Net zoiets als de wietpas, klagen om te klagen zonder dat er een probleem is.
"Als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" is de graag gebruikte drogreden van politici en instanties die niets met privacy ophebben, en die privacy van anderen onbelangrijk vinden. Ook jij heb zat te verbergen, of is alles wat je doet op je PC openbaar? Mag iedereen je banktransacties doorkijken (je hebt niets te verbergen?), of andere persoonlijke gegevens bekijken?

De wietpas is niet alleen een privacy-probleem, maar ook heel typisch blinddoekgebeuren vanuit de politieke stromingen. Het lost niets op, het verbetert niets, maar is bedoeld om mensen angst aan te jagen ("we zullen weten dat je gebruikt").

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:04
[...]

Ik heb ook vrienden die voor een half jaar of langer voor werk / stage naar het buitenland gaan.
Je weet echt na 1 jaar niet meer wat je allemaal hebt gezien en meegemaakt. Dat kun je dan op facebook delen. Hetzelfde geld voor de vakantie. Als je wifi in je hotel hebt kun je best soms even een foto'tje delen. Gewoon leuk om ene naar te kijken.
Je hoeft het toch allemaal niet in een keer te vertellen? Je komt er later nog wel op als er aanleiding voor is of iets herinnert je eraan. Heb je gelijk weer een mooie anekdote. Of anders gezegd, waarom moet je alles wat je mee maakt (gelijk) delen met een ander?

Begrijp me niet verkeerd overigens. Het is echt wel handig, zeker voor wat je ook al aangeeft. Maar...
Gelukkig wel!
Dit (of je iets te verbergen hebt) argument kom je keer op keer tegen. Ik stel mijn privacy (irl) op prijs en wil gewoon niet alles delen. Niet de hele wereld hoeft mijn mening en/of mijn gegevens te weten. Heeft echt niets met iets te verbergen te maken en mochten er bedrijven, instanties dan wel personen er wel achter komen, so be it. Sowieso is het onveilig om je gegevens te delen. Alsmede dat bedrijven het gebruiken om je te manipuleren of een profiel van je te schetsen. De consequenties daarvan is alleen al een draadje waard.

Je kent die reclame waarbij mensen aan het vissen zijn boven op het dak? Zie FB als een groot bord op het midden van het plein van je dorp/stad. Waar je elke dag je mening, foto's en gebeurtenissen op plaatst. Zodat iedereen weet wat je aan het doen bent. Zou ik niet willen.

Wil je het wel dan, plaats je foto's van een ander die dat misschien niet wil. Ook iets waar je over na moet denken.

Dat is ook het grote punt overigens van programma's als wegmisbruikers. Niet iedereen wil gefilmd worden. Dan kun je hierom vragen, maar maximaal wordt je gezicht onherkenbaar gemaakt. Als iemand niet wil dat die gefilmd wordt en hij/zij vraagt hier (netjes) om dan, is het toch de normaalste zaak van de wereld dat je stopt met filmen? Kunnen we weer een discussie over rechten ed. gaan starten, maar gewoon luisteren naar elkaar, begrip tonen, etc is er niet meer bij. Alles in het teken van het programma en lets be honest, dat willen we zien toch (niet echt)?

Anyways, draai de vraag eens om. Waarom zou je "alles" van me willen weten?
Overal en bij alles word een profiel van je gemaakt.
Ik ben nu via e-mail een etentje aan het regelen, naast de mails staat reclame van diverse restaurants. Handig toch?
Nee, niet handig. Je wordt beïnvloed en de keuzes worden voor je gemaakt. I.p.v. dat je ze zelf uitzoekt. De consequenties hiervan alsmede de objectiviteit/eerlijkheid is bijna een wetenschap op zich.

Reclame wordt altijd aangekaart als een noodzakelijk kwaad (ook hier Tweakers). Ik zie het als een bewijs dat de klant/gebruiker op de tweede plaats komt. Het grote geld als eerste. Dat is iets wat mijns inziens anders kan en moet.

Edit: Sowieso kun je je vraagtekens stellen bij de waarde van de gegevens dan wel meningen op het internet (zij die het hardst roepen, groepsprocessen, etc). Alsmede dat je mening spuien tegenover een groep irl i.p.v. op een forum of blog iets totaal anders is. Je hebt tijd om je stellingen, meningen te formuleren en aan te passen. Alsmede dat wat je zegt/aangeeft geen directe consequenties heeft. Lichaamstaal, iemand die boos wordt of lacht om je mening, stelling, gedrag beïnvloed je responce op een hele grote manier. Daar hou je op internet veel minder (geen) rekening mee. Dat kan je ook niet. Die reactie (van de lezende partij) kan (en zal) er overigens wel zijn. Wat dat betreft geeft internet je een veilig forum waar je je ongezouten mening kan geven (ook weer een studie waard dit).

[ Voor 10% gewijzigd door Koenoe op 10-09-2012 12:45 ]

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:07:
[...]

Waarom niet? Heb je wat te verbergen? :)
Ja. Mijn moeder is docente en niet iedereen hoeft te weten wat haar zoon op internet doet. Stukje voorbeeldfunctie. ;)
"Als je niets te verbergen hebt, heb je niets te vrezen" is de graag gebruikte drogreden van politici en instanties die niets met privacy ophebben, en die privacy van anderen onbelangrijk vinden. Ook jij heb zat te verbergen, of is alles wat je doet op je PC openbaar? Mag iedereen je banktransacties doorkijken (je hebt niets te verbergen?), of andere persoonlijke gegevens bekijken?

De wietpas is niet alleen een privacy-probleem, maar ook heel typisch blinddoekgebeuren vanuit de politieke stromingen. Het lost niets op, het verbetert niets, maar is bedoeld om mensen angst aan te jagen ("we zullen weten dat je gebruikt").
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Het gebruiken van de echte naam heeft niet zozeer iets met privacy te maken vind ik. Als jij op internet je mening wilt geven of een zegje wilt doen, waarom dan niet onder je eigen naam? In het echte leven neem je toch ook niet even en nep identiteit aan om over iets te klagen?

De wietpas is een ander verhaal. Ik vind dat die goed werkt, maar doordat hij niet landelijk is ingevoerd slecht werkt. Hier in Maastricht zie ik echter verbeteringen t.o.v. voor de wietpas.
Koenoe schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:19:
[...]
Dit (of je iets te verbergen hebt) argument kom je keer op keer tegen. Ik stel mijn privacy (irl) op prijs en wil gewoon niet alles delen. Niet de hele wereld hoeft mijn mening en/of mijn gegevens te weten. Heeft echt niets met iets te verbergen te maken en mochten er bedrijven, instanties dan wel personen er wel achter komen, so be it. Sowieso is het onveilig om je gegevens te delen. Alsmede dat bedrijven het gebruiken om je te manipuleren of een profiel van je te schetsen. De consequenties daarvan is alleen al een draadje waard.

Je kent die reclame waarbij mensen aan het vissen zijn boven op het dak? Zie FB als een groot bord op het midden van het plein van je dorp/stad. Waar je elke dag je mening, foto's en gebeurtenissen op plaatst. Zodat iedereen weet wat je aan het doen bent. Zou ik niet willen.

Wil je het wel dan, plaats je foto's van een ander die dat misschien niet wil. Ook iets waar je over na moet denken.

Dat is ook het grote punt overigens van programma's als wegmisbruikers. Niet iedereen wil gefilmd worden. Dan kun je hierom vragen, maar maximaal wordt je gezicht onherkenbaar gemaakt. Als iemand niet wil dat die gefilmd wordt en hij/zij vraagt hier (netjes) om dan, is het toch de normaalste zaak van de wereld dat je stopt met filmen? Kunnen we weer een discussie over rechten ed. gaan starten, maar gewoon luisteren naar elkaar, begrip tonen, etc is er niet meer bij. Alles in het teken van het programma en lets be honest, dat willen we zien toch (niet echt)?

Anyways, draai de vraag eens om. Waarom zou je "alles" van me willen weten?
Ik vind dat geen probleem. Ze zetten maar een bord neer.
Ik zal er waarschijnlijk niet naar kijken, de meeste personen erop ken ik dan toch niet.
Daarnaast gebeurt dit bij twitter al langer. de tweets worden live op een bord weergegeven.

Als er personen zijn die niet op fb willen verwijder ik de foto, klaar.
Mijn moeder wilt er ook absoluut niet op, dan zet ik er ook geen foto's van / met haar op.

Ik wil ook niet graag gefilmd worden. Toch als ik door Heerlen loop staan er op iedere hoek van de straat een paal met 4 camera's in alle richtingen.
Kun je Winkelcentrum 't Loon nog herinneren? In het ingestorte deel zijn 30 - 40 camera's verwoest.
Er is net 1/4 de van het centrum vernielt.
Bij wegmisbruikers is het jou eigen keuze. Hou je je aan de verkeersregels? dan word je niet gefilmd. Hou je je niet aan de verkeersregels, dan kun je gefilmd worden. Jij bent ook tegen flitspalen? Die doen namelijk hetzelfde, alleen zien we dat niet.

