"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Maar ik heb de oplossing. De software van Capture One Pro 8 werkt heel goed en slikt ook de RAW files van de RX100.avanreijn schreef op dinsdag 28 juli 2015 @ 21:26:
[...]
Ik zou toch kiezen voor RAW & JPEG, zal je zien maak je net een foto waar je superblij van wordt heb je geen RAW
Is even switchen als je van LR af komt maar het bevalt prima.
@Weakling, ow thanks voor de tip!
[ Voor 3% gewijzigd door Nielsracing op 29-07-2015 22:02 ]
Ik zit ook een beetje te dubben over deze camera. Jammer dat ik de aanbieding op .fr heb gemist.Gim schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 09:35:
[...]
Voor 349 hoef je geen premium klant te zijn? Dat is zo'n beetje de standaard prijs bij Amazon.de.
Ik twijfel tussen de Sony RX100 mk1 of de Sony A5000. ongeveer de zelfde prijsklasse.
Zal vooral gebruikt worden voor foto's binnen (babyppix) en autofotografie (mn stiltaand). Daarnaast vind ik in het donker fotograferen (auto's) altijd wel leuk.
Dus aan de ene kant vind ik de A5000 wel leuk, zodat die later evt uitgebreid kan worden met een groothoeklens. Aan de andere kant is de RX100 lekker compact en klein, en wellicht komt die groothoek lens er nooit en is de verwisselbaarheid van lenzen eigenlijk een non-argument
Wat waren de grootste cultuur shocken van LR naar Capture One? Ben wel benieuwd, ben ook aan het kijken naar Capture One.Nielsracing schreef op woensdag 29 juli 2015 @ 22:01:
[...]
Dat was eigenlijk ook mijn gedachte. Maar ik heb de oplossing. De software van Capture One Pro 8 werkt heel goed en slikt ook de RAW files van de RX100.
Is even switchen als je van LR af komt maar het bevalt prima.
@Weakling, ow thanks voor de tip!
Het is meer dat je je workflow aan moet passen. Eigenlijk zitten alle functies van LR in CO maar het zit met even op een andere plek, ziet er iets anders uit, en de interface vind ik persoonlijk vrij druk.PageFault schreef op woensdag 05 augustus 2015 @ 08:11:
[...]
Wat waren de grootste cultuur shocken van LR naar Capture One? Ben wel benieuwd, ben ook aan het kijken naar Capture One.
Ik moet wel bekennen dat ik geen groot photoshopper ben. Ik gebruik de basiselementen zoals het wijzigen van de belichting, schaduwen, histogramlevels, sharpening, croppen etc. Voor deze bewerkingen voldoet CO prima. En bovendien is de dynamic range van de IV enorm waardoor je veel detail uit een foto kunt halen
Ik ken Photoshop heel erg goed, maar zoek iets voor het beheer en het gemakkelijk (evt. in batch) maken van kleine wijzigingen, zoals jij omschrijft. Exotischere dingen kunnen altijd nog in Photoshop.
Is een sdxc card class 10 u1 (48mbs) goed of moet ik naar de u3 (80a95mbs)gaan?
Als je op de hoogste kwaliteit(XAVC S 50Mbit/s) wilt filmen dan heb je een UHS-I Speed Class 3 kaartje nodig. Zelf gebruik ik een Samsung 64GB SDXC Pro Class 10 UHS-I 90MB/s naar alle tevredenheid.Timmy269 schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 08:17:
ik heb gisteren een RX100 III aangekocht maar zoek nu nog een goed tasje om de camera en nog extra batterij en geheugenkaart in te stoppen.
Is een sdxc card class 10 u1 (48mbs) goed of moet ik naar de u3 (80a95mbs)gaan?
Als tasje gebruik ik de Crumpler Light Delight 100, heeft een netje binnenin voor een batterij en een SD kaart in te bergen.
[ Voor 17% gewijzigd door RigolleM op 06-08-2015 09:37 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
En zou je me kunnen uitleggen hoe dit werkt? Mijn dank is groot. Ik meen dat ik een camera heb met 50i, en in andere delen van de wereld gefilmd kan worden met 60i. Het lijkt me daarom niet mogelijk?Universal Creations schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:23:
Dat heeft te maken met het PAL systeem wat werkt met veelvouden van 25, vanwege de 50Hz netspanning waar lichtbronnen hier in Europa op werken. Als het mogelijk is om de camera op NTSC in te stellen, kun je kiezen voor veelvouden van 30.
[ Voor 13% gewijzigd door saert op 06-08-2015 17:41 ]
Iemand nog tips of overwegingen tussen de Rx100 I of de a5000? Ze zijn hier qua prijs precies even duur (Aken). De winkel adviseerde de iets nieuwere a5000 omdat die een automatische hdr functie heeft, en makkelijker scherpte diepte kan instellen. Maar hdr leek me ook achteraf met nabewerking mogelijk...DopdeDouwer schreef op dinsdag 04 augustus 2015 @ 22:01:
[...]
