Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-09 14:25

markklok

< Tijdelijk buiten gebruik >

bilgy_no1 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:49:
[...]

Die van mij is vandaag aangekomen.
Volgende week donderdag ga ik op vakantie en zit nu te twijfelen of ik de camera nog wel voor die tijd kan ontvangen als ik hem vandaag bestel.

*edit*
Zojuist besteld... Fingers crossed dat hij er op tijd is..

[ Voor 44% gewijzigd door markklok op 12-08-2014 10:10 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:21

SeatRider

Hips don't lie

bilgy_no1 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 22:49:
[...]

Die van mij is vandaag aangekomen.
Ook de mkiii? En (houd ons niet langer in spanning) met of zonder naheffing? Via Gibraltar?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 09:55
SeatRider schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:26:
[...]

Ook de mkiii? En (houd ons niet langer in spanning) met of zonder naheffing? Via Gibraltar?
haha... ik was natuurlijk meteen aan het spelen...

Het is inderdaad de MkIII, zonder verdere naheffing. Ik kreeg keurig een track and trace en het pakket is vanuit Hong Kong via Leipzig naar Amsterdam gegaan. Er stond wel ergens iets over 'customs status updated', maar geen naheffing ontvangen.

Ik vermoed dat de route via Gibraltar alleen op papier zo verloopt, oftewel: je voert achter de schermen een transactie uit met een brievenbusfirma in Gibraltar. Maar goed, dat is een vermoeden.

Ik kan in ieder geval bevestigen dat de bestelling via deze webwinkel snel en betrouwbaar is verlopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
markklok schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 09:22:
[...]

Volgende week donderdag ga ik op vakantie en zit nu te twijfelen of ik de camera nog wel voor die tijd kan ontvangen als ik hem vandaag bestel.

*edit*
Zojuist besteld... Fingers crossed dat hij er op tijd is..
Ik hoop dat het pakket inderdaad op tijd arriveert... Ik ben zelf wel blij dat ik nog even heb om de camera te leren kennen. Best veel mogelijkheden en instellingen en die zijn allemaal weer heel anders ingedeeld dan ik bij mijn PEN gewend ben. De handleiding blinkt niet uit in helderheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

*verwijderd door gebruiker zelf* :)

[ Voor 77% gewijzigd door markklok op 12-08-2014 15:29 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Graag weer ontopic! Het praten over dit soort importpraktijken is op tweakers sowieso al discutabel en daarnaast niet passend bij dit topic.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Welk tasje heb je voor de camera aangeschaft ? Zit nog een beetje rond te kijken welke er het beste bij past. Moet enigszins wel compact blijven..

Vandaag ook maar 2 extra batterijen besteld via amazon.de scheelt de helft met de originele van sony.

Toestel is ook merendeels voor m'n vrouw... beetje point & click camera ipv dat ze haar telefoon steeds zit te gebruiken.

[ Voor 19% gewijzigd door markklok op 12-08-2014 15:31 ]

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bilgy_no1
markklok schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 15:30:
Welk tasje heb je voor de camera aangeschaft ? Zit nog een beetje rond te kijken welke er het beste bij past. Moet enigszins wel compact blijven..

Vandaag ook maar 2 extra batterijen besteld via amazon.de scheelt de helft met de originele van sony.

Toestel is ook merendeels voor m'n vrouw... beetje point & click camera ipv dat ze haar telefoon steeds zit te gebruiken.
Ik heb zelf nog geen tasje aangeschaft. Het Sony leren hoesje maakt de camera weer groter. Sony heeft ook een soort mini-handtas waar je ook andere spullen (portemonnee, telefoon etc) in kunt opbergen. Wel handig voor op reis, maar kost €99. Ik ben dus nog op zoek.

Mijn eerste accessoire is een snelle 64GB SD-kaart. Ik heb begrepen dat de beste videokwaliteit alleen beschikbaar is op SDXC kaarten. Nu gebruik ik zelf niet veel video, maar een snelle kaart is altijd handig en met de grote 20MP files is een grotere kaart ook goed.

De volgende accessoire wordt waarschijnlijk een gripje. De originele Sony (plastic, €15) of de Richard Franiec grip (metaal, US$ 35). Zonder grip houd ik de camera niet lang comfortabel vast.

In plaats van een extra batterij overweeg ik een kleine back-up charger die je ook voor je telefoon kunt gebruiken. Zo'n batterij past toch alleen in de camera en ik merk met andere toestellen dat ik die maar zelden nodig heb. Met een 3000mAh back-up kan ik 2-3 keer de camera opladen (of gewoon tussendoor even bijplussen) en ben je ondertussen niet gebonden aan een socket.

De camera heeft volgens mij wel een leercurve. Meestal in A (Aperture priority). Ik moet nog wel een aantal snelknoppen handig instellen, zodat ik er ook echt goed mee uit de voeten kan. Jammer dat het toestel geen touch screen heeft; dat zou de bediening wat sneller en intuïtiever maken.

Ik moet daarbij aantekenen dat ik geen gebruik maak van de iAuto modus. Als je vooral P&S gaat doen zou ik zeker even spelen met de photo styles, art filters etc. om te kijken of de output je (of eigenlijk je vrouw) goed bevalt. De camera heeft een hoog dynamisch bereik in de standaard output en dan kunnen foto's een beetje vlak overkomen. Iets meer contrast en verzadiging kunnen out of the box betere jpegs opleveren.

Verder is het een indrukwekkend toestel. Zoveel beeldkwaliteit in zo'n compact pakket...

[ Voor 21% gewijzigd door bilgy_no1 op 13-08-2014 13:34 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

bilgy_no1 schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:27:
De volgende accessoire wordt waarschijnlijk een gripje. De originele Sony (plastic, €15) of de Richard Franiec grip (metaal, US$ 35). Zonder grip houd ik de camera niet lang comfortabel vast.
Mocht je die Richard Franiec ergens willen bestellen, helpt het misschien om de verzendkosten te delen met overige geinteresseerden hier (zoals ik)?

Edit: ik vind die van Sony eigenlijk mooier, maar ik zie dat de AGR1 discontinued is, welke moet je dan hebben?

[ Voor 11% gewijzigd door SeatRider op 14-08-2014 11:38 ]

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
Ik heb ook de Sony grip op de M3.
2 weken geleden gekocht. Zat in een origineel doosje met ook de aanduiding voor M3 er op.
Hier nog steeds beschikbaar; Sony webstore

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

OK, dus de grip van de RX100/ii past gewoon op de iii. Goed om te weten. Ik lees hierboven dat die van Sony plastic is, voelt dat goedkoop, of juist comfortabeler aan?

Edit:
AG-R1 is helaas niet langer verkrijgbaar bij Sony Store.

[ Voor 20% gewijzigd door SeatRider op 14-08-2014 12:43 ]

• bilgy_no1
SeatRider schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 12:42:
OK, dus de grip van de RX100/ii past gewoon op de iii. Goed om te weten. Ik lees hierboven dat die van Sony plastic is, voelt dat goedkoop, of juist comfortabeler aan?

Edit:

[...]
Volgens mij moet je de agr2 hebben van Sony. Gezien de korte tijd voor mijn vertrek kies ik toch voor die ipv Franiec

Iets zachter materiaal is misschien ook wel comfortabeler dan hard metaal.

