Acties:
  • 0 Henk 'm!
Er is geen review van de RX100 II, een camera die net aangekondigd is heeft alleen previews.

Over de WiFi feature, dat zijn inderdaad de dingen waar het voor gebruikt word.
Zie bijvoorbeeld hoe de E-P5 dat doet:

[YouTube: http://www.youtube.com/watch?v=i5rxhnqXc9k]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 28-06 11:37
De wifi zal misschien wel zoals bij de Nex6 en co zijn. dus met name afspelen en remote ontspannen via je smartphone.
De hotshoe is wel een handige aanvulling hoewel die in de praktijk bijna niet gebruikt zal worden. De wat lichtgevoeligere sensor schijnt pas vanaf iso 400 tot zijn recht te komen maar het verschil is marginaal. Het scherm is eigenlijk het enige echte voordeel. Al met al een zinvolle aanvulling, maar niet schocking (genoeg). De extra prijs vind ik zelf te hoog aangezien de straatprijs van de "oude" ook al onder druk staat. Het verschil wordt dan nog groter en zit op minimaal € 150. Voor de meeste consumenten is de "oude" dan de (veel) betere keuze. Voor dat bedrag heb je ook al een goede nex.. Maar goed, die is niet zo lekker klein.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 12:52

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op pagina 7 staan fullsize samples die supposedly van raw komen, maar die lijken alsnog superveel ruisreductie te hebben. Zou Sony de RAWs tweaken of zou het door EXMOR R komen. Zover ik weet is er ook nog geen officiële raw support voor de meeste software dus... Hmm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een of andere Sony Livestream over de RX100II en RX1R op amazon.com/camera om 19:00.
via: http://www.sonyalpharumor...sony-at-10am-pacific-time

Vreemd, wat moeten ze daar nou 'live' over zeggen. Twitter vragen beantwoorden enzo ... spannend. }:|

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 01-07-2013 18:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Deze was nog niet gepost geloof ik. Verschil in ISO performance is precies 1 stop. Very nice.

http://www.imaging-resour...100-ii/sony-rx100-iiA.HTM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-12-2024

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Op 100% cropped, pixel peeping niveau is er verschil te zien bij ISO6400. Maar eerlijk gezegd pixel peep ik vrijwel nooit en kom ik zelden op ISO3200, laat staan 6400. Technisch gezien is de sensor van de RX100Mk2 een tikje beter in low light, maar ik denk niet dat ik daar in de praktijk ook maar iets van zou merken. Kies je voor de Mk2, dan is dat denk ik eerder vanwege de hotshoe en tiltscreen, dan voor dit in mijn ogen niet al te grote verschil in low light performance.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Iemand nog een tip voor een hoesje voor de RX100. Zoek er één waarin hij perfect inpast, maar niet zo duur als die originele van Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
joffrey19 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:34:
Iemand nog een tip voor een hoesje voor de RX100. Zoek er één waarin hij perfect inpast, maar niet zo duur als die originele van Sony.
Ik heb deze van Vanguard:
http://www.vanguardworld....detail-1-1-Pouch-779.html

voor een paar euro bij de MM gekocht en past perfect.

"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."

Acties:
  • 0 Henk 'm!
How about deze (als die nog te vinden is): http://www.sony.nl/product/dcc-cases/lcs-hh
Of bedoel je een (p)leather half-case ? Dan zou ik eens op e-bay kijken. :)

[ Voor 34% gewijzigd door jesper86 op 03-07-2013 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• joffrey19
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 11-01-2024
Weakling schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 11:43:
[...]

Ik heb deze van Vanguard:
http://www.vanguardworld....detail-1-1-Pouch-779.html

voor een paar euro bij de MM gekocht en past perfect.
Ok tnx, ga ik even voor kijken dan.
jesper86 schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 12:39:

How about deze (als die nog te vinden is): http://www.sony.nl/product/dcc-cases/lcs-hh
Of bedoel je een (p)leather half-case ? Dan zou ik eens op e-bay kijken. :)
Die imitatie sony case is wel mooi, maar duurt weer zo lang voordat dat geleverd is en heb er snel één nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87302

Is de kwaliteit van de RX100 II vergelijkbaar met M4/3 van een jaar of twee geleden? Ding komt uiteraard niet in de buurt van de Olympus OMD, dunkt mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nouja, moeilijk te zeggen. Het heeft de detail en degelijke low noise. Dus de n00bs zullen geen verschil merken. :9 Maar het mist toch net een beetje van die punch, net als apsc versus fullframe zegmaar. Maar het grootste nadeel is volgens mij toch de dynamic range, met name highlight recovery. En de lens is duidelijk een compromis ten bate van het zakformaat.

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 04-07-2013 12:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raven22
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 25-06 22:27
Hoe zit het met garantie als je hem bij Amazon in de UK koopt? Kun je dan terecht bij Sony NL?
Hij is nu 499 incl verzenden in de UK.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 28-06 16:32
Heb de RX100 MII besteld via de website, verwachte levertijd 19-23 juli.

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marc08
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23-06 12:15
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:04:
Hoe zit het met garantie als je hem bij Amazon in de UK koopt? Kun je dan terecht bij Sony NL?
vraag ik me nu ook af. Ik wil de camera ook kopen in Engeland of Frankrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
raven22 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 13:04:
marc08 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:09:
vraag ik me nu ook af. Ik wil de camera ook kopen in Engeland of Frankrijk.
Ik zie zo in de algemene garantievoorwaarden niks staan over het land van herkomst voor de aankoop, op deze zin na, die ik op meerdere manieren kan lezen:
De Sony vestiging die deze garantie geeft en de daaruit voortvloeiende verpichtingen zal nakomen, vindt u in dit garantiebewijs of bijgevoegde document van het land waar u aanspraak maakt op garantieservice.
Ik denk dat een mailtje naar Sony meer zekerheid geeft.
http://www.sony.nl/support/nl/warranty
http://www.sony.nl/support/nl/warranty/general

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
Iemand hier die hem (de M2) besteld heeft waar hij al onderweg is? :)