Ik zit ook een beetje te dubben over deze camera. Jammer dat ik de aanbieding op .fr heb gemist.
Ik twijfel tussen de Sony RX100 mk1 of de Sony A5000. ongeveer de zelfde prijsklasse.
Zal vooral gebruikt worden voor foto's binnen (babyppix) en autofotografie (mn stiltaand). Daarnaast vind ik in het donker fotograferen (auto's) altijd wel leuk.
Dus aan de ene kant vind ik de A5000 wel leuk, zodat die later evt uitgebreid kan worden met een groothoeklens. Aan de andere kant is de RX100 lekker compact en klein, en wellicht komt die groothoek lens er nooit en is de verwisselbaarheid van lenzen eigenlijk een non-argument
Over welke RX100 heb je het, want met de RX100 IV kun je 'm wel op NTSC zetten namelijk via menu toolbox (het allerlaatste icoontje op de bovenste rij), subpagina 3, NTSC/PAL schakel. optie.saert schreef op donderdag 06 augustus 2015 @ 17:18:
Meer mensen last van het niet kunnen filmen in 60i of 60p? Momenteel heb ik alleen de keuze uit 50i of 50p, en 25p. Of is dit nagenoeg het zelfde?
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Met de M3 kan dat ook.Weakling schreef op zaterdag 08 augustus 2015 @ 00:26:
[...]
Over welke RX100 heb je het, want met de RX100 IV kun je 'm wel op NTSC zetten namelijk via menu toolbox (het allerlaatste icoontje op de bovenste rij), subpagina 3, NTSC/PAL schakel. optie.
Smiling as the shit comes down...

[ Voor 6% gewijzigd door Aghanim op 14-08-2015 18:55 ]
Ik zou hem terugsturen.Aghanim schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:55:
Vandaag de RX-100 ontvangen die ik als demo model gekocht van een winkel gekocht heb. Nu is het scherm nogal bekrast, althans het lijkt alsof de coating niet helemaal goed is. Er zit geen screenprotector op voor zover ik kan voelen in de hoekjes. Op dpreview lees ik wel wat meer gevallen maar ik weet niet of dit normaal is (lijkt me niet?) en hoe snel dit erger wordt. Er staat er ook een op V&A hier met dezelfde krassen.
[afbeelding]
Dit is een goed zichtbare beschadiging die je bij een demo model niet hoeft te verwachten. Dit moet je echt terug sturen, vooral ook omdat je jezelf hier meer en meer aan zult gaan ergeren naarmate de tijd verstrijkt. Slechte zaak van de verkoper om jou een dergelijk toestel toe te zenden.Aghanim schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:55:
Vandaag de RX-100 ontvangen die ik als demo model gekocht van een winkel gekocht heb. Nu is het scherm nogal bekrast, althans het lijkt alsof de coating niet helemaal goed is. Er zit geen screenprotector op voor zover ik kan voelen in de hoekjes. Op dpreview lees ik wel wat meer gevallen maar ik weet niet of dit normaal is (lijkt me niet?) en hoe snel dit erger wordt. Er staat er ook een op V&A hier met dezelfde krassen.
[afbeelding]
GHR schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 03:14:
[...]
Dit is een goed zichtbare beschadiging die je bij een demo model niet hoeft te verwachten. Dit moet je echt terug sturen, vooral ook omdat je jezelf hier meer en meer aan zult gaan ergeren naarmate de tijd verstrijkt. Slechte zaak van de verkoper om jou een dergelijk toestel toe te zenden.
Ik vond het zelf ook niet echt onder de beschrijving 'wat lichte gebruikssporen' vallen inderdaad. Heb contact met ze opgenomen en ik kan het toestel terugsturen of gebruik maken van extra korting, waardoor ik in totaal 295 euro voor de RX-100 betaal ipv 380. Twijfel daar zelf nog wel over, zo lang ik zeker weet dat het niet erger wordt dan kan ik er denk ik wel mee leven. Vandaag eens kijken of ik ergens een screenprotector kan vinden, kijken of dat de zichtbaarheid verkleint.Verwijderd schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 22:35:
[...]
Ik zou hier ook een beetje van over m'n nek gaan.![]()
Dit had de shop toch wel even mogen melden.
Het lijkt er wel op dat dit juist is ontstaan tijdens het verwijderen van zo'n protector, gezien de strakke restsporen.
Zoiets krijg je nooit bij normaal gebruik waar krassen eerder willekeurig lijken.
Ik zou er gewoon een nieuw protectorscreen opplakken en de kans is groot dat je het dan nog amper ziet.