Als de vraag die je nu stel het omgekeerde moet zijn van wat de vraag was heb je hem volgens mij niet begrepen.
Het ging erover waarom iemand zijn mening / opmerkingen maakt onder een nep naam of nickname. dat is even iets anders.
Nee, niet handig. Je wordt beïnvloed en de keuzes worden voor je gemaakt. I.p.v. dat je ze zelf uitzoekt. De consequenties hiervan alsmede de objectiviteit/eerlijkheid is bijna een wetenschap op zich.

Reclame wordt altijd aangekaart als een noodzakelijk kwaad (ook hier Tweakers). Ik zie het als een bewijs dat de klant/gebruiker op de tweede plaats komt. Het grote geld als eerste. Dat is iets wat mijns inziens anders kan en moet.
Ik vind het net wel handig. Er staan meestal restaurants bij waarvan ik het bestaan niet kenden. En waar word die keuze dan gemaakt? Ik zie het staan en denk, hey daar kunnen we ook eens heengaan. Dan nog zoek ik eerst recensies op en ga ik niet meteen reserveren aan de hand van een advertentie hoor.
Ik zie advertenties als een hulpmiddel, in dit soort situaties maken ze me attent dat er meerdere zijn. Prima toch? Of ik er dan wel of niet heen ga is helemaal aan mezelf.
Dat soort advertenties beïnvloeden mensen maar zelden. Ik ga echt niet overstappen naar eneco omdat de pagina van nu zo mooi groen kleurde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op maandag 10 september 2012 @ 13:23:
Ja. Mijn moeder is docente en niet iedereen hoeft te weten wat haar zoon op internet doet. Stukje voorbeeldfunctie. ;)
[...]
Dat zijn 2 verschillende dingen.
Het gebruiken van de echte naam heeft niet zozeer iets met privacy te maken vind ik. Als jij op internet je mening wilt geven of een zegje wilt doen, waarom dan niet onder je eigen naam? In het echte leven neem je toch ook niet even en nep identiteit aan om over iets te klagen?
Je spreekt jezelf hier direct tegen :) . Je gebruikt nu je moeder als excuus waarom je jezelf wilt uitzonderen van een verplichting die je anderen wel wilt opleggen. Iedereen kan echter met zo'n excuus komen (baas, bedrijf, familie, kennissen enz).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gambieter schreef op maandag 10 september 2012 @ 13:28:
[...]

Je spreekt jezelf hier direct tegen :) . Je gebruikt nu je moeder als excuus waarom je jezelf wilt uitzonderen van een verplichting die je anderen wel wilt opleggen. Iedereen kan echter met zo'n excuus komen (baas, bedrijf, familie, kennissen enz).
we hadden het naar mijn weten niet over een achternaam? Het gaat meer over de onzinnige nicknames.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koenoe
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-10 15:04
Ik vind dat geen probleem. Ze zetten maar een bord neer.
Ik zal er waarschijnlijk niet naar kijken, de meeste personen erop ken ik dan toch niet.
Daarnaast gebeurt dit bij twitter al langer. de tweets worden live op een bord weergegeven.

Als er personen zijn die niet op fb willen verwijder ik de foto, klaar.
Mijn moeder wilt er ook absoluut niet op, dan zet ik er ook geen foto's van / met haar op.
Maar goed, dan heeft de foto er al opgestaan...
Ik wil ook niet graag gefilmd worden. Toch als ik door Heerlen loop staan er op iedere hoek van de straat een paal met 4 camera's in alle richtingen.
Kun je Winkelcentrum 't Loon nog herinneren? In het ingestorte deel zijn 30 - 40 camera's verwoest.
Er is net 1/4 de van het centrum vernielt.
Bij wegmisbruikers is het jou eigen keuze. Hou je je aan de verkeersregels? dan word je niet gefilmd. Hou je je niet aan de verkeersregels, dan kun je gefilmd worden. Jij bent ook tegen flitspalen? Die doen namelijk hetzelfde, alleen zien we dat niet.
Je wordt ook gefilmd als je je aan de regels houdt. Maar goed, als je lang genoeg achter iemand aan rijdt overtreed die vanzelf wel een regel. Niet dat dit er toe doet overigens. Of je je nu wel of niet aan de regels houdt, wat heeft dit te maken met het wel of niet (mogen) gefilmd worden (je privacy)?

Overtreding gemaakt = je pricacy inleveren en gefilmd mogen worden?

Je geeft aan dat je ook niet graag gefilmd wil worden. Toch staan er zoveel camera's. Kennelijk heb je (we) dit dus geaccepteerd, terwijl je dit liever niet wil.
Als de vraag die je nu stel het omgekeerde moet zijn van wat de vraag was heb je hem volgens mij niet begrepen.
Het ging erover waarom iemand zijn mening / opmerkingen maakt onder een nep naam of nickname. dat is even iets anders.
Je gebruikt een nep dan wel nickname om anoniem te blijven en een eigen identiteit te creëren (en het klinkt leuk/ is creatief). Er zijn 100den mensen met dezelfde naam. Ik zie het verschil overigens niet.
Ik vind het net wel handig. Er staan meestal restaurants bij waarvan ik het bestaan niet kenden. En waar word die keuze dan gemaakt? Ik zie het staan en denk, hey daar kunnen we ook eens heengaan. Dan nog zoek ik eerst recensies op en ga ik niet meteen reserveren aan de hand van een advertentie hoor.
Ik zie advertenties als een hulpmiddel, in dit soort situaties maken ze me attent dat er meerdere zijn. Prima toch? Of ik er dan wel of niet heen ga is helemaal aan mezelf.
Dat soort advertenties beïnvloeden mensen maar zelden. Ik ga echt niet overstappen naar eneco omdat de pagina van nu zo mooi groen kleurde.
Die keuze wordt bijvoorbeeld gemaakt doordat het restaurant betaalt om in de reclame te staan. Recensies worden ook beïnvloed (d.m.v. nep gebruikers met negatieve of positieve ervaringen). Ik moet zeggen dat ik het wel heel naïef vind om daar gelijk zo in te geloven. Om het kort samen te vatten, je aanbod wordt bepaald door het bedrijf dat de reclame levert. Die weer geld vraagt van de restaurants om (zo hoog/vaak mogelijk) genoemd te worden.

Maar ook hier, het is niet allemaal zo negatief en het kan handig zijn. Maar wel met een schuin en kritisch oog.

Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 10-10 10:09
[...]

Er zijn wetten en rechters die de strafmaat bepalen. Je krijgt een boete of een schikking. Er staat nergens in de wet dat je nog publiekelijk aan de schandpaal genageld dient te worden door een commercieel t.v. programma. Zelfs als je gezicht geblurt is, ben je nog goed herkenbaar voor vrienden, kennissen en familie door je auto of je kleding etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind mensen zonder facebook zeker geen paria's van het multimedia tijdperk. Ikzelf heb ook geen facebook en ik ben er heel blij om. Ik heb het wel gehad, maar heb het verwijderd om verschillende redenen.
- Het is uitgeraakt met mijn vriend door facebook
- Sommige mensen worden narcistisch (altijd maar over hunzelf praten en soms aangebrand zijn als niemand antwoord, domme dingen erop schrijven zoals "ik ga schijten", hun eigen statussen liken, enz.)
- Er wordt teveel aan "vrienden verzamelen gedaan"
- Vriendinnen onderwater steken geven door elkaars niet-charmante foto's te plaatsen
- Constant getagd worden door mensen (haat ik echt)

En wat me ook zo ergert, facebook probeerde me altijd met mensen te koppelen uit mijn middelbare schooltijd. Ik wil 99% van die mensen niet eens meer kennen of zien.
Over "te weinig vrienden hebben", ik heb weinig vrienden. Bewust, want ik kan me niet zo goed wennen in grote groepen. Trouwens, een mens heeft gemiddeld 2 (soms 3 als je geluk hebt), vrienden die hij/zij echt kan vertrouwen in zijn hele leven. En zelfs die vriendschappen blijven niet altijd. Als je 200 vrienden hebt, zoals de meesten op facebook, dan is het toch ook maar oppervlakkig? Heb je die mensen al ooit in het echt gezien? En daarbij, facebook verstoort de werkelijke communicatie. Het is fijn als je contact kunt houden met familie uit verre landen (gebruik ik mail voor, werkt ook nog geweldig), maar je gaat toch niet constant zitten lullen via facebook met een vriendin die een straat verder woont? En, ik heb het vaak meegemaakt dat er een vriendin bij me langskomt en met een half, nee een kwart oor naar mij luistert en driekwart van de tijd bezig is met statussen posten en dingen liken. Zit ik een heel verhaal te vertellen, onderbreekt ze mij om me een of ander meme te laten zien. Wat heb je daar aan? Ik merk ook dat er bij veel mensen, vooral jongeren, niet veel IQ meer te vinden valt. Wat is er mis met fatsoenlijk spellen? Zou j t luk vnden ls j cnstant dngen mot lezn die zoals dit zijn geschrven? Of ZoAlS DiT? En de gespreksonderwerpen, tussen de vrienden die ik er vroeger bijvoorbeeld had.
"Fml"
"Kutdag"
"Mijn moeder is zo onredelijk!"
Dan vraag je wat er is? Antwoord diegene niet. Antwoorden ze wel, dan zijn het de stomste dingen waar je over kunt klagen.
Als ik vroeger wel iets op mijn facebook schreef dat ik interessant vond, of ergens gelezen heb, werd er gewoon mee gelachen. Je kunt niet eens een fatsoenlijk debat of discussie openen.

