It's not DNS. There's no way it's DNS. It was DNS. --The Sysadmin haiku
hdmi_force_edid_audio=1
OpenELEC +1Firesphere schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:13:
[...]
Ze verschillen juist heel erg van elkaar.
In het kort is mijn ervaring:
RaspBMC: Bloated, overload aan features, zeer goed andere dingen mee te doen
XBian: Supersnel, zeer goed andere dingen mee te doen. Soms instabiel
OpenElec: Puur MediaCentre. Geen poespas. Snel.
Van begin af aan al OE gehad en kan niet anders zeggen dat deze stabiel is als het maar zijn kan.
Bij de overige genoemde OS'en raakte ik alleen maar van in de war voor wat betreft de install procedure en het gebruik, ervan uitgaande dat het systeem alleen als media center diende. (Wat ook het uiteindelijke doel was, geen zooi maar puur alleen mediacenter functionaliteiten!)
in een ander geval ligt de RPi op de USB hub (even groot) op de plank onder de tv. En de externe 2.5" hdd ligt daar weer achter.
Bij XBian heb je gewoon een Mac en een Windows installer, in 2 kliks klaar. En formaat van SD kaart boeit niet want bij de 1e x booten, maximaliseert hij automatisch de partitie.RoRoo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:41:
Zo, net de Pi van de Woonkamer en Slaapkamer op OpenElec over gezet. kijken of die buffer problemen v/d laatste tijd over zijn.
Wat blijft het irritant dat het create_sd script niet geschikt is om onder OSX te draaien. Nu dus een 4 en 8gb sd die maar 2gb gebruiken. Moet ik weer gparted gaan gebruiken...
Zo heb ik eenmalig XBian op een 4GB sd kaart gezet die in werkelijkheid 3.97GB is (alle SD kaarten verschillen een beetje). Vervolgens de skin (Amber, die draait het snelst) en wat standaard addons zoals subtitles en Trakt en wat basic settings aangepast, daar met USB-IT (of op de Mac via console) weer een image van gemaakt.
Nu heb ik een schone, niet-gepersonaliseerde backup, die gebruik ik altijd als iemand om hulp vraagt bij het installen van zn RPi. Of ze nou een 4GB of een 16GB sd kaart hebben. Je kan ook handmatig via XBMC de partitie laten maximaliseren als je XBian hebt. Ergg handig. Ook als je gaat experimenteren en het misgaat.
@IJburger als je die guide gebruikt, zal XBMC getriggerd worden om telkens alleen dat ene nieuw gedownloade bestand naar de library te scannen. Dat gaat dus heel snel.IJburger schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 16:57:
[...]
Hmm, oke thnx in ieder geval voor je reply. Maa er zal dus geen automated optie zijn om dit te doen? Ik zocht eigenlijk naar een meer automated oplossing. Een oplossing die bijvoorbeeld aansluit op het gebruik van Flexget en Transmission (had al een handleiding hierover gevonden, dus dat wordt met mijn setup als het ware)
Je enige issue is echt die allereerste scan. Maar de tip om ff xbmc op een laptop of pc te installen en de laten indexen is wel een hele goede. Wat je ook kan doen is dan gewoon in XBMC een export van de library maken, en deze op de RPi gewoon weer importeren. Of zeg ik nu iets heel geks? Gaat natuurlijk mis met de paden.. hmm.. Misschien met een CTRL+F/replace kan je dat zelf snel oplossen.
[ Voor 28% gewijzigd door Jazco2nd op 29-10-2013 08:36 ]
[ Voor 99% gewijzigd door Jazco2nd op 29-10-2013 08:36 . Reden: 2 posts achter elkaar ]
Verwijderd
Hoe krijg je die topics daar te lezen? Heb gesubscribed maar kan geen enkel artikel/blog/newsitem lezen.barrymossel schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 21:03:
Toevallig kom ik het net tegen: http://www.linuxplained.c...pberry-pi-remote-control/
Onderaan:
[...]
XBian was bij mij een beetje aan het klojo-en. vandaar een nieuwe install naar openelec. Kijken hoe dat gaat.Jazco2nd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:31:
Bij XBian heb je gewoon een Mac en een Windows installer, in 2 kliks klaar. En formaat van SD kaart boeit niet want bij de 1e x booten, maximaliseert hij automatisch de partitie.
Openelec draait nét dat beetje soepeler (tot op heden) in het menu met exact dezelfde config.
Nu kijken of de films naarmate de dag verloopt ook gaan stotteren.
[ Voor 7% gewijzigd door jos_zwa op 29-10-2013 09:11 ]
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Opgelost! Heb bij instellingen aangegeven dat de subs naar een andere map geschreven moeten worden.Vecodo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 14:06:
Missschien dat iemand mij er mee kan helpen.
Ik heb nu een Raspberry PI waar eerst Xbian opdraaide. Alles werkte perfect.
Op aanraden van een mede Raspberry Pi gebruiker toch maar eens OpenElec geprobeerd.
Alles werkt prima behalve het downloaden van ondertiteling. Ik gebruik hier de standaard addon van XBMC voor. Op één of andere manier download hij de ondertiteling niet of wordt het bestand niet in de map geplaats bij de serie of film.
OpenElec 3.2.3 met een Raspberry Pi Type B.
Gebruik van NFS met data op een Synology.
Ondertiteling kan niet gedownload worden van bierdopje.com of andere websites.
Iemand misschien de goede tip?
Denk dat het iets te maken heeft met mijn NFS dirs (rechten).
Verwijderd
Nope blijft hetzelfde, enkel een subscribe knop. Zal vast wel 1 of andere blokkering van het werk zijn... zal thuis eens proberen vanavond. Alvast bedankt!barrymossel schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:54:
Apart, want ik krijg alles te zien en ben niet subscribed.
Kun je het zo wel lezen: klik en klik?
Nu is het duidelijk:). De eerste keer vind ik geen probleem. Maar wat is het nut dan om xbmc op een laptop te installeren en dan te laten indexen? Of met WINSCP? Is toch wel erg omslachtig of niet? Waarom xbmc installeren op laptop als er al Raspbmc is op de Pi?Jazco2nd schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 08:31:
[...]
