"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Voor fotografie zal er niet veel veranderen, behalve dat deze camera's nu een stuk sneller zijn in alle opzichten en daarmee ook goed voor sport en actie te gebruiken zijn, wat eigenlijk het grootste minpunt was aan de RX serie.
Het grootste punt is dat Stacked BSI gewoon een dure en nieuwe techniek is, en dat je betaald om dat als eerste op zo'n groot formaat als 1" te hebben.
Prijs is flink hoog, maar wachten op prijsdalingen als het nieuwtje eraf is en/of mooie aanbiedingen zal wel helpen. Misschien tzt een mooie upgrade om van mk2 naar mk4 te gaan...
Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!
http://www.sonyalpharumor...st-1-inch-stacked-sensor/
http://tweakers.net/nieuw...cked-sensor-met-dram.html
En DPReview:
http://www.dpreview.com/p.../compacts/sony_dscrx100m4
[ Voor 52% gewijzigd door SpeedingWilly op 11-06-2015 12:45 ]
Ze hebben rolling shutter compleet geelimineerd als ik het goed lees, dat vind ik toch een behoorlijke verbetering.Furfoot schreef op woensdag 10 juni 2015 @ 19:46:
Valt me eigenlijk wel tegen
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=1
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=2
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=3
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=4
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=5
Ik ben al een tijdje de RX100 serie aan het volgen en hoopte op een aankondiging van de M4, zodat de M2 en M3 in prijs zouden dalen (hopelijk gaat dat nog gebeuren). Die aankondiging was dus gister. Op zich mooie verbeteringen van de M4 t.o.v. de M3, vooral de slow-motion. De 4K functionaliteit is ook wel nice voor zo'n compacte camera. De limiet van 5 min. maximaal filmen is het dan alleen weer net niet voor mij. Als het op 4K moet, wil ik ook minstens 30 min. kunnen schieten. Waar ik wel positief over ben is de verhoogde burstmodus en het feit dat de minimale sluitertijd is verlaagd naar 1/32000s. De stacked sensor die dit mogelijk maakt in zo'n klein formaat is wel echt bijzonder.
Nu ben ik een totale noob op het gebied van camera's. Ik wil iets fors beters dan de vorige compact die ik had en het moet klein blijven, dus vandaar de keuze voor de RX100 serie (praktisch de enige compactcamera met 1" sensor en niet zo'n standaard 1/2.3" sensor). Nu ben ik niet van het filmen en als ik al film is 1080p voldoende, dus daar hoef ik de M4 niet voor te kopen; dat konden de M2 en M3 ook al. De M4 is overigens ook buiten mijn budget.
Ik twijfel tussen de M2 en M3. Mijn budget is zo'n 400 euro en maximaal wil ik er 500 euro aan uitgeven. Voor de M3 wordt dat erg krap, maar wie weet...
De punten waar ik over twijfel:
- De M2 gaat tot 100mm tele en de M3 maar tot 70mm. Ik ben bang dat ik dat stukje zoom bij de M3 ga missen.
- De M3 heeft daarentegen weer 24mm wide en de M2 'maar' 28mm. Ondanks dat het op papier een klein verschil is, maakt het in werkelijkheid veel verschil.
- De M3 heeft een EVF, wat handig kan zijn, maar iets is dat ik absoluut kan missen. De M2 heeft daarentegen weer een hot-shoe, waar ik de voordelen nog wel van inzie, omdat het multi-functioneel is.
De M3 is natuurlijk wel lichtsterker op 70mm dan de M2 op dezelfde telestand, maar ik twijfel heel erg of ik dat als amateur ga missen. Tuurlijk is het verschil er duidelijk. De M3 is een volle f-stop lichtgevoeliger dan de M2 op 70mm, maar ik las ook weer dat de ISO performance van de M3 wat minder is. Ofwel ISO 3200 op de M2 geeft eenzelfde resultaat als ISO 1600 op de M3. En dat doet de f-stop winst dan natuurlijk weer teniet. Dit is wel wat ik gelezen heb, ik weet niet of dit ook echt zo is. Het zou fijn zijn als één van jullie de M2 en M3 op dat punt met elkaar kan vergelijken.