Dan heb ik het nog niet over de notificaties gehad. Die vriend die dat spel speelde, die vriend die dat ding leuk vind, vragen of je een stomme kip cadeau kan doen aan iemand die Farmville speelt...

En het privacy beleid op facebook trekt op geen zak. Ik weet dat dingen die privé zijn beter niet op facebook kan geplaatst worden maar toch. Soms denk je niet altijd twee keer na, heel menselijk.

Ook kun je facebook niet definitief verwijderen wanneer je dat wil, je kunt het alleen "onschadelijk" maken (zoals ik het noem). Ik heb facebook definitief moeten verwijderen via een andere site, die na een tijd ook werd verwijderd. Wel, niet de site, maar het stuk over facebook wel.

Wat mij ook nog enorm stoort, zijn de groepen op facebook. "Most beautiful teen in the world". Hmmhmm...
Of die stomme doorstuur berichten.
"Post dit op je muur als je kanker stom vind"
Goh, help je veel mensen mee...
En het schuldgevoel dat ze er meestal invoegen.
"Als je dit niet post, voel je jezelf vast te cool voor kanker"
Hmm. Nee, ik postte het niet, omdat het voor geen zak helpt! Wat hebben die mensen daar nou aan?

Laatst wou ik ook een filmpje bekijken op een site, maar ik moet me eerst op facebook aanmelden!
En dit is nog maar een beetje van wat mij allemaal ergert aan facebook.

Er zijn gezonde manier om facebook te gebruiken, twijfel ik zeker niet aan. Maar ik ben er klaar mee. Ik voel me beter zonder. Ik post mijn meningen en "statussen" wel in het publiek, het openbaar, op café, waar mensen mekaar écht ontmoeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Het is inderdaad een beetje dubbel. Het is leuk dat je mensen kunt volgen die je anders niet meer ziet of familie in het buitenland. Maar dat hele groepen mensen in pauzes op werk en scholen individueel naar een schermpje zitten te kijken is een beetje jammer. Misschien dat facebook beter was geweest zonder het mobiele deel, dan kun je ook wat langer nadenken voor je impuls statussen aanmaakt. Het hoeft van mij ook allemaal niet zo realtime al betrap ik me er ook vaak op dat ik toch de app opstart.

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Noa

Sorry dat ik het zeg, maar het meeste ligt in mijn ogen toch echt bij jou en niet bij facebook.

- Uitgeraakt me je vriend, kan ik niet over oordelen.
- Het punt dat mensen narcistisch worden klopt. Maar zo scheppen mensen ook alleen maar op. negatieve dingen zie je zelden tot nooit.
- Vrienden verzamelen doe je toch echt zelf, jij voegt toe wie je wilt, daar doet facebook niks aan
- Taggen kun je gewoon uitzetten.
-Steken geven ligt bij je vriendinnen en niet aan facebook. en daarbij, nu jij geen account meer hebt doen ze dat nog. Alleen jij ziet het niet meer. tevens weet jij niet wat ze over jou zeggen, jij kunt daar immers niet meer op reageren.
- facebook maakt suggesties, meer niet. Ik heb alle oude klasgenoten toegevoegd om te kijken wat er van hen geworden is.
- te weinig vrienden bestaat niet, dat bepaal je toch echt zelf.
- de rest zijn dingen die puur aan de personen liggen. Ja je hebt er die zitten steeds via hun mobiel op Facebook. En ja er zij er ook die dat in restaurants doen of als ze op bezoek zijn.
Maar rokers zijn hetzelfde, die lopen ook weg van de tafel in een restaurant om te roken.
- app center notificaties kun je gewoon uitzetten. heb je nooit meer last van de spellen.
- Groepen hoef je geen lid van te worden en kun je ook blokkeren.

Ik krijg heel sterk het idee dat dit meer aan jou en jou vriendengroep ligt. Doordat het op facebook gebeurt is geef je die de schuld, maar het zijn allemaal personen die je dit soort acties flikken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:21:
- app center notificaties kun je gewoon uitzetten. heb je nooit meer last van de spellen.
Kun je die berichten van spellen uitzetten? Ik blokkeer ze steeds en een "vriend" heb ik helemaal geblokkeerd omdat die alleen maar spellen speelt en er nooit iets leuks/nuttigs op zijn timeline staat. Het is familie dus un-frienden is not-done (zie Southpark aflevering over facebook :p )

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 10:49:
[...]

Kun je die berichten van spellen uitzetten? Ik blokkeer ze steeds en een "vriend" heb ik helemaal geblokkeerd omdat die alleen maar spellen speelt en er nooit iets leuks/nuttigs op zijn timeline staat. Het is familie dus un-frienden is not-done (zie Southpark aflevering over facebook :p )
Ja.

Als je een bericht hebt, klik je op het kruisje en dan spel blokkeren.
dat moet je wel voor ieder spel doen helaas, maar dan heb je er ook gen last meer van.

Ik heb dat samen met de timeline gedaan. Alles geblokkeerd en mijn timeline netjes ingericht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Noa

Sorry dat ik het zeg, maar het meeste ligt in mijn ogen toch echt bij jou en niet bij facebook.

- Het punt dat mensen narcistisch worden klopt. Maar zo scheppen mensen ook alleen maar op. negatieve dingen zie je zelden tot nooit.
- Vrienden verzamelen doe je toch echt zelf, jij voegt toe wie je wilt, daar doet facebook niks aan
-Steken geven ligt bij je vriendinnen en niet aan facebook. en daarbij, nu jij geen account meer hebt doen ze dat nog. Alleen jij ziet het niet meer. tevens weet jij niet wat ze over jou zeggen, jij kunt daar immers niet meer op reageren.
- facebook maakt suggesties, meer niet. Ik heb alle oude klasgenoten toegevoegd om te kijken wat er van hen geworden is.
- de rest zijn dingen die puur aan de personen liggen. Ja je hebt er die zitten steeds via hun mobiel op Facebook. En ja er zij er ook die dat in restaurants doen of als ze op bezoek zijn.
Maar rokers zijn hetzelfde, die lopen ook weg van de tafel in een restaurant om te roken.

Ik krijg heel sterk het idee dat dit meer aan jou en jou vriendengroep ligt. Doordat het op facebook gebeurt is geef je die de schuld, maar het zijn allemaal personen die je dit soort acties flikken
Ik snap je punt. Misschien moet ik het anders zeggen, ik haat het gedrag van sommige mensen op facebook. En ja, ik had de verkeerde vrienden, ik ga ook al een jaar niet meer met hun om. Mijn fb profiel heb ik ondertussen 2 jaar niet meer en ik kan me sommige dingen die je wel en niet kon erop niet zo goed meer herinneren, zoals taggen uitzetten, was dat al van het begin?
Wat ik gewoon vreemd vond, is dat mijn vrienden zich helemaal anders gedroegen in het echt dan op facebook. Dus ik vind dat facebook gedrag veranderd van mensen. Misschien niet dat van alle mensen, maar toch die van de mensen die ik gekend heb.
Ikzelf deed niet aan vrienden verzamelen, maar anderen lachten mij uit "bhaa je hebt er maar 30". Dat bedoel ik dermee. Het is op die site vaak een hele competitie tussen de meeste jongeren. Wie gaat er het meeste uit, wie heeft de gekste foto's, de meeste vrienden, etc. Niks voor mij. Het gedrag van de mensen die ik in het echte leven kende veranderde er helemaal. Opeens werd ik genegeerd door die goede vriendin en had ik weer wat uitgestoken volgens mijn ex zonder dat ik er geen zak afwist. Het gaat mij dus vooral om het gedrag. De apps enzo zijn maar bijzaak. (Maar gewoon alle moeite die je moet doen om dat allemaal af te zetten, het was daar echt een doolhof voor mij).
Wat ik vooral bedoel is dat sommige mensen veranderen door facebook. Maar ik geef toe, ik had inderdaad slechte vrienden. Het hele internet sociale gebeuren is gewoon niks voor mij denk ik. Ik ben iemand die graag face to face praat met mensen. Nog zoiets, als ik ruzie had MOEST dat altijd via facebook uitgepraat worden, want in het echt durfden ze niet, of wilden ze "hun tijd niet eraan verspillen". Ook niet de schuld van facebook, maar ik snap gewoon niet dat mensen hiermee kunnen leven? Sommige mensen toch.
Facebook kan handig zijn, maar het gedrag dat er soms getoond word stoort me vooral.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ElektroNeko
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-09-2024
Maar kun je begrijpen als iemand daar allemaal geen zin in heeft? Ook niet in de suggestie om contact op te nemen met klasgenoten die je het liefst achter je laat? En vooral ook dat ik dan vindbaar ben voor mensen waarmee ik dus niets mee te maken wil hebben?

