Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12-11 23:07

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CurlyMo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:00:
Voor een deel geef ik je gelijk (licentie / checksum), maar ook jij weet volgens mij sinds jaar en dag dat alle broncode van XBian gewoon op github te vinden is. Zo ook die van de installer: https://github.com/xbianonpi/xbian-installer-universal
Dat er een GitHub is was mij bekend, maar deze lijkt nergens vanaf de website gelinked te worden.
Ik had hem inmiddels gevonden en ook deze code, welke ik nu zit te bekijken. Klopt het dat je deze installer een image moet voeren en deze vervolgens geflashed wordt? Zo ja, dan heb ik die installer helemaal niet nodig. Ik was in de veronderstelling dat deze RC1 in een andere vorm van een server plukt en installeert, maar het lijkt er op dat je deze een Beta2 image voert en dat deze vervolgens op de SD kaart wordt geplaatst. Of kijk ik nu te snel door de code?
Ja, want er wordt gewoon een installer aangeboden.
Die het bij mij niet doet en helaas ook geen nuttige foutmelding uitspuugt waardoor ik niet verder kwam. Vandaar dat ik met images bezig ben ;)
Ok, het is dus de bedoeling om Beta2 te installeren en die vervolgens te updaten, dat wist ik niet.
Het verschil tussen XBian en Raspbmc is dat er vrijwel elke week nieuwe updates beschikbaar komen die je ofwel zelf kunt compileren vanuit de github source. Gewoon een clone doen, daarna gen.package.sh draaien die een deb bakt en die installeren. Anders worden er vaak heel snel updates vrijgegeven via de developmental en staging apt repo.

Dat is dus balans tussen elke release een nieuwe image tegenover vrijwel continue updates via de XBian repository.
Ok. Mijn Pi reboot ik niet vaak. Kan het problemen geven als ik bijvoorbeeld na een maand de Pi reboot om updates binnen te halen? Dit is iets waar ik zeg maar niet naar wil hoeven omkijken, ding moet het gewoon doen. ;)
Door config files en broncode moeten bladeren om te ontdekken welke software wordt gebruikt en wat wordt ondersteunt is te doen, maar als het in een oogopslag kan zou dat makkelijker zijn.
Een lijst met features is meer in de richting wat ik bedoelde. Of wordt er in de krochten van het OS helemaal niet afgeweken van Raspian en kan ik die featurelijst aannamen?
Documenteren OpenElec en Raspbmc letterlijk welke modules er in hun kernel zitten? JFS zit er in ieder geval gewoon bij.
Niet zo letterlijk, daarvoor moet je ook in de kernel config duiken. Maar op de website of documentatie is wel te vinden welke features worden ondersteunt. Een lijst van file systems staat daar ook bij.
GPLv3, dat is tegenwoordig moeilijk te vinden ja.

Als je zelf de moeite niet wilt nemen, dan zal ik het wel even aankaarten.
Mooi, en zou inderdaad beter vermeld mogen worden. Hier bijvoorbeeld: http://www.xbian.org/what-is-xbian/

Bedankt voor je antwoorden :)
DexterBelgium schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:01:
Laatste info die ik op het forum kan vinden: http://forum.xbian.org/thread-512.html not a good idea, blijkbaar.
Gelukkig draai ik er al zo'n 2 jaar zonder enig probleem mee. ;)
Misschien is de poster daar in de war met XFS. Daarmee heb ik flink wat gezeik gehad op de Pi.

Reden dat ik JFS gebruik is omdat ik ten tijde van aansluiten van die 2TB disk mount-problemen had met ext4. Een mount van de hard disk duurde letterlijk 40 tot 60 seconden. Dat was een bug welke inmiddels wel gefixed is volgens mij. Zodoende heb ik toen besloten JFS eens te proberen en dat werkte direct goed.
Nu zit ik met een 2TB disk met JFS die het keurig doet, en het is ook nog eens een file system welke zuinig met de CPU is.
Duidelijkheid is een beetje zoek, maar het gaat hem echt om "de bleeding edge" bij xbian, en dat heeft zo zijn blutsen en builen.
Mja dat is vrij inherent aan "bleeding edge". Maar gezien de populariteit zal het tegenwoordig toch wel meevallen met eventuele hikjes? Want ik vind stabiliteit in dit geval juist heel prettig.
kraades schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:17:
Nog steeds de focus op XBMC wat ook het sterke punt is.

Maar...er zijn wel wat aanvullingen mogelijk:
http://openelec.tv/news/2...new-unofficial-addon-repo
http://wiki.openelec.tv/i...ELEC_Add-ons_(Unofficial)

Rsync is aanwezig via de repo, jfs wordt ondersteund. Overclock mogelijkheden en auto-update is aanwezig. Dus als je specifieke aanvullingen nodig hebt i.v.m. een "general purpose Pi" dan is er nog hoop. ;)
Thanks. Zal hem eens proberen, dan merk ik vanzelf of ik weer tegen een muur loop of niet ;)
Eens kijken of tmux (of screen) er voor beschikbaar is, dan een extra gebruiker maken en kijken of ik Uitzending Gemist aan de praat krijg.

[ Voor 9% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 10:49 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Ultraman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:45:
Die het bij mij niet doet en helaas ook geen nuttige foutmelding uitspuugt waardoor ik niet verder kwam. Vandaar dat ik met images bezig ben ;)
Dan is dat iets waar je de mensen van XBian bewust van mag maken.
Ok, het is dus de bedoeling om Beta2 te installeren en die vervolgens te updaten, dat wist ik niet.
Yep
Ok. Mijn Pi reboot ik niet vaak. Kan het problemen geven als ik bijvoorbeeld na een maand de Pi reboot om updates binnen te halen? Dit is iets waar ik zeg maar niet naar wil hoeven omkijken, ding moet het gewoon doen. ;)
Je kiest er zelf voor welke mate van zekerheid je wilt.
- Wel of geen auto-updates
- Alleen de stable apt repo of ook staging en development.
Door config files en broncode moeten bladeren om te ontdekken welke software wordt gebruikt en wat wordt ondersteunt is te doen, maar als het in een oogopslag kan zou dat makkelijker zijn.
Een lijst met features is meer in de richting wat ik bedoelde. Of wordt er in de krochten van het OS helemaal niet afgeweken van Raspian en kan ik die featurelijst aannamen?
Ik wijs ze vaak op betere documentatie. mk01 is een kei in het typen van lange verhalen en uitleg op het forum, maar goede wiki pagina's schrijven gebeurt jammer genoeg niet. Je wordt dan weer doorverwezen naar dezelfde forum posts.
Niet zo letterlijk, daarvoor moet je ook in de kernel config duiken. Maar op de website of documentatie is wel te vinden welke features worden ondersteunt. Een lijst van file systems staat daar ook bij.
Zie vorige punt.
Mooi, en zou inderdaad beter vermeld mogen worden. Hier bijvoorbeeld: http://www.xbian.org/what-is-xbian
Vind ik ook:
http://forum.xbian.org/thread-2168-post-21399.html#pid21399
Bedankt voor je antwoorden :)
Graag gedaan.
Thanks. Zal hem eens proberen, dan merk ik vanzelf of ik weer tegen een muur loop of niet ;)
Eens kijken of tmux (of screen) er voor beschikbaar is, dan een extra gebruiker maken en kijken of ik Uitzending Gemist aan de praat krijg.
Het is grappig dat je hier gelijkt aangeeft te willen experimenteren, maar bij XBian graag documentatie wilt en bij gebrek daaraan eventueel afknapt. Nu sluit het een het ander niet uit...

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Ultraman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 10:45:
screen @ https://github.com/OpenELEC/OpenELEC.tv/pull/2215
(nog niet zelf geprobeerd, maar volgens mij betekent dit dat het aanwezig is)

[ Voor 13% gewijzigd door technorabilia op 10-03-2014 11:09 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

CurlyMo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 11:02:
Ik wijs ze vaak op betere documentatie. mk01 is een kei in het typen van lange verhalen en uitleg op het forum, maar goede wiki pagina's schrijven gebeurt jammer genoeg niet. Je wordt dan weer doorverwezen naar dezelfde forum posts.
Ah. Die loop je inderdaad niet zo snel tegen het lijf als de wiki.
Goed anagekaart.
Het is grappig dat je hier gelijkt aangeeft te willen experimenteren, maar bij XBian graag documentatie wilt en bij gebrek daaraan eventueel afknapt. Nu sluit het een het ander niet uit...
Met XBian wil ik ook graag experimenteren, bij voorkeur met de recentste versie. Ik ga zo dan ook Beta 2 eens op een kaartje knallen en upgraden naar RC1.
Het leek mij onzinnig/oneerlijk om een beta te gaan proberen en beoordelen als er een recentere RC klaar staat. Ik was niet op de hoogte van het systeem en dit was ook niet snel helder te krijgen gisteravond.
XBian is voor mij eigenlijk een vreemde, want toen ik het voorheen probeerde crashte het aan alle kanten, maar toen was het ook nog een pril project. Ik heb er in ieder geval vrijwel nul hands-on ervaring mee.
Dankzij de antwoorden hier weet ik nu dat ik die Beta 2 er op kan knallen, kan upgraden en dan een ervaring heb zoals deze bedoeld is.

