heavy is good, heavy is reliable - boris the blade
Ja dat wel,maar sommige willen een compacte camera en betalen daar extra voor.Alleen is wel veel geld als je nu al weet dat ze volgend jaar met een betere versie komen.Terryb47 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:38:
Ik vind 800euries wel erg veel geld voor een point n shoot. (ja je krijgt er een viewfinder bij, nou en?)
Je kan voor hetzelfde geld de A6000 halen volgens mij?
It's Tricky to rock a rhyme, to rock a rhyme that's right on time, It's Tricky... Tricky
Voor minder zelfs , ik heb er €725 incl lens voor betaald , is ook erg compact met de 16-50 kitlens .
Verwijderd
Sony is erg goed in het overprijzen van hun spullen. Daarom maken ze ook zoveel verlies. Je verkoopt er gewoon te weinig van.Terryb47 schreef op zondag 18 mei 2014 @ 11:38:
Ik vind 800euries wel erg veel geld voor een point n shoot. (ja je krijgt er een viewfinder bij, nou en?)
Je kan voor hetzelfde geld de A6000 halen volgens mij?
Welke point & shoot met grofweg vergelijkbare specs is er veel goedkoper te krijgen?Verwijderd schreef op zondag 18 mei 2014 @ 13:40:
[...]
Sony is erg goed in het overprijzen van hun spullen. Daarom maken ze ook zoveel verlies. Je verkoopt er gewoon te weinig van.
EDIT: Overigens lijkt 800 euro wel aan de hoge kant. In de US is hij te krijgen voor $749,- wat omgerekend 650 euro is in de BTW. Ja, de prijzen zijn hoger aan deze kant, maar hopelijk gooien ze er geen 150 euro op.
[ Voor 24% gewijzigd door PWM op 18-05-2014 20:53 ]
De RX100 heeft een beetje een klasse voor zichzelf weten te creëen in een op zichzelf stervende klasse (compactcamera's) waar de telefoon snel een einde mee aan het maken is. De sensorkeuze was dan ook "geniaal" omdat het uniek was.
Ja de A6000 is een geweldige camera die goedkoper is, maar nog steeds fors groter dan de RX100 die je echt overal mee naartoe neemt.
Bedrijfseconomisch klopt het ook dat niemand een RX100 voor die prijzen zou kopen. De A6000 kan alles (op de waterpas na) wat de RX100 ook kan, maar het toestel heeft wel een hoge(re) funfactor. Het basisobjectief van de RX100 is echter wel duidelijk beter dan de compacte kit van de A6000. En een beter objectief is ook meteen schreeuwend duur.
De EVF van de nieuwe RX100 zal misschien nog meer kopers die toch niet van plan zijn een ander objectief te kopen en niet echt in het duister aan sportfotografie doen er van weerhouden een Nex te kopen.
Bij de introductie van de RX100 was die zo hot dat ie ook niet aan te slepen was omdat de productie nog op gang moest komen. Als men nu de 1, 2 en 3 gewoon naast mekaar kan produceren lijkt de productiecapaciteit en daarmee de schaarste dus geen issue te zijn
Blijft overigens wel even de vraag of de omloopsnelheid en de marktpenetratie van de RX100 niet veel beter zou worden als je iets met de prijs doet. Zelf denk ik dat de prijselasticiteit van de RX100 erg hoog is (geworden) zolang de 1 en 2 ook nog gewoon beschikbaar zijn en voor een paar honderd euro minder in de winkel liggen. De oud(st)e 100 is namelijk nog steeds een hele goede en die ligt voor net iets meer dan 400 euri in de winkel. Ervaringen uit het verleden geven geen garantie, maar over 3 maanden gaat de prijs met 100 euri naar beneden omdat de early adopters zijn voorzien en men dan van die grote hoeveelheid af wil. Dat gaat er fout bij Sony, te hoog beginnen en dan "heel snel" de ramsh prijzen beginnen omdat je op je spullen blijft zitten omdat je te veel produceert, ook nieuwe producten trouwens.
Andere merken houden voor hun topproducten heel lang de oorspronkelijke adviesprijzen vast die ook nog eens door de handel gehandaafd worden. Kijk maar eens naar de geweldige Fuji X100(s) of Olympus met de OM-D, daar wordt een jaartje na dato nog steeds niet breed mee gestunt terwijl bij de A6000 een week na de introductie al lagere prijzen in Nederland bestonden.
Die RX100/3 zal er beslist ook wel komen, maar niet voor die prijs!
Toch heeft hij wel gelijkVerwijderd schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 11:18:
Als je meer blur wilt, dan gaat je crop-oplossing niet veel helpen denk ik. Maar daar zullen wat berekeningen op losgelaten moeten worden.
Verwijderd
Ik ben student en kan gebruik maken van Sony's 20 % korting actie op de RX100.
De originele wordt daar niet echt voordelig van omdat andere webshops hem ook zo goedkoop hebben. Maar die RX100 M2 is maar €559,20.
Dan heb je ook nog de €50,- cashback die volgens mij ook gewoon geldt, wordt de camera maar ruim €500,-.
Goede deal toch? Of nog even wachten tot de M3 op de markt is en de M2 voor minder kopen?
Verwijderd
Oké thanks, geen haast maar wel voor de zomervakantie.Verwijderd schreef op dinsdag 27 mei 2014 @ 20:28:
Ik zou toch nog even wachten op de M3 als je geen haast hebt. Immers is daarvan de prijs (en ook helaas de release date) nog niet bekend. Kan zijn dat Sony de M2 nog wat in prijs laat zakken. De cashback actie is ook geldig tot augustus, meen ik me te herinneren.
Enig idee trouwens of die €50,- cashback bij consumentenacties geld voor de education store?
[ Voor 19% gewijzigd door Universal Creations op 28-05-2014 22:24 ]
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Hoe promoten ze belastingsontduiking, door een andere waarde op te geven? Dat doen veel andere Chinese bedrijven/sites die hier op GoT genoemd worden ook, meestal ongevraagd. Dan denk ik dat er tal van topics op GoT gesloten kunnen worden.
Niet dat ik dit wil promoten, ik betaal altijd netjes de importkosten.
[ Voor 32% gewijzigd door Universal Creations op 28-05-2014 22:24 ]
Ondanks dat ik het nog steeds bizar vind hoeveel ze uit zo'n kleine camera kunnen halen lijkt het haast wel alsof de RX100 II beter presteert, de RX100 III meer op het niveau van de originele RX100 zit. Het lijkt met toch dat er meer uit de nieuwe lens en ISP gehaald moet kunnen worden.
"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant
http://www.sony.nl/electr...pacte-cameras/dsc-rx100m3
Maar een super combinatie van compactheid beeld kwaliteit en ook niet onbelangrijk goed in filmen.
Ik denk dat ik eerst de opvolger van de panasonic lx7 ga afwachten om ze te kunnen vergelijken.
Daar zullen vast duidelijke conclusies uit getrokken kunnen worden.
Totdat ik de Sony RX100 MIII tegenkwam.. Wat een super camera'tje..
Super mooie plaatjes.. weinig zoom bereik maar dat ik met mijn spiegelreflex ook niet en mis ik bijna nooit.
