Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Maar ook op de m3 wordt een SDXH kaartje aangeraden; wat is hiervoor het argument dan?Universal Creations schreef op zondag 16 april 2017 @ 17:56:
Zoals je in de specificaties van de RX100 IV kunt lezen (en ook in het menu van je camera), heb je met xavc-s de mogelijkheid om in 4k op te nemen. En dat is zo'n beetje het verkoopsargument van de IV t.o.v. de III.
XH? Je hebt het nu over XC neem ik aan. En zoals gezegd heeft dat niets met snelheid te maken, maar met capaciteit. Als je veel fotografeert en filmt, is een SDXC kaartje handig, want die zijn 64GB of groter.Wouter Lucassen schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:49:
[...]
Maar ook op de m3 wordt een SDXH kaartje aangeraden; wat is hiervoor het argument dan?
Precies, maar ik bedoel meer van: de rx100 m3 raad dit type kaart aan vanwege de codec xavc-s. Ik snap alleen de meerwaarde van deze codec bij niet 4K filmen niet zo.Universal Creations schreef op zondag 16 april 2017 @ 19:53:
[...]
XH? Je hebt het nu over XC neem ik aan. En zoals gezegd heeft dat niets met snelheid te maken, maar met capaciteit. Als je veel fotografeert en filmt, is een SDXC kaartje handig, want die zijn 64GB of groter.
Anoniem: 159816
Resolutie zegt niet zo veel over de kwaliteit. Ik kan je materiaal geven wat op 4K gefilmd is en onder doet van 720p qua detail. Bij video heb je een aantal dingen die de kwaliteit bepalen:Wouter Lucassen schreef op maandag 17 april 2017 @ 00:11:
[...]
Precies, maar ik bedoel meer van: de rx100 m3 raad dit type kaart aan vanwege de codec xavc-s. Ik snap alleen de meerwaarde van deze codec bij niet 4K filmen niet zo.
- De kwaliteit van de sensor in de camera
- De kwaliteit van het gebruikte glaswerk
- De resolutie van de opname
- De bitrate van de opname
- De gebruikte codec
Overigens een leuke, standaard zit op de RX100 een screenprotector. Dat velletje met het Sony logo er op. Deze kan je er, met veel kracht, vanaf halen en dan een Sony LM terugzetten. Scheelt als je al krasjes hebt en de screenprotector komt dieper te liggen. Ik heb op deze manier een RX100 kunnen fixen waar je "watervlekken" zag onder het scherm.Memocrat schreef op zondag 29 januari 2017 @ 14:11:
[...]
[...]
De Sony is schijnbaar 0.7 mm dik. De Larmor 0.5. mm en een generieke (op Bol.com) is 0.33 mm. Ik ga dan voor de Sony, gezien hij goede reviews heeft en op 15 euro redelijk is qua prijs. (Niet echt, vindt het nog steeds belachelijk duur voor een stukje plastic.)
Die Larmor werd voor 20 euro verkocht op bol.com. Op amazon.de is hij goedkoper, maar zit nog steeds op een vergelijkbare prijs als de Sony.
Nu lekker mee aan het klooien.
Ik heb reeds gezocht, maar kan het niet direct ergens terug vinden.
De bijgeleverde lader via de camera te laden heeft een laadvermogen van 0,5A bij 5V.
Zoals verwacht gaat dit erg langzaam met opladen.
Is het mogelijk om bijvoorbeeld een van der volgende telefoon laders te gebruiken:
Samsung met laadvermogen 1.0A
Sony met laadvermogen 1,5A
Samsung Fastcharge met laadvermogen 2.0A
Ik heb inmiddels ook een losse lader besteld om mijn twee accu's tegelijk op te laden.
Gewoon benieuwd, waarom een IV en niet een V (of III)?pascaldv schreef op zaterdag 11 november 2017 @ 13:46:
Gisteravond heb ik een RX100 IV gekocht.
Kun je die telefoonladers niet gewoon proberen?
[ Voor 10% gewijzigd door Olaf van der Spek op 12-11-2017 19:54 ]
Iemand die kan bevestigen of ontkrachten?
Vergeleken met DSLR's of high end mirrorless camera's zoals de Sony A6500 die fase detectie gebruiken om te focussen? Ja, dan is de RX100 III een stukje langzamer.amadeus123 schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:49:
Vergeleken met andere compact camera's uit hetzelfde segment die ook allemaal "slechts" contrast detectie gebruiken om te focussen? Nee, dan is de RX100 III bij de snelste.
Is de focus speed de enige factor? Nee, shutter lag speelt ook een grote rol, zo niet nog grotere rol, in het missen van een moment, maar ook daar geld weer exact hetzelfde voor als de focus snelheid.
Dus wil je absoluut een compact voor rond de 500 euro, dan is de RX100 III de beste keuze, maar zul je af en toe wel een momentje kunnen missen ten opzichte van een grotere en duurdere camera en dan hebben we het al snel over 1000 euro en meer.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Prima koop! Heb deze zelf ook en ben er zeer tevreden over, ook lekker compact en zeer goede beeldkwaliteit!amadeus123 schreef op zondag 12 november 2017 @ 22:49:
Ik ben aan het twijfelen om een zeer goede compact camera te kopen, namelijk een RX 100 III (budget van 500€ dus ligt rond het maximum). Ik lees zeer veel goede dingen maar 1 ding wat mij wat terughoudt is de autofocus. We zouden deze camera vooral gebruiken om onze kindjes (baby en 3 jaar) te fotograferen. Deze zitten natuurlijk nooit stil en ik las soms op het internet dat de autofocus zeer traag is waardoor het voor zo'n zaken iets minder geschikt zou zijn.