En, ik sluit me volledig aan bij deze vraag:
Koenoe schreef op maandag 10 september 2012 @ 12:19:
Waarom zou je "alles" van me willen weten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:12:
[...]
Ik snap je punt. Misschien moet ik het anders zeggen, ik haat het gedrag van sommige mensen op facebook. En ja, ik had de verkeerde vrienden, ik ga ook al een jaar niet meer met hun om. Mijn fb profiel heb ik ondertussen 2 jaar niet meer en ik kan me sommige dingen die je wel en niet kon erop niet zo goed meer herinneren, zoals taggen uitzetten, was dat al van het begin?
Wat ik gewoon vreemd vond, is dat mijn vrienden zich helemaal anders gedroegen in het echt dan op facebook. Dus ik vind dat facebook gedrag veranderd van mensen. Misschien niet dat van alle mensen, maar toch die van de mensen die ik gekend heb.
Ikzelf deed niet aan vrienden verzamelen, maar anderen lachten mij uit "bhaa je hebt er maar 30". Dat bedoel ik dermee. Het is op die site vaak een hele competitie tussen de meeste jongeren. Wie gaat er het meeste uit, wie heeft de gekste foto's, de meeste vrienden, etc. Niks voor mij. Het gedrag van de mensen die ik in het echte leven kende veranderde er helemaal. Opeens werd ik genegeerd door die goede vriendin en had ik weer wat uitgestoken volgens mijn ex zonder dat ik er geen zak afwist. Het gaat mij dus vooral om het gedrag. De apps enzo zijn maar bijzaak. (Maar gewoon alle moeite die je moet doen om dat allemaal af te zetten, het was daar echt een doolhof voor mij).
Wat ik vooral bedoel is dat sommige mensen veranderen door facebook. Maar ik geef toe, ik had inderdaad slechte vrienden. Het hele internet sociale gebeuren is gewoon niks voor mij denk ik. Ik ben iemand die graag face to face praat met mensen. Nog zoiets, als ik ruzie had MOEST dat altijd via facebook uitgepraat worden, want in het echt durfden ze niet, of wilden ze "hun tijd niet eraan verspillen". Ook niet de schuld van facebook, maar ik snap gewoon niet dat mensen hiermee kunnen leven? Sommige mensen toch.
Facebook kan handig zijn, maar het gedrag dat er soms getoond word stoort me vooral.
Sommige dingen waren er niet in het begin, daar heb je wel gelijk in.
Ik weet niet hoe oud je toen was, maar dit heb ik nog niet meegemaakt.

Mensen zijn op internet vaak anders dan in het echt, dat is zo. Ik merk aan mezelf dat ik me daar ook schuldig aan maak. Maar dit valt meer onder digitaal pesten als ik het zo lees.

En het verhaal met het aantal vriendjes... tsja, zo gaat het bij meerdere dingen.
"Hey, heb je een nieuwe telefoon? Ja, net gisteren uit de verpakking gehaald. Maar waarom heb je dan geen Iphone gekocht? Euhm... omdat ik die niet wil? Dus koop je een namaak Iphone of wat?"
Onzinnige en eindeloze discussies zoiets...
ElektroNeko schreef op dinsdag 11 september 2012 @ 17:13:
[...]
Maar kun je begrijpen als iemand daar allemaal geen zin in heeft? Ook niet in de suggestie om contact op te nemen met klasgenoten die je het liefst achter je laat? En vooral ook dat ik dan vindbaar ben voor mensen waarmee ik dus niets mee te maken wil hebben?
Ja, dat kan ik begrijpen.
Ik heb er zo zelf ook een aantal.
Die staan ok soms in de suggesties, die negeer ik echter gewoon. Voor mij heel simpel, misschien voor anderen niet.

Verwijderd

Wat vinden jullie hier van:

*Knip*

[ Voor 61% gewijzigd door samo op 14-09-2012 08:38 . Reden: Het plaatsen van een youtube-link met de vraag "wat vinden jullie hier van" draagt onvoldoende bij aan het topic en staat te ver af van het onderwerp van dit topic. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je commentaar hebt op een moderatie dan kun je contact opnemen met de moderator. En we hebben hier geen anti-YT-beleid maar een ontopic-beleid. Dit nog naast het feit dat alle argumenten in de video die je linkt al tien keer voorbij gekomen zijn in dit topic.

[ Voor 134% gewijzigd door NMe op 16-09-2012 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-10 09:26
Als je niets te verbergen hebt heb je niets te vrezen gaat alleen op als ook niemand misbruik maakt van al die gegevens.
Over dat laatste ben je nooit zeker, dus voor dat soort praktijken is het beter om er voor te zorgen dat informatie waarvan misbruik gemaakt kan worden toch maar te verbergen.

Dus. Niemend heeft iets te vrezen behalve misbruik. Een nickname is dus bijna een eerste vereiste.
Volgens mij is dat op facebook en sommige andere sites eigenlijk al verboden.

Ik kan me dus voorstellen dat sommige mensen alleen al vanuit dat principe geen fb account willen.
Geheel legtiem.
Daarnaast vindt ik het ronduit asociaal om te vinden dat iedereen maar faceboek moet hebben.
Er zijn zelfs mensen die moeite hebben met digid.
Daarvoor zijn vell strictere regels
n digid is nieteens publiek, maar strict persoonlijk.

Ik doe een gok, de mensen die hier klagen over mensen die geen fb hebben, zijn diezelfde mensen die het hardst protesteren tegen digid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 07-10 07:39
nou ben ik ondertussen ruim 3 weken gen facebooker meer.

ik dacht bij mezelf dit gaat dezelfde kant op als hyves en dus kan je beter uit de trein stappen. de trein die vergane glorie heet. want laten we eerlijk zijn facebook is toch passe?

ben je young and happening dan gebruik je zeker geen facebook meer. dus klaar ermee. en ik vraag mijn vriendin wel eens of ik iets mis en wat blijkt, nee natuurlijk niet. tenzij ik de reclames mis en de domme foto's van 2 baby's of apen.
en spelletjes op facebook deed ik al niet.
dus na ruim 3 jaar gebruiken stop je er cold turkey mee en je mist geen ene moer.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Hoezo "vergane glorie"? Ik gebruik Facebook nog steeds voor dezelfde dingen waarvoor ik het vijf jaar geleden al gebruikte: contact houden met de vele mensen die ik ken die niet binnen handbereik wonen. Via Tweakers ken ik mensen van over het hele land, via onder andere gamen ken ik er van over de hele wereld en uiteindelijk is Facebook dan nog steeds een vrij makkelijk middel om dat soort contacten te onderhouden. En stiekem is het ook voor de mensen die je elke week in de kroeg ziet een mooie manier om up to date te blijven en gespreksmateriaal op te doen voor in de kroeg. :)

Verder niet bedoeld om jou terug op Facebook te krijgen of om te zeggen dat er iets mis is met je keuze, maar ik herken domweg dat "vergane glorie" stukje niet waar sommige mensen in dit topic over beginnen.

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
NMe schreef op zondag 16 september 2012 @ 18:06:
Hoezo "vergane glorie"? Ik gebruik Facebook nog steeds voor dezelfde dingen waarvoor ik het vijf jaar geleden al gebruikte: contact houden met de vele mensen die ik ken die niet binnen handbereik wonen. Via Tweakers ken ik mensen van over het hele land, via onder andere gamen ken ik er van over de hele wereld en uiteindelijk is Facebook dan nog steeds een vrij makkelijk middel om dat soort contacten te onderhouden. En stiekem is het ook voor de mensen die je elke week in de kroeg ziet een mooie manier om up to date te blijven en gespreksmateriaal op te doen voor in de kroeg. :)

Verder niet bedoeld om jou terug op Facebook te krijgen of om te zeggen dat er iets mis is met je keuze, maar ik herken domweg dat "vergane glorie" stukje niet waar sommige mensen in dit topic over beginnen.
ik ben het met je eens dat het gebruik niet veranderd is maar dat was het bij hyves ook niet. als ik nu iets wil weten over vrienden uit verweggiestan dan moet ik mailen of op een andere manier contact zoeken. dat is naar mijn mening heel veel persoonlijker en echter dan dat via facebook is. op facebook spreek je elkaar niet echt meer natuurlijk en is het slechts vluchtig elkaars timeline gadeslaan.
een timeline of wat voor soort van status updates zegt natuurlijk helemaal niks over mensen. alsof je op je timeline gaat zetten hoe jij je echt voelt. misschien wat je echt vindt maar hoe jij je voelt?

dan komt er nog het stukje wie weet hoe ik mij voel en kent mij echt? ik wil niet aan al mijn 385 gedeactiveerde vrienden laten weten hoe het echt met mij gaat (gaat overigens erg goed)
echt contact is zoveel waardevoller. maar dat merkte ik ook pas toen ik er mee stopte.

om nog maar te zwijgen over de kant die facebook op gaat in de toekomst. reclame reclame reclame. ik wil geen reclames op mij toegespitst.

ik zou het al een stuk beter vinden als het open source was en geen monopoly zoals nu.

maar he wie ben ik. natuurlijk moet je facebook gebruiken als je op die manier contact wil houden. kan ook op genoeg andere manieren. maar zeg nu zelf wat voor zinnigs heb je de afgelopen tijd voorbij zien komen op facebook. naast de mooie maaltijden van instagram, de belevenissen van de kinderen van je vrienden, de foto's v an het weekendje stappen. elk jaar weer na de vakantie de vakantie foto's en vergeet niet de fijne game verzoeken die je krijgt.

nogmaals ik heb het allemaal gebruikt maar het heeft gewoon zijn beste tijd gehad en dat merk je aan alles. het nieuwe is er verre vanaf.