OpenELEC daarintegen heb ik toen ik mij Pi net had gebruikt en ook zelf gecompileerd. OpenELEC is voor mij geen vreemde, en al was het dat: er is veel documentatie beschikbaar en er is een keurig werkend installerscript inclusief instructies, plus de meest recente image is te downloaden. Geen showstoppers om het te proberen.

Overigens is OpenELEC het gewoon niet voor mij. Het is single user en de shell en set beschikbare commando's in vrij beperkt. Ik heb een extra user echt nodig en ik ben meer flexibiliteit op de command line gewend. Dus ik ga nu eens XBian naar een kaartje knallen en bekijken.

[edit]
XBian Beta 2 naar een andere SD kaart gegooid met dd.
XBian bootte prima, en install begon te lopen maar blijft nu vrij lang hangen op "fs resize" zonder dat er progressie lijkt te zijn. Maar ik laat hem nog even even pruttelen...

[ Voor 5% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 12:27 ]

Verwijderd

tdn135 schreef op zondag 20 oktober 2013 @ 12:57:
[...]

Welke TV heb je? Mijn Samsung heeft een soort bug waarbij de brightness veranderd tussen lichte en donkere scenes. Dit is vooral aan de ondertitel te merekn, bij een donkere scene is deze veel minder wit dan bij een normale scene. Dit is vooral irritant als er switchende scenes zijn. Het heet CE dimming.

De methode om het uit te zetten is de film mode te gebruiken ipv standaard.

Mocht dit het niet zijn: Er zit ergens een besparingsfunctie in het menu verstopt. Deze zou ik uitzetten.
Hoi tdn135. Ik heb hier ook last van op mijn Samsung-tv. Waar kan ik de film-mode instellen? Alvast bedankt voor je antwoord.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Helaas ging XBian niet verder na "resize fs".
Ik heb het kaartje er nu uit geplukt en ik zero-fill hem op dit moment. Tevens download ik "XBian_1.0_Beta_2.img.gz" nu opnieuw, maar ik heb geen idee of hij intact is. Heeft iemand een correcte hash van dit bestand?

Hierna gooi ik hem naar de SD kaart met het onderstaande commando:
# gzip -dc XBian_1.0_Beta_2.img.gz | dd of=/dev/mmcblk0 bs=512k

Dat lijkt dezelfde block size te zijn als welke de installer toepast.
En dan probeer ik het nog eens opnieuw... er hangen verder geen USB apparaten aan de Pi.

[ Voor 4% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 12:55 ]

Heb je een reboot geprobeerd?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Om eerlijk te zijn niet nee. Hij was nog midden in een installatieproces, de balk stond ergens halverwege.
Mocht het nu weer gebeuren dan zal ik dat eens proberen. Image wordt nu naar de SD kaart gezet.
Dit is jammergenoeg wel een Class 10, want mijn oude Class 4 is echt overleden :/
Maar zodra dit werkt ga ik wel weer op jacht naar een goede Class 4.

[ Voor 25% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 12:58 ]

A: With what can i help you sir?
B: My computer isn't working!
A: Have you tried turning it on and off again?
:p

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Die mag ik vaak zelf ook gebruiken :+

Maar omdat hij echt middenin een install met "fs resize" vast kwam te hangen verwachtte ik niet dat de boel zou werken als ik hem uit/aan zou zetten. Maar we gaan het zo meemaken, vers kaartje gaat er nu in...

[edit]
Voor de zekerheid de stock overclock er even afgehaald door die waarden config.txt terug te zetten naar defaults. Kaartje gaat er nu in...

[edit]
En nu loopt hij keurig door :)
XBMC start en de wizard doorlopen. Nu maar eens RC1 binnenhalen.
Vooraf even backup maken en uitvogelen wat de SSH login is.

[ Voor 40% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 13:17 ]

• Smultie
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ultraman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 13:02:

Vooraf even backup maken en uitvogelen wat de SSH login is.
User: xbian
PW: raspberry

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Thx. :)
Die "xbian-config" is een handige tool. Ook al weet ik de meeste taken zelf te doen, zo ik kan nu wel lekker lui passwords veranderen, settings veranderen en backupjes maken.

[ Voor 51% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 13:27 ]

Dat is dan grotendeels aan mij te danken geweest :Y)

Daarbij is xbian-config in XBMC in essentie een grafische schil over de xbian-config in bash draait.

Voorbeeldje:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
xbian-config help

Usage: xbian-config [module] [[command]] ...
Available modules are:

aptupdate backuphome bootflags enableauto help hostname information kernel licensempg2 licensevc1 list locales network overclocking packages resizesd rootpass services sshroot timezone updatemirrors updates videoflags xbconfig xbiancopy xbianpass xbmc

xbian-config timezone help
xbian-config timezone list
xbian-config timezone list europe

[ Voor 62% gewijzigd door CurlyMo op 10-03-2014 13:31 ]

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

FREAKJAM

"MAXIMUM"

CurlyMo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 12:59:
A: With what can i help you sir?
B: My computer isn't working!
A: Have you tried turning it on and off again?
:p
Sorry, kan het niet laten :+

Afbeeldingslocatie: http://2.bp.blogspot.com/-upmrbvTr8JU/TqhZPrZgMDI/AAAAAAAAAC0/oZTZHwMuldA/s1600/turnitoffandonagain.jpg

:D

[ Voor 3% gewijzigd door FREAKJAM op 10-03-2014 13:30 ]

is everything cool?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Beta 2 deed het mooi, maar de upgrade naar RC1 lijkt de boel gesloopt te hebben :'(
Tijdens het upgradeproces verschenen er errrors en een aantal held back packages. En mocht ik naar de console toe om "dpkg --configure -a" te draaien. Ik ben bekend met apt, jaren gebruikt, maar hier is ergens een upgrade pad stuk.
Nu zit XBMC in een bootloop en ik kan er met SSH niet in om het te fixen...

[ Voor 24% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 14:19 ]

• Smultie
  • Niet online
Ultraman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:16:
Beta 2 deed het mooi, maar de upgrade naar RC1 lijkt de boel gesloopt te hebben :'(
Tijdens het upgradeproces verschenen er errrors en een aantal held back packages. En mocht ik naar de console toe om "dpkg --configure -a" te draaien. Ik ben bekend met apt, jaren gebruikt, maar hier is ergens een upgrade pad stuk.
Nu zit XBMC in een bootloop en ik kan er met SSH niet in om het te fixen...
Heb je al gereboot? :D

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Guess... :+

• Smultie
  • Niet online
Werkt weer dus? (Althans, dat was bij mij de oplossing toen de upgrade naar RC1 niet helemaal soepeltjes ging).

[ Voor 76% gewijzigd door Smultie op 10-03-2014 14:24 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Nee, anders zou ik de rant niet posten. Een boot levert "Starting XBMC..." oneindig op en helaas geen SSH toegang.

Kaartje wordt op dit moment genuked, dan ga ik net nog een keer volgens wat onofficiele instructies proberen om van Beta2 naar RC1 komen, want de officiële werken niet (meer) op dit moment.

Dat dit uberhaupt handmatig moet vind ik onhandig, maar van een Beta en een RC kan ik het wel accepteren. Bij een final hoort dit echter allemaal automatisch te gaan zonder problemen, zodat het 99% van de keren werkt wanneer mijn vriendin er gebruik van maakt als ik er niet ben.

• Smultie
  • Niet online
Ultraman schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:30:
Nee, anders zou ik de rant niet posten.
Ah excuus. Aangezien de vorige keer een reboot hielp dacht ik dat je daarom de :+ postte.

Weet nog wel dat het bij mij ook niet vlekkeloos verliep, maar dat het uiteindelijk wel lukte.

[ Voor 16% gewijzigd door Smultie op 10-03-2014 14:33 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik fik nu weer een nieuwe Beta2 en dan probeer ik het eens volgens de instructies.
Als ik dan weer een uur van mijn leven vergooi dan is het jammer, maar dan ga ik terug naar "just works" (voor mij iig) Raspbmc.

Voorlopige positieve bevindingen:
- XBian is qua UI sneller dan Raspbmc, grootste winst wordt daar denk ik geboekt door de XBMC UI maar op 480p te renderen. Dat is een prima compromis en werkt goed.
- het gebruikt van btrfs is slim en handig. Vanwege de compressie en copy-on-write verwacht ik dat het ook de levensduur van het SD kaartje wat helpt.
- de XBian tools bieden maken veel configuratieopties makkelijk bereikbaar.

Eventuele nadelen heb ik inmiddels wel voldoende belicht denk ik :+

• GlennPeters
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 29-09 05:03
Ik weet niet of dit het goeie topic is en of het al ergens behandeld wordt, maar ik kom er zelf niet meer uit.