Mijn vorige camera was een Nikon P7800.
Wat een verbetering is deze RX 100 III. Hij focused razendsnel en je kunt ook snel doorklikken. Wanneer de kindjes heel druk bewegen (rennen, springen en vliegen) dan zit er soms een shot bij dat mislukt is.
Ben dik tevreden mee.
Heb ook de oplader gekocht waarmee ik 2 accu's tegelijk kan opladen.
https://www.saake-shop.nl...50mah-usb-dual-lader.html
Heb de camera gekocht bij de lokale fotozaak in het dorp. Heb ik goede ervaringen mee en levert een goede service.
Voor 1000 euro heb je de V met phase detect auto focus.Weakling schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:05:
Dus wil je absoluut een compact voor rond de 500 euro, dan is de RX100 III de beste keuze, maar zul je af en toe wel een momentje kunnen missen ten opzichte van een grotere en duurdere camera en dan hebben we het al snel over 1000 euro en meer.
Zouden jullie ook effectief voor de RX 100 III gaan als je een budget hebt tot 500 als het eigenlijk maar gaat om vooral veel mooie foto's van de kinderen te maken en verder zeer normaal occasioneel gebruik? Of zou je dan eerder een goedkoop maar toch zeer degelijk ander model aanraden?
Flits, zoeker, lichtsterke lens en veel handmatige mogelijkheden in een compact jasje! Top ding!
Kan je dan niet voor veel minder geld de Lumix LX15 aanschaffen? Wat ik ervan lees, wordt hij alom geprezen en hij ligt qua prijs eerder bij de RX100 III dan bij de IV en V waar hij vaak mee vergeleken wordt.Olaf van der Spek schreef op maandag 13 november 2017 @ 16:56:
[...]
Voor 1000 euro heb je de V met phase detect auto focus.
Your Friendly Neighborhood Moderator
Goede vraag.. https://www.dpreview.com/...nic-lumix-dmc-lx10-lx15/9Jorgen schreef op maandag 13 november 2017 @ 21:22:
[...]
Kan je dan niet voor veel minder geld de Lumix LX15 aanschaffen? Wat ik ervan lees, wordt hij alom geprezen en hij ligt qua prijs eerder bij de RX100 III dan bij de IV en V waar hij vaak mee vergeleken wordt.
Olaf, reden dat ik niet zomaar een andere lader gebruik is omdat het een prijzig apparaatje is.Olaf van der Spek schreef op zondag 12 november 2017 @ 19:54:
[...]
Gewoon benieuwd, waarom een IV en niet een V (of III)?
Kun je die telefoonladers niet gewoon proberen?
Meer laadvermogen = meer warmt etc. Wil niet dat er straks intern wat overbelast raakt in de camera.
De keuze was eerder andersom. Ik heb de IV gekozen boven de III omdat ik vanuit de boot ook wakeboarders wil fotograferen en filmen. Dus slowmotion is leuk en fatsoenlijke video verwerking.
De V was voor mij de meerprijs niet waard. Deze werd me aangeboden, maar ze legde hem snel weg toen ik zei dat ik hem wel wilde, maar dan voor de prijs van de IV ... haha.
Heb wel sinds vrijdag elke keer dat hij de geheugenkaart niet kan lezen.
Dus nog even terug naar de shop.
[ Voor 6% gewijzigd door pascaldv op 14-11-2017 21:04 ]
Anoniem: 677216
Het is fysisch onmogelijk om bij gelijke spanning een hogere stroom te forceren dan wat het apparaat afneemt.
Ik heb nu sinds een paar weken de M3 en ik moet zeggen dat hij eerlijk gezegd tegenvalt.
Laten we eerst stellen, ik ben geen professioneel fotograaf. Dus ik verander niet constant de eigenschappen om de ultieme foto te krijgen. Echter had ik bij normaal gebruik toch weinig problemen verwacht met een camera die 500 euro heeft gekost.
Ik heb vooral problemen bij het trekken van foto's binnen. Dit vooral van mijn kinderen, die dan nog niet eens echt actief bezig zijn. De foto's zijn licht-wazig, soms ruis, soms maar 1 van de 2 personen op de foto scherp waarvan ik toch gewoon ben dat dit met minder goede camera's makkelijker lukt...
Ik heb ook al in S-mode foto's getrokken met auto iso, daar ik op het internet ook wat dezelfde verhalen lees van andere ouders. Maar toch, nee, voor een camera die zoveel geld kost, moet ik normale foto's kunnen nemen.
Hoe ervaren jullie dit? Hoe stellen jullie de camera in bij kunstlicht? Ik zit te denken om over te stappen op de panasonic LX 15 of canon G7 als dit blijft duren.
bedankt voor jullie ervaringen
Voorbeelden momenteel niet ( zijn enkel mijn kinderen en die zet ik liever niet zomaar online).avanreijn schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 22:36:
Heb je voorbeelden online? Welk bereik stel je de auto iso in?
De auto iso stond van 125 tot 6400, heb deze vandaag op 3200 gezet.
Ik heb het ding eigenlijk ook alleen nog maar aan de lader gehad. Alleen de eigen lader want elke andere kabel weigert dienst. En een handige lader is het: kabel, blokje, kabel. Voor op vakantie is een algemene USB-lader met microUSB lader niet voldoende!