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

bilgy_no1 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 16:03:
[...]

Volgens mij moet je de agr2 hebben van Sony. Gezien de korte tijd voor mijn vertrek kies ik toch voor die ipv Franiec

Iets zachter materiaal is misschien ook wel comfortabeler dan hard metaal.
Ja, leek mij ook. En in elk geval lichter, ivm draagbaarheid. Heb de AGR2 besteld bij Sony, denk dat ie nog eerder arriveert als de camera :)

Edit: nee hoor, camera is al gearriveerd, maandag besteld, donderdag binnen. Netjes verpakt, ziet er ongebruikt uit en werkt voor zover ik kan zien prima. Past alleen net niet in mijn Pana DMC-Z5 tasje - de lens maakt 'm een paar mm te dik. Ook nog op zoek naar een nette hardcase dus.

Ga nu weer verder spelen :)

[ Voor 25% gewijzigd door SeatRider op 14-08-2014 18:54 ]

• vndk
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 04-09 07:56
Oh sorry. Dan zal het de AGR2 zijn geweest. Ik vind hem niet glad. Voelt enigszins rubberachtig aan. Geeft echt 'grip'. Past zeer goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Top, hoop dat ie snel komt, want deze camera zou echt niet zonder die grip verkocht mogen worden eigenlijk :).

Iemand een tip voor een mooie precies passende hardcase? (ik hou niet van hoesjes, wil hem ook gewoon in een rugzak/koffer kunnen proppen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
SeatRider schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 08:33:
Top, hoop dat ie snel komt, want deze camera zou echt niet zonder die grip verkocht mogen worden eigenlijk :).

Iemand een tip voor een mooie precies passende hardcase? (ik hou niet van hoesjes, wil hem ook gewoon in een rugzak/koffer kunnen proppen).
toevallig net een pelicase gekocht. Niet voor de RX100, maar hiervoor worden ze ook aangeschaft.
Heb zelf een 1020, maar het zou kunnen dat een 1015 of 1010 ook past, water en stof dicht.

Ik heb hem gekocht voor mountainbiketochten. Als het gaat plensbuien zit hij lekker droogjes in de case.

[ Voor 8% gewijzigd door Tomas_ op 15-08-2014 10:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Sinds gisteren ben ik ook een trotse bezitter van een RX100 (MKI), als backup voor mijn dSLR die op vakantie meegaat :)

Na wat korte testjes: wow, wat een beeldkwaliteit! En dat voor een compact uit 2012.

Wat gebruiken jullie voor de ontwikkeling van RAW files? Gisteren getest met DxO, maar ik kreeg met geen enkele combinatie kleurprofielen en andere settings de kleur en belichting van de JPG's gereproduceerd. Uiteraard ziet de RAW er kwa scherpte wel stukken beter uit.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Laatst online: 23-07 21:42

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
jelbo schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 14:01:
Sinds gisteren ben ik ook een trotse bezitter van een RX100 (MKI), als backup voor mijn dSLR die op vakantie meegaat :)

Na wat korte testjes: wow, wat een beeldkwaliteit! En dat voor een compact uit 2012.
Gefeli! d:)b
Wat gebruiken jullie voor de ontwikkeling van RAW files? Gisteren getest met DxO, maar ik kreeg met geen enkele combinatie kleurprofielen en andere settings de kleur en belichting van de JPG's gereproduceerd. Uiteraard ziet de RAW er kwa scherpte wel stukken beter uit.
Ik gebruik Lightroom/Photoshop, maar eerlijk gezegd let ik er nooit op hoe de JPG er uit ziet.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 09:34
RX100 (mark 1) is nog maar 375 euro incl verz: http://www.amazon.de/Sony...ichtstarkes/dp/B0089BUVG0

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

14 With delivery courier EINDHOVEN - NETHERLANDS, THE 09:02

Vandaag mag ik hem dan ook eindelijk vasthouden. Gisteren een grip (sony) besteld voor dat stukje extra grip.

Mochten hier mensen zijn die voor die metalen variant willen gaan sluit ik me daar graag bij aan.

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• modelstudent
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15-09 20:42
Ik heb de RX100 M3. Voor degene die hem ook hebben; dit vind ik een aanrader voor de 25€ die het kostte.

Hier
Onderkant van de "hoes" sluit heel goed aan, bovenkant zit wat losser. Maar met oa ook nog de batterij erbij echt een aanrader. Voelt stevig aan, en ziet er ook erg goed uit.

edit; indien gewenst wil ik wel es een paar foto's uploaden

[ Voor 24% gewijzigd door modelstudent op 19-08-2014 12:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markklok

markklok

Gezien ik echt een hoesje moest hebben ben ik voor de Case Logic DCB 302K gegaan. Afbeeldingslocatie: http://pics.redblue.de/doi/pixelboxx-mss-36677164/fee_786_587_png/CASE-LOGIC-DCB-302K-Camerahoesje

Past perfect in combinatie met de Sony grip. Daarnaast nog een reserve accu + extra geheugenkaartje in het bijvakje.

ps mocht iemand nog een extra accu willen kopen. Ik heb er via amazon 2 besteld en misschien was dat een beetje overkill. 1 zou er dus wel weg mogen. (Merk = EX-Pro)

Legion 7i i9 3080 32gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Deze zijn ook prima... ;-)
Napsju schreef op maandag 23 juni 2014 @ 00:08:
Ik heb een paar maanden geleden deze op eBay gekocht voor 4 euro. Ik vermoed dat hij zelfs langer dan de originele batterij mee gaat. Ben in ieder geval zeer tevreden. Zeker voor de prijs!

http://www.batteryebuy.co...288e037b2521a22d8e83b.jpg

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Ik heb het tasje (Case Logic DCB 302K) besteld bij de MediaMarkt voor 11,95e incl. bezorging. De Sony RX100M2 met Sony grip past er in. Gebruik je n strap dan gaat alles er niet in passen.
Ik gebruik zelf n polskoord. Deze past er wel in. De tas kun je ook aan n riem bevestigen.
Het voorvak met aparte rits is voor extra accu's of SD kaartje. Het geheel toont compact.

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Ik ben voor mijn ouders aan het rond kijken voor een nieuwe camera. De huidige compact is toch al weer bijna 10 jaar oud, en echt nodig aan een update toe. Waar ik vooral verbetering wil zien is de low light performance van de camera. Zodat je bijv. in een restaurant mooi kan schieten zonder flits te gebruiken wat altijd van die kille foto's oplevert. Nu zag ik de RX100 MKI voor maar €375 op Amazon Duitsland, voor dat geld denk ik niet dat er vergelijkbare opties te vinden zijn? Budget voor een MKII of MKIII is er niet.

Dus is een RX100 MKI nu nog steeds een goed keus?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik heb hem recentelijk gekocht en hij bevalt prima. Je kunt ook de flitser richting plafond richten voor bounce flash.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

MenN schreef op donderdag 28 augustus 2014 @ 14:36:
Ik ben voor mijn ouders aan het rond kijken voor een nieuwe camera. De huidige compact is toch al weer bijna 10 jaar oud, en echt nodig aan een update toe. Waar ik vooral verbetering wil zien is de low light performance van de camera. Zodat je bijv. in een restaurant mooi kan schieten zonder flits te gebruiken wat altijd van die kille foto's oplevert. Nu zag ik de RX100 MKI voor maar €375 op Amazon Duitsland, voor dat geld denk ik niet dat er vergelijkbare opties te vinden zijn? Budget voor een MKII of MKIII is er niet.