EDIT: belangrijk is natuurlijk ook nog eens dat je zonder facebook gerichter contacten aangaat.

our greatest fear is not that we are inadequate but that we are powerful beyond measure

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

de belevenissen van mijn vrienden, de vakantie foto's en de overige foto's zijn juist de dingen die ik wil weten.
Zoiets krijg je nooit te zien per mail of via de sms, daar is facebook voor.

Het game verzoeken verhaal kun je gewoon blokkeren, klaar.
Soms zitten er ook gewoon leuke spellen bij. Ik begrijp niet dat iedereen hier zo extreem anti facebook spellen is?

Facebook staat nu in zijn glorietijd. Dat het voor jou niet meer van toepassing is heeft eerder te maken met veranderingen in jou leefomgeving dan facebook hoor.

Hyves heeft zichzelf kapot gemaakt. Met onleesbare pagina's, alles anders en functies die je niet eens wilt gebruiken.
Als ik naar een profiel ga staat er de foto en dan "Reken af met xxx". Lijkt wel alsof ze er dan een huurmoordenaar opaf sturen.

Uiteraard heb je mensen die alleen maar feest foto's en happy life foto's plaatsen. Die haal ik dna uit het overzicht, klaar.
En reclame heb ik nog niet gezien, tot nu toe word het er steeds beter op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:22:
de belevenissen van mijn vrienden, de vakantie foto's en de overige foto's zijn juist de dingen die ik wil weten.
Zoiets krijg je nooit te zien per mail of via de sms, daar is facebook voor.
...
Facebook staat nu in zijn glorietijd. Dat het voor jou niet meer van toepassing is heeft eerder te maken met veranderingen in jou leefomgeving dan facebook hoor.
Op zich denk ik dat het ook iets met je eigen instelling te maken hebt. Als ik zie dat klager 385 "vrienden" zegt te hebben dan kan ik mee information overload wel enigszins voorstellen.

Maar die 385 "vrienden" zijn er niet automatisch gekomen, die heeft klager dan zelf toegevoegd.

Ik zelf heb 15 "vrienden" op facebook en daar zitten er al 4 tussen waarvan ik bij >70% van de posts geen interesse heb (maar die 30% is interessant genoeg :) )
Ik moet er niet aan denken om 385 "vrienden" te hebben en dan een avond bezig te zijn om de filter-instellingen goed te zetten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

HellPunk schreef op vrijdag 10 augustus 2012 @ 11:04:
[...]

Ik weet niet waarom je op de 'vijfde groep' geen commentaar hebt, maar omdat ik volgens jou in die groep terecht kom (samen met 'groep 1') wil ik hier wel even op inhaken :).

Wij krijgen regelmatig vrienden of familie op bezoek, soms gaan we samen uit (in de mate van het mogelijke met twee kleine kinderen). Veel van die vrienden en familieleden zitten op FB , maar toch slagen wij erin om die afspraken gewoon via mail, telefoon of SMS te regelen. Ik heb niet het gevoel dat FB wat aan dat sociale leven toevoegt (voor de goede orde: ik heb een tijd wel FB gehad). Wij hebben eenvoudigweg geen behoefte aan dagelijkse of wekelijkse updates van elkaar en wij zijn iig nog geen vrienden kwijtgeraakt omdat we geen FB gebruiken - onze relaties zijn zo goed dat het niet uitmaakt via welk medium wij contact houden. FB is echter voor mij geen optie, want zelfs met de nodige filters kost het tijd die ik voor leukere en nuttigere dingen wil gebruiken.

Misschien moet de definitie van jouw vijfde groep omgekeerd worden: verstokte Facebookers hebben eerder een verhoogde sociale behoefte en het is net Facebook dat die behoefte kan vervullen. ;)
Stel je even voor:
Crisis, je verliest je baan, je verliest je huis, ruzie met je vrouw over financieen, een scheiding, Dan heb je Facebook met je ex-collega's die leuke dingen doen. Je ex die weer een nieuwe relatie heeft met groot huis en nieuwe SUV die je steeds terug ziet komen in de profielen van je kinderen.

Dan heb je even niet meer zo'n behoeft aan die sociale contacten. Misschien zit je niet in categorie 5, maar gewoon in categorie 1.

[ Voor 53% gewijzigd door Marzman op 17-09-2012 10:45 . Reden: Verkeerde quote ]

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gomez12 schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:29:
[...]
Maar die 385 "vrienden" zijn er niet automatisch gekomen, die heeft klager dan zelf toegevoegd.

Ik zelf heb 15 "vrienden" op facebook en daar zitten er al 4 tussen waarvan ik bij >70% van de posts geen interesse heb (maar die 30% is interessant genoeg :) )
Ik moet er niet aan denken om 385 "vrienden" te hebben en dan een avond bezig te zijn om de filter-instellingen goed te zetten...
ik heb er nu 222.
dat bestaat uit alle oude klasgenoten, huidige en ex-collega's en cityville spelers.
de cityville spelers zijn allemaal verborgen, die had ik alleen nodig voor cityville (speel ik niet meer)

Ik vind het gewoon leuk om door die berichten heen te scrollen. Als je dat niet wilt, waarom voeg je ze dan toe?
Iedereen voegt een hoop mensen toe en gaat dan klagen dat ze niks nuttigs plaatsen. Voeg ze dan niet toe?
Marzman schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:44:
[...]

Stel je even voor:
Crisis, je verliest je baan, je verliest je huis, ruzie met je vrouw over financieen, een scheiding, Dan heb je Facebook met je ex-collega's die leuke dingen doen. Je ex die weer een nieuwe relatie heeft met groot huis en nieuwe SUV die je steeds terug ziet komen in de profielen van je kinderen.

Dan heb je even niet meer zo'n behoeft aan die sociale contacten. Misschien zit je niet in categorie 5, maar gewoon in categorie 1.
je ex blokker je gewoon, opgelost.
collega's verwijder je gewoon.

Ik zie echt niet het waarin facebook hier het probleem is?
Jij kiest toch zelf om ze niet te verwijderen en die berichten te willen zien? Je kunt alles verwijderen, verbergen, uitzetten of blokkeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Dus wat je eigenlijk bedoelde met "want laten we eerlijk zijn facebook is toch passe?" is dat jij er zelf geen behoefte meer aan hebt omdat jouw vriendenkring je overspoelt met requests voor spelletjes en voor jou oninteressante updates? Dat is prima, maar je bracht het alsof heel Facebook voor iedereen passé is. Niet helemaal eerlijk dus. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rhos
NMe schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:27:
[...]

Dus wat je eigenlijk bedoelde met "want laten we eerlijk zijn facebook is toch passe?" is dat jij er zelf geen behoefte meer aan hebt omdat jouw vriendenkring je overspoelt met requests voor spelletjes en voor jou oninteressante updates? Dat is prima, maar je bracht het alsof heel Facebook voor iedereen passé is. Niet helemaal eerlijk dus. ;)
het is en blijft een persoonlijk ding dat is het altijd.
misschien is het inderdaad zo voor mij dat ik er klaar mee ben.

maar ergens zegt mij iets dat facebook gewoon zijn beste tijd gehad heeft. hoe en waarom kan ik dan blijkbaar niet goed uitleggen. maar ik herken wel heel erg de manier waarom hyves indertijd was end at facebook ook een beetje die kant op gaat.

en ja 385 vrienden zijn natuurlijk helemaal geen vrenden. dat is een bulk mensen waar je meer dan de helft niet eens wekelijks ziet.

misschien is een wereld met facebook wel niet heel hard nodig in mijn leven wat ik leef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-07 22:34
raydekok schreef op maandag 17 september 2012 @ 13:39:
[...]
maar ergens zegt mij iets dat facebook gewoon zijn beste tijd gehad heeft. hoe en waarom kan ik dan blijkbaar niet goed uitleggen. maar ik herken wel heel erg de manier waarom hyves indertijd was end at facebook ook een beetje die kant op gaat.
Ik proef hieruit dat je iets anders wilt enkel omdat je wat anders wilt. Dat is jammer, want een (open!) standaard is toch wel zo prettig. Als voorbeeld noem ik HTML, je weet wel, dat wat je nu zeer waarschijnlijk voor je neus hebt. Het zou toch niet handig zijn als je 5 browsers nodig had om 90% van het WWW te kunnen bezoeken?