Ik had hem helemaal volgeladen gister. Ik denk ik probeer eens de iOS app te verbinden met de camera: "battery exhausted"

Wat is dit voor camera? Of heb ik een DOA te pakken?
[ Voor 193% gewijzigd door iAR op 04-02-2018 12:53 ]
Wat is er wazig? Bewegingsonscherpte? Uit focus?amadeus123 schreef op zaterdag 9 december 2017 @ 21:27:
Ik heb vooral problemen bij het trekken van foto's binnen. Dit vooral van mijn kinderen, die dan nog niet eens echt actief bezig zijn. De foto's zijn licht-wazig,
Omdat je binnen fotografeert, is er minder licht aanwezig. Hierdoor gaat de iso omhoog en krijg je meer ruis. Vooral als je op 100% je foto's bekijkt. Vergelijk deze beelden eens met die je maakt met je smartphone...soms ruis
Jouw camera is in staat om te werken met minder scherptediepte. Door de grotere sensor krijg je een kleinere scherptediepte dan bijvoorbeeld een normale compactcamera (of smartphone). Als je binnen fotografeert, wil je camera het diafragma graag open gooien om meer licht binnen te krijgen. Hierdoor wordt de scherptediepte kleiner. Je moet dus bewust hiermee omgaan. Je kunt de camera in A (diafragmavoorkeuze) zetten, waarbij je zelf bepaalt hoe groot het diafragma en dus ook de scherptediepte is. Je kunt dezelfde scherptediepte krijgen als met een goedkopere camera, maar komt er minder licht op de sensor en krijg je gewoon evenveel ruis op je foto als met een goedkopere camera. There's no such thing as a free lunch.soms maar 1 van de 2 personen op de foto scherp waarvan ik toch gewoon ben dat dit met minder goede camera's makkelijker lukt...
Waarom in de S-mode? Dat is als je de sluitertijd wil vastzetten. Handig voor bijvoorbeeld bewegende onderwerpen. Met een korte sluitertijd kunt je bewegingen bevriezen. Met lange sluitertijd kun je lichtsporen trekken of golven op water uitsmeren (zoek maar op long exposure photography).Ik heb ook al in S-mode foto's getrokken met auto iso, daar ik op het internet ook wat dezelfde verhalen lees van andere ouders. Maar toch, nee, voor een camera die zoveel geld kost, moet ik normale foto's kunnen nemen.
Dat de camera niet doet wat jij wil, heeft meer met jou te maken als bediener van het apparaat dan met het apparaat. Als ik in een formule 1 wagen stap, kan ik waarschijnlijk niet eens wegrijden, laat staan een beetje fatsoenlijke rondetijd rijden. Dat heeft niets met die wagen te maken, maar meer met mijn gebrek aan vaardigheden op dit vlak. Je kunt je RX100 ook in de automaat zetten of 1 van de scene standen. Dat gaat doorgaans ook prima, maar dan maakt de camera de keuzes en niet jij. De belichtingsdriehoek leren, is een eerste stap in de techniek achter fotografie.
Met deze camera's ga je exact dezelfde problemen tegenkomen. Zij hebben namelijk diezelfde sensor en ook ongeveer dezelfde lichtsterke lens erop.Hoe ervaren jullie dit? Hoe stellen jullie de camera in bij kunstlicht? Ik zit te denken om over te stappen op de panasonic LX 15 of canon G7 als dit blijft duren.
Ik ben benieuwd wat je ervaring hiermee inmiddels is. Gaan deze accu's net zo 'lang' mee als de originele Sony-accu?rsmits007 schreef op maandag 13 november 2017 @ 12:41:
Heb ook de oplader gekocht waarmee ik 2 accu's tegelijk kan opladen.
https://www.saake-shop.nl...50mah-usb-dual-lader.html
Iemand anders positieve ervaring met 3rd party accu's?
SuBBaSS: "SnoeiKoei, de topic-Freek"
Ja zeker. Had bij mijn vorige Sony camera ook een Jupio accu. Deze hield het na 3 jaar gebruik voortaan langer vol dan de originele Sony accu. Ook bij extreme kou (-30) kon je toch zeker 2 volle dagen plaatjes blijven schieten.SnoeiKoei schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:01:
Ik heb sinds kort de RX100 mkV als pocket cam naast mijn dSLR en ben er compleet lyrisch over, wat een heerlijk apparaat. Er zijn maar weinig puntjes waar ik iets op aan te merken heb. Het enige wat me echt tegenvalt is de batterijduur eigenlijk, een paar reserve-accu's zijn niet overbodig voor op reis. Ik kwam hierboven deze post tegen:
[...]
Ik ben benieuwd wat je ervaring hiermee inmiddels is. Gaan deze accu's net zo 'lang' mee als de originele Sony-accu?
Jupio is een goed en degelijk merk die ook na jaren gebruik goed blijft presteren.
Ok, bedankt!rsmits007 schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 15:04:
[...]
Ja zeker. Had bij mijn vorige Sony camera ook een Jupio accu. Deze hield het na 3 jaar gebruik voortaan langer vol dan de originele Sony accu. Ook bij extreme kou (-30) kon je toch zeker 2 volle dagen plaatjes blijven schieten.![]()
Jupio is een goed en degelijk merk die ook na jaren gebruik goed blijft presteren.