Kortom: graag wat advies van wat jullie denken dat de betere camera is. De grootste twijfel zit hem bij mij in de 24mm VS 28mm wide en de 70mm VS 100mm tele. Waarbij ik bij de M3 zoom inlever, maar er wel een volle f-stop voor terug krijg. Wat is meer waard? Zoom of lichtsterkte? Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.
| Intel Core i5-3570K @ 4.0GHz | MSI GTX 970 Gaming 4G @ 1510MHz/1953MHz | Gigabyte GA-Z77X-D3H | 4x4GB Crucial Ballistix Tactical 1600MHz 8-8-8-24 | Samsung 830 series 128GB SSD | XFX Proseries 750W XXX Edition | Corsair 110R
Die 5min is denk ik gewoon de FAT32 bestandslimiet van 4GB, dus dat ie na 5min gewoon een nieuw bestand aanmaakt (of handmatig moet doen).Onawt schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 14:35:
Allereerst excuses voor deze gigantische post, maar ik denk dat dat nodig is om de situatie/het probleem uit te leggen. Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.
Ik ben al een tijdje de RX100 serie aan het volgen en hoopte op een aankondiging van de M4, zodat de M2 en M3 in prijs zouden dalen (hopelijk gaat dat nog gebeuren). Die aankondiging was dus gister. Op zich mooie verbeteringen van de M4 t.o.v. de M3, vooral de slow-motion. De 4K functionaliteit is ook wel nice voor zo'n compacte camera. De limiet van 5 min. maximaal filmen is het dan alleen weer net niet voor mij. Als het op 4K moet, wil ik ook minstens 30 min. kunnen schieten. Waar ik wel positief over ben is de verhoogde burstmodus en het feit dat de minimale sluitertijd is verlaagd naar 1/32000s. De stacked sensor die dit mogelijk maakt in zo'n klein formaat is wel echt bijzonder.
Er zijn tegenwoordig meer van dat soort camera's, zoals de pricewatch: Canon PowerShot G7X Zwart Of met nog wat grotere sensor: pricewatch: Panasonic Lumix DMC-LX100 Zwart of pricewatch: Canon PowerShot G1 X Mark II ZwartNu ben ik een totale noob op het gebied van camera's. Ik wil iets fors beters dan de vorige compact die ik had en het moet klein blijven, dus vandaar de keuze voor de RX100 serie (praktisch de enige compactcamera met 1" sensor en niet zo'n standaard 1/2.3" sensor). Nu ben ik niet van het filmen en als ik al film is 1080p voldoende, dus daar hoef ik de M4 niet voor te kopen; dat konden de M2 en M3 ook al. De M4 is overigens ook buiten mijn budget.
Tsja, dat zijn allemaal persoonlijke overwegingen die wij niet kunnen maken voor je.Ik twijfel tussen de M2 en M3. Mijn budget is zo'n 400 euro en maximaal wil ik er 500 euro aan uitgeven. Voor de M3 wordt dat erg krap, maar wie weet...
De punten waar ik over twijfel:
- De M2 gaat tot 100mm tele en de M3 maar tot 70mm. Ik ben bang dat ik dat stukje zoom bij de M3 ga missen.
- De M3 heeft daarentegen weer 24mm wide en de M2 'maar' 28mm. Ondanks dat het op papier een klein verschil is, maakt het in werkelijkheid veel verschil.
- De M3 heeft een EVF, wat handig kan zijn, maar iets is dat ik absoluut kan missen. De M2 heeft daarentegen weer een hot-shoe, waar ik de voordelen nog wel van inzie, omdat het multi-functioneel is.
Dit is absoluut niet waar, zou ook heel gek zijn. 1 op 1 vergelijking op iso3200 met een paar concurrenten: http://www.dpreview.com/r...7675&y=0.8778266978922717De M3 is natuurlijk wel lichtsterker op 70mm dan de M2 op dezelfde telestand, maar ik twijfel heel erg of ik dat als amateur ga missen. Tuurlijk is het verschil er duidelijk. De M3 is een volle f-stop lichtgevoeliger dan de M2 op 70mm, maar ik las ook weer dat de ISO performance van de M3 wat minder is. Ofwel ISO 3200 op de M2 geeft eenzelfde resultaat als ISO 1600 op de M3. En dat doet de f-stop winst dan natuurlijk weer teniet. Dit is wel wat ik gelezen heb, ik weet niet of dit ook echt zo is. Het zou fijn zijn als één van jullie de M2 en M3 op dat punt met elkaar kan vergelijken.
Zoals je ziet doet de III het iets beter dan de II en dat was ook te verwachten bij een opvolger.