Ik ben meer van de steden/ mensen fotografie en dan heb je dat ook niet nodig.
Het mooiste van deze camera vind ik dat ik hem in mijn jas kan stoppen en dat hij lijkt om een 'gewone' compact camera. (als ik mensen met mijn spiegelreflex fotografeer wordt dat niet altijd gewaardeerd en dat is met een 'compact' toch anders)
Ik wil nog even wachten, want hopelijk wordt hij voor de zomer nog iets goedkoper...
Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!
Is deze voldoende: pricewatch: Sandisk Extreme 64GB (45 MB/s)
Ruim voldoende. Alleen als je bursts in RAW gaat schieten en je de interne buffer van de camera daardoor vol pompt zul je merken dat het lang kan duren voordat de foto's zijn weggeschreven. Verder voor video en normale stills ga je geen verschil merken met een nog snellere kaart. Waarschijnlijk kan de RX100 intern niet eens sneller wegschrijven dan zo'n 30MB/s. Diverse draadjes op dpreview van mensen die een 30, 45 en 95MB kaart uitgeprobeerd hebben en geen enkel verschil merken.prutksy schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:43:
Kan iemand aangeven hoe snel een SD-kaartje minimaal moet zijn voor de RX100 m3?
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Kijk ook eens naar de Transcend kaartjes, veel goedkoper!prutksy schreef op woensdag 18 juni 2014 @ 14:43:
Kan iemand aangeven hoe snel een SD-kaartje minimaal moet zijn voor de RX100 m3?
http://tweakers.net/price...d-sdhc-32gb-class-10.html
Here in Holland we eat boerenkool from a wooden shoe with a rietje!
https://www.dataio.nl/pro...g-32gb-sdhc-class-10-evo/
Ik zie alleen even geen 64GB versie, maar 32GB is ook echt niet zomaar vol hoor.
[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 19-06-2014 09:34 ]
Samsung raadt minimum class 4 of class 6 aan, dacht ik. Superhoge snelheden zijn dus niet nodig. Met een class 10 zit je normaal dus goed. Wel heb ik intussen al ondervonden dat er veel verschillen zitten in sd-kaartjes, ondanks de class aanduiding. Daarom dat ik tegenwoordig toch altijd kies voor een goed merk zoals Sandisk of Samsung. Die dingen zijn toch niet meer zo duur zoals ze geweest zijn. Om daar dan 10 euro op te besparen voor een toestel dat een veelvoud duurder is, vind ik niet zinvol. Zelf heb ik deze genomen voor mijn RX100M1: pricewatch: Samsung SDHC 32GB UHS-I
Weliswaar is UHS niet zo zinvol omdat een RX100 dat toch niet benut (de nieuwere misschien wel) maar voor de prijs hoefde ik het niet te laten. Sandisk is uiteraard ook zeer goed maar die Extreme is dus niet nodig voor de RX100. Anderzijds is een hoge leessnelheid wel nuttig indien je een PC/cardreader hebt die het ondersteunt, dan kan je de foto's er veel sneller afhalen. Dat wordt soms wel vergeten
Ik heb zelf het idee dat 'sneller' geheugen ook staat voor kwalitatief beter (betrouwbaarder) geheugen, anders zou het immers niet consistent die performance kunnen leveren. Vandaag de dag zou ik persoonlijk voor een minimaal 45 read en 20 write kaartje gaan of de snelheid nou nodig is of niet.
[ Voor 3% gewijzigd door jesper86 op 19-06-2014 11:12 ]
Maar enkel een label? UHS is een andere businterface. Een klassiek sd kaartje met enkel een class aanduiding, moet een bussnelheid van maximaal 12.5 of 25MHz ondersteunen. Bij UHS is dat minimum het dubbele. Voor UHS-II zijn er zelfs extra pinnen. Vandaar dat op veel SD kaartjes naast de UHS snelheidsaanduiding ook nog een class aanduiding terug te vinden is. Want volgens de SD Association is het niet hetzelfde. Puur naar de minimumsnelheid kijkend, is een HS class 10 idd gelijk aan een UHS-I class 1.
Wat velen echter niet weten is dat de speed class slaat op de minimum continue doorvoersnelheid. Een datastream in feite. Zo kan er inderdaad onderling veel verschil zijn tussen kaartjes. Zeker wanneer er random wordt gelezen en geschreven zakt de snelheid bij goedkope kaartjes in elkaar, zelfs al is het class 10. Dit is niet zo van belang voor fototoestellen of camcorders maar wel bijvoorbeeld wanneer je er een os wil opzetten (Raspberry Pi bijvoorbeeld) of apps (smartphone).
[ Voor 4% gewijzigd door D-Three op 19-06-2014 12:39 ]
Maar het is niet (per definitie) sneller, want je zegt het zelf, class10 is nog steeds class10. UHS-1 is simpelweg de standaard vandaag de dag, dus dat is wat ze erin stoppen .. als dat überhaupt iets is wat je 'erin stopt', en doen ze dat niet .. wie zal het ooit weten. Net als HDD's nu verkocht worden met SATA600, maar de snelheid komt nogsteeds niet of nooit boven de SATA150 van twee generaties eerder. Als je nu nog iets met een SATA150 interface wil maken betaal je daar extra voor omdat dat wss niet meer te krijgen is.D-Three schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 12:37:
Ik ga er van uit dat sneller = duurder dus betaal je er voor
Fysiek andere UHS-II is inderdaad uiteraard een ander verhaal, zover ik weet heeft dat tot nu toe welgeteld 1 camera en 1 cardreader die dat ondersteunen.
[ Voor 6% gewijzigd door jesper86 op 19-06-2014 13:45 ]
Niet om het toestel af te zeiken of wat dan ook, maar wil het toch even melden...
De eerste indruk was een zeer losse shutter knop, er was niet echt een duidelijk verschil tussen de knop half indrukken en daadwerkelijk een foto nemen.
Ook de middelste knop en de draaischijf zater erg los en rammelden als je het toestel bewoog.
Dat gaf nou niet bepaald een gevoel van kwaliteit.
Ik heb het even opgezocht, schijnbaar is het toch normaal want meerdere mensen kaarten het aan op diverse forums.
Uiteindelijk heb ik hem toch maar geruild voor een GM-1, voelt een stuk degelijker aan moet ik zeggen.
Dat van die loszittende draaischijf lijkt me gewoon een productiefout.
[ Voor 9% gewijzigd door Whatson op 19-06-2014 17:18 ]
Niet zo gek, magnesium allow FTW !Lowizi schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 15:52:
GM-1, voelt een stuk degelijker aan moet ik zeggen.
( hoe het feit dat de lens verwisselbaar is iets over de bouwkwaliteit moet zeggen weet ik niet hoor, prijs komt aardig overeen, en mijn fuji x100 is ook bijzonder degelijk gebouwd, maar mijn canon eos dslr is plastic fantastic.

[ Voor 35% gewijzigd door jesper86 op 30-06-2014 18:02 ]
eh ja, maar net zo grote body en veel grotere sensor..Whatson schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 17:16:
De Panasonic Lumix DMC-GM1 is dan ook een camera met kitlenzen en geen compact camera als de RX-100. Ik vind het wel meevallen met de shutterknop, licht indrukken is de eerste trap en bij helemaal doordrukken maakt hij een foto.