[ Voor 6% gewijzigd door Th1x4nG op 17-07-2013 08:17 ]

R7 5700X · 32 GB · RTX 3080 · PG279Q — M4 Mac Mini — M1 MacBook Air — Galaxy S23 — 65" G3 — DS415+ · 40 TB SHR — X1 PHEV 30e

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Resinman
Sony RX100 II review (vertaling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
De mijne is zonet verzonden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Ah tof! Ik ben benieuwd hoe ie gaat bevallen. Had je de RX100 ook of is dit je eerste RX?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
Het is mijn eerste RX, had hiervoor een HX7V maar die heeft moederlief in het water laten vallen enkele maanden geleden. Was toen op de RX100 gestoten, maar die was al zo lang op de markt dat ik beslist heb te wachten op een opvolger. En dan maar meteen voorbesteld. Maandag wordt hij geleverd, ben eens benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-05 15:08
Wat heb je betaald als ik vragen mag? Scheelt het veel met de RX100 MK1? Ben nog aan het twijfelen.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Ik zie zo in de algemene garantievoorwaarden niks staan over het land van herkomst voor de aankoop, op deze zin na, die ik op meerdere manieren kan lezen:

Ik denk dat een mailtje naar Sony meer zekerheid geeft.
http://www.sony.nl/support/nl/warranty
http://www.sony.nl/support/nl/warranty/general
Ik heb ruim twee maanden inderdaad netjes naar Sony support geschreven maar ik moet nog antwoord van ze krijgen denk niet dat ze daar iets zwart op wit over willen melden om te voorkomen dat men massaal uit buitenland importeert.

"I don't have any solution but I certainly admire the problem." -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kom net deze tegen, RX100 v1 met Gariz case, en zijn flink duur die cases.
http://link.marktplaats.nl/699222529

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
ErikRo schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:55:
Wat heb je betaald als ik vragen mag? Scheelt het veel met de RX100 MK1? Ben nog aan het twijfelen.
Is via de Sony-site, dus gewoon 749.

In principe dan toch, want via een goede kennis gekocht met personeelskorting.

[ Voor 39% gewijzigd door Th1x4nG op 21-07-2013 07:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zuldjan
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 08-09-2023
ErikRo schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 20:55:
scheelt op het moment toch een kleine 200 euro en beeldqualitatief gezien is de MK2 niet bijzonder veel improved. als je een voetje + klapschermpje leuk vind zou ik voor de mk2 gaan, wil je een hele goede compact, en heb je niet 123 de behoefte aan een voetje/klapscherm, gewoon mk1 zou ik zeggen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
De jongens van Hasselblad zijn weer bezig
http://www.sonyalpharumor...xurious-sony-rx100-clone/
We spuiten de body zilvergrijs, schroeven een plankje op de grip, plakken een H er op et voila een 600 dollar camera moet ineens 1600 dollar opbrengen. Bizar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PowerUp
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 27-06 10:48
(jarig!)
Zal wel net zo'n "succes" worden als die verbouwde NEX-7 van ze :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Th1x4nG
Mijn Mk II is binnen, ben nog aan het verkennen en aan het verdwalen in de menu's. Als er iemand iets specifieks wil weten, kan ik daar wel een antwoord op proberen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vndk
  • Laatst online: 26-06 12:54
Is het mogelijk om GPS gegevens van een mobiele telefoon via de WiFi te gebruiken ?
Of weet iemand een andere oplossing voor het toevoegen van GPS gegevens aan de foto's ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Azrael
  • Laatst online: 17-06 11:14
Via software toevoegen. Ik gebruik daar zelf Breezebrowser of Downloader voor, maar er zijn vast vele programma's die dat kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikRo
Even wezen spelen met met mn RX100 (mark1).
1 ding snapte ik niet. Als ik helemaal uitzoom heb ik 1.8 en dat werkt ook van dichtbij echter als ik 20 meter van het object stond (onder het motto dan crop ik wel) gaf het scherm 4.9 in of uitgezoomd maakte niet uit. dat vind ik vreemd. Op een paar meter afstand was het geen probleem.

Camera staat staat op 2:3 ingesteld en sRGB (geen adobeRGB) zijn dat goede standaard instellingen of is wat anders gebruikelijker?

Verder iemand nog een tip voor een goede gratis RAW editor of kun je niet zonder Lightroom voor wat kleuren ophalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-05 06:45
Voor een gratis RAW editor zou je naar LightZone kunnen kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 00:19
Ik overweeg om m'n M43 systeem te verkopen en over te stappen op de RX100 MKII. Compactheid en de video mogelijkheden zijn een groot plus punt.

Als ik de camera instel op AF kan ik aan de ring draaien om AF te overriden en over te gaan op MF met peak
focussing?
Kan ik makkelijk wisselen tussen de video modes van 24p, 25p, 30p, 50p en 60p?
Bij panning shots moet ik de IS modus uitzetten?

Heeft iemand een leuke set aan RX100 portretten?

[ Voor 6% gewijzigd door Furfoot op 06-08-2013 11:03 ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 22:30
Ik heb sinds 2 dagen de RX100 , ben hem een beetje aan het ontdekken , heb vragen als ik hem aan zet dan verschijnt bovenin ,onder het 50I symbool 4 symbolen naast elkaar het begint met 2 (( dan een handje dan fotofilm symbool en daarnaast soms een uitroepteken , het gebeurt regelmatig dat al deze symbolen samen knipperen , iemand een idee waarom dat is ?

En 2e vraag je kan er HDR foto,s mee maken , ik bergijp wat dat is maar wat houdt DRO foto,s in , wat is het verschil met HDR .
Klopt het dat HDR foto,s die de RX100 maakt niet zo,n dramatisch effect hebben als dat je een foto met een HDR programma bewerkt ?

Alvast bedankt .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37
Gisteren als lightning deal van Amazon UK de RX100 gekocht voor £ 329 incl gratis verzenden naar NL. Het is dus het vorige model, maar voor de helft van de prijs van de nieuwe zie ik de RX100 wel zitten. Ben zeer benieuwd!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plekuz

Plekuz

available in strong mint

Topicstarter
Napsju schreef op dinsdag 01 oktober 2013 @ 23:24:
Gisteren als lightning deal van Amazon UK de RX100 gekocht voor £ 329 incl gratis verzenden naar NL. Het is dus het vorige model, maar voor de helft van de prijs van de nieuwe zie ik de RX100 wel zitten. Ben zeer benieuwd!
Goeie deal! Persoonlijk vind ik de verschillen met de MKII niet interessant en al helemaal niet als je de eerste versie voor ongeveer de helft van de prijs kunt krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Verder iemand nog een tip voor een goede gratis RAW editor of kun je niet zonder Lightroom voor wat kleuren ophalen?
Ik zou geen moment twijfelen en meteen Lightroom aanschaffen. Echt een onmisbaar en zeker niet te duur (momenteel 20% korting bij Adobe) programma voor ordening van je catalogus en voor RAW-bewerking. Je kunt ook het lensprofiel van de RX100 inladen, handig voor het corrigeren van foto's.

[ Voor 4% gewijzigd door prijk op 03-10-2013 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwchess
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
prijk schreef op donderdag 03 oktober 2013 @ 10:14:
[...]
Je kunt ook het lensprofiel van de RX100 inladen, handig voor het corrigeren van foto's.
Weet je dat zeker? Ik kan het nl. niet vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno
  • Laatst online: 15:29

Grozno

acts without consequence!

RX1 heeft wel een profiel in Lightroom, RX100 heb ik ook nog niet gezien. Volgens een topic op het Adobe-forum zou het profiel echter aanwezig zijn vanaf versie 4.2.

Advocatus ineptias | Free Speech Online

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prijk
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Je kunt het profiel downloaden met Adobe Lens Profile Downloader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-06 13:42
Uiteindelijk na lang research gedaan de RX100 gekocht als eerste 'echte' camera. Met een kleine op komst wilde ik voor foto's niet meer afhankelijk zijn van me iphone 5 om foto's te nemen want deze waren toch snel onscherp bij minste of geringste beweging.

Als beginnende ' fotograaf' is de RX100 natuurlijk niet de meest voor de hand liggende keuze en de vele mogelijkheden overvielen me nogal eerlijk gezegd.

Ik heb nu het boek Photographer’s Guide to the Sony DSC-RX100 van Alexander Knight voor 5 euro gekocht in de iBook store van Apple en dit is echt een aanrader voor beginners als ik, maar volgens mij is het ook erg nuttig voor de gevorderden onder ons.

Wat een een fantastische foto's kan je maken zeg met de RX100 echt niet normaal, wat eerste resultaten.

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/2ur73f9.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/yf7k5.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door kheowkul op 18-11-2013 10:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niet normaal !

Tip. Die laatste foto is een mooi voorbeeld waar met gebruik van RAW een beetje highlight recovery en witbalans correctie achteraf wel van pas zou komen. Met Lightroom bijvoorbeeld of een gratis alternatief. :)

Leuke bokeh en perspectief in de eerste foto.

ps. Als je foto's wil delen op fora kan je bijvoorbeeld iets als Flickr gebruiken en dan de BBCode hier kopieren plakken. 8)

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 18-11-2013 10:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
jesper86 schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:15:
Niet normaal !

Tip. Die laatste foto is een mooi voorbeeld waar met gebruik van RAW een beetje highlight recovery en witbalans correctie achteraf wel van pas zou komen. Met Lightroom bijvoorbeeld of een gratis alternatief. :)

Leuke bokeh en perspectief in de eerste foto.

ps. Als je foto's wil delen op fora kan je bijvoorbeeld iets als Flickr gebruiken en dan de BBCode hier kopieren plakken. 8)
Thumbnails aangepast. Heb Lightroom geïnstalleerd, ga daar vanavond ff verder mee spelen :)

Hoe schieten jullie het liefst? In raw+jpeg, alleen RAW of alleen jpeg?
En wat gebruiken jullie als cloud backup? Schiet nu RAW+jpeg dus m'n 100 gb dropbox loopt aardig snel vol nu met 20mb raw bestanden. Jammer dat Everpix gestopt is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat hangt er vanaf hoe comfortabel je ben met de RAW workflow, want je zal dan altijd je eigen JPG'tjes moeten exporteren. Sommige camera's maken hele mooie JPEGs en andere wat minder, het is ook een kwestie van smaak of ze bruikbaar/acceptabel zijn of niet. Maar het voordeel van RAW-only is dan natuurlijk wel weer dat je alleen de beste foto's naar JPEG hoeft om te zetten - voor print of presentatie, dat scheelt ook weer ruimte .. naast dat ze potentieel een stuk mooier kunnen worden! Maar correcties die de camera normaal doet in de JPG's zal je met RAW dan dus zelf moeten doen (soms zo simpel als lenscorrectie aanvinken), maar pas dus op dat RAW niet per definitie beter is, er zit alleen een stuk meer potentie in als je bereid ben om het eruit te halen!

[ Voor 20% gewijzigd door jesper86 op 18-11-2013 10:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
kheowkul schreef op maandag 18 november 2013 @ 10:40:
[...]

Thumbnails aangepast. Heb Lightroom geïnstalleerd, ga daar vanavond ff verder mee spelen :)

Hoe schieten jullie het liefst? In raw+jpeg, alleen RAW of alleen jpeg?
En wat gebruiken jullie als cloud backup? Schiet nu RAW+jpeg dus m'n 100 gb dropbox loopt aardig snel vol nu met 20mb raw bestanden. Jammer dat Everpix gestopt is.
Ik schiet enkel RAW met mijn RX100 en bewerk altijd in Lightroom met publicatie naar flickr. RAW+jpg zit de camera buffer sneller van vol en moet je ook langer wachten met wegschrijven naar memory card.
Cloud backup gebruik ik crashplan.com voor 4 euro per maand, let op dit is dus een BACKUP en niet sync/werk ruimte.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
Furfoot schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:04:
[...]

Ik schiet enkel RAW met mijn RX100 en bewerk altijd in Lightroom met publicatie naar flickr. RAW+jpg zit de camera buffer sneller van vol en moet je ook langer wachten met wegschrijven naar memory card.
Cloud backup gebruik ik crashplan.com voor 4 euro per maand, let op dit is dus een BACKUP en niet sync/werk ruimte.
Heeft crashplan ook selective sync zoals dropbox? In principe hoeft alleen me folder met photos gebackuped te worden. Merk inderdaad een vertraging met wegschrijven met RAW+JPEG terwijl de SD card class 10 is.
Overweeg ook Flickr te gaan gebruiken, 1 TB ftw ;), maar die ondersteund geen RAW begreep ik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
kheowkul schreef op maandag 18 november 2013 @ 11:14:
[...]

Heeft crashplan ook selective sync zoals dropbox? In principe hoeft alleen me folder met photos gebackuped te worden. Merk inderdaad een vertraging met wegschrijven met RAW+JPEG terwijl de SD card class 10 is.
Overweeg ook Flickr te gaan gebruiken, 1 TB ftw ;), maar die ondersteund geen RAW begreep ik?
Crashplan is geen sync het is een backup. Dus je maakt een selectie van de directories die je wilt backuppen. Je gebruikt het niet om al je devices toegang te geven tot die informatie. Het is puur voor disaster recovery.

Mijn workflow is als volgt:

SD kaart in PC stoppen
In Lightroom selectie maken van foto's die ik wil importeren
Foto's bewerken in Lightroom
Foto's die ik wil delen stuur ik via Lightroom naar flickr toe.

RAWs blijven op HD staan en via Lightroom gaan er jpg's naar flickr toe.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Passende naam die crashplan.com want Firefox crasht inderdaad als ik die site bezoek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Net terug van mn vakantie in Nepal daar mooie foto,s gemaakt met oa de RX100 .
Echter de draairing aan de voorzijde draait erg zwaar dit is in Nepal al begonnen , zou de verschillende weers omstandigheden er iets mee te maken kunnen hebben ? We zijn bij zo,n 0 graden op 5000m hoogte geweest en bij zo'n 30 graden en erg vochtig in de lagere gebieden .

Wat zou ik er zelf aan kunnen doen om dit zware draaien te verhelpen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 21:02
Hier ook een zeer tevreden eigenaar van de RX100. :) (v1 dus)
Hij maakt (meestal) echt geweldige foto's, en vooral de depth of field is echt nice voor een 'compact cameratje'.

Het 'probleem' is dat hij dit een beetje te vaak toepast.. dus vrijwel alles buiten het focus punt wordt gewoon wazig. Vaak geeft dit een mooi effect, maar soms wil je ook 'de rest' wel eens scherp in beeld hebben. :7
Misschien zie ik een functie over het hoofd waarmee je dit snel kan aanpassen, maar elke keer handmatig
door al die menu's heen klikken en scrollen is alles behalve praktisch..
Iemand tips over hoe dit wat praktischer opgelost kan worden? :P

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
SmiGueL schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:37:
Modus wiel op A zetten en dan aan het achterste wieltje draaien om de apperture hoger te zetten.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Misschien zie ik een functie over het hoofd ..
Fotografie über basics les 1. :9 :)

Maar inderdaad de [A]perture (Diafragma) bepaald de scherptediepte. Klein getal, korte scherptediepte. Dat wil je dus omhoog halen. *als daar genoeg licht voor is, of de iso iets omhoog kan om dat te compenseren. Het diafragma heeft namelijk effect op de sluitertijd, en dan is de foto snel bewogen (niks komt gratis). Let op de sluitertijd dus, liever niet onder de 1/60 belanden, alleen met statische onderwerpen kan je mss met langzamere tijden wegkomen vanwege de beeldstabilisatie.

[ Voor 27% gewijzigd door jesper86 op 18-11-2013 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
Hier ook een zeer tevreden eigenaar van de RX100. :) (v1 dus)
Hij maakt (meestal) echt geweldige foto's, en vooral de depth of field is echt nice voor een 'compact cameratje'.

Het 'probleem' is dat hij dit een beetje te vaak toepast.. dus vrijwel alles buiten het focus punt wordt gewoon wazig. Vaak geeft dit een mooi effect, maar soms wil je ook 'de rest' wel eens scherp in beeld hebben. :7
Misschien zie ik een functie over het hoofd waarmee je dit snel kan aanpassen, maar elke keer handmatig [abbr=Uit m'n hoofd: pijltje naar beneden, dan paar keer naar links scrollen, dan de DOF helemaal naar beneden scrollen, dan toepassen]door al die menu's[/abbr] heen klikken en scrollen is alles behalve praktisch..
In het boek van Alexander Knight las ik dat je in MR (memory recall) mode drie presets kan aanmaken met je gewenste instellingen en deze snel kan toepassen dmv deze mode.

“When you turn the mode dial to the MR position (shown in Figure 3-45) and then select one of the 3 groups of settings that can be stored there, you are, in effect, selecting a custom-made shooting mode that you have created yourself using your own favorite settings. You can set up the camera exactly as you want it, with stored values for items such as shooting mode, shutter speed, aperture, zoom amount, white balance, ISO, and other menu settings, and then recall all of those values instantly just by turning the mode dial to the MR slot and selecting option 1, 2, or 3 on the Memory Recall screen. And, with the RX100, unlike some other camera models, you can store settings for any shooting mode, including the Auto and Scene modes.”

Excerpt From: Alexander S. White. “Photographer's Guide to the Sony DSC-RX100.” iBooks. https://itun.es/nl/2rsDI.l

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Laatst online: 21:02
Bedankt voor de reacties. :)

Ik ben me er van bewust dat mijn kennis vrij nihil is op dit vlak, maar ik zal me binnenkort eens wagen aan wat tutorials. Ook spelen met de RAW foto's in Photoshop lijkt me wel interessant. Het instellen van die profielen / presets lijkt mij wel wat, gezien het constant navigeren door dat toch al niet te snelle menu alles behalve praktisch is. :P

[ Voor 9% gewijzigd door SmiGueL op 18-11-2013 13:46 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
Iemand ervaring met tools om handmatig GPS geotagging metadata toe te voegen aan foto's? Jammer dat de RX100 dit niet ondersteund out of the box.

Gaat echt om software tools. Ik ga niet met een GPS tracker rondlopen, heb al genoeg apparaten bij me :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kheowkul schreef op maandag 18 november 2013 @ 14:10:
Iemand ervaring met tools om handmatig GPS geotagging metadata toe te voegen aan foto's?
Lightroom. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kheowkul
Haha, dan hoef ik dus niet verder te zoeken. 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 29-06 12:43
Het is weer zover met de lightning deals bij Amazon, net een RX100 besteld voor 363 euro. Ik was al lang aan het twijfelen maar de prijs weerhield mij een beetje. Nu kon ik het toch niet meer laten. ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:37
Mooie prijs! Die van mij komt ook van Amazon. Veel plezier er mee!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slashdotter
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
D-Three schreef op maandag 25 november 2013 @ 23:59:
Het is weer zover met de lightning deals bij Amazon, net een RX100 besteld voor 363 euro. Ik was al lang aan het twijfelen maar de prijs weerhield mij een beetje. Nu kon ik het toch niet meer laten. ;-)
Link? Voor 363 wil ik m ook wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slashdotter schreef op dinsdag 26 november 2013 @ 21:01:
[...]
Link? Voor 363 wil ik m ook wel
Lightning deals zijn van korte duur, dus dat is alweer voorbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Inderdaad. En toen ik na mijn post gisteren terug keek, was ie blijkbaar al uitverkocht nog voor de aanbieding afgelopen was. De prijs in ponden was nu dezelfde maar dus iets duurder in euro. Ondanks dat ik free shipping heb gekozen, zou ik hem donderdag al in huis hebben. En dan even kijken of het ding mij wel bevalt :P Trouwens van pas want binnenkort een weekendje weg, ideaal om eens te testen!

Ik zit me net te bedenken dat ik geen SD kaart heb meebesteld. Zou een 8GB class 4 kaartje voorlopig voldoen? Ik denk dat het toch wat krap zal zijn, zeker als er een paar hd filmpjes mee gemaakt zullen worden.

[ Voor 32% gewijzigd door D-Three op 26-11-2013 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Heeft imho weinig zin om te bezuinigen op een kaartje, en enige betrouwbaarheid/snelheid is ook wel fijn.
Goedkope kaartjes zou ik niet aanraden voor dierbare vakantiefoto's of wat dan ook.

Een beetje ruimte is zeker met 20.2MP (en 1080p filmpjes indd) niet vervelend. :) Al zou je ook wel met 16GB weg kunnen komen als je zeker weet geen RAW te willen gebruiken, maar die optie zou ik toch wel open houden met een camera als deze waar dat echt nut kan hebben.

Deze is aardig de gulden middenweg of eigenlijk nog iets erboven: http://www.dataio.nl/prod...s-10-uhs-i-45mbs-sandisk/ (kost €120 bij de mediamarkt) :+ of http://www.dataio.nl/prod...s-10-uhs-i-45mbs-sandisk/

[ Voor 43% gewijzigd door jesper86 op 27-11-2013 11:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Class 4 is wel trager met het wegschrijven van de buffer. Er zit geen verschil tussen een 45MB/s en een 95MB/s kaartje in de RX100 dus ik zou voor de 32GB 45MB/s variant gaan.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

ramrodwillem schreef op maandag 18 november 2013 @ 12:26:
Net terug van mn vakantie in Nepal daar mooie foto,s gemaakt met oa de RX100 .
Echter de draairing aan de voorzijde draait erg zwaar dit is in Nepal al begonnen , zou de verschillende weers omstandigheden er iets mee te maken kunnen hebben ? We zijn bij zo,n 0 graden op 5000m hoogte geweest en bij zo'n 30 graden en erg vochtig in de lagere gebieden .

Wat zou ik er zelf aan kunnen doen om dit zware draaien te verhelpen ?
Ah, dat is interessant! Heb de camera vandaag aangeschaft om dienst te doen op mijn Nepal reis. Heb je toevallig Kathmandu en een trekking gecombineerd (Annapurna of Everest base camp)? Zoja, heb je wat resultaat foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Ja , Kathmandu en daarna 9 de daagse trekking Helambu-Gosaïnkunda Lake .
Hij maakt prima foto,s goed scherp en prima van kleur en ook de video kwaliteit is prima , ik heb geen foto's on-line staan , maak altijd een foto/video reprtage in FCP en maak er altijd een mooi foto boek van .

Weet dus niet of die problemen door de vocht/weer en of hoogte komen , heb er een spray op gespoten maar het zwaar draaien blijft .

Wanneer ga je weg ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
ramrodwillem schreef op zondag 08 december 2013 @ 22:39:
Hij maakt prima foto,s goed scherp en prima van kleur en ook de video kwaliteit is prima , ik heb geen foto's on-line staan , maak altijd een foto/video reprtage in FCP en maak er altijd een mooi foto boek van .

Weet dus niet of die problemen door de vocht/weer en of hoogte komen , heb er een spray op gespoten maar het zwaar draaien blijft .

Wanneer ga je weg ?
Bij mij ging het na een maand of 2 een stuk soepeler nadat ik in video veel gebruik maakte van manual focus.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ormagon
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-04 14:36

ormagon

Definitely Maybe

ramrodwillem schreef op zondag 08 december 2013 @ 22:39:

Wanneer ga je weg ?
Half juni, dus wel in de monsoon, voordeel is dat de berg dan veel rustiger is. Wil er ook wat timelapses mee maken, gewoon filmen en zowel binnen als buiten fotograferen. Daarnaast moet hij gewoon in de jas/broekzak passen en tegen een eventueel stootje kunnen. De XR100 leek me daarom ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Benieuwd of je ook last krijgt van die zwaar draaiende ring , maar veel plezier daar in dat geweldige land .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
jesper86 schreef op woensdag 27 november 2013 @ 11:17:
Heeft imho weinig zin om te bezuinigen op een kaartje, en enige betrouwbaarheid/snelheid is ook wel fijn.
Goedkope kaartjes zou ik niet aanraden voor dierbare vakantiefoto's of wat dan ook.

Een beetje ruimte is zeker met 20.2MP (en 1080p filmpjes indd) niet vervelend. :) Al zou je ook wel met 16GB weg kunnen komen als je zeker weet geen RAW te willen gebruiken, maar die optie zou ik toch wel open houden met een camera als deze waar dat echt nut kan hebben.

Deze is aardig de gulden middenweg of eigenlijk nog iets erboven: http://www.dataio.nl/prod...s-10-uhs-i-45mbs-sandisk/ (kost €120 bij de mediamarkt) :+ of http://www.dataio.nl/prod...s-10-uhs-i-45mbs-sandisk/
Furfoot schreef op woensdag 27 november 2013 @ 12:50:
Class 4 is wel trager met het wegschrijven van de buffer. Er zit geen verschil tussen een 45MB/s en een 95MB/s kaartje in de RX100 dus ik zou voor de 32GB 45MB/s variant gaan.
Met krap had ik het inderdaad over grootte en snelheid. Alhoewel krap misschien wat overdreven uitgedrukt is :P Met een goedkoop mediamarkt kaartje heb ik inderdaad al slechte ervaringen gehad, ik weet wel beter nu. Enkel nog A-merken dus waarbij mijn voorkeur altijd naar SanDisk gaat. Maar ik heb toch laten verleiden door een Samsung kaartje. Net geen € 24 inclusief verzendkosten voor een 32 GB Class 10 UHS-I 48 MB/s. Goeie deal lijkt me en het werkt goed.

De RX100 heb ik het voorbije weekend mee genomen naar Disneyland Parijs en het ding stevig aan de tand gevoeld door de flits uit te schakelen. Uiteraard zijn er dan wat foto's met bewegingsonscherpte of met wat ruis. Maar zelfs die laatste zijn nog vele malen beter dan wat mijn Samsung camera met flits produceert! Deze camera is echt fenomenaal goed :) Ik doe constant niks anders dan inzoomen op foto's om te kijken hoe de details er uit zien. Mijn vriendin kijkt me dan aan met zo'n blik van daar gaat ie weer :P En ja er zijn wel wat minpuntjes; net iets te klein en te glad, de flits komt net omhoog waar mijn vinger ligt, al enkele keren per ongeluk op de record knop gedrukt, ... Maar het weegt niet op tegen de voordelen, ik ben tevreden en dat gebeurt niet snel ;) Enkel van de filmkwaliteit had ik net iets beter verwacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 29-06 14:58

SmartDoDo

Woeptiedoe

D-Three schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:23:
[...]
En ja er zijn wel wat minpuntjes; net iets te klein en te glad, ...
Heb je al een AG-R1 overwogen? Ik heb hem gelijk bij mijn M2 besteld destijds en ik vond het een heel verschil maken in het gevoel van grip. Wat jij hebt, dat je linkerhand in de weg zit voor de flitser, had ik ook toen hij er nog niet op zat. Nu niet meer. Eigenlijk had Sony die handgreep gelijk bij het toestel moeten leveren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D-Three schreef op maandag 09 december 2013 @ 23:23:
Maar ik heb toch laten verleiden door een Samsung kaartje. Net geen € 24 inclusief verzendkosten voor een 32 GB Class 10 UHS-I 48 MB/s. Goeie deal lijkt me en het werkt goed.
Samsung is goed hoor, maakt ook de beste SSD's (komt op hetzelfde neer) :D, en alles uit eigen huis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
Behalve hun camera's, bleh. :P

@SmartDoDo: Hmm, ik had er eigenlijk nog niet op gelet dat de prijs zo goed mee viel. Ik had ook al naar deze grip zitten kijken: http://www.dpreview.com/n...grip-from-Richard-Franeic Maar die is me toch te duur. De Sony draagtas lijkt me ook wel leuk maar waarschijnlijk niet compatibel met de grip? http://www.sony.nl/product/dcc-cases/lcj-rxa De case zorgt waarschijnlijk ook voor extra grip omdat de onderkant er op blijft. Al vrees ik dat deze de camera ook weer net iets groter maakt?

[ Voor 9% gewijzigd door D-Three op 16-12-2013 23:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Allie74
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 07-06 13:48
Gisteren mijn Sony RX100mk2 ontvangen, ik ben er nu lekker mee aan het spelen.
Ik verzuip in de mogelijkheden en menu's.
Hebben jullie nog specifieke instellingen, zoals b.v. verscherping op een bepaalde waarde etc ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gewoon RAW gebruiken dan kan je daar achteraf wel over nadenken, hoef je je alleen nog maar over de compositie, zoom, scherptediepte, timing, en belichting zorgen te maken. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
Allie74 schreef op zondag 29 december 2013 @ 17:10:
Gisteren mijn Sony RX100mk2 ontvangen, ik ben er nu lekker mee aan het spelen.
Ik verzuip in de mogelijkheden en menu's.
Hebben jullie nog specifieke instellingen, zoals b.v. verscherping op een bepaalde waarde etc ?
Alleen RAW schieten, dit komt ook de buffer schrijf snelheden ten goede. Video op 1080/50p 28m.

Verder is de knoppen configuratie een persoonlijk iets. Ik gebruik de linker druktoets als AEL knop en de rechter als MF switch. Draai ring staat in AF modus op ISO instellen en in MF op focus uiteraard. Rest van de instellingen zijn te benaderen via de FN knop.

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Vraag:

Bij mijn HX20V van Sony zit een waterpas in het MENU. Handig om toch rechte foto / video te maken.

Zit dit ook in de Sony RX100 2 ?
Kan er niets over vinden. Ook in de handleiding (download) zie ik het niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121555

ton1234 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:35:
Vraag:

Bij mijn HX20V van Sony zit een waterpas in het MENU. Handig om toch rechte foto / video te maken.

Kan er niets over vinden. Ook in de handleiding (download) zie ik het niet staan.
In de eerste versie zit dat gewoon, kan me niet voorstellen dat het niet in de 2 zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ponymaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 27-06 23:07
ton1234 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 16:35:
Vraag:

Jazeker. Zit ook op de rx100m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ton1234
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-12-2022
Ponymaster schreef op zondag 02 februari 2014 @ 21:16:
[...]

Jazeker. Zit ook op de rx100m2.
Mijn dank, weer een stapje dichterbij de aankoop ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BigBangVampa
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 29-06 05:51
Ik ben sinds kort een gelukkige eigenaar van een RX100 M2. Alleen in de standen P, A, S, M verschijnen grijze balken op het scherm voordat de foto genomen wordt. Op het uiteindelijke resultaat zijn die niet zichtbaar maar die balken storen enorm bij het trekken van de foto. Is dit normaal en kunnen die uitgeschakeld worden?

Edit: Probleem opgelost: de functie miniatuur stond blijkbaar aan

[ Voor 9% gewijzigd door BigBangVampa op 04-02-2014 18:58 . Reden: probleem opgelost ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henry70
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 26-06 13:07
BigBangVampa schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:35:
Ik ben sinds kort een gelukkige eigenaar van een RX100 M2. Alleen in de standen P, A, S, M verschijnen grijze balken op het scherm voordat de foto genomen wordt. Op het uiteindelijke resultaat zijn die niet zichtbaar maar die balken storen enorm bij het trekken van de foto. Is dit normaal en kunnen die uitgeschakeld worden?

Edit: Probleem opgelost: de functie miniatuur stond blijkbaar aan
Bedankt! ,gelukkig kwam ik je post tegen ,heb heel lang zitten klungelen omdat ik mijn scherptediepte via het diafragma programma niet goed kreeg ,alles was wazig op de foto.Ook ik had grijze balken op het dispay ,dacht dat dit normaal was ,maar toch vreemd.Heb de miniatuur fuctie nu ook uit gezet.En mijn scherptediepte is nu oké.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zerocool
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:30
-knip-

[ Voor 96% gewijzigd door Universal Creations op 14-03-2014 18:01 . Reden: Geen V&A op GoT! ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 594872

Hoi iedereen,

Als geschenk heb ik van mijn vrouw een Sony RX 100 Compact camera gekregen. Vele kussen later en de eerste oplaadbeurt na de rug te hebben gehad heb ik het toestel ingeschakeld.

Firmware versie geeft 1.0 weer en taalkeuze beperkt zich blijkbaar enkel tot het Engels, Duits, Italiaans en Spaans.

Nergens vind ik een firmware update of een flashrom om het toestel naar het Nederlands te flashen.

Is er uberhaupt een mogelijkheid om extra talen toe te voegen op een camera?

Ps: Toestel werd gekocht via ebay. Mijn vrouw weet vermoedt dat het uit Engeland komt.

mvg,

gABBY.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Furfoot
RX100 M3 announced!

Mooie upgrade met voor mij de belangrijkste nieuwe features t.o.v. de MK2 die ik nu heb:
  • Snellere 24-70mm F1.8-F2.8 lens
  • Ingebouwde popup EVF
  • XAVC-S Video codec 50Mbps met full sensor readout
  • Zebra patterns
  • 3 Stop ND filter inclusief auto stand
  • Sony Playmemories apps (time lapse etc)
  • 180 tilt scherm naar boven
  • Auto ISO in M modus inclusief laagste en hoogste ISO waardes instelbaar
Ben wel benieuwd of ze dit keer ook Wireless TTL flash ondersteunen met de built-in flash aangezien er ook geen hot-shoe meer op zit.

Voorbeelden:

http://www.sony.jp/cyber-...s/DSC-RX100M3/sample.html

[ Voor 17% gewijzigd door Furfoot op 16-05-2014 11:33 . Reden: Wooops :) ]

Instagram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-06 12:28
Thumbnail/linkje i.p.v. volledige 8MB pix embedden zou "iets" fijner zijn

Beter :)

[ Voor 30% gewijzigd door Brad Pitt op 16-05-2014 11:41 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Mooi apparaatje, dit zou een compact zijn die ik wel wil gebruiken. :)

Artikel van DPreview:
http://www.dpreview.com/previews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3

:P

[ Voor 54% gewijzigd door Grozno op 16-05-2014 11:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Dat filmpje van die gozer is geweldig! :D

Ik moet zeggen geweldig update, ik ga er zeker een kopen. De combinatie van sensor, lens, isp, software en formaat is deze keer echt subliem. Niet alleen die uitstekende sensor met lichtsterke lens, maar nu ook genoeg processorkracht voor dingen als 50Mbps 1080p60 en 720p120 (met full sensor read-out) _/-\o_. Dan komen er nog Apps bij voor alle dingen die Sony in zijn software vergeet, zoals time-lapse en panorama's. Natuurlijk zijn er wel betere camera's op de markt, maar deze past gewoon in je broekzak en kan je dus altijd bij je hebben. En woman-proof door dat omklapbare scherm :P. Zeer sterke allrounder.

Hier nog wat image samples.

[ Voor 3% gewijzigd door Balance op 16-05-2014 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Geweldig is inderdaad het woord. Sony gaat wel heel erg hard de laatste tijd. Uitklapzoeker .. geniaal !

Hij is wel vrij duur aan de prijs op sony.nl te zien. :+

Afbeeldingslocatie: http://i267.photobucket.com/albums/ii301/moviemonster6/gekkeprijs_zpsb8376719.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Balance
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-06 11:50
Volgens mij kent iemand het verschil tussen megapixels en megabyte per seconde niet helemaal :+

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KYfGnflNP9XfkvTC5Jqg14lt/full.png

Verder is dit nog wel even een dingetje

Afbeeldingslocatie: http://www.dpreview.com/previews/sony-cybershot-dsc-rx100-m3/images/apertures.png

F/1.8 op 24mm, loopt geleidelijk op naar F/2.8 op 30mm, en blijft vanaf daar constant F/2.8 helemaal tot 70mm. Dus op de uitersten zeer goed, maar op 30mm toch wel een beetje teleurstellend. Tot 35mm was het zeker leuk geweest om nog iets hoger dan F/2.8 te zitten.

Verder is dat natuurlijk prima op te lossen voor als je de bokeh of low-light nodig hebt om op 24mm F/1.8 te schieten en te croppen naar 30mm, maar toch was F/2.4 nog wel leuk geweest. Het blijft natuurlijk een geweldige camera, en F/2.8 blijft een prestatie op 70mm met dit zoombereik. Schiet je veel op 28-33mm moet je hier wel even rekening mee houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grozno

Grozno

Als je meer blur wilt, dan gaat je crop-oplossing niet veel helpen denk ik. Maar daar zullen wat berekeningen op losgelaten moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
Balance schreef op zaterdag 17 mei 2014 @ 00:14:
Volgens mij kent iemand het verschil tussen megapixels en megabyte per seconde niet helemaal :+

[afbeelding]

Verder is dit nog wel even een dingetje

[afbeelding]

F/1.8 op 24mm, loopt geleidelijk op naar F/2.8 op 30mm, en blijft vanaf daar constant F/2.8 helemaal tot 70mm. Dus op de uitersten zeer goed, maar op 30mm toch wel een beetje teleurstellend. Tot 35mm was het zeker leuk geweest om nog iets hoger dan F/2.8 te zitten.

Verder is dat natuurlijk prima op te lossen voor als je de bokeh of low-light nodig hebt om op 24mm F/1.8 te schieten en te croppen naar 30mm, maar toch was F/2.4 nog wel leuk geweest. Het blijft natuurlijk een geweldige camera, en F/2.8 blijft een prestatie op 70mm met dit zoombereik. Schiet je veel op 28-33mm moet je hier wel even rekening mee houden.
Een 24-70 f/2.8 is ook heel mooi toch? Zie de f/1.8 als een leuke bonus en het valt niet meer tegen. Indrukwekkende compactcamera inderdaad!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
> maar op 30mm toch wel een beetje teleurstellend

Het is ook niet snel goed hè , het wachten is zeker op de Sony RX100 Mk4 met 1.8 over het gehele zoom bereik ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beetje overdreven Willem. Het punt is dat hij van 28 tot plusminus 30mm toch minder lichtsterk blijkt te zijn dan 'het was', en wel met een hele stop verschil, dàs niet weinig, dus zeker noemenswaardig forum materiaal, daar had ik namelijk in eerste instantie toch ook overheen gekeken .. dat de vele verbeteringen dat kleine stukje minder altijd nog verreweg overtreffen snappen we ook wel.

Nu zou je dan waarschijnlijk 24mm als de standaard groothoek en weinig licht situaties gebruiken zoals je dat anders met 28mm deed .. als je dan toch nog wat dichterbij wil zit je waarschijnlijk zo snel op 35mm dat je weinig zal merken van dat nadelige (of minder voordelige) stukje ertussenin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 29-06 13:38

SeatRider

Hips don't lie

Afgelopen weekend met een Canon D600 gespeeld en gezien hoe makkelijk het is mooie portretfoto's te maken (met behulp van een Canon EF 50mm F/1.8 II lens voor korte scherptediepte). Met het oog op gezinsuitbreiding wil mijn vriendin nu ook zo iets hebben, om de Panasonic DMC-TZ5 te vervangen (die eigenlijk nooit echt overtuigd heeft als allroundcamera).

Ik geef toe, ik ben geen fotoexpert, dus ik heb me gisteren en vandaag goed ingelezen, en zo kwam ik ook op de RX100 (mk III?) uit. Dit lijkt de beste allrounder van het moment te zijn, ik geloof dat ik toch niet overal een DSLR mee naartoe wil zeulen, en die TZ5 was ook al geen kleintje)...

Maar; kun je daar ook zulke mooie portretfoto's mee maken met een mooie achtergrondblur?

Nederlands is makkelijker als je denkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ramrodwillem
Hou er wel rekening mee dat de nieuwe RX100 zo,n €100 duurder wordt dan de huidige versie , zal dus rond de €750 / €800 komen te liggen .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 13-06 20:25
SeatRider schreef op zondag 18 mei 2014 @ 10:29:
Afgelopen weekend met een Canon D600 gespeeld en gezien hoe makkelijk het is mooie portretfoto's te maken (met behulp van een Canon EF 50mm F/1.8 II lens voor korte scherptediepte). Met het oog op gezinsuitbreiding wil mijn vriendin nu ook zo iets hebben, om de Panasonic DMC-TZ5 te vervangen (die eigenlijk nooit echt overtuigd heeft als allroundcamera).

Ik geef toe, ik ben geen fotoexpert, dus ik heb me gisteren en vandaag goed ingelezen, en zo kwam ik ook op de RX100 (mk III?) uit. Dit lijkt de beste allrounder van het moment te zijn, ik geloof dat ik toch niet overal een DSLR mee naartoe wil zeulen, en die TZ5 was ook al geen kleintje)...

Maar; kun je daar ook zulke mooie portretfoto's mee maken met een mooie achtergrondblur?
Ik denk zeker dat de rx100 (een van de) beste allrounders is van het moment maar gaat wel andere foto's opleveren dan een 600d met 50mm 1.8. De achtergrondblur heeft te maken met de sensorgrootte, brandpuntsafstand (hier 50mm) en het diafragma (hier 1.8). De sensor van de sony (1") is ongeveer de helft zo groot als de 600d (aps-c) en je hebt geen 1.8 op 50mm.

Dus als de achtergrondblur echt zo belangrijk is kun je beter naar een (compact) camera met aps-c en snelle lens kijken.
Pagina: 1 ... 3 ... 10 Laatste