@IJburger als je die guide gebruikt, zal XBMC getriggerd worden om telkens alleen dat ene nieuw gedownloade bestand naar de library te scannen. Dat gaat dus heel snel.
Je enige issue is echt die allereerste scan. Maar de tip om ff xbmc op een laptop of pc te installen en de laten indexen is wel een hele goede. Wat je ook kan doen is dan gewoon in XBMC een export van de library maken, en deze op de RPi gewoon weer importeren. Of zeg ik nu iets heel geks? Gaat natuurlijk mis met de paden.. hmm.. Misschien met een CTRL+F/replace kan je dat zelf snel oplossen.
Hmm, er schiet me wel een noob-vraag te binnen bij het lezen van deze vergelijking: zijn er voor deze 3 xbmc-varianten dezelfde addons beschikbaar? Of heeft Raspbmc meer addons beschikbaar dan de overige 2? Ik heb het niet over voorgeinstalleerde addons maar het totale pakket aan addons.Firesphere schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 18:13:
[...]
Ze verschillen juist heel erg van elkaar.
In het kort is mijn ervaring:
RaspBMC: Bloated, overload aan features, zeer goed andere dingen mee te doen
XBian: Supersnel, zeer goed andere dingen mee te doen. Soms instabiel
OpenElec: Puur MediaCentre. Geen poespas. Snel.
I'm not a complete idiot. Some parts are missing.
.Gertjan.: Ik ben een zelfstandige alcoholist, dus ik bepaal zelf wel wanneer ik aan het bier ga!
Had gisteren SOS-Solutions gemaild of ze die kant-en-klare Raspberry Pi mediacenter ook met Xbian kunnen leveren i.p.v. standaard Raspbmc. Dat is mogelijk mits aangegeven bij bestelling.
Schiet me nog iets te binnen: de xbmc-varianten installeren we op een SD-kaartje, Class 10 wordt er geadviseerd. Maar is er een verschil in een 4-, 8- of 16GB-kaartje? Ik bedoel: geeft de 16GB-kaart bijvoorbeeld meer "ademruimte" aan de geinstalleerde variant of werkt dat niet zo?
Ik heb nog een 1 TB harde schijf liggen, een Samsung HD103SJ:

Deze wil ik graag aan de raspberry hangen. Wat raden jullie mij aan. Aansluiten aan een usb poort dmv een behuizing met eigen voeding of iets dergelijks? Ik ben hier niet heel bekend mee, dus tips wat ik het beste kan aanschaffen zijn welkom
Graag wil ik dan ook data (voornamelijk mp3's) van mijn laptop kunnen overzetten naar die harde schijf via wifi, wat is de eenvoudigste manier om dat te doen?
[ Voor 13% gewijzigd door bananenbennie op 30-10-2013 00:58 ]
Ok thanx. Past mijn HDD in deze behuizing?SmooK schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 01:15:
de HDD moet je toevoegen als een share dan kun je gewoon mp3's slepen naar je hdd. Verder raad ik aan om de HDD inderdaad in een behuizing te doen en deze met externe voeding aan te sluiten op een usb poort(of een powered hub, in dat geval heb je geen externe voeding nodig)
http://link.marktplaats.nl/710154289
Het lastige met vergelijkingen tussen de 3 is dat de meeste nogal gedateerd zullen zijn. De ontwikkelingen van de 3 gaan zo snel momenteel en ook door het XBMC team wordt veel effort in de pi gestoken. Het kan best zo zijn dat RaspBMC bepaalde patches al wel heeft, maar OpenElec niet. Maar als er dan een nieuwe versie uitkomt van XBMC of 1 van de distro's dan kunnen ze er wel inzitten en heb je dus een ander beeld. Het is dus altijd een momentopname die niet veel zegt.IJburger schreef op dinsdag 29 oktober 2013 @ 22:53:
Ok thnx, dat ga ik nog wat verder research op Youtube plegen over de verschillen tussen Raspbmc, Xbian en Openelec. Het is fijner vergelijken met beeld i.p.v. een geschreven comparison.
Had gisteren SOS-Solutions gemaild of ze die kant-en-klare Raspberry Pi mediacenter ook met Xbian kunnen leveren i.p.v. standaard Raspbmc. Dat is mogelijk mits aangegeven bij bestelling.
Schiet me nog iets te binnen: de xbmc-varianten installeren we op een SD-kaartje, Class 10 wordt er geadviseerd. Maar is er een verschil in een 4-, 8- of 16GB-kaartje? Ik bedoel: geeft de 16GB-kaart bijvoorbeeld meer "ademruimte" aan de geinstalleerde variant of werkt dat niet zo?
Ik zou er niet zo moeilijk over doen en gewoon 1 van de drie kiezen. Uiteindelijk gaat het om XBMC en dat werkt gewoon heerlijk
Zelf heb ik overigens gekozen voor OpenElec, enkel omdat er een grotere groep mensen achter zit. Maar ze richten zich ook niet specifiek op de Pi, dus de vraag of dat uberhaupt meerwaarde heeft...
Met betrekking tot de grootte van de SD. Ik heb nu een paar honder MB in gebruik, dus daar heb je het niet voor nodig. De enige reden dat ik er een 16Gb versie in heb zitten is dat ik geen CLASS 10 versie van een 4 of 8 heb gevonden. (of het prijsverschil van 2/3 euro, dan kies ik voor de 16)
Thnx voor de uitleg. Maakt het allemaal wat duidelijker. Die paar honderd MB die je in gebruikt heb, waar bestaat dat globaal uit (naast natuurlijk OpenElec): addons, fanart en andere technical information?IJsbeer schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 13:19:
[...]