Dat van die loszittende draaischijf lijkt me gewoon een productiefout.
Wil me ook echt niet negatief uitlaten over de RX100 m2, want het is natuurlijke een prachtige camera.
Veel dingen heb ik op basis van reviews gekocht, zonder het product ooit in het echt te hebben gezien.
Het verbaasde me een beetje hoe belangrijk het "gevoel" van een camera kan zijn om er met plezier foto's mee te maken, klinkt misschien stom. Toen ik de RX100 m2 eenmaal had geprobeerd merkte ik dat dat voor mij ontbrak, iets wat ik wel merkte bij de GM-1.
Allebei heel verschillende camera's natuurlijk, maar ik twijfelde al langer tussen beide om verschillende redenen.
Iig de moraal... probeer een camera eerst in het echt even uit voor je m koopt
Als ik het via de play memoriesapp website probeer, krijg ik error # 100:
Onbekende fout.
Ontkoppel de USB-kabel, schakel de camera uit, herlaad deze pagina en probeer opnieuw.
(# 100)
Dit is een gratis app. Voordat ik geld ga uitgeven aan betaalde apps wil ik zeker weten dat het werkt...
Iemand een idee wat er mis gaat?
[ Voor 27% gewijzigd door Prutsky op 22-06-2014 21:03 ]
De nieuwe is al (bijna) onderweg met One-Day Delivery en de defecte moet binnen 30 dagen kosteloos terug naar een antwoordnummer in Nederland. Uitstekende service van Amazon UK!06:47 PM BST Harish(Amazon): Hi Napsju. I'm sorry for the issues you've experienced with your item. Let me check that for you.
06:48 PM BST Harish(Amazon): If you prefer I will go ahead and create the replacement for this item at no additional cost. Please return the defective item back to us.
I will provide you with the prepaid return label to return the item back to us.
Lekker!
Hier ook een RX100 III bezitter. Zojuist even uitgeprobeerd, maar bij mij verliep de download en installatie van de "rechtstreekse upload" app zonder problemen vanaf de camera zelf. Zo ook geen idee waarom het bij jou niet goed gaat.prutksy schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:31:
Is er iemand die met de mark3 al heeft geprobeerd apps te installeren? Ik krijg steeds error #900 te zien, nadat de app (bijvoorbeeld "Rechtstreeks upload") is gedownload en wordt geïnstalleerd.
Onbekende fout.
Ontkoppel de USB-kabel, schakel de camera uit, herlaad deze pagina en probeer opnieuw.
(# 100)
Dit is een gratis app. Voordat ik geld ga uitgeven aan betaalde apps wil ik zeker weten dat het werkt...
Zojuist wel tot de ontdekking gekomen dat het SDHC-kaartje dat ik erbij gehaald heb niet voldoende is - voor de slo-mo video 100p is een SDXC-kaart vereist. Morgen maar weer even nar de winkel...
Of toch maar voor officiële Sony gaan?
http://www.batteryebuy.co...288e037b2521a22d8e83b.jpg
Lekker!
Dat is wel een top service zeg. Vraagje over die stofwolk. Ik heb ook zoiets bij welliswaar een andere camera. Ik dacht altijd dat het op de lens zat. Maar begrijp ik het nu goed dat dit een defect op de sensor is?Napsju schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:49:
Omdat die stofwolk [1, 2] op de linkerbovenhoek van de sensor van mijn RX100 me toch wel heel erg begon te irriteren heb ik eens een poging gewaagd garantie te claimen bij Amazon.co.uk. Via de chat werd ik netjes te woord gestaan. Na het probleem uitgelegd te hebben kwam al snel het verlossende woord:
[...]
De nieuwe is al (bijna) onderweg met One-Day Delivery en de defecte moet binnen 30 dagen kosteloos terug naar een antwoordnummer in Nederland. Uitstekende service van Amazon UK!
intergalactic.fm
als je donkere stippen op je fotos ziet, dan zit er vuil op de sensor. om het een defect te noemen is weer wat overdrevenyrew schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:53:
[...]
Dat is wel een top service zeg. Vraagje over die stofwolk. Ik heb ook zoiets bij welliswaar een andere camera. Ik dacht altijd dat het op de lens zat. Maar begrijp ik het nu goed dat dit een defect op de sensor is?
Thanx, dat verklaart meteen waarom ik geen verbetering zag na het vele malen poetsen van de lens. Dat vlekje zorgt er wel voor dat ik een nieuwe camera uit mag zoeken van mezelfTerryb47 schreef op dinsdag 24 juni 2014 @ 11:59:
[...]
als je donkere stippen op je fotos ziet, dan zit er vuil op de sensor. om het een defect te noemen is weer wat overdreven(stof in of op je lens heeft vrijwel geen effect op je fotos)
Ik denk dat het de RX100 mark 3 gaat worden. Voornaamste reden is de compactheid van de camera en de video kwaliteit.
intergalactic.fm
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Sony RX100 Mark I (€ 325
Op engelstalige forums wel het een en ander gevonden maar dat kwam vooral neer op de camera in een zo'n klein mogelijke hoes proppen, ook als het eigenlijk niet past..
(volg het topic al een tijdje maar nog niet eerder gereageerd
[ Voor 9% gewijzigd door maertenr op 25-06-2014 12:34 ]
Gistermiddag een nieuwe RX100 in doos met seal ontvangen. We kunnen weer foto's maken!Napsju schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:49:
De nieuwe is al (bijna) onderweg met One-Day Delivery en de defecte moet binnen 30 dagen kosteloos terug naar een antwoordnummer in Nederland. Uitstekende service van Amazon UK!
Lekker!
Alleen nog even wachten op de snelle geheugenkaart (nu even met een brakke tomtom geheugenkaart)
Ook de eerste versie van de RX100 hier en die zit in een Vanguard BIIN 6B. Hoef ik absoluut niet voor te proppen. Past precies. Alleen het koordje moet ik een beetje opvouwen om die er in te krijgen, maar dat gaat ook vrij soepel. Je hebt geen ruimte meer over om er iets anders bij te proppen, dat weer niet.maertenr schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 12:32:
Sinds vorige week ben ik in het bezit van een nieuwe Sony RX100 Mark I (€ 325). Mijn vraag is welke case jullie gebruiken bij de camera? (Mark I, II of III)
[ Voor 38% gewijzigd door Plekuz op 26-06-2014 00:42 ]
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."
Precies, ik zou echt nooit blind een camera kopen. wat andere mensen fantastisch vinden betekent niet dat dat ook voor jou op gaat. IQ is niet alles, ergonomie en gebruiksvriendelijkheid zijn net zo belangrijk.jesper86 schreef op donderdag 19 juni 2014 @ 18:48:
Helemaal mee eens, dat vergeet men vaak. Evenals de bediening en menu-structuur/vormgeving. Je moet 'm uiteindelijk wel zelf gebruiken! Voor je een auto koopt dan test je ook even of de stoel lekker zit toch.