Las op dpreview dat dit vaker voorkomt dus ik hoopte dat het wellicht onder de garantie gerepareerd kan worden. Is mogelijk een longshot maar toch.
De vraag blijft wel of het, voor 95 euro korting dit allemaal waard is.
€380 voor een demotoestel, terwijl hij NIEUW €369 staat bij Coolblue...waardoor ik in totaal 295 euro voor de RX-100 betaal ipv 380.

295 voor een demo die er zo uitziet is te duur. Haal hem dan nieuw bij Coolblue (of elders).Aghanim schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 08:56:
[...]
[...]
[...]
Ik vond het zelf ook niet echt onder de beschrijving 'wat lichte gebruikssporen' vallen inderdaad. Heb contact met ze opgenomen en ik kan het toestel terugsturen of gebruik maken van extra korting, waardoor ik in totaal 295 euro voor de RX-100 betaal ipv 380. Twijfel daar zelf nog wel over, zo lang ik zeker weet dat het niet erger wordt dan kan ik er denk ik wel mee leven. Vandaag eens kijken of ik ergens een screenprotector kan vinden, kijken of dat de zichtbaarheid verkleint.
Las op dpreview dat dit vaker voorkomt dus ik hoopte dat het wellicht onder de garantie gerepareerd kan worden. Is mogelijk een longshot maar toch.
De vraag blijft wel of het, voor 95 euro korting dit allemaal waard is.
Coolblue heeft ook een dem rx100ii staan voor 355 zonder accu en lader. Ik zou ze bellen en vragen om een deal met accu en lader. Heb goede ervaringen met hun klantenservice en omschrijving van hun demo-producten.
Link naar demo:
http://www.marktplaats.nl...e656940d2&previousPage=lr
Een losse accu met lader erbij kun je daar ook voor rond de 20 euro bestellen, mocht je voor die M2 gaan.
PSN id: NL_SToRM
Dan valt me dat erg van ze tegen.Aghanim schreef op zaterdag 15 augustus 2015 @ 10:46:
Zal daar straks eens naar kijken. Bedankt. Overigens komt deze ook van CB.
Heb voor wat anders vorige week contact met de klantenservice van ze gehad en die ervaring is uitermate goed. Anyway, nu dus 310 euro betaald voor de RX100 in deze staat. Toen ik een foto naar ze stuurde en aangaf dit niet te hebben verwacht was de eerste reactie dat het 'natuurlijk ook om een demo-model ging'. Maar dit is mij te ver versleten voor een demo-model. Dus ik stuur de RX-100 terug en dan is Amazon of de v2 een betere keuze voor die paar tientjes meer.

http://www.flying-tiger.n.../camera_etui_1502247.html
Past precies om de RX100 M2. Ben er blij mee.
Lekker!
Lekker!
Met de 750mm van de S9900 kun je de dieren over het algemeen wel dichtbij genoeg halen. Dat lukt echt niet met de slechts 100mm van de RX100 of 70mm van de RX100 mk2 tm 4 (tenzij de dieren zo ongeveer naast de auto lopen). Of je de foto's mooi vind kan ik niet voor je zeggen. Zoek eens op wat voorbeelden van foto's op 300 - 750mm en bepaal zelf of je ze voldoende vindt. Zoals hier: http://www.photographyblo...900_review/sample_images/EricaRetse schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:56:
... Op de cursus werd mij de rx 100 aangeraden. Maar nu heb ik een reis geboekt met safari in Sri Lanka en begint de twijfel toe te slaan. Zou ik toch niet beter voor de zoom/s9900 kunnen gaan? Of is die zoom helemaal niet voldoende om de dieren mooi te kunnen fotograferen? Wat voor verschil in kwaliteit moet ik me voorstellen bij de 1 en 1/2,3 sensor? Heeft iemand een advies voor een beginneling? Alvast bedankt!
Het verschil in kwaliteit is enorm tussen een 1" en een 1/2.3" sensor, maar dat is ook niet zo gek als je beseft dat een 1" sensor ongeveer 4x zo groot is. Er verdwijnt wat detail, kleuren zijn wat uitgesmeerd en je kunt haast niet met onscherpte diepte spelen met een 1/2.3" sensor. Echter als je niet gaat pixel peepen, maar normaal beeldvullend bekijkt, dan kan het voor jou misschien meer dan voldoende zijn.