Heb je nu met je RX100 mk1 het idee dat je wijder wil dan 28mm? Als dat het geval is en je wil meer betalen voor de mk3, dan zou ik voor de mk3 gaan, ook al verlies je wat telebereik. Je kunt nog altijd met 70mm naar 100mm croppen en 10MP overhouden. Viewfinder is ook wel fijn met sterk zonlicht net zoals de ingebouwde ND-filter.Kortom: graag wat advies van wat jullie denken dat de betere camera is. De grootste twijfel zit hem bij mij in de 24mm VS 28mm wide en de 70mm VS 100mm tele. Waarbij ik bij de M3 zoom inlever, maar er wel een volle f-stop voor terug krijg. Wat is meer waard? Zoom of lichtsterkte? Ik hoor graag jullie ervaringen en meningen.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Krijg met dit soort filmpjes enorm veel zin om een Mk4 straks te kopen en de hele dag in de vlindertuin in de dierentuin rond te hangen.SpeedingWilly schreef op donderdag 11 juni 2015 @ 13:26:
Slomobeelden van de RX-100 IV (youtube):
https://www.youtube.com/w...EddbpffupQ3SPJx9_&index=2
Technisch waar, maar uit het oogpunt van compositie- en perspectiefmogelijkheden een beetje kort door de bocht naar mijn mening. Helemaal eens met je andere punten.Universal Creations schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:05:
Je kunt nog altijd met 70mm naar 100mm croppen en 10MP overhouden.
[ Voor 31% gewijzigd door Plekuz op 12-06-2015 15:31 ]
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Zoomen verandert niets aan je perspectief als je verder niets verandert aan je positie t.o.v. je onderwerp. En de compositie kun je ook precies hetzelfde met croppen krijgen, sterker nog: je bent iets vrijer omdat je ruimer fotografeert dan je uiteindelijke foto wordt. Het enige verlies is de helft aan resolutie.Weakling schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:20:
Technisch waar, maar uit het oogpunt van compositie- en perspectiefmogelijkheden een beetje kort door de bocht naar mijn mening. Helemaal eens met je andere punten.
En daarom heb ik het ook over compositie en perspectief en niet over op je plek blijven staan en niets veranderen.Universal Creations schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:35:
Zoomen verandert niets aan je perspectief als je verder niets verandert aan je positie t.o.v. je onderwerp. En de compositie kun je ook precies hetzelfde met croppen krijgen, sterker nog: je bent iets vrijer omdat je ruimer fotografeert dan je uiteindelijke foto wordt. Het enige verlies is de helft aan resolutie.
Lijkt me nogal simpel. Neem een appel, leg er een meter of zo achter een banaan, zorg dat zowel op 70mm als op 100mm de appel precies de helft van je scherm vult en de foto zal er compositorisch en qua perspectief anders uit zien. Als je de 100mm compositie wil en je lens gaat maar tot 70mm dan lukt je dat niet. Dus "met croppen kun je er 100mm van maken" is te kort door de bocht. En het gaat om de waarde van een zoom, niet over hoe je 'm wel of niet gebruikt, dus alle mogelijkheden staan open.Universal Creations schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:42:
Leg mij dan eens uit wat er dan kort door de bocht aan is, want ik in principe blijft dat gewoon precies hetzelfde. Het gaat hier om digitaal zoomen en niet de voetenzoom gebruiken.
[ Voor 12% gewijzigd door Plekuz op 12-06-2015 16:06 ]
Met DSLR gebruikte ik één vaste lens namelijk de 18-70 F2.8 dus leek de keuze voor de M3 voor mij gemakkelijk omdat ik dit al zo goed gewoon was.
Die 24 vs 28mm was ook een dooddoener voor M2 want ik ga een weekje naar NYC en daar ga ik toch blij zijn dat ik een iets bredere groothoek heb. Ik heb toch al macro beelden geschoten en moet toch toegeven dat die F1.8 wel echt de MAX is voor zo'n klein ding.
Ik kon niet meer wachten op de release van M4 want ik vertrek binnen enkele weken naar NYC en M4 gaat pas ergens in juli beschikbaar zijn.
G7x viel onmiddellijk af wegens geen EVF en daar heb je zelfs de mogelijkheid niet om via de hotshoe er één op te zetten. De andere concurrenten waren voor mij te groot, moest echt héél compact zijn.
Dat is dus iets heel anders dan ik bedoelde met croppen van 70mm naar 100mm, waar ik dus al bang voor was dat je dat bedoelde. Dit is dus de voetenzoom gebruiken.Weakling schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 15:45:
[...]
Lijkt me nogal simpel. Neem een appel, leg er een meter of zo achter een banaan, zorg dat zowel op 70mm als op 100mm de appel precies de helft van je scherm vult en de foto zal er compositorisch en qua perspectief anders uit zien.