Zelf ben ik redelijk nieuw met de rPi, heb er een week geleden een aangeschaft.

Momenteel draai ik zelf XBMC Frodo 12.3 (Raspbmc), maar vanwege de vele verbeteringen die Gotham zou moeten brengen zou ik die graag op mijn Raspberry willen installeren. Ik kom op internet verschillende builds tegen maar welke geschikt is voor mijn situatie, ik weet het niet..

Iemand die mij advies kan geven mbt het installeren van XBMC Gotham op mijn Raspberry Pi?

Alvast bedankt :)
@Ultraman
Vergeet niet de snapshot functionaliteit.

Daarnaast moet je ook realiseren (en daar heb je als eindgebruiker weinig aan) dat er een aantal van de problemen liggen aan Raspbian. Lees deze posts maar eens:
http://bugs.debian.org/cgi-bin/bugreport.cgi?bug=728566

but don't believe them, this BUG is there more than one year and following each version of sysvinit package.

[...]
but already for ~ 6months there is a risk running it. and this is only because this conflict at upstream (Debian) level between upstart and sysvinit and release distribution list.
http://forum.xbian.org/thread-1770-post-20525.html#pid20525
since upstart mountall there is "nobootwait". Debian's linux-utils & libs is again too old not supporting it - meaning manual "mount /media/tv" run will throw error so "mount -s /media/tv" would be needed but it is supported by upstart processes.
http://forum.xbian.org/th...highlight=debian#pid19605

Dan vind ik het nog knap dat het mk01 toch telkens lukt om er omheen te ontwikkelen. Soms vereist dat een specifieke update volgorde, maar vrijwel altijd werkt het dan wel.

[ Voor 28% gewijzigd door CurlyMo op 10-03-2014 14:56 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

GlennPeters schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:47:
Ik weet niet of dit het goeie topic is en of het al ergens behandeld wordt, maar ik kom er zelf niet meer uit.

Zelf ben ik redelijk nieuw met de rPi, heb er een week geleden een aangeschaft.

Momenteel draai ik zelf XBMC Frodo 12.3 (Raspbmc), maar vanwege de vele verbeteringen die Gotham zou moeten brengen zou ik die graag op mijn Raspberry willen installeren. Ik kom op internet verschillende builds tegen maar welke geschikt is voor mijn situatie, ik weet het niet..

Iemand die mij advies kan geven mbt het installeren van XBMC Gotham op mijn Raspberry Pi?

Alvast bedankt :)
Ik zou vooral nog even wachten als ik jou was. Sam Nazarko, developer Raspbmc, heeft begin deze maand laten weten dat XBMC 13 binnenkort naar Raspbmc komt. Daar wordt dus aan gewerkt...

Als je graag XBMC 13 wil proberen dan zou ik eens kijken naar OpenELEC als ik jou was. Pak even een andere SD kaart en zet daar eens OpenELEC op. Ik heb die vandaag ook geprobeerd en daar zat XBMC 13 bij. Maar ik heb het te kort gebruikt om eventuele verbeteringen echt op te merken.
CurlyMo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:50:
@Ultraman
Vergeet niet de snapshot functionaliteit.
Niet vergeten, maar deze was niet bruikbaar want de Pi was simpelweg niet benaderbaar. Ik zou het op mijn laptop kunnen doen, maar dan zou ik even moeten uitzoeken hoe dat exact werkt. Herflashen was even makkelijker ;)
Daarnaast moet je ook realiseren (en daar heb je als eindgebruiker weinig aan) dat er een aantal van de problemen liggen aan Raspbian. Lees deze posts maar eens:

[...]

http://forum.xbian.org/thread-1770-post-20525.html#pid20525

[...]

http://forum.xbian.org/th...highlight=debian#pid19605

Dan vind ik het nog knap dat het mk01 toch telkens lukt om er omheen te ontwikkelen. Soms vereist dat een specifieke update volgorde, maar vrijwel altijd werkt het dan wel.
Thanks voor de links, ik neem ze even door.

[ Voor 70% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 14:55 ]

XBian heeft al een week XBMC 13 in zijn repo staan.

Vergeet ook de problemen van Raspbmc niet als het gaat om apt-get upgrade. Dat heeft veel langer dan bij XBian problemen gegeven. In het verleden molde het zelfs je installatie. Nu is er een inhaalslag gemaakt, maar het werkt zeker niet beter of slechter dan bij XBian en om dezelfde reden: incompatibiliteit tussen sysvinit en upstart. Daarnaast, je krijgt de keus of je bleeding edge wil of niet. "Don't fix it if it aint broken".

Het enige wat er bij XBian nog wel eens gebeurt is dat de bestanden op de boot partitie niet helemaal lekker werken. Dat is dan weer een limitatie van de Raspberry Pi. Daarvoor wordt aangeraden om vóór elke upgrade deze even te backuppen. Het systeem zelf heeft echt nog nooit gefaald hier. Soms moest ik alleen een oude boot partitie terugzetten.

Als laatste gegeven. Als je de lange "Starting XBMC...." krijgt, moet je gewoon even 1min. wachten. De boot procedure is zo ingesteld dat hij bij een probleem automatisch naar de shell gaat zodat je je systeem kan terugzetten naar een vorige snapshot of dat je je netwerk kan aanslingeren om ssh te kunnen gebruiken.

[ Voor 121% gewijzigd door CurlyMo op 10-03-2014 15:07 ]

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Upgraden naar RC1 is blijkbaar not recommended volgens IriDium: http://forum.xbian.org/thread-2078-post-20472.html#pid20472 . Dat had wel ergens prominenter gemogen...

Ik ben tot aan de update van "autofs" gekomen. Daarna de instructies gevolgd om te rebooten en dan kom je weer bij de XBMC loop. SSH is dan niet beschikbaar.
Maar als je nog even wat langer wacht kun je ineens toch met SSH er in en verder... daar ben ik nu. En dan volg ik http://forum.xbian.org/thread-2078-post-20907.html#pid20907

[update]
Inmiddels de laatste updates geïnstalleerd en nu geef ik het ding een reboot.
Dan zou hij helemaal bij moeten zijn en kan ik verder met mijn eigen configuratie en toevoegingen.
CurlyMo schreef op maandag 10 maart 2014 @ 14:50:
XBian heeft al een week XBMC 13 in zijn repo staan.
Weliswaar experimenteel zeker? Want ik ben nu helemaal bij, het is 1.0RC1 en nog wel XBMC 12.2 Git.
Vind ik overigens prima, want 12.2 werkt goed.
Vergeet ook de problemen van Raspbmc niet als het gaat om apt-get upgrade. Dat heeft veel langer dan bij XBian problemen gegeven. In het verleden molde het zelfs je installatie.
Zou goed kunnen, hoe lang terug praat je dan?
apt-get upgrade heb ik op Raspbmc nooit nodig en gebruik het daarom ook niet. Het enige wat ik met APT installeer op Raspbmc zijn wat utilities zoals rsync, tmux en jfsutils en dan heb ik het verder nooit meer nodig. Ik voeg een eigen user toe en een cronjob voor media synchronisatie tussen de Pi en een off-site server.
Het Raspbmc updater systeem controleert bij boot automatisch of er updates zijn en installeert deze. Dat heeft hier anderhalf jaar lang zonder enig probleem zijn werk gedaan. Maandelijks zet ik het ding uit en trek ik met mijn laptop een image van de SD kaart zodat ik een backup heb. Ik heb overwogen ook dat te automatiseren...
Nu is er een inhaalslag gemaakt, maar het werkt zeker niet beter of slechter dan bij XBian en om dezelfde reden: incompatibiliteit tussen sysvinit en upstart. Daarnaast, je krijgt de keus of je bleeding edge wil of niet. "Don't fix it if it aint broken".
Daarom ga ik het nu proberen en dan kom ik er vanzelf achter of ik er bij blijf of niet. Ik hoop dat de methode van upgrades verbeterd of ten minste de communicatie rondom upgrades, want nu is -niks persoonlijks- een zootje.
Als laatste gegeven. Als je de lange "Starting XBMC...." krijgt, moet je gewoon even 1min. wachten. De boot procedure is zo ingesteld dat hij bij een probleem automatisch naar de shell gaat zodat je je systeem kan terugzetten naar een vorige snapshot of dat je je netwerk kan aanslingeren om ssh te kunnen gebruiken.
Thanks, ik had het inmiddels ontdekt :)
Maar bij de eerdere fuck up wilde zelfs dit niet meer.

[ Voor 77% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 16:24 ]

Verwijderd

Hallo,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste, maar ik krijg mijn Raxpberry met XBMC maar niet goed werkend.

Gekocht bij SOS Solutions met een hele rits add-ons, en al bijna een jaar (!!) een en al ergernis.