Ik heb vandaag de RX100M3 mogen proberen, ik weet nu weer waarom ik de M1/M2 nooit heb gekocht: het ligt ontzettend naar in de hand, alsof er geen plek is om dat ding vast te houden. (ik heb geen eens grote handen) Dan weer een "functie" waar m'n broek van afzakt: wanneer je de viewfinder indrukt, dan gaat de camera ook meteen uit

Ik heb ook nog de A6000 in m'n handen gehad: die lag meteen perfect in de hand en was tot m'n verbazing toch best licht met die 16-50 erop. Helaas heb ik al een Sony A7 als "kleine" camera oplossing
Heb je het via een site gekocht of fysiek in HK?maertenr schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 13:19:
Hong Kong
Alleen nog even wachten op de snelle geheugenkaart (nu even met een brakke tomtom geheugenkaart)
http://www.dpreview.com/r...mepage-block&ref=features
Alles terugzetten naar fabrieksinstellingen en initialiseren heeft geholpen. De fout is daarmee opgelost.prutksy schreef op zondag 22 juni 2014 @ 20:31:
Is er iemand die met de mark3 al heeft geprobeerd apps te installeren? Ik krijg steeds error #900 te zien, nadat de app (bijvoorbeeld "Rechtstreeks upload") is gedownload en wordt geïnstalleerd.
Onbekende fout.
(# 100)
Via een grote site, bij vragen kan PB ookmister_S schreef op woensdag 25 juni 2014 @ 21:45:
[...]
Heb je het via een site gekocht of fysiek in HK?
Nog anderen met suggesties voor een hoesje? Heb de Vanguard even bekeken maar denk dat ik toch iets zoek waar ook nog een extra batterij en geheugenkaartje in kan.
Misschien wel deze (case logic 302), goedkoop en zou moeten passen:
[ Voor 40% gewijzigd door maertenr op 30-06-2014 15:41 ]
Zeer tevreden over, zeker voor het geld. Meer dan een geheugenkaart krijg je er echter niet bij...
[ Voor 4% gewijzigd door modelstudent op 02-07-2014 10:37 ]
Met het verschil dat wanneer je hem in NL koopt je wel 2 jaar garantie hebtmodelstudent schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 10:34:
Ondertussen verschijnt de RX100M3 overal op ebay. Momenteel kan je hem zelfs al voor een goede 700 thuisgeleverd hebben, toch een groot verschil met die adviesprijs...
I know, ondertussen is hij ook al te koop bij oa. Britse verkopersTerryb47 schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 00:57:
En als de camera van buiten de EU wordt verzonden, kan je er flink bedrag aan inklaringskosten/invoerrechten bijtellen. Is in 1 klap het verschil tenietgedaan, en ben je waarschijnlijk duurder uit. iets waar op je moet letten.
Scheelt dit veel? Heb je wellicht een linkje?modelstudent schreef op donderdag 03 juli 2014 @ 01:10:
[...]
I know, ondertussen is hij ook al te koop bij oa. Britse verkopers
Kun je gewoon vinden via google shopping:NoNickOne schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:40:
[...]
Scheelt dit veel? Heb je wellicht een linkje?
https://www.google.nl/sho...gOlq4LABQ&ved=0CFMQpiswAA
http://www.mydigitaland.c...Pnhiqrftb8CFYnItAodNHgArw
Tweede hit op Google: http://www.amateurphotogr...d-to-be-true-(digitaland) .mister_S schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:05:
Verkopen ze de RX100 mk2 by digitaland nou echt voor 459? En dat is gewoon een EU model met garantie etc.?
Maar de MK2 zal vast wel voor een vergelijkbare prijs gedumpt worden nu. Zou dat de moeite nog zijn? Ik heb zelf mijn zinnen gezet op de MK3. Ik doe sowieso meestal een jaar of 5 met een camera, koop ik liever nu gelijk in 1x iets goeds. Of ik koop nu de MK2, en dan over 2 jaar voor hetzelfde geld pas MK3...
Edit: Grinnik: de MK3 ook voor 680 euro... Iemand die het even wil uitproberen voor me?
http://www.mydigitaland.c...hot-dsc-rx100-iii-m3.html
[ Voor 30% gewijzigd door SeatRider op 08-07-2014 19:59 ]
Nederlands is makkelijker als je denkt
Zolang de douane het pakketje steeksproefgewijs niet open maakt heb je geluk.
En anders mag je alsnog dokken (en misschien zelfs nog een extra boete).
Over de garantie heb ik rare verhalen gehoord (je moet het dan weer terugsturen naar een ander land; dus dan kun je je lol op...)
[ Voor 24% gewijzigd door Silent Thunder op 09-07-2014 14:16 ]
Zij versturen het naar mij vanuit Engeland, dus dan kan mij niks meer gebeuren.Silent Thunder schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:14:
In principe is het gewoon belasting ontduiking. Ze halen het uit Hong Kong waar het belastingvrij is (waarschijnlijk schrijven ze op de doos gewoon dat de inhoud maar 10 dollar waard is en vermijden ze importbelasting in de EU).
Zolang de douane het pakketje steeksproefgewijs niet open maakt heb je geluk.
En anders mag je alsnog dokken (en misschien zelfs nog een extra boete).
Terugsturen naar Engeland is niet zo'n probleem, ook niet qua kosten. Wel jammer dat dan het grote wachten kan beginnen. Misschien toch mijn TZ5 achter de hand houden voor het-geval-dat.Over de garantie heb ik rare verhalen gehoord (je moet het dan weer terugsturen naar een ander land; dus dan kun je je lol op...)
Maar goed, het is dus geen EU model, ze geven 1 jaar garantie (ipv 2 wat Europees geregeld is), en als je via creditcard/paypal betaalt heb je iig kopersbescherming totdat het geleverd is. Scheelt toch 170 euro
[ Voor 68% gewijzigd door SeatRider op 09-07-2014 14:43 ]
Heb me hier een tijdje geleden ook in verdiept. Algemene indrukken die op internet te vinden zijn:mister_S schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 18:05:
Verkopen ze de RX100 mk2 by digitaland nou echt voor 459? En dat is gewoon een EU model met garantie etc.?
Het is waar, je krijgt het (meestal) gewoon geleverd. Het is wel belastingontduiking (je betaalt geen btw). Garantie heb je eigenlijk niet, mensen die garantie proberen te claimen vangen vaak bot. Klantenservice is er ook zo goed als niet, een eerste mailtje wordt vaak beantwoord maar zodra je dingen vraagt waar ze niet op wachten zetten ze je uren 'on hold' met de hoop dat je opgeeft.
Ik vond het risico te groot maar volgens mij zijn er ook mensen op GoT die hun product hebben ontvangen.
Ik heb hem voor 730 thuisgeleverd gehad denk ik. Wel nog niet veel tijd gehad om ermee te spelen, deels door het slechte weer. Indien je meer info wenst wil ik je wel een linkje sturen. Stuur dan een PBNoNickOne schreef op dinsdag 08 juli 2014 @ 14:40:
[...]
Scheelt dit veel? Heb je wellicht een linkje?
Zakjes voor de camera vinden is niet zo evident. Ik heb ook al aardig zitten rondkijken. Degene die jij daar toont is volgens mij niet groot genoeg (diepte is onvoldoende).maertenr schreef op maandag 30 juni 2014 @ 15:38:
[...]