Je kunt net zo goed die 100mm compositie maken. Waarom gebruik je 100mm i.p.v. 70mm? Omdat je dan een krappere beeldhoek krijgt zonder te gaan lopen (en daarmee je perspectief verandert en vaak niet eens mogelijk is). Dus je blijft op dezelfde plek, maakt je foto met 70mm en cropt thuis je 100mm shot eruit. Zo bedoelde ik het. Het is eigenlijk letterlijk digitale zoom zoals op sommige compactcamera's standaard is ingebouwd. De waarde van de zoom waar jij het over hebt, is dat je alle 20MP houdt, maar verder heeft het geen waarde (tenzij je camera een slechte lens heeft en bij meer uitvergroten soft blijkt te zijn).Als je de 100mm compositie wil en je lens gaat maar tot 70mm dan lukt je dat niet. Dus "met croppen kun je er 100mm van maken" is te kort door de bocht. En het gaat om de waarde van een zoom, niet over hoe je 'm wel of niet gebruikt, dus alle mogelijkheden staan open.
Je beseft volgens mij niet dat die 18-70 lens op je aps-c dslr eigenlijk 27-105mm is in 35mm equivalent (zoals de mm's van de RX100 ook omgerekend worden) en dus eigenlijk gewoon hetzelfde is als de m2RigolleM schreef op vrijdag 12 juni 2015 @ 16:28:
Met DSLR gebruikte ik één vaste lens namelijk de 18-70 F2.8 dus leek de keuze voor de M3 voor mij gemakkelijk omdat ik dit al zo goed gewoon was.
[ Voor 14% gewijzigd door Universal Creations op 12-06-2015 17:27 ]
Whenever people agree with me I always feel I must be wrong
Al dan niet vanwege de m4? Wil namelijk uiterlijk juli de camera hebben vanwege vakantie. Het loont zich om te wachten?
Daarbij moet worden opgemerkt dat de f1.8 op de RX-100 niet helemaal de lading dekt, omdat deze snel afvalt op hogere brandpuntafstanden. In die zin is een kitlens dus al een (kleine) verbeteringen op alle brandpuntsafstanden groter dan pak-em-beet 40mm equiv.Universal Creations schreef op zaterdag 13 juni 2015 @ 21:50:
Je hebt dan wel redelijk lichtsterke lenzen nodig, want met de kitlens win je heel weinig.
Afgezien van dat zijn de A58 en de RX-100 absoluut niet te vergelijken. De A58 is compact voor zijn soort, maar nog steeds gigantisch vergeleken met de RX-100. Daar staat tegenover dat je met de A58 lenzen kan wisselen. Als je je nu niet beperkt voelt in het bereik van de RX-100 en/of je hebt geen zin geld uit te geven aan goede lenzen, dan zou ik de A58 niet aanschaffen.
Ik had even niet in de gaten dat de mk2 zo ver afviel in de tele stand. Bij de mk3 is dat een stuk beter. Panasonic LX100 is overigens ook nog een optie, aangezien die over een lichtsterkere lens beschikt en een grotere sensor heeft dan de RX100-II. Met een A68 heb je dan een f/2.8-f/4 lens nodig om dezelfde relatieve lichtsterkte te hebben.ktf schreef op zondag 14 juni 2015 @ 21:51:
[...]
Daarbij moet worden opgemerkt dat de f1.8 op de RX-100 niet helemaal de lading dekt, omdat deze snel afvalt op hogere brandpuntafstanden. In die zin is een kitlens dus al een (kleine) verbeteringen op alle brandpuntsafstanden groter dan pak-em-beet 40mm equiv.
Alsnog is een A58 met kitlens m.i. redelijk vergelijkbaar. Het voordeel van de A58 zit hem er dan in dat je betere lensen kunt kopen.Universal Creations schreef op zondag 14 juni 2015 @ 23:26:
Ik had even niet in de gaten dat de mk2 zo ver afviel in de tele stand. Bij de mk3 is dat een stuk beter.
Anyway, ter verduidelijking voor mensen die dit lezen en geen idee hebben waar dit over gaat, een plaatje uit http://www.dpreview.com/reviews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3 Het gele lijntje is de M2, het oranje lijntje is de M3. Een kitlens voor APS-C (niet in het plaatje te zien) is op 24mm misschien minder, maar loopt veel geleidelijker op.

PSN id: NL_SToRM
Nu zag ik dat je het MTP protocol kan gebruiken, en dat ik daarmee de foto's naar m'n telefoon kan importeren. Weet iemand of het mogelijk is om de foto's direct via MTP naar Google Drive of een andere cloud storage te sturen? M'n telefoon geheugen is beperkt en als ik ergens in een Hostel oid zit met wifi is dat een ideale oplossing.