Dus is een RX100 MKI nu nog steeds een goed keus?
Ik heb zelf ook de DSC-RX100 gekozen boven de II en III, om de simpele reden dat hij nog steeds de beste bang for your buck geeft.. hij bevalt prima!

• Omniferious
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 15-09 09:58
Ik zit zelf ook te twijfelen tussen de RX100 en de RX100II en RX100III, ik wil gewoon niet zoveel uitgeven voor het nieuwste model (ik wil gewoon een compact camera =p), waardoor ik dus neig richting de I/II.

Iemand misschien advies waar ik het zou moeten halen? Ik zit nu in Cairns, Australie, vlieg morgen naar Darwin, vervolgens naar Bali en dan naar Kuala Lumpur/Singapore. Iemand advies waar ik het beste de camera kan halen?

• Whatson
  • Registratie: Februari 2010
  • Niet online
In Singapore is de RX100 m1 niet meer te krijgen. Heb de RX100 m2 gezien voor 680 S$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MenN
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 12-09 11:51
Voor de MK1 eigenaren hier, ik kom wat geluiden tegen op het web dat bij binnenshuis situaties het niet allemaal koek en ei is: over/onderbelichte plaatjes, niet scherp, of te smalle DOF.

Hebben jullie hier ervaring mee? Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de RX100 mk1 presteert met indoor low light situaties. Zoals uit eten, verjaardagen van familie, avondje bowlen, cafe situatie's enzovoorts. Kun je dan nog een prima plaatje schieten zonder de flits te gebruiken? En mocht het dan toch nodig zijn, hoe presteert de flitser van de RX100?

"Any sufficiently advanced technology is indistinguishable from magic" - Arthur C. Clark

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
MenN schreef op vrijdag 05 september 2014 @ 10:45:
Voor de MK1 eigenaren hier, ik kom wat geluiden tegen op het web dat bij binnenshuis situaties het niet allemaal koek en ei is: over/onderbelichte plaatjes, niet scherp, of te smalle DOF.
Dat is niet mijn ervaring met de RX100 mk1, maar ik schiet in dat soort situaties ook vrijwel nooit op automatisch zoals de door jouw gelinkte vragensteller wel doet. Het kan inderdaad zijn dat de RX100 daarin verkeerde keuzes maakt, maar zoals gezegd: dat heb ik zelf niet ondervonden.
Hebben jullie hier ervaring mee? Waar ik vooral benieuwd naar ben is hoe de RX100 mk1 presteert met indoor low light situaties. Zoals uit eten, verjaardagen van familie, avondje bowlen, cafe situatie's enzovoorts. Kun je dan nog een prima plaatje schieten zonder de flits te gebruiken? En mocht het dan toch nodig zijn, hoe presteert de flitser van de RX100?
Een prima plaatje is voor iedereen iets anders vrees ik, maar persoonlijk vind ik dat ik de ISO een aardig eind omhoog kan schroeven voordat de foto echt er niet meer uit ziet (zonder te gaan pixel peepen dan). De flits is niet heel bijzonder. Voor onderwerpen die redelijk dicht bij je camera zijn nog wel aardig, maar het houdt vrij snel op vind ik. Wel geinig is dat je met een vinger op de flits ervoor kunt zorgen dat ie bounced, zodat je niet recht in het gezicht van iemand hoeft te flitsen.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beste tweakers,

Ik heb onlangs de Sony Rx100 gekocht voor mijn reis naar australie, NZ en thailand. Ik ben erg tevreden over de camera :) Ik twijfel alleen over een eventuele extra batterij. Ik heb 2x schargers mee (2600mAh) en weet niet of dit voldoende zal zijn om de batterij op te laden. Ik ga al over 2 weken weg. Hebben jullie een idee waar ik een extra batterij+oplader kan kopen ? Of denken jullie dat de portable charger genoeg is?

Alvast bedankt!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15-09 10:45
Een extra accu is eigenlijk voor iedere camera een must. Qua ruimte scheelt het erg weinig en als je een tasje hebt met een vakje heb je hem altijd bij je, samen met je extra SD-kaart.

Je kunt je RX100 vrij gemakkelijk met je telefoonlader van nieuwe power voorzien. Test thuis even of die goed laad en het zou gewoon moeten lukken, 's nachts aan de lader. Maar als het een lange dag wordt en je heel veel fotografeert komt aan iedere acculading een eind.

Verwijderd

Ik heb de camera bij saturn gekocht en ga daar morgen wel even kijken of zij een oplader+extra batterij verkopen, ben bang dat via amazon bestellen te laat is. Bedankt voor de reactie!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 02-09 17:07
Ik zie bij de otto.nl een zeer aantrekkelijke deal. http://www.otto.nl/produc...ameras&itemId=10027696328

400 euro voor camera rx100 inclusief de tas. Als ik het goed begrijp, valt die "grip" hier dan ook onder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Zou een beetje inconsequent zijn. Met de grip past de tas niet meer en de grip plak je op de RX100 en die kun je zonder tructjes niet meer verwijderen en opnieuw bevestigen. Je plakt hem voor de "eeuwigheid".
Erg mooie prijs trouwens in combinatie met de tas!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Timberly2 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 08:56:
Ik zie bij de otto.nl een zeer aantrekkelijke deal. http://www.otto.nl/produc...ameras&itemId=10027696328

400 euro voor camera rx100 inclusief de tas. Als ik het goed begrijp, valt die "grip" hier dan ook onder?
Nee, die zit er zo te zien niet bij. Wel een mooie prijs trouwens. Heb zelf de mkIII, maar dit is zeker een nette deal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Oke bedankt voor de uitleg. Ja tweakers pricewatch vermeldde otto niet. Even googlen op rx100 doet wonderen wat dat betreft. Levertijd helaas +- 2 weken (was gisteren nog 3 weken). Maar ik heb er geen haast bij.

Wat zouden jullie aanraden? Het tasje of de grip kopen? Ik wil de camera kopen omdat ik over een aantal weken naar Canada ga. Voor 400 euro, dus inclusief tasje, is dit nog steeds de beste prijs/kwaliteit verhouding die je kan krijgen? Heel bekend met compact camera's ben ik niet.

[ Voor 34% gewijzigd door Timberly2 op 30-09-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Timberly2 schreef op dinsdag 30 september 2014 @ 11:14:
Wat zouden jullie aanraden? Het tasje of de grip kopen?
Als je de camera lekker kunt vasthouden zonder grip, dan geen grip, anders wel. Daarbij altijd een tasje waar ie in past, dus met grip zal dat een ander tasje zijn als zonder grip. Maar goed, dat is mijn mening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Neem het tasje, de grip kost veel minder en biedt geen bescherming, het tasje wel. De tas vervangt overigs geen grip, maar de camera houdt er iets lekkerder mee vast (minder klein). De camera is perfect voor een vakantie want die heb je echt altijd bij je. Je zult maar heel weinig situaties tegenkomen waar deze camera "echt niks is"..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
  • Laatst online: 09-09 23:44
Ik wil een kwalitatieve snapshot compact camera en twijfel ook nog sterk tussen de MK1 en MK3. Heb ze beide al eens getest in een winkel dus kwa ligging in de hand en bediening ben ik overtuigd (al is het altijd minder dan op de DSLR). Image kwaliteit is echter moeilijk af te leiden uit het resultaat op een LCD scherm, zeker van foto's genomen in de mediamarkt....