Via een grote site, bij vragen kan PB ook
Nog anderen met suggesties voor een hoesje? Heb de Vanguard even bekeken maar denk dat ik toch iets zoek waar ook nog een extra batterij en geheugenkaartje in kan.
Misschien wel deze (case logic 302), goedkoop en zou moeten passen:
[afbeelding]
De Case Logic QPB-202 (10€ bij Mediamarkt) werkt wel, maar heeft maar 1 echte "opbergruimte" met een netje ernaast wel. Goed voor voorlopig, maar ik wil graag toch zelf ook nog iets beters.
De case van Gariz voor de RX100M3 (zwart/bruin) vind ik trouwens wel knap, maar ook erg duur
[ Voor 4% gewijzigd door modelstudent op 09-07-2014 21:54 ]
Ik heb de genoemde case inmiddels gekocht en de MK1 pas er in ieder geval prima in! In het voorvakje ook ruimte voor een extra batterij en een geheugenkaartje. Geheel voelt ook redelijk stevig 'gepad' aan en er is voldoende bescherming tussen de rits en de camera. Valt zeker niet tegen voor € 10modelstudent schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 21:42:
[...]
Zakjes voor de camera vinden is niet zo evident. Ik heb ook al aardig zitten rondkijken. Degene die jij daar toont is volgens mij niet groot genoeg (diepte is onvoldoende).
De Case Logic QPB-202 (10€ bij Mediamarkt) werkt wel, maar heeft maar 1 echte "opbergruimte" met een netje ernaast wel. Goed voor voorlopig, maar ik wil graag toch zelf ook nog iets beters.
De case van Gariz voor de RX100M3 (zwart/bruin) vind ik trouwens wel knap, maar ook erg duur
[ Voor 3% gewijzigd door maertenr op 10-07-2014 16:16 ]
Was dat eglobalcenter toevallig?maertenr schreef op woensdag 09 juli 2014 @ 14:09:
Mijn ervaring is dat het vrij goed werkt, zelf de MK1 via een soortgelijke retailer in Hong Kong ontvangen. Prima prijs en geen importproblemen. Garantie van 2 jaar is afkomstig van de retailer en niet van Sony, dus hoe het verloopt bij een defect is natuurlijk de vraag..
Ik zie dat de mark III daar nog maar 633 euro kost, op het ongeloofwaardige af...
Edit: hier zeggen ze echter wel expliciet dat het risico voor douanekosten bij de koper ligt:
16.2 When ordering goods from eglobalcentral.eu, import duties and tax are applicable on overseas deliveries, which are levied once the package of purchased goods reached specified destination. The import duties and taxes levied on the invoiced order, as well as courier’s custom handling fee and any indirectly related tax and duties arise from custom policies are responsibility of the buyer/recipient, eglobalcentral.eu has no control over these import duties or taxes. Any additional charges for custom clearance must be borne by you.
[ Voor 38% gewijzigd door SeatRider op 18-07-2014 17:02 ]
Ik wil een Nikon D90 gaan vervangen of in ieder geval een stuk minder gewicht mee gaan slepen op reizen en uitjes en dergelijke.
It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future
http://snapsort.com/compa...Cybershot-DSC-RX100/specs
Let op: de A5000 wordt zonder lens vergelijken vandaar dat de score lager uitvalt.
Kijk ook naar de image quality score
Verder: de RX100 past in je broekzak, de A5000 + lens niet.
[ Voor 38% gewijzigd door Whatson op 19-07-2014 23:04 ]

Post dan op z'n minst een fatsoenlijke review, zoals Heisenbug in "Sony RX100" doet.
[ Voor 89% gewijzigd door wappiewappie op 20-07-2014 13:33 ]
De prijs ontloopt elkaar niet veel, als je alleen de kitlens op de A5000 gaat gebruiken. Wil je een camera waar je in de toekomst meer uit kunt halen door aanvullende lenzen er bij te kopen of zie je dat niet gebeuren? Zo ja, dan zou ik voor de A5000 gaan, zo nee, dan de RX100.Garyu schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 17:26:
Ik zit te twijfelen tussen een RX100 en een alpha a5000 systeemcamera, die zich qua prijs niet veel ontlopen. Iemand hier voor een vergelijkbare keuze gestaan?
Ik wil een Nikon D90 gaan vervangen of in ieder geval een stuk minder gewicht mee gaan slepen op reizen en uitjes en dergelijke.
Wil je echt de Nikon de deur uit doen of wil je een camera voor er bij hebben? Nikon de deur uit, dan zou ik voor de A5000 gaan, anders voor de RX100, omdat de A5000 meer in het vaarwater van de Nikon zit en ik zowel een Nikon D90 als een A5000 niet direct logisch vind.
Wil je op uitjes en reizen een camera die je ontzettend makkelijk kunt meenemen, maar iets minder kwaliteit biedt of een camera die meer ruimte in beslag neemt, maar meer te bieden heeft? Is het de eerste optie, dan zou ik voor de RX100 kiezen, anders de A5000.
Ikzelf heb de RX100 en een paar familieleden van de A5000: de NEX-5r en de A6000 en zou nooit de ene of de andere de deur uit willen doen. De RX100 is lekker makkelijk mee te nemen naar feestjes en de A6000 neem ik mee naar plekken waar ik op mijn gemak kan fotograferen en er net even wat meer uit wil halen dan met de RX100 mogelijk is. Dat gezegd hebbende: de RX100 gaat een stuk vaker mee dan de A6000.
Image-quality schmimage-quality. Er zitten zoveel verschillen tussen die twee camera's dat het op het gekke af is om daar een nummer tussen de 1 en 100 aan te hangen. Bij dat soort scores ligt de nadruk zéér zwaar op aspecten die je misschien niet eens vaak gebruikt. Een héél klein beetje meer dynamisch bereik, één stopje beter bij weinig licht, een fractie scherper bij ISO 100 vanaf een statief in een studiosetting.Whatson schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 23:00:
http://snapsort.com/compa...-Sony-Cybershot-DSC-RX100
http://snapsort.com/compa...Cybershot-DSC-RX100/specs
Let op: de A5000 wordt zonder lens vergelijken vandaar dat de score lager uitvalt.
Kijk ook naar de image quality score
Verder: de RX100 past in je broekzak, de A5000 + lens niet.
Als je de keuze tussen een a5000 en een RX100 moet maken zou ik eerst kijken naar hoe hij vasthoudt en de bediening aanvoelt, of je hem in een broekzak/jaszak mee wil nemen, hoeveel je aan eventuele extra lenzen uit wil geven en of je daar überhaupt zin in hebt, of de lens die er bij de RX100 op zit wel is wat je nodig zou hebben etc.
Ik schiet nog met een Canon 5Dc. Qua sensor doet die ruim onder voor zo goed als alles wat er nu te koop is, en toch kan ik daar nog prima plaatjes mee afleveren. Beetje opletten op ISO 1600 omdat ik hem geen 2 stops kan pushen in lightroom, en hij is wat lomp groot, maar doet het nog OK, zelfs met crappy LCD op de achterkant.