Uit-camera JPEG (verkleind en gestript van EXIF voor upload, dat wel)

Na processing van RAW

Even los van de vertekening die ik niet gecorrigeerd heb in de processing, waarom is dit verschil in dynamisch bereik zo groot? Contrast stond gewoon op +- 0, EV correctie 0, gevoeligheid ISO 1250, sluitertijd 1/50s, diafragma f/1.8, brandpuntafstand 10.4mm. Programma was S (shutter priority), creative style Standard. DRO stond geloof ik wel aan, op Auto.
Heb ik ergens een instelling verkeerd staan?
[ Voor 8% gewijzigd door Universal Creations op 23-06-2015 19:22 ]
Ik heb met behulp van dcraw (rawstudio als frontend) omgezet. Om een of andere reden kan hij de camera witbalans niet uitlezen, dus ik heb handmatig een witbalans in moeten stellen. Verder heb ik enkel een beetje met 'curves' bijgewerkt.Universal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 19:21:
Wat voor bewerking heb je met de raw gedaan? Want de belichting van de raw is heel anders (lichter, andere witbalans) en geen ruisreductie.
Het lijkt er m.i. dus op dat de RAW een aantal stops meer dynamisch bereik heeft dan wat de camera gebruikt voor het maken van een JPEG. Als ik de RAW-conversie op de JPEG uit de camera wil laten lijken hoef ik namelijk enkel de contrastslider omhoog te trekken....

[ Voor 9% gewijzigd door ktf op 23-06-2015 20:13 ]
Ik heb honderden foto's gemaakt bij klassieke comcerten en altijd RAW (of RAW+JPG) gebruikt, omdat er met RAW gewoon veel meer uit te halen valt.
For it is the doom of men that they forget... Huidige en vroegere hardware specs The Z80 is still alive!
Om in jouw jargon te spreken: raw is de cd-opname en jpg is een 128kbit mp3
Eh, ja, maar dat heeft niets mee te maken. JPG heeft namelijk alleen een lagere kwantisatie. Als ik jullie lijn doortrek, zou dat tweede plaatje niet kunnen bestaan, en het staat hier toch echt op het forum.Universal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 20:34:
Een jpg is sowieso maar 8-bit.
Om in jouw jargon te spreken: raw is de cd-opname en jpg is een 128kbit mp3
Je kunt die 8-bit namelijk verspreiden over een x-aantal EV of stops. De camera heeft dat duidelijk over minder stops dan ik in de nabewerking. Ik zou denken, de camera kan hier duidelijk merken dat er iets mis is: clippende highlights middenin en toch grote donkere delen rondom. De camerasoftware zou dan kunnen beslissen een groter dynamisch bereik mee te nemen (dat zou ik verwachten, want DRO, ofwel Dynamic Range Optimisation, staat aan) maar in plaats daarvan is de halve foto zwart ondanks de clippende highlights.
Daarom vroeg ik: heb ik misschien ergens een camerainstelling verkeerd staan, zit er misschien ergens een verborgen contrast-knopje. Echter, uit jullie reacties te lezen verwacht ik gewoon teveel van de techniek? Zou de volgende keer het contrast op minimaal zetten helpen?
Contrast omhoog zetten standaard, zou ik nooit doen. Want wat als dat niet goed uitkomt in je foto, dan is die foto onbruikbaar. Beter in raw schieten en naderhand contrast toevoegen wanneer nodig.
Nogmaals, dat zou je dan óók moeten kunnen zien in de uit RAW bewerkte variant. Wat ik bedoel te zeggen/vragen: kan ik mijn camera niet zo afstellen (hoofdzakelijk lager contrast dus) dat ik het resultaat krijg dat ik nu in postprocessing heb gekregen. Blijkbaar niet dusUniversal Creations schreef op dinsdag 23 juni 2015 @ 22:10:
Ja, die uitersten kun je wel bereiken, maar al die tussenliggende waarden zul je veel moeten spreiden en kun je niet allemaal weergeven. Waardoor je kleurgradaties gaat zien bijvoorbeeld.
Zet je het contrast te laag, dan krijg je banding bij het nabewerken van de JPEG, dat is net zo goed kwalijk.Contrast omhoog zetten standaard, zou ik nooit doen. Want wat als dat niet goed uitkomt in je foto, dan is die foto onbruikbaar.
Ik heb geen zeeën van tijd, want ik heb meer dan genoeg hobby's. Een avondje foto's bewerken past dan ook niet in mijn workflow. Ik stel graag ter plekke de camera zo in dat de JPEGs die eruit komen rollen direct in een e-mail geplakt kunnen worden (daarom schiet ik ook op 5MP, standard ipv 20M fine). Spijtig genoeg ben ik nu dus een usecase tegengekomen waar ik veroordeeld ben tot RAW.Beter in raw schieten en naderhand contrast toevoegen wanneer nodig.