Het lastige met vergelijkingen tussen de 3 is dat de meeste nogal gedateerd zullen zijn. De ontwikkelingen van de 3 gaan zo snel momenteel en ook door het XBMC team wordt veel effort in de pi gestoken. Het kan best zo zijn dat RaspBMC bepaalde patches al wel heeft, maar OpenElec niet. Maar als er dan een nieuwe versie uitkomt van XBMC of 1 van de distro's dan kunnen ze er wel inzitten en heb je dus een ander beeld. Het is dus altijd een momentopname die niet veel zegt.
Ik zou er niet zo moeilijk over doen en gewoon 1 van de drie kiezen. Uiteindelijk gaat het om XBMC en dat werkt gewoon heerlijk
Zelf heb ik overigens gekozen voor OpenElec, enkel omdat er een grotere groep mensen achter zit. Maar ze richten zich ook niet specifiek op de Pi, dus de vraag of dat uberhaupt meerwaarde heeft...
Met betrekking tot de grootte van de SD. Ik heb nu een paar honder MB in gebruik, dus daar heb je het niet voor nodig. De enige reden dat ik er een 16Gb versie in heb zitten is dat ik geen CLASS 10 versie van een 4 of 8 heb gevonden. (of het prijsverschil van 2/3 euro, dan kies ik voor de 16)
Ik draai nog steeds xbian maar ondervind de laatste tijd ook bufferproblemen. Zomaar ineens en dan ben ik een episode van een serie (avi formaat<1GB) aan het kijken ( dus niet zware mkv.oid).RoRoo schreef op maandag 28 oktober 2013 @ 22:41:
Zo, net de Pi van de Woonkamer en Slaapkamer op OpenElec over gezet. kijken of die buffer problemen v/d laatste tijd over zijn.
Wat blijft het irritant dat het create_sd script niet geschikt is om onder OSX te draaien. Nu dus een 4 en 8gb sd die maar 2gb gebruiken. Moet ik weer gparted gaan gebruiken...
Had het idee dat het aan mijn set up ligt maar er zijn dus meer met een dergelijk euvel.
Hoe gaat het nu met OpenElec?
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Maar weet niet of dit dan komt door de SBS etc. normale 1080P DTS files gaan zonder problemen.
Bij het opstarten klaagt mijn RPi over de MD5 checksum, die schijnt dus fout te zijn.
Wat kan ik doen? Ik heb het al een paar keer geprobeerd en iedere keer vers begonnen met een nieuwe download.
Dit probleem zit in je synology, waarschijnlijk heb je dsm 4.3? Sinds 4.3 werkt het via NFS niet meer. Er is al een patch voor, maar deze is alleen op verzoek bij synology te krijgen. Binnenkort zal de fix wel in een officiële update zitten. Voor meer info: google is your best friend ;-)klopping schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:51:
Hallo, ik ben nieuw en heb vandaag mijn Raspberry ontvangen. Ik probeer nu mijn bestanden op mijn Synology NAS te koppelen met NFS maar dat lukt me niet. Ik heb een exports file gemaakt met video,music en pictures. Ik heb ook de lock verwijdert uit de exports file. Ook export file actief gemaakt. Als ik nu op mijn Raspbmc (XBMC12.2) naar Muziek ga --> bestanden -->locatie toevoegen --> Bladeren en dan NFS aanklik gaat hij wel zoeken maar daarna gebeurd er niets. Ik zie dus niet mijn Nas. Ik heb internet en met Putty connectie gemaakt met mijn nas en kon mijn raspberry pingen. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat ik mijn NAS niet zie?
Tot die tijd kun je smb share gebruiken. Dit werkt bij mij prima.
@klopping kun je 'm niet gewoon hard inkloppen in plaats van zoeken naar het pad?
Waar is Jos de Nooyer toch gebleven?
Je kunt proberen om handmatig te updaten. Hoe dat moet staat op de OpenELEC site.Petertyuh schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:28:
Ik heb de update van OpenELEC geprobeerd (3.2.3) maar dat gaat continu mis.
Bij het opstarten klaagt mijn RPi over de MD5 checksum, die schijnt dus fout te zijn.
Wat kan ik doen? Ik heb het al een paar keer geprobeerd en iedere keer vers begonnen met een nieuwe download.
Probeer ens of je vanaf je pc of notebook verbinding kunt maken met de Synology. Dan weet je in ieder geval of je het op de Syno of Pi moet zoeken. Mogelijk moet je hier wel een nfs client voor installeren als je op Windows werkt.klopping schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 19:51:
Hallo, ik ben nieuw en heb vandaag mijn Raspberry ontvangen. Ik probeer nu mijn bestanden op mijn Synology NAS te koppelen met NFS maar dat lukt me niet. Ik heb een exports file gemaakt met video,music en pictures. Ik heb ook de lock verwijdert uit de exports file. Ook export file actief gemaakt. Als ik nu op mijn Raspbmc (XBMC12.2) naar Muziek ga --> bestanden -->locatie toevoegen --> Bladeren en dan NFS aanklik gaat hij wel zoeken maar daarna gebeurd er niets. Ik zie dus niet mijn Nas. Ik heb internet en met Putty connectie gemaakt met mijn nas en kon mijn raspberry pingen. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn dat ik mijn NAS niet zie?
[ Voor 51% gewijzigd door technorabilia op 30-10-2013 22:14 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dat is immers iets dat al zoveel aan bod is gekomen, dat ik vrees dat je ook voor elk ander nadeel die er aan de Pi kleeft "blind" erin gaat. Als dit al een onoverkomelijk probleem voor je is, denk ik dat je eerder naar een kant en klaar oplossing moet kijken. Dat is de Pi niet (ook niet verbazend, gegeven de prijs).
T'all ya fine dandies, prancing about with yer head full of eyeballs, come and get me I say
Vob = dvd toch? Daar heb je codec serial voor nodig. Kost ongeveer 2.99 geloof ik.klopping schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 23:21:
Ik had redelijk hoge verwachting van de pi maar de eerste indruk valt toch tegen. ISO, VOB bestanden pakt hij niet. The Hobbit 3D blijft steeds hangen. Mij oude ACrayen speelt wel geen 3D af maar de rest speelt hij vlekkeloos af. Morgen nog wat proberen te spelen maar als het niet beter wordt stuur ik hem (helaas) weer terug. Ieder tip om het te verbeteren is welkom.
http://www.raspberrypi.com/mpeg-2-license-key/Dacuuu schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:41:
[...]