Mijn Sony WX50 van 55 euro op marktplaats doet het trouwens ook erg fijn op vakanties
[ Voor 16% gewijzigd door TweakMDS op 20-07-2014 13:40 ]
Wat is jouw ervaring met de viewfinder van beide systemen? Zit er veel verschil in gebruikgemak/kwaliteit?Weakling schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:37:
[...]
Ikzelf heb de RX100 en een paar familieleden van de A5000: de NEX-5r en de A6000 en zou nooit de ene of de andere de deur uit willen doen. De RX100 is lekker makkelijk mee te nemen naar feestjes en de A6000 neem ik mee naar plekken waar ik op mijn gemak kan fotograferen en er net even wat meer uit wil halen dan met de RX100 mogelijk is. Dat gezegd hebbende: de RX100 gaat een stuk vaker mee dan de A6000.
De RX100 MK3 is met zijn 850€ niet vergelijkbaar.
En bedankt, nu moet ik eens gaan overwegen om ze allebei te gaan aanschaffenWeakling schreef op zondag 20 juli 2014 @ 13:37:
[...]
De prijs ontloopt elkaar niet veel, als je alleen de kitlens op de A5000 gaat gebruiken. Wil je een camera waar je in de toekomst meer uit kunt halen door aanvullende lenzen er bij te kopen of zie je dat niet gebeuren? Zo ja, dan zou ik voor de A5000 gaan, zo nee, dan de RX100.
Wil je echt de Nikon de deur uit doen of wil je een camera voor er bij hebben? Nikon de deur uit, dan zou ik voor de A5000 gaan, anders voor de RX100, omdat de A5000 meer in het vaarwater van de Nikon zit en ik zowel een Nikon D90 als een A5000 niet direct logisch vind.
Wil je op uitjes en reizen een camera die je ontzettend makkelijk kunt meenemen, maar iets minder kwaliteit biedt of een camera die meer ruimte in beslag neemt, maar meer te bieden heeft? Is het de eerste optie, dan zou ik voor de RX100 kiezen, anders de A5000.
De vergelijkingen in image-quality vind ik iets minder interessant, of de sensor nu een puntje meer of minder ruis geeft kan ik niet echt om wakker liggen, het gaat me meer om de combinatie handling (in het voordeel van de RX100) en creatieve mogelijkheden (in het voordeel van de A5000).
Inderdaad ligt de A5000 veel meer in het slootje van waar ik ervaring mee heb, namelijk een APS-C dSLR, met bijbehorende mogelijkheden. Het gewicht stoort me echter, waardoor de camera nogal eens thuis blijft, wat natuurlijk ultiem zonde is. Ik heb nog wel een pocket camera, maar daarmee is het niet echt leuk fotograferen. Hoewel ik de noodzakelijke informatie wel op een foto krijg, is het gewoon echt niet te vergelijken met de SLR-fotokwaliteit, waardoor die camera eigenlijk ook meestal thuisblijft. Voor de kiekjes waar de kwaliteit minder belangrijk is gebruik ik mijn telefoon wel
Ik zal ze gewoon allebei eens vast moeten houden en kijken of de A5000 klein genoeg is voor mijn wensen of dat ik toch nog een stapje kleiner wil gaan en de image-kwaliteit voor lief moet nemen. Ik weet wel dat de Nikon 1 serie voor mij niet interessant is, voordat ik daar aan ga beginnen ga ik zeker voor de Sony RX100 die ongeveer dezelfde kwaliteit in een veel handigere verpakking weet te bieden. Ik ga er verder nog eens over nadenken in ieder geval!
Als ik niet aan het sparen was voor een nieuwe keuken en een 6D, dan had ik ook wel een RX100 opgepikt, of misschien zelfs een Mk3.
Vooralsnog moet mijn E-PL5 met 20mm pancake het doen voor "compact".
Wellicht is mijn invulling van het begrip creativiteit iets anders, maar ik vind de RX100 daarin niet onder doen voor een A5000. Het enige is dat je met de RX100 vast zit aan de lens, waardoor je iets minder met scherpte diepte kan werken in vergelijking met een snelle (prime)lens op de A5000 en minder zoombereik hebt als met een dikke zoomlens op een A5000. Echter: als je start met alleen de kitlens op de A5000 zijn de creatieve verschillen in mijn ogen minimaal.Garyu schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:05:
De vergelijkingen in image-quality vind ik iets minder interessant, of de sensor nu een puntje meer of minder ruis geeft kan ik niet echt om wakker liggen, het gaat me meer om de combinatie handling (in het voordeel van de RX100) en creatieve mogelijkheden (in het voordeel van de A5000).
Ik kom ook van een dslr met primes. Overwoog de RX100 2 en 3 maar ben voor de Ricoh GR gegaan vanwege APS-C en scherpe prime lens. Teven is de grip , ,responsivenes, menu en intelbaarheid subliem tov een RX100. Geen wifi en zoom, maar ik mis mijn canon 50d niet. de Ricoh GR heeft specifieke eigenschappen ten goede voor straat fotografie.Garyu schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:42:
Zoom interesseert me niet, gebruik op mijn D90 ook vooral primes en een lichtsterke standaarden. Maar je commentaar is wel erg belangrijk, misschien staar ik me teveel blind op het verschil in sensorformaat?
Kijk ook eens naar de Nikon A. Kwalitatief ook erg goed. Ook een prime, en de testen zijn laaiend.
De drie camera's die ik noem maken allen prachtige foto's dat is zeker.
Ik vond het wel lef hebben een camera te kiezen met minder features. Maar meer voor het foto plezier Zoals gezegt geen enkele spijt van.
Je gaf al eerder aan dat je een beetje ruis meer of minder niet zo spannend vindt. Als je het verder ook geen ramp vindt dat je met een RX100 wat minder met scherpte diepte kan werken, als in: bij een portret makkelijk een lekker wazige achtergrond fotograferen, dan is het sensorformaat tussen een RX100 en een A5000 niet heel erg interessant meer als je op je A5000 met de kitlens werkt naar mijn mening.Garyu schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:42:
Zoom interesseert me niet, gebruik op mijn D90 ook vooral primes en een lichtsterke standaarden. Maar je commentaar is wel erg belangrijk, misschien staar ik me teveel blind op het verschil in sensorformaat?
Of ik heb echt een andere invulling van creativiteit. Je moet een RX100 in ieder geval zeker niet zien als een vervanging voor je D90 als je daar primes en andere lichtsterke lenzen op gebruikt. Een RX100 moet je (nou ja, moet niks natuurlijk) zien als een aanvulling op je D90 in dit geval.
En beiden niet interessant, want als ie niet een RX100 EN A5000 kan kopen, dan zeker niet een Ricoh GR en al helemaal niet een Nikon A.
[ Voor 11% gewijzigd door Plekuz op 24-07-2014 23:20 ]
Naast sensorformaat (klein betekent niet meteen slecht - uiteraard heeft een kleinere sensor wel z'n limieten)Garyu schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:42:
moet je ook kijken naar prijs/kwaliteit verhouding (persoonlijk vind ik de rx100m3 een ripoff voor wat je krijgt,
mensen moeten niet praten alsof je nu opeens FF kwaliteit in pocket formaat koopt. Zo klein is de RX100 ook weer niet, bij mij past ie echt niet in m'n broekzak. Wat eigenlijk nooit wordt meegenomen in de reviews is ergonomie van de RX100: ik vind het een hele nare camera om vast te houden ondanks dat ik geen grote handen heb. Zou zeker aanraden om de camera eerst in het echt eens vast te houden ipv blind bestellen.