Via externe schijf films kijken krijg ik donker beeld (wel geluid);
Via Icefilms een film kijken krijg ik geen NL ondertiteling, terwijl ik de meest gangbare instellingen heb aangehouden;
Bij de Eredivisie live add-on, krijg ik een foutmelding "geen script" (of zoiets);
Bij de Sportsdevil add-on krijg ik al weken geen enkele (voetbalwedstrijd) gestreamd, steeds "geen stream available".
Gisteren draadloos internet willen installeren met een wireless hub, handleiding aangehouden en online richtlijnen gevolgd, tot op heden geen internet verbinding (bekabeld wel trouwens).

Wie kan me helpen?

Na meerdere mailtjes met SOS krijg ik nauwelijks een vruchtbaar antwoord. En een duidelijke handleiding bestaat er niet voor zover ik weet..

na andermaal uren zoeken dreigt het apparaat weer in de kast te belanden net als een 11 maanden geleden...
Het enige wat ik soms voor XBian doe is een stukje communicatie wanneer er mensen aan het ranten gaan ;)
Daarbij blijf ik ook tegen XBian mensen dezelfde dingen zeggen die hier worden gepost in de hoop dat ze het dan wel wat serieuzer nemen. Tot nu toe met weinig succes. Mij heb je er dus niet mee als je XBian klote vind. Zolang je nu pilight maar de hemel in prijst :p

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

;)

Volgende item: USB harddisk wordt niet automatisch gezien door XBMC, en dus ook niet gemount.
Kwestie van wat configuratie voor JFS toevoegen aan /etc/usbmount/usbmount.conf?

[ Voor 33% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 16:37 ]

Geen idee. Handmatig mounten werkt niet?

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Jawel, dat heb ik natuurlijk even getest en dat werkt. :)
Maar het moet automatisch gebeuren. En ik hem liever niet in fstab, want als er dan ooit iets met de disk is dan blijft het bootproces daar hangen totdat er een timeout optreed.
Ik heb eens even iets aangepast...

[ Voor 21% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 16:42 ]

Heb je al geprobeerd om zo'n regel toe te voegen op regel #62:
code:
1
 -fstype=jfs,gid=xbian,uid=xbian,umask=0 \

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Zo'n specifieke entry is niet nodig :)

Mijn diff voor toevoegen van JFS auto-mounting:

-FILESYSTEMS="btrfs ntfs vfat ext2 ext3 ext4 hfsplus exfat msdos iso9660 ufs"
+FILESYSTEMS="btrfs ntfs vfat ext2 ext3 ext4 hfsplus exfat msdos iso9660 ufs jfs"

En tevens een kleine clean-up:
-MOUNTOPTIONS="sync,noexec,nodev,noatime,nodiratime,rw"
+MOUNTOPTIONS="sync,noexec,nodev,noatime,rw"

Optie "noatime" impliceert immers "nodiratime".

Mijn schijf werd nu keurig zichtbaar in de XBMC file manager zodat ik de juiste directories als contect directories kon instellen. Disk wordt nu gescraped :)

[ Voor 12% gewijzigd door Ultraman op 10-03-2014 16:55 ]

Idealiter doe je een pull request zodat dit standaard opgenomen wordt in XBian

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Dat zal ik later wel even proberen. Ik moet er nu vandoor. :w
Bedankt voor het meedenken. :Y

Het zou mooi zijn als je eens een tweakblog zou kunnen richten aan de verschillende distro's met hun huidige stand van zaken. Een goede vergelijking is namelijk al een tijdje geleden en je bent kritische en bekwaam genoeg om er iets inhoudelijks van te maken.

• Fire69
  • Laatst online: 01:00
Ik heb net dezelfde problemen gehad als Ultraman eigenlijk.
Eerste probleem, hangen bij "FS Resize". Na wat zoeken in de forums ontdekt dat je de 'quit' uit de config.txt moet halen, dan werkte het wel.
Tweede probleem, via xbian-config alle updates laten installeren.
Eerste keer mislukt, daarna ook dpkg --configure -a moeten doen om verder te kunnen.
Tweede keer, na uuuren updaten, XBMC bootloop :/
Toen had ik er geen zin meer in en ben naar Raspbmc terug gegaan.

Met Xbian heb ik eigenlijk al sinds het uitgekomen is vaak problemen gehad.
Ik probeer het om de zoveel tijd steeds eens opnieuw omdat ik het zeker wel een kans wil geven, maar tot hiertoe is dat nooit echt vlot verlopen...

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:35
Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:32:
Hallo,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste, maar ik krijg mijn Raxpberry met XBMC maar niet goed werkend.

Gekocht bij SOS Solutions met een hele rits add-ons, en al bijna een jaar (!!) een en al ergernis.

Via externe schijf films kijken krijg ik donker beeld (wel geluid);
Via Icefilms een film kijken krijg ik geen NL ondertiteling, terwijl ik de meest gangbare instellingen heb aangehouden;
Bij de Eredivisie live add-on, krijg ik een foutmelding "geen script" (of zoiets);
Bij de Sportsdevil add-on krijg ik al weken geen enkele (voetbalwedstrijd) gestreamd, steeds "geen stream available".
Gisteren draadloos internet willen installeren met een wireless hub, handleiding aangehouden en online richtlijnen gevolgd, tot op heden geen internet verbinding (bekabeld wel trouwens).

Wie kan me helpen?

Na meerdere mailtjes met SOS krijg ik nauwelijks een vruchtbaar antwoord. En een duidelijke handleiding bestaat er niet voor zover ik weet..

na andermaal uren zoeken dreigt het apparaat weer in de kast te belanden net als een 11 maanden geleden...
Alvast mijn excuses maar ik moet hier wel om lachen eigenlijk.
Ik zie maar 1 mogelijk XBMC probleem, de rest is addon gerelateerd en heeft niks of nauwelijks met XBMC te maken (qua problemen dan). Zo staat er op XBMC forum ook al een topic waarin men XBMC niet meer ziet als XBMC anscih maar, nou lees zelf maar.

Verder zou ik willen voorstellen de debug log er eens op na te slaan, zou ook wel handig zijn als dit als topic waarschuwing vermeld zou worden!!

Zoiets dus:
Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

• gwystyl
  • Laatst online: 21:57

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Zoals meer mensen in dit topic had ik problemen met CEC sinds de upgrade naar RC1 of de update van het cec-package.
Iets hierboven wordt het RC1 topic op het xbian forum genoemd, waarin MK01 zegt dat je xbian-package-cec moet downgraden naar de versie die in Beta 2 zat. Het duurde even voordat ik uitgevogeld had welke versie er in Beta 2 zat.

Uiteindelijk heb ik in de officiele repository (http://xbian.brantje.com/...main/x/xbian-package-cec/) gevonden dat versie 1.1-1 en 1.1-0.4 beschikbaar zijn. Ik heb nu op de volgende manier het package gedowngrade:

sudo apt-get install xbian-package=1.1-0.4

Helaas lost dit mijn probleem niet op, dus ik heb hem maar weer geupgrade naar 1.1-1. Nu moet ik af en toe CEC uit en weer aanzetten met mijn telefoon via Yatse, maar omdat ik niet zo vaak herstart is dat makkelijker dan verder zoeken naar een goed werkende oudere versie :(

[ Voor 18% gewijzigd door gwystyl op 10-03-2014 22:58 ]

• Batata007
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 00:13
Sinds afgelopen zaterdag ben ik ook een trotse bezitter van een Raspberry Pi.
Tegelijk met een class 10 SDHC kaartje van 32 gig binnengekomen. Ik heb hier gelijk de stable versie van OpenElec op gezet. In eerste instantie vond ik het geheel wat traag aanvoelen. Dus gelijk een kleine overclock gedaan naar 800 mhz, en de update naar Openelec 4 beta 1. Het geheel lijkt nu een stuk responsiever te zijn. Inmiddels ook al een USB 3.0 stick besteld om deze als storage te gebruiken, in de hoop dat het geheel wat sneller is.

Enfin; ik begin het beestje nu wat meer te gebruiken, en loop tegen de nodige bugjes.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat als ik een video begin af te spelen, vanaf m'n nas, die een mp3 audio track heeft dat ik een hele harde glitch/scratch hoor. Zowel bij het beginnen met afspelen, als bij het stoppen van de video. Iemand enig idee of dit ligt aan m'n audio setup, of dat dit een bugje is in OpenElec 4 beta 1?

• albino71
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online

albino71

Leef rijk, sterf arm

Verwijderd schreef op maandag 10 maart 2014 @ 15:32:
Hallo,

Waarschijnlijk ben ik de zoveelste, *knip*
Dat valt op zich wel mee, maar ik denk dat je verwacht dat XBMC op de RPi gewoon altijd werkt en nooit onderhoud/aandacht nodig heeft. Helaas is dat niet zo.

Lees o.a. deze post eens: albino71 in "[Mediaplayer] Raspberry Pi met XBMC"

Mijn tip aan jou zou nu het volgende zijn:
- installeer USBIT op je pc en maak een backup (image) van je huidige SD kaart.
- download de laatste OpenELEC img voor de RPi van de openELEC site
- zet die image op je SD m.b.v. USBIT
- download ergens (zelf zoeken) de confuence modified skin en gebruik die. Die is een stuk sneller.
- lees daarna nog een keer de post van hierboven en ga lekker aan de gang.