Vob = dvd toch? Daar heb je codec serial voor nodig. Kost ongeveer 2.99 geloof ik.
2,80
Ok, er lopen meerdere threads over dit probleem, ik dacht dat ik hier ook last van had. Bijvoorbeeld:kraats schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 21:44:
NFS vanaf een Synology met DSM 4.3 werkt bij mij anders prima hoor.
@klopping kun je 'm niet gewoon hard inkloppen in plaats van zoeken naar het pad?
http://www.synology-forum...fs-krijg-ik-niet-werkend/
Ik heb de DS213+ met de laatste DSM 4.3 update 3. Gewoon het nfs pad intikken heb ik al geprobeerd en werkt niet bij mij.
Ik ben wel benieuwd welke synology en DSM versie jij dan hebt.
Nikon D60 + AF-S DX 18-105mm G VR
Gisteren OpeneElec op een 8GB SD card gezet.Petertyuh schreef op woensdag 30 oktober 2013 @ 20:28:
Ik heb de update van OpenELEC geprobeerd (3.2.3) maar dat gaat continu mis.
De howto op het de Openelec wiki: http://wiki.openelec.tv/i..._OpenELEC_on_Raspberry_Pi gevolgd. (de windows versie in mijn geval)
Was niet een geheel succes in mijn geval. Het formateren met minitool ging wel maar de rest had geen effect als ik de sd card in de rpi stak. Het scherm bleef zwart .
Een best of both worlds genomen met deze handleiding: http://squirrelhosting.co...osting-blog-info.php?id=9.
Img. op gezet en toen ging hij wel verder met zichzelf installeren
Van het weekend maar even verder configureren de open elec versie.
Had gisteren geen zin meer om alles om te gaan gooien draai verder met xbian voorlopig.
When you are dead, you do not know you are dead. It’s only painful and difficult for others. The same applies when you are stupid.
Ik heb een DS712+ met DSM 4.3-3776-3.Greenman2 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:18:
exports heb je wel aangepast?
[ Voor 6% gewijzigd door kraats op 31-10-2013 10:16 ]
http://wiki.xbmc.org/?title=NFS#Synology
DexterBelgium schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 07:38:
Met alle respect, maar als je verbaasd bent dat hij (out of the box) geen ISO bestanden pakt, dan denk ik dat je waarschijnlijk inderdaad verkeerde verwachtingen van de Pi hebt, en het beter is dat je hem terugstuurt.
Dat is immers iets dat al zoveel aan bod is gekomen, dat ik vrees dat je ook voor elk ander nadeel die er aan de Pi kleeft "blind" erin gaat. Als dit al een onoverkomelijk probleem voor je is, denk ik dat je eerder naar een kant en klaar oplossing moet kijken. Dat is de Pi niet (ook niet verbazend, gegeven de prijs).
[ Voor 15% gewijzigd door Sepp14 op 31-10-2013 11:23 ]
Het is een goedkope, simpele computer voor kinderen om te leren.
Er zijn ontelbare soorten toepassingen voor de rpi.
Naast dat je de nsf path handmatig in moet kloppen moet je in je synology ook de rechten zetten en NSF enable. De info is al door anderen aangeven.
In de onderstaande filmpje wordt het ook duidelijk aangeven, alleen export is niet (meer) nodig maar kan ook geen kwaad.
YouTube: How to Setup NFS Shares with your Synology
Greenman2 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 09:18:
[...]
Ok, er lopen meerdere threads over dit probleem, ik dacht dat ik hier ook last van had. Bijvoorbeeld:
http://www.synology-forum...fs-krijg-ik-niet-werkend/
Ik heb de DS213+ met de laatste DSM 4.3 update 3. Gewoon het nfs pad intikken heb ik al geprobeerd en werkt niet bij mij.
Dit is dan ook GEEN mediaplayer!klopping schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:07:
.....Je hebt mediaplayers voor €75 die dit wel kunnen. Het setje wat ik nui heb kost €61.
[...]
Dat mensen hem misbruiken voor deze functionaliteit is wat anders.
Maar zoals andere al gezegd hebben, met een beetje research (iets wat je wel mag verwachten van iemand die op GoT actief is) had je dit ook zelf kunnen bedenken.
Wel apart dat hij sommige ISO's wel goed verwerkt en anderen niet. Vanavond maar ff kijken wat naast de size de verschillen zijn ( 7G werken niet, de 48G wel maar blijft hangen).
Werkt het bij jou met de de benodigde licenties vlekkeloos?
Sepp14 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:20:
Misschien als je van tevoren een beetje research (topic, google) had gedaan naar de mogelijkheden van de rpi, had je gelezen dat je voor bepaalde codecs een licentie nodig hebt.
Mocht ik een film niet kunnen vinden in avi of in mkv dan bouw ik die zelf om met freemake converter/makemkv.
Dat ik het doe op deze manier is mijn keuze. Heb wel als backup xbmc op mijn pc die verbonden is met mijn tv middels hdmi kabel. Dus op de pc kan ik het wel de iso vob of wat dan ook afspelen.
[ Voor 3% gewijzigd door Sepp14 op 31-10-2013 11:53 ]
Ik heb deze handleiding gevolgd: http://www.robvanhamersve...ynology-to-xbmc-with-nfs/klopping schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:33:
Ik heb een ds211 en DSM 4.3.
Naast dat je de nsf path handmatig in moet kloppen moet je in je synology ook de rechten zetten en NSF enable. De info is al door anderen aangeven.
In de onderstaande filmpje wordt het ook duidelijk aangeven, alleen export is niet (meer) nodig maar kan ook geen kwaad.
YouTube: How to Setup NFS Shares with your Synology
[...]