Beste is om allebei mee te nemenEricaRetse schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:56:
Ik hoop dat iemand mij een stapje verder kan helpen in mijn keuze. Ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera (ivm gewicht) en twijfel tussen de sony rx 100 en de nikon s9900, dus de keuze tussen kwaliteit/grotere senor en zoom/kleinere sensor. Ik heb afgelopen winter een beginnerscursus gevolgd en ga daar in het najaar mee verder. Verder fotografeer ik vooral op reis. Op de cursus werd mij de rx 100 aangeraden. Maar nu heb ik een reis geboekt met safari in Sri Lanka en begint de twijfel toe te slaan. Zou ik toch niet beter voor de zoom/s9900 kunnen gaan? Of is die zoom helemaal niet voldoende om de dieren mooi te kunnen fotograferen? Wat voor verschil in kwaliteit moet ik me voorstellen bij de 1 en 1/2,3 sensor? Heeft iemand een advies voor een beginneling? Alvast bedankt!
Ik heb tijdens mijn vakantie met safari's erg veel lol gehad van mijn RX100 en travelzoom combo. Safari's heb je meestal genoeg licht om weg te komen met een kleine sensor. Je landschappen en andere foto's maak je dan weer eerder met de RX100.
Maar als je er één moet kiezen en je wil echt gaan voor de safari-foto's zou ik wel iets nemen met zoom.
Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.
Ik denk dat als je echt dieren wilt fotograferen op een safari je toch meer zoom nodig hebt dan met een RX100. Wat is je budget? Je hebt wel travelzooms met een even grote sensor als de RX100 (Panasonic FZ1000 en Sony RX10) maar die zijn weer iets duurder.EricaRetse schreef op zondag 16 augustus 2015 @ 19:56:
Ik hoop dat iemand mij een stapje verder kan helpen in mijn keuze. Ik ben op zoek naar een nieuwe compact camera (ivm gewicht) en twijfel tussen de sony rx 100 en de nikon s9900, dus de keuze tussen kwaliteit/grotere senor en zoom/kleinere sensor. Ik heb afgelopen winter een beginnerscursus gevolgd en ga daar in het najaar mee verder. Verder fotografeer ik vooral op reis. Op de cursus werd mij de rx 100 aangeraden. Maar nu heb ik een reis geboekt met safari in Sri Lanka en begint de twijfel toe te slaan. Zou ik toch niet beter voor de zoom/s9900 kunnen gaan? Of is die zoom helemaal niet voldoende om de dieren mooi te kunnen fotograferen? Wat voor verschil in kwaliteit moet ik me voorstellen bij de 1 en 1/2,3 sensor? Heeft iemand een advies voor een beginneling? Alvast bedankt!
Nu wel even een vraag, zal vast al tal keer gevraagd zijn:
Kan ik 128GB SD kaarten gebruiken of zit hier een max aan (64GB?)?
Kan ik ergens goedkoop extra batterijen/cases/andere spullen krijgen?
Hebben jullie nog adviezen?
Wat is de meerwaarde van de Mark3 tegenover mark 1? Het is wel bijna twee keer zo duur! Dit is geen aanval, maar ik probeer me echt te orienteren =pavanreijn schreef op maandag 17 augustus 2015 @ 16:34:
Ze hebben meerdere versies dan alleen de 1 of 4. Waarom geen mk3? Waarom zoveel geheugen er in, ik vind dat ik 32Gb al teveel.
Kantelbaar scherm, electronische viewfinder, wi-fi, verbeterde sensor, hogere ISO, hotshoe, verbeterde video mogelijkheden. Maar er is ook altijd nog de mk2 met zo'n beetje dezelfde voordelen ten opzichte van de mk1, behalve een electronische viewfinder.Omniferious schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:48:
Wat is de meerwaarde van de Mark3 tegenover mark 1? Het is wel bijna twee keer zo duur! Dit is geen aanval, maar ik probeer me echt te orienteren =p
[ Voor 0% gewijzigd door Plekuz op 18-08-2015 14:48 . Reden: Geen hotshoe op de mk3 zoals hieronder opgemerkt ]
Hier staan de specs naast elkaar:
http://www.cameradebate.c...-m2-vs-rx100-differences/
Ik vond het prijsverschil ook iets te groot, dus daarom heb ik de M2 gekozen. Die heeft ook het kantelscherm en wifi, wat ik 2 belangrijke pluspunten vond.Omniferious schreef op dinsdag 18 augustus 2015 @ 07:48:
Wat is de meerwaarde van de Mark3 tegenover mark 1? Het is wel bijna twee keer zo duur! Dit is geen aanval, maar ik probeer me echt te orienteren =p
[ Voor 10% gewijzigd door SToRM666 op 18-08-2015 12:18 ]
Kleine tip misschien voor een ieder die een RX100 heeft waarvan het scherm beschadigd is. Kijk maar eens naar deze: link. Dat ga ik met de mijne in ieder geval doen, ik zet er de originele Sony screenprotector er overheen en dan heb ik geen krassen meer. Je gaat wel het tru-black effect missen. Maar ik heb geen idee wat dat doet, dus ik zal het ook niet missen ;-).Aghanim schreef op vrijdag 14 augustus 2015 @ 18:55:
[afbeelding]
50Mb/s * 3600s = 180.000 Mb = 22.500 MBSvennos1 schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:04:
Vraagje .... Ik ben voornemens de RX100 III te kopen ... nu vroeg ik me af een uur video op 1080p, hoeveel ruimte vraagt dit ongeveer? Probeer in te schatten welke geheugenkaarten moet kopen.