Met iets andere insteek als je bijvoorbeeld met statief filmt of foto's maakt: een powerbank van een paar euro van de action houdt je batterij altijd volSnoeiKoei schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 14:01:
Werkt bij mij prima met een rx100 iv en zeker in combinatie met de app die de 30 minuten limiet bij filmen eraf haalt. Handig bij registratie van bijvoorbeeld lange optredens.
Een powerbank heb ik! Goeie tip. Met welke app kun je langer dan 30min filmen?oeps schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:13:
[...]
Met iets andere insteek als je bijvoorbeeld met statief filmt of foto's maakt: een powerbank van een paar euro van de action houdt je batterij altijd vol
Werkt bij mij prima met een rx100 iv en zeker in combinatie met de app die de 30 minuten limiet bij filmen eraf haalt. Handig bij registratie van bijvoorbeeld lange optredens.
Hi,SnoeiKoei schreef op woensdag 14 februari 2018 @ 21:57:
[...]
Een powerbank heb ik! Goeie tip. Met welke app kun je langer dan 30min filmen?
Hier staat alle info
https://github.com/ma1co/OpenMemories-Tweak
Boven de 30 minuten gaat prima in HD. Bij 4K kom ik tot ongeveer 10 minuten (in plaats van default max 5) omdat de camera dan uit gaat door de hitte en af moet koelen. Getest bij kamertemperatuur.
Ik film vrijwel alleen in HD en dat gaat prima veel langer dan 30 minuten. In een warme ruimte het display uitklappen helpt bij het koelen.
Hier wat ervaringen met diverse Sony cameras
http://www.dvinfo.net/for...g-restriction-hacked.html
Moeilijk om zelf te doen?
(De workarounds, zoals beschreven op https://www.ifixit.com/Gu...eder+einschalten%22/54458 , heb ik al geprobeerd. Te dure reparatie kosten heb ik geen zin in, dus is dit misschien de laatste poging die ik nog wil wagen. ;-) )
Interessant. Is de Sony camera software gebaseerd op Android?
Ook gebruik ik wel eens de presets, ook die hebben splashscreens... kunnen die niet uit??
Hij is een paar maanden geleden al eens gerepareerd vanwege stof op de sensor (kostte ook €150 oid) dus binnenkort misschien toch maar eens naar een opvolger kijken.

Heeft 5 jaar probleemloos gewerkt overigens, dus ik overweeg om voor een RX100 III te gaan.
Zou deze de extra 50% waard zijn (€330 v/s €500) als de EVF / kantelbare scherm niet heel relevant is?
Kwaliteit is natuurlijk verbeterd (sensor + lens + processor) maar hij is wel weer dikker en heeft minder zoom..
Het is natuurlijk wel een doorontwikkelde versie van de RX100, dus ik heb ergens ook de hoop dat zaken als stof achter de lens bij deze minder snel voorkomen..
Laat hij dat zien omdat er een verschil zit de taal (NL) en de default beeldinstelling in die regio (PAL)?iAmRenzo schreef op dinsdag 28 augustus 2018 @ 08:48:
Ik was op vakantie met mijn RX100 III en ik heb mij erg geïrriteerd aan Sony's software. Ik heb het toestel ingesteld op NTSC, om te zorgen dat ik 60fps krijg (zoals mijn iPhone) maar Sony vind het nodig om elke keer als ik de camera aan zet een splashscreen te laten zien dat hij op NTSC staat.
Ook gebruik ik wel eens de presets, ook die hebben splashscreens... kunnen die niet uit??
Wat als je je camera gewoon op USA zet, gaat die melding dan niet weg?
[ Voor 41% gewijzigd door SmiGueL op 17-09-2018 16:04 ]
Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup
Het tasje is precies groot genoeg, camera gaat er gemakkelijk in, maar heeft geen speling. In het voorvakje passen de reserve accu's en een geheugenkaartje (2 accu's is wel wat krap). Hiermee is mijn toestel klaar voor tripjes
Nu mezelf nog een cursus 'hoe werken de focus area opties eigenlijk' geven, want er zijn veel opties en ze lijken deels te overlappen...
Ik ben erg aan het twijfelen om een RX100 V of een VI te kopen, ter aanvulling op mijn dslr.
Ik ben op de hoogte van het lichtgevoeligheidsverschil en het verschil in zoommogelijkheid. De zoommogelijkheid van de VI zal ik niet gebuiken, denk aan 70mm voldoende te hebben.
Heeft iemand ervaring met beide toestellen? Of zelf de wissel gemaakt van V naar VI?
Ik weet dat het vooral een persoonlijke keuze is, maar als jullie advies mogen geven, wat zou dat dan zijn?
Bedankt voor je input.
Ik begrijp niet dat de V er nog is, de VA is maar 50 euro duurder. De II en de III zitten ook wel erg dicht bij elkaar qua prijs.Kwintessens schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 06:48:
Volgens mij is er ook een vA die de nieuwere processor van de vi heeft, als dat nog wat voor je uitmaakt.
De VA is helaas ook geen VI met 70mm, er zijn nog meer verschillen.
[ Voor 8% gewijzigd door Olaf van der Spek op 13-11-2018 09:32 ]
De 24mm en f/1.8 zijn top, wel jammer dat ik iets van zoom inlever (70 i.p.v. 100).
AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W
Ik zit gelukkig in de positie dat de prijs niet een beperkende factor is.jelbo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:50:
Ik heb mijn RX100 I vervangen door een RX100 V, gloednieuw in België te koop voor 764 euro. De VA is dan een flink stuk duurder en ik hoef de kleine tweaks niet per se.