Ik heb geen exports file aangemaakt (was niet meer nodig). Ik zal vanavond nog eens wat tips van jullie nalopen. Overigens draait raspbmc nu ook goed op smb, maar ik hoop op wat performance verbetering met nfs.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om niet alleen positieve ervaring cq verwachtingen te delen. Zeker voor ISO bestanden is er niet 1 duidelijk beeld.
Ik geef ook niet aan dat het een mediaspeler is maar mijn gevoel is wel dat 80% hem ervoor gebruikt cq overweegt om hem hiervoor aan te schaffen..
Het is natuurlijk wel een leuk speeltje voor weinig geld.
schumi2004 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:35:
[...]
Dit is dan ook GEEN mediaplayer!
Dat mensen hem misbruiken voor deze functionaliteit is wat anders.
Maar zoals andere al gezegd hebben, met een beetje research (iets wat je wel mag verwachten van iemand die op GoT actief is) had je dit ook zelf kunnen bedenken.
Als bluray iso's afspelen de core functionaliteit van je pi is, dan zit je dus niet goed. Beter koop je dan iets krachtigers met 1Gb/s netwerkaansluiting. Ik weet eigenlijk niet of de pi gewoon niet snel genoeg is, niet genoeg kan bufferen, of dat de netwerkaansluiting het niet altijd trekt. Maar ergens komt ie blijkbaar te kort.
Ik vind het zelf trouwens niet de moeite waard om die veel te grote iso bestanden te streamen. Verschil met een 10GB mkb zie ik alleen als ik het naast mekaar vergelijk. Aan de filmervaring voegt het voor mij weinig toe. Daarvoor voldoen eigenlijk ook de 2 GB mkv's al prima. Aangezien 10GB mkv's wel prima werken, ben ik helemaal tevreden met mn openelec pi en ga ik niet mn NAS volzetten met veel te grote bestanden.
Welk OS draai je, wat is het medium waarvanaf je streamt (USB-disk, NAS?!)klopping schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05:
Ik heb zeker niet alle 307 pagina's doorlopen en zeker geen diepgaande research gedaan voordat ik tot aanschaf ben overgegaan. Maar ik heb wel veel positieve reacties gelezen, ook gelezen dat ISO bestanden bij sommige wel goed werkt en bij anderen weer niet. Ook het blijven hangen kom je niet veel tegen.
Ik denk dat het helemaal niet verkeerd is om niet alleen positieve ervaring cq verwachtingen te delen. Zeker voor ISO bestanden is er niet 1 duidelijk beeld.
Ik geef ook niet aan dat het een mediaspeler is maar mijn gevoel is wel dat 80% hem ervoor gebruikt cq overweegt om hem hiervoor aan te schaffen..
[...]
Smultie schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:07:
[...]
Welk OS draai je, wat is het medium waarvanaf je streamt (USB-disk, NAS?!)
Verder, ben je met een draad of draadloos verbonden? En share je over SMB, NFS of AFP?

[ Voor 99% gewijzigd door RoRoo op 31-10-2013 12:29 ]
Blijkbaar liggen je verwachtingen hoger dan wat de RPi je bieden kan. Hier doen de RPi's alleen dienst voor bv een slaapkamer maar echt niet als main systeempje, is ie gewoon te licht voor.klopping schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05:
Ik heb zeker niet alle 307 pagina's doorlopen en zeker geen diepgaande research gedaan voordat ik tot aanschaf ben overgegaan. Maar ik heb wel veel positieve reacties gelezen, ook gelezen dat ISO bestanden bij sommige wel goed werkt en bij anderen weer niet. Ook het blijven hangen kom je niet veel tegen.
[...]
Het is leuk dat ie het kan en voor het geld accepteer ik de tekortkomingen daarom ook de gekozen opstellingen (slaapkamers voor dat kleine uurtje per dag ofzo)
Beta 1.1 bedoel je....?Smultie schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:15:
De laatste XBian beta (beta2) draait bij mij als een tierelier.
Ik heb 'm juist naar de woonkamer verplaatst in plaats van m'n Popcorn. Maar ik hou de beperkingen wel in de gaten. Geen mkv's van groter dan 16GB ivm 100mbit aansluiting, geen DVD's met menu's er in. En verder werkt het helemaal primaschumi2004 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:33:
Hier doen de RPi's alleen dienst voor bv een slaapkamer maar echt niet als main systeempje, is ie gewoon te licht voor.
Er wordt al wel gewerkt aan beta 2, maar daarvoor moet je zelf wat repositories toevoegen en weer from scratch beginnen. Ik ben er dus nog niet aan begonnen, voorlopig doet beta 1.1 het nog prima
Smultie schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:15:
Ik meen te begrijpen dat RaspBMC de meeste overhead heeft van alle opties (OpenElec, XBian en RaspBMC). Dus daar valt mogelijk nog winst te behalen. De laatste XBian beta (beta2) draait bij mij als een tierelier.
Verder, ben je met een draad of draadloos verbonden? En share je over SMB, NFS of AFP?
Reden hiervoor is dat ik bijvoorbeeld een sudo apt-get update al niet fatsoenlijk aan de praat krijg ivm IPv6 problemen. HEb ik dat gefixed, dan krijg ik wel weer de volgende fout om mijn oren (illegal instruction, segmentation fault)
Dus ik denk dat een volledige nieuwe installatie misschien wel hulp kan bieden.
Ik wil dan onder ander mijn Bluetooth keyboard ook gaan gebruiken en wat gaan pielen met de gpio. Welke install zou dan de voorkeur hebben?
Maar als je een verse install wilt doen kun je het beste even met WinSCP je instellingen uit de userdata folder backuppen en later terugzetten.