Al sinds februari lijkt er qua prijs niet veel meer af te gaan
De camera is hier al een tijdje onder de 600 euro. Er zijn al diverse mensen in dit topic die de camera daar besteld hebben. Eventuele garantie verloopt volgens mij gewoon via de Nederlandse Sony.XO101 schreef op maandag 29 juni 2015 @ 16:17:
Beetje kristallen bal vraag, maar hoe groot achten jullie de kans dat de rx100 iii richting het prijsniveau van +/- 600 euro gaat. En vooral, op welke termijn.
Al sinds februari lijkt er qua prijs niet veel meer af te gaan
bedankt voor de link, had deze nog niet eerder gezien!
Een tijd geleden bij de Mediamarkt kon ik de M3 bestellen voor rond de 580 euro, was tijdens de btw-actie.
Ik heb trouwens een boek besteld over de RX100M2 met een zeer uitgebreide uitleg van alle functies en dergelijke. Ik ben benieuwd!
[ Voor 18% gewijzigd door Universal Creations op 01-07-2015 15:35 ]
Net ook even gekeken voor de Canon G7X en Sony RX100ii. Voor de Canon scheelt het ook veel vergeleken met een Amazon.XO101 schreef op woensdag 01 juli 2015 @ 15:19:
Ik twijfel wel flink over het bestellen via eglobal, vooral mbt garantie. Echter de vind je de m3 nergens onder de 600 euro.
Maar als ik het goed lees weet je niet waar je camera vanaf komt, dus je kunt een adapter met Engelse of Amerikaanse stekker krijgen (dus een reisadapter gebruiken). Bij terugsturen voor reparatie betaal je verzendkosten.
Ik vind t persoonlijk te twijfelachtig. Wil toch een goed gevoel bij service garantie en kosten hebben. Blijft toch nog een flinke mep geld.
[ Voor 11% gewijzigd door Gim op 01-07-2015 18:58 ]
Amazon.it was 50€ duurder dan de eglobal site, maar ik heb hier een veel beter gevoel bij
Neem dan gewoon nog een I voor je firma en een II kan ook interessant zijn, die komt wel aan je prijs die je in gedachten hebt.
Zie net dat dat geen echt bijzondere prijs meer is
[ Voor 26% gewijzigd door ramrodwillem op 05-07-2015 19:39 ]
De MK I is sowieso in geen enkel land meer te krijgen behalve Nederland in EuropaSodela schreef op zondag 05 juli 2015 @ 19:04:
Even geduld hebben.. Over 2 maand begint de prijs van de IV te schuiven en gaat de rest mee. Ik schat in dat de I er dan "eindelijk" uit gaat, wat jammer is, want het is wel de meest compacte en vrijwel net zo goed als de "rest".
Neem dan gewoon nog een I voor je firma en een II kan ook interessant zijn, die komt wel aan je prijs die je in gedachten hebt.
Wat dacht je van België, Duitsland, Engeland, Frankrijk, Italië?Whatson schreef op zondag 05 juli 2015 @ 20:55:
[...]
De MK I is sowieso in geen enkel land meer te krijgen behalve Nederland
Check amazon.co.uk, amazon.it, amazon.de, amazon.fr, pixmania.be...
Alvast hartelijk dank!
Maar zit er daadwerkelijk verschil tussen de beeldkwaliteit bij de I en II? Verder zag ik dat bij opgenomen films de I weer beter uit de test kwam ivm de stabilizer.Gigagiel schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:01:
Ik heb lang met dezelfde twijfel rondgelopen. Ik ben uiteindelijk voor de I gegaan. De meer dan 150 euro was mij de wifi en selfie future niet waard. Maar dat is een afweging die je zelf het beste kunt maken
.
Mag ik vragen waar je hem destijds hebt gekocht? Ben niet zo happig om een buitenlandse site met eventuele problemen bij de garantie.
Amazon.de, 60 euro goedkoper, betrouwbaar en snel. Overigens is het verschil in beeldkwaliteit er niet of nauwelijks. Afgelopen vakantie vond ik het alleen jammer dat je niet direct een paar mooie foto's kan appen.saert schreef op maandag 06 juli 2015 @ 23:12:
[...]
Maar zit er daadwerkelijk verschil tussen de beeldkwaliteit bij de I en II? Verder zag ik dat bij opgenomen films de I weer beter uit de test kwam ivm de stabilizer.
Mag ik vragen waar je hem destijds hebt gekocht? Ben niet zo happig om een buitenlandse site met eventuele problemen bij de garantie.
De II is wel een stuk zwaarder en dikker dan de I, objectief scheelt het niet zoveel, maar gevoeld een duidelijk verschil. Wifi is eerder een gimmick, het klapbare scherm kan wel handig zijn.