RX100, niet de MK3 en de eerste RX100 past prima in een broekzak. De mijne wel tenminste. Ik geloof ook niet dat er maar iemand is die beweert dat het vergelijkbaar is met FF.Terryb47 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:23:
Naast sensorformaat (klein betekent niet meteen slecht - uiteraard heeft een kleinere sensor wel z'n limieten)
moet je ook kijken naar prijs/kwaliteit verhouding (persoonlijk vind ik de rx100m3 een ripoff voor wat je krijgt,
mensen moeten niet praten alsof je nu opeens FF kwaliteit in pocket formaat koopt. Zo klein is de RX100 ook weer niet, bij mij past ie echt niet in m'n broekzak. Wat eigenlijk nooit wordt meegenomen in de reviews is ergonomie van de RX100: ik vind het een hele nare camera om vast te houden ondanks dat ik geen grote handen heb. Zou zeker aanraden om de camera eerst in het echt eens vast te houden ipv blind bestellen.
Wat betreft vasthouden heb je helemaal gelijk. Kan nog zo'n goede camera zijn, als ie niet lekker vast te houden is ga je je er aan ergeren. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen gewenning kan zijn. Het is nieuw, dus voelt altijd even anders. Ikzelf heb er in ieder geval geen problemen mee, maar dat zul je idd zelf moeten ervaren.
[ Voor 10% gewijzigd door Plekuz op 24-07-2014 23:31 ]
Ik heb het idee dat mensen een beetje verblind raken door alle lovende reviews, dat ze denken dat de RX100M3 zo goed is en daarom de hoge prijs justified is. Maar in praktijk levert het niet veel betere platen op dan de oude RX100, waarom zou je dan het dubbele betalen voor de RX100M3? - niet alleen vanwege de viewfinder hoop ik...Weakling schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:25:
[...]
RX100, niet de MK3 en de eerste RX100 past prima in een broekzak. De mijne wel tenminste. Ik geloof ook niet dat er maar iemand is die beweert dat het vergelijkbaar is met FF.
Wat betreft vasthouden heb je helemaal gelijk. Kan nog zo'n goede camera zijn, als ie niet lekker vast te houden is ga je je er aan ergeren. Waarmee ik niet wil zeggen dat er geen gewenning kan zijn. Het is nieuw, dus voelt altijd even anders. Ikzelf heb er in ieder geval geen problemen mee, maar dat zul je idd zelf moeten ervaren.
Onwennigheid is één ding, maar als de camera gelijk niet lekker aanvoelt of dat ik na 5 minuten kramp in m'n hand krijg, dan valt de camera voor mij gewoon af. (ongeacht of de reviews zeggen dat het de beste camera ooit is) Dat had ik bijv. ook met de OMD -EM5, het moet niet zo zijn dat jezelf eerst een (custom)grip erop moet zetten...
Indien je een kleine, lichte camera zoekt maar er geen probleem mee hebt om die in een tas rond de schouder of nek te dragen dan zijn er voor die prijs waarschijnlijk betere alternatieven beschikbaar. Zeker als je kijkt naar de adviesprijs van de laatste generatie. Ik zou het er niet voor over hebben, tenzij je één kan scoren voor een zeer goede prijs. Tegenwoordig kan je wel een M1 of M2 vinden voor nette prijzen.
Begrijp me niet verkeerd, het is geen slecht toestel maar het heeft ook zijn minpunten zoals hierboven aangehaald. Net zoals ieder ander toestel trouwens. Zelf twijfelde ik destijds om een fotocamera gelijkaardig aan een Sony NEX 3/5 te kopen omdat ik die van een vriend ooit geleend had. Ik vond het een zeer leuk toestel, snel inzoomen, scherpstellen, ... en in een zeer compact formaat. Maar uiteindelijk was voor mij het belangrijkste dat het toestel nog iets compacter was en dan is de RX100 heer en meester wat mij betreft.
Dat ben ik volledig met je eens. Een viewfinder is handig, maar ik zie voor mezelf ook te weinig vooruitgang op andere punten om een Mk3 te kunnen verantwoorden. Beeldkwaliteit is niet heel veel beter en er is juist achteruitgang in de omvang, want dikker dan de Mk1 en die compactheid was voor mij nu juist een groot pluspunt.Terryb47 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:50:
Ik heb het idee dat mensen een beetje verblind raken door alle lovende reviews, dat ze denken dat de RX100M3 zo goed is en daarom de hoge prijs justified is. Maar in praktijk levert het niet veel betere platen op dan de oude RX100, waarom zou je dan het dubbele betalen voor de RX100M3? - niet alleen vanwege de viewfinder hoop ik...
Een custom grip gaat mij ook te ver en zoals ik al zei: als ie niet lekker genoeg in de hand ligt, dan kan het nog zo'n goede camera zijn, maar dan ga je je er aan ergeren. Wat ik persoonlijk wel heb is dat ik bij elke nieuwe camera moet "leren" om 'm vast te houden. Ik kan in ieder geval niet binnen 5 minuten zeggen of een camera het helemaal wel of niet gaat worden qua grip. Gelukkig kun je bij veel winkels binnen een week of twee zonder redenen je aankoop ongedaan maken.Onwennigheid is één ding, maar als de camera gelijk niet lekker aanvoelt of dat ik na 5 minuten kramp in m'n hand krijg, dan valt de camera voor mij gewoon af. (ongeacht of de reviews zeggen dat het de beste camera ooit is) Dat had ik bijv. ook met de OMD -EM5, het moet niet zo zijn dat jezelf eerst een (custom)grip erop moet zetten...
Behalve dan dat ik zelf al wel een NEX had gekocht (ik ben begonnen met de NEX-5), was ik het na een jaar of twee ook wel zat om iedere keer een camera om mijn nek te hangen. De compacte camera's voor de RX100 stelden mij steeds diep teleur (niet gek, want een veeeeel kleinere sensor dan de RX100) en daarom was ik voor de NEX gegaan als meest compacte van dat moment, totdat de RX100 om de hoek kwam zetten. Het de eerste en enige camera die ik vrijwel op de dag dat ie uitkwam gekocht heb en ik heb er geen moment spijt van gehad. Tuurlijk blijft er wel wat te wensen over, maar er schuilt echt een beest in het bedriegelijk kleine jasje.D-Three schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:05:
Naar mijn bescheiden mening is de RX100 de beste keuze indien je de best mogelijke beeldkwaliteit wil in een fotocamera wil die nog enigszins in een jas- of broekzak past. Dat is volgens mij de enige reden om een RX100 te kopen. Al groeit de RX100 een klein beetje met iedere generatie, net als de prijs blijkbaar.
...
Zelf twijfelde ik destijds om een fotocamera gelijkaardig aan een Sony NEX 3/5 te kopen omdat ik die van een vriend ooit geleend had. Ik vond het een zeer leuk toestel, snel inzoomen, scherpstellen, ... en in een zeer compact formaat. Maar uiteindelijk was voor mij het belangrijkste dat het toestel nog iets compacter was en dan is de RX100 heer en meester wat mij betreft.