Ik heb dezelfde HDMI switch besteld (binnen 7 dagen in huis vanuit China) en dit werkt perfect op mijn SONY versterker uit 2007. Geen DTS ondersteuning, maar wel Dolby Digital. Ook gekoppeld met de TOS link.derartz schreef op zondag 13 oktober 2013 @ 15:22:
HEHE... ik heb het eindelijk opgelost.. Ik heb nu naast stereo geluid ook Dolby digital and DTS audio op mn niet HDMI audio receiver (Logitech Z5500)
Het probleem is dat veel tv's het geluid wat via de HDMI ingang binnen komt plat slaat naar stereo geluid
en deze vervolgens doorstuurt naar je audio receiver via toslink. Ze hebben geen ondersteuning voor 5.1 passtrhough naar de toslink uitgang
Mocht je, net zoals ik, geen HDMI versterker hebben, maar enkel coax of toslink inputs, koop dan deze splitter voor 29 euro
http://www.ebay.co.uk/itm...pters&hash=item3cd6f66456
en voeg deze regel toe in de config file van je raspberry.
hdmi_force_edid_audio=1
En dan... YES eindenlijk vet geluid (DTS) tijdens mn films kijken
Overigens is de setting hdmi_force_edid_audio=1 noodzakelijk, anders blijf je 2.0 geluid via je TOS link krijgen. Was dit in eerste instantie vergeten...
Neem aan dat je ook dit gedaan heb?Greenman2 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 18:22:
NFS share en Synology: Ik heb nog even alles nagelopen en jullie tips gevolgd. Alle stappen uitgevoerd, export file aangepast etc. Het helpt allemaal niks, ik kan niet door m'n NFS shares browsen en handmatig toevoegen werkt ook niet, na het toevoegen verschijnt een melding dat de verbinding mislukt is. Ik heb ook nog xbmc geinstalleerd op een pc om van daar met NFS te verbinden, maar dit lukt ook niet. Ik zal synology eens vragen of ze een patch kunnen mailen voor m'n 213+
Wel vreemd dat je niet eens kan browsen door de shares, nooit problemen gehad met NFS icm Synology/XBMC
Smb is traag, veel overhead. Volgens mij zou je vloeiende playback moeten hebben door direct van een USB HDD af te spelen of bedraad netwerk via NFS. Maar bluray ISO zou ik nooit maken vind ik onzinnig. X264 is een zeer goede encoder die perfecte beeldkwaliteit kan behouden en hem wat kleiner maakt. 37gb is zwaar overkill.GrowMyHair schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 12:05:
Ik b laatst ook een keer getest met een 37GB blurblu-ray sie van The Hobbit, 1080p met dtshd master audio via smb. Die haperde zeker in het begin elke minuut ofzo een keer. Best irritant inderdaad. Op de haperingen na was de beeld en geluidskwaliteit dik in orde. Maar het kijkgenot werd er toch behoorlijk minder van.
Als bluray iso's afspelen de core functionaliteit van je pi is, dan zit je dus niet goed. Beter koop je dan iets krachtigers met 1Gb/s netwerkaansluiting. Ik weet eigenlijk niet of de pi gewoon niet snel genoeg is, niet genoeg kan bufferen, of dat de netwerkaansluiting het niet altijd trekt. Maar ergens komt ie blijkbaar te kort.
Ik vind het zelf trouwens niet de moeite waard om die veel te grote iso bestanden te streamen. Verschil met een 10GB mkb zie ik alleen als ik het naast mekaar vergelijk. Aan de filmervaring voegt het voor mij weinig toe. Daarvoor voldoen eigenlijk ook de 2 GB mkv's al prima. Aangezien 10GB mkv's wel prima werken, ben ik helemaal tevreden met mn openelec pi en ga ik niet mn NAS volzetten met veel te grote bestanden.
Ja heb ik ook gedaan, ik zie wel een verschil in mijn exports file staat anonuid=1025 ipv anonuid=0. Weet niet of dat veel uitmaakt?schumi2004 schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 23:07:
[...]
Neem aan dat je ook dit gedaan heb?
Wel vreemd dat je niet eens kan browsen door de shares, nooit problemen gehad met NFS icm Synology/XBMC
Er schijnen meer mensen problemen te hebben vanaf 4.3, en ik heb hem nog niet zo lang, dus geen ervaring met een vorige versie (4.2).
Als je wil dat het echt alles afspeelt, dan zou je kunnen kijken naar plex. Dat streamt de content gewoon naar de rasbmc. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je niet meer hoeft te klooien met bibliotheek updates op verschillende rasbmc's die door je huis heen staan. De skin Quarts v3 plexbmc integreert plex volledig in xbmc. Die skin is ook nog eens erg compact en snel, wat de gebruikers ervaring op de rasbmc verbeterd. De backend server van plex draait ook op veel verschillende nas systemen.klopping schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 11:43:
Dat ik licenties moet kopen vind ik niet een groot probleem. De blue-ray iso versie van de Hobbit blijft steeds hangen. Het lijkt er op dat hij dit niet snel genoeg kan verwerken en dat zal voor mij wel een reden zijn om terug te sturen. Ik heb niet het gevoel dat dit opgelost wordt met het aanschaffen van licenties.
Wel apart dat hij sommige ISO's wel goed verwerkt en anderen niet. Vanavond maar ff kijken wat naast de size de verschillen zijn ( 7G werken niet, de 48G wel maar blijft hangen).
Werkt het bij jou met de de benodigde licenties vlekkeloos?
[...]
Daarnaast heeft het ook nog als bijkomend voordeel dat je, je media ook nog kunt kijken wanneer je ergens naar onderweg bent of wanneer je bij familie en vrienden zit. Rechtstreeks via de plex app op het gewenste apparaat of via een apparaat dat plexbmc bevat.
Plex werkt ook samen met download apps zoals couchpotato en sickbeard waardoor plexserver automatisch wordt geupdate zodra er iets nieuws is gedownload.
[ Voor 17% gewijzigd door Seth_Chaos op 01-11-2013 09:40 ]

Ietwat omslachtig, daarom ga ik eerst ander toetsenbord proberen wat niet via bluetooth werkt.
Bij het installeren van 'bluez-utils' en 'blueman' zijn er echter een hele zwik extra packages geïnstalleerd, weet iemand hoe ik al die extra packages in één keer mee kan verwijderen? De Raspberry lijkt nl. wat trager te reageren met al die extra meuk. Via 'apt-get remove' krijg ik wel 'bluez-utils' en 'blueman' gedeïnstalleerd, maar niet de extra dingen.