De 24mm en f/1.8 zijn top, wel jammer dat ik iets van zoom inlever (70 i.p.v. 100).
Zojuist de VA besteld, plus de plak-grip. Ben erg benieuwd.
Ben in de markt voor een nieuwe camera en wil graag een compact model. De V of de VI komen hiervoor in aanmerking.
Ik de mijne door de VI. Ben erg blij met extra zoom. Wel lagere ISO natuurlijk zodra het donker of schemer wordt, zoals nu met de kerstmarkten, die s avonds nou eenmaal leuker zijnjelbo schreef op dinsdag 13 november 2018 @ 11:50:
Ik heb mijn RX100 I vervangen door een RX100 V, gloednieuw in België te koop voor 764 euro. De VA is dan een flink stuk duurder en ik hoef de kleine tweaks niet per se.
Toch heb ik liever meer zoom, al is acht keer ook niet altijd genoeg maar het begint ergens op te lijken. Soms kun, of wil je gewoon niet dichtbij komen.
Blijft verder een geweldig toestel maar verwacht geen wonderen. In de nacht zit je al snel op 6400 ISO zelfs op 1/20e.
Wel vind ik de IS niet altijd even goed op lage snelheden. Teveel beweging bij 1/20e
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
Dan gaat het mij vooral om beeldkwaliteit bij laag licht en normale foto's en video. Zoom functie gebruik ik altijd amper.
Polestar 2 | SMSR | 19" | Pilot | Magnesium
Zelf wacht ik nog op perfecte depth mapping en snellere processing zodat dit ook toegepast kan worden voor video, tot die tijd hou ik er een losse camera op na.
Heb op dit moment een
Sony Alpha A580 +
SAL18250 DT 18–250 mm F3.5–6.3 +
SAL50F18 DT 50 mm F1.8 SAM +
Metz mecablitz 48 af-1
Ik had hier ook nog een Sigma 17-70mm F/2.8-4.0 bij gehad.
Maar die heb ik een aantal jaren geleden al verkocht omdat ikn de praktijk bijna nooit meer wisselde sinds de 18-250 erbij had gekocht.
Inmiddels ligt de A580 alweer 2 jaar stil
Maar de foto's van de telefoon zijn het toch ook niet en die van de huidige compactcamera (Nikon Coolpix AW130 Groen) zjin eigenlijk ook gewoon klotekwaliteit. Wel jammer van de afgelopen vakanties maar het zij zo, is mijn eigen keuze geweest. Voor 2e helft van dit jaar staat er weer een verdere reis gepland (Florida) maar ook dan heb ik eigenlijk geen zin in dat gesjouw.
Dus dan maar naar de RX100 kijken. Nu neig ik heel erg naar de RX100VI vanwege het zoombereik, alhoewel de lichtsterkte van de V mij ook wel aanspreekt en ik zeker de voordelen ervan inzien. Toch ben ik bang dat ik op vakantie het zoombereik ga missen. Zou de kwaliteit bij mindere lichtomstandigheden niet beter zijn als de huidige setup, aangezien dat maar een F3.5 is.
Wel balen van de huidige setup maar die levert volgens mij ook geen drol mee op. (staat er op dit moment niet 1te koop

En zou er dit jaar nog een opvolger komen, aangezien er bijna ieder jaar rond juni een nieuwe is aangekondigd
Want dit zou de prijs kunnen drukken, want 1199,- vind ik een behoorlijke smak geld.
En via E-finity voor 835 bestellen vind ik bij dit soort bedragen toch ook wat risicovol.
Ik overweeg zels de Panasonic TZ100 MAAR die heeft geen kantelbaar display en de sensor en AF van de sony zijn een stuk beter.
[ Voor 15% gewijzigd door harley op 13-03-2019 13:15 ]
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Anoniem: 1186568
Prachtige camera, maar het lukt ons niet om de ‘automatische’ instellingen zo te krijgen zoals we graag willen.
Bij een overzichtsfoto blijft de camera focussen op 1 bepaald onderwerp, waarop de rest onscherp wordt.
En ook als er iets beweegt wordt dit onscherp.
Kan iemand me helpen om dit op te lossen? Zodat als je bijvoorbeeld op straat fotografeert iedereen (voorgrond, achtergrond, personen) scherp wordt?
Instelling Intelligent auto en Focus Mode op Single Shot AF, bij mijn RX100 wordt dan alles scherpAnoniem: 1186568 schreef op vrijdag 1 maart 2019 @ 09:59:
Sinds kort hebben we de Sony DSC-ex 100 5.
Prachtige camera, maar het lukt ons niet om de ‘automatische’ instellingen zo te krijgen zoals we graag willen.
Bij een overzichtsfoto blijft de camera focussen op 1 bepaald onderwerp, waarop de rest onscherp wordt.
En ook als er iets beweegt wordt dit onscherp.
Weet iemand of dit beter geworden is in de latere RX100-modellen?
Helaas vind ik hierover vrij weinig tot eigenlijk niks op het forum en het internet.