Deze zijn aanraders.
Thanks! Daar komen we een eind mee, begin wel met 2 stuks.Balance schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:13:
[...]
50Mb/s * 3600s = 180.000 Mb = 22.500 MB
Deze zijn aanraders.
Ik zocht dit net op op Amazon.de en er zijn 2 productpagina's: Larmor en Dolder (made by Larmor), is er een verschil tussen deze 2 naast de prijs (€1)?RigolleM schreef op vrijdag 21 augustus 2015 @ 14:42:
Die Larmor Glass Protector ligt er al sinds dag 1 op mijn MK3, kan het gewoon iedereen aanbevelen.
Ik heb deze aangeschaft, past perfect op de Mk3.Dumbfoundead schreef op woensdag 26 augustus 2015 @ 20:10:
[...]
Ik zocht dit net op op Amazon.de en er zijn 2 productpagina's: Larmor en Dolder (made by Larmor), is er een verschil tussen deze 2 naast de prijs (€1)?
Betreft de jacket case (Sony LCJ-RXF), weet iemand of dat normaal is dat die echt veel te strak zit aan de lens (RX100M3)? Ik heb onlangs een foto zien passeren van iemand waarvan die de lens ring er mee af trok door een te strakke case en ik heb schrik dat ik hetzelfde ga voorhebben. Misschien toch maar retourneren en de Case Logic DCB 302K bestellen die ik hier heb zien passeren.
Staat vandaag 30/08/2015 voor €599 op amazon.FR !!!
[ Voor 3% gewijzigd door Dumbfoundead op 30-08-2015 10:40 ]
En vandaag ook nog (31/08/2015). Thanks voor de tipDumbfoundead schreef op zaterdag 29 augustus 2015 @ 12:29:
--KNIP--
Staat vandaag 30/08/2015 voor €599 op amazon.FR !!!
Met mijn RXII kom ik in de praktijk met 1920*1080 50fps en een gegevenssnelheid van 26228kpbs uit op 200 MB per minuut en dus 12 GB per uur.Balance schreef op zondag 23 augustus 2015 @ 22:13:
[...]
50Mb/s * 3600s = 180.000 Mb = 22.500 MB
Deze zijn aanraders.
Als je niet de moeite neemt je post in net Nederlands te schrijven, neem ik de moeite niet hem te lezen.
Verwijderd
Ik heb een aantal dagen geleden de Sony RX100 II gekocht.
Nu ben ik een beetje aan het kijken voor een filter, is dit echt nodig? Gebruiken jullie een filter?
En wat zou ik eventueel kunnen aanschaffen? Ik heb er niet zo heel veel verstand van, mevrouw bij Coolblue vertelde dat ik een 49mm filter nodig heb, maar dat past niet zonder filter adapter toch?!
Op dergelijke camera's wordt het filter vaak op de lens bevestigd doormiddel van een magneet. Zie hier een voorbeeld van een 42mm variant.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:21:
Hi,
Nu ben ik een beetje aan het kijken voor een filter, is dit echt nodig? Gebruiken jullie een filter?
En wat zou ik eventueel kunnen aanschaffen? Ik heb er niet zo heel veel verstand van, mevrouw bij Coolblue vertelde dat ik een 49mm filter nodig heb, maar dat past niet zonder filter adapter toch?!
My middle finger salutes you.
Verwijderd
Ah ok!barktus schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:38:
[...]
Op dergelijke camera's wordt het filter vaak op de lens bevestigd doormiddel van een magneet. Zie hier een voorbeeld van een 42mm variant.
En zoiets kan gewoon blijven zitten?
Ik heb ook dit hoesje http://www.kamera-express...MDm3tPK58cCFQQUwwodyq0KLA zou de camera daar nog inpassen met de filter?
[ Voor 40% gewijzigd door SToRM666 op 09-09-2015 10:55 ]
Ligt er aan over wat voor soort filter je het hebt. UV filter, polarisatie filter, ND filter. Een UV filter is overbodig, polarisatie en ND kan leuk zijn, maar nodig zijn ze zeker niet op een RX100 II. Als je toch wil experimenteren kun je de Sony VFA-49R1 adapter gebruiken en die is idd 49mm.Verwijderd schreef op dinsdag 08 september 2015 @ 15:21:
Hi,
Verwijderd
Ok begrijp het nu helemaal!Weakling schreef op woensdag 09 september 2015 @ 11:10:
[...]