De MK3 kost wel bijna 2 keer zoveel. Is die nu eigenlijk die meerprijs waard?
EVF hoeft niet echt voor mij...
Opklap scherm kan ik ook zonder leven...
Het is mij dus enkel om de kwaliteit te doen.
De 24mm (MK3) tov 28mm vind ik wel al nuttiger dan de 70mm (MK3) vs 100mm en de F2.8 op tele zouden ook moeten toelaten om je onderwerp wat beter te isoleren in sommige situaties.

Ik weet dat er gigantisch veel reviews zijn waarin deze vragen reeds beantwoord worden. Enkel heb ik het gevoel dat daar erg weinig naar de prijs wordt gekeken en sommige ook niet al te objectief zijn. Ook wil ik niet voor de zoveelste keer na een jaar spijt hebben van mijn aankoop. Goedkoop is duurkoop... al is 375€ voor een compact ook geen weggever natuurlijk. Daarom vraag ik het liever eens aan de Tweaker community :)

Heeft er trouwems toevallig nog iemand goede deals gezien voor deze toestellen? Ik kom wel terrecht op de Eglobal & Digiland sites van deze wereld maar die vertrouw ik niet echt. Ik heb nog nooit garantie moeten gebruiken maar wil toch het risico niet lopen.

Het gaat dus om 375€ vs 800€ ...

Ik kijk bewust niet naar de MK2, want die voegt volgens mij enkel het opklapscherm toe waar ik toch niet echt veel gebruik van zou maken. Mis het op mijn DSLR eigenlijk nooit.

[ Voor 5% gewijzigd door Inrage op 07-10-2014 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
@inrage, ik denk niet dat het prijsverschil het kwaliteitsverschil rechtvaardigt. Ik krijg vandaag als het goed is de mk1 binnen van otto.nl, deze heeft voor 400€ een deal inclusief tasje. Dit tasje kost los rond de 60 euro bij de goedkoopste webshop dus ik vond het een aardige deal, temeer omdat ik nog geen camera tasje oid heb.

Ik kan hem pas van het weekend testen, dan kan ik meer vertellen over mijn ervaringen met deze camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Inrage schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:19:
De MK3 kost wel bijna 2 keer zoveel. Is die nu eigenlijk die meerprijs waard?
EVF hoeft niet echt voor mij...
Opklap scherm kan ik ook zonder leven...
Het is mij dus enkel om de kwaliteit te doen.
De 24mm (MK3) tov 28mm vind ik wel al nuttiger dan de 70mm (MK3) vs 100mm en de F2.8 op tele zouden ook moeten toelaten om je onderwerp wat beter te isoleren in sommige situaties.
Het blijft enigszins een persoonlijke voorkeur, maar voor mij is de Mk3 het niet waard. Als ik zo jouw voors en tegens zie, dan komt het er eigenlijk op neer: is iets wijder kunnen gaan (en flink tele inleveren) je ruim 400 euro waard? De beeldkwaliteit is verder nagenoeg gelijk vind ik.

Overigens, stel je bij de onderwerp isolatie niet heel veel voor, want bij de Mk1 heb je op 70mm f/4, tegenover f/2.8 op de Mk3. Dat is geen al te groot verschil en als je je bedenkt dat het DOF equivalent is aan f/7.5 en f/10.8 op 35mm, dan weet je dat object isolatie sowieso lastig is.

Oh ja, nog een reden waarom ik een Mk3 niet interessnt vond: iets groter dan de Mk1 en daardoor niet meer pocketable genoeg voor me. Niet dat dat nu het belangrijkste argument was, maar speelde wel mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:36
Op de studiofoto-vergelijken van dpreview, zie je volgens mijn bescheiden mening wel een kwaliteitsverschil wanneer wordt ingezoomd: http://www.dpreview.com/r...cybershot-dsc-rx100-m3/12 De foto's van de M3 lijken mijn net iets scherper.

Alleen moet je dan voor jezelf uit maken of dat verschil de meerprijs waard is. Voor mij persoonlijk zeker niet voor de redenen reeds aangehaald hierboven. De beeldkwaliteit van de M1 is gewoon al één van de beste in zijn segment. En dat segment is compacts en bijna 800 euro neer leggen voor een compact lijkt me overdreven. Maar ik ben dan ook geen 'power-user' ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Het is nu een hele mooie tijd om een mk1 aan te schaffen ;) ! Voor de prijs van een normale "nep-premium" krijg je "de echte" qua beeldkwaliteit. Dat de mk2 en 3 net iets beter zijn zal voor velen niet van belang zijn gezien het toch wel beperkte voordeel en het grote prijsverschil. Het zit wat anders met de features. De EVF is natuurlijk razend handig, maar heb je dat er voor over?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Inrage schreef op dinsdag 07 oktober 2014 @ 14:19:

Het gaat dus om 375€ vs 800€ ...

Ik kijk bewust niet naar de MK2, want die voegt volgens mij enkel het opklapscherm toe waar ik toch niet echt veel gebruik van zou maken. Mis het op mijn DSLR eigenlijk nooit.
Je vergeet wifi op de mk2. Voor sommigen een must. Vooral om je camera te bedienen zonder dat je er bij kunt. Het geeft extra creatieve mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DBreda
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 14-09 15:10
Ik ben opzoek naar een camera van maximaal 500 euro. Nu wilde ik, door aanraden van een vriend, gaan voor de Fuji X30. Mede door de reacties hier op Tweakers twijfel ik tussen de X30 en DSC-RX100 II. Wifi vind ik belangrijk, dus dan valt de RX100 af. Wat ik erg jammer vind is dat de RX100 II geen optische viewfinder heeft. Het gaat op de eerste plaats om het maken van foto's in donkere ruimtes (van eten in restaurants). Beide hebben voor en nadelen, ik ga er nog eens even over nadenken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
Gezien het formaat van de sensor komt de X30 niet in de buurt van de Sony terwijl dat voor jouw doel (donker, hoge iso etc) juist zo belangrijk is. Overdag zal het verschil niet zo groot zijn, maar als de lichtjes uitgaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cobiwan
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
De Sony heeft ook nog eens een popup flash die je naar het plafond kan richten wat ook erg handig is. Weet niet of de x30 dat heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dreamwalker
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 18-07 11:39
Voor de mensen die zitten te twijfelen tussen de Sony RX100 3, Panasonic DMC lx100 en Canon G7X, waar ikzelf onder val : ) , heeft dpreview nu een mooie vergelijking. Na een beetje rond geneuzeld te hebben kom ik toch steeds meer tot de conclusie dat de Sony misschien toch de beste keus is.

Vergelijking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Dat is wel wat vreemd als je dat op die vergelijking baseert, de RX100 3 heeft duidelijk de meeste ruis van die camera's. Als je dat op andere features baseert kan ik het me voorstellen, dat is puur persoonlijke voorkeur, het zijn allemaal goede camera's.