AMD Ryzen 7 5800X, ASRock B550M Steel Legend, 32GB Kingston Fury Renegade RGB (2x16GB), ASUS ROG Strix Radeon RX 6650 XT OC Edition RGB, Gelid Solutions Tranquillo Rev.5, Sharkoon REV220 Case, Sharkoon SilentStorm Cool Zero 650W, Lexar NM620 1TB SSD
Na een flits in het donker heeft mijn Sony RX100m6 3,5 sec nodig voor de volgende flits.MarkEs schreef op zondag 28 april 2019 @ 08:47:
Ik heb de afgelopen jaren de RX100 MK1 met veel plezier gebruikt en zou hem (zeker gezien de huidige prijs) aan iedereen kunnen aanbevelen. Als ik dan toch een minpunt moest noemen, dan is het de ietwat langere herlaadtijd van de flitser (zelfs bij minimale flitssterkte).
Weet iemand of dit beter geworden is in de latere RX100-modellen?
Helaas vind ik hierover vrij weinig tot eigenlijk niks op het forum en het internet.
Ik lees op dpreview dat de RX100m1; 7,5 seconde nodig had.
Mijn TZ200 is overigens na een flits gelijk klaar voor de volgende flits.
Overigens is de prijs van de M3 gedaald tot onder de 400 euro.
[ Voor 23% gewijzigd door Olaf van der Spek op 08-05-2019 08:58 ]
Helaas geen verzending naar nederland en 21 dagen levertijd. En alleen in brussel op voorraad wat toch net weer ff te ver is rijden.
Vorige week waren er diverse betrouwbare zaken die hem voor 1099 hadden (incl coolblue) maar deze week weer overal stug 1199,-
Ik heb nog 2,5 maand voordat ik hem nodig heb dus ga voor een prijs onder de 1000,- via een betrouwbare winkel.
Ik denk dat je bedoelt dat je het zoombereik het enige (duidelijke?) nadeel vindt?Mr.Vulcano schreef op donderdag 2 mei 2019 @ 08:28:
Ik ben sinds kort de gelukkige eigenaar van een RX100M5A. Het enige wat ik het bereik van de zoom. Wie maakt gebruikt van Clear Image Zoom? En wat zijn de ervaringen?
Overigens is de prijs van de M3 gedaald tot onder de 400 euro.
Ik ben persoonlijk voor de 5A gegaan omdat ik verwacht vaker last te hebben van minder licht dan van gebrek aan zoom. Daarnaast print ik nooit foto's groter dan standaardformaat, dus crop/CIZ is voor mij geen issue. Reviews geven aan dat CIZ redelijk acceptabele resultaten oplevert, zolang je (uiteraard) niet aan pixel peeping doet. Maar het blijft natuurlijk een algoritme dat data verzint omdat de lens/sensor niet leveren wat je zoekt.
De verbeterde beeldstabilisatie van de RX100M6 maakt die ene stop minder lichtsterkte ruimschoots goed.Bundin schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 10:21:
[...]
Ik denk dat je bedoelt dat je het zoombereik het enige (duidelijke?) nadeel vindt?
Ik ben persoonlijk voor de 5A gegaan omdat ik verwacht vaker last te hebben van minder licht dan van gebrek aan zoom. Daarnaast print ik nooit foto's groter dan standaardformaat, dus crop/CIZ is voor mij geen issue. Reviews geven aan dat CIZ redelijk acceptabele resultaten oplevert, zolang je (uiteraard) niet aan pixel peeping doet. Maar het blijft natuurlijk een algoritme dat data verzint omdat de lens/sensor niet leveren wat je zoekt.
Voor zover ik weet is er niets anders van de RX100M6 tov de RX100M5VA welke dezelfde hardware en software heeft alleen een andere lens. Dus ik weet niet hoe je erbij komt dat de M6 betere stabilisatie heeft ?JoStad schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 12:21:
[...]
De verbeterde beeldstabilisatie van de RX100M6 maakt die ene stop minder lichtsterkte ruimschoots goed.
https://nl.ifixit.com/Ans...10+mean+and+how+to+repairAbel34 schreef op woensdag 8 mei 2019 @ 17:12:
Help! Op de eerste dag van mijn vakantie foutcode E2;62 op mijn RX100 III (gelukkig had ik mijn iPhone SE bij me als alternatief). En de lens weigert uit te gaan. Is dit zelf op te lossen of moet hij naar de reparateur?
?
Kun je een fotootje van de error code plaatsen? De code die je noemt is echt nergens te vinden...Abel34 schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:18:
Dank, helaas een andere foutcode
zie:Kwintessens schreef op donderdag 9 mei 2019 @ 21:37:
[...]
Kun je een fotootje van de error code plaatsen? De code die je noemt is echt nergens te vinden...
https://www.sony.nl/electronics/support/articles/00008857
[ Voor 30% gewijzigd door JoStad op 09-05-2019 23:07 . Reden: wijziging ]
Euh, OP noemt een andere foutcode. Deze had ik ook al gevonden. Maar omdat hij een andere noemt, vraag ik hem om een fotootje van de code.
https://mobilespecs.net/c..._Cybershot_DSC-RX100.htmlAbel34 schreef op zaterdag 11 mei 2019 @ 10:27:
Code is E 62.02...hij laat hem heel even zien, maar daarna gelijk weg en staat op scherm Schakel uit en in.......nou dat werkt dus niet. Gelukkig nog garantie via Mediamarkt t/m juli. Vraag me alleen af of Garamnatie afgegeven via Mediamarkt in Duitsland (zat ik voor mijn werk in 2018) ook geldig is in NL. Wie weet hoe de Mediamarkt hier mee omgaat?