Voor mij is het ook een reden om nu nauwelijks iets met social media te doen. Ik heb geen zin om tig verschillende accounts te moeten gebruiken alleen omdat Henkie weer is overgestapt op de nieuwste modegril...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Daarom zit je juist met Facebook wel goed, daar heb je veruit de meeste mensen die überhaupt op social media zitten wel. Twitter in mindere mate ook wel, maar het doel daarvan is dermate anders dat die twee niet concurreren en naast elkaar te gebruiken zijn. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
NMe schreef op maandag 17 september 2012 @ 19:14:
Daarom zit je juist met Facebook wel goed, daar heb je veruit de meeste mensen die überhaupt op social media zitten wel. Twitter in mindere mate ook wel, maar het doel daarvan is dermate anders dat die twee niet concurreren en naast elkaar te gebruiken zijn. :P
Ik vertrouw facebook voor geen cent, maar itt mijn browser/ISP/webhoster kan ik geen ander "facebook" nemen. Idem voor twitter, linked-in, ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Het "probleem" is waarschijnlijk dat, als je Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. niet vertrouwt, je geen enkel medium vertrouwt dat gerund wordt door één instelling, helemaal als die instelling commercieel is. Het enige alternatief dat je dan hebt is iets als Diaspora waar de data decentraal wordt opgeslagen waardoor tegelijkertijd niemand én iedereen jouw data heeft. De grap is dat vooralsnog vooral mensen die met hun aluhoedje op alle grote instanties wantrouwen gebruik zullen maken van Diaspora, en daar zijn er niet zo heel veel van. Ik gok in elk geval dat er weinig mensen zijn die Diaspora gebruiken om een andere reden dan privacy. Facebook spreekt een veel groter publiek aan en daardoor zullen andere initiatieven niet snel de kritieke massa krijgen die ze nodig hebben om gebruikers massaal te laten overstappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fuzzillogic
Zou Facebook ook zo populair zijn als het door een overheid gerund werd? En of je er als gebruiker dan beter af bent bij een marketingbedrijf dat de wettelijke plicht heeft zo veel mogelijk geld te verdienen... you decide.

Verwijderd

Fuzzillogic schreef op maandag 17 september 2012 @ 21:11:
Zou Facebook ook zo populair zijn als het door een overheid gerund werd? En of je er als gebruiker dan beter af bent bij een marketingbedrijf dat de wettelijke plicht heeft zo veel mogelijk geld te verdienen... you decide.
Wettelijke plicht om zoveel mogelijk geld verdienen? Grappige verwoording, maar neem aan dat je het sarkastisch bedoeld omdat ze wettelijk niet verplicht zijn om geld te verdienen? Zekerheidshalve vraag ik toch maar even.
Ben het wel met de reactie van Nme eens dat jouw reactie overkomt uit een mogelijk gebrek van vertrouwen en algemeen wantrouwen. Niets mis mee en totaal je eigen keuze. Je kunt er immers gewoon voor kiezen om geen facebook te nemen. Persoonlijk heb ik ook geen facebook en ik vind niet dat ik echt iets mis. Tuurlijk soms ben je sneller op de hoogte van het "laatste nieuws" uit je vriendenlijst.
In die context vind ik social media lekker makkelijker en lui. Behalve dat is socialmedia in mijn beleving niet meer dan een gebruiksvriendelijke rrs feed. Wat ik wel altijd grappig vindt is dat wanneer men zegt zoveel facebook vrienden hebben. Volgers zijn voor mij ongelijk aan vrienden.

Tuurlijk zie ik ook wel voordelen in social media. Als je het met een bepaald doel inzet kan je het gebruiken om een bepaald beeld van jezelf te creeren (jezelf = jij als persoon en /of een organisatie). Dit beeld draagt dan weer bij aan je doelstellingen. Oftewel een online visitekaart van jezelf.

Misschien kan socialmedia ook een kosten besparing opleveren doordat je klanten via social media sneller kan helpen? Je hoeft niet continue je mailbox bij te houden en algemene en veelvorkomende vragen kun je voor meerdere personen in één keer beantwoorden. Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee, maar zijn er hier personen die dit wel hebben? Ik ben zeer benieuwd.

Tot slot, misschien ben ik van de oude stempel. Maar social media zal voor mij nooit het persoonlijke contact vervangen. En ik hoef ook niet mijn persoonlijke leven te delen met anderen. Die behoefte heb ik gewoon niet. Voor zakelijk belang denk ik wel dat social media bij kan dragen aan het verlagen van de "contact drempel". Iemand die je volgt omdat hij je interessant vind is staat meer open voor je business dan een koud telefoontje van partij A die de directeur / eigenaar wil spreken.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-09-2012 16:11 ]

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op maandag 17 september 2012 @ 12:25:
[...]

je ex blokker je gewoon, opgelost.
collega's verwijder je gewoon.

Ik zie echt niet het waarin facebook hier het probleem is?
Jij kiest toch zelf om ze niet te verwijderen en die berichten te willen zien? Je kunt alles verwijderen, verbergen, uitzetten of blokkeren.
Je kinderen blokkeer je ook?

/▌

• Fuzzillogic
Verwijderd schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:04:
[...]

Wettelijke plicht om zoveel mogelijk geld verdienen? Grappige verwoording, maar neem aan dat je het sarkastisch bedoeld omdat ze wettelijk niet verplicht zijn om geld te verdienen? Zekerheidshalve vraag ik toch maar even.
Nee, helemaal niet grappig verwoord noch sarcastisch bedoeld. Maar mijn bron was "internet", en na even wat verder zoeken lijkt het dat het inderdaad niet als zodanig verwoord staat in de V.S. wet.
Neemt niet weg dat een beursgenoteerd bedrijf vaak toch wel als doel heeft de zijn best te doen voor de aandeelhouders: geld verdienen dus. Bedenk daarbij dat "goodwill" ook op de balans staat, waarmee imo een deel van het karakter en ethiek van een bedrijf ook tot financiële speelbal verwordt.

Als consument heb je natuurlijk de optie om naar de concurrent te gaan als de bedrijfsvoering je niet zint. Bedrijven zijn logischerwijs niet bepaald happig om de vuile was buiten te hangen en spelen het liefst mooi weer, dus hoe kom je als consument tot een goede afweging?

In geval van Facebook is dat m.i. geen enkel probleem meer: vaak genoeg hebben ze privacy-blunders begaan, de uitspraken van baas Zuckerberg laten geen gras over de intenties groeien en ze krijgen constant overheden achter zich aan m.b.t. privacyissues. Zoals ik het zie is de bedrijfscultuur daar gewoon verrot, vanaf de top. En m.i. is het bijzonder naïef om te denken dat die cultuur zomaar verbetert omdat ze eens op de vingers getikt zijn door overheden.

Ja, het is volledig een kwestie van vertrouwen, mijn vertrouwen hebben ze verloren (eigenlijk: nooit gehad).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Fuzzillogic schreef op zaterdag 22 september 2012 @ 16:43:
[...]

Nee, helemaal niet grappig verwoord noch sarcastisch bedoeld. Maar mijn bron was "internet", en na even wat verder zoeken lijkt het dat het inderdaad niet als zodanig verwoord staat in de V.S. wet.
Neemt niet weg dat een beursgenoteerd bedrijf vaak toch wel als doel heeft de zijn best te doen voor de aandeelhouders: geld verdienen dus. Bedenk daarbij dat "goodwill" ook op de balans staat, waarmee imo een deel van het karakter en ethiek van een bedrijf ook tot financiële speelbal verwordt.

Als consument heb je natuurlijk de optie om naar de concurrent te gaan als de bedrijfsvoering je niet zint. Bedrijven zijn logischerwijs niet bepaald happig om de vuile was buiten te hangen en spelen het liefst mooi weer, dus hoe kom je als consument tot een goede afweging?

In geval van Facebook is dat m.i. geen enkel probleem meer: vaak genoeg hebben ze privacy-blunders begaan, de uitspraken van baas Zuckerberg laten geen gras over de intenties groeien en ze krijgen constant overheden achter zich aan m.b.t. privacyissues. Zoals ik het zie is de bedrijfscultuur daar gewoon verrot, vanaf de top. En m.i. is het bijzonder naïef om te denken dat die cultuur zomaar verbetert omdat ze eens op de vingers getikt zijn door overheden.