Ik heb nu een RX100 maar ik ga zeer binnenkort overstappen op een G7X. Voornamelijk vanwege de kleuren i.c.m. de beschikbare raw-convertor (de extra groothoek en wifi zijn ook leuk). Ik fotografeer al twaalf jaar met Canon en altijd in raw en gebruik vooral de eigen raw-convertor van Canon. De RX100 is een toffe camera, maar de raw convertor van Sony is zwaar beroerd, en ACR is qua kleuren ook niet geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Azrael schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:19:
Dat is wel wat vreemd als je dat op die vergelijking baseert, de RX100 3 heeft duidelijk de meeste ruis van die camera's.
Da's ook maar weer net hoe je dat bekijkt. Ik zie meer dat de andere camera's teveel ruisonderdrukking doen. Kijk eens op 800 iso naar het kwastje of de veertjes op de foto, bij de RX100 3 nog steeds de details te zien, bij de andere camera's een kleurenblob waar je weinig details meer in kan onderscheiden.
Als je dat op andere features baseert kan ik het me voorstellen, dat is puur persoonlijke voorkeur, het zijn allemaal goede camera's.
Dat wel.
Ik heb nu een RX100 maar ik ga zeer binnenkort overstappen op een G7X. Voornamelijk vanwege de kleuren i.c.m. de beschikbare raw-convertor (de extra groothoek en wifi zijn ook leuk). Ik fotografeer al twaalf jaar met Canon en altijd in raw en gebruik vooral de eigen raw-convertor van Canon. De RX100 is een toffe camera, maar de raw convertor van Sony is zwaar beroerd, en ACR is qua kleuren ook niet geweldig.
Je gebruikt geen Photoshop of Lightroom? De eigen RAW converters begin ik zelf nooit aan, van geen enkele camera.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Mijn RX100 is toegekomen (375€), al even mee zitten prutsen.
Volgende 3 weekends zijn: Ardennen, Pas De Calais & Lissabon. Die gaat al direct goed getest kunnen worden ;)
Azrael schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 18:19:
Dat is wel wat vreemd als je dat op die vergelijking baseert, de RX100 3 heeft duidelijk de meeste ruis van die camera's. Als je dat op andere features baseert kan ik het me voorstellen, dat is puur persoonlijke voorkeur, het zijn allemaal goede camera's.

Als je al 12jaar RAW schiet dan zou ik toch eens overwegen om Lightroom te gaan gebruiken, zelfs voor een 100% amateur als ik is dat een handing programma, niet duur en ideaal om je foto's in te beheren en eventueel te bewerken. Meeste toestellen & lenzen worden ondersteund.

[ Voor 7% gewijzigd door Inrage op 16-10-2014 10:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 02-09 20:00
Misschien lees je niet goed, maar ik zeg toch dat de ik de kleuren van ACR (en dus Lightroom) niet goed vind ;) (los daarvan vind ik Lightroom een draak van een programma)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Zelf gebruik ik een Nikon DSLR, en alle foto's die ik importeer in Lightroom doe ik met een preset die de colors aanpast naar "camera standard", merk wel dat het betere resultaten geeft dan de LR Standard voor colors. Maar ik heb ook maar een 200€ monitor en ben niet professioneel bezig met fotograferen dus kans dat ik al die kleine nuances zie is onbestaande ;)

Heb de RX100 ook nog maar net dus bij die RAW files heb ik het resultaat na import in LR nog niet kunnen testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11-09 08:52
dreamwalker schreef op woensdag 15 oktober 2014 @ 09:49:
Voor de mensen die zitten te twijfelen tussen de Sony RX100 3, Panasonic DMC lx100 en Canon G7X, waar ikzelf onder val : ) , heeft dpreview nu een mooie vergelijking. Na een beetje rond geneuzeld te hebben kom ik toch steeds meer tot de conclusie dat de Sony misschien toch de beste keus is.

Vergelijking
Je moet em op RAW zetten en dan vanaf ISO 1600 zie je dat de LX100 beter presteerd dan de rest. Ik schat in ongeveer 1 f-stop verschil. Ik wacht nog even op de M4 met:
  • 4K video
  • 24-90mm F1.8 - F2.8 lens.
  • MIC input
  • 6 stop ND filter
  • Stepless and non-stepless (with haptic feedback) switch for control ring
  • Capacitive touchscreen with focus/track/shutter touch
  • a6000 AF system
  • extra exposure comp dial

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
@ furfoot

Ghehe, zo kan je eeuwig wachten : )
Maar klinkt goed! Die zou ik ook wel willen ; )
Maar inderdaad het niet hebben van een touchscreen op de rx100 m3 is toch wel heel raar vandaag de dag...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Furfoot schreef op donderdag 16 oktober 2014 @ 14:03:
[...]

Je moet em op RAW zetten en dan vanaf ISO 1600 zie je dat de LX100 beter presteerd dan de rest. Ik schat in ongeveer 1 f-stop verschil.
Vanaf 1600? Dat is toch iets waar ik niet graag kom. ISO1600+ is niet waar het gros van de foto's geschoten word volgens mij.

Maar goed, ik probeer niet boven ISO800 te schieten wegens een ruisallergie, dus ben niet representatief ;)
dreamwalker schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:06:
Maar inderdaad het niet hebben van een touchscreen op de rx100 m3 is toch wel heel raar vandaag de dag...
Geef mij maar een logisch menu :p Touchscreens op camera's met dit soort kleine schermen zorgt er voor dat knoppen relatief erg groot moeten zijn en er dus minder zaken op een pagina passen.

[ Voor 29% gewijzigd door PWM op 17-10-2014 12:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreamwalker
PWM schreef op vrijdag 17 oktober 2014 @ 12:41:
[...]

Geef mij maar een logisch menu :p Touchscreens op camera's met dit soort kleine schermen zorgt er voor dat knoppen relatief erg groot moeten zijn en er dus minder zaken op een pagina passen.
Ik zou het heel mooi vinden als je als gebruiker hierin zelf een keuze zou kunnen maken. Logisch menu sowieso natuurlijk ^^ maar dat je de bediening gewoon aan of uit kan zetten op het touchscreen lijkt me toch niet heel moeilijk om dat te implementeren?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelbo
  • Laatst online: 25-08 11:16

jelbo

Hij doet het niet!

Een tijdje terug de RX100 meegenomen naar een concert en wauw, de camera heeft me echt verbaasd met de kwaliteit foto's die eruit kwamen. Met hoge ISO's komen de RAW's er met de default Lightroom-instellingen m.i. een stuk beter uit de verf van de JPG's, in elk geval in dit concert-scenario.

Een paar voorbeeldjes:

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3948/15597935751_51137756d9_c.jpg
ƒ/5.6, ISO2000

Afbeeldingslocatie: https://farm4.staticflickr.com/3946/15414472828_b5b181f68b_c.jpg
ƒ/5.6, ISO800

Afbeeldingslocatie: https://farm6.staticflickr.com/5616/14979815604_10f97dcd0b_c.jpg
ƒ/4.0, ISO1250

Verder ideaal cameraatje ook voor op een concert. Heb een Gordy-wriststrap waarmee ik hem praktisch niet kan laten vallen, en aan m'n riem zat een Hama Hardcase 60L, waar ie precies in past, mét strap :)

Oja, ik heb er ook nog een Gariz button op de shutterknop geplakt, en een Richard Franiec custom grip aangebracht:

Afbeeldingslocatie: http://fc06.deviantart.net/fs70/f/2014/295/9/c/franiec_by_jelbo-d83rd86.jpg
(Meer plaatjes en info vond ik hier)

Bevalt ook erg goed.