Komen daarna wel de addons waar jij het over hebt aan bod.

Eerst de basics hebben draaien en daarna verder.

Het leuke is dat je dan ook wat meer inzicht krijgt in het e.e.a. en ik weet bijna zeker dat je het kleine rot kastje gaat waarderen, want het is een bijzonder vernuftig apparaatje! ;)

Succes!

Te koop....

Verwijderd

Bedankt voor de reacties, kan ik mee aan de slag.

Ik heb begrepen dat de live streams (sport/voetbal) erg tegenvallen qua verbinding en connection (is me door verkoper zelf verteld). Is dit ook jullie ervaring?

• Smultie
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 09:24:
Bedankt voor de reacties, kan ik mee aan de slag.

Ik heb begrepen dat de live streams (sport/voetbal) erg tegenvallen qua verbinding en connection (is me door verkoper zelf verteld). Is dit ook jullie ervaring?
Ja.

• IJsbeer
  • Niet online
Batata007 schreef op maandag 10 maart 2014 @ 23:20:
Sinds afgelopen zaterdag ben ik ook een trotse bezitter van een Raspberry Pi.
Tegelijk met een class 10 SDHC kaartje van 32 gig binnengekomen. Ik heb hier gelijk de stable versie van OpenElec op gezet. In eerste instantie vond ik het geheel wat traag aanvoelen. Dus gelijk een kleine overclock gedaan naar 800 mhz, en de update naar Openelec 4 beta 1. Het geheel lijkt nu een stuk responsiever te zijn. Inmiddels ook al een USB 3.0 stick besteld om deze als storage te gebruiken, in de hoop dat het geheel wat sneller is.

Enfin; ik begin het beestje nu wat meer te gebruiken, en loop tegen de nodige bugjes.
Ik heb bijvoorbeeld gemerkt dat als ik een video begin af te spelen, vanaf m'n nas, die een mp3 audio track heeft dat ik een hele harde glitch/scratch hoor. Zowel bij het beginnen met afspelen, als bij het stoppen van de video. Iemand enig idee of dit ligt aan m'n audio setup, of dat dit een bugje is in OpenElec 4 beta 1?
De upgrade naar 4.0 heeft ws. meer gedaan qua snelheid dan de lichte overclock. Ik heb een tijdje ge-ergerd aan de snelheid, maar sinds de nigtlies van een paar weken geleden en het op 1000Mhz daaien merk je amper meer dat het zo'n simpel device is...
En daarbij geen behoefte meer aan USB install. Let wel: nog niet alles van de nightlies zit al in de beta, het wordt dus nog betere :9~

Ik gebruik overigens de Amber skin, dat schijnt een van de lichtste skins te zijn.

Over het laatste: Ja, dat is een known issue in de 4.0 beta. Dat is ondertussen gefixed, maar dat zit alleen nog maar in de ONofficial nightlies: http://forum.xbmc.org/sho...66&pid=1649310#pid1649310

• Batata007
IJsbeer schreef op dinsdag 11 maart 2014 @ 10:15:
[...]

De upgrade naar 4.0 heeft ws. meer gedaan qua snelheid dan de lichte overclock. Ik heb een tijdje ge-ergerd aan de snelheid, maar sinds de nigtlies van een paar weken geleden en het op 1000Mhz daaien merk je amper meer dat het zo'n simpel device is...
En daarbij geen behoefte meer aan USB install. Let wel: nog niet alles van de nightlies zit al in de beta, het wordt dus nog betere :9~

Ik gebruik overigens de Amber skin, dat schijnt een van de lichtste skins te zijn.

Over het laatste: Ja, dat is een known issue in de 4.0 beta. Dat is ondertussen gefixed, maar dat zit alleen nog maar in de ONofficial nightlies: http://forum.xbmc.org/sho...66&pid=1649310#pid1649310
Bedankt voor je reactie!
Ik heb gisteren nog even getest of het teruggaan naar de stable build echt veel verschil maakt, en inderdaad, 4.0 beta is echt een stuk sneller! Hij draait nu gewoon weer op de standaard 700 mhz, omdat ik gelezen had dat een wat te hoge overclock makkelijker kan resulteren in corruptie van je SD card.

Bedankt voor je tip m.b.t. het bursten van de audio. Ik heb gisteren de laatste nighlty van Millhouse erop gezet, de bursts zijn idd een stuk minder vaak, maar gebeuren nog steeds. Zie wel dat ze er op XBMC forum mee bezig zijn, dus ik zal over een paar dagen wel weer een nieuwe eroverheen gooien.

Voor nu wil ik even aankijken of dit een beetje stabiel draait. Overigens krijg ik binnenkort een USB 3.0 Sandisk Extreme stick.. Zou het nog baten om de storage hierop te zetten qua performance?
Enige vervelende is dan dat ik volgens mij het proces om makkelijk een oude build/nieuwe build erop te zetten, wat complexer maak..
Zou het de moeite waard zijn?

Ik ga daarnaast ook even kijken of de Amber skin wat meer performance winst geeft :*)

• Chrizzly
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 26-10 18:13
Bij de amber skin kon ik in bij de filmlijst op rechts duwen om naar de scrollbar te gaan om zo steeds een pagina naar beneden te scrollen. Links opende een menu aan de linkerkant.
Een paar dagen geleden is amber geupdate en nu openen zowel links als rechts dit menu. Ik kan dus geen scrollbar meer krijgen via mijn remote en moet dus alle films een voor een af.

Herkent iemand dit en is er een fix? (Ik gebruik openelec 3.2.4)

• RoRoo
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 13-11 10:42

RoRoo

Certified Prutser

Feature v/d skin.. ff met pecinko opnemen dus op het XBMC forum..

It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku

• Tennisbal
  • Laatst online: 21-04-2018
Sinds een tijdje komt er soms enorm hard geluid uit mijn boxen als ik een film oid start. Enorm gekraak, normaal geluid is het niet. Ik moet dan de film stoppen en opnieuw opstarten en soms is het weg dan. Hoe komt dit? Kan dit aan hdmi settings liggen?

geluid gaat via hdmi naar tv

• Gynnad
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 19:43
Is er ergens ook een lijstje beschikbaar van de Addons die echt een must zijn op je XBMC?

"Don't worry, about a thing, Cause every little thing is gonna be alright"

• Smultie
  • Niet online
Gynnad schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:22:
Is er ergens ook een lijstje beschikbaar van de Addons die echt een must zijn op je XBMC?
Zou dat niet nogal afhangen van de gebruiker?
Na de upgrade naar OpenELEC 4.0 Beta 1 start XBMC standaard in resolutie 640x480.

Dat is denk ik deze setting die ik moet toevoegen?

code:
1
hdmi_force_hotplug=1

of
code:
1
hdmi_safe=1

Kan het even niet proberen, maar mocht iemand het zo weten...

[ Voor 3% gewijzigd door technorabilia op 12-03-2014 13:41 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• Rubman
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:14

Rubman

Retarded or just overjoyed!

Tennisbal schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 12:51:
Sinds een tijdje komt er soms enorm hard geluid uit mijn boxen als ik een film oid start. Enorm gekraak, normaal geluid is het niet. Ik moet dan de film stoppen en opnieuw opstarten en soms is het weg dan. Hoe komt dit? Kan dit aan hdmi settings liggen?

geluid gaat via hdmi naar tv
Dit is nagenoeg exact wat ik ook ondervindt met Raspbmc en Openelec (laatste versies niet getest) Xbian heet dit niet maar draait weer niet over NFS wat ik toch wel erg prettig vind.
Inderdaad compleet random geluidsproblemen bij films/series etc en opnieuw opstarten van Pi helpt soms als enige en anders aflevering opnieuw starten.

Als het ergens pijn doet, wil ik erop drukken

XBian werkt prima over NFS.

• torchwood
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 15-10 10:14
kraades schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:39:
Na de upgrade naar OpenELEC 4.0 Beta 1 start XBMC standaard in resolutie 640x480.

Dat is denk ik deze setting die ik moet toevoegen?

code:
1
hdmi_force_hotplug=1

of
code:
1
hdmi_safe=1

Kan het even niet proberen, maar mocht iemand het zo weten...
JA !! Doen :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y :Y

• Rubman

Rubman

Ik krijg geen NFS install werkend hoor, USB gaat een tijdje goed en dan komen er steeds meer problemen en vastlopers. Maar ik krijg Xbian gewoonweg dus niet op NFS geïnstalleerd zoals met Raspbmc wel gaat.

Verder is het mijn voorkeursdistro en er ligt altijd een back-up SD klaar met een werkende Xbian erop.