Ja, het is volledig een kwestie van vertrouwen, mijn vertrouwen hebben ze verloren (eigenlijk: nooit gehad).
Ik kwam onlangs een leuk plaatje tegen op dit forum (weet niet of het ook in dit topic was). Het waren twee varkens die voor een schuur stonden. De tekst die eronder stond had de volgende strekking: is het product gratis, dan ben jij als klant het product. Hetzelfde is geloof ik ook van toepassing bij Facebook. De potentiele persoonlijk informatie die ze over hun gebruikers hebben is "groots" wanneer je, je profiel volledig invult.

Zou een overheidsinstelling het beter doen dan een commerciele instelling? Tjah, de Nederlandse overheid en IT is ook niet altijd zo'n succes. Het verlies van persoonlijke gegevens heeft bij commerciele instellingen ook een enorme impact, maar de impact bij de overheid zie ik als groter. Ik denk dat je een duidelijk statement maakt doordat je eigenlijk zegt: f* you facebook :+

Terugkomende op de titel van het topic. Ik heb niets tegen mensen zonder Facebook, anders zou ik mezelf moeten haten en dat doe ik niet Persoonlijk heb ik echter niet het gevoel iets te missen door geen Facebook te hebben.Ik heb een tijdje met de kudde meegelopen en op hyves gezeten, het enige vermakelijk voor mij was af en toe een spelletje spelen of oude vrienden / klasgenoten opzoeken. De enige waarde voor Facebook in mijn boek is op dit moment voor zakelijke klanten. Facebook heeft veel gebruikers en als 0,01 procent van die userbase je bedrijfspagina ziet en volgt heb je al veel potentiele klanten om aan te verkopen.

• HellPunk
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 09-10 18:09
Marzman schreef op maandag 17 september 2012 @ 10:44:
[...]

Stel je even voor:

Tja, ik kan me even goed voorstellen dat je op zo 'n moment ook FB kunt benutten om de banden met andere vrienden aan te halen of nieuwe vrienden te vinden. Die ex-collega's kunnen ook je vrienden zijn, dat je niet meer met hen samenwerkt hoeft niet te betekenen dat je niet meer samen met hen kunt uitgaan. Misschien ontmoet je ook wel nieuwe mensen omdat je nu om de week de kinderen van school moet halen. Misschien begin je wel een nieuwe hobby of verhuis je naar een hele nieuwe plek en bouw je een hele nieuwe FB-vriendenkring op.

Zelf zou ik die behoefte niet hebben, mijn vriendenkring is al jaren constant en hangt weinig of niet af van pakweg mijn werksituatie. Ik vind mezelf dus toch veeleer terug in groep 5, maar het leven is eigenlijk te ingewikkeld voor hokjes :)

It's still magic even if you know how it's done. (Terry Pratchett, A Hat Full of Sky)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 02 augustus 2012 @ 23:14:
[...]

Ik bedoel natuurlijk het continu updaten van je account, telefoons die helemaal op facebook zijn afgestemd, dat gedoe.
Dan heb ik een leuke quote voor je die ik op het Web vond.
mijn leven moet synchroon lopen met social media

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10-10 20:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Waar ik me persoonlijk aan erger zijn de sites die alleen maar een Facebook inlog hebben. Het is een kleine moeite een losse database of juist een systeem dat ik ook met mijn universele ID er in kan mogelijk te maken. Facebook doe ik gewoon niks mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nadroJ
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 22:55
sebastius schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:59:
Waar ik me persoonlijk aan erger zijn de sites die alleen maar een Facebook inlog hebben. Het is een kleine moeite een losse database of juist een systeem dat ik ook met mijn universele ID er in kan mogelijk te maken. Facebook doe ik gewoon niks mee.
+1 super irritant

Sowieso schrijf je zo!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

sebastius schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 09:59:
Meestal hebben ze twee opties. Ik vind het ook wel voordelen hebben, je hoeft namelijk niet meer in te loggen op tig sites. Je klikt op die facebookknop en je bent ingelogd.

Het nadeel is dat facebook dan weet dat je op site-x zit, maar zolang ze dat alleen gebruiken voor advertenties (dat is hun verdienmodel) zonder data door te sturen naar die adverteerder heb ik er geen problemen mee. Als je dat niet wilt heb je waarschijnlijk ook geen facebookprofiel om dezelfde reden en kun je gewoon een los account aanmaken (ik ken eigenlijk geen sites waarbij facebook login niet een extra optie is buiten de normale, ja Spotify een tijdje, maar die zijn daar ook weer mee gestopt).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Marzman schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:08:
[...]

Meestal hebben ze twee opties. Ik vind het ook wel voordelen hebben, je hoeft namelijk niet meer in te loggen op tig sites. Je klikt op die facebookknop en je bent ingelogd.

Het nadeel is dat facebook dan weet dat je op site-x zit,
Nee, het nadeel is dat die site meer uit je Facebookprofiel kan halen dan je denkt. ;) Dat je op die site zit weet Facebook met dank aan de Like-knop die op zowat alle pagina's staat toch wel, mits je ingelogd bent op Facebook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

BTW, er is iets veranderd op FB sinds dit topic is gestart. Vroeger kon ik helemaal geen bal zien ongeacht welke FB-pagina ik opende (zonder ingelogd te zijn), maar nu ben ik al een paar keer langs pagina's gekomen waar (vrijwel) alle informatie publiek zichtbaar was zonder te hoeven inloggen.

Goede ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:22:
BTW, er is iets veranderd op FB sinds dit topic is gestart. Vroeger kon ik helemaal geen bal zien ongeacht welke FB-pagina ik opende (zonder ingelogd te zijn), maar nu ben ik al een paar keer langs pagina's gekomen waar (vrijwel) alle informatie publiek zichtbaar was zonder te hoeven inloggen.

Goede ontwikkeling.
dan hebben die personen hun algemene privacy op openbaar staan.
Standaard staat die op Vrienden, je kunt hem echter omzetten als je dat wilt.

Bij mij zie je niks omdat ik dat zelf niet wil :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Ook met privacy op openbaar moet je ingelogd zijn volgens mij. Geldt bij mijn weten alleen niet voor pagina's (in tegenstelling tot profielen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Ik heb die optie handmatig op vrienden gezet destijds en heb ook nog wat echte vrienden in een lijst gegooid zodat dingen alleen met hun kan delen. Het circles idee van Google+, maar dan wat minder goed uitgewerkt.

Volgens mij is het standaard dat het op openbaar staat (of is dat in het verleden zo geweest, Facebook past ook regelmatig instellingen aan)

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-10 08:43

mux

99% efficient!

Verwijderd schreef op maandag 08 oktober 2012 @ 11:26:
[...]

dan hebben die personen hun algemene privacy op openbaar staan.
Standaard staat die op Vrienden, je kunt hem echter omzetten als je dat wilt.

Bij mij zie je niks omdat ik dat zelf niet wil :)
Mensen die zeiden dat hun junk openbaar was kon ik nog steeds niet bekijken vroeger, en nu wel. Er lijkt dus echt iets veranderd te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ooit een FB member geworden maar na 2 dagen heb ik mij er nooit meer laten zien aangezien ik andermaal bevestigd zag dat het uiteindelijk nergen overgaat. Natuurlijk is het handig als je relaties overzee wilt onderhouden of vinden maar het doel waar het in eerste instantie voor diende is compleet doorgeslagen,iets dat ik ook van Twitter en andere social media vind. En met doorgeslagen bedoel ik de handelswijze en maatschappelijk gedrag van mensen om mij heen.

Afbeeldingslocatie: http://a1.img.mobypicture.com/75d576379d9f9827ce0cba8e9367cf55_view.jpg

Als mongolen,zombies (en dan vooral studenten!) met die mobiel in de hand lopen,beker koffie (Starbucks!) in de andere hand en sleutels/agenda erbij en oordopjes in en elke seconde dat men ergens is,zit,staat,wacht naar dat scherm kijken alsof ze niks anders kunnen of weten.

Zelfs in een wat beter restaurant zag ik een stelletje van +/- 30 jaar die tegenover elkaar zaten en beiden! met hun Blackberry spelend en elkaar geen minuut aankijkend. Werkelijk genant voor woorden maar schijnbaar is men er zelfs trots op dat men dit infantiel gedrag vertoont.

Zie je het al voor je straks als ze 67+ zijn en het kleinkind vraagt: En wat heeft Opa in zijn jeugd gedaan?

Opa: " Opa zat op Facebook met 2.000.000 followers en was mod.op een forum en deelde slotjes uit en ging naar releases van de nieuwe iPhone.." :+ :F

Ik mag mij met recht trots voelen niet met die onzin (social media hype) mee te gaan gewoon omdat het uiteindelijk nergens overgaat en het menselijk contact ( en interactie) boven alles gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 26-10-2012 04:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Na een jaar zonder facebook heb ik nu toch weer een account geopend. Echter niet meer voor serieus contact maar júist voor een beetje gein en onzin in deze veel te serieuze wereld. Ik deel in de waarneming dat mensen zich online anders, ongeremder, voordoen dan in het echte leven. Dit heb ik ook goed gemerkt toen ik destijds in het studentenhuis een forum had opgezet als toevoeging aan het aloude white-board in de gang. Binnen een week waren mensen die normaal weinig interactie hadden elkaar vol aan het uitschelden op het forum. Na een maand heb ik het forum weer offline gehaald. Het blijkt dat fatsoensnormen bij face-to-face contact online volledig verdwijnen.