AMD Phenom II X4 955BE 960~3720MHz @ 1,4V | Scythe Mugen 2 Rev. B | Gigabyte GA-770TA-UD3 R1.0 F2 | GeIL DDR3 Black Dragon DC 8GB GB34GB1600C8DC @ 1,6V 1600MHz 8-8-8-28 2T tRC34 | Asus nVidia GeForce GTX670 DC2OG | Intel X-25M 80GB | Corsair TX650W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Ik ben nog helemaal nieuw in de camera wereld. Echter heb ik de rx100 nu voor een uurtje geprobeerd afgelopen weekend. Echt een uitstekende kwaliteit valt mij al op in de standaard settings, automatisch. Echter, nu ik de foto's van Jelbo zie, ben ik toch benieuwd of ik nog in 1 dag wat kan leren over het schieten in RAW en wat te doen met lightroom. Zondag vertrek ik namelijk voor 2 weken naar Canada en ben benieuwd of ik met RAW schieten betere kwaliteit foto's kan maken. Kunnen jullie dit aanraden voor een complete beginner of zouden jullie de stand op vol automatisch laten staan. Hoe zit het met "room for error" of krijg je achteraf nooit spijt van RAW met inladen in Lightroom?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Timberly2 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:27:
Ik ben nog helemaal nieuw in de camera wereld. Echter heb ik de rx100 nu voor een uurtje geprobeerd afgelopen weekend. Echt een uitstekende kwaliteit valt mij al op in de standaard settings, automatisch. Echter, nu ik de foto's van Jelbo zie, ben ik toch benieuwd of ik nog in 1 dag wat kan leren over het schieten in RAW en wat te doen met lightroom. Zondag vertrek ik namelijk voor 2 weken naar Canada en ben benieuwd of ik met RAW schieten betere kwaliteit foto's kan maken. Kunnen jullie dit aanraden voor een complete beginner of zouden jullie de stand op vol automatisch laten staan. Hoe zit het met "room for error" of krijg je achteraf nooit spijt van RAW met inladen in Lightroom?
Je kunt hem volautomatisch laten staan als je dat fijn vindt maar je kunt hem op raw+jpeg zetten. Dan heb je gewoon de automatisch geschoten jpegs maar slaat ie ook een raw bestand op. Het mooie met RAW is dat je achteraf een heleboel kunt aanpassen en dat je er dus ook achteraf in kunt duiken. Stressloos op vakantie en na je vakantie heb je de kant en klare jpegs en kun je uitzoeken of en wat je met de RAWs wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Timberly2 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 10:27:
... Zondag vertrek ik namelijk voor 2 weken naar Canada en ben benieuwd of ik met RAW schieten betere kwaliteit foto's kan maken. Kunnen jullie dit aanraden voor een complete beginner of zouden jullie de stand op vol automatisch laten staan. ...
Aanvullend op het bovenstaande: RAW vreet een hoop meer geheugen, dus zorg er wel voor dat je geheugenkaartje groot genoeg is of dat je iets bij hebt om de foto's naartoe te verplaatsen tijdens de reis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geen RAW+JPEG schieten, maar gewoon RAW. Als je geen zin hebt om meteen met instellingen te klooien kun je vrij makkelijk en snel jpg's maken van je raw foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 12-09 16:23
Universal Creations schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 17:10:
Geen RAW+JPEG schieten, maar gewoon RAW. Als je geen zin hebt om meteen met instellingen te klooien kun je vrij makkelijk en snel jpg's maken van je raw foto's.
Iets meer gedoe maar ook een optie. Waarom eigenlijk geen raw + jpeg? Scheelt niet heel veel ruimte en je hebt meteen hapklare brokken. Of zijn de RX100 jpegs niet zo goed?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Waarom 30% meer ruimte gebruiken dan nodig? Als je op vakantie bent zonder laptop waarop je iedere dag je foto's kunt dumpen, is ruimte wel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Ik heb een 32gb kaartje. Hoeveel MB neemt RAW per foto in dan? En de JPEG foto's worden geschoten alszijnde de normale automatische stand ook gebeurt?

Hoeveel bewerkin vergt RAW om direct toonbaar te zijn versus de JPEG foto's in automatisch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Timberly2 schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 20:24:
Ik heb een 32gb kaartje. Hoeveel MB neemt RAW per foto in dan?
Zet je camera op RAW en/of RAW/JPG en hij laat op je scherm zien hoeveel foto's je kunt maken.
En de JPEG foto's worden geschoten alszijnde de normale automatische stand ook gebeurt?
Ja.
Hoeveel bewerkin vergt RAW om direct toonbaar te zijn versus de JPEG foto's in automatisch?
Met recht-toe-recht-aan conversie niet heel veel tijd, maar je bent er altijd een stukje langer mee bezig dan dat je al een JPG uit de camera hebt natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

In principe is het natuurlijk maar 1 handeling extra. De JPEG kopieer je naar een folder. Met RAW Importeer je ze in lightroom (oid) en druk je daarna op exporteer. Meer is het niet.

Wat je echter kan doen met die RAW is ongelooflijk. Ik ben totale amateur, maar zal nooit meer JPEG schieten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
PWM schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:18:
In principe is het natuurlijk maar 1 handeling extra. De JPEG kopieer je naar een folder. Met RAW Importeer je ze in lightroom (oid) en druk je daarna op exporteer. Meer is het niet.
Da's waar en met Photoshop kun je ook een batch conversie opzetten om van al je RAWs in één klap JPGs te maken. Hamvraag wordt dan: heeft Timberly2 Lightroom, Photoshop of iets soortgelijks om eenvoudig RAWs te converteren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hij geeft aan dat ie Lightroom wil gaan leren gebruiken. Daarnaast kun je ook met "instant jpeg from raw" razendsnel jpg's maken van je raw's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Inrage
Veel settings zijn wel niet bruikbaar in de RAW stand of de RAW + JPEG stand.
Als je HDR of DRO settings wil gebruiken dan gaat dat enkel in JPEG stand, wil je deze effecten achteraf in RAW doen dan ga je heel wat meer bewerkingskennis moeten hebben om er toe te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05

Garyu

WW

PWM schreef op vrijdag 24 oktober 2014 @ 21:18:

Wat je echter kan doen met die RAW is ongelooflijk. Ik ben totale amateur, maar zal nooit meer JPEG schieten.
Ik heb een tijd lang gewoon allebei geschoten, dus RAW+JPG. Zo heb je het negatief en de print bij wijze van spreken allebei al in de camera. Wil je nu nog niet met de negatieven aan de slag dan gebruik je de JPG, maar je hebt ze in ieder geval bewaard en kan er later nog wat van maken als je wilt. Dat heb ik een paar jaar volgehouden en ben er, nu ik me er meer mee bezig houd, erg blij mee :).