Probleem met Steadyshot. Je kunt proberen of de camera nog werkt met uitgeschakelde Steadyshot. Misschien dat resetten het probleem verhelpt.
De camera laat je helemaal niks meer doen?Abel34 schreef op zondag 12 mei 2019 @ 00:25:
hoe schakel ik steadyshot uit als mijn scherm op camera in beslag wordt genomen door de mededeling 'schakel camera uit en in'? Of hoe reset ik hem?
- uitzetten
- batterij eruit halen
- batterij terugplaatsen
- minuut wachten
- camera aanzetten
[ Voor 32% gewijzigd door Kwintessens op 12-05-2019 08:34 ]
Overigens heb die camera voor erbij, dus voor feestjes enzo waar ik mijn zware Nikon D7100 niet steeds mee wil sleuren. Ik heb bewust voor een camera met weinig zoom maar wel met een kwalitatieve lichtsterke lens gekozen.
[ Voor 47% gewijzigd door stormbreaker op 12-05-2019 12:11 ]
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
De RX100VI was enkele weken terug in belgie met 200 euro korting (en daar issie al een paar tientjes goedkoper) maar in geen enkele winkel op voorraad en online een levertijd 28+ Dagen.
Vorige week bij de mediamarkt duitsland ook de algemene BTW actie maar dit model de 1e dag online niet eens zichtbaar. de 2e dag wel maar ook geen voorraad in de winkels binnen 2 uur rij afstand.
Zou denken dat er wel wat aanbiedingen komen zo rond de vakantietijd maar in nederland blijft hij stug 1199 1169
zou er nog een opvolger komen dit jaar of zouden ze weer een jaartje overslaan ?
Wel direct extra accu en een JJC grip erbij gekocht want dan ligt ie echt een heel stuk fijner in de hand !

Meer info: https://www.dpreview.com/...fps-bursts-and-mic-socketSony Brings New Level of Power to Premium Compact Camera Line-up with Introduction of the RX100 VII
Newest Addition to RX Series Delivers Alpha 9 Level Speed and AF Performance with Real-time Tracking and Real-time Eye AF
- Newly developed 1.0-type stacked 20.1 MP Exmor RS™ CMOS image sensor with DRAM chip and latest generation BIONZ X™ image processor
- Alpha 9 level speed performance with up to 60 AF/AE calculations per second and 20fps blackout-free shooting with AF/AE tracking
- World leading 357-point focal-plane phase-detection AF + 425-point contrast-detection AF with world’s fastest[v] 0.02 sec focus acquisition speed
- Real-time Tracking and Real-time Eye AF for humans and animals
ZEISS® Vario-Sonnar T* 24-200mm F2.8 – F4.5 Large Aperture High Magnification Zoom Lens- New Single Burst Shooting Drive Mode at up to 90fps speed
- Pro-level movie functionality including 4K HDR (HLG), Real-time Tracking and Real-time Eye AF for movie shooting, 4K Active SteadyShot™, Vertical-position data recording for movies and integrated microphone jack
Heb gisteren de nieuwe RX100 VII mogen ontvangen. Prachtig apparaat. Gebruik momenteel een Sony A6000 met oa de 16-70 Zeiss lens en binnenshuis standaard de Sony externe flitser.
Grootste verbetering bij de VII tov de VI is de focussnelheid, het aantal focuspunten en standaard de Realtime eye-AF. Wauw wat werkt dat geniaal. De VII loopt echt rondjes rondom mijn A6000. Het is werkelijk klik en snap. Bijna geen vertraging.
Fotokwaliteit kan ik nog te weinig over melden. Binnenshuis zonder flitser is ok. Binnenshuis met flitser is verschrikkelijk (imho). Maar goed, ik ben dan ook een bouncende flitser gewend. Had al gelezen dat je de flitser van de RX100 ook met je vinger in een soort van bounce stand kan duwen. Het snelle gaat er dan weer een beetje vanaf maar ik ga het vanavond eens proberen. Momenteel overweeg ik de A6000 gewoon aan te houden voor foto's binnenshuis van onze dochter (1 jaar). Die zijn namelijk gewoonweg prachtig.
Maar ben dus vooral onder de indruk van al die technologie in zo een kleine behuizing...en dan ook nog eens 24-200 bereik, knap gedaan.
Waar ik nog erg aan moet wennen is de wat lastige grip (grip moet ik nog bestellen), de EVF die toch wat kaal aanvoelt zonder kapje (standaard bij de DSLR) en wat ik al zei de flitser. Daarnaast toch investeren in een goede hoes. Want volgens mij is er niet veel nodig om de lamellen die voor de lens zitten te beschadigen en dan ben je het haasje...Mijn A6000 mikte ik namelijk gewoon in mijn rugzak en met minstens een lensdop op de lens kwam het verder wel goed.
Verder lees ik ook weinig terug over de locatiegegevenskoppeling die vanaf de VI op de camera zit. Stel je eenmalig in en zorgt vervolgens via een bluetooth koppeling met je smartphone voor locatiedata! Next best thing naast daadwerkelijke GPS integratie. Vind opzich de koppeling vrij vlot verlopen op de achtergrond. Op mijn android wel een extra persistent notification om de koppeling te realiseren als de camera aangaat, maar verder prima. En er wordt zelfs (of uiteraard) rekening gehouden met het feit dat je direct een foto schiet en de bluetooth pas na 30 seconden is gekoppeld. De locatiedata wordt dan alsnog op dat moment gekoppeld. Werkte allemaal vrij goed en na overdracht richting mijn S9 zag ik bij de foto's ook de locatiedata staan (en daarnaast op de camera de gps coördinaten).