Zelf heb ik de 1 en de 2 en heb de 2 altijd bij me (de 1 is in gebruik bij mijn dochter). Maar ik moet bekennen dat die bij de laatste vakantie nauwelijks gebruikt is. De recentelijk gekochte Fuji brengt veel meer foto-fun met zich ondanks het grotere formaat en de matige film kwaliteiten. Dat kwam eigenlijk door het ouderwetse en voor mij logischere knoppengevoel en ondanks het ontbreken van bijvoorbeeld een tiltscherm en allerhande foefjes. Ik was zelf dan ook erg verbaasd over dat analoge gevoel dat ik toch erg mis bij de Sony's (Nex of de RX100). Nu is de RX100 vergeleken bij de oudere Nexxen al een hele vooruitgang, maar het is toch allemaal erg electronisch en achter tig (sub)knopjes verstopt. Dat was me eigenlijk ontgaan in het enthousiasme voor de RX100. Niets ten nadele van de RX100 & co, maar hij is bij mij nu echt een camera voor "erbij" geworden als ik zuinig moet zijn met ruimte en gewicht.
Ik ben pas een maand naar Japan geweest en was het na anderhalve week behoorlijk zat om telkens de D90 + lenzen overal heen te sleuren, dus heb daar een RX100 (export versie) gehaald en geen moment spjit van gehadGaryu schreef op zaterdag 19 juli 2014 @ 17:26:
Ik zit te twijfelen tussen een RX100 en een alpha a5000 systeemcamera, die zich qua prijs niet veel ontlopen. Iemand hier voor een vergelijkbare keuze gestaan?
Voor grote toeristische attracties en tempels de D90 mee en voor door de stad/s'avonds de RX100 mee, voor mij is dit echt een ideale combinatie
Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.
Ik vertrek zelf binnenkort naar Japan voor een trip en heb vandaag de RX100M3 besteld. Best een moeilijke keuze, want er zijn andere camera's die op vlakken beter zijn. Wat voor mij de doorslag gaf is de combinatie van heel compact, redelijk geschikt zoombereik (voor stad, landschappen en portretten) en lichtsterke lens. De originele RX100 is nu voor een stuk minder geld te krijgen en biedt een bijna vergelijkbare beeldkwaliteit.messi schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:40:
[...]
Ik ben pas een maand naar Japan geweest en was het na anderhalve week behoorlijk zat om telkens de D90 + lenzen overal heen te sleuren, dus heb daar een RX100 (export versie) gehaald en geen moment spjit van gehad![]()
Voor grote toeristische attracties en tempels de D90 mee en voor door de stad/s'avonds de RX100 mee, voor mij is dit echt een ideale combinatie
We gaan ook backpacken en ik keek nogal op tegen lenzen verwisselen en alle spullen die je dan mee hebt. Zoiets als een GM1 + 12-35 f/2.8 geeft waarschijnlijk een betere kwaliteit en is prettiger in gebruik, maar dan heb je het wel over een flink duurder pakket.
Daarnaast is er nog een pak aan andere leuke high end compacts: Olympus XZ-2, Fujifilm X20, Canon S120, Panasonic Lumix LX7, etc. Wat een luxe dat er zoveel goede camera's zijn te krijgen...
Ik heb het ze gevraagd per mail, op de website staat immers duidelijk dat je alleen de genoemde prijs hoeft te betalen en dat hebben ze bevestigd. Zij nemen de eventuele kosten op zich voor BTW en heffingen:SeatRider schreef op vrijdag 18 juli 2014 @ 16:49:
[...]
Was dat eglobalcenter toevallig?
Ik zie dat de mark III daar nog maar 633 euro kost, op het ongeloofwaardige af...
Edit: hier zeggen ze echter wel expliciet dat het risico voor douanekosten bij de koper ligt:
[...]
" With regard to your query, we would like to confirm that orders placed on our site, are shipped out from our Hong Kong Warehouse as we are a Hong Kong Based company. The invoice we send is based only on the price of the item, any tax or vat amount will not be indicated on the invoice
However, we ship our orders with special logistics arrangement and therefore all you will need to pay is the prices on website, no VAT, import fees nor hidden charges involved for the customer on any order. Any VAT or customs duties incurred will be settle by eGlobaL. The price you see on the website is the final price you pay for the product."
Nu heb ik verder gezocht naar hoe dat kan en er blijkt een route te zijn via Gibraltar. Daar wordt kennelijk geen BTW geheven, maar omdat het onderdeel uitmaakt van het Verenigd Koninkrijk is het wel binnen de EU. Ik vermoed dus dat er een soort administratieve truc is waarbij het lijkt also het product wordt geïmporteerd via Gibraltar en dat er daardoor naar andere landen in de EU geen verdere handelsbelemmeringen zijn.
http://en.wikipedia.org/w...Gibraltar#Value_added_tax
Of het je waard is om een paar honderd euro te besparen moet je uiteraard zelf weten. Als er iets mis is met het apparaat heb je een hoop meer gedoe. En als je het doet moet je moreel gezien toch ook iets van een accessoire aanschaffen in de 'bricks and mortar' store waar je die camera's hebt uitgeprobeerd...
Waar staat dat dan op hun site? In hun algemene voorwaarden zeggen ze expliciet het tegenovergestelde iigbilgy_no1 schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 23:11:
[...]
Ik heb het ze gevraagd per mail, op de website staat immers duidelijk dat je alleen de genoemde prijs hoeft te betalen
Ik vraag het ze ook maar even per mail, dan heb ik in elk geval bewijsmateriaal. En betalen via paypal, zodat ik altijd nog een dispute kan openenen dat hebben ze bevestigd. Zij nemen de eventuele kosten op zich voor BTW en heffingen:
" With regard to your query, we would like to confirm that orders placed on our site, are shipped out from our Hong Kong Warehouse as we are a Hong Kong Based company. The invoice we send is based only on the price of the item, any tax or vat amount will not be indicated on the invoice
However, we ship our orders with special logistics arrangement and therefore all you will need to pay is the prices on website, no VAT, import fees nor hidden charges involved for the customer on any order. Any VAT or customs duties incurred will be settle by eGlobaL. The price you see on the website is the final price you pay for the product."
Ja, ik zie het nu ook niet meer zo staan. Ik keek op de Franse versie en daar stond het overigens nog wel in de algemene voorwaarden: het getoonde bedrag is de uiteindelijke prijs die je betaalt.SeatRider schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 09:36:
[...]
Waar staat dat dan op hun site? In hun algemene voorwaarden zeggen ze expliciet het tegenovergestelde iig
Ben beniewd. Misschien heeft de NL Douane deze 'loophole' inmiddels gesloten?
Edit: gedaan. Nu maar afwachten!
[ Voor 9% gewijzigd door SeatRider op 11-08-2014 16:27 ]
Die van mij is vandaag aangekomen.SeatRider schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 12:54:
Ze hebben mij inmiddels per mail bevestigd dat ik niks extra hoef te betalen, met exact dezelfde tekst als die jij ook kreeg. Nu ga ik hem maar eens bestellen denk ik
Edit: gedaan. Nu maar afwachten!