Verwijderd
Wat is het dan wel?
/me leest voor de zekerheid nog eens een keer de topictitel van deze thread.
[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 01-11-2013 21:29 ]
Gewoon.. Raspberry pi MET xbmc.Verwijderd schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 21:28:
[...]
Wat is het dan wel?
/me leest voor de zekerheid nog eens een keer de topictitel van deze thread.
De Raspberry foundation heeft een computertje ontwikkeld voor weing geld, om zo een hele lage drempel te creëren voor iedereen op de wereld. Veel mensen willen een snellere pi, maar een x aantal maanden gelden vertelde (ik ben even zijn naam kwijt, van rpi foundation) dat er voorlopig geen snellere pi. Waarom? Dan zou de prijs omhoog gaan. Leuk dat XBMC draait op de pi, erg mooi! maar de pi is niet gemaakt speciaal voor xbmc. PUNT.
Dit is nog steeds zo?Lieuwe15 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:59:
[...]
DTS-HD en True-HD kan hij volgens mij niet doorsturen naar de receiver. Althans bij mij niet, waar mijn pc met xbmc het wel kan.
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit is nog steeds zo. Lijkt erop dat DTS-HD/Dolby True feature nooit toegevoegd gaat worden ivm hardwarematige beperkingen.
Ik heb ondervonden dat NFS soepeler werkt dan Samba (Windows Netwerk) op de raspberry. Ik ondervind geen microstutter meer bij films met hoge bitrates die ik wel had bij Samba (zelfde films).
Ik gebruik Hanewin NFS server op Windows 8, ik kan het aanraden.
Hanewin is share ware welk gratis alternatief is evengoed?tdn135 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 10:20:
[...]
Dit is nog steeds zo. Lijkt erop dat DTS-HD/Dolby True feature nooit toegevoegd gaat worden ivm hardwarematige beperkingen.
Ik heb ondervonden dat NFS soepeler werkt dan Samba (Windows Netwerk) op de raspberry. Ik ondervind geen microstutter meer bij films met hoge bitrates die ik wel had bij Samba (zelfde films).
Ik gebruik Hanewin NFS server op Windows 8, ik kan het aanraden.
Heb er wel een aantal gevonden daar niet van, freenfs of winnfsd.
[ Voor 5% gewijzigd door Sepp14 op 02-11-2013 11:39 ]
Iemand enig idee hoe dit kan?
a) een Pi is een erg langzame computer.
b) van de forumpost van Watchdog:
Known Issues:
Continuous scanning/cleaning
If this happens you have an application running that continuously reads and/or deletes files in the media source. Remove the offending application or remove the folder from media sources in xbmc. Normally downloading applications and such should not cause this (file modifications are ignored) but certain ones dumps a lot of temporary files to the disk.
Other addons slow to open/wont open at all
Issue in xbmc http://trac.xbmc.org/ticket/14212 Only known to affect Polling
Memory leaking
Issue in xbmc http://forum.xbmc.org/showthread.php?tid=157233 Only affects Polling
Kan je mij iets meer informatie geven hoe ik dit installeer en werkend krijg met RPI of naar een site verwijst.
BTW: Nu ik deXBMC een beetje meer doorkrijg wordt ik wel enthousiaster. Ik krijg nu bij het aanklikken van de Films en Muziek de hoes te zien, dat ziet er wel heel mooi uit. Hij blijft dus :-)
Seth_Chaos schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 09:26:
[...]
Als je wil dat het echt alles afspeelt, dan zou je kunnen kijken naar plex. Dat streamt de content gewoon naar de rasbmc. Dat heeft als bijkomend voordeel dat je niet meer hoeft te klooien met bibliotheek updates op verschillende rasbmc's die door je huis heen staan. De skin Quarts v3 plexbmc integreert plex volledig in xbmc. Die skin is ook nog eens erg compact en snel, wat de gebruikers ervaring op de rasbmc verbeterd. De backend server van plex draait ook op veel verschillende nas systemen.
Daarnaast heeft het ook nog als bijkomend voordeel dat je, je media ook nog kunt kijken wanneer je ergens naar onderweg bent of wanneer je bij familie en vrienden zit. Rechtstreeks via de plex app op het gewenste apparaat of via een apparaat dat plexbmc bevat.
Plex werkt ook samen met download apps zoals couchpotato en sickbeard waardoor plexserver automatisch wordt geupdate zodra er iets nieuws is gedownload.
Ik heb NFS nu ook werkend. Ik heb van Synology support een patch gekregen en hierna werkte het meteen.Greenman2 schreef op vrijdag 01 november 2013 @ 08:14:
[...]
Ja heb ik ook gedaan, ik zie wel een verschil in mijn exports file staat anonuid=1025 ipv anonuid=0. Weet niet of dat veel uitmaakt?
Er schijnen meer mensen problemen te hebben vanaf 4.3, en ik heb hem nog niet zo lang, dus geen ervaring met een vorige versie (4.2).
Wilde ik toch even laten weten
Tnx, exit watchdog dus.Smultie schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:25:
Ja,
a) een Pi is een erg langzame computer.
b) van de forumpost van Watchdog:
[...]
Ik heb geen idee, even de settings van de add-on nalopen? Misschien heb je transcoding op een te hoge kwaliteit staan?klopping schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 16:44:
Plex heb ik draaien en ik kan mijn film menaderen. Als ik de film aanklik dat krijg ik de melding: Opening Stream alleen begint de file niet te spelen maar krijg ik video files te zien. Iemand een idee wat de oorzaak kan zijn?
Ik ben ook met plex bezig, bij mij speelt hij wel gewoon alles af. Het lukt me alleen niet om de Quartz skin te installeren, ik krijg de melding dat hij niet voldoet aan de afhankelijkheden. Is deze skin bij jouw wel gelukt?
Lol.Smultie schreef op donderdag 31 oktober 2013 @ 13:03:
[...]