Ligt er aan over wat voor soort filter je het hebt. UV filter, polarisatie filter, ND filter. Een UV filter is overbodig, polarisatie en ND kan leuk zijn, maar nodig zijn ze zeker niet op een RX100 II. Als je toch wil experimenteren kun je de Sony VFA-49R1 adapter gebruiken en die is idd 49mm.
Het ging trouwens gewoon om een UV filter.
[ Voor 90% gewijzigd door Universal Creations op 09-09-2015 20:12 ]
Heb namelijk zojuist een Sony RX100 III aangeschaft en gelijk diverse accessoires erbij gekocht o.a. Sony grip, Hoesje, Screen protector en accu's. En dit topic heeft me zeker geholpen bij diverse keuzes.
Om wel een idee te krijgen van hoe de camera is, ben ik vandaag naar de Mediamarkt geweest. Daar hadden ze de M2 en M3 staan. Nu viel mij op dat het beeld van de M3 veel 'vloeiender' bewoog dan het beeld van de M2. Nu is mijn vraag of iemand diezelfde ervaring heeft, of dat dit toevallig kwam doordat het een demo-model was (of bijna lege accu o.i.d.). Het veel vloeiendere beeld van de M3 vond ik namelijk wel veel prettiger. Het leek op het verschil tussen 30Hz en 60Hz.
Daarnaast heb ik nog de vraag of de M3 meer instellingsmogelijkheden heeft qua knoppen en dials etc.? Ik heb in de Mediamarkt niet uitgebreid alle opties kunnen testen natuurlijk, maar ik had bij de M3 de instellingen van de knopjes en dials veel sneller gevonden dan op de M2. Heeft de M2 daadwerkelijk minder instelmogelijkheden dan de M3 of zit het gewoon wat meer verstopt?
Als laatste nog een vraag over de firmware van beide camera's. Worden die nog ge-update voor zover jullie weten?
Alvast bedankt voor het beantwoorden van mijn vragen!
| Intel Core i5-3570K @ 4.0GHz | MSI GTX 970 Gaming 4G @ 1510MHz/1953MHz | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 4x4GB Crucial Ballistix Tactical 1600MHz 8-8-8-24 | Samsung 830 series 128GB SSD | XFX Proseries 750W XXX Edition | Corsair 110R
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
Met name de kwaliteit bij weinig licht vindt ik echt heel goed.
Een vraag die maar blijft branden is of de kwaliteit van de foto's bij weinig licht veel beter is geworden bij de M3 of de M4? Ik maak graag foto's in het donker of bij weinig licht dus dit is het meest belangrijke voor mij. Ik film bijna nooit met mijn camera dus dat is niet echt boeiend voor mij.
iemand een tip/advies hierover?
nope geen signature
Veel beter? Lastig want ik versta er misschien iets anders onder dan jij en ik schiet niet heel veel in het donker, maar ik heb zowel een RX100 als een RX100M4 en vind het verschil niet heel groot. Het zal niet zo exact en gecontroleerd zijn als in de dpreview link hierboven (waar ik de verschillen ook niet groot vind), maar laat maar weten als ik iets simpels voor je kan uitproberen.SpaceMarine schreef op maandag 02 november 2015 @ 21:57:
Een vraag die maar blijft branden is of de kwaliteit van de foto's bij weinig licht veel beter is geworden bij de M3 of de M4?
nope geen signature
Je hebt het wat wazig omschreven, maar wat je volgens mij zegt, is dat de m3 en m4 bij minder licht en bij bewegende onderwerpen betere foto's kunnen maken. De m3 en m4 hebben een lichtsterkere lens, waardoor er meer licht op de sensor komt en je dus kunt kiezen voor een lager iso bij dezelfde sluitertijd, of je dat je kunt kiezen voor een kortere sluitertijd bij dezelfde iso als de m1.SpaceMarine schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 20:59:
Ik lees dat de het nodige licht om een scherpe foto te maken bij weinig licht minder is bij de m3 en m4 dan de m1. Dit zou je met name in de kwaliteit van de foto moeten zien.is dus scherper. Of bjj bewegende objecten bij weinig licht een grotere kans op een scherpere foto.
Hoe lager de gekleurde lijn hoe meer licht de camera vangt. Elke horizontale lijn op de Y-as is een verdubbeling van de hoeveelheid licht (het is dus een logaritmische schaal).