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:15
Ik draai al tijden Raspbmc, draait als een tiet. Al heb ik bij elke distro het volgende.
Het menu van XBMC is wel volledig in beeld. Maar bij het afspelen van een film bestand niet meer.
(let op de tijd r echtsboven in beeld, en het menu overlay op foto 2)
Raspbmc draait op 1080p 60Hz in het menu, en bij het afspelen van video veranderd hij hem naar het aantal FPS van de video.
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/H3bWxFr.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/MY2YPvf.jpg

• Senaxx
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 01:08
Misschien dat iemand hier ervaring heeft met het volgende probleem. Nadat iemand bij mij een xbmc installatie heeft gezien wou deze persoon in kwestie ook xbmc voor de media te spelen van een nas.

RPi aangeschaft en het draait inmiddels mooi een jaar. Maar ze heeft ook een receiver wou hier graag het 5.1 geluid overheen hebben, ik dacht simpel hdmi er in en doorlussen naar tv en klaar. Maar deze receiver is al wat ouder en heeft nog geen HDMI.

Ze heeft toen wat onderzoek gedaan en heeft de ViewHD HDMI splitter gekocht die ook optische uitgang heeft, en de HDMI weer doorlust naar de TV.

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/ODMwWDgzMA==/z/~wYAAOxy1JBSP7p-/$T2eC16J,!)gFIbdELvFZBSP7p-(r+Q~~60_12.JPG

Die ertussen gezet en er komt zowaar geluid uit de receiver echte alleen maar 2 kanaals en geen 5.1 kanaals zoals gewenst. Nu heb ik hier wat onderzoek naar gedaan en wel een paar aanpassingen gedaan maar tot op heden alleen nog maar 2 kanaals geluid. Ik heb topics gezien bij mensen waar deze setup werkt, dus zou verwachten dat ik het werkend moet krijgen.

Wat is er getest:
  • Alle geluidsopties aan in XBMC 12
  • Alle geluidsopties aan in XBMC 13
  • hdmi_force_edid_audio=1 aangezet in config.txt (zodat alles ondersteunt wordt)
  • Getest met een Playstation 3, en dan komt er wel netjes 5.1 geluid op de receiver binnen gesplit vanaf het HDMI signaal.
De laatste test was wel een belangrijke om te testen of het kastje juist werkt en de receiver het ook wel ondersteund, en deze test was positief.

Echter kan ik nu niet meer bedenken waar het nog aan kan liggen, iemand een suggestie?

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 12-03-2014 15:26 ]

• Senaxx
Dacuuu schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 14:59:
Ik draai al tijden Raspbmc, draait als een tiet. Al heb ik bij elke distro het volgende.
Het menu van XBMC is wel volledig in beeld. Maar bij het afspelen van een film bestand niet meer.
Raspbmc draait op 1080p 60Hz in het menu, en bij het afspelen van video veranderd hij hem naar het aantal FPS van de video.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zet onder Settings/Video eens de optie "Adjust display refresh rate to match video" uit en bij Settings/System/Video output, draai daar eens de optie Video Calibration.

Let op video calibration moet je voor alle (film) resoluties doen. Je kan ook calibrate doen wanneer je een film afspeelt. Als je "adjust display refresh rate to match video" optie aanhoud en dus je scherm van resolutie gaat wisselen moet je dus voor 1080p tijdens het spelen calibrate doen, en tijdens het spelen van een 720p film.

Dan is het -> Video afspelen -> video op pauze -> Video settings -> en dan Video calibration.

• Ultraman

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

[afbeelding]
[afbeelding]
Misschien een zoom functie van de TV? Mijn Samsung TV kan hier verschillende modi aan.

• schumi2004
Senaxx schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:02:
Misschien dat iemand hier ervaring heeft met het volgende probleem. Nadat iemand bij mij een xbmc installatie heeft gezien wou deze persoon in kwestie ook xbmc voor de media te spelen van een nas.

RPi aangeschaft en het draait inmiddels mooi een jaar. Maar ze heeft ook een receiver wou hier graag het 5.1 geluid overheen hebben, ik dacht simpel hdmi er in en doorlussen naar tv en klaar. Maar deze receiver is al wat ouder en heeft nog geen HDMI.

Ze heeft toen wat onderzoek gedaan en heeft de ViewHD HDMI splitter gekocht die ook optische uitgang heeft, en de HDMI weer doorlust naar de TV.

Die ertussen gezet en er komt zowaar geluid uit de receiver echte alleen maar 2 kanaals en geen 5.1 kanaals zoals gewenst. Nu heb ik hier wat onderzoek naar gedaan en wel een paar aanpassingen gedaan maar tot op heden alleen nog maar 2 kanaals geluid. Er zijn verschillende topic bij mensen waarbij het wel werkt zou verwachten dat het ook in dit geval werkt.

Wat is er getest:
  • hdmi_force_edid_audio=1 aangezet in config.txt (zodat alles ondersteunt wordt)
  • Getest met een Playstation 3, en dan komt er wel netjes 5.1 geluid op de receiver binnen gesplit vanaf het HDMI signaal.
De laatste test was wel een belangrijke om te testen of het kastje juist werkt en de receiver het ook wel ondersteund, en deze test was positief.

Echter kan ik nu niet meer bedenken waar het nog aan kan liggen, iemand een suggestie?
Weet niet of het werkt maar heb je met de Passthrough functie gespeeld ook toevallig?
Weet niet dit werkt met zo'n HDMI splitter maar lijkt mij dat dat gewoon werken moet.

• Senaxx
schumi2004 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:26:
[...]

Weet niet of het werkt maar heb je met de Passthrough functie gespeeld ook toevallig?
Weet niet dit werkt met zo'n HDMI splitter maar lijkt mij dat dat gewoon werken moet.
Je doelt op de Passtrough functie in Gotham? Ja deze hebben we op enabled staan, en als doorgifte geluidsuitvoer apparaat HDMI. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke combinaties die een beetje zinnig leken in het audio menu wel gehad, maar geen enkele resulteerde in 5.1 geluid. Maar zoals getest als je dezelfde HDMI op dat moment in de PS3 drukt komt mooi 5.1 op de receiver te staan.

Lastig probleem waar ik al een tijdje me hoofd over breek maar net echt een oplossing voor heb. Het topic waar ik in gezien heb waar het werkt, benoemd wel dat bij hem de CEC kapot gaat maar deze blijft bij dit probleem wel werken en dat vindt ik wel vreemd.

[ Voor 14% gewijzigd door Senaxx op 12-03-2014 15:32 ]

• Dacuuu
Senaxx schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:11:
[...]

Zet onder Settings/Video eens de optie "Adjust display refresh rate to match video" uit en bij Settings/System/Video output, draai daar eens de optie Video Calibration.

Let op video calibration moet je voor alle (film) resoluties doen. Je kan ook calibrate doen wanneer je een film afspeelt. Als je "adjust display refresh rate to match video" optie aanhoud en dus je scherm van resolutie gaat wisselen moet je dus voor 1080p tijdens het spelen calibrate doen, en tijdens het spelen van een 720p film.

Dan is het -> Video afspelen -> video op pauze -> Video settings -> en dan Video calibration.
Ultraman schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:13:
[...]

Misschien een zoom functie van de TV? Mijn Samsung TV kan hier verschillende modi aan.
Heb wat getest: Adjust display refresh rate to match video staat aan, Nu even uitgezet: Scherm klopt nu 100%. Maar nu speelt de 23.9xx fps af op 60 hz scherm. Dit wil ik dus niet :+

Samsung TV staat normaal op 16:9 vast ingesteld. Zet ik deze op "Volledig scherm" (met Refresh match aan) dan zie ik ook weer 100% beeld oppervlak. Zet ik hem terug naar 16:9 dan mis ik weer de randjes.

• Senaxx
Dacuuu schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:40:
[...]

[...]

Heb wat getest: Adjust display refresh rate to match video staat aan, Nu even uitgezet: Scherm klopt nu 100%. Maar nu speelt de 23.9xx fps af op 60 hz scherm. Dit wil ik dus niet :+

Samsung TV staat normaal op 16:9 vast ingesteld. Zet ik deze op "Volledig scherm" (met Refresh match aan) dan zie ik ook weer 100% beeld oppervlak. Zet ik hem terug naar 16:9 dan mis ik weer de randjes.
De missende randjes kan je dan in ieder geval corrigeren met die Video Calibration.

• Smultie
  • Niet online
Waarschijnlijk zul je inderdaad bij een of meerdere Resolutie&frequentie-settings een correctie moeten uitvoeren bij Video Calibration.

• Dacuuu
Senaxx schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:45:
[...]

De missende randjes kan je dan in ieder geval corrigeren met die Video Calibration.
En dit moet ik dus doen als de video aan het afspelen is. Dit ga ik straks nog eens uitproberen. Alvast bedankt ;)

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 12:30
[afbeelding]
[afbeelding]
Deze optie "disable_overscan=1" al een keer de # verwijderd en gereboot? Bij mij werkt dit prima met de optie " Adjust display refresh rate to match video" aan.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• Gusev
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 05-11 10:32
Helaas kan ik na de update naar Gotham beta niet meer gebruik maken van ondertiteling bij Icefilms.