Nee, anders had ik wel Beta 1.1 opgeschreven hè
Heb al een aantal dingen geprobeerd: hdmi force command in de config toegevoegd, porten 9777 en 8080 op UDP en TCP in de router geforward maar nog steeds niks. Lees ook dat de web server enabled moet worden, heb dit al via Putty geprobeerd maar dit is niet gelukt.
Iemand enig idee waarom die niet meer reageert op m'n remote en wat ik kan doen om het werkend te krijgen?
Hoe zetten jullie je RPI uit trouwens? Heb weinig zin om iedere keer via Putty de Pi te benaderen, maar de USB kabel uit m'n tv rukken is ook niet echt bevorderlijk gok ik.
[ Voor 13% gewijzigd door Xa!pt op 03-11-2013 00:44 ]
Lekker aan laten.Xa!pt schreef op zondag 03 november 2013 @ 00:33:
Hoe zetten jullie je RPI uit trouwens? Heb weinig zin om iedere keer via Putty de Pi te benaderen, maar de USB kabel uit m'n tv rukken is ook niet echt bevorderlijk gok ik.
(al moet ik zeggen dat ik de TV meestal via de remote uitzet, en door CEC de pi dan ook 'uit/standby' gaat)
Ok, ik heb een DS211 en ben geupgrade van DSM 4.2 naar de laatste 4.3 en heb het problem nu ook.Greenman2 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 14:49:
[...]
Ik heb NFS nu ook werkend. Ik heb van Synology support een patch gekregen en hierna werkte het meteen.
Wilde ik toch even laten weten
Bestaande NFS shares blijven op een of andere manier werken alleen nieuwe aanmaken lukt niet. Ook handmatig invullen werkt niet. Durf er nu eigenlijk niet meer aan te zitten bang dat mijn bestaande nfs shares het ook begeven.
Ook ik zal dan maar een ticket aanmaken bij Synology.............
Edit:
Het blijkt dat als je de rechten opnieuw aanmaakt via de GUI en Allow connections from non-priviledged ports aan zet dan werk handmatig invullen van een nfs pad in xbmc weer wel. Dus bv. nfs://192.168.0.111/volume1/Share
/etc/exports in 4.2:
1
| /volume1/Share *(rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,sec=sys,anonuid=0,anongid=0) |
in 4.3:
1
| /volume1/Share * (rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,insecure_locks,sec=sys,anonuid=1025,anongid=100) |
[ Voor 30% gewijzigd door technorabilia op 03-11-2013 10:28 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Vreemd, heb ook een DS211 met 4.3 en heb deze week eigenlijk voor het eerst NFS opgezet.kraades schreef op zondag 03 november 2013 @ 10:03:
[...]
Ok, ik heb een DS211 en ben geupgrade van DSM 4.2 naar de laatste 4.3 en heb het problem nu ook.![]()
Bestaande NFS shares blijven op een of andere manier werken alleen nieuwe aanmaken lukt niet. Ook handmatig invullen werkt niet. Durf er nu eigenlijk niet meer aan te zitten bang dat mijn bestaande nfs shares het ook begeven.
Ook ik zal dan maar een ticket aanmaken bij Synology.............
Edit:
Het blijkt dat als je de rechten opnieuw aanmaakt via de GUI en Allow connections from non-priviledged ports aan zet dan werk handmatig invullen van een nfs pad in xbmc weer wel. Dus bv. nfs://192.168.0.111/volume1/Share
/etc/exports in 4.2:
code:
1 /volume1/Share *(rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,sec=sys,anonuid=0,anongid=0)
in 4.3:
code:
1 /volume1/Share * (rw,async,no_wdelay,insecure,no_root_squash,insecure_locks,sec=sys,anonuid=1025,anongid=100)
Ik heb geen enkel problem ondervonden.
Gewoon eerst via de share die je wil delen op de Synology het IP invullen van de Raspberry, en dan even op de Raspberry via notepad+++ de file userdata/sources.xml aanpassen.
In mijn geval staat 1 van de Synologies op 192.168.1.6 en staan er verschillende mappen gedeeld.
Dit in de sources.xml bijgevoegd
<source>
<name>nfs1</name>
<path pathversion="1">nfs://192.168.1.6/</path>
</source>
File gesaved, Raspberry gereboot en ik kon aan alles aan.
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik zal de settings nog even nalopen maar ik heb het gevoel dat het probleem niet de RPI is maar Synology.
Ik las het onderstaande maar de commandos werken bij mij niet en ik heb wel een beetje Unix/Linux kennis. Nog maar even op Synology forums googlen.
If you have recently installed a new Plex Media Server and when you load the manage URL you see a big 404 Not Found. Fear not, this is a simple fix thanks to this forum entry.
Plex Media Server is dependent on rsync but is not installed automatically like it should be. Run:
sudo apt-get install rsync
service plexmediaserver stop
service plexmediaserver start
Greenman2 schreef op zaterdag 02 november 2013 @ 17:23:
[...]
Ik heb geen idee, even de settings van de add-on nalopen? Misschien heb je transcoding op een te hoge kwaliteit staan?
Ik ben ook met plex bezig, bij mij speelt hij wel gewoon alles af. Het lukt me alleen niet om de Quartz skin te installeren, ik krijg de melding dat hij niet voldoet aan de afhankelijkheden. Is deze skin bij jouw wel gelukt?
Dit topic is gesloten.
Let op!!
Als je een vraag stelt, vergeet dan niet:
- Eerst in de debug logging te kijken (eventueel mee te posten via http://www.xbmclogs.com/)!
- Het besturingssysteem te vermelden (OSX, Linux, Windows, ATV, iOS, Android, Raspberry Pi).
- Eventuele informatie als de versie (SVN, Stable, Nightly, XBMC Buntu, OpenELEC etc)
- Eventueel skin versie.
Let a.u.b. ook op met zaken waarvan de legaliteit in twijfel getrokken kan worden (add-ons en bijbehorende sites). Zie ook het algemeen beleid.