Hoe zit het met IS en video (opties)? Meende dat de IS van de I niet geweldig was. Was die niet ook verbeterd met de II, oa merkbaar met video? Of Was t I en II versus III...Sodela schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:21:
Ik heb zowel de i alsook de II en de II is maar een fractie beter dan de I, en dan ook alleen maar bij slecht licht. In de praktijk maakt het dus geen verschil.
De II is wel een stuk zwaarder en dikker dan de I, objectief scheelt het niet zoveel, maar gevoeld een duidelijk verschil. Wifi is eerder een gimmick, het klapbare scherm kan wel handig zijn.
De IS en de video zijn in de praktijk nauwelijks verbeterd. Als je lang genoeg kijkt is er misschien een beetje voordeel voor de II, maar dat verschil is dan op een academisch niveau en is meer marketing. In beide gevallen gewoon behoorlijk goed, zeker voor zo'n klein cameraatje .Gim schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 10:17:
[...]
Hoe zit het met IS en video (opties)? Meende dat de IS van de I niet geweldig was. Was die niet ook verbeterd met de II, oa merkbaar met video? Of Was t I en II versus III...
Wifi een gimmick? Ik gebruik dat zeer vaak in combinatie met NFC om even snel een foto op mijn gsm te krijgen. Ik vind dat echt een erg handige feature en ben dan ook blij dat ik voor de M2 gegaan ben. Het kantelscherm kan in sommige situaties ook handig zijn.Sodela schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 09:21:
Ik heb zowel de i alsook de II en de II is maar een fractie beter dan de I, en dan ook alleen maar bij slecht licht. In de praktijk maakt het dus geen verschil.
Als je denkt deze features niet te gaan gebruiken dan is de M1 sowieso de betere keuze.
Bij de RX100 II zit tevens de mogelijkheid om de camera per telefoon te bedienen, het leek mij handig om foto's op afstand te maken. Werkt dit ook zo makkelijk als beschreven?
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een telefoon met NFC Heb, wat het koppelen waarschijnlijk een stuk sneller en eenvoudiger maakt.
Amazon is trouwens een zeer betrouwbare webshop. Ik bestel er al jaren en het is altijd netjes verpakt en in goede staat aangekomen
[ Voor 27% gewijzigd door SToRM666 op 07-07-2015 12:30 ]
Bij Amazon.com betaal ik op dit moment $598.00(€545). Terwijl Redcoon hem er voor €515 op heeft staan.SToRM666 schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:29:
Dat heb ik ook al getest. Werkt goed, maar heb het nog niet veel gebruikt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik een telefoon met NFC Heb, wat het koppelen waarschijnlijk een stuk sneller en eenvoudiger maakt.
Amazon is trouwens een zeer betrouwbare webshop. Ik bestel er al jaren en het is altijd netjes verpakt en in goede staat aangekomen
Kijk ik helemaal verkeerd of heeft Redcoon een scherpe prijs?
[ Voor 9% gewijzigd door SToRM666 op 07-07-2015 12:38 ]
Je besteld binnen de EU (wat bij amazon.com niet is!) en dan geldt volgens mij gewoon het standaard EU garantie recht wat je ook bij Coolblue en bol krijgt.saert schreef op dinsdag 07 juli 2015 @ 12:42:
En dit is inclusief garantie? Of heeft Amazon dat nooit?
Zelf nog nooit issues gehad met spullen die ik bij amazon.de besteld heb, maar als je googeld hierop zie je dat amazon z'n garantie plicht serieus neemt
Van plan om hem via Italie te kopen.
Lekker!
Vraag me sowieso af of je de camera überhaupt bij Amazon.COM kunt kopen. Met diverse artikelen gehad dat ze dergelijke producten niet verschepen naar Nederlandse adressen. Derhalve dat ik meestal bij Amazon.de uitkwam. Wist tot voor kort niet dat er een Italiaanse variant was. op de Duitse site heb je ook een vraagbaak in t engels.
Kreeg vandaag een nette engelse email terug dat ze het verschil terugstorten. Top service!
De M2 is er nu voor 489 te koop. Prijsdaling lijkt het.vlaggie schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 12:22:
Zojuist m3 voor €650 euro bij de mediamarkt gekocht. Weet niet of het een aanbieding is of een foutje, maar zeker de moeite waard.
Ik keek zojuist naar hun Online prijzen.Qruzader schreef op zaterdag 11 juli 2015 @ 13:23:
Welke mediamarkt zijn jullie geweest? In Enschede en Hengelo werden deze camera's verkocht voor €739 afgelopen donderdag.