Psn=Boobybandit - i7 8700K | Asus Prime Z370-A | Corsair Vengeance 16GB DDR4 @3200Mhz| AORUS GTX 1080TI 11Gb Extreme edition | Logitech Z-5400 | Corsair 750W | ASUS PB 279Q
Nu heb ik bv een action cam welke de mogelijkheid heeft om livestream te doen maar deze doet technisch natuurlijk niet aan de wensen om dergelijk beeld over te brengen. Nu heb ik wat dingen gezocht wat de mogelijkheden zijn en las ik ook dat er een mogelijkheid is om middels OBS het beeld van bv je camera als bron door te geven aan YouTube.
Nu ben ik in het bezit van een RX 100 III en ben gister eens aan het spelen geraakt om deze middels USB aan te sluiten op mijn laptop om dan middels de Sony Image software ( remote view ) te zien of ik deze camera als bron kon gebruiken. Dit laatste lukt mij helaas niet, ik krijg wel een USB verbinding en de remote software van Sony herkent ook de camera maar wanneer ik wil verbinden krijg ik de foutmelding controleer USB settings van camera of het aangesloten apparaat.
Dan ben ik wat gaan zoeken en googlen en kwam er achter dat sommige camera's iets van PC Remote functie hebben in hun tools onderdeel op de camera, daar waar ik deze optie niet heb. Zoals hier bij Sony te zien is zijn er 4 USB opties, daar waar bij mij PC Remote mis.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee om middels deze camera een livestream op te zetten icm laptop en OBS software?
Hattrick: Iduna United PSN; AeroBite
Nee, maar de ervaring is dat dit soort camera's niet geschikt zijn voor langdurige continu opname's omdat de CMOS Chip dan te heet wordt. Denk dat je beter naar een fatsoenlijke webcam kunt kijken dan dit werkend proberen te krijgen.
Alleen nieuwere modellen vanaf de Sony rx100m3 kunnen dat via USB.Salv schreef op woensdag 2 december 2020 @ 16:25:
Ik heb vanuit onze sportclub het verzoek gekregen om eens uit te vogelen of wij de wedstrijden van ons eerste team kunnen gaan streamen middels een livestream op bv YouTube.
Nu heb ik bv een action cam welke de mogelijkheid heeft om livestream te doen maar deze doet technisch natuurlijk niet aan de wensen om dergelijk beeld over te brengen. Nu heb ik wat dingen gezocht wat de mogelijkheden zijn en las ik ook dat er een mogelijkheid is om middels OBS het beeld van bv je camera als bron door te geven aan YouTube.
Nu ben ik in het bezit van een RX 100 III en ben gister eens aan het spelen geraakt om deze middels USB aan te sluiten op mijn laptop om dan middels de Sony Image software ( remote view ) te zien of ik deze camera als bron kon gebruiken. Dit laatste lukt mij helaas niet, ik krijg wel een USB verbinding en de remote software van Sony herkent ook de camera maar wanneer ik wil verbinden krijg ik de foutmelding controleer USB settings van camera of het aangesloten apparaat.
Dan ben ik wat gaan zoeken en googlen en kwam er achter dat sommige camera's iets van PC Remote functie hebben in hun tools onderdeel op de camera, daar waar ik deze optie niet heb. Zoals hier bij Sony te zien is zijn er 4 USB opties, daar waar bij mij PC Remote mis.
Heeft iemand hier toevallig ervaring mee om middels deze camera een livestream op te zetten icm laptop en OBS software?
In jouw geval zou ik een mini HDMI capture device voor USB 2 of 3 aanschaffen.
Je hebt dan in ieder geval video HDMI video HD 1080.
Zo'n HDMI capture device kan je al kopen voor iets van 10 Euro.
Je hebt dan natuurlijk ook een HDMI kabel nodig met een mini HDMI plug voor de camera (kant).
[ Voor 101% gewijzigd door PietjePuk op 30-05-2022 21:09 ]
Camera zit ALTIJD in een caselogic hoes met padding, tenzij er gefotografeerd wordt natuurlijk. Ben er altijd superzuinig op want het is en blijft toch een erg prijzige camera.
Gewoon tijdens het fotograferen ineens niet meer willen scherpstellen. 4e dag van een 19 daagse reis dus de rest met de telefooncamera moeten maken. Das best balen tijdens een reis die je niet gauw nog een keer maakt. Ook heel vaak de telelens gemist en natuurlijk gewoon de algehele kwaliteit van de foto's
Serieus drie dagen lopen balen voordat ik me erbij kon neerleggen dat het niet anders is.
Was foto's aan het maken en hij wilde niet scherpstellen. Dacht nog dat het aan een instelling lag dus die gecontroleerd maar beeld bleef wazig, ook handmatig niet te verstellen. Dan maar een keer aan en uit, daarna was het helemaal over. Als ik hem nu aanzet krijg ik geen beeld behalve het logo van de stand waarin hij staat na enkele seconden trekt hij de lens weer in en dan geef ie aan zet de camera uit en weer aan. Helaas verhelpt dit het probleem niet.... Ook alles resetten, accu volle dag eruit, zonder accu 30 seconden powerknop ingedrukt houden werkt allemaal niet.
Heb hem nu aangemeld voor garantie, ben benieuwd hoe lang dit gaat duren.