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kavorka
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 10:53
Ik ga a.s. zondag naar Glow Eindhoven en vraag mij af wat de beste instelling is op de RX100 II om de gebouwen mooi op de plaat te krijgen. Ik heb geen statief o.i.d. bij mij, dus schiet alles vanuit de hand. Kan ik dan het beste op Superior Auto Mode, Nightscene, Fireworks of op een andere modus (bv. op A/S met central/spot metering mode) schieten?

vb. van soort foto's Glow Eindhoven

Afbeeldingslocatie: http://www.omroepbrabant.nl/Graphics/Image.aspx?object=News&type=large&image=Chromolithe_van_Patrice_Warrener_-_Foto_Claus_Langer_1531578.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
kavorka schreef op woensdag 05 november 2014 @ 09:21:
Ik ga a.s. zondag naar Glow Eindhoven en vraag mij af wat de beste instelling is op de RX100 II om de gebouwen mooi op de plaat te krijgen. Ik heb geen statief o.i.d. bij mij, dus schiet alles vanuit de hand. Kan ik dan het beste op Superior Auto Mode, Nightscene, Fireworks of op een andere modus (bv. op A/S met central/spot metering mode) schieten?
Naar mijn mening is in het donker lichtjes schieten zonder statief erg lastig. Omdat je geen statief hebt moet je de ISO omhoog schroeven en de lens wijd open zetten om de sluitertijd laag genoeg te houden, zodat je geen bewogen foto hebt (A mode), maar door de kleine sluitertijd hebben de lichten niet altijd een mooie gloed. Met een statief zou je de ISO lager kunnen houden, waardoor de sluitertijd langer wordt en de lichten voller worden kan zijn. Bankjes, richeltjes, hekjes etc. zouden een "makeshift" statief kunnen zijn.

Edit: onwaarheden doorgestreept.

[ Voor 3% gewijzigd door Plekuz op 05-11-2014 23:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Die gloed wordt niet veroorzaakt door lange sluitertijd. Het enige "gloed" wat ik kan bedenken is van die sterren bij het dichtknijpen van je diafragma. Daarnaast is het vaak enorm druk en mag je vaak blij zijn als je een statief kunt gebruiken die een beetje boven de menigte uitkomt (of je moet lomp doen, maar daar pas ik voor). Ik woon in Eindhoven en ben slechts 2x naar Glow geweest, want ik vind het echt niet prettig fotograferen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Universal Creations schreef op woensdag 05 november 2014 @ 17:12:
Die gloed wordt niet veroorzaakt door lange sluitertijd.
Je hebt helemaal gelijk. Geen idee waarom ik dat in mijn hoofd had zitten. :$

Verder nooit oop Glow geweest, maar als het zo druk is, dan is het niet tof fotograferen nee.

[ Voor 15% gewijzigd door Plekuz op 05-11-2014 23:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Beste allen,

Bedankt voor jullie tips. Ik heb Adobe Lightroom geïnstalleerd en de RAW foto's geïmporteerd. Moet ik nog ergens instellen dat de foto's van een rx100 I afkomstig zijn? In de meta gegevens herkent die de rx 100 al wel. Als ik vervolgens automatische tinten doe, zou dit dan de beste foto moeten opleveren of is dit afhankelijk v/d foto? Valt mij op dat die met automatische titnen voornamelijk helderheid en contrast iets opschroeft, foto onafhankelijk. Ik vrees dat het vanaf hier dus op persoonlijke voorkeur uitkomt wat je met de instelling wilt ;)?

In ieder geval top apparaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Walker78
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 28-08 17:47
Lightroom is inderdaad niet gelijk een programma om met automatische instellingen aan de gang te gaan, lynda.com heeft er natuurlijk mooie tutorials voor uitgebracht, maar ook met even googelen kom je al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Ben aan het dubben.
Komt er op korte termijn een M4 en hoe zal deze zich verhouden tov een Panasonic lx100?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PWM
  • Niet online

PWM

Walker78 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:19:
Lightroom is inderdaad niet gelijk een programma om met automatische instellingen aan de gang te gaan, lynda.com heeft er natuurlijk mooie tutorials voor uitgebracht, maar ook met even googelen kom je al een heel eind.
Dat dus. Kijk inderdaad eens een zaterdagmiddag tutorials over Lightroom, en je fotografie leven zal nooit meer gelijk zijn. Het resultaat wat ik nu haal uit mijn camera is een factor 5 beter dan voor ik Lightroom gebruikte, en dan ben ik nog een absolute amateur die de basistools gebruikt.

EDIT: Nadeel is er ook overigens, je word iets luier ;) Witbalans? Pff, doe ik straks wel in LR.

[ Voor 5% gewijzigd door PWM op 08-11-2014 20:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Lasteraar schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 19:13:
Ben aan het dubben.
Komt er op korte termijn een M4 en hoe zal deze zich verhouden tov een Panasonic lx100?
Ik verwacht meer bereik iets van 24-90mm F2.8 (g7x), 4k video (lx100) en een extra dial (g7x). Zelf hoop ik op wat minder drukke bokeh (http://www.cameralabs.com/reviews/Panasonic_Lumix_LX100/) en een touch screen maar dat is wishful thinking.

De LX100 is net te groot voor mij en zonder kantelscherm, ND (doe ook veel video), goede video stabilization of touch screen heb ik besloten om de LX100 niet te kopen en te wachten op de M4.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
Een ingebouwde nd filter zou top zijn.
Maar kun je dat ook achteraf op een compact monteren?

Ben meer een foto-iemand en de lx100 spreekt me toch wel aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Ja, aleen zit er geen "thread" op de LX100, de RX100 serie kent hiervoor wel adapters die waarschijnlijk ook voor de LX100 zullen komen maar een ingebouwde ND is gewoon erg handig.

Ook jammer dat ze de automatische lens cap als losse accessoire verkopen bij de LX100, dit zou gewoon standaard ingebouwd moeten zijn. Lijkt er sterk op dat ze al de verbeteringen "expres" voor de LX200 bewaren.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timberly2
Walker78 schreef op zaterdag 08 november 2014 @ 17:19:
Oke, dat ik daar zelf nog niet op gekomen was... (Het zal de jetlag zijn ;) ). Aankomend weekend maar is aan de gang. Vind de standaard jpegs nog wat kleurloos. Worden soms al stukken beter met de automatische instellingen van lightroom dus ben zeer benieuwd wat je er zelf uit kan toveren. Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:51

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ben ook voorzichtig eens aan het kijken voor een compact als aanvulling op mijn DSLR.
Enige wat me nu tegenhoudt om een RX100 te kopen, is het zoombereik.
Ik ga vaak naar concerten, maar heb zelden zin om vooraan te gaan staan.

Zitten jullie weleens in eenzelfde situatie? Ervaren jullie de gebrekkige zoom als beperkend?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09:05

Garyu

WW

Ik vermoed dat het zoombereik weinig uitmaakt, de rest zul je erbij kunnen croppen en nog steeds een beter dan gemiddeld plaatje uit kunnen toveren..