[ Voor 3% gewijzigd door SToRM666 op 11-07-2015 14:48 ]
Is Amazon beter qua service en garantiebeleid dan de Mediamarkt?
Kom net terug van de mediamarkt. Zag de M2 weer voor de oude hoge 578 prijs. Met Amazon heb ik alleen goede ervaringen qua service en garantie, mediamarkt alleen slechte... Ik koop er eigenlijk alleen nog maar iets wanneer ik geen service verwacht, buy&forget. Verschilt misschien per filiaal.saert schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:28:
Wat zijn jullie bevindingen qua service van de mediamarkt? De RX100 ii ligt nu voor een leuke prijs bij de Mediamarkt. Maar heb hier eens een product terug gebracht wat kapot was binnen de garantie, maar daar werd vervolgens niets mee gedaan. Erg slechte ervaring mee.
Is Amazon beter qua service en garantiebeleid dan de Mediamarkt?
[ Voor 7% gewijzigd door Gim op 13-07-2015 17:45 ]
Erg erg wisselend. Mijn ervaring is van hoog oplopende ruzie waar de medewerker mij van van alles en nog wat betichtte met betrekking tot mijn aankoop, tot zonder problemen en zonder hele verhalen te hoeven vertellen mijn geld terug.saert schreef op maandag 13 juli 2015 @ 16:28:
Wat zijn jullie bevindingen qua service van de mediamarkt?
In ander nieuws: zojuist mijn RX100 IV binnen! Hangt nu aan de stroom. Nog nagenoeg niks mee kunnen doen, maar ik ben benieuwd! Redenen om te kopen (ik kom van de eerste RX100):
- EVF, want mijn ogen worden wat minder en het lezen van de LCD wat lastiger
- 1/32000 electronische shutter
- Hogere burst
- NFC, koppeling met mijn telefoon
- Slooooooooooowwwwwwmmmmooooooooooooo
- 4K video, de maximale 5 minuten per keer is voor mij goed zat
- ND filter
- Tiltable schermpje
Eens kijken hoe ie binnenkort gaat bevallen op de grootste kermis van de Benelux ...
*trekt keukenkastjes leeg
Philip Bloom
YouTube: Philip Bloom, Barbie Camera Challenge
[ Voor 9% gewijzigd door Plekuz op 13-07-2015 20:58 ]
Heb je een link? Zie hem alleen voor ruim 100 euri meer.Napsju schreef op woensdag 15 juli 2015 @ 17:08:
RX100 M1 EUR 249,00 bij Amazon.fr
Ah heb em. Raar, via de amazon app een stuk duurder.
[ Voor 12% gewijzigd door Gim op 15-07-2015 17:44 ]
Wel even een gratis Prime maandje nemen en weer opzeggen.
[ Voor 16% gewijzigd door Universal Creations op 15-07-2015 17:54 . Reden: Reference weggehaald ]
Lekker!
Lekker!
Ik heb trouwens de tip gevolgd eerder in dit topic en het ebook gedownload van het eerder genoemde "Photographer's guide to the Sony DSC-RX100 III" Met het ebook op ipad naast m'n camera gisteren al verkennend door de menu's heen gelopen, en wat settings geprobeerd en enkele foto's binnenshuis gemaakt, dat was al flink indrukwekkend.
Zaterdag ga ik ff het bos in, reallife verdiepen in het toestel en kijken of ik een paar mooie plaatjes kan schieten!
Was een korte aanbieding voor gisteren en je moest er even premium klant voor worden. Was vrij snel uitverkocht.Verwijderd schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 19:45:
Is hij nog 250 op amazon.fr? Als ik op bovenstaande link klik is hij 369?
Overigens, koop wel een SDHX card erbij want alle SDHC kaarten pikt 'ie niet met 4k/slo mo.
Voor 349 hoef je geen premium klant te zijn? Dat is zo'n beetje de standaard prijs bij Amazon.de.ramrodwillem schreef op donderdag 16 juli 2015 @ 20:44:
€349 op Amazon de , moet je ook eerst premium klant voor worden
YouTube: Sony RX100 IV Review
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
Ik zou toch kiezen voor RAW & JPEG, zal je zien maak je net een foto waar je superblij van wordt heb je geen RAWNielsracing schreef op zaterdag 18 juli 2015 @ 08:51:
Ik heb gisteren de RX 100 IV opgehaald. Enige tegenvaller tot nu toe is dat de RAW files nog niet door LR worden herkend. Tot die tijd maar even JPEG schieten.
Overigens, koop wel een SDHX card erbij want alle SDHC kaarten pikt 'ie niet met 4k/slo mo.