Hebben meerdere dit probleem? Heb geprobeerd te zoeken in dit topic maar nog niks kunnen vinden...

Ik heb alle stappen doorlopen zoals hier vermeld: http://wiki.xbmc.org/inde...O:Setup_subtitle_services

• Rubman

Rubman

Senaxx schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:02:

Die ertussen gezet en er komt zowaar geluid uit de receiver echte alleen maar 2 kanaals en geen 5.1 kanaals zoals gewenst. Nu heb ik hier wat onderzoek naar gedaan en wel een paar aanpassingen gedaan maar tot op heden alleen nog maar 2 kanaals geluid. Ik heb topics gezien bij mensen waar deze setup werkt, dus zou verwachten dat ik het werkend moet krijgen.

Wat is er getest:

Ik werk ook met een splitter via HDMI naar spdif splitst en heb de lijn
hdmi_force_edid_audio=1
toe moeten voegen aan mijn config file op de SD kaart

Lezen blijft lastig, vreemd dat het via force edid niet werkt.
Kan de receiver AC3 en DTS aan? want dat lijkt me nog het enigste wat kan haperen

[ Voor 3% gewijzigd door Rubman op 12-03-2014 16:24 ]

• schumi2004
Senaxx schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 15:30:
[...]

Je doelt op de Passtrough functie in Gotham? Ja deze hebben we op enabled staan, en als doorgifte geluidsuitvoer apparaat HDMI. Ik heb zo'n beetje alle mogelijke combinaties die een beetje zinnig leken in het audio menu wel gehad, maar geen enkele resulteerde in 5.1 geluid. Maar zoals getest als je dezelfde HDMI op dat moment in de PS3 drukt komt mooi 5.1 op de receiver te staan.

Lastig probleem waar ik al een tijdje me hoofd over breek maar net echt een oplossing voor heb. Het topic waar ik in gezien heb waar het werkt, benoemd wel dat bij hem de CEC kapot gaat maar deze blijft bij dit probleem wel werken en dat vindt ik wel vreemd.
Ik heb geen ervaringen met een dergelijke splitter maar heb ze wel al eens voorbij zien komen (de door jouw gelinkte).
Misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over zeggen kan?
Neem aan dat je de speaker configuratie ook op 5.1 heb staan en eventueel uitgangs configuratie op vast?
De media file heeft ook zeker weten 5.1?

Wat overigens ook vreemd is is dat CEC nog wel werkt bij je en bij hem niet. Zit er niet 1 of andere switch op de splitter die verkeerd staat? EDID op 5.1 of Pass staan?

• Tennisbal
Rubman schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 13:45:
[...]

Dit is nagenoeg exact wat ik ook ondervindt met Raspbmc en Openelec (laatste versies niet getest) Xbian heet dit niet maar draait weer niet over NFS wat ik toch wel erg prettig vind.
Inderdaad compleet random geluidsproblemen bij films/series etc en opnieuw opstarten van Pi helpt soms als enige en anders aflevering opnieuw starten.
jij hebt geen workaround gevonden, behalve xbian? Vind het erg irritant want het geluid komt gigantisch hard uit de boxen

• wizzlewaxx
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 02-02 11:31
Ik heb ook weer een raar probleem met me Raspberry. Hij draait nu goed, na een crash met me SDkaart die corrupt was geraakt tijdens overklokken. Dat terzijde. Mijn Raspberry reboot nu om de zoveel minuten en er komt dan als melding: CEC Adapter gewijzigd. Dit terwijl ik niks heb gewijzigd. Nu heeft dat te maken met me Samsung Afstandsbediening ben ik bang, die xbmc kan besturen. In de instellingen al eens de CEC adapter helemaal uitgeschakeld en met toetsenbord en muis gaan werken, maar dan blijft de Raspberry rebooten met dezelfde melding. Zou het me HDMI kabel kunnen zijn die het signaal niet goed doorvoert? Het is erg irritant namelijk. Ook omdat me TV ook aangaat zodra de Raspberry weer eens reboot, erg vervelend als je de hele dag weg bent en je komt thuis en je tv staat al een tijdje op hetzelfde beeld... Heeft iemand een idee wat ik hier aan kan doen?

• Rubman

Rubman

Tennisbal schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:40:
[...]

jij hebt geen workaround gevonden, behalve xbian? Vind het erg irritant want het geluid komt gigantisch hard uit de boxen
Ja de enige distro waarbij ik het niet heb is Xbian. De enige reden waarom ik die nu niet draai is omdat ik Raspbmc nu laat booten vanaf een nfs share op mijn synology, dit is me met xbian (nog) niet gelukt.
Dus als er iemand een duidelijke manier heeft om dit werkende te krijgen hoor ik het graag.

• Tennisbal
Rubman schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 17:37:
[...]

Ja de enige distro waarbij ik het niet heb is Xbian. De enige reden waarom ik die nu niet draai is omdat ik Raspbmc nu laat booten vanaf een nfs share op mijn synology, dit is me met xbian (nog) niet gelukt.
Dus als er iemand een duidelijke manier heeft om dit werkende te krijgen hoor ik het graag.
het rare is, is dat ik tot 2 mnd terug geen problemen had met openelec, geluid ging altijd goed. wellicht heeft het iets met overklokken te maken?

• Senaxx
schumi2004 schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 16:37:
[...]

Ik heb geen ervaringen met een dergelijke splitter maar heb ze wel al eens voorbij zien komen (de door jouw gelinkte).
Misschien dat iemand anders hier iets zinnigs over zeggen kan?
Neem aan dat je de speaker configuratie ook op 5.1 heb staan en eventueel uitgangs configuratie op vast?
De media file heeft ook zeker weten 5.1?

Wat overigens ook vreemd is is dat CEC nog wel werkt bij je en bij hem niet. Zit er niet 1 of andere switch op de splitter die verkeerd staat? EDID op 5.1 of Pass staan?
Vanavond toch weer even heen gegaan om te proberen en met success! EDID op Passtrough op de ViewHD gezet en in de config.txt een config toegevoegd: hdmi_ignore_edid=0xa5000080.

Dit resulteerde in een mooi DTS geluid bij het starten van de film :) _/-\o_

• IJsbeer
  • Niet online
Dus CEC en DTS nu werkend met die splitter? En gewoon 2.0 op je TV?

• Senaxx
IJsbeer schreef op woensdag 12 maart 2014 @ 21:16:
Dus CEC en DTS nu werkend met die splitter? En gewoon 2.0 op je TV?
Nou het is niet bij mij, maar ik beheer het wel voor haar ja ;).

Maar klopt, OpenElec Gotham nightly werkt nu perfect met CEC, en DTS. Als je boot en hij staat in het menu staat er stereo op de receiver, maar zodra je de film start activeert hij netjes DTS en heb je 5.1 DTS geluid.

ViewHD HDMI Splitter staat nu op passtrough, OpenElec audio opties op passtrough, en ignore edid in de config.txt

En met dubbele output kan ze tv volume op 0 zetten als ze de receiver aan heeft staan, en bij receiver uit krijgt ze 2.0 geluid via TV.

[ Voor 10% gewijzigd door Senaxx op 13-03-2014 08:52 ]

• sjefke9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-03-2023
Ik heb nu inmiddels de XBMC aangesloten via de RCA uitgang, maar ook via daar krijg ik geen enkel signaal binnen op mijn televisie.
Meerdere toestellen geprobeerd, maar helaas.
Iemand idee hoe dat zou kunnen? :?
De XBMC doet het wel nog gewoon, want via hdmi werkt alles prima.
Het groene lampje knippert ook maar heel even, daarna blijft het uit.

[ Voor 11% gewijzigd door sjefke9 op 14-03-2014 18:24 ]

• kraats
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:45

kraats

Ik rol

Heb je niet HDMI geforceerd in de settings?

Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?

• sjefke9
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 10-03-2023
kraats schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 18:26:
Heb je niet HDMI geforceerd in de settings?
Ik heb het config bestand proberen te zoeken maar niet gevonden.
Ben niet z'n held in die rasberry pi..
Heb al vanalles geprobeerd, word het nu wel een beetje moe.

• Tennisbal
Senaxx schreef op donderdag 13 maart 2014 @ 00:52:
[...]

Nou het is niet bij mij, maar ik beheer het wel voor haar ja ;).

Maar klopt, OpenElec Gotham nightly werkt nu perfect met CEC, en DTS. Als je boot en hij staat in het menu staat er stereo op de receiver, maar zodra je de film start activeert hij netjes DTS en heb je 5.1 DTS geluid.

ViewHD HDMI Splitter staat nu op passtrough, OpenElec audio opties op passtrough, en ignore edid in de config.txt

En met dubbele output kan ze tv volume op 0 zetten als ze de receiver aan heeft staan, en bij receiver uit krijgt ze 2.0 geluid via TV.
werkt normale passthrough van dts geluid nu eindelijk eens? In dat geval ga ik updaten!