- Geel is de RX100 I en II
- Oranje is de RX100 III en IV
Niet helemaal juist. Als het goed is ligt de lijn van de RX100 I nog hoger dan die van de gele lijn van de RX100 II. De M1 heeft nml. geen BSI-sensor. Iets wat pas vanaf de M2 geïntroduceerd is. Als je de reviews en objectieve metingen mag geloven zorgt dit ervoor dat de sensor van de M2 40% lichtgevoeliger is dan de M1. De M3 en M4 hebben daarbovenop ook weer lichtesterkere lenzen dan de M1 en M2.Balance schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:10:
- Geel is de RX100 I en II
- Oranje is de RX100 III en IV
Of je het verschil gaat merken weet ik niet. Op wide stand zullen de verschillen wat subtieler zijn. Op tele stand zijn de verschillen echter wel fors groter tussen de M1 en M3/M4, aangezien je een lichtsterkere lens hebt én een BSI-sensor.
| Intel Core i5-3570K @ 4.0GHz | MSI GTX 970 Gaming 4G @ 1510MHz/1953MHz | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 4x4GB Crucial Ballistix Tactical 1600MHz 8-8-8-24 | Samsung 830 series 128GB SSD | XFX Proseries 750W XXX Edition | Corsair 110R
Ik had het alleen over de lens, maar je hebt gelijk
Dat staat totaal los van elkaar. De hoeveelheid licht die op een sensor valt hangt af van de lens (en natuurlijk hoeveel licht er op de lens valt...). Waar jij het over hebt, is hoeveel licht daadwerkelijk wordt omgezet in signaal.Onawt schreef op dinsdag 03 november 2015 @ 22:43:
Niet helemaal juist. Als het goed is ligt de lijn van de RX100 I nog hoger dan die van de gele lijn van de RX100 II. De M1 heeft nml. geen BSI-sensor.
Ik heb nog geen test gezien waarin een BSI sensor echt een significant verschil geeft in ruisprestaties. Zie ook de door mij gelinkte dpreview vergelijking tussen de verschillende RX100's.Iets wat pas vanaf de M2 geïntroduceerd is. Als je de reviews en objectieve metingen mag geloven zorgt dit ervoor dat de sensor van de M2 40% lichtgevoeliger is dan de M1.
Met groothoek heb je ook minder hard dat grotere diafragma nodig dan aan de lange kant. Enerzijds fotografeer je met groothoek toch al met meer dof en anderzijds heb je het ook minder hard nodig qua sluitertijden.De M3 en M4 hebben daarbovenop ook weer lichtesterkere lenzen dan de M1 en M2.
Of je het verschil gaat merken weet ik niet. Op wide stand zullen de verschillen wat subtieler zijn. Op tele stand zijn de verschillen echter wel fors groter tussen de M1 en M3/M4, aangezien je een lichtsterkere lens hebt én een BSI-sensor.
Ik begrijp hier uit dat het op papier dus een groot voordeel heeft, maar niemand weet of dit in de praktijk ook echt een voordeel is.
De foto's overdag zijn al perfect, maar ik merk dat avondfoto's of foto's binnen zo nu en dan slecht zijn of vaag. Dit vindt ik best belangrijk dus als de verschillen groot zijn vindt ik het niet "erg" om wat geld aan een MK3 uit te geven (de 4 is echt nog te duur!).
nope geen signature
Op zich wel een mooie prijs voor 599,-, kost nu ook daar weer 661,-
[ Voor 16% gewijzigd door SpaceMarine op 28-11-2015 22:39 ]
nope geen signature
Camera is gearriveerd, erg blij mee. Nog niet uitgebreid kunnen testen maar wel al een beetje binnen mee zitten spelen. Eerste observaties: hij is snel, heeft weinig licht nodig en je kan leuk met de scherptediepte spelen, zie hieronder:SpaceMarine schreef op zaterdag 28 november 2015 @ 22:38:
en, is de bestelling binnen gekomen?
Op zich wel een mooie prijs voor 599,-, kost nu ook daar weer 661,-

nope geen signature
Het is een nieuwe. Ik had via een Amazon prijsvergelijking de prijs de afgelopen twee maanden in de gaten gehouden. De prijzen schommelingen best veel dus als je geen haast hebt moet je hem ook wel voor rond de 600 euro nog een keer kunnen vinden.SpaceMarine schreef op maandag 30 november 2015 @ 21:21:
Was het een nieuwe of een 2e hands via amazon? Zou de sites eens in de gaten houden. Anders volgend jaar met de mediamarkt januari actie
Ik zal het de komende maanden eens in de gaten houden.
nope geen signature
Hippos are apparently just rage filled hate tanks
helaas, net gemist...sfinx schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:55:
M3 nu voor 539 euro via http://www.amazon.fr/gp/a...=mp_s_a_1_2?qid=144947109
nope geen signature
Is het verschil de 500,- waard geweest?
nope geen signature
Staat momenteel weer aan deze prijs, heb hem zelf al maar misschien interessant voor andere geïnteresseerden. Snel zijn want de tijd loopt en soms loopt deze deal vroeger af als de stock opgeraakt.sfinx schreef op maandag 07 december 2015 @ 07:55:
M3 nu voor 539 euro via http://www.amazon.fr/gp/a...=mp_s_a_1_2?qid=144947109
Super bedankt voor de tip, hield hem al in de gaten, nu gelijk besteld.Dumbfoundead schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:35:
[...]
Staat momenteel weer aan deze prijs, heb hem zelf al maar misschien interessant voor andere geïnteresseerden. Snel zijn want de tijd loopt en soms loopt deze deal vroeger af als de stock opgeraakt.
Bedankt, net besteld.Dumbfoundead schreef op donderdag 17 december 2015 @ 00:35:
[...]
Staat momenteel weer aan deze prijs, heb hem zelf al maar misschien interessant voor andere geïnteresseerden. Snel zijn want de tijd loopt en soms loopt deze deal vroeger af als de stock opgeraakt.
gelijk via ebay een lader met battery en screenprotector gehaald.
| Youtube |
Op de site van amazon wordt hier wel mee geadverteerd namelijk
Moet je dat dan doen bij de franse sony site of de nederlandse?
edit: en besteld, was wel bij het uitchecken ineens 10,- duurder. maarja
[ Voor 17% gewijzigd door SpaceMarine op 17-12-2015 21:38 ]
nope geen signature
Ik probeer het gewoon bij de NL siteSpaceMarine schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:28:
krijg je nu ook die 50,- cashback van Sony er nog bovenop?
Op de site van amazon wordt hier wel mee geadverteerd namelijk
Moet je dat dan doen bij de franse sony site of de nederlandse?
Hier ook van 539 naar 543.50 en natuurlijk verzendkosten. Totaal 549.50SpaceMarine schreef op donderdag 17 december 2015 @ 21:28:
edit: en besteld, was wel bij het uitchecken ineens 10,- duurder. maarja
Gewoon een goede deal
[ Voor 41% gewijzigd door SV3NNER op 17-12-2015 22:43 ]
| Youtube |
Maandag de franse sony maar eens vragen
nope geen signature
[ Voor 28% gewijzigd door Dumbfoundead op 19-12-2015 15:18 ]
Mbpr 13" 2.7 Early-2015 + 16GB RAM + 256GB --- iPhone 12 Blue --- Med600X3D
TNT NL is mijn pakketje kwijt dus kreeg mijn geld terug, dat was leuk, maar nieuw kost het toestel geen 549,- meer maar 670,- .
Na dus ruim 2 uur op de chat te hebben gehangen hebben ze een nieuwe gestuurd voor het bedrag van 520,- omdat ik ook zo lang moest wachten en er veel geregeld moest worden. Leuk en attend van ze
Van Sony kreeg ik het volgende antwoord op mijn vraag of ik toch echt niet mee kon doen aan de cashback gezien amazon.fr meedoet aan de actie:
Geachte heer, mevrouw,
Bedankt voor uw bericht over de Sony actie.
Amazon is helaas geen deelnemende winkel. Als u het product via die site aankoopt, dan komt u niet in aanmerking voor de promotie.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Ilias
Het Sony BeNeLux actie team
Helaas....
nope geen signature
Zonde dat PostNL je pakketje niet bezorgt heeft. Een zeer nette oplossing van Amazon, hoop dat je de Camera snel mag ontvangen.SpaceMarine schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:04:
Net Ruim 2 uur op de chat gehangen met Amazon.Fr en dit ging niet makkelijk (fransen en Engels.....)
TNT NL is mijn pakketje kwijt dus kreeg mijn geld terug, dat was leuk, maar nieuw kost het toestel geen 549,- meer maar 670,- .
Na dus ruim 2 uur op de chat te hebben gehangen hebben ze een nieuwe gestuurd voor het bedrag van 520,- omdat ik ook zo lang moest wachten en er veel geregeld moest worden. Leuk en attend van ze.
Gistermiddag mijn RX100 M3 binnen gekregen van Amazon.fr

Vergelijking met m'n oude compact camera WX-300

Een flink verschil in grote.

Bedankt voor deze info, nu weet ik dat ik het geen zin heeft om het te proberenSpaceMarine schreef op dinsdag 22 december 2015 @ 20:04:
Van Sony kreeg ik het volgende antwoord op mijn vraag of ik toch echt niet mee kon doen aan de cashback gezien amazon.fr meedoet aan de actie:
Geachte heer, mevrouw,
Bedankt voor uw bericht over de Sony actie.
Amazon is helaas geen deelnemende winkel. Als u het product via die site aankoopt, dan komt u niet in aanmerking voor de promotie.
Wij vertrouwen er op u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Ilias
Het Sony BeNeLux actie team
Helaas....
[ Voor 16% gewijzigd door SV3NNER op 24-12-2015 05:56 ]
| Youtube |