Bij Facebook is dat verhaal natuurlijk niet anders. Ook ik ben geen heilig boontje en betrap me erop dat ik online soms zaken schrijf die ik in het echt niet zo snel zou zeggen tegen mensen. Vandaar dat ik nu het nieuwe account juist alleen voor onzinnige zaken gebruik, leuke anecdotes en af en toe een foto plaats als ik weer 's aangeschoten in de bar zit en weinig zinnigs te melden heb. Echt zinnig contact met mensen onderhoud ik buiten FB om, via email, skype en natuurlijk face-to-face. Ik zwerf echter een beetje over de wereld dus ik ontkom er niet aan om computers te gebruiken voor onderhoud van contacten.

Alle bezwaren die velen hebben tegen FB - privacy, (on)gezond gedrag, (a)sociaal contact etc. - zijn in 1 klap verdwenen zodra je FB meer als een gimmick gaat beschouwen en gebruiken en niet meer als aanvulling op of zelfs (gedeeltelijke) vervanging van je sociaal leven. En mocht je je toch een beetje verleid voelen tot het laatste dan is er altijd nog de private message optie van facebook die inmiddels een verkapte email-functie is.

Omdat ik FB niet serieus neem, ga ik er ook niet serieus mee om. Zo klopt mijn achternaam niet. Het is dat je per se een achternaam moet invullen anders had ik dat veld gewoon open gelaten. Ik heb ook eerst een nieuw emailadres aangemaakt bij een grote service provider waarmee ik mijn nieuwe FB-account heb geregistreerd. FB heeft tot dusver werkelijk geen idee wie ik ben want de friend suggestions kloppen voor geen meter. Lijsten met mensen met de meest moeilijke namen waar ik nog nooit van heb gehoord. Zelfs met mijn ongeveer 30 'vrienden' kan de site er geen wijs uit. Ik vind privacy een groot goed dus ik ben er blij mee.

Het app platform staat uit, taggen staat uit, alle email-notificaties staan uit. Alles staat zo privé mogelijk ingesteld en ik ben niet vindbaar in de openbare zoekfunctie of bijv via Google. FB vind ik nu pas een grappig platform dat ik als het morgen zou verdwijnen alsnog geen seconde zou missen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 04:08:
Als mongolen,zombies (en dan vooral studenten!) met die mobiel in de hand lopen,beker koffie (Starbucks!) in de andere hand en sleutels/agenda erbij en oordopjes in en elke seconde dat men ergens is,zit,staat,wacht naar dat scherm kijken alsof ze niks anders kunnen of weten.
Dit is natuurlijk te triest voor woorden, maar heeft mijns inziens vooral te maken met onaangepast gedrag en niet met Facebook zelf. Het is dezelfde categorie mensen die ook de mobiel uitgebreid opneemt terwijl je in gesprek bent of iemand die (in fysieke vorm) in het gesprek breekt voorrang geeft. Ik zie dat vaak in andere vriendengroepen, maar opvallend genoeg wordt dat onder de mensen die ik ken toch niet gedaan en ook wel een beetje als faux pas beschouwd.

Onaangepast gedrag is van alle tijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Niet online

Marzman

Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 05:35:

Omdat ik FB niet serieus neem, ga ik er ook niet serieus mee om. Zo klopt mijn achternaam niet. Het is dat je per se een achternaam moet invullen anders had ik dat veld gewoon open gelaten. Ik heb ook eerst een nieuw emailadres aangemaakt bij een grote service provider waarmee ik mijn nieuwe FB-account heb geregistreerd. FB heeft tot dusver werkelijk geen idee wie ik ben want de friend suggestions kloppen voor geen meter. Lijsten met mensen met de meest moeilijke namen waar ik nog nooit van heb gehoord. Zelfs met mijn ongeveer 30 'vrienden' kan de site er geen wijs uit. Ik vind privacy een groot goed dus ik ben er blij mee.

Het app platform staat uit, taggen staat uit, alle email-notificaties staan uit. Alles staat zo privé mogelijk ingesteld en ik ben niet vindbaar in de openbare zoekfunctie of bijv via Google. FB vind ik nu pas een grappig platform dat ik als het morgen zou verdwijnen alsnog geen seconde zou missen.
Dat je achternaam niet klopt is (hoewel het een regel is dat die moet kloppen) niet eens zo boeiend voor Facebook. Zo gauw je vrienden toevoegd kan Facebook je profilen. Dat er nu nog weinig van klopt komt door de nieuwigheid maar dat gaat er vanzelf af zodra je het gaat gebruiken (tenzij je voor de gein alleen onbekenden gaat toevoegen, reacties gaat plaatsen via een proxy in een taal die je zelf niet spreekt etc maar dat slaat nergens op).

/▌

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zodra je Facebook gaat gebruiken moet je accepteren dat het meer van jou weet dan jij. Anders is het niet te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Marzman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:45:
[...]

Dat je achternaam niet klopt is (hoewel het een regel is dat die moet kloppen) niet eens zo boeiend voor Facebook. Zo gauw je vrienden toevoegd kan Facebook je profilen. Dat er nu nog weinig van klopt komt door de nieuwigheid maar dat gaat er vanzelf af zodra je het gaat gebruiken (tenzij je voor de gein alleen onbekenden gaat toevoegen, reacties gaat plaatsen via een proxy in een taal die je zelf niet spreekt etc maar dat slaat nergens op).
Het gaat echter al een paar weken zo door anders. En tot nu toe post ik alles in het Engels dus daar kan het niet aan liggen. Ik denk dat het komt omdat mijn profiel nagenoeg leeg is. Er staat geen enkele persoonlijke informatie ingevuld. Immers mensen die mij kennen hebben geen profiel nodig om te weten wat ik doe of waar ik ben. En mensen die het niet weten hoeven deze info niet via FB te weten te komen. Die mogen mij nog steeds gewoon mailen of berichtjes sturen met vragen als "He hoe gaat het?" en "Wat ben je nu aan het doen?". Zoals ik al zei: daar gebruik ik FB niet meer voor. Echt een aanrader! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mijn profiel is ook leeg ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hardfreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 24-05 19:22

Hardfreak

<!--

Marzman schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 08:45:
[...]

Wat je voornaam betreft staat er duidelijk in regels dat het een afgeleide van je echte naam mag zijn, zolang die afgeleide vaak gebruikt wordt of enigzins logisch is (William dat Will wordt ofz). De achternaam is een ander verhaal, maar bon, als FB regels mag buigen dan mogen wij dat ook :9 .
Verwijderd schreef op zondag 28 oktober 2012 @ 05:35:

Veel te grappig, ik heb net hetzelfde gedaan :9
Het is inderdaad grappig dat de friend suggestions voor geen meter kloppen als je niet je usual e-mail adres opgeeft, het valt dus direct op dat ze ook hier weer in overtreding gaan door andersmans info zonder goedkeuring op te slaan.

Nu heb ik zelf nog maar een paar maanden Facebook (onder sociale druk) en ik heb er eerlijk gezegd al grote spijt van. Naast het gelul, geklaag en gezaag, mislukte foto's en foto's van feestjes die er uiteindelijk ook alleen maar op staan om wat bevestiging te krijgen is er dus absoluut niks aan, wordt mijn privacy absoluut niet gerespecteerd en zit ik er voor de rest van mijn leven aan vast (want mensen kunnen immers blijven taggen en al wat er al op staat gaat dus nooit meer weg).

Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• l3p
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-10 10:34

l3p

www.^.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 26 oktober 2012 @ 04:08:
Iedere keer moet ik dan terug denken aan fragmenten uit deze film :)

Afbeeldingslocatie: http://4.bp.blogspot.com/_6ljwZdBUjIo/S84ed1qsn6I/AAAAAAAAIRQ/QKD4JiUBxPc/s1600/tumblr_kvk1giZWap1qzbmsz.jpg

L3p - MK - PV - WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Juist. Laten we maar een eind maken aan dit topic. Na ruim 11 pagina's blijven we maar verzanden in ofwel steken naar Facebookgebruikers, ofwel naar mensen die weigeren om het te gebruiken. Laten we het maar samenvatten in de volgende zin: niet iedereen hoeft dezelfde mening te hebben, dus je mening aan die ander opdringen heeft ook geen zin.

Sommige mensen gebruiken Facebook elke 5 minuten. Sommigen gebruiken het af en toe, al dan niet om goede redenen. Sommige mensen gebruiken het niet. Daar hoef je niks over te denken, dat is gewoon zo.

Pagina: 1 ... 5 6 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Reageren op de topictitel of enkel op de topicstart is inmiddels niet zinnig meer. Lees op zijn minst even de laatste paar posts door voordat je reageert.