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Liever croppen dan een vergelijkbare 10x camera? Kan die afweging lastig maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeyMan

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Onder andere naar aanleiding van de review van de canon g7x toch nog wat verder aan het kijken geweest. Geloof dat een 10x zoomfactor al te optimistisch is voor een dergelijke camera :)
Jammer dat dit soort camera's niet te huur zijn om uit te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-09 21:36
Als je achteraan staat, heb je aan 10x zoom eigenlijk ook niet zoveel. Close-ups zitten er zeker niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Ik heb de RX100-III afgelopen weekend meegenomen op een stedentripje en wil nu foto's erafhalen. Dat gaat minder makkelijk dan verwacht. Via USB verbinden lukt wel, maar gaat niet al te snel. Ik wil het echter via Wifi doen. WPS lukte niet (kan ook aan Horizon liggen), maar handmatig verbinden wel. Ik verwacht nu eigenlijk gewoon een netwerkshare te kunnen benaderen (niet dus) of desnoods via een website de foto's te kunnen benaderen. Via http://dsc-rx100m3 kom ik op een pagina die een login vraagt, die staat niet in de handleiding noch ergens op internet, dus zo kom ik ook niet verder. Kan het echt alleen met Playmemories?

Edit: blijkbaar kan Playmemories ook alleen maar via USB. Waarom heeft dat ding Wifi?

En ik ga nog even verder met ranten. Ik vind de kwaliteit van de foto's zonder meer waardeloos. Ik heb de meeste foto's genomen in IA modus, en hoewel ze op het kleine schermpje kleurrijk en scherp leken, zien ze er op de computer flets tot overbelicht uit. Ik heb inmiddels Playmemories geinstalleerd in de hoop dat ik daarmee iets met de RAWs kan doen, maar tot nu toe lijkt het een veredelde picture viewer.

Edit: Foto's bewerken lijkt alleen te lukken met de JPGs, waarom niet met RAW?

Ik verlang terug naar mijn DMC-TZ5!

[ Voor 33% gewijzigd door SeatRider op 23-11-2014 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
SeatRider schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:27:
Ik heb de RX100-III afgelopen weekend meegenomen op een stedentripje en wil nu foto's erafhalen. Dat gaat minder makkelijk dan verwacht. Via USB verbinden lukt wel, maar gaat niet al te snel.
Als je een sloot RAW files hebt kan het even duren, maar mijn ervaring is niet dat ie traag zou moeten zijn. Wifi heb ik helaas geen ervaring mee (RX100 hier).
... Edit: blijkbaar kan Playmemories ook alleen maar via USB. Waarom heeft dat ding Wifi?
Voor zover ik weet zou je er ook foto's mee moeten kunnen overzetten, maar zoals gezegd, ik heb dat nog nooit gedaan.
En ik ga nog even verder met ranten. Ik vind de kwaliteit van de foto's zonder meer waardeloos. Ik heb de meeste foto's genomen in IA modus, en hoewel ze op het kleine schermpje kleurrijk en scherp leken, zien ze er op de computer flets tot overbelicht uit.
Ik ben zelf geen fan van het gebruiken van iA en dat soort modi. Die maken vrijwel nooit de keuze die ik zelf zou maken. Echter, als het er op je camera goed uit ziet (ook als je daarop inzoomt), dan verdenk ik toch eerder dat je computerscherm niet of niet goed gekalibreerd is.
Ik heb inmiddels Playmemories geinstalleerd in de hoop dat ik daarmee iets met de RAWs kan doen, maar tot nu toe lijkt het een veredelde picture viewer.

Edit: Foto's bewerken lijkt alleen te lukken met de JPGs, waarom niet met RAW?
Daarvoor moet je PlayMemories niet hebben, maar Image Data Converter van Sony (of Photoshop/Lightroom, maar dat is niet voor iedereen weggelegd).
Ik verlang terug naar mijn DMC-TZ5!
Tsja, ik denk dat het een kwestie van wennen, je toestel leren kennen en goed inrichten is.

• ktf
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 12-09 12:06

ktf

Op zoek naar een vervanger voor mijn Sony TX5 (die afgelopen week terziele is gegaan) kwam ik eigenlijk min of meer op de RX100 uit. Ik denk dat ik voor de Mark 1 ga, nu ze tot eind januari een € 50 cashback geven.

Ik zit me dus af te vragen: deze camera is geïntroduceerd halverwege 2012, maar het was toen een prima camera voor € 600, dan is het nu voor € 379 euro (na cashback) nog steeds een prima deal, toch? Of mis ik een goed alternatief?

Ter referentie: de videokwaliteit is ongeveer even belangrijk als de fotokwaliteit, omdat ik veel video schiet die samengaan met de audio-opnamen die ik maak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Vanavond 18:00 bij Amazon.de een blitzangebot van de Mark II. Eens kijken wat die moet gaan kosten dan...

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• link0007
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 23 november 2014 @ 10:27:
En ik ga nog even verder met ranten. Ik vind de kwaliteit van de foto's zonder meer waardeloos. Ik heb de meeste foto's genomen in IA modus, en hoewel ze op het kleine schermpje kleurrijk en scherp leken, zien ze er op de computer flets tot overbelicht uit.
Gaat dit over de JPG of de RAW bestanden? Bij RAW kan het namelijk zijn dat de ontwikkelinstellingen van je RAW-viewer anders zijn dan die van je camera.

Bij welk programma waren de foto's flets?

IF IF = THEN THEN THEN = ELSE ELSE ELSE = IF;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Napsju schreef op zaterdag 20 december 2014 @ 15:09:
Vanavond 18:00 bij Amazon.de een blitzangebot van de Mark II. Eens kijken wat die moet gaan kosten dan...
389,00 euro geworden.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Nauwelijks meer verwacht, maar toch gekomen:

UPDATE DSC-RX100 (V I en V II) Camera Firmware Update Release Date 1/20/2015 Version 1.10 File Size 83.38 MB

This utility updates the camera firmware to version 1.10 and improves the vibration and noise of the lens during auto-focusing.

http://esupport.sony.com/...tab=download#/downloadTab

Iemand al geprobeerd? Volgens de websites vallen de wijzigingen mee:

* stillere focus (ook MF)

* And also there is now an option to turn off the back movie button and allow movies to be made only when the Mode Dial is turned to Movie: Menu > Settings cogwheel > Page 2 > MOVIE Button: now switchable to Always or Movie Mode Only - which stops the accidental movie recording.

* Al mijn settings bleven gewoon bewaard :-)

[ Voor 34% gewijzigd door AlterEgo op 06-02-2015 12:36 . Reden: Aanvulling na update ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 06:46
Yep update draait al een paar dagen,meteen na binnenkomst camera de update erop gezet.
Dus heb ik geen referentie tav de vorige firmware.
Maar alle instellingen bleven bewaard en heb geen problemen ondervonden.
Fijne compacte camera trouwens niks mis mee, voor nog geen 300 euro nieuw.

[ Voor 15% gewijzigd door jejeh op 06-02-2015 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
Update op de Mac werkt niet. Heb er dus mijn VM maar even voor opgestart. Daarin werkt de update wel. Duurt lang, maar alle instellingen blijven behouden.

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeedingWilly
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 08:35
Hier is de update ook gelukt (onder Windows 7 x64). Ik was even bang dat alle instellingen gewist zouden worden (ondanks de berichten hierboven), aangezien in het update proces de camera gereset wordt.

Maar alle instellingen zijn idd nog intact :).

Drone Insight - De plek waar jouw drone avontuur een vlucht krijgt!

Pagina: 1 ... 5 ... 10 Laatste