• Koldur
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15-11 12:30
sjefke9 schreef op vrijdag 14 maart 2014 @ 18:35:
[...]

Ik heb het config bestand proberen te zoeken maar niet gevonden.
Ben niet z'n held in die rasberry pi..
Heb al vanalles geprobeerd, word het nu wel een beetje moe.
Lees hier even alles rustig door, de Raspberry Pi is niet simpel en je moet er wat tijd in stoppen, als je dat doet kom je er achter hoe het werkt en krijg je het wel voor elkaar:

Bron: http://elinux.org/RPiconfig
As the raspberry PI doesn't have a conventional BIOS, the various system configuration parameters that would normally be kept and set using the BIOS are now stored on a text file named "config.txt".
The Raspberry Pi config.txt file is read by the GPU before the ARM core is initialised.
This file is an optional file on the boot partition. It would normally be accessible as /boot/config.txt from Linux, but from Windows (or OS X) it would be seen as a file in the accessible part of the card.
To edit the configuration file, see the instructions at R-Pi_ConfigurationFile.
You can get your current active settings with the following commands:
vcgencmd get_config <config> - lists a specific config value. E.g. vcgencmd get_config arm_freq
vcgencmd get_config int - lists all the integer config options that are set (non-zero)
vcgencmd get_config str - lists all the string config options that are set (non-null)
Config.txt wordt in ieder geval aangemaakt als je Openelec gebruikt.

i7 12700K,GB WindForce RTX4090,32GB KF436C16RB1K2/32,Gigabyte Z690 UD DDR4,Corsair RM1000x,WD Black SN850 2TB,Phanteks Eclipse P360A,Quest 3 VR Headset,Corsair iCUE H100i RGB Pro XT 240mm

• ajampaniki
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 06-11 15:58
Ik weet niet of dit de plek is om het te posten, maar kon geen betere plek vinden.

Ik heb deze week mijn raspberry geinstalleerd met raspbmc en daarbij transmission en flexget geinstalleerd via deze guide. Nu krijg ik bij transmission bij elke torrent een 'permission denied' error.

Alles nagekeken (transmission logt in als 'pi', blijkt dat de download map (een folder op een externe NTFS schijf) geen schrijfrecht heeft. Ik krijg dit alleen op geen manier aangepast. Heb het zowel met chmod via putty geprobeerd als via filezilla. De toegang blijft maar op 700 staan ipv 777. Heeft iemand een idee hoe dit komt?

[ Voor 3% gewijzigd door ajampaniki op 15-03-2014 11:19 ]

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 20:42
Heel irritant, ik krijg de XBMC official remote app op iOS niet werkend met Raspbmc. Via de web browser en via een OSX widget op mijn laptop werken allebei zonder problemen. Maar in de app kan hij de xbmc niet vinden... "find" of handmatig de ip invoeren werken allebei niet
Wel de juiste poort? 80, 8080, ...

Bij mij werkt Find ook nooit....

Net geupdate naar OpenELEC 4.0 Beta 2 en voor het eerst sinds tijden werkt AirPlay weer op iOS 7.1! :)

[ Voor 100% gewijzigd door technorabilia op 15-03-2014 20:24 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

• schumi2004
kraades schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:51:

Net geupdate naar OpenELEC 4.0 Beta 2 en voor het eerst sinds tijden werkt AirPlay weer op iOS 7.1! :)
Damm, zat net voor de BETA2 commit met mijn eigen compile :P
Even opnieuw beginnen te compilen.

• Evertt
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 13-11 09:26
Ik heb Raspberry pi aantal weken in bezit. Deze heb ik aangesloten op de tv de Raspberry pi wordt gevoed via de USB van de tv.
Alleen het nadeel is als de tv na langdurig weer aan gaat start de Raspberry op omdat deze spanning krijgt via de USB poort van de tv.
Is er geen aan/uit knop voor de Raspberry verkrijgbaar zodat ik deze handmatig kan aanzetten wanneer ik deze wil gebruiken.

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:50

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Ja die is er. Dat ben jij zelf :+

Gewoon op een stekkerrdoos zetten met schakelaar. Maar in het topic wordt hier ook al vaker aandacht aan besteed. Even de zoekfunctie gebruiken en er zijn er genoeg opties voor

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• Firesphere
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 15-11 10:12

Firesphere

Yoshis before Hoshis

Die is er, maar of het zo handig is? Met abrupt starten en vooral stoppen van je pi, nuke je je SD-card op een gegeven moment.

Tenzij je write-lock aanzet en boot vanaf USB.

http://www.raspberrypi.or...iewtopic.php?f=40&t=48757

I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!

• Chillmeister
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-11 20:42
kraades schreef op zaterdag 15 maart 2014 @ 18:51:

handmatig instellen werkt ook niet. Ben nu naar een ander app gegaan datXBMC Constellation heet. Die werkt zonder problemen vlekkeloos

• IJsbeer
  • Niet online
Evertt schreef op zondag 16 maart 2014 @ 16:22:
Ik heb Raspberry pi aantal weken in bezit. Deze heb ik aangesloten op de tv de Raspberry pi wordt gevoed via de USB van de tv.
Alleen het nadeel is als de tv na langdurig weer aan gaat start de Raspberry op omdat deze spanning krijgt via de USB poort van de tv.
Is er geen aan/uit knop voor de Raspberry verkrijgbaar zodat ik deze handmatig kan aanzetten wanneer ik deze wil gebruiken.
http://www.adafruit.com/products/1620

• Miyamoto
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:29
Zie bericht Firesphere. Je wilt je RPi niet zomaar van de spanning gooien. Ik zou voor een externe voeding gaan (en de Pi aan laten staan). Het energieverbruik van de Pi ligt niet hoog en is dus het vernaggelen van je SD kaart niet waard. (2W continu is minder dan 5 euro per jaar). Nog los van het ongemak om op te staan als je je Pi weer aan wilt zetten :9

• Satom
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 26-10 22:27

Satom

Verzamel ervaringen

Of zoals ik doe, met behulp van een Arduino en een relais kijken naar de USB spanning van de TV en daarop de Pi opstarten (of uitzetten met behulp van de GPIO en een klein scriptje op de Pi) :+

• Sepp14
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 00:50

Sepp14

SHUUTT UUUUUUPPPP!!!!!!

Vergeet vooral niet via het contextmenu computer uitschakelen. minder kans op corruptie op de sdcard

When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.

• alesandro_46
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 19:13
In dit forum ben ik mensen tegen gekomen die met een klik-aan klik-uit schakelaar hun RPi aan- en uitzetten (persoonlijk laat ik de RPi's aan staan, kosten vind ik gering).

Deze ruimte is bewust leeg gelaten

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb sinds vandaag een probleem. Ik kan via SSH gewoon bij de raspberry komen vanaf alle machines in huis. Ik kan vanaf de raspberry ook mijn server pingen.

Echter zodra ik naar smb://ip/share wil gaan dan krijg ik meteen connection timed out, cannot connect.

De shares zijn allemaal benaderbaar en is ook niets aan aangepast. Alleen waarom komt de raspberry er niet meer bij?

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• IJsbeer
  • Niet online
De PI kan er dus niet meer bij? Probeer ze eens opnieuw toe te voegen, dan zou je iig moeten zien of je nog rechten e.d. hebt.
Zobiezo zou ik eens kijken naar NFS. Dat schijnt een stuk minder overhead te hebben.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23:08

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Heb opnieuw toevoegen geprobeerd. Meteen weer de melding dat hij ze niet kan bereiken. Hij komt uberhaupt tijdens het browsen bij die workgroup.

Heb gisteravond laat mijn server gereboot, daarna kon de PI er weer bij. Gelukkig :)

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Hallo, ik weet niet of ik hier op de goede plek mijn vraag stel maar ik heb volgende:

Als ik via mijn Raspberry Pi (Raspbmc) tijdens het streamen van een film overschakel naar TV en vervolgens weer terug wil naar de PI middels CEC geeft de TV aan: Beeldschermresolutie wordt niet ondersteund.

Iemand een tip?

• Batata007
Raspberry pi draait inmiddels een tijdje stabiel, ben er redelijk tevreden over. Af en toe heb ik alleen wel last van het volgende:

De pi draait op een aparte voeding en staat altijd aan. De tv daarintegen gaat uit. Soms als ik de tv aanzet en naar het HDMI kanaal ga waarop de PI draait, geeft de tv aan "niet ondersteund". Tv aan/uit, hdmi erin eruit helpt niet. De pi moet echt hard geherstart worden. Aangezien ik mijn tv bediening normaliter gebruik voor het bedienen van de PI, middels CEC, is de enige manier om em dan te rebooten middels de XBMC remote app.

Iemand bekend met dit probleem en hopelijk ook de oplossing? : )

• IJsbeer
  • Niet online
Het beste lijkt me om de resolutie keihard te zetten in de config.txt . Of in je CEC settings eens kijken of je niet hebt ingesteld dat de Pi in sleep mode gaat.
Pagina: 1 ... 95 ... 113 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Let op!!